ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" вересня 2023 р. справа № 300/1790/23
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Григорука О.Б., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України про скасування наказів про призначення службового розслідування та про результати службового розслідування
ВСТАНОВИВ:
06.04.2023 ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Військової частини НОМЕР_1 про скасування наказів про призначення службового розслідування від 13.06.2022 №2174-АД та про результати службового розслідування від 21.09.2022 №752-ОД.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10.04.2023 позовну заяву залишено без руху. Надано позивачу для усунення недоліків позовної заяви десятиденний строк з дня вручення (отримання) ухвали про залишення позовної заяви без руху, шляхом подання до суду документу про сплату судового збору, або документів, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Ухвалою суду від 25.04.2023 продовжено строк на усунення недоліків позовної заяви, встановлений ухвалою суду про залишення позовної заяви без руху від 10.04.2023 до десяти днів з дня вручення (отримання) цієї ухвали суду.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.05.2023 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Позовні вимоги мотивовані тим, що наказом командира Військової частини НОМЕР_1 від 13.06.2022 №2174-АД було призначено службове розслідування. Позивач вважає даний наказ відповідача таким, що виданий незаконно та необґрунтовано. Зазначає, що незаконність та необґрунтованість даного наказу полягає в тому, що такий наказ виданий не уповноваженою особою, оскільки матеріалами службового розслідування підтверджується та обставина, що позивач перебував у Військовій частині НОМЕР_1 у відрядженні, і таке службове розслідування, в разі необхідності його проведення, мав вчиняти Івано-Франківський районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки в особі його службових осіб, де позивач дійсно проходив військову службу та перебував на посаді. Водночас зазначено, що командир Військової частини НОМЕР_1 видав наказ від 21.09.2022 №752-ОД "Про результати службового розслідування...". Позивач вважає даний наказ відповідача таким що виданий незаконно та необґрунтовано. Арґументує, що незаконність та необґрунтованість даного наказу полягає в тому, що такий наказ виданий не уповноваженою особою. Крім цього, матеріалами службового розслідування підтверджується та обставина, що таке розслідування відбувалося в порушення наказу Міністра оборони України від 21.11.2017 №608 "Про затвердження Порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України". Зазначено, що позивач був позбавлений права надавати будь-які пояснення під час проведення службового розслідування, оскільки ні командир, ні уповноважена особа військової частини не повідомляли позивача про проведення службового розслідування.
Відповідач Військова частина НОМЕР_1 скористалася правом на подання відзиву на позовну заяву, який 02.06.2023 надійшов до суду (а.с.36, 37). У відзиві відповідач зазначив, що наказом командира Військової частини НОМЕР_1 від 13.06.2022 №2174АД призначено службове розслідування по факту відмови виконання наказу військовослужбовцями, відрядженими до Військової частини НОМЕР_1 , серед яких ОСОБА_1 . Таким чином проведене службове розслідування затверджено командиром військової частини та видано наказ про результати службового розслідування для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями, відрядженими до Військової частини НОМЕР_1 , серед яких позивач, від 21.09.2022 №752-ОД. При цьому, матеріали службового розслідування відправлені до Державного бюро розслідувань для встановлення кримінальної відповідальності. Тривають досудові розслідування ймовірних кримінальних правопорушень. На підставі вищевикладеного, відповідач вважає позов необґрунтованим та просить в задоволенні вимог позивача відмовити у повному обсязі.
19.06.2023 до суду надійшла відповідь позивача на відзив, відповідно до якої позивач не погоджується з аргументами відповідача. У відповіді на відзив позивач просив витребувати у відповідача матеріали службового розслідування.
Ухвалою суду від 17.07.2023 витребувано у Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України докази того, що позивач був обізнаний про факт проведення службового розслідування та належним чином засвідчені копії матеріалів службового розслідування згідно наказів про призначення службового розслідування від 13.06.2022 №2174-АД та про результати службового розслідування від 21.09.2022 №752-ОД (а.с.61, 61).
На виконання ухвали суду від 17.07.2023 Військова частина НОМЕР_1 надіслала суду копію наказу командира Військової частини НОМЕР_1 від 21.09.2022 №752-ОД (а.с.64-78).
Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив наступне.
Згідно наказу начальника Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 26.02.2022 №37 солдата ОСОБА_1 призначено на посаду стрільця відділення 3 взводу роти охорони першого відділу Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки.
Відповідно до розпорядження Військової частини НОМЕР_2 (Оперативне командування " ІНФОРМАЦІЯ_1 ") від 10.05.2022 №501/316дск зведені підрозділи територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки ІНФОРМАЦІЯ_2 належало відрядити у розпорядження Військової частини НОМЕР_1 для виконання завдань за призначенням.
На виконання зазначеного розпорядження, наказом начальника Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 10.05.2022 №122 солдата ОСОБА_1 , стрільця відділення 3 взводу роти охорони першого відділу Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, відряджено у розпорядження командира Військової частини НОМЕР_1 з 11.05.2022 для виконання службових (бойових) завдань.
Згідно наказу Військової частини НОМЕР_1 від 11.05.2022 №123 солдата ОСОБА_1 призначено на посаду стрільця-помічника гранатометника механізованого відділення механізованого взводу 4 механізованої роти 2 механізованого батальйону Військової частини НОМЕР_1 .
Відповідно до наказу командира Військової частини НОМЕР_1 від 14.05.2022 №128 солдата ОСОБА_1 залучено до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганських областях. У період із 14 травня 2022 року до початку червня 2022 року солдат ОСОБА_1 виконував завдання за призначенням та території Донецької та Луганської областей у складі 2 механізованого батальйону Військової частини НОМЕР_1 .
Вказані обставини встановлені рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.01.2023 у справі №300/4060/22, яке набрало законної сили (вебсайт: https://reуestr.court.gov.ua/Review/108363857).
Відповідно до частини 4 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Згідно з оскаржуваним наказом командира Військової частини НОМЕР_1 від 13.06.2022 №2174-АД "Про призначення службового розслідування для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями, відрядженими до Військової частини НОМЕР_1 " 13 червня 2022 року на ім`я командира Військової частини НОМЕР_1 надійшла доповідь командира 2 механізованого батальйону Військової частини НОМЕР_1 вхідний №4661кп, в якій підполковник ОСОБА_2 повідомляє про відмову виконати наказ на зайняття позицій в районі населеного пункту Золоте-4, Луганської області близько 16 год. 00 хв. 10.06.2022 року військовослужбовцями відрядженими до Військової частини НОМЕР_1 , у тому числі - стрільцем відділення охорони взводу охорони роти охорони першого відділу Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки допущеним до тимчасового виконання обов`язків за посадою стрілець - помічник гранатометника механізованого відділення механізованого взводу 4 механізованої роти 2 механізованого батальйону Військової частини НОМЕР_1 солдатом ОСОБА_1 . З метою з`ясування причин і умов правопорушення та встановлення вини посадових осіб наказано: для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями відрядженими до Військової частини НОМЕР_1 призначити службове розслідування проведення якого доручити начальнику електротехнічної служби служб сил підтримки Військової частини НОМЕР_1 (а.с.5-7).
Відповідно до оскаржуваного наказу командира Військової частини НОМЕР_1 від 21.09.2022 №752-ОД "Про результати службового розслідування для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями відрядженими до військової частини НОМЕР_1 ":
службове розслідування для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями відрядженими до Військової частини НОМЕР_1 вважати завершеним (пункт 1);
серед інших, солдата ОСОБА_1 вважати таким, що проявив непокору в умовах воєнного стану 10.06.2022 (пункт 2);
Командиру 2 механізованого батальйону Військової частини НОМЕР_1 копію матеріалів службового розслідування направити відповідно, серед інших, до Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки для прийняття правового рішення відносно дій військовослужбовців Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, відряджених до Військової частини НОМЕР_1 , у тому числі позивача (пункт 7) (а.с.5-14).
Наказом начальника Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (по стройовій частині) від 07.10.2022 №272 солдата ОСОБА_1 , стрільця відділення охорони взводу охорони роти охорони першого відділу Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Івано-Франківської області, призначеного наказом командувача військ оперативного командування " ІНФОРМАЦІЯ_1 " (по особовому складу) від 06.10.2022 №229 в розпорядження командира Військової частини НОМЕР_1 , вважати таким, що 07 жовтня 2022 року справи і посаду здав та вибув до нового місця служби у В/ч НОМЕР_1 АДРЕСА_1 . 07 жовтня 2022 року позивача виключено із списків особового складу роти охорони першого відділу Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки та всіх видів забезпечення. Підстава: витяг з наказу командувача військ оперативного командування " ІНФОРМАЦІЯ_1 " (по особовому складу) від 06.10.2022 №229, припис солдату ОСОБА_3 (вих. №8/2368 від 07.10.2022) (а.с.83).
При вирішенні даного спору суд виходить з наступного нормативно-правового регулювання спірних правовідносин.
Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Cтаттею 65 Конституції України встановлено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Згідно частини 1 пункту 20 статті 106 Конституції України передбачено, що Президент України приймає відповідно до закону рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній незалежності України.
Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" №64/2022 від 24.02.2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" №2102-IX від 24.02.2022, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Указами Президента України протягом періоду з 24.02.2022 продовжувався строк дії воєнного стану в Україні, що триває по даний час.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби, здійснює Закон України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 №2232-XII (надалі також - Закон №2232-XII).
Відповідно до частини 1 статті 2 Закону №2232-XII військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.
Загальні права та обов`язки військовослужбовців Збройних Сил України і їх взаємовідносини, обов`язки основних посадових осіб бригади (полку, корабля 1 і 2 рангу, окремого батальйону) та її підрозділів, правила внутрішнього порядку у військовій частині та її підрозділах визначає Статут внутрішньої служби Збройних Сил України, затверджений Законом України від 24.03.1999 №548-XIV.
Відповідно статті 3 Статуту внутрішньої служби ЗСУ військова служба у Збройних Силах України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до законів України, є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком осіб (за винятком випадків, визначених законом), пов`язаній із захистом України. Порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців визначаються законами України, положеннями про проходження військової служби відповідними категоріями військовослужбовців, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.
Сутність військової дисципліни, обов`язки військовослужбовців, а також військовозобов`язаних та резервістів під час проходження навчальних (перевірочних) і спеціальних зборів щодо її додержання, види заохочень та дисциплінарних стягнень, права командирів щодо їх застосування, а також порядок подання і розгляду заяв, пропозицій та скарг визначає Закон України "Про Дисциплінарний статут Збройних Сил України" від 24 березня 1999 року №551-XIV (надалі - Дисциплінарний статут).
Згідно статті 5 Дисциплінарного статуту за стан військової дисципліни у з`єднанні, військовій частині (підрозділі), закладі та установі відповідає командир. Інтереси захисту Вітчизни зобов`язують командира постійно підтримувати військову дисципліну, вимагати її додержання від підлеглих, не залишати поза увагою жодного дисциплінарного правопорушення.
Стосовно кожного випадку правопорушення командир зобов`язаний прийняти рішення щодо необхідності притягнення винного до відповідальності залежно від обставин скоєння правопорушення, ступеня вини, попередньої поведінки порушника та розміру завданих державі та іншим особам збитків, а також з урахуванням бойового імунітету, визначеного Законом України "Про оборону України".
Відповідно до статті 6 Дисциплінарного статуту право командира - віддавати накази і розпорядження, а обов`язок підлеглого - їх виконувати, крім випадку віддання явно злочинного наказу чи розпорядження.
Позивач вважає, що оскаржувані накази командира Військової частини НОМЕР_1 про призначення службового розслідування від 13.06.2022 №2174-АД та про результати службового розслідування від 21.09.2022 №752-ОД видані не уповноваженою особою, оскільки позивач перебував у Військовій частині НОМЕР_1 у відрядженні, і таке службове розслідування, в разі необхідності його проведення, мав вчиняти Івано-Франківський районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки в особі його службових осіб, де позивач дійсно проходив військову службу та перебував на посаді, з приводу чого суд зазначає наступне.
Статтею 7 Дисциплінарного статуту визначено, що застосовувати заохочення та накладати дисциплінарні стягнення можуть тільки прямі командири та командири, визначені в розділі 3 цього Статуту.
Відповідно до статтей 28-30 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України єдиноначальність є одним із принципів будівництва і керівництва Збройними Силами України і полягає в: наділенні командира (начальника) всією повнотою розпорядчої влади стосовно підлеглих і покладенні на нього персональної відповідальності перед державою за всі сторони життя та діяльності військової частини, підрозділу і кожного військовослужбовця; наданні командирові (начальникові) права одноособово приймати рішення, віддавати накази; забезпеченні виконання зазначених рішень (наказів), виходячи із всебічної оцінки обстановки та керуючись вимогами законів і статутів Збройних Сил України.
За своїм службовим становищем і військовим званням військовослужбовці можуть бути начальниками або підлеглими стосовно інших військовослужбовців. Начальник має право віддавати підлеглому накази і зобов`язаний перевіряти їх виконання. Підлеглий зобов`язаний беззастережно виконувати накази начальника, крім випадків віддання явно злочинного наказу, і ставитися до нього з повагою.
Статтею 32 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України визначено, що за своїми військовими званнями начальниками є: військовослужбовці сержантського і старшинського складу - для військовослужбовців рядового складу однієї з ними військової частини; військовослужбовці молодшого офіцерського складу - для військовослужбовців молодшого сержантського і старшинського складу однієї з ними військової частини та військовослужбовців рядового складу; майори, капітани 3 рангу, підполковники, капітани 2 рангу - для військовослужбовців рядового, молодшого і старшого сержантського і старшинського складу; полковники, капітани 1 рангу, бригадні генерали, коммодори, генерал-майори, контр-адмірали, генерал-лейтенанти, віце-адмірали - для військовослужбовців рядового, сержантського і старшинського складу та молодшого офіцерського складу; генерали, адмірали - для військовослужбовців рядового, сержантського і старшинського складу, молодшого та старшого офіцерського складу.
Згідно статті 31 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України начальники, яким військовослужбовці підпорядковані за службою, у тому числі і тимчасово, є прямими начальниками для цих військовослужбовців.
Як встановлено, згідно наказу начальника Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 26.02.2022 №37 солдата ОСОБА_1 призначено на посаду стрільця відділення 3 взводу роти охорони першого відділу Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки.
Відповідно до розпорядження Військової частини НОМЕР_2 (Оперативне командування " ІНФОРМАЦІЯ_1 ") від 10.05.2022 №501/316дск зведені підрозділи територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки ІНФОРМАЦІЯ_2 належало відрядити у розпорядження Військової частини НОМЕР_1 для виконання завдань за призначенням.
На виконання зазначеного розпорядження, наказом начальника Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 10.05.2022 №122 солдата ОСОБА_1 , стрільця відділення 3 взводу роти охорони першого відділу Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, відряджено у розпорядження командира Військової частини НОМЕР_1 з 11.05.2022 для виконання службових (бойових) завдань.
Згідно наказу Військової частини НОМЕР_1 від 11.05.2022 №123 солдата ОСОБА_1 призначено на посаду стрільця-помічника гранатометника механізованого відділення механізованого взводу 4 механізованої роти 2 механізованого батальйону Військової частини НОМЕР_1 .
Відповідно до наказу командира Військової частини НОМЕР_1 від 14.05.2022 №128 солдата ОСОБА_1 залучено до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганських областях. У період із 14 травня 2022 року до початку червня 2022 року солдат ОСОБА_1 виконував завдання за призначенням та території Донецької та Луганської областей у складі 2 механізованого батальйону Військової частини НОМЕР_1 .
Вказані обставини встановлені рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.01.2023 у справі №300/4060/22, яке набрало законної сили (вебсайт: https://reуestr.court.gov.ua/Review/108363857).
Відповідно до частини 4 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Отже, прямим командиром позивача, відрядженого у розпорядження командира Військової частини НОМЕР_1 , у період службового розслідування згідно оскаржуваних наказів був командир Військової частини НОМЕР_1 .
Таким чином, враховуючи вимоги статті 7 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України та статті 31 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, повноваження накладати дисциплінарні стягнення на позивача за даний період мав тільки прямий командир - командир Військової частини НОМЕР_1 .
Згідно статтей 85, 86 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України службове розслідування призначається письмовим наказом командира (начальника), який прийняв рішення притягти військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності. Воно може бути проведено особисто командиром (начальником), доручено військовослужбовцю офіцерського складу, а в разі вчинення правопорушення військовослужбовцем рядового, сержантського (старшинського) складу - також військовослужбовцю сержантського (старшинського) складу.
Службове розслідування має бути завершене протягом одного місяця з дня його призначення командиром (начальником). У необхідних випадках цей термін може бути продовжено командиром (начальником), який призначив службове розслідування, або старшим командиром (начальником), але не більш як на один місяць.
Якщо під час службового розслідування буде з`ясовано, що правопорушення військовослужбовця містить ознаки кримінального правопорушення, командир військової частини письмово повідомляє про це орган досудового розслідування.
Якщо вину військовослужбовця повністю доведено, командир, який призначив службове розслідування, приймає рішення про притягнення військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності та визначає вид дисциплінарного стягнення.
У відповідності до статтей 26, 27 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України військовослужбовці залежно від характеру вчиненого правопорушення та провини несуть з урахуванням бойового імунітету, визначеного Законом України "Про оборону України" дисциплінарну, адміністративну, матеріальну, цивільно-правову та кримінальну відповідальність згідно із законом. Військовослужбовці, на яких накладається дисциплінарне стягнення за вчинене правопорушення, не звільняються від матеріальної та цивільно-правової відповідальності за ці правопорушення. За вчинення кримінального правопорушення військовослужбовці притягаються до кримінальної відповідальності на загальних підставах.
Як встановлено, відповідно до оскаржуваного наказу командира Військової частини НОМЕР_1 від 21.09.2022 №752-ОД "Про результати службового розслідування для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями відрядженими до військової частини НОМЕР_1 ":
службове розслідування для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями відрядженими до Військової частини НОМЕР_1 вважати завершеним (пункт 1);
серед інших, солдата ОСОБА_1 вважати таким, що проявив непокору в умовах воєнного стану 10.06.2022 (пункт 2);
Командиру 2 механізованого батальйону Військової частини НОМЕР_1 копію матеріалів службового розслідування направити відповідно, серед інших, до Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки для прийняття правового рішення відносно дій військовослужбовців Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, відряджених до Військової частини НОМЕР_1 , у тому числі позивача (пункт 7) (а.с.5-14).
Крім того, матеріали службового розслідування були відправлені до Державного бюро розслідувань для встановлення кримінальної відповідальності. Другим слідчим відділом (з дислокацією у місті Сєвєродонецьку) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Краматорську зареєстровано кримінальне провадження №42022131610000372, правова кваліфікація кримінального правопорушення за ч.4 ст.409 Кримінального кодексу України (а.с.38).
Крім цього, Другим слідчим відділом (з дислокацією у місті Сєвєродонецьку) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Краматорську зареєстровано кримінальне провадження №62022050020000462, правова кваліфікація кримінального правопорушення за ч.4 ст.409 Кримінального кодексу України (а.с.40).
Надалі, наказом начальника Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (по стройовій частині) від 07.10.2022 №272 солдата ОСОБА_1 , стрільця відділення охорони взводу охорони роти охорони першого відділу Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Івано-Франківської області, призначеного наказом командувача військ Оперативного командування " ІНФОРМАЦІЯ_1 " (по особовому складу) від 06.10.2022 №229 в розпорядження командира Військової частини НОМЕР_1 , вважати таким, що 07 жовтня 2022 року справи і посаду здав та вибув до нового місця служби у В/ч НОМЕР_1 АДРЕСА_1 . 07 жовтня 2022 року позивача виключено із списків особового складу роти охорони першого відділу Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки та всіх видів забезпечення. Підстава: витяг з наказу командувача військ оперативного командування " ІНФОРМАЦІЯ_1 " (по особовому складу) від 06.10.2022 №229, припис солдату ОСОБА_3 (вих. №8/2368 від 07.10.2022) (а.с.83).
Як вищезазначено, суд дійшов до висновку, що враховуючи вимоги статті 7 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України та статті 31 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, повноваження накладати дисциплінарні стягнення на позивача мав прямий начальник - командир Військової частини НОМЕР_1 , оскільки у спірний період позивач перебував у відрядженні в розпорядженні Військової частини НОМЕР_1 для виконання завдань за призначенням згідно з наказом начальника Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 10.05.2022 №122, на виконання розпорядження Військової частини НОМЕР_2 (Оперативне командування " ІНФОРМАЦІЯ_1 ") від 10.05.2022 №501/316дск.
Те, що позивача наказом командувача військ Оперативного командування " ІНФОРМАЦІЯ_1 " (по особовому складу) від 06.10.2022 №229 було призначено в розпорядження командира Військової частини НОМЕР_1 та згідно з наказом начальника Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (по стройовій частині) від 07.10.2022 №272 позивача вважати таким, що 07 жовтня 2022 року справи і посаду здав та вибув до нового місця служби у Військову частину НОМЕР_1 , не спростовує того, що прямим начальником позивача, відрядженого у розпорядження командира Військової частини НОМЕР_1 , у період службового розслідування згідно оскаржуваних наказів був командир Військової частини НОМЕР_1 .
З огляду на вищенаведене, оскаржувані накази про призначення службового розслідування від 13.06.2022 №2174-АД та про результати службового розслідування від 21.09.2022 №752-ОД видані командиром, повноважним накладати на позивача дисциплінарні стягнення за даний період - командиром Військової частини НОМЕР_1 .
Відтак, є безпідставними аргументи позивача про те, що накази про призначення службового розслідування від 13.06.2022 №2174-АД та про результати службового розслідування від 21.09.2022 №752-ОД видані неуповноваженою особою, оскільки оскаржувані накази видані командиром, повноважним накладати на позивача дисциплінарні стягнення за даний період - командиром Військової частини НОМЕР_1 .
Інших аргументів щодо протиправності наказу про призначення службового розслідування від 13.06.2022 №2174-АД позивач не наводить.
Таким чином, судом не встановлено, а позивачем не доведено протиправності наказу командира Військової частини НОМЕР_1 про призначення службового розслідування від 13.06.2022 №2174-АД, тому відсутні підстави для скасування наказу про призначення службового розслідування від 13.06.2022 №2174-АД.
Крім вищенаведеного, вимогу про скасування наказу про результати службового розслідування від 21.09.2022 №752-ОД позивач мотивує тим, що службове розслідування відбувалося в порушення наказу Міністра оборони України від 21.11.2017 №608 "Про затвердження Порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України", оскільки ні командир, ні уповноважена особа військової частини не повідомляли позивача про проведення службового розслідування, тому позивач був позбавлений права надавати будь-які пояснення під час проведення службового розслідування, з приводу чого суд зазначає наступне.
Відповідно до частини сьомої статті 85 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України порядок проведення службового розслідування у Збройних Силах України визначається наказом Міністерства оборони України, в інших військових формуваннях, правоохоронних органах спеціального призначення - наказами державних органів, які мають у своєму підпорядкуванні військові формування, утворені відповідно до законів України, правоохоронних органів спеціального призначення, Державної спеціальної служби транспорту, Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.
Підстави та механізм проведення службового розслідування стосовно військовослужбовців Збройних Сил України (далі - Збройні Сили), а також військовозобов`язаних та резервістів (далі - військовослужбовці), які не виконали (неналежно виконали) свої службові обов`язки або вчинили правопорушення під час проходження служби (зборів), а також дії (бездіяльність) яких призвели до завдання шкоди державі визначає Порядок проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затверджений наказом Міністерства оборони України від 21.11.2017 №608 (надалі - Порядок №608).
Пунктом 3 розділу ІІ Порядку №608 визначено, що службове розслідування проводиться для встановлення: неправомірних дій військовослужбовця, яким вчинено правопорушення; причинного зв`язку між правопорушенням, з приводу якого було призначено службове розслідування, та виконанням військовослужбовцем обов`язків військової служби; ступеня вини військовослужбовця; порушень нормативно-правових актів, інших актів законодавства; причин та умов, що сприяли вчиненню правопорушення; причин виникнення матеріальної шкоди, її розміру та винних осіб (у разі виявлення факту її заподіяння).
Згідно з пунктом 3 розділу ІV Порядку № 608 військовослужбовець, стосовно якого проводиться службове розслідування, має право: знати підстави проведення службового розслідування; бути ознайомленим про свої права та обов`язки під час проведення службового розслідування; відмовитися давати будь-які пояснення щодо себе, членів своєї сім`ї чи близьких родичів, коло яких визначається законом; давати усні, письмові або за допомогою технічних засобів пояснення, подавати документи, які стосуються службового розслідування, вимагати опитування (додаткового опитування) осіб, які були присутні під час вчинення правопорушення або яким відомі обставини, що стосуються правопорушення; з дозволу командира (начальника) отримувати копії документів, які стосуються службового розслідування, та долучати їх до власних пояснень; порушувати клопотання про витребування та долучення нових документів, видань, інших матеріальних носіїв інформації; висловлювати письмові зауваження та пропозиції щодо проведення службового розслідування, дій або бездіяльності посадових (службових) осіб, які його проводять; ознайомлюватися з актом службового розслідування (у частині, що його стосується) після розгляду командиром (начальником); оскаржувати рішення, прийняте за результатами службового розслідування, у строки та у порядку, визначені законодавством України.
Відповідно до пункту 1 розділу ІV Порядку № 608 особи, які проводять службове розслідування, зобов`язані: дотримуватися вимог законодавства України, вживати всіх передбачених законодавством заходів для всебічного, повного, своєчасного і об`єктивного розслідування обставин вчиненого правопорушення; виявляти (з`ясовувати) обставини, які підтверджують або спростовують інформацію щодо скоєння правопорушення, а також встановлювати обставини, які пом`якшують або обтяжують відповідальність правопорушника; розглядати заяви і клопотання військовослужбовця, правопорушення якого підлягає службовому розслідуванню, що були подані під час проведення службового розслідування та стосуються його проведення. У разі відмови військовослужбовця надати письмові пояснення по суті службового розслідування особа, яка проводить службове розслідування, складає акт про відмову, який засвідчується підписами не менше двох присутніх осіб.
Пунктом 2 розділу IV Порядку №608 визначено права осіб, що проводять службове розслідування, зокрема, отримувати письмові пояснення, запрошувати до місця проведення службового розслідування військовослужбовців, стосовно яких проводиться службове розслідування.
Отже, витребування пояснень при проведенні службового розслідуванні не є обов`язком для особи, що проводить його.
Окрім того, як підтверджується матеріалами справи в період з 13 по 20 червня 2022 року позивач залишив зону виконання обов`язків військової служби у Донецькій та Луганській областях та вибув до Івано-Франківської області, що ускладнило отримання пояснення про перебіг подій та вчинення правопорушення.
Тобто, позивач самостійно створив умови, які перешкоджали отриманню відповідних пояснень.
Протиправність оскаржуваного наказу про результати службового розслідування від 21.09.2022 №752-ОД позивач мотивує виключно тим, що позивач був позбавлений права надавати будь-які пояснення під час проведення службового розслідування, оскільки ні командир, ні уповноважена особа військової частини не повідомляли позивача про проведення службового розслідування. При цьому, позивач обґрунтовуючи позовні вимоги не наводить жодних доводів та заперечень щодо обставин та фактів, встановлених за результатами службового розслідування.
Водночас, відсутність пояснень позивача не вплинуло на повноту, об`єктивність висновків службового розслідування.
Суд зазначає, що надання пояснень військовослужбовцем є лише одним з джерел отримання інформації, необхідної для встановлення обставин в межах службового розслідування, однак відсутність таких не перешкоджає проведенню службового розслідування та, за умови дотримання вимог щодо всебічності, повноти, своєчасності та об`єктивності проведення службового розслідування.
Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими, тому слід відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України про скасування наказів про призначення службового розслідування від 13.06.2022 №2174-АД та про результати службового розслідування від 21.09.2022 №752-ОД .
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ) до Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України (код ЄДРПОУ 07652444) про скасування наказу про призначення службового розслідування від 13.06.2022 №2174-АД та наказу про результати службового розслідування від 21.09.2022 №752-ОД - відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Григорук О.Б.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2023 |
Оприлюднено | 02.10.2023 |
Номер документу | 113796229 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Григорук О.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні