Ухвала
від 27.09.2023 по справі 600/6075/23-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про повернення позовної заяви

27 вересня 2023 р. м. Чернівці Справа № 600/6075/23-а

Суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Маренич І.В., розглянувши матеріали позову Чернівецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім Міт Ідеал груп" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,-

В С Т А Н О В И В:

Чернівецьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - позивач) звернулося в суд з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім Міт Ідеал груп" (далі - відповідач), в якому просить:

- стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім Міт Ідеал груп" на користь Чернівецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції та пеню у розмірі 45913,60 грн, шляхом перерахування коштів Чернівецьке ГУК / Чернівецька ТГ / 50070000 (Надходження до Фонду соціального захисту інвалідів ) на р/р UА818999980313191230000024405, код 37836095, банк отримувача : Казначейство України (ЕАП), призначення платежу: *; 101; ідентифікаційний код; за нестворені робочі місця для осіб з інвалідністю.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду позовну заяву залишити без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліку позовної заяви протягом десяти днів з дня отримання цієї ухвали.

На виконання вимог ухвали про залишення позовної заяви без руху, позивач звернувся до суду із заявою, в якій просив визнати поважними причини пропуску строку звернення до суду та поновити пропущений строк звернення до адміністративного суду.

Розглянувши подану позивачем заяву, суд зазначає наступне.

Згідно із ч. 1 ст. 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Відповідно до абз. 1 ч. 2 ст. 122 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Абзацом 2 ч. 2 ст. 122 КАС України визначено, що для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог. Цим Кодексом та іншими законами можуть також встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень.

Згідно з Положенням про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженим наказом Міністерства соціальної політики України від 14.04.2011 № 129, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28.04.2011 за № 528/19266, Фонд соціального захисту інвалідів є неприбутковою бюджетною установою, діяльність якої спрямовується, координується та контролюється Міністерством соціальної політики України.

Таким чином, позивач, як суб`єкт владних повноважень має звернутись до адміністративного суду у тримісячний строк з дня виникнення підстав, що дають йому право на пред`явлення визначених законом вимог.

Частиною 9 ст. 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні від 21.03.1991 № 875-XII (далі - Закон № 875-XII) передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю.

Відповідно до пункту 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 70 (в редакції чинній до 08.06.2023), звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.

Частиною 4 ст. 20 Закону № 875-XII передбачено, що адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

Верховний Суд у постановах від 06.11.2020 у справі № 160/8707/19, від 06.02.2018 у справі № П/811/2242/15, від 05.07.2018 у справі № 809/1933/16 та від 08.08.2019 у справі № 809/1931/16 зазначив, що адміністративно-господарські санкції за недотримання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів сплачується (нараховується, застосовується) підприємствами самостійно до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону.

При цьому, Верховним Судом України зазначено, що саме з 16 квітня відповідного року у контролюючого органу виникає право на стягнення несплачених підприємством самостійно сум санкцій у судовому порядку. Крім того, на дані правовідносини поширюється строк звернення до суду, встановлений КАС України.

Отже, у вказаних постановах Верховного Суду викладено правовий висновок щодо тримісячного строку звернення до суду у справах за позовом Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, який поширюється, у тому числі, і на вимоги про стягнення санкцій.

Як вбачається із матеріалів справ, відлік строку на звернення до адміністративного суду для позивача у даній справі почався з 16.04.2023.

Таким чином, позов про стягнення несплачених сум адміністративно-господарських санкцій та пені міг бути поданий позивачем до суду до 16.07.2023.

В той же час, позивач звернувся до суду з цим позовом 07.09.2023 (згідно з відбитком штемпеля), тобто з пропуском тримісячного строку звернення до суду.

Зі змісту заяви про поновлення строку звернення до суду, судом встановлено, що в обґрунтування поважності пропуску строку звернення до суду представник позивача посилається на відсутність коштів для сплати судового збору, оскільки є державною установою і фінансується з Державного бюджету України.

Посилання позивача на відсутність фінансування, суд не приймає до уваги, з огляду на наступне.

Фінансування витрат на оплату судового збору для державних органів із державного бюджету передбачено за кодом економічної класифікації "2800", розмір яких щорічно затверджується відповідним кошторисом.

За приписами п. 45 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228, у разі коли бюджетний розпис на наступний рік не затверджено в установлений законодавством термін, в обов`язковому порядку складається тимчасовий розпис бюджету на відповідний період. Бюджетні установи складають на цей період тимчасові кошториси (з довідками про зміни до них у разі їх внесення).

Крім іншого, в цьому ж пункті Порядку зазначено, що під час складання на плановий бюджетний період розписів відповідних бюджетів, кошторисів, планів асигнувань загального фонду бюджету, планів надання кредитів із загального фонду бюджету та планів спеціального фонду, планів використання бюджетних коштів (крім планів використання бюджетних коштів одержувачів) і помісячних планів використання бюджетних коштів враховуються обсяги здійснених видатків і наданих кредитів з бюджету згідно з тимчасовими розписами відповідних бюджетів та тимчасовими кошторисами, тимчасовими планами використання бюджетних коштів і тимчасовими помісячними планами використання бюджетних коштів.

Порядок та підстави внесення зміни до кошторису, плану асигнувань загального фонду бюджету, плану надання кредитів із загального фонду бюджету та плану спеціального фонду, плану використання бюджетних коштів (крім плану використання бюджетних коштів одержувача), помісячного плану використання бюджетних коштів врегульовано п. 48 Порядку.

Суд звертає увагу, що представник позивача не надав до суду доказів на підтвердження того, що в період з 16.04.2023 по 16.07.2023 в позивача були відсутні кошти на сплату судового збору та ним в цей період вживалися заходи щодо виділення коштів на сплату судового збору.

У клопотанні представник позивача також зазначав, що звертався до суду з аналогічним позовом 08.06.2023. Однак, ухвалою суду від 20.07.2023 у справі № 600/3895/23-а позовну заяву Чернівецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до ОСОБА_1 про стягнення адміністративно господарської санкції та пені, - залишено без розгляду, у зв`язку із несплатою судового збору.

Таким чином, звернувшись у червні 2023 року до Чернівецького окружного адміністративного суду з даним позовом, позивач реалізував своє право на звернення до суду в межах строку звернення, однак не забезпечив виконання вимог ухвали суду від 12.06.2023 про відкриття спрощеного позовного провадження з питань відстрочення Чернівецькому обласному відділенню Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю сплату судового збору на строк протягом тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі. На думку суду, отримавши ухвалу суду від 20.07.2023 про залишення позовної заяви без розгляду, позивач, як суб`єкт владних повноважень, був обізнаний про сплив строку звернення до суду 16.07.2023, однак позов повторно подав лише 07.09.2023, без дотримання тримісячного строку звернення до суду. Представником позивача не обґрунтовано та не надано докази неможливості звернення до суду з цим позовом в період з 23.06.2023 по 16.07.2023 в межах тримісячного строку звернення до суду.

Водночас суд враховує, що 10.08.2023 Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю направив на адресу Чернівецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю повідомлення по направлення відділенню коштів через органи Держказначейства в сумі 198616,00 грн для сплати судових витрат.

В той же час, суд констатує, що судовий збір у даній справі позивачем сплачено тільки 05.09.2023, а до суду звернувся - 07.09.2023, тобто майже через місяць після отримання коштів на оплату судового збору.

Разом з тим, у заяві про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду представником позивача не вказано причину, яка носить об`єктивний характер, та з обставин незалежних від сторони унеможливила звернення до суду з даним адміністративним позовом в межах розумного строку після отримання 10.08.2023 коштів на оплату судового збору.

Більше того, посилання представника позивача про отримання коштів на сплату судового збору тільки 10.08.2023, суд вважає не обґрунтованим, оскільки ним не надано до суду докази на підтвердження відсутності у Чернівецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю фінансування на сплату судового збору в період з 16.04.2023 по 16.07.2023, в межах якого міг бути пред`явлений позов про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені.

Не бере до уваги суд також посилання представника позивача щодо воєнного стану, як на підставу поважності пропуску строку звернення до суду, оскільки введення на території України воєнного стану не зупинило перебіг процесуальних строків звернення до суду з адміністративними позовами. Питання поновлення процесуального строку у випадку його пропуску з причин, пов`язаних із запровадженням воєнного стану в Україні, вирішується в кожному окремому випадку з урахуванням доводів, наведених у заяві про поновлення такого строку.

У поданій представником позивача заяві про поновлення пропущеного строку звернення до суду не наведено доводи та не надано докази на підтвердження поважності пропуску тримісячного строку звернення до суду з вказаним позовом, у зв`язку із запровадженням воєнного стану в Україні.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, щопредставником позивача не наведено причин і не надано відповідних доказів, які б підтверджували реальну відсутність у позивача можливості звернення до суду із цим позовом у встановлений процесуальним законодавством строк, а дійсна поважність зазначених позивачем причин пропуску строку звернення до адміністративного суду не доведена, тому суд не вбачає підстав для поновлення строку звернення до суду із цим позовом з підстав, наведених у клопотанні про поновлення строку звернення до суду.

За загальним правилом поважними причинами визнаються ті обставини, існування яких є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи та пов`язані з дійсними істотними перешкодами та труднощами для своєчасного звернення до суду з даним позовом.

Позивачем не надано жодних належних доказів наявності об`єктивних перешкод для звернення до адміністративного суду та не наведено поважних обставин, які не залежали від його волевиявлення та пов`язані з дійсними істотними перешкодами та труднощами, що перешкоджали звернутись до суду в межах встановленого строку.

Таким чином, позовна заява, подана з пропуском строку звернення до суду, встановленого ч. 2 ст. 122 КАС України.

Отже, підстави, вказані позивачем у заяві про поновлення строку звернення до суду, суд визнає неповажними.

Згідно п. 9 ч. 4 ст. 169 КАС України позовна заява повертається позивачеві у випадках, передбачених частиною другою статті 123 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 123 КАС України, якщо заяву не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.

Оскільки вказані представником позивача у заяві підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду визнані судом неповажними, тому позовну заяву необхідно повернути позивачу.

На підставі наведеного та керуючись статтями 169, 241, 243, 248 КАС України, суддя -

УХВАЛИВ:

1. Визнати неповажними причини пропуску строку звернення до суду з цим позовом.

2. Позовну заяву Чернівецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім Міт Ідеал груп" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені повернути позивачу.

3. Роз`яснити, що відповідно до частини восьмої статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України повернення позовної заяви не позбавляє права повторного звернення до адміністративного суду в порядку, встановленому законом.

Згідно статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями).

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України ухвали суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку окремо від рішення суду повністю або частково. Апеляційна скарга на ухвалу подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення (складання).

Суддя І.В. Маренич

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.09.2023
Оприлюднено29.09.2023
Номер документу113765424
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —600/6075/23-а

Ухвала від 27.09.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні