Рішення
від 06.09.2023 по справі 914/292/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06.09.2023 Справа № 914/292/23

місто Львів

Господарський суд Львівської області у складі судді Сухович Ю.О., за участі секретаря судового засідання Гриб І.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НОРБІЛК АГРІ», місто Новояворівськ, Яворівського району Львівської області

до відповідача Фермерського господарства «БІБ», селище міського типу Стара Сіль Самбірського району Львівської області

за участю третьої особи-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Старосамбірської міської ради Самбірського району Львівської області, місто Старий Самбір Самбірського району Львівської області

за участю третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Самбірської районної державної адміністрації Львівської області, місто Самбір Львівської області

про витребування масиву невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) з чужого незаконного володіння та користування, скасування запису про державну реєстрацію договору оренди землі в умовах воєнного стану від 17.10.2022.

За участю представників:

від позивача: Завада Т.Р. - адвокат (ордер на надання правничої (правової) допомоги серія ВС №1097802 від 17.01.2023);

від відповідача: Сисин С.В. - адвокат (ордер на надання правничої (правової) допомоги серія ВС №1190884 від 06.03.2023; свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю серія ЛВ №000419 від 14.07.2016);

від третьої особи-1: Хітчак В.І. -керуючий справами виконавчого комітету (довіреність від 06.03.2023 № 304/02-23);

від третьої особи-2: не з`явився.

ВСТАНОВИВ

На розгляд Господарського суду Львівської області надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «НОРБІЛК АГРІ» до Фермерського господарства «БІБ» за участі третіх осіб 1, 2 які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Старосамбірської міської ради Самбірського району Львівської області та Самбірської районної державної адміністрації Львівської області про витребування масиву невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) з чужого незаконного володіння та користування, скасування запису про державну реєстрацію договору оренди землі в умовах воєнного стану від 17.10.2022.

Справа слухалась Господарським судом Львівської області у складі судді Кидисюка Р.А.

На підставі розпорядження керівника апарату Господарського суду Львівської області від 05.06.2023 за № 193 та відповідно до пункту 2.3.50. Положення про автоматизовану систему документообігу суду та рішення зборів суддів Господарського суду Львівської області від 07.08.2020 призначено повторний автоматизований розподіл справи № 914/292/23. Причиною повторного автоматизованого розподілу справи є рішення Вищої ради правосуддя № 599/0/15-23 від 01.06.2023, яким суддю Кидисюка Р.А. призначено членом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.

Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.06.2023 справу №914/292/23 передано на розгляд судді Сухович Ю.О.

Хід розгляду справи викладено у наявних в матеріалах справи ухвалах суду та відображено протоколах судових засідань.

Представник позивача в судове засідання 06.09.2023 для розгляду справи по суті з`явився, позов підтримав, просив його задовольнити повністю.

Представник відповідачав судове засідання 06.09.2023 для розгляду справи по суті з`явився, проти позову заперечив, просив відмовити у його задоволенні повністю.

Представник третьої особи-1 проти позову заперечив, просив відмовити у його задоволенні повністю.

Третя особа-2 явки повноважного представника в судове засідання 06.09.2023 для розгляду справи по суті не забезпечила, її явка не визнавалась судом обов`язковою.

Відповідно до частини 1, частини 3 статті 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки; повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.

Суд, враховуючи належне повідомлення третьої особи-2 про дату судового засідання, достатність документів наявних у матеріалах справи для вирішення спору по суті, не вважає відсутність представника третьої особи-2 у даному судовому засіданні перешкодою для вирішення спору по суті.

Відводів складу суду та секретарю судового засідання сторонами та третіми особами не заявлено.

У судовому засіданні 06.09.2023 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Правова позиція сторін.

Позиція позивача.

В обґрунтування позовних вимог позивач покликається на те, що вважає себе орендарем нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), які знаходяться за межами населеного пункту - Стара Сіль (колишнього Старосамбірського району, на даний час - Самбірського району) Львівської області. Такі нерозподілені (невитребувані ) земельні частки (паї) загальною площею 177,751 га (рілля), які розміщені на території Старосолянської селищної ради, були передані в оренду позивачу строком на 10 років на підставі розпорядження Старосамбірської районної державної адміністрації №400/01-04 від 24.11.2015 «Про передачу нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва», що було підставою укладення 24.11.2015 між позивачем і Старосамбірською районною державною адміністрацією договору оренди невитребуваних земельних часток (паїв) (надалі - договір оренди від 24.11.2015). Оскільки на підставі рішення Старосамбірської міської ради Самбірського району Львівської області від 06.09.2022 №1091 було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 226,5926 та згідно додатку №1 на території Старосамбірської міської ради та передано в оренду Фермерському господарству «БІБ» земельні ділянки (нерозподілені (не витребувані) земельні частки (паї)) загальною площею 226,5926 га згідно цього ж додатку №1 терміном на 1 (один) рік, що було підставою укладення між цією міською радою і відповідачем договору оренди землі в умовах воєнного стану від 17.10.2022 (надалі - договір оренди відповідача від 2022 року), а тому позивач вважає, що через укладення з відповідачем цього договору, такі земельні ділянки знаходяться у фактичному користуванні відповідача без установлених законом підстав, через що ТзОВ «Норбілк Агрі» втратило можливість володіти та користуватися усім масивом земельних ділянок на підставі дійсного і нескасованого договору оренди позивача від 2015 року.

У зв`язку з наведеним позивач просить витребувати з чужого незаконного володіння та користування ФГ «БІБ» масив невитребуваних (нерозподілених) земельних часток(паїв) площею 177,751 га згідно здодатком №1 до договору оренди на користь ТзОВ «Норбілк Агрі» та скасувати запис про державну реєстрацію договору орендиземлі в умовах воєнного стану від 17.10.2022, укладеного між Старосамбірською міською радою Самбірського району Львівської областіта ФГ «БІБ», внесений ОСОБА_1 до Книги реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану Самбірської військової адміністрації від 19.10.2022 за реєстраційний номером « 1-UА46080150000050321-00079-БН».

Позиція відповідача.

Відповідач проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві, зокрема зазначив, що позовні вимоги є необгрунтованими, оскільки позивач у встановлений законом спосіб не набув права оренди земельних ділянок (нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв)) загальноюплощею 177.751 га, які знаходяться за межами населеного пункту - Стара Сіль (на території колишньої Старосолянської селищної ради).

Спірні земельні ділянки не були сформовані, як об`єкт цивільних прав, у зв`язку з чим не підлягали передачі в оренду. Розпорядження Старосамбірської районної державної адміністрації від 24.11.2015 «Про передачу нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» було прийнято без врахування відсутності затвердженої технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) стосовно таких земельних часток (паїв).

Відповідач вважає договір оренди позивача 2015 року неукладеним, оскільки він не зареєстрований у встановленому законом порядку, яким була передбачена реєстрація кожної окремої земельної частки (паю), яка передається в оренду, із обов`язковим зазначенням місця розташування (вказання кадастрового номера, масиву, урочища, поля).

Покликаючись на постанову Верховного Суду від 28.10.2019 в справі №394/733/16-ц. провадження № 61-40273св18 відповідач зазначає, що можливим є надання в оренду за рішенням районної державної адміністрації чи відповідного органу місцевою самоврядування відповідно до наданих їм повноважень нерозподілених (невитребуваних) саме земельних ділянок, а не земельних часток (паїв), відповідно до вимог земельного законодавства, в тому числі статті 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» та пункту 12 названого Порядку. Названим Законом передбачено право відповідної ради чи районної державної адміністрації передавати в оренду виключно нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки, виділені у натурі (на місцевості), по яких власники не отримали державні акти на право власності на земельну ділянку. На час передачі в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок в орендодавця щодо таких ділянок має бути наявна документація, зазначена в статті 8 названого Закону.

Покликаючись на постанову Верховного Суду від 28.10.2019 в справі № 394/733/16-ц (провадження № 61 -40273св 18) зазначив, що чинне законодавство, зокрема, Закон України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», не передбачає повноважень державних органів чи органів місцевого самоврядування передавати в оренду земельні частки (паї), які належать громадянам, до їх формування у земельні ділянки (стаття 13 названого Закону).

Відповідач зазначає, що зі змісту договору позивача від 2015 року взагалі невідомо, ким саме з службових осіб Старосамбірської РДА підписано такий договір.

Враховуючи, що всупереч розпорядженню голови Старосамбірської РДА №400/01-04 від 24.11.2015 між ТзОВ «Норбілк Агрі» і Старосамбірською РДА було укладено один договір оренди земельних часток (паїв) від 24.11.2015, а не окремі договори оренди про оренду кожного із 128 нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), беручи до уваги, що такі договори оренди 128 нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) не зареєстровані відповідно до Порядку №119 та на виконання пункту 5 розпорядження голови Старосамбірської РДА №400/01-04 від 24.11.201. враховуючи невідповідності у договорі оренди позивача від 2015 року щодо особи, яка підписала такий договір від імені Старосамбірської РДА. Беручи до уваги, що згідно із статтею 125 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права, то наведене також свідчить про неукладення договору позивача від 2015 року та вказує про те, що у позивача не виникло право оренди 128 нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) на підставі такого договору.

Невитребувані земельні частки (паї) органом місцевого самоврядування чи районною державною адміністрацією на час укладення договору позивача від 2015 року могли передаватися лише після їх формування у земельні ділянки на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та згідно окремих договорів.

Відповідач зазначає, що зміст договору оренди позивача від 2015 року про передачу Товариству в оренду нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) загальною площею 177.7751 га (рілля) на підставі розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 № 400/01-04 не відповідає змісту розпорядження, зокрема додатку до розпорядження, згідно з яким ТзОВ «Норбілк Агрі» в оренду передано 128 нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) загальною площею 108,4853 га. Тобто в договір оренди внесені такі недостовірні відомості, що обгрунтовано підтверджує відсутність у позивача права оренди нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (наїв) загальною площею 177.7751 га та свідчить про не укладення такого договору.

Крім того, у вказаному договорі оренди позивача безпідставно передбачена значно менша орендна плата, а саме: у розмірі 6% від нормативної грошової оцінки землі, що також свідчить про неукладеність договору оренди, так як встановлений договором розмір орендної плати, не відповідає розміру орендної плати, передбаченого рішенням про передачу в оренду нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) в оренду позивачу.

Відповідач зазначає про те, що позивач приховує підписання у 2018 році додаткової угоди №33-7 про внесення змін до договору оренди від 24.11.2015, та розпорядження Старосамбірської РДА від 23.07.2018 №465/01-04 «Про внесення змін до розпорядження голови державної адміністрації від 24.11.2015 №400/01-04» також підтверджує обгрунтовані доводи відповідача про неукладення договору оренди позивача від 2015 року з врахуванням додаткової угоди за 2018 рік, так як вбачається, що розпорядження Старосамбірської РДАвід 23.07.2018 №465/01-04 було прийнято (що чітко вбачається з цього розпорядження) без врахування відсутності затвердженої технічної документації із землеустрою щодовстановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) стосовно такихземельних часток (паїв), у зв`язку з чим не було дотримано вимог статей 5, 8, 13 Закону№899. На переконання відповідача, з цих підстав таке розпорядження СтаросамбірськоїРДА від 23.07.2018 №465/01-04 не мало правових наслідків, тим більше, що у ньому навіть не вказані підстави його прийняття.

Відповідач звертає увагу на те, що починаючи з 01.01.2016 позивач мав можливість зареєструвати наявні договори оренди землі у Державному реєстрі речових прав та Державному земельному кадастрі, проте, більш ніж за 7 років користування земельнимиділянками так і не вжив жодних дій.

При укладенні договору оренди відповідача від 2022 року були дотримані чинні вимоги підпункту 2 пункту 27 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, що свідчить про відсутність підстав для задоволення позовних вимог про витребування з володіння та користування ФГ «БІБ» масиву невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) площею 177,751 га згідно з додатком №1 додоговору оренди на користь ТзОВ «Норбілк Агрі» та скасування запису про державнуреєстрацію договору оренди землі в умовах воєнного стану від 17.10.2022.

Відповідачу згідно договору оренди відповідача від 2022 року були передані нерозподілені (не витребувані) земельні частки (паї) загальною площею 226,5926 га, частина з яких знаходилися в оренді позивача згідно з договором оренди позивача від 2015 року. Позивачем не наведено правових підстав, які би свідчили, якими нормами матеріального права позивач обгрунтовує підставність витребовування з володіння та користування ФГ «БІБ», який є добросовісним набувачем прав оренди вказаних земельних часток (паїв), масиву невитребуваних (нерозподілених) земельних часток(паїв) 177.751 га.

Зазначає, що при укладенні договору оренди відповідача від 2022 року були дотримані чинні вимоги підпункту 2 пункту 27 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, що свідчить про відсутність підстав для задоволення позовних вимог про витребування з володіння та користування ФГ «БІБ» масивуневитребуваних (нерозподілених) земельних часток(паїв) площею 177,751 га згідно з додатком №1 до договору оренди на користь ТзОВ «Норбілк Агрі» та скасування запису про державну реєстрацію договору оренди землі в умовах воєнного стану від 17.10.2022.

Крім того, відповідач також заперечив проти суми судових витрат позивача.

З огляду на вказане просить суд відмовити у задоволенні позову повністю.

Правова позиція третьої особи-1

Третя особа проти позову заперечила з підстав викладених у поясненні, зокрема зазначила, що вважає договір оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 24.11.2015, підписаний позивачем і Старосамбірською РДА на підставі розпорядження №400/01-04 від 24.11.2015, неукладеним, а відтак у позивача відсутні права оренди на підставі цього договору.

З розпорядження Старосамбірської РДА №400/01-04 від 24.11.2015 вбачається,

що рішення про передачу в оренду ТзОВ «Норбілк Агрі» невитребуваних земельних часток (паїв) Старосамбірською РДА було прийнято без врахування відсутності затвердженої технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) стосовно таких земельних часток (паїв).

За відсутності такої технічної документації із землеустрою щодо виділення земельнихчасток (паїв) у натурі (на місцевості) і та за відсутності формування земельних часток(паїв) у земельні ділянки, з врахуванням положень статей 5, 8, 13 Закону №899 такі нерозподілені (невитребувані) земельні частки (паї) не могли бути передані в оренду ТзОВ «Норбілк Агрі» на підставі розпорядження №400/01-04 від 24.11.2015.

Третя особа-1 також звертає увагу на те, що розпорядженням Старосамбірської РДА №400/01-04 від 24.11.2015 встановлено ставку орендної плати на термін оренди в розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а у договорі оренди позивача від 2015 року безпідставно передбачена значно менша орендна плата у розмірі 6% від нормативної грошової оцінки землі, так як встановлений договором розмір орендної плати, не відповідає розміру орендної плати, передбаченого рішенням про передачу в оренду нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв).

Зазначає, що частина таких невитребуваних (нерозподілених) земельних часток

(паїв), які вказані у додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015

№400/01-04, та які позивач стверджує, що перебувають на даний час у нього в оренді, втратили такий статус, оскільки були успадковані в порядку спадкування і частина з них передані в оренду як ТзОВ «НОРБІЛК АГРІ» так і ФГ «БІБ».

При укладенні договору оренди відповідача від 2022 року були дотримані чинні вимоги підпункту 2 пункту 27 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, що свідчить про відсутність підстав для задоволення позовних вимог про витребування з володіння та користування ФГ «БІБ» масивуневитребуваних (нерозподілених) земельних часток(паїв) площею 177,751 га згідно з додатком №1 до договору оренди на користь ТзОВ «Норбілк Агрі» та скасування запису про державну реєстрацію договору оренди землі в умовах воєнного стану від 17.10.2022.

З огляду на вказане третя особа-1 просить суд відмовити у задоволенні позову.

Правова позиція третьої особи-2.

Третя особа-2 виклала свою позицію щодо позову у письмових поясненнях. Зокрема зазначила, що Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» введено в Україні воєнний стан.

Указом Президента України від 24.02.2023 року № 68/2022 «Про утворення військових адміністрацій» утворено на базі Самбірської районної державної адміністрації Львівської області Самбірську районну військову адміністрацію.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів Українищодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнногостану» від 24.03.2022 року № 2145-1Х, внесено зміни в Розділ X «Перехідні положення» Земельного кодексу України та доповнено пунктами 27 і 28.

Відповідно до підпункту «е» підпункту 2 пункту 27 Розділу X «Перехідні Положення» Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки, переданої в оренду відповідно до підпункту 2 цього пункту, не підлягає державній реєстрації. Договір оренди землі, а також зміни до нього, договір про розірвання такого договору оренди підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договору оренди землі здійснюється районною військовою адміністрацією в порядку, визначеному підпунктом 10 цього пункту. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до підпункту 10 пункту 27 Розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України (в редакції чинній до внесення змін згідно Закону№2145-ІХ), книга реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнногостану ведеться районною військовою адміністрацією у паперовій та електроннійформах.

Форма книги реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин.

Також підпунктом 10 пункту 27 Розділу X «Перехідні положення» Земельного одексу України встановлено, що державна реєстрація договору оренди земельної ділянки здійснюється за заявою орендодавця, яка складається в електронній формі, до якої додаються примірник зазначеного договору, а також засвідчені орендодавцем копії документів, що посвідчують право постійного користування, емфітевзису.

Державна реєстрація договору оренди або надання вмотивованої відмови у державній реєстрації здійснюється протягом п`яти робочих днів з дня подання заяви. Підставою для відмови у державній реєстрації може бути лише невідповідність поданих документів закону.

Відтак, у відповідності до підпункту «е» підпункту 2 та підпункту 10 пункту 27

Розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України в Книзі реєстрації землеволодінь та землекористувань в умовах воєнного стану Самбірської районноївійськової адміністрації було зареєстровано Договір оренди землі в умовах воєнного стану, укладеного 17.10.2022 року Старосамбірською міською радою Самбірського району Львівської області та Фермерським господарством «БІБ». Договору присвоєний реєстраційний номер «1-БА46080150000050321-00079-БН».

Отже, державна реєстрація вищевказаного договору оренди землі в умовах воєнного стану від 17.10.2022 року відповідає вимогам чинного законодавства.

Самбірська районна державна адміністрація просить врахувати дані пояснення

при розгляді справи та одночасно, просить справу № 914/292/23, розглядати без присутності представника адміністрації, розглядати не інакше як за зверненням особи, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом та наявних у матеріалах справи та прийняти рішення на розсуд суду.

Обставини встановлені судом.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Норбілк Агрі» здійснює діяльність у сфері вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; є агропромисловим підприємством та здійснює обробіток земель на території Старосамбірської територіальної громади.

Розпорядженням Старосамбірської районної державної адміністрації №400/0104 від 24.11.2015 «Про передачу нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва вирішено передати в оренду нерозподілені (невитребувані) земельні частки (паї) терміном на 10 років Товариству з обмеженою відповідальністю «Норбілк Агрі» загальною площею 177,7751 га на території Старосолянської селищної ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Цим же розпорядженням Старосамбірська районна державна адміністрація вирішила, що договір буде укладений у місячний термін згідно з чинним законодавством, в якому буде передбачено, що у разі набуття громадянами права власності на нерозподілені (невитребувані) земельні частки (паї), договір оренди підлягає перереєстрації.

Окрім цього уповноважено першого заступника голови райдержадміністрації

підписати договір оренди нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв)

та вжити заходів щодо реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв), відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю)» від 24.01.2000 №119 (п. 4-5 Розпорядження).

На підставі цього розпорядження між позивачем та Старосамбірською районною державною адміністрацією укладено договір оренди невитребуваних земельних часток (паїв) від 24.11.2015 року (м.Старий Самбір, щодо землі за межами смт. Стара Сіль) (надалі - договір оренди від 24.11.2015).

Згідно п.1.1. договору оренди від 24.11.2015 предметом договору є нерозподілені (невитребувані) земельні частки (паї) загальною площею 177,7751 га (рілля), які розміщені за межами населених пунктів Старосолянської селищної ради (п. 1.1 договору оренди від 2015).

Відповідно до п.4.1. договору оренди від 24.11.2015 термін дії договору становить 10 років.

Згідно умов договору між сторонами укладено акт прийому-передачі об`єкту оренди та сформовано список нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) на території Старосолянської селищної ради Старосамбірського району, що є додатками до цього договору.

У 2021 році до Старосамбірської міської ради звернувся із клопотанням голова Фермерського господарства «БІБ» Кутельмах Петро Іванович щодо інвентаризації земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Старосамбірської міської ради.

Рішенням 14-ої позачергової сесії депутатів 8 скликання Старосамбірської міської ради Самбірського району Львівської області від 21.12.2021 №895 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Старосамбірської міської ради» розглянуто клопотання Фермерського господарства та надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Старосамбірської міської ради.

На виконання п. 2 резолютивної частини цього рішення між Старосамбірською міською радою, Фермерським господарством «БІБ» та Товариством з обмеженою відповідальністю «ФЕОДАЛ ПРОЕКТ» було укладено тристоронню угоду про виконання робіт А-59 від 28.07.2022 щодо інвентаризації земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Старосамбірської міської ради.

16.08.2022 до Старосамбірської міської ради звернулося Фермерське господарство «БІБ» із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) на території Старосамбірської міської ради та просило надати в оренду для ведення польових робіт та на поповнення бюджету міської ради.

Старосамбірська міська рада прийняла рішення №1091 від 06.09.2022 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель на території Старосамбірської міської ради Самбірського району Львівської області.

Відповідно до п. 2 резолютивної рішення №1091 Фермерському господарству «БІБ» передано в оренду земельні ділянки (нерозподілені (невитребувані) земельні частки (паї)) загальною площею 226,5926 га згідно додатку №1 до рішення, терміном на 1 рік.

На виконання вищевказаного пункту рішення між Старосамбірською міською радою та Фермерським господарством «БІБ» укладено договір оренди землі в умовах воєнного стану від 17.10.2022 (надалі - договір оренди від 17.10.2022).

Відповідно до п.2 договору оренди від 17.10.2022 в оренду передаються земельні ділянки загальною площею - 226,5926 га (сільськогосподарські угіддя - пасовище, сіножаті, рілля), згідно Додатку № 1 «Перелік прав оренди, які передаються за договором оренди землі в умовах воєнного стану від 17.10.2022, на підставі технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель, 28.07.2022 ТОВ «ФЕОДАЛ ПРОЕКТ», дата затвердження землевпорядної документації 06.09.2022.

Невід`ємними частинами договору є акт приймання-передачі земельної ділянки в оренду та перелік прав оренди, які передаються за договором.

Договір оренди від 17.10.2022 зареєстрований у Книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану Самбірської районної військової адміністрації від 19.10.2022, йому присвоєний реєстраційний номер « 1UA46080150000050321-00079-БН».

Позивач вважає, що прийнявши рішення №1091 вчинивши подальші дії, Старосамбірська міська рада передала в оренду Фермерського господарства «БІБ» паї, більша частина яких (а саме у площі 177 га) з 2015 року перебувають в оренді позивача й до сьогодні. Оскільки земельні ділянки, в тому числі й паї не можуть перебувати в оренді одночасно двох суб`єктів, позивач вважає, що його права як орендаря за таких обставин порушені, відтак просить суд витребувати масив невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) з чужого незаконного володіння та користування, скасувати запис про державну реєстрацію договору оренди землі в умовах воєнного стану від 17.10.2022 року.

Висновки суду.

Згідно статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Відповідно до частини 1 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Згідно пункту 6 частини 1 статті 3 Цивільного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Земля є унікальним обмеженим природним та базисним ресурсом, на якому будується добробут суспільства. Отже, розподіл землі є особливо чутливим до принципів справедливості, розумності і добросовісності, які є одними із фундаментальних засад цивільного законодавства.

Спір між сторонами виник з приводу оренди земельних ділянок, часток (паїв).

Згідно з приписами частин 1-2 статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Відповідно до частини 9 статті 93 Земельного відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Правовідносини з приводу передачі в оренду паїв регулюються нормами Закону України «Про оренду землі» та Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)».

Відповідно до статті 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно статті 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» (в редакції від 27.05.2015 року, чинній на момент укладення договору оренди позивача від 2015 року) нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

Відповідно до статей 14, 17 Закону України «Про оренду землі» за загальним правилом договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.

Проте невитребувані (нерозподілені) земельні частки (паї) за своєю правовою природою є специфічним об`єктом земельних відносин, оскільки це землі, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, що залишилися у колективній власності.

24.11.2015 між ТОВ «Норбілк Агрі» та Старосамбірською районною державною адміністрацією підписано договір оренди невитребуваних земельних часток (паїв), предметом якого були нерозподілені (невитребувані) земельні частки загальною площею 177,7751 га (ріллі), які розміщені за межами населених пунктів Старосолянської селищної ради.

Відповідно до розпорядження Старосамбірської районної державної адміністрації №465/01-04 від 23.07.2018 вирішено внести зміни до розпорядження голови районної державної адміністрації від 24.11.2015 року № 400/01-04.

У пункті 3 розпорядження № 465/01-04 від 23.07.2018 зазначено, що ТОВ «Норбілк Агрі» має укласти додаткову угоду до договору оренди земельних часток згідно чинного законоавства.

Також, розпорядженням № 465/01-04 від 23.07.2018 ТОВ «Норбілк Агрі» зобов`язано провести реєстрацію додаткових угод до договору оренди земельних часток (паїв), відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю)» від 24.01.2000 № 119.

Позивач на підставі договору від 24.11.2015 року просить витребувати у відповідача масив невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) загальною площею 177,7751 га згідно з додатком до договору оренди.

Водночас, як вбачається із наданих відповідачем доказів, частина таких невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв), які позивач стверджує, що перебувають на даний час у нього в оренді, втратили такий статус, оскільки були успадковані в порядку спадкування і частина з них передані в оренду ФГ «БІБ».

Так, відповідачем долучено копії свідоцтв про право на спадщину про успадкування права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами

населеного пункту Стара Сіль на території Самбірського району Львівської області, які вказані як невитребувані (нерозподілені) земельні частки (паї) у додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04, а також копії договорів оренди землі на такі земельні ділянки, укладені ФГ «БІБ» з цими фізичними особами (спадкоємцями) вказаних земельних ділянок (земельних часток (паїв)) та Витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, а саме:

1. Свідоцтво про право на спадщину за заповітом від 01.07.2022, згідно з яким

ОСОБА_2 успадкувала після смерті ОСОБА_3 (вказаний у пункті 7 додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) земельну ділянку загальною площею 0,8221 га, вказаний кадастровий номер ділянки; договору оренди землі від 08.08.2022 та Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №307301520 від 12.08.2022.

2. Свідоцтво про право на спадщину за законом від 11.07.2022, згідно з яким ОСОБА_4 успадкувала після смерті ОСОБА_5 (вказана у пункті 78 додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) земельну ділянку загальною площею 1,0042 га, вказаний кадастровий номер ділянки; договору оренди землі від 09.08.2022 та Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №307304311 від 12.08.2022.

3. Договір оренди землі від 25.10.2022, укладений з ОСОБА_6 , яка є спадкоємцем ОСОБА_7 (вказаний у пункті 128 додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) про оренду земельної ділянки загальною площею 1,0083 га, вказаний кадастровий номер ділянки; Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 313488703 від 27.10.2022.

4. Договір оренди землі від 18.02.2022, укладений з ОСОБА_8 , який є спадкоємцем ОСОБА_9 (вказана у пункті 43 додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) про оренду земельної ділянки загальною площею 1,0164 га, вказаний кадастровий номер ділянки; Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 301642172 від 27.05.2022.

5. Договір оренди землі від 01.07.2022, укладений з ОСОБА_10 , який є спадкоємцем ОСОБА_11 (вказаний у пункті 103 додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) про оренду земельної ділянки загальною площею 0,5633 га, вказаний кадастровий номер ділянки; Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 304209679 від 05.07.2022.

6. Свідоцтво про право на спадщину за заповітом від 06.10.2022, згідно з яким

ОСОБА_12 успадкувала після смерті ОСОБА_13 (який вказаний у пункті 28 додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) земельну ділянку загальною площею 0,5629 га, зазначений кадастровий номер ділянки.

7. Свідоцтво про право на спадщину за заповітом від 10.08.2022 згідно з яким ОСОБА_14 успадкувала після смерті ОСОБА_15 (вказаний у пункті 79 додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) земельну ділянку загальною площею 0,4208 га, зазначений кадастровий номер ділянки.

8. Свідоцтво про право на спадщину за законом від 26.07.2022, згідно з яким ОСОБА_16 успадкувала після смерті ОСОБА_17 (яка вказана у пункті 63 додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) земельну ділянку загальною площею 1,3954га, зазначений кадастровий номер ділянки.

9. Свідоцтво про право на спадщину за заповітом від 30.12.2022, згідно з яким

ОСОБА_18 успадкувала після смерті ОСОБА_19 (вказана у пункті 50 додатку до

розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) земельну ділянку

загальною площею 1,3534га, зазначений кадастровий номер ділянки.

10. Свідоцтво про право на спадщину за законом від 31.10.2022, згідно з яким

ОСОБА_20 успадкував після смерті ОСОБА_21 (вказана у пункті 65 додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) земельну ділянку загальною площею 0,9038 га, зазначений кадастровий номер ділянки.

11. Свідоцтво про право на спадщину за законом від 06.10.2022, згідно з яким

ОСОБА_22 успадкувала після смерті ОСОБА_23 (який вказана у пункті 30 додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) земельну ділянку загальною площею 0,3185 га, зазначений кадастровий номер ділянки.

12. Свідоцтво про право на спадщину за законом від 01.08.2022, згідно з яким

ОСОБА_24 успадкувала після смерті ОСОБА_25 , який прийняв спадщину після смерті ОСОБА_26 (вказана у пункті 58 додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) земельну ділянку загальною площею 0,9142 га зазначений кадастровий номер ділянки;

13. Свідоцтво про право на спадщину за законом від 29.12.2022, згідно з яким ОСОБА_27 успадкувала після смерті ОСОБА_28 (вказана у пункті 41 додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) земельну ділянку загальною площею 0,6859 га, зазначений кадастровий номер ділянки.

14. Свідоцтво про право на спадщину за законом від 13.02.2023, згідно з яким

ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 успадкували після смерті ОСОБА_32 , який прийняв спадщину після смерті ОСОБА_33 (яка вказана у пункті 95 додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) земельну ділянку загальною площею 1,0 га, зазначений кадастровий номер ділянки.

15. Свідоцтво про право на спадщину за законом від 03.10.2022, згідно з яким ОСОБА_34 успадкував після смерті ОСОБА_35 (яка вказана у пункті 22 додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) земельну ділянку загальною площею 0,4092 га, зазначений кадастровий номер ділянки.

16. Свідоцтво про право на спадщину за заповітом від 05.09.2022, згідно з яким ОСОБА_36 успадкувала після смерті ОСОБА_37 (який вказаний у пункті 38 додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) земельну ділянку загальною площею 0,2515 га, вказаний кадастровий номер ділянки.

17. Свідоцтво про право на спадщину за законом від 05.09.2022, згідно з яким ОСОБА_36 успадкувала після смерті ОСОБА_38 (яка вказана у пункті 37 додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) земельну ділянку загальною площею 1,3303 га, зазначений кадастровий номер ділянки.

18. Свідоцтво про право на спадщину за заповітом від 10.08.2022, згідно з яким ОСОБА_39 успадкувала після смерті ОСОБА_40 (яка вказана у пункті 46 у додатку до розпорядження Старосамбірської РДА від 24.11.2015 №400/01-04) земельну ділянку загальною площею 0,5997 га, зазначений кадастровий номер ділянки.

Листом Головне управління Держгеокадастру у Львівській області від 06.04.2023 №29-13-0.2-1750/2-23, на адвокатський запит представника відповідача повідомило, що відповідно до записів у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі 250 земельних ділянок згідно списку нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) па території Старосолянської селищної ради Старосамбірського району, перебувають у власності фізичних осіб, які вказані в додатку до листа Головного управління Держгеокадастру у Львівській області.

Враховуючи, що долученими відповідачем копіями свідоцтв про право на спадщину про успадкування права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, а також згаданими відомостями з Головного управління Держгеокадастру у Львівській області наведеними у вищевказаному листі підтверджено, що у 2003 - 2004 роках особам, які вказані у додатку до договору від 24.11.2015 оренди невитребуваних земельних часток (паїв) на території Старосолянської селищної ради Старосамбірського району, на такі земельні ділянки були видані державні акти на право власності, то з наведеного встановлено, що у 2003 - 2004 роках власники таких сертифікатів набули право власності на такі земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту Стара Сіль на території Самбірського району Львівської області. А, отже, такі земельні ділянки під час підписання договору оренди не витребуваних земельних часток (паїв) 24.11.2015 не мали статусу невитребуваннх (нерозподілених) земельних часток (паїв) чи таких земельних ділянок.

Оскільки на передані позивачу на підставі розпорядження Старосамбірської РДА №400/01-04 від 24.11.2015 земельні ділянки ще у 2003 - 2004 роках були видані державні акти на право власності, то такі земельні ділянки не мали статусу нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок, що виключає можливість передачі жодної з цих ділянок в оренду позивачу на підставі договору оренди позивача від 24.11.2015.

Крім того, з Інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, наданої на запит Старосамбірської міської ради Самбірського району Львівської області, проведеного третьою особою-1 аналізу, вбачається що земельні ділянки успадковані та обробляються спадкоємцями самостійно на площі 10, 1706 га, частина спадкоємців уклали договора оренди з ТОВ «Норбілк Агрі» на площі 37,8525 га, з ФГ «БІБ» на площі 20,213 га, з ФГ «Золоте Руно» на площі 11,0239 га. Договора оренди укладені власниками, що успадкували невитребувані паї, безпосередньо з позивачем та вищевказаними фермерськими господарствами.

Отже, вказаними документами спростовано, що наведені вище невитребувані (нерозподілені) земельні частки (паї), які позивач вважає, що перебувають у позивача в оренді, на момент звернення позивача з позовом втратили такий статус, оскільки спадкоємці у встановленому законом порядку набули права власності на земельні ділянки на підставі таких земельних часток (паїв).

З огляду на положення статті 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», вищевказані земельні ділянки не можуть бути у використанні позивача, а відтак не можуть бути витребувані у відповідача.

Щодо тверджень відповідача та третьої особи-1 про неукладення договору від 24.11.2015, допущені порушення, суд зазначає наступне.

Предметом даного позову є витребування масиву невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) з чужого незаконного володіння та користування, скасування запису про державну реєстрацію договору оренди землі в умовах воєнного стану.

Предмет позову - це певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача стосовно якої позивач просить прийняти рішення.

Підстави позову - це факти, які обґрунтовують вимогу про захист права чи законного інтересу. До підстав позову належать лише юридичні факти, тобто ті, з якими норми матеріального права пов`язують виникнення, зміну чи припинення прав та обов`язків суб`єктів спірного матеріального правовідношення.

Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Так, межі доказування - це такий обсяг доказового матеріалу (доказів та їх джерел), який забезпечить надійне, достовірне встановлення всіх обставин, що входять до предмета доказування, правильне вирішення спору.

Межі доказування мають стосуватись лише предмета спору, а не усіх відносин між сторонами чи сторін з іншими особами.

Встановлення факту порушень земельного законодавства при укладенні та реєстрації договору оренди позивача від 2015 року, додатку до договору 2018 року, встановлення факту його неукладення, недійсності не входить в межі доказування у даній справі та відповідно не досліджуються судом.

Такі конкретні підстави для визнання правочину недійсним зумовлені існуванням у цивільному праві презумпції дійсності правочину, що закріплена у статті 204 Цивільного кодексу України, згідно з якої правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Тобто вчинений правочин вважається правомірним, таким, що породжує, змінює або припиняє цивільні права й обов`язки, доки ця презумпція не буде спростована, зокрема, на підставі рішення суду, яке набрало законної сили. У разі неспростування презумпції правомірності договору всі права, набуті сторонами правочину за ним, повинні безперешкодно здійснюватися, а обов`язки, що виникли внаслідок укладення договору, підлягають виконанню. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 14.11.2018 року у справі № 2-383/2010 (провадження № 14-308цс18).

Господарське судочинство здійснюється на засадах змагальності та диспозитивності, відповідно до яких суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

З огляду на вказане, відповідач має право звернутись з позовом щодо законності укладення договору оренди 2015 року, його недійсності до позивача та органу місцевого самоврядування з яким укладався такий договір.

Суд не наділений повноваженнями самостійно встановлювати недійсність правочину в межах даного спору.

Суд в межах даного позову не встановлює правомірність передачі позивачу в оренду масиву невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв).

Даний позов за своєю правовою природою є віндикаційним, отже суд зазначає наступне.

Згідно статті 387 Цивільного кодексу України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Відповідачем за віндикаційним позовом є незаконний володілець майна.

Предметом позову є матеріально-правова вимога позивача до відповідача, а підставою - посилання на належне йому право, юридичні факти, що призвели до порушення цього права, правове обгрунтування необхідності його захисту.

Таким чином, предмет віндикаційного позову становить вимога неволодіючого майном власника до незаконно володіючого цим майном невласника про повернення індивідуально-визначеного майна з чужого незаконного володіння.

Підставою віндикаційного позову є обставини, які підтверджують правомірність вимог позивача про повернення йому майна з чужого незаконного володіння (це факти, що підтверджують право власності на витребуване майно, вибуття його з володіння позивача, перебування його в натурі у відповідача та ін.). Підставою для відмови у даному позові може бути наявність обставин, які передбачають правомірність користування відповідачем даним майном.

Щодо законного володіння відповідача суд зазначає наступне.

Обґрунтовуючи позовні вимоги до відповідача про витребування з чужого незаконного володіння та користування ФГ «БІБ» масиву невитребуваних (нерозподілених) земельних часток(паїв) площею 177,751 га згідно з додатком №1 до договору оренди на користь ТзОВ «Норбілк Агрі» та скасування запису про державну реєстрацію договору оренди землі в умовах воєнного стану від 17.10.2022, позивач не враховує, що відповідач є добросовісним набувачем права оренди земель по договору оренди землі в умовах воєнного стану від 17.10.2022 року.

Згідно статті 5 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють територіальні громади та здійснюють їх від імені та в інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені конституцією та іншими законами.

Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад.

Так, на підставі рішення Старосамбірської міської ради Самбірського району Львівської області від 21.12.2021 №895 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Старосамбірської міської ради»

28.07.2022 між Старосамбірською міською радою (замовник), ТзОВ «Феодал Проект» (виконавець) і ФГ «БІБ» (платник) укладено тристоронню угоду про виконання робіт А-59 по виконанню комплексу робіт з розробки технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель за межами с.Стара Сіль на території Старосамбірської міської територіальної громади Львівської області.

На підставі вказаної тристоронньої угоди були виконані роботи по розробці технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель за межами с.Стара Сіль на території Старосамбірської міської територіальної громади Львівської області.

Відповідно до рішення Старосамбірської міської ради Самбірського району Львівської області від 06.09.2022 №1091 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель на території Старосамбірської міської ради Самбірського району Львівської області» була затверджена технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 226,5926 га згідно додатку №1 на території Старосамбірської міської ради і передано в оренду ФГ «БІБ» земельні ділянки (нерозподілені (не витребувані) земельні частки (паї) загальною площею 226,5926 га згідно з додатком №1 терміном на 1 (один) рік. Доручено Старосамбірському міському голові І.Трухиму укласти договори оренди земельних ділянок згідно додатку №1 з ФГ «БІБ» та встановлено орендну плату в розмірі 8 % річних від нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Зобов`язано голову ФГ «БІБ» протягом 5 робочих днів з дня укладення договору оренди землі зареєструвати право оренди земельних ділянок у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до підпунктів «г», «ґ», «е», «ж», «и» підпункту 2 пункту 27 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України (у редакції на час прийняття рішення Старосамбірської міської ради від 06.09.2022 №1091 та укладення договору оренди відповідача від 2022 року) було передбачено, що під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей: передача в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на строк до одного року земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності (крім тих, що перебувають у постійному користуванні осіб, які не належать до державних, комунальних підприємств, установ, організацій), а також земельних ділянок, що залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, нерозподілених та невитребуваних земельних ділянок і земельних часток (паїв) здійснюється на таких умовах:

г) передача в оренду земельної ділянки здійснюється без проведення земельних торгів;

ґ) формування земельної ділянки з метою передачі її в оренду здійснюється без внесення відомостей про таку земельну ділянку до Державного земельного кадастру (державної реєстрації) та присвоєння їй кадастрового номера, на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, яка розробляється за рішенням органу, уповноваженого передавати земельну ділянку в оренду, та затверджується таким органом.

Земельна ділянка, формування якої здійснювалося з метою передачі в оренду відповідно до підпункту 2 цього пункту, вважається сформованою з моменту укладення договору її оренди і припиняє бути об`єктом цивільних прав з моменту припинення договору її оренди, для укладення якого така земельна ділянка була сформована.

У рішенні про передачу в оренду земельної ділянки, сформованої відповідно до підпункту 2 цього пункту, та договорі її оренди не зазначаються відомості про кадастровий номер земельної ділянки;

е) право оренди земельної ділянки, переданої в оренду відповідно до підпункту 2 цього пункту, не підлягає державній реєстрації. Договір оренди землі, а також зміни до нього, договір про розірвання такого договору оренди підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договору оренди землі здійснюється районною військовою адміністрацією в порядку, визначеному підпунктом 10 цього пункту. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації договору оренди земельної ділянки;

ж) договір оренди землі не може бути поновлений, укладений на новий строк і припиняється зі спливом строку, на який його укладено;

и) договір оренди землі, укладений відповідно до підпункту 2 цього пункту, може передбачати передачу в оренду декількох земельних ділянок одним орендодавцем.

Враховуючи такі вимоги підпункту 2 пункту 27 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, на підставі рішення Старосамбірської міської ради від 06.09.2022 №1091 та розробленої ТзОВ «Феодал Проект» технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 226,5926 на території Старосамбірської міської ради виконання якої було оплачено ФГ «БІБ» згідно тристоронньої угоди про виконання робіт від 28.07.2022.

17.10.2022 між Старосамбірською міською радою (орендодавцем) і Фермерським господарством «БІБ» (орендарем) укладено договір оренди землі в умовах воєнного стану.

Згідно з цим договором в оренду передаються земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 226,5926 га (сільськогосподарські угіддя-пасовища, сіножаті, рілля) згідно додатку №1 «Перелік прав оренди, які передаються за цим договором».

Відповідно до пункту 8 цього договору він укладений на 12 місяців, терміном з 17.10.2022 по 16.10.2023.

Згідно акту приймання-передачі земельної ділянки в оренду від 17.10.2022 підтверджено отримання Фермерським господарством «БІБ» від Старосамбірської міської ради земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 226,5926 га згідно договору оренди землі від 17.10.2022 року.

У листі від 27.02.2023 №63-224/0/2-23 у відповідь на адвокатський запит представника відповідача від 22.02.2023 Самбірська районна державна адміністрація повідомила, що у відповідності до підпункту «е» підпункту 2 та підпункту 10 пункту 27 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України 19.10.2022 в Книзі реєстрації землеволодінь та землекористувань в умовах воєнного стану Самбірської районної військової адміністрації було зареєстровано договір оренди землі в умовах воєнного стану, укладений 17.10.2022 Старосамбірською міською радою і ФГ «БІБ». Договору присвоєний реєстраційний номер « 1-ЦА46080150000050321-00079-БН».

До листа Самбірської районної державної адміністрації від 27.02.2023 №63-224/0/2-23 долучено Витяг з Книги реєстрації землеволодінь та землекористувань в умовах воєнного стану Самбірської районної військової адміністрації (в електронному варіанті), яким підтверджено реєстрацію договору оренди відповідача від 2022 року за реєстраційним номером « 1-UA46080150000050321 -00079-БН».

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів Українищодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнногостану» від 24.03.2022 року № 2145-1Х, внесено зміни в Розділ X «Перехідні положення» Земельного кодексу України та доповнено пунктами 27 і 28.

Відповідно до підпункту «е» підпункту 2 пункту 27 Розділу X «Перехідні Положення» Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки, переданої в оренду відповідно до підпункту 2 цього пункту, не підлягає державній реєстрації. Договір оренди землі, а також зміни до нього, договір про розірвання такого договору оренди підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договору оренди землі здійснюється районною військовою адміністрацією в порядку, визначеному підпунктом 10 цього пункту. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до підпункту 10 пункту 27 Розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України (в редакції чинній до внесення змін згідно Закону№2145-ІХ), книга реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану ведеться районною військовою адміністрацією у паперовій та електронній формах.

Форма книги реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин.

Також підпунктом 10 пункту 27 Розділу X «Перехідні положення» Земельного одексу України встановлено, що державна реєстрація договору оренди земельної ділянки здійснюється за заявою орендодавця, яка складається в електронній формі, до якої додаються примірник зазначеного договору, а також засвідчені орендодавцем копії документів, що посвідчують право постійного користування, емфітевзису.

Державна реєстрація договору оренди або надання вмотивованої відмови у державній реєстрації здійснюється протягом п`яти робочих днів з дня подання заяви. Підставою для відмови у державній реєстрації може бути лише невідповідність поданих документів закону.

Відтак, у відповідності до підпункту «е» підпункту 2 та підпункту 10 пункту 27 Розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України в Книзі реєстрації землеволодінь та землекористувань в умовах воєнного стану Самбірської районноївійськової адміністрації було зареєстровано Договір оренди землі в умовах воєнного стану, укладеного 17.10.2022 року Старосамбірською міською радою Самбірського району Львівської області та Фермерським господарством «БІБ». Договору присвоєний реєстраційний номер « 1-БА46080150000050321-00079-БН».

Отже, державна реєстрація вищевказаного договору оренди землі в умовах воєнного стану від 17.10.2022 року відповідає вимогам чинного законодавства.

Отже, відповідач є добросовісним набувачем, тому у нього не може бути витребувано масив невитребуваних (нерозподілених) земельних часток(паїв) площею 177,751 га згідно з додатком №1 до договору оренди на користь ТзОВ «Норбілк Агрі», з огляду на правову конструкцію віндикаційного позову та положення статті 387 Цивільного кодексу України.

Враховуючи, що договір відповідача укладений з дотриманням чинного законодавства, отже відповідач є добросовісним набувачем, відтак позов про витребування витребувати з чужого незаконного володіння та користування ФГ «БІБ» масив невитребуваних (нерозподілених) земельних часток(паїв) площею 177,751 га згідно з додатком №1 до договору оренди на користь ТзОВ «Норбілк Агрі» задоволенню не підлягає.

Відповідно до вимог цивільного процесуального закону належний та ефективний спосіб захисту прав позивача визначається з огляду на обставини конкретної справи. Обраний позивачем спосіб захисту прав повинен відповідати правовій природі тих правовідносин, що виникли між сторонами.

Водночас позовна вимога про скасування запису про державну реєстрацію договору оренди землі в умовах воєнного стану від 17.10.2022, не може призвести до

настання реальних наслідків щодо скасування державної реєстрації прав оренди Фермерського господарства «БІБ» згідно договору оренди відповідача 2022 року.

Відповідно до пунктів 1, 2, 3 частини третьої статті 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (у редакції, чинній із 16 січня 2020 року) відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.

Отже, за змістом цієї норми виконанню підлягають виключно судові рішення: 1) про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень; 2 ) про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень; 3) про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, тобто до їх переліку не належить судове рішення про скасування запису про проведену державну реєстрацію права. Тому починаючи з 16 січня 2020 року цей спосіб захисту вже не може призвести до настання реальних наслідків щодо скасування державної реєстрації прав за процедурою, визначеною у Законі України №1952. Аналогічні правові висновки наведені у постановах Верховного Суду від 03.09.2020 року у справі № 914/1201/19, від 23.06.2020 року у справах № 906/516/19, № 905/633/19, № 922/2589/19, від 30.06.2020 року у справі № 922/3130/19, від 14.07.2020 року у справі № 910/8387/19, від 20.08.2020 року у справі № 916/2464/19, від 03.02.2021 року у справі №278/3367/19 (провадження №61-13586св20).

Враховуючи, що вищевикладене, позовна вимога про скасування запису про державну реєстрацію договору оренди землі в умовах воєнного стану від 17.10.2022, укладеного між Старосамбірською міською радою Самбірського району Львівської області та ФГ «БІБ», внесеного Мошуманською О.О. до Книги реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану Самбірської військової адміністрації від 19.10.2022 за реєстраційний номером « 1-UА46080150000050321-00079-БН» не підлягає задоволенню.

Відповідно до вимог частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Зі змісту статті 77 Господарського процесуального кодексу України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Згідно статті 78 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

У відповідності до статті 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Стандарт доказування «вірогідності доказів» на відміну від «достатності доказів», підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто з введенням в дію нового стандарту доказування необхідним є не надати достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надати їх саме ту кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу. Вказане узгоджується з правовою позицією викладеною у постанові Верховного суду у справі № 904/2357/20 від 21.08.2020.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи все вищезазначене, суд дійшов висновку про те, що позивачем не доведено належними, допустимими, достовірними та вірогідними, доказами наявність правових підстав для задоволення його позовних вимог. Водночас відповідачем та третьою особою-1 спростовано підставність позовних вимог. Надані відповідачем докази в своїй сукупності є такими, що переважили доводи позивача. Відтак у задоволенні позову слід відмовити.

Розподіл судових витрат.

Позивачем сплачено судовий збір згідно платіжного доручення №8243 від 31.01.2023 на суму 9084,69 грн.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позову, судові витрати позивача (сплачений судовий збір та витрати на професійну правничу допомогу), слід покласти на нього.

Керуючись статтями 2, 18, 73, 76-79, 129, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили в порядку статті 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, встановленому статтями 256-257 Господарського процесуального кодексу України.

Інформація щодо руху справи розміщена в мережі Інтернет на інформаційному сайті за посиланням http://www.reyestr.court.gov.ua та на офіційному веб-порталі судової влади України за посиланням: http://court.gov.ua.

Повний текст рішення

складено 18.09.2023

Суддя Сухович Ю.О.

Дата ухвалення рішення06.09.2023
Оприлюднено28.09.2023
Номер документу113750803
СудочинствоГосподарське
Сутьдержавну реєстрацію договору оренди землі в умовах воєнного стану від 17.10.2022

Судовий реєстр по справі —914/292/23

Ухвала від 08.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 25.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 08.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 21.11.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 10.11.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 20.10.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Рішення від 06.09.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Ухвала від 21.08.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Ухвала від 19.07.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Ухвала від 03.07.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні