Справа № 560/9018/23
РІШЕННЯ
іменем України
27 вересня 2023 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Будторг Поділля" до Державної податкової служби України , Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство "Будторг Поділля" звернулось до суду з позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення від 21.02.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної № 60 від 16.08.2022, зобов`язання зареєструвати податкову накладну у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач покликається на те, що між ним та АТ «ПОДІЛЬСЬКИЙ ЦЕМЕНТ» (продавець) був укладений договір поставки, відповідно до якого проводилась поставка цементу у погоджених сторонами обсягах. Також була укладена додаткова угода до договору, предметом якої було надання ПП "Будторг Поділля" маркетингових послуг на користь АТ«ПОДІЛЬСЬКИЙ ЦЕМЕНТ», які полягали у виконанні позивачем планів закупівель товару, за що з метою стимулювання збуту АТ «ПОДІЛЬСЬКИЙ ЦЕМЕНТ» проводило мотиваційні виплати. На суму таких виплат було оформлено податкову накладну №60 від 16.08.2022, реєстрацію якої у подальшому було зупинено.
Позивач надав Комісії податкового органу необхідні, на його думку, первинні документи, та за результатами розгляду питання було прийняте спірне рішення, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної. Позивач з цим не погоджується, вважаючи, що рішення не містить належну підставу відмови, отже є протиправним.
Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області та ДПС України поданий спільний відзив, у якому відповідачі позов не визнають. Посилаються на те, що платник був зобов`язаний підтвердити належними первинними документами обґрунтованість реєстрації податкової накладної, виписаної за фактом надання маркетингових послуг. Натомість, Комісії регіонального рівня не були надані документи, які є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію цієї податкової накладної, зокрема ті, які підтверджують виконання умов додаткової угоди (придбання позивачем 160 тонн цементу за листопад 2021 як умови отримання мотиваційних виплат) З огляду на це, відповідачі вважають рішення Комісії правомірним і у позові просять відмовити.
У відповіді на відзив позивач не погоджується з доводами відповідачів, відображеними у відзиві.
Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд виходить з такого.
Пунктами 201.1, 201.4 ст.201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (п.201.10 ст.201 ПК України).
Відповідно до п. 187.1. ст. 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Реєстрація податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, Постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" та Наказу Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".
Відповідно до п. 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 (далі - Порядку №520) у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з п. 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: 1.договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; 2.договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; 3.первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; 4.розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; 5.документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Відповідно до п. 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Згідно з вимогами ст. 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій та повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення.
Судом встановлено, що 02 березня 2015 Приватним підприємством "Будторг Поділля" (покупець) укладений з ПАТ "Подільський цемент" (продавець) договір поставки цементу №ПОД_ОФ_2015_009, відповідно до умов якого продавець зобов`язується постачати, а покупець прийняти та оплатити цемент та послуги у кількості, асортименті, терміни і за ціною, обумовленою сторонами відповідно до умов договору, специфікацій, додатків, додаткових угод.
28 травня 2021 сторони уклали Додаткову угоду №2.1МП/21 до цього договору, відповідно до якої домовились додати до умов договору наступні положення:
" - 15.11 мотиваційні виплати;
- 15.11.1 Покупець може надати Постачальнику маркетингові послуги (мотиваційні виплати), що стимулюють збут та полягають у просуванні товару. За надання маркетингових послуг Постачальник здійснює їх оплату на користь покупця у вигляді мотиваційних виплат.
- 15.11.2 За цим Договором за досягнення Покупцем певних економічних показників Постачальник сплачує такі види мотиваційних виплат:
- 15.11.2.1 За виконання плану закупівель товару за вказаний період
а) Розмір мотиваційної виплати в гривнях визначається в п. п. 15.13.1 Договору поставки;
б) Базою для розрахунку мотиваційної виплати є сума плану закупівлі товару за вказаний період, визначена п. п. 15.12 Договору поставки. Маркетингові послуги вважаються не наданими, і відповідно мотиваційні виплати не нараховуються і не сплачуються, якщо обсяг фактичної закупівлі Товару менший від запланованого обсягу поставки;
в) розрахунок розміру мотиваційної виплати, що підлягає сплаті за звітний період та її виплата проводиться один раз в місяць, протягом 5 (п`яти ) банківських днів, після підписання сторонами Акту прийому-передачі маркетингових послуг (мотиваційної виплати) на підставі відповідного рахунку. Акт складається і надсилається покупцем постачальнику до 10 (десятого) числа місяця, що слідує за звітним періодом.
- 15.11.3 У випадку, коли у покупця на кінець розрахункового періоду існує заборгованість по оплаті за Товар, маркетингові послуги вважаються не наданими і відповідно, мотиваційні виплати згідно з п. п. 15.11.2.1 не нараховуються та не виплачуються.
- 15.11.4 Документом, що підтверджує факт отримання мотиваційних виплат є відповідний акт, який повинен містити всі вимоги первинного документа, наведені у ст. 9 Закону України від 16.07.99 № 996-ХІV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні". Крім того, Акт повинен містити порівнювальну таблицю, на підставі якої проводиться розрахунок вартості маркетингових послуг, відповідно до пунктів 15.11.2.1 пункту 15.11.2 розділу 11 Основного Договору поставки цементу № ПОД_ОФ_2015_009 від 02.03.2015. Форма акту міститься в Додатку № 1 до цієї Додаткової угоди.
- 15.11.5 Маркетингові послуги (мотиваційні виплати) є об`єктом оподаткування ПДВ, сплачується на підставі рахунку, що виписується покупцем та Акту, що підписується та скріплюється печатками покупця та постачальника протягом 5 (п`яти) банківських днів, після підписання Сторонами Акту прийому-передачі маркетингових послуг (мотиваційної виплати) на підставі відповідного рахунку, що надсилається одночасно з Актом.
- 15.12 На період дії договору поставки Сторони дійшли згоди щодо затвердження наступного плану закупівлі Товару на період:
- 01.06.2021- 30.11.2021 - Цемент товарний Цемент ПЦ І 500 25КГ - план закупівлі 2000 тонн;
- 01.06.2021 по 31.12.2021 - Цемент товарний Цемент ПЦ ІІ/А-Ш-5000 25 кг - план закупівлі 2250 тонн;
- 01.06.2021 по 31.10.2021 - Цемент товарний Цемент ПЦ ІІ/Б-Ш 4000 25 кг - план закупівлі 200 тонн;
- 01.06.2021-31.12.2021 - Цемент ПЦ ІІ/А-Ш-500 НАВАЛ - план закупівлі 50 тонн.
- 15.13 Маркетингові послуги.
- 15.13.1 За виконання річного плану закупівель Товару, Покупцю, у відповідності з п. 15.11.2 Договору, сплачується вартість маркетингових послуг у вигляді мотиваційних випали у розмірі:
- 100 грн. без ПДВ, за кожну тонну тарованого цементу марки ПЦ І 500 25 кг, яка була закуплена протягом періоду з 01.06 по 31.10.2021, але за умови виконання запланованого обсягу закупівлі за період; за кожну тонну тарованого цементу марок ПЦ ІІ/А-5000 25 КГ, ПЦ ІІ/Б-Ш 4000 25 кг, яка була закуплена протягом періоду з 01.06 - 31.10.2021, але за умови виконання запланованого обсягу закупівлі за період;
- 83,33 грн. без ПДВ, за кожну тонну товарного цементу марки ПЦ І 500 (кг), яка була закуплена протягом періоду з 01.11 - 30.11.2021, але за умови виконання запланованого обсягу закупівлі за період; за кожну тонну тарованого цементу марок ПЦ ІІ/А-Ш-5000 25 кг та ПЦ ІІ/Б-Ш 400 25 кг, яка була закуплена протягом періоду з 01.11-31.12.2021, але за умови виконання запланованого обсягу закупівлі за період"
Як вбачається з наявних у справі доказів, позивачем був закуплений цемент ПЦ 1 500 25 кг - 1881,60 тонн, ПЦ 1 500 25 кг - 160 тонн, ПЦ ІІ/А-Ш- 500 25кг - 1027,20 тонн, ПЦ ІІ/А-Ш-500 25 кг - 1448 тонн, ПЦ ІІ/Б-Ш 400 25 кг - 222,4 тонн, ПЦ ІІ/А-Ш - 500 навал - 74,14 тонн.
Учасниками угоди був складений акт прийому-передачі маркетингових послуг (мотиваційної виплати) від 16.08.2022 ( т. 1 а. с. 45), у якому зазначені обсяги планової та фактичної закупівлі цементу. Вартість послуг становить 540244,86 грн., з яких ПДВ 90040,81 грн.
Як вбачається зі змісту документів, оплата за ці послуги проведена не була, натомість 17.08.2022 сторонами підписаний акт про зарахування зустрічних однорідних вимог на суму 803135,64 грн., до якої увійшла сума невиконаного грошового зобов`язання ( оплата за маркетингові послуги) ПАТ "Подільський цемент" перед ПП "Будторг Поділля" в розмірі 540244,86 грн., з яких ПДВ 90040,81 грн.
ТОВ "Будторг Поділля" була складена податкова накладна №60 від 16.08.2022 на суму 540244,86 грн. ПДВ 90040,81 грн. (за фактом першої події - надання послуг), реєстрацію якої було зупинено.
Позивач надав на розгляд Комісії регіонального рівня повідомлення про надання письмових пояснень та копій документів на підтвердження обґрунтованості реєстрації податкової накладної.
Як вбачається з інформації, наданої відповідачем з відзивом, платником були подані наступні документи: копія договору поставки цементу № ПОД_ОФ_2015_009 від 02.03.2015; специфікації; додаткові угоди від 04.01.2022, 28.05.2021, 31.01.2022, 30.03.2022; картка рахунку 361 за 16.08.2022 - 17.08.2022; акт прийому - передачі маркетингових послуг від 16.08.2022; акт про зарахування зустрічних однорідних вимог від 17.08.2022; заява про зарахування зустрічних однорідних вимог від 17.08.2022; видаткові накладні; товарно-транспортні накладні; оборотно-сальдові відомості; рахунок на оплату та інші.
Комісією Головного управління ДПС у Хмельницькій області прийняте рішення від 21.02.2023 №8301394/38860411 про відмову в реєстрації податкової накладної №60 від 16.08.2022 у ЄРПН, де зазначається, що у реєстрації відмовлено у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарі (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. У графі додаткова інформація зазначено: платником не надана картка рахунку 281 по номенклатурі цемент ПЦ І 500 25 кг за листопад 2021 для підтвердження придбання 160 тонн.
Позивач оскаржив це рішення до ДПС України, яка скаргу залишила без задоволення.
У той же час, судом встановлено наступне.
27.02.2023 позивач подав Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України скаргу ( р/н 9035926937) на рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області №8301394/38860411 від 21.02.2023.
До скарги, яка подавалась в електронній формі, також були надані 97 додатків, серед яких зазначається картка рах 281 листопад 2021 на Цемент ПЦ І 500 25 кг. Зазначене підтверджується знімком/скріншотом відкритої сторінки через програмне забезпечення «MEDoc» і вказує на те, що позивач подав вказаний документ для розгляду комісії ДПС України. Крім того, щодо вказаної операції були представлені видаткові накладні та товарно-транспортні накладні, які підтверджують факт поставки позивачу товару (цементу ПЦ І 500 25 кг) в кількості 160 тонн.
Зазначені обставини відповідачі належними доказами не спростували.
Будь-які аргументи стосовно ненадання платником інших, конкретно визначених документів, відповідачі не зазначають і належними доказами не обґрунтовують.
Судом встановлено, що у оскаржуваному рішенні не була підкреслена назва жодного з документів, які перераховані у переліку вказаного податковим органом пункту. У той же час, у формі рішення безпосередньо зазначено про необхідність підкреслити саме ті документи, які не надані суб`єктом господарювання.
Верховний Суд у постанові від 30.01.2020 у справі №300/148/19 щодо аналогічних правовідносин зазначає, що при юридичній оцінці рішення про відмову в реєстрації податкової накладної слід врахувати, що якщо у квитанції про зупинення реєстрації ПН не зазначений чіткий перелік документів, необхідних для її реєстрації, вимога контролюючого органу щодо надання документів не відповідає принципу правової визначеності, відтак виключає можливість прийняття негативного рішення з підстав невиконання платником такої вимоги. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.
Тому, хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН, і визначений Порядком, конкретний перелік документів може залежати, зокрема, від змісту операції, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. У разі не зазначення у індивідуальному акті конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття, такий акт не може вважатись правомірним, оскільки така ситуація призводить до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу. Внаслідок цього у податкового органу виникає можливість прояву нічим необмеженої дискреції. Правова позиція щодо застосування вищезазначених норм права висловлена Верховним Судом у постановах від 16.04.2019 (справа № 826/10649/17), від 28.10.2019 (справа №640/983/19).
Надані Комісії позивачем документи не викликають у суду сумнівів у їх достовірності та належності для підтвердження обґрунтованості складання та реєстрації спірної податкової накладної.
Як вбачається зі змісту оскарженого рішення, комісія не ставить під сумнів достовірність тих первинних документів, які були надані платником, які самі по собі належним чином підтверджували реальний характер постачання. Відповідачі не довели, що документи мали такі недоліки форми або змісту, які виключали можливість реєстрації ПН.
У відзиві відповідачі також не висловлюють будь-які конкретні доводи стосовно того чи іншого документу, який був наданий платником на підтвердження обґрунтованості реєстрації податкової накладної, однак не міг бути взятий до уваги податковим органом.
Суд звертає увагу на те, що сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Відтак суд вважає, що комісії регіонального рівня, а згодом і комісії ДПС України були надані первинні документи, які були достатніми для підтвердження правомірності складання та реєстрації податкової накладної.
Відповідачі протилежне суду не довели і доводи позивача належними доказами не спростували, що свідчить про протиправність оскарженого рішення, яке підлягає скасуванню.
Відповідно до п. 19 та 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 № 1246 (із змінами) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: 1.прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2.набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); 3.неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
З огляду на вказане, суд вважає необхідним зобов`язати ДПС України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Приватного підприємства "Будторг Поділля" № 60 від 16.08.2022.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов - задоволити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 21.02.2023 №8301394/38860411.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Приватного підприємства "Будторг Поділля" (ЄДРПОУ 38860411) № 60 від 16.08.2022.
Стягнути на користь Приватного підприємства "Будторг Поділля" судові витрати на сплату судового збору в сумі 1342 грн. за рахунок асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Стягнути на користь Приватного підприємства "Будторг Поділля" судові витрати на сплату судового збору в сумі 1342 грн. за рахунок асигнувань Державної податкової служби України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 27 вересня 2023 року
Позивач:Приватне підприємство "Будторг Поділля" (вул. Чорновола, 31,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 38860411) Відповідач:Державна податкова служба України (Львівська площа, 8,Київ 1,04053 , код ЄДРПОУ - 43005393) Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 44070171)
Головуючий суддя І.С. Козачок
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2023 |
Оприлюднено | 29.09.2023 |
Номер документу | 113765054 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Козачок І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні