Рішення
від 28.09.2023 по справі 907/733/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Коцюбинського, 2А, м. Ужгород, 88000, e-mail: inbox@zk.arbitr.gov.ua, вебадреса: http://zk.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" вересня 2023 р. м. УжгородСправа № 907/733/23

Суддя Господарського суду Закарпатської області Андрейчук Л.В., розглянувши матеріали позовної заяви

за позовом Полянської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області, с. Поляна, Закарпатська область

до відповідача товариства з обмеженою відповідальністю «Золоті полянки», м. Київ

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,

ВСТАНОВИВ:

Позивач заявив позов до товариства з обмеженою відповідальністю «Золоті полянки» про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, укладеного між Солочинською сільською радою та товариством з обмеженою відповідальністю «КОЛО-центр», посвідченого 24 жовтня 2005 року приватним нотаріусом Свалявського районного нотаріального округу Гуледзою А.Г. за реєстровим № 7722, зареєстрованого в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 0405070700052 від 28 листопада 2005 року.

Ухвалою суду від 08.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду і відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Встановлено сторонам строки для подання заяв по суті справи.

Попередній розрахунок понесених позивачем судових витрат становить 2684.00 грн. сплаченого судового збору.

Відповідач не скористався наданим йому правом заперечити проти позовних вимог та надати суду відзив на позов, хоча про розгляд справи був повідомлений належним чином у встановленому законом порядку. Ухвала суду про відкриття провадження у справі від 08.08.2023 надіслана на юридичну адресу відповідача: 01054, м. Київ, вул. Павлівська, 7 та в електронний кабінет позивача в системі "Електронний суд". Дане поштове відправлення повернулось на адресу суду 22.08.2023 року. Причина повернення - "неправильно зазначена (відсутня) адреса".

Учасник справи розпоряджається своїми правами на власний розсуд (ч. 2 ст. 14 Господарського процесуального кодексу України (надалі ГПК України).

Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій (ч. 4 ст. 13 ГПК України).

Таким чином, відповідно до положень ч. ч. 8, 9 ст. 165, ч. 1 ст. 251 ГПК України у зв`язку з ненаданням відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

АРГУМЕНТИ СТОРІН.

Правова позиція позивача.

Позовні вимоги мотивовані тим, що між Солочинською сільською радою та ТОВ "КОЛО-ЦЕНТР" укладено договір оренди земельної ділянки, посвідчений 24.10.2005 приватним нотаріусом Свалявського районного нотаріального округу Гуледза А.Г. за реєстровим №7722 (далі - договір оренди). Відповідно до умов такого договору оренди, позивач передав ТОВ "КОЛО-ЦЕНТР" в строкове платне користування земельну ділянку, що знаходиться на території Солочинської сільської ради: с. Солочин, урочище "Полянки" Свалявського району Закарпатської області для будівництва туристичного комплексу та для рекреаційних цілей - організації зони відпочинку. Передана в оренду земельна ділянка, загальною площею 2,7891 га (27 891 кв.м.) складається з 5 земельних ділянок:

1) земельної ділянки площею 1,6490 га, кадастровий номер: 2124085601:01:001:0066;

2) земельної ділянки площею 0,2225 га, кадастровий номер: 2124085601:01:001:0040;

3) земельної ділянки площею 0,8309 га, кадастровий номер: 2124085601:01:001:0067;

4) земельної ділянки площею 0,0856 га, кадастровий номер: 2124085601:01:001:0041;

5) земельної ділянки площею 0,0011 га, кадастровий номер: 2124085601:01:001:0039.

Відповідно до рішення Солочинської сільської ради від 09.10.2019 №385, рішень Полянської сільської ради від 09.10.2019 №659 та від 23.12.2019 №695 територіальну громаду села Солочин Солочинської сільської ради приєднано до Полянської сільської ради, у зв`язку з чим остання є правонаступником прав та обов`язків Солочинської сільської ради, в т.ч. як орендодавця за договором оренди землі. Також відповідно до додаткової угоди від 05.12.2012 та додаткової угоди від 31.05.2013, укладених до договору оренди земельної ділянки, орендарем за вказаним договором, в порядку правонаступництва є ТОВ "Золоті Полянки" (відповідач).

Позивач стверджує, що враховуючи прийняття позивачем відповідного рішення на 7 сесії восьмого скликання рішення від 10.06.2021 №364 та, як наслідок, зміну нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки, загальною площею 2,7891 га, позивачем надіслано відповідачу лист - пропозицію від 24.05.2023 №890/03-05 з проектом додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки щодо нормативно грошової оцінки вказаної земельної ділянки та розміру орендної плати за її користування, однак лист - пропозиція залишився без відповіді та був повернутий позивачу у зв`язку із закінченням терміну його зберігання на поштовому відділенні.

Оскільки, сторонам не вдалось досягти згоди щодо внесення змін у договір оренди земельної ділянки, то вказаний факт і став підставою для звернення до суду з позовними вимогами щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки, укладеного між Солочинською сільською радою та ТОВ "КОЛО - ЦЕНТР", зокрема позивач просить викласти п. 5 і п. 9 договору у новій редакції, шляхом зміни розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки на 7 519 997.56 грн. та зміни розміру орендної плати на 375 999.88 грн. в рік або 31 333.32 грн. в місяць.

Правова позиція відповідача.

Відзив на позов по суті заявлених вимог відповідачем не подано.

ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ.

24.10.2005 між Солочинською сількою радою та ТОВ "КОЛО-ЦЕНТР" був укладений договір оренди земельної ділянки, посвідчений Гуледзою А.Г. приватним нотаріусом Свалявського районного нотаріального округу за реєстровим №7722, зареєстрованого в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №0405070700052 від 28 листопада 2005 року.

Згідно п. 1 такого договору оренди, орендодавець (позивач) надає, а орендар (відповідач) приймає в строкове платне користування земельну ділянку, що знаходиться на території Солочинської сільської ради: с. Солочин, урочище "Полянки", Свалявського району, Закарпатської області для будівництва туристичного комплексу та для рекреаційних цілей - організації зони відпочинку.

Пунктом 2 передбачено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 2,7891 га (27 891 кв. м.) - (із яких: 1.6490 га - для будівництва туристичного комплексу; 1,1401 га - для рекреаційних цілей - організації зони відпочинку), у стані, придатному для її використання за призначенням, а саме, що складається із:

1) земельної ділянки площею 1,6490 га, кадастровий номер: 2124085601:01:001:0066;

2) земельної ділянки площею 0,2225 га, кадастровий номер: 2124085601:01:001:0040;

3) земельної ділянки площею 0,8309 га, кадастровий номер: 2124085601:01:001:0067;

4) земельної ділянки площею 0,0856 га, кадастровий номер: 2124085601:01:001:0041;

5) земельної ділянки площею 0,0011 га, кадастровий номер: 2124085601:01:001:0039.

Пунктом 5 договору передбачено, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки, згідно Довідки №233 від 07.10.2005 року, виданої Свалявським районним відділом земельних ресурсів, становить: 861 145.78 грн.

У пункті 8 сторони досягли згоди, що він укладається строком на 49 років з дня його державної реєстрації, тобто до 24.10.2054 року.

Пунктом 9 передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 5 відсотків від грошової нормативної оцінки за використання земельної ділянки, що на день посвідчення даного договору складає 43 057.29 грн. в рік або 3588.11 грн. в місяць, на розрахунковий рахунок Орендодавця.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється без урахування індексів інфляції (п. 10 договору оренди).

Відповідно до положень п. 11 договору оренди, орендна плата вноситься щомісячно не пізніше 15 числа поточного місяця поточного року.

Згідно п. 13 договору оренди, розмір орендної плати переглядається раз в рік у разі зокрема: в) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів.

Пунктом 31 договору оренди передбачено, що орендар (відповідач) зобов`язаний зокрема: своєчасно вносити орендну плату.

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, з нотаріальним посвідченням. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку (п. 33 договору).

Даний договір є зареєстрованим в державному реєстрі правочинів, що підтверджується витягом з державного реєстру правочинів від 24.10.2005 року, № витягу - 1643028.

Договором №1 від 19.03.2010 про внесення змін і доповнень до основного договору від 24.10.2005 сторонами були внесені зміни в п. 5 і в п.9 основного договору оренди, зокрема зазначено, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки, площею 1,6490 га складає 912 721.50 грн., а нормативно-грошова оцінка земельної ділянки, площею 1,1401 га складає 210 348.45 грн. Даний договір №1 аналогічно посвідчений Гуледзою А.Г. приватним нотаріусом Свалявського районного нотаріального округу за реєстровим №956 і зареєстрований у Державному реєстрі правочинів, що посвідчується витягом з Державного реєстру правочинів від 19.03.2010, №8346299.

Договором - новацією (про заміну сторони у зобов`язанні) від 12.10.2012 внесені зміни до основного договору оренди та до договору №1 про внесення змін і доповнень до основного договору оренди, зокрема замінено сторону орендаря в даних договорах його правонаступником - ТОВ "ГОЛЬДА І К", до якого згідно п. 1 такого договору - новації переходять всі права та обов`язки, що існували на момент переходу цих прав у ТОВ "КОЛО - ЦЕНТР". Даний правочин був зареєстрований приватним нотаріусом Гуледзлю А.Г., що підтверджується витягом з Державного реєстру правочинів №11963507 від 12.10.2012 року.

Договором №4 про внесення змін і доповнень внесені зміни до основного договору від 31.05.2013, до договору №1 про внесення змін і доповнень до договору оренди земельної ділянки; до договору - новації (про заміну сторони у зобов`язанні), зокрема замінено сторону орендаря в даних договорах його правонаступником - ТОВ "ЗОЛОТІ ПОЛЯНКИ", до якого згідно п. 1 такого договору - новації переходять всі права та обов`язки, що існували на момент переходу цих прав у ТОВ "ГОЛЬДА І К". Даний правочин був зареєстрований приватним нотаріусом Гуледзою А.Г. за реєстровим номером 1287.

Право оренди діючого орендаря та його правонаступників є зареєстрованим в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується зокрема витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права - права оренди на обидві земельні ділянки, які долучені до матеріалів справи.

Зокрема право оренди земельної ділянки, кадастровий номер - 2124085601:01:001:0066, для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування зареєстроване за ТОВ "Золоті полянки" (відповідач), що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер витягу - 4250696, від 31.05.2013 року.

Право оренди земельної ділянки, кадастровий номер - 2124085601:01:001:0040, для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення зареєстроване за ТОВ "Золоті полянки" (відповідач), що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер витягу - 4250501, від 31.05.2013 року.

Право оренди земельної ділянки, кадастровий номер - 2124085601:01:001:0067, для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення зареєстроване за ТОВ "Золоті полянки" (відповідач), що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер витягу - 4250239, від 31.05.2013 року.

Право оренди земельної ділянки, кадастровий номер - 2124085601:01:001:0041, для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення зареєстроване за ТОВ "Золоті полянки" (відповідач), що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер витягу - 4249971, від 31.05.2013 року.

Право оренди земельної ділянки, кадастровий номер - 2124085601:01:001:0039, для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення зареєстроване за ТОВ "Золоті полянки" (відповідач), що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер витягу - 4250860, від 31.05.2013 року.

Судом також встановлено, що рішенням №385 від 09.10.2019 Солочинської сільської ради Свалявського району Закарпатської області було вирішено добровільно приєднатися Солочинській сільській територіальній громаді Свалявського району Закарпатської області (с. Солочин) до Полянської об`єднаної територіальної громади Свалявського району Закарпатської області.

Рішенням Полянської сільської ради Свалявського району Закарпатської області від 09.10.2019 №659 було вирішено добровільно приєднати територіальну громаду села Солочин Солочинської сільської ради Свалявського району Закарпатської області до Полянської сільської ради Свалявського району Закарпатської області.

Також, рішенням Полянської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області №364 від 10.06.2021 затверджено технічну документацію з нормативно грошової оцінки земель населеного пункту села Солочин Полянської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області. Пунктом 2 такого рішення встановлено, що середня (базова) вартість 1 кв. м. земель села Солочин в розрізі економічно - планувальних зон становить: І зона - 143.84 грн./м. кв.; ІІ зона - 118.99 грн. / м. кв. Пунктом 3 введено в дію нормативно грошову оцінку земель населеного пункту села Солочин Полянської сільської ради з 01.01.2022 року. Також даним рішенням встановлено, що рішення 37 сесії 4 скликання від 31.05.2013 за №17 Солочинської сільської ради "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель села Солочин Свалявського району Закарпатської області" вважати таким, що втратив чинність з 01.01.2022 року.

Витягом №НВ-2100207262023 із технічної документації з нормативно грошової оцінки земельних ділянок підтверджується нормативно грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2124085601:01:001:0066 у розмірі 6 550 982.30 грн.

Витягом №НВ-2100207292023 із технічної документації з нормативно грошової оцінки земельних ділянок підтверджується нормативно грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2124085601:01:001:0040 у розмірі 192 685.00 грн.

Витягом №НВ-9919537442023 із технічної документації з нормативно грошової оцінки земельних ділянок підтверджується нормативно грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2124085601:01:001:0067 у розмірі 701 248.06 грн.

Витягом №НВ-2100207272023 із технічної документації з нормативно грошової оцінки земельних ділянок підтверджується нормативно грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2124085601:01:001:0041 у розмірі 74 129.60 грн.

Витягом №НВ-2100207302023 із технічної документації з нормативно грошової оцінки земельних ділянок підтверджується нормативно грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2124085601:01:001:0039 у розмірі 952.60 грн.

Відтак, загальна нормативно - права оцінка земель площею 2,5 га (25 000.00 кв. м.), переданих в оренду відповідачу ТОВ "Золоті полянки" складає 7 519 997.56 грн.

Відтак, після зміни нормативно - грошової оцінки земельних ділянок вказаних вище, судом встановлено, що Полянська сільська рада Мукачівського району Закарпатської області звернулася до ТОВ "Золоті Полянки" із листом - пропозицією про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 24.05.2023 №890/03-05. В такому листі позивач аналогічно вказує, що нормативно - права оцінка земель площею 2,7891 га (27 891 кв. м.), переданих в оренду відповідачу ТОВ "Золоті полянки" складає 7 519 997.56 грн. і вказує, що в договір оренди земельної ділянки підлягають внесенню відповідні зміни щодо нормативно - грошової оцінки цієї земельної ділянки та розміру орендної плати за її користування. Таким листом позивачем долучено проект додаткової угоди, який просить в 20 - денний строк з моменту отримання листа підписати і направити йому.

За твердженням позивача, яке не спростовано відповідачем, вказаний лист - пропозиція був залишений без відповіді та реагування з боку відповідача; проект додаткової угоди не був погоджений і підписаний з боку відповідача, що і стало підставою для позивача за зверненням до суду за захистом свого порушеного права.

ПРАВОВЕ ОБҐРУНТУВАННЯ І ОЦІНКА СУДУ.

В силу частини 1 статті 4 ГПК України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом.

Згідно ч. 1 ст. 626 ЦКУ, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Договір є обов`язковим для виконання сторонами (ч. 1 ст. 629 ЦКУ).

Нормами ст. 632 ЦКУ передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Частиною 1 ст. 638 ЦКУ передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту (ч. 1 ст. 648 ЦКУ).

Зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом (ч. 1 ст. 651 ЦКУ).

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору (ч. 2 ст. 652 ЦКУ).

Ч. 1 ст. 652 ЦКУ передбачено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом (ч. 4 ст. 652 ЦКУ).

Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили (ч. 3 ст. 653 ЦКУ).

Статтею 654 ЦКУ передбачено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Згідно умов ст. 792 ЦКУ, за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

Статтею 13 ЗУ "Про оренду землі" передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до умов ст. 15 ЗУ "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є зокрема: орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом (ст. 17 ЗУ "Про оренду землі").

Відповідно до приписів ст. 23 ЗУ "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.

Статтею 30 ЗУ "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

За змістом ст. 1 ЗУ "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Статтею 5 ЗУ "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується зокрема для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Частинами першою, другою ст. 20 цього ж закону передбачено, що за результатами нормативно грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативно грошової оцінки земель.

24.10.2005 між Солочинською сількою радою та ТОВ "КОЛО-ЦЕНТР" був укладений договір оренди земельної ділянки, посвідчений Гуледзою А.Г. приватним нотаріусом Свалявського районного нотаріального округу за реєстровим №7722, зареєстрованого в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №0405070700052 від 28 листопада 2005 року.

Згідно п. 1 такого договору оренди, орендодавець (позивач) надає, а орендар (відповідач) приймає в строкове платне користування земельну ділянку, що знаходиться на території Солочинської сільської ради: с. Солочин, урочище "Полянки", Свалявського району, Закарпатської області для будівництва туристичного комплексу та для рекреаційних цілей - організації зони відпочинку.

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, з нотаріальним посвідченням. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку (п. 33 договору).

Договором №1 від 19.03.2010 про внесення змін і доповнень до основного договору від 24.10.2005 сторонами були внесені зміни в п. 5 і в п.9 основного договору оренди, зокрема зазначено, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки, площею 1,6490 га складає 912 721.50 грн., а нормативно-грошова оцінка земельної ділянки, площею 1,1401 га складає 210 348.45 грн. Даний договір №1 аналогічно посвідчений Гуледзою А.Г. приватним нотаріусом Свалявського районного нотаріального округу за реєстровим №956 і зареєстрований у Державному реєстрі правочинів, що посвідчується витягом з Державного реєстру правочинів від 19.03.2010, №8346299.

Договором - новацією (про заміну сторони у зобов`язанні) від 12.10.2012 внесені зміни до основного договору оренди та до договору №1 про внесення змін і доповнень до основного договору оренди, зокрема замінено сторону орендаря в даних договорах його правонаступником - ТОВ "ГОЛЬДА І К", до якого згідно п. 1 такого договору - новації переходять всі права та обов`язки, що існували на момент переходу цих прав у ТОВ "КОЛО - ЦЕНТР". Даний правочин був зареєстрований приватним нотаріусом Гуледзлю А.Г., що підтверджується витягом з Державного реєстру правочинів №11963507 від 12.10.2012 року.

Договором №4 про внесення змін і доповнень внесені зміни до основного договору від 31.05.2013, до договору №1 про внесення змін і доповнень до договору оренди земельної ділянки; до договору - новації (про заміну сторони у зобов`язанні), зокрема замінено сторону орендаря в даних договорах його правонаступником - ТОВ "ЗОЛОТІ ПОЛЯНКИ", до якого згідно п. 1 такого договору - новації переходять всі права та обов`язки, що існували на момент переходу цих прав у ТОВ "ГОЛЬДА І К". Даний правочин був зареєстрований приватним нотаріусом Гуледзою А.Г. за реєстровим номером 1287.

Судом також встановлено, що рішенням №385 від 09.10.2019 Солочинської сільської ради Свалявського району Закарпатської області було вирішено добровільно приєднатися Солочинській сільській територіальній громаді Свалявського району Закарпатської області (с. Солочин) до Полянської об`єднаної територіальної громади Свалявського району Закарпатської області.

Відтак, після проведення правонаступництва, орендодавцем за договором і позивачем у даній справі є - Полянська сільська рада Мукачівського району Закарпатської області, а орендарем і належним відповідачем у справі виступає ТОВ "Золоті полянки", яке є правонаступником ТОВ "КОЛО - ЦЕНТР" і ТОВ "ГОЛЬДА І К".

В подальшому, рішенням Полянської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області №364 від 10.06.2021 затверджено технічну документацію з нормативно грошової оцінки земель населеного пункту села Солочин Полянської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області. Пунктом 2 такого рішення встановлено, що середня (базова) вартість 1 кв. м. земель села Солочин в розрізі економічно - планувальних зон становить: І зона - 143.84 грн./м. кв.; ІІ зона - 118.99 грн. / м. кв. Пунктом 3 введено в дію нормативно грошову оцінку земель населеного пункту села Солочин Полянської сільської ради з 01.01.2022 року. Також даним рішенням встановлено, що рішення 37 сесії 4 скликання від 31.05.2013 за №17 Солочинської сільської ради "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель села Солочин Свалявського району Закарпатської області" вважати таким, що втратив чинність з 01.01.2022 року. Відтак, загальна нормативно - права оцінка земель площею 2,5 га (25 000.00 кв. м.), переданих в оренду відповідачу ТОВ "Золоті полянки" складає 7 519 997.56 грн.

Судом встановлено, що позивач звертався до відповідача з відповідним листом - пропозицією від 24.05.2023, яким долучав до матеріалів листа проект додаткової угоди, в якій п. 5 і п. 9 були викладені в новій редакції, зокрема була зазначена нормативно - грошова оцінка земельної ділянки в розмірі 7 519 997.56 грн., а орендна плата в розмірі 375 999.88 грн. в рік або 31 333.32 грн. в місяць. За твердженням позивача, яке не було спростовано відповідачем у поданих заявах по суті справи, відповідач не відреагував на такий запит і не підписав додаткової угоди в редакції позивача.

Відтак, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою, в якій просив внести зміни в договір з посиланням на ст. 652 ЦКУ, ст. 30 ЗУ "Про оренду землі".

Згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.

Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.

Згідно з підпунктом 14.1.125 статті 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За правилами частини п`ятої статті 5 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до частини третьої статті 18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій.

Частинами першою, другою статті 20 цього Закону визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Положеннями пункту 289.1 статті 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

За змістом статті 13, частини першої статті 15 та статті 18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Розмір орендної плати, визначений сторонами договору оренди, у випадку, коли об`єктом оренди є землі державної і комунальної власності, має враховувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

Аналогічних висновків дійшла і Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові 09.11.2021 у справі №635/4233/19.

Такі правові висновки кореспондуються також з висновками, які містяться в постановах Верховного Суду України від 03 грудня 2013 року у справі № 3-34гс13, від 07 жовтня 2015 року у справі № 3-481гс15, від 18 травня 2016 року у справі № 6-325цс16, в постановах Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 24 липня 2019 року у справі № 644/9862/14-ц, від 09 жовтня 2019 року у справі № 645/1972/16-ц, від 30 січня 2020 року у справі № 640/15419/15-ц, та в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22 січня 2019 року у справі № 922/539/18, від 13 червня 2019 року у справі № 910/11764/17, від 20 листопада 2019 року у справі № 916/2769/18, від 16 січня 2020 року у справі № 904/1912/19, від 04 лютого 2020 року у справі № 922/378/19.

Разом з тим при вирішенні вказаного спору, необхідно зважати, що в частинах першій та другій статті 20 Закону № 1378-IV передбачено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Тобто витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Він складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.

У постановах Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 12 листопада 2018 року у справі № 814/789/12, від 10 вересня 2020 року у справі № 817/1793/17, від 30 вересня 2020 року у справі № 817/1779/17 зроблено висновок про те, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, а носить індивідуальний характер.

Суд підкреслює, що рішення Полянської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області від 10.06.2021 №364 є чинним та у встановленому законом порядку незаконними не визнавалося, є обов`язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Аналогічно, витяги із технічної документації з нормативно грошової оцінки земельних ділянок є чинними, дійсними, не оспорювалися відповідачем. Ним не долучено до матеріалів справи доказів, які б спростовували дані, вказані позивачем у позовній заяві, і дані витягів із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

У пункті 33 спірного договору оренди землі сторони передбачили можливість внесення змін за взаємною згодою сторін та вирішення спору в судовому порядку у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі.

Отже, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої сторонами у договорі оренди землі.

Такий правовий висновок кореспондується із висновками, які містяться в постанові Великої Палати Верховного Суду у справі № 635/4233/19 від 09.11.2021, постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22.01.2019 року у справі № 922/539/18, від 13.06.2019 у справі № 910/11764/17, від 20.11.2019 у справі № 916/2769/18, від 16.01.2020 у справі № 904/1912/19, від 04.02.2020 у справі № 922/378/19.

Відсоткова ставка в даному випадку залишається незмінною в розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки.

Відповідно до статті 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

За частинами першою - другою статті 77 ЦПК України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Частиною другою статті 78 ЦПК України, яка регулює визначення поняття допустимості доказів, встановлено, що обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (стаття 79 ЦПК України).

За змістом статті 80 ЦПК України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

У силу частини першої статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до частин першої - третьої статті 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З урахуванням того, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є безумовною підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін договору оренди земель комунальної власності про можливість такої зміни, а також з огляду на те, що особі, яка звернулася до суду за захистом порушених, невизнаних чи оспорюваних прав має бути гарантований ефективний судовий захист цих прав, суд вважає за можливе задовольнити позовні вимоги повністю.

Аналогічних висновків дійшла і Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові 09.11.2021 у справі №635/4233/19.

Розподіл судових витрат.

Судові витрати на підставі статті 129 ГПК України покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відповідно до ч. 5 ст. 240 ГПК України датою ухвалення рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.

Враховуючи наведене та керуючись статтями 2, 13, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 126, 129, 221, 236, 238, 240, 248, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд -

УХВАЛИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки, укладеного між Солочинською сільською радою (правонаступник - Полянська сільська рада Мукачівського району Закарпатської області) та Товариством з обмеженою відповідальністю "КОЛО-ЦЕНТР" (правонаступник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Золоті полянки"), посвідченого 24 жовтня 2005 року приватним нотаріусом Свалявського районного нотаріального округу Гуледза А.Г. за реєстровим №7722, зареєстрованого в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №0405070700052 від 28 листопада 2005 року, виклавши пункти 5 та 9 цього договору в наступній редакції: 5. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки, згідно витягів із технічної документації з нормативно грошової оцінки земельних ділянок, сформованих 04.05.2023 за номерами: №НВ-2100207262023, №НВ-2100207292023, №НВ-9919537442023, НВ-2100207272023, НВ-2100207302023 становить 7 519 997.56 грн. (сім мільйонів п`ятсот дев`ятнадцять тисяч дев`ятсот дев`яносто сім гривень 56 копійок) 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 5% (п`яти відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що на день посвідчення даного договору складає 375 999.88 грн. (триста сімдесят п`ять тисяч дев`ятсот дев`яносто дев`ять гривень 88 копійок) в рік, або 31 333.32 грн. (тридцять одна тисяча триста тридцять три гривень 32 копійок) в місяць на розрахунковий рахунок орендодавця.

3. Судові витрати покласти на відповідача.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Золоті полянки", код ЄДРПОУ - 37993804, 01054, м. Київ, вул. Павлівська, 7, на користь Полянської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області, код ЄДРПОУ - 04351587, 89313, Закарпатська область, Мукачівський р-н, с. Поляна, вул. Духновича, буд. 63, сплачений судовий збір у розмірі 2684.00 грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривень 00 копійок).

На підставі ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду згідно ст. 256 Господарського процесуального кодексу України подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. У разі розгляду справи (вирішення питання) без участі (неявки) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Рішення може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду.

Повне судове рішення складено та підписано 28 вересня 2023 року.

Суддя Л.В. Андрейчук

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення28.09.2023
Оприлюднено02.10.2023
Номер документу113792878
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —907/733/23

Судовий наказ від 18.10.2023

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

Рішення від 28.09.2023

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

Ухвала від 08.08.2023

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні