Рішення
від 12.09.2023 по справі 607/9857/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12.09.2023 Справа №607/9857/23

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області у складі головуючого судді Позняка В.М.,

за участю секретаря судового засідання Шимків Л.І., позивача ОСОБА_1 , його представника ОСОБА_2 , представника відповідача - Білик Л.С. , представника третьої особи - Степанової О.В.,

розглянувши у судовому засіданні в місті Тернополі цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області, третя особа - ОСОБА_4 , про визнання дій неправомірними, скасування наказу та зобов`язати вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся в суд із позовом до Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області, третя особа - ОСОБА_4 , просить, з урахуванням заяви про зміну предмета позову, визнати дії директора Тернопільської спеціалізованої школи І - III ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області, ОСОБА_5 , щодо винесення наказу №27 «Про організацію навчання за індивідуальною формою (сімейна (домашня) освіта) у ІІ семестрі 2022/2023 н.р.»; наказу № 74 «Про внесення змін до наказу від 01.02.2023 №27 «Про організацію навчання за індивідуальною формою (сімейна (домашня) освіта) у ІІ семестрі 2022/2023 н.р.» - неправомірними та скасувати їх, зобов`язати директора Тернопільської спеціалізованої школи І - III ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області, ОСОБА_5 , вчинити дії, а саме, надати можливість ОСОБА_1 бути присутнім під час формувального оцінювання знань та завершального (підсумкового) оцінювання ОСОБА_6 .

Позов мотивовано тим, що ОСОБА_1 та ОСОБА_4 перебували в зареєстрованому шлюбі із 17 жовтня 2013 року до 23 листопада 2017 року, який розірвано рішенням Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області. Від шлюбу у сторін народився син ОСОБА_6 2014 року народження. 12.11.2020 Тернопільським міськрайонним судом Тернопільської області винесено рішення у справі за позовом ОСОБА_4 до ОСОБА_1 , яким визначено місце проживання малолітньої дитини ОСОБА_6 , разом із матір`ю ОСОБА_4 . З 22 березня 2019 року до ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_6 , проживав разом з батьком в селі Струсів, дитина повністю знаходилася на його утриманні, ОСОБА_7 навчався в місцевій школі, мав друзів, дозвілля, захоплення, коло спілкування та сталий побут. 04 січня 2023 ОСОБА_4 та її співмешканець викрали сина, проти його волі позбавивши права пересування. Самочинна зміна місця проживання спільної дитини призвела до фактичного розриву сімейних зв`язків батька та сина. Контакт між ними став неможливим з причин невідомості місця перебування дитини та повної її ізоляції від суспільства сина. ОСОБА_4 , самостійно забрала документи ОСОБА_6 з Струсівського обласного мистецького ліцею та передала до Тернопільської спеціалізованої школи І - III ступенів № 3 з поглибленим вивченням мов Тернопільської міської ради Тернопільської області. 01.02.2023 директором Тернопільської спеціалізованої школи І - III ступенів №3 з поглибленим вивченням мов Тернопільської міської ради Тернопільської області, видано наказ № 27 «Про організацію навчання за індивідуальною формою (сімейна (домашня) освіта) у II семестрі 2022/2023 н.р.», зараховано на індивідуальну форму (сімейну (домашню) освіту) навчання з 01.02.2023 по 02.06.2023. Підставою винесення наказу є заява - прохання ОСОБА_4 . Вважає, що наказ № 27 є неправомірним, таким, що порушує право на освіту, прийнятий з численними процедурними порушеннями. Зокрема, підставою винесення оскаржуваного наказу є заява - прохання ОСОБА_4 , без згоди батька, останньому навіть не було відомо про це. Заява ОСОБА_4 про зміну форми навчання дитини надійшла електронною поштою, тобто ОСОБА_4 не зверталася до адміністрації школи із власноручною заявою. Наказ № 27 від 01.02.2023 був наданий ОСОБА_4 для ознайомлення з індивідуальним планом та погодженням графіків проведення проміжного/ підсумкового оцінювання знань її сина, через адвоката Степанову О.В . Зазначає, що наказ був підписаний ОСОБА_4 поза межами школи та повернутий у начальний заклад через адвоката Степанову О.В. Стверджує, що дата оцінювання знань учня 2 класу ОСОБА_6 була змінена наказом № 74 від 15.03.2023. Про зміну дати тестування, ОСОБА_1 , як батько - не інформувався. Проміжне оцінювання проводилося он-лайн, хоча ОСОБА_1 неодноразово звертався до адміністрації навчального закладу, щодо проведення такого тестування очно, звернення не отримали будь якої реакції. Наказ № 74 від 15.03.2023 підписано ОСОБА_4 за допомогою електронного підпису 23.03.2023 об 16:07, тобто вже після проходження проміжного оцінювання, яке попередньо призначалося 21.03.2023 та 22.03.2023. ОСОБА_1 , звернувся із заявою про інформування його щодо проведення формувального та підсумкового оцінювання ОСОБА_6 , однак, вказана заява протиправно проігноровано адміністрацією школи. Позивач, як батько, категорично не погоджується із переведенням дитини на індивідуальну форму навчання (сімейна (домашня) освіта). Вважає, що очне навчання в школі є значно якіснішим видом навчання, при якому зберігаються соціальні зв`язки дитини. Переведення ОСОБА_7 на дистанційне навчання було спрямоване тільки на переховування дитини ОСОБА_9 та ізолювання її від суспільства. Тривале перебування дитини за комп`ютером негативним чином впливає на стан здоров`я дитини, хаотичні способи проведення уроків, виклад завдань у "вайбері", "телеграмі" свідчить про недостатність електронних освітніх ресурсів закладу освіти з навчальних предметів, переважне самостійне вивчення матеріалу дитиною, не дає повної реалізації права на освіту, як і формальний підхід та непрозорість оцінювання, розголошення успішності дітей в групових чатах. Тернопільська спеціалізована школа І - III ступенів № 3 з поглибленим вивченням іноземних мов територіально знаходиться в місті Тернопіль, де не ведуться активні бойові дії та відсутні інші підстави, які б перешкоджали дитині відвідувати навчальний заклад. Також, серед причин оскарження спірного наказу є потреба соціалізації дитини в колективі, розвиток вмінь спілкуватися з однолітками та педагогами, активна участь у освітньому процесі та громадському житті школи. Стверджує, що процедурні питання, винесення Наказу, зводяться до сумнівів у повноваженнях керівника закладу, неврахування думки батьків та самої дитини при запровадженні дистанційної форми навчання, недотримання вимог і якості освітнього процесу відповідно до освітніх програм. Вважає, що додатково порушення права на освіту ОСОБА_6 , підтверджується актом візиту від 10.01.2023 в сім`ю ОСОБА_4 , матері в черговий раз наголошено про подальші заняття шкільною програмою. Також вказане зафіксовано рішенням Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області у справі № 607/3234/23 від 01.03.2023.

Відповідач надав суду відзив на позов, в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Зазначає, що підставою винесення оскаржуваного наказу є прохання ОСОБА_4 про зарахування ОСОБА_6 на сімейну (домашню) форму навчання. З наказом № 27 «Про організацію навчання за індивідуальною формою (сімейна (домашня) освіта) у II семестрі 2022/2023 н.р». була ознайомлена матір - ОСОБА_4 . Згідно наказу було затверджено індивідуальний навчальний план для учня 2-го класу ОСОБА_10 у II - семестрі 2022/2023 н.р., який складено на основі Типової освітньої програми для закладів загальної середньої освіти, затвердженої наказом МОН України №743 - 22 від 12.08.2022, а також затверджено склад педагогічних працівників, які будуть здійснювати оцінювання за індивідуальною формою сімейна (домашня освіта) у II семестрі 2022/2023 н.р. При винесенні наказу директор керувалась Положенням про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України №8 від 12.01.2016, наказами Міністерства освіти і науки України №955 від 10.07.2019 «Про внесення змін про Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах», №160 від 10.02.2021 «Про внесення змін до деяких наказів МОН України, листа Міністерства освіти і науки України №1/9-525 від 20.08.2019 «Щодо організації форм здобуття загальної середньої освіти». Листом від 08.02.2023 за №02-09/18 директора Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 з поглибленням вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області було проінформовано Управління сім`ї, молодіжної політики та захисту дітей про те, що ОСОБА_6 зарахований на сімейну (домашню) форму навчання. Відповідно до п.5 розділу III Положення, здобувачі освіти за сімейною (домашньою) формою проходять підсумкове (семестрове та річне, що здійснюється за результатами семестрового) оцінювання, а також атестацію. Для здобувача освіти, який навчається за Державним стандартом початкової освіти, формувальне та підсумкове оцінювання відбувається за спільної участі педагогічного працівника та одного з батьків, інших законних представників може бути організовано в освітньому середовищі, звичному для здобувача освіти. Щодо посилання позивача на те, що дату оцінювання знань ОСОБА_6 було змінено наказом № 74 від 15.03.2023 та про зміну дати тестування ОСОБА_1 , як батько не повідомлявся, то проміжне оцінювання проводилося он-лайн. Зазначає, що наказом №74 від 15.03.2022 «Про внесення змін до наказу від 01.02.2023 № 27 «Про організацію навчання за індивідуальною формою навчання (сімейна (домашня) освіта) у II семестрі 2022/2023 н.р.» внесено зміни в графік проведення проміжного оцінювання знань учня 2 класу ОСОБА_6 , у зв`язку із виробничою необхідністю та тривалим лікуванням вчителя початкових класів ОСОБА_11 . Наказом №144 від 11.05.2022 «Про внесення змін до наказу від 01.02.2023 року № 27 «Про організацію навчання за індивідуальною формою навчання (сімейна (домашня) освіта)у II семестрі 2022/2023 н.р.» внесено зміни в графік проведення завершального (підсумкового) оцінювання знань учня 2 класу ОСОБА_6 , у зв`язку із виробничою необхідністю та тривалим лікуванням вчителя початкових класів ОСОБА_11 , відповідно до заяви матері ОСОБА_4 №69/02-17 від 10.05.2023. Зазначає, що позивач неодноразово подавав заяви директору школи №24 про переведення його сина на всі види дистанційного навчання, що свідчить про те, що він бажав, щоб дитина перейшла на дистанційну форму або сімейну (домашню) форму навчання.

Від представника третьої особи надійшли пояснення, в яких остання просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Зазначає, що порушень під час зарахування в школу неповнолітнього ОСОБА_6 на індивідуальну форму навчання не допущено, вказане відбулося за її заявою. Рішення про індивідуальну форму навчання ОСОБА_4 прийняла у зв`язку із тим, що через позивача син ОСОБА_7 не засвоїв програму за перший семестр навчання. Для того, щоби уникнути насміхань однолітків та наздогнати матеріал, вона винаймає послуги кваліфікованих репетиторів. При цьому, через зневажливе ставлення позивача до неї, налагодити з ним комунікацію та узгоджувати дії з вибору школи та форми навчання немає можливості.

Ухвалою судді Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 06 червня 2023 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання.

В судовому засіданні позивач та його представник позов підтримали з підстав, викладених у заявах по суті.

Представник відповідача заперечила проти позову з підстав, викладених у відзиві.

Представник третьої особи в судовому засіданні просила відмовити в задоволенні позовних вимог.

Розглянувши справу, судом досліджено такі докази та встановлено такі обставини.

ОСОБА_6 є сином позивача ОСОБА_1 та ОСОБА_4 , що видно із свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 від 06 червня 2018 (а.с. 33).

Рішенням Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 12 листопада 2020 року, яке залишено без змін постановою Тернопільського апеляційного суду від 10 січня 2022 року та постановою Верховного Суду від 12 травня 2022 року у справі №607/10896/19 суд ухвалив визначити місце проживання малолітньої дитини ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 разом із матір`ю ОСОБА_4 за адресою: АДРЕСА_1 .

З листа Тернопільської загальноосвітньої шкоди І-ІІІ ступенів №24 Тернопільської міської ради Тернопільської області від 13 вересня 2022 року №02-08//62 (а.с. 93-97) ОСОБА_6 01 вересня 2022 року був зарахований на навчання в школу в другий клас, станом на 13.09.2022 до навчання не приступив, у школі не з`явився. 02.09.2022 надійшла заява батька про переведення сина на дистанційну форму навчання.

З листа Тернопільської загальноосвітньої шкоди І-ІІІ ступенів №24 Тернопільської міської ради Тернопільської області від 02 лютого 2023 року (а.с. 13) видно, що 24.01.2023 ОСОБА_6 був відрахований зі школи у зв`язку із переходом на навчання у Тернопільську спеціалізовану школу І-ІІІ ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області.

ОСОБА_4 31 січня 2023 року звернулася із заявою до директора Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов, в якій просила зарахувати сина ОСОБА_7 на індивідуальну (сімейну) форму здобуття повної загальної середньої освіти у вказаній школі в 2 клас (а.с. 111).

Згідно наказу директора Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області від 01.02.2023 №27 «Про організацію навчання за індивідуальною формою (сімейна) освіта) у ІІ семестрі 2022/2023 н.р.», на підставі поданих відповідних документів матері ОСОБА_4 з метою здобуття початкової освіти за індивідуальною формою (сімейна (домашня) для особи, батьки якої виявили бажання організувати освітній процес самостійно з урахуванням здібностей, інтересів, потреб, мотивації, можливостей, і досвіду своєї дитини, ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , учня 2-го класу, зараховано на індивідуальну форму (сімейну (домашню) освіту навчання з 01.02.2023 по 02.06.2023, затверджено персональний склад педагогічних працівників (додаток 2) та затверджено індивідуальний навчальний план учня (додаток 1), графік проведення проміжного формувального оцінювання знань та завершального (підсумкового) оцінювання (додаток 3).

23 січня 2023 року ОСОБА_1 звернувся із заявою до директора Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області, в якій просив перевести сина ОСОБА_7 на денну форму навчання.

Відповіддю від 16.02.2023 №02-09/24 директор Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов повідомив ОСОБА_12 про те, що підстави для переведення сина ОСОБА_7 на очну форму навчання відсутні, оскільки рішенням судів місце проживання дитини визначено із матір`ю, яка категорично заперечила проти такого переведення (а.с. 121, 141).

Наказом директора Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області від 15.03.2023 №74 «Про внесення змін до наказу від 01.02.2023 №27 «Про організацію навчання за індивідуальною формою (сімейна (домашня) у ІІ семестрі 2022/2023 н.р.» у зв`язку із виробничою необхідністю та тривалим лікуванням вчителя початкових класів ОСОБА_11 внесено зміни в графік проведення проміжного оцінювання знань учня 2 класу ОСОБА_6 . З наказом ознайомлена, в тому числі, і ОСОБА_4

ОСОБА_1 03.04.2023 звернувся до Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області, просив проінформувати його щодо проведення формувального та підсумкового оцінювання його сина, учня 1-го класу ОСОБА_6 відповідно до графіку та повідомляти про його успішність та інші питання, які виникають в процесі навчання.

Відповіддю від 10.04.2023 директора школи ОСОБА_1 повідомлено, що оскільки під час проведення оцінювання знань учня 2-го класу ОСОБА_10 присутня матір, тому його прохання про участь в оцінюванні не може бути задоволено.

Наказом директора Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області від 11.05.2023 №144 «Про внесення змін до наказу від 01.02.2023 №27 «Про організацію навчання за індивідуальною формою (сімейна (домашня) у ІІ семестрі 2022/2023 н.р.» у зв`язку із виробничою необхідністю та тривалим лікуванням вчителя початкових класів ОСОБА_11 внесено зміни в графік проведення завершального (підсумкового) оцінювання знань учня 2 класу ОСОБА_6 . З наказом ознайомлена, в тому числі, ОСОБА_4 .

Заслухавши учасників, дослідивши та оцінивши докази, суд вважає, що в задоволенні позову слід відмовити, зважаючи на таке.

Звертаючись до суду із позовом, позивач вважає, що оскаржуваними наказами порушено процедуру прийняття рішення, порушено право позивача на участь у виборі форми освіти, бути присутніми на навчальних заняттях своїх дітей.

Разом з тим, суд вважає, що права позивача не порушені.

Статтею 15 ЦК України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Із змісту статті 3 Закону України «Про освіту» кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України. Право особи на освіту може реалізовуватися шляхом її здобуття на різних рівнях освіти, у різних формах і різних видів, у тому числі шляхом здобуття дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та освіти дорослих.

Відповідно до частини третьої статті 4 Закону України «Про повну загальну середню освіту» повна загальна середня освіта може здобуватися за очною (денною), дистанційною, мережевою, екстернатною, сімейною (домашньою) формами чи формою педагогічного патронажу, а також за очною (вечірньою), заочною формами (на рівнях базової та профільної середньої освіти). Положення про форми здобуття повної загальної середньої освіти затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, яке затверджене Наказом Міністерства освіти і науки України 12.01.2016 № 8 та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 03 лютого 2016 р. за № 184/28314 визначено порядок організації здобуття повної загальної середньої освіти за індивідуальною формою, що здійснюється закладами загальної середньої освіти та іншими закладами освіти, які провадять освітню діяльність на певному рівні повної загальної середньої освіти, або батьками, іншими законними представниками здобувачів освіти, які не досягли повноліття.

Заклади освіти відповідно до законодавства та своїх установчих документів можуть організовувати здобуття освіти за індивідуальною формою (екстернатною (екстернатом), сімейною (домашньою), педагогічним патронажем). Для забезпечення індивідуальної форми здобуття освіти можуть використовуватися технології дистанційного навчання відповідно до Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 08 вересня 2020 року № 1115, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 вересня 2020 року за № 941/35224.

Організація здобуття освіти за індивідуальною формою може здійснюватися на будь-якому рівні повної загальної середньої освіти за винятком випадків, передбачених цим Положенням.

Зарахування осіб до державних і комунальних закладів загальної середньої освіти на індивідуальну форму здобуття освіти, переведення та відрахування їх із таких закладів освіти здійснюється відповідно до пунктів 4, 5, 8, 10, 11, 12 розділу I, розділу III, пункту 1 розділу IV Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 16 квітня 2018 року № 367, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 травня 2018 року за № 564/32016. Особливості подання документів для зарахування (переведення) здобувачів освіти на індивідуальну форму здобуття освіти визначаються розділами II, IV цього Положення (п.2 положення).

Відповідно до пункту 7 розділу І, керівник закладу освіти, в якому організовано індивідуальну форму здобуття освіти, забезпечує реалізацію індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів освіти шляхом: розроблення індивідуальних навчальних планів та індивідуальних програм розвитку (у разі потреби); організації та проведення консультацій (у разі потреби) та оцінювання результатів навчання здобувачів освіти (далі - оцінювання); надання доступу здобувачам освіти до безоплатного користування підручниками, навчальними посібниками та іншою літературою бібліотечного фонду, навчальною, науковою, виробничою, культурною, спортивною інфраструктурою закладу освіти тощо. Керівник закладу освіти здійснює контроль за виконанням педагогічними працівниками та здобувачами освіти індивідуальних навчальних планів, індивідуальних програм розвитку. Керівник закладу освіти ознайомлює здобувачів освіти, їх батьків, інших законних представників (одного з них) із порядком організації відповідної індивідуальної форми здобуття освіти (у тому числі з порядком і періодичністю оцінювання), визначеним цим Положенням та іншими актами законодавства у сфері загальної середньої освіти.

Пунктами 1,4,5 Розділу ІІІ Положення передбачено, що сімейна (домашня) форма може бути організована для осіб віком до 18 років, батьки, інші законні представники яких виявили бажання організовувати освітній процес самостійно з урахуванням здібностей, інтересів, потреб, мотивації, можливостей і досвіду своїх дітей, для забезпечення їх індивідуального темпу засвоєння освітньої програми.

Батьки, інші законні представники здобувачів освіти можуть на договірних засадах залучати до організації здобуття освіти за сімейною (домашньою) формою інших суб`єктів освітньої діяльності, у тому числі суб`єктів, які забезпечують здобуття неформальної освіти.

Для спостереження за навчальним поступом здобувачів освіти батьки, інші законні представники можуть використовувати портфоліо, в якому фіксуються результати навчання.

Здобувачі освіти за сімейною (домашньою) формою проходять підсумкове (семестрове та річне, що здійснюється за результатами семестрового) оцінювання, а також атестацію.

За бажанням одного з батьків, інших законних представників здобувача освіти, який навчається за Державним стандартом початкової освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 87 (далі - Державний стандарт початкової освіти), індивідуальним навчальним планом може бути визначено проведення оцінювання додатково (більше двох разів на рік). Таке оцінювання проводиться як формувальне та відбувається шляхом спостереження за здобувачем освіти у різних видах навчальної діяльності або за допомогою інших засобів формувального оцінювання.

Для здобувача освіти, який навчається за Державним стандартом початкової освіти, формувальне та підсумкове оцінювання відбувається за спільної участі педагогічного працівника та одного з батьків, інших законних представників може бути організовано в освітньому середовищі, звичному для здобувача освіти.

Навчальний час для проведення формувального оцінювання визначає заклад освіти відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу V цього Положення, але не більше ніж 4 навчальні дні упродовж навчального року (з урахуванням вимог до організації освітнього процесу відповідно до державних санітарних правил і норм).

Відповідно до пунктів 4, 5 розділу I, розділу III Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 16 квітня 2018 року № 367, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 травня 2018 року за № 564/32016, зарахування до закладу освіти здійснюється відповідно до наказу його керівника, що видається на підставі заяви про зарахування до закладу освіти (далі - заява про зарахування) одного з батьків дитини (чи повнолітньої особи, яка має намір здобувати освіту), поданої особисто (з пред`явленням документа, що посвідчує особу заявника) за зразком згідно з додатком 1 до цього Порядку, до якої додаються: 1) копія свідоцтва про народження дитини або документа, що посвідчує особу здобувача освіти (під час подання копії пред`являється оригінал відповідного документа); 2) оригінал або копія медичної довідки за формою первинної облікової документації № 086-1/о «Довідка учня загальноосвітнього навчального закладу про результати обов`язкового медичного профілактичного огляду», затвердженою наказом Міністерства охорони здоров`я України від 16 серпня 2010 року № 682, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10 вересня 2010 року за № 794/18089; 3) оригінал або копія відповідного документа про освіту (за наявності).

Для переведення учня з одного закладу освіти до іншого учень чи один з його батьків (для учнів, які не досягли повноліття) має звернутися до обраного ним закладу освіти щодо можливості зарахування з відповідним письмовим зверненням (запитом) в довільній формі, у тому числі шляхом надсилання його сканованої копії електронною поштою. Керівник закладу освіти упродовж п`яти робочих днів з дати надходження такого звернення (запиту) має надати заявнику письмову відповідь (у тому числі шляхом надсилання її сканованої копії на електронну пошту заявника) про наявність чи відсутність вільних місць у певному класі та можливість чи неможливість зарахування учня до цього класу. У письмовому підтвердженні можливості зарахування дитини має бути зазначений кінцевий термін для подання заяви про переведення та особової справи учня.

Як видно із оскаржуваного наказу директора Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області від 01.02.2023 №27 «Про організацію навчання за індивідуальною формою (сімейна) освіта) у ІІ семестрі 2022/2023 н.р., ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , учня 2-го класу зараховано на індивідуальну форму (сімейну (домашню) освіту навчання з 01.02.2023 по 02.06.2023.

При цьому таке зарахування відбулося на підставі поданих документів, зокрема і заяви, матері ОСОБА_4 .

Суд враховує, мати ОСОБА_4 мала право звертатися із такою заявою до дирекції школи, оскільки рішенням Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 12 листопада 2020 року, у справі №607/10896/19, яке набрало законної сили, визначено місце проживання малолітньої дитини ОСОБА_6 разом з нею.

Закон не вимагає в дирекції школи при зарахуванні на сімейну форму навчання отримувати згоду обох батьків дитини, а тому доводи позивача про порушення директором вимог закону є голослівними.

Тому, на думку суду, при винесенні оскаржуваних наказів відповідачем не порушено вимог вищезазначених нормативних актів в галузі освіти, які регулюють спірні правовідносини.

Суд враховує, що статтею 157 Сімейного кодексу України та статтею 55 Закону України «Про освіту» передбачено, що питання виховання дитини, в тому числі і права та обов`язки щодо освіти і розвитку дитини, вирішується батьками спільно. Той із батьків, хто проживає окремо від дитини, зобов`язаний брати участь у її вихованні і має право на особисте спілкування з нею.

Разом з тим, спори між батьками щодо участі у вихованні дитини вирішуються органом опіки і піклування або судом в порядку передбаченому статтями 158, 159 Сімейного кодексу України. У цій справі, позивач звернувся в суд із позовом до Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області, а не до матері дитини із спором щодо участі у вихованні.

Суд відхиляє покликання позивача на процедурні порушення при видачі оскаржуваних наказів директора школи, а саме, ознайомлення із наказом через представника адвоката ОСОБА_4, ознайомлення із наказом шляхом накладення електронного цифрового підпису, тощо, оскільки судом безспірно встановлена принципова згода матері неповнолітнього ОСОБА_4 на видачу вказаних наказів, вказані накази виносилися за її відома та погодження.

Суд також відхиляє доводи позивача про те, що для дитини буде краще очне навчання, оскільки такі доводи є голослівними та нічим не підтверджені. Крім того, поведінка позивача є суперечливою, зважаючи на його неодноразові заяви в вересні 2022 року про переведення сина на дистанційне навчання (а.с.120, 142,143).

Крім того, вимога про скасування наказу №27 «Про організацію навчання за індивідуальною формою (сімейна (домашня) освіта) у ІІ семестрі 2022/2023 н.р.»; Наказу № 74 «Про внесення змін до наказу від 01.02.2023 №27 «Про організацію навчання за індивідуальною формою (сімейна (домашня) освіта) у ІІ семестрі 2022/2023 н.р.» не є належним способом захисту, оскільки строк їх дії вичерпався 02.06.2023, у зв`язку із закінченням навчання в семестрі. Отже, на час розгляду справи судом оскаржувані накази не діють, та їх скасування не призведе до відновлення будь-яких порушених прав.

Суд також відхиляє вимоги позивача про зобов`язання директора Тернопільської спеціалізованої школи І - III ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області, ОСОБА_5 , вчинити дії, а саме, надати можливість ОСОБА_1 бути присутнім під час формувального оцінювання знань та завершального (підсумкового) оцінювання ОСОБА_6 .

Так, відповідно до вимог статті 3 ЦПК України й статті 15 ЦК України в порядку цивільного судочинства підлягає захисту порушене право.

На цей час відповідач Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області не заперечує та не перешкоджає ОСОБА_13 бути присутнім під час формувального оцінювання знань та завершального (підсумкового) оцінювання ОСОБА_6 . Крім того, позовні вимоги в цій частині є загальними, не зазначено, коли саме позивач бажає брати участь в оцінюванні.

Отже, суду не надано доказів того, що відповідачами порушено цивільне право чи інтерес позивача, який підлягає судовому захисту . На думку суду, вимога про зобов`язання вчиняти дії в майбутньому не може бути задоволена, оскільки захисту підлягає тільки порушене право, хоч у цьому випадку і таке не мало місце.

Керуючись статтями 4,5,12,13, 81, 223, 263-265, 268, 273,354 ЦПК України, суд,-

УХВАЛИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 з поглибленим вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області, третя особа - ОСОБА_4 , про визнання дій неправомірними, скасування наказу та зобов`язати вчинити певні дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Тернопільського апеляційного суду або через Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Реквізити сторін:

Позивач: ОСОБА_1 ел. пошта ІНФОРМАЦІЯ_4 , адреса АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 .

Відповідач: Тернопільська спеціалізована школа І - III ступенів N° 3 з поглибленим вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області, тел. 380521317, адреса м. Тернопіль, вул. Грушевського, ЄДРПОУ 14040173.

Третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог: ОСОБА_4 адреса АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_3 .

Повний текст рішення виготовлено 25 вересня 2023 року.

Головуючий суддяВ. М. Позняк

СудТернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення12.09.2023
Оприлюднено02.10.2023
Номер документу113758535
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —607/9857/23

Рішення від 12.09.2023

Цивільне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Позняк В. М.

Рішення від 12.09.2023

Цивільне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Позняк В. М.

Ухвала від 06.06.2023

Цивільне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Позняк В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні