Справа № 560/9128/23
РІШЕННЯ
іменем України
28 вересня 2023 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальність "Джерела бадьорості" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальність "Джерела бадьорості" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 23.02.2023 №0019980405.
Позивач покликається на те, що за результатами перевірки контролюючим органом встановлені порушення ТОВ "Джерела бадьорості" ст. 201, абз. 3 п. п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ розділу V Податкового Кодексу України в частині несвоєчасності реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних за квітень - червень 2022. Перевірка оформлена актом від 19.01.2023, на підставі якого прийняте оскаржене податкове повідомлення - рішення, з яким позивач не погоджується. Позивач зазначає, що у зв`язку із введенням воєнного стану і відповідними обмеженнями, які мали місце у лютому - травні 2022, у роботі системи Єдиного реєстру податкових накладних відбувались технічні збої, через що податкові накладні реєструвались із затримками або протягом певних періодів не приймались для реєстрації. Через ці причини окремі податкові накладні за квітень - червень 2022 були зареєстровані з порушенням встановлених термінів реєстрації.
Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідач подав відзив, у якому зазначає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте правомірно, оскільки перевіркою були встановлені і позивачем не спростовані факти пропуску відповідних граничних строків реєстрації податкових накладних. З огляду на це, просить у задоволенні позову відмовити.
Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.
Згідно з п. 201.1 ст. 201 ПК України платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін. Абзацами 1, 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п. 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 №1246, реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не видаються отримувачу (покупцю) товарів (послуг) та залишаються у їх постачальника (продавця); складені під час отримання послуг від нерезидента, місцем постачання яких визначено митну територію України; складені в межах виконання угод про розподіл продукції; складені за операціями з постачання товарів (послуг), які звільнені від оподаткування) незалежно від суми податку на додану вартість, зазначеної в одній податковій накладній та/або розрахунку коригування.
Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН здійснюється платником ПДВ не пізніше календарного дня, передбаченого п. 201.10 ст. 201 ПКУ в залежності від періоду складання податкової накладної/розрахунку коригування до податкової накладної, а саме :
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.
Згідно з п. 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами а - г цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
У подальшому Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" №2260 від 12.05.2022, який набрав чинності з 27.05.2022, п.п. 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України викладено у редакції, згідно з якою платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану", за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України" №2836 від 13.12.2022 (далі Закон №2836) п. п. 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України викладено в редакції, згідно з якою платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року. Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2836 вказана норма застосовується починаючи з 27 травня 2022.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив наступне.
Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області проведена камеральна перевірка ТОВ "Джерела бадьорості" з питань своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригувань до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, виписаних за період квітень - червень 2022.
За результатами перевірки складений акт від 19.01.2023 №605/22-01-04-05/39971672, з якого вбачається, що камеральною перевіркою встановлені порушення ст. 201, абз. 3 пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX розділу V ПК України, а саме платником зареєстровані податкові накладні за квітень - червень 2022 із порушенням граничних термінів реєстрації.
Позивачем подані заперечення від 03.02.2023 на акт перевірки, які висновком податкового органу від 21.02.2023 визнані необґрунтованими.
На підставі акту перевірки відповідачем прийняте податкове повідомлення - рішення №0019980405 від 23.02.2023, яким до позивача застосований штраф в сумі 25278, 57 грн.
Судом встановлено, що граничними термінами реєстрації відповідних податкових накладних, щодо яких виник спір, у ЄРПН відповідно до вимог ПК України були:
- за податковою накладною складеною 31.05.2022 - до 15.07.2022 включно;
- за податковою накладною складеною 30.04.2022 - до 15.07.2022 включно;
- за податковою накладною складеною 30.06.2022 - до 15.07.2022 включно.
В розрізі кожної конкретно взятої податкової накладної перевіркою встановлено:
- податкова накладна № 8 від 31.05.2022. Граничний термін реєстрації до 15.07.2022 включно, дата реєстрації 18.07.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 3;
- податкова накладна № 4 від 30.04.2022. Граничний термін реєстрації до 15.07.2022 включно, дата реєстрації 25.07.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 10;
- податкова накладна № 3 від 30.06.2022. Граничний термін реєстрації до 15.07.2022 включно, дата реєстрації 18.07.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 3.
Що стосується податкових накладних № 8 від 31.05.2022 та № 4 від 30.04.2022, суд виходить з того, що позивач мав право надіслати їх на реєстрацію у строки, передбачені абз. 3 підп. 69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, тобто до 15 липня 2022 включно.
Обов`язок зареєструвати податкову накладну для платника податків полягає у надісланні на реєстрацію податкової накладної в установлені податковим законодавством строки та з дотриманням визначеної процедури. 15 липня 2022 визначалось крайнім строком виконання платниками обов`язку зареєструвати податкові накладні у Реєстрі, якщо цей обов`язок не був виконаний ними раніше/ своєчасно.
Згідно з п. 12 Порядку №1246 прийняття та перевірка податкової накладної (розрахунку коригування) здійснюється в автоматизованому режимі, після чого формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної. Таким чином, податкова накладна реєструється автоматично без участі у цьому працівників ДПС. Положеннями пункту 2 Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, операційний день визначений як частина дня, протягом якої за наявності технічної можливості здійснюється електронний документообіг. При цьому конкретні часові межі операційного дня цим Порядком не визначені. На відміну від цього, пунктом 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 встановлено, що операційний день в робочі дні триває з 8 до 20-ї години.
У справі є докази того, що податкова накладна №8 від 31.05.2022 була направлена платником до Реєстру 15.07.2022. Суд вважає, що саме по собі направлення цієї податкової накладної саме 15.07.2022, тобто в останній день строку, є правомірним, однак необачним з точки зору розсудливого платника податків. До такого висновку суд приходить тому, що фактично у платника було достатньо часу до 15.07.2022 для того, аби раніше завершити процес реєстрації податкових накладних, складених протягом квітня - червня 2022, не очікуючи до останнього дня пільгового строку.
Що стосується податкової накладної №4 від 30.04.2022, вона була зареєстрована платником із порушенням граничного строку, оскільки на реєстрацію була подана лише 25.07.2022, відтак кількість днів пропуску строку реєстрації податкової накладної відповідачем вирахувана правильно.
Судом встановлено, що позивач також вчасно направив на реєстрацію податкову накладну №3 від 30.06.2022. Реєстрація цієї податкової накладної повинна була бути проведена і завершена не пізніше ніж 15 липня 2022 включно. Матеріалами справи також підтверджується, що податкова накладна №3 від 30.06.2022 направлялась платником до Реєстру 15.07.2022 о 16:24, однак була зареєстрована 18.07.2022. Як уже зазначалось судом, направлення податкових накладних на реєстрацію саме 15.07.2022, тобто у останній день пільгового строку, є правомірним, якщо на реєстрацію вони були скеровані з 8 до 20 години.
Відповідно до Закону України "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування" внесено до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., №№ 13-17, ст. 112) такі зміни:
1) підрозділ 2 доповнити пунктами 89 та 90 такого змісту:
89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів";
Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування ( з 08.02.2023)
Оскільки спірне податкове рішення, яким позивачу були нараховані штрафні санкції, винесене відповідачем 23.02.2023, коли вказаний закон був чинним, відповідач повинен був визначити розмір штрафних санкцій із урахуванням вказаних змін до податкового законодавства, внесених Законом України від 12.01.2023 №2876-IX, зокрема в частині зменшення розміру штрафних санкцій.
З огляду на це, контролюючий орган повинен здійснити перерахунок суми штрафу і вирішити питання про надсилання платнику нового податкового повідомлення-рішення. Право на зменшення та перерахунок штрафних санкцій належить виключно податковому органу, тоді як суд в межах своєї компетенції може лише встановити правомірність/неправомірність донарахування відповідних штрафних санкцій, однак не може підміняти собою уповноважений орган та самостійно зменшувати суму донарахувань платнику.
Відтак, оскільки висновки податкового органу є частково правомірними щодо наявності порушення вимог закону, однак неправомірними в частині, яка стосується порядку розрахунку штрафу та його розміру, і суд не вбачає підстав самостійно визначати суму, на яку потрібно зменшити нарахування штрафних санкцій, податкове повідомлення - рішення слід скасувати в цілому. Враховуючи викладене, позов підлягає задоволенню.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов - задоволити.
Визнати протиправним та скасувати податкове-повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 23.02.2023 № 0019980405.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальність "Джерела бадьорості" судові витрати на сплату судового збору в розмірі 2684 грн. за рахунок асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 28 вересня 2023 року
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальність "Джерела бадьорості" (вул. Кільцева, 25,Майдан-Олександрівський,Хмельницький район, Хмельницька область,32533 , код ЄДРПОУ - 39971672) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 44070171)
Головуючий суддя І.С. Козачок
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2023 |
Оприлюднено | 02.10.2023 |
Номер документу | 113798975 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Козачок І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні