ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 вересня 2023 рокуЛьвівСправа № 140/7482/23 пров. № А/857/11799/23Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
Головуючого судді Сеника Р.П.,
суддів Онишкевич Т.В., Судової-Хомюк Н.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження в залі суду в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 29 травня 2023 року у справі № 140/7482/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПАНХІМ" до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення,-
суддя в 1-й інстанції Сорока Ю.Ю.,
час ухвалення рішення 29.05.2023 року,
місце ухвалення рішення м. Луцьк,
дата складання повного тексту рішення не зазначено,
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю ПАНХІМ звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення про застосування фінансових санкцій від 18.01.2023 року №000392-09.
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що позивачем отримано рішення про застосування фінансових санкцій від 18.01.2023 року №000392-09, яким відповідно до абз.9 ч.2 ст.17 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального застосовано до товариства фінансові санкції у вигляді штрафу у розмірі 500 000, 00 грн.
Правовою підставою для його прийняття став акт від 16.12.2022 за №03/10112/09- 02/44496202 про результати фактичної перевірки з питань додержання суб`єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах та пальним, за висновками якого Головним управлінням ДПС у Волинській області встановлено порушення позивачем вимог статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального - зберігання пального без наявності ліцензії.
Позивач не погоджується з висновками контролюючого органу та винесеним рішенням про застосування фінансових санкцій, оскільки позивач наголошує, що наказ на підставі якого проводилась перевірка не відповідає вимогам Закону та є таким, що оформлений з істотними процесуальними порушеннями, а саме не містить фактичних даних про отриману податковим органом інформацію, що б свідчила про конкретні порушення вимог законодавства у сфері обліку виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального. Відтак ставиться під сумнів законність такої перевірки, а також прийнятих на підставі неї відповідних рішень.
Також, звертає увагу на те, що за результатами проведеної перевірки відповідач повинен був би прийняти податкове повідомлення-рішення, а не рішення про застосування фінансових санкцій, тим самим Головним управлінням ДПС у Волинській області не дотримано форми прийняття рішення за результатами проведеної перевірки, що є самостійною підставою для скасування оскаржуваного рішення.
Щодо встановленого відповідачем порушення, а саме факту зберігання дизельного палива без відповідної ліцензії, то під час перевірки та складення акту перевірки, посадовим особам ГУ ДПС у Волинській області зазначалося, що між ТОВ ПАНХІМ (Поклажодавець) та ТОВ Нафта ПММ (Зберігач) було укладено договір зберігання №1/11/2022-1, за яким Зберігач зобов`язується зберігати нафтопродукти (майно), передані йому Поклажодавцем, і повернути це майно в цілості на умовах, визначених даним договором, тобто позивачем не здійснюється жодного зберігання дизельного палива на території в цистернах або інших об`ємні ємностях, що здатні вмістити у себе таке паливо.
В свою чергу, ні Податковий кодекс України, ні Закон України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального не передбачають прямих заборон чи обмежень платника податку укладати договори відповідального зберігання пального.
Зважаючи на вищевказане, вважає, що ТОВ ПАНХІМ не порушено вимог статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального - зберігання пального без придбання відповідної ліцензії, а тому рішення про застосування фінансових санкцій від 18.01.2023 року №000392-09 Головного управління ДПС у Волинській області є протиправним та підлягає скасуванню.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 29 травня 2023 року у справі № 140/7482/23 позовні вимоги задоволено.
Рішення суду першої інстанції оскаржив відповідач, подавши на нього апеляційну скаргу.
В апеляційній скарзі апелянт зазначає, що рішення суду першої інстанції є незаконним, необґрунтованим та таким, що винесене з порушенням норм як матеріального так і процесуального права.
В обґрунтування апеляційних вимог апелянт зазначає, що перевіркою встановлено факт зберігання пального без наявності ліцензії на право зберігання пального, чим порушено вимоги статті 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального, з урахуванням змін та доповнень (далі - Закон №481).
В ході проведення перевірки встановлено зберігання пального без придбання ліцензії на право зберігання пального, чим порушено вимоги ст.15 Закону №481.
Апелянт зазначає, що на підставі ліцензії на право оптової торгівлі пальним без місць оптової торгівлі пальним не передбачено можливість зберігання або передачі отриманого пального на зберігання будь-яким іншим особам, тому може здійснюватися лише діяльність з купівлі та продажу пального іншим суб`єктам господарювання безпосередньо з акцизного складу пересувного, розпорядником якого є такий ліцензіат або на акцизному складі пересувному- при зміні власника пального на такому акцизному складі пересувному.
Просить скасувати рішення Волинського окружного адміністративного суду від 29 травня 2023 року у справі № 140/7482/23 та відмовити у задоволенні позовних вимог.
Переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення вимог скаржника, виходячи із такого.
Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Задовольняючи позовні вимоги у справі, суд першої інстанції виходив з того, що ТОВ ПАНХІМ жодним чином не порушено вимог статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального - зберігання пального без придбання відповідної ліцензії, а тому рішення про застосування фінансових санкцій від 18.01.2023 року №000392-09 Головного управління ДПС у Волинській області є протиправним та підлягає скасуванню.
Розглядаючи спір, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Встановлено, підтверджено матеріалами справи, що 24.11.2021 ТОВ ПАНХІМ було зареєстроване як юридична особа, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Основними видами діяльності: 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний), 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів, 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна. 47.30 Роздрібна торгівля пальним, 77.31 Надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування. 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів, 47.76 Роздрібна торгівля квітами, рослинами, насінням, добривами, домашніми тваринами та кормами для них у спеціалізованих магазинах, 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів, 46.76 Оптова торгівля іншими проміжними продуктами, 42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у., 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами, 77.39 Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів, н.в.і.у., 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, 49.20 Вантажний залізничний транспорт, 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, 52.10 Складське господарство, 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів.
13.01.2022 ТОВ ПАНХІМ видано ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер 990614202200012, терміном дії з 02.02.2022 до 02.02.2027, місцезнаходження: 45606, Волинська обл., Луцький р-н, с. Рованці, вул. Промислова, буд. 17.
ГУ ДПС у Волинській області на підставі наказу Головного управління ДПС у Волинській області від 06.12.2022 №2183-п Про проведення фактичної перевірки ТОВ ПАНХІМ, направлень на перевірку від 06.12.2022 №3560, 3561, 3562, 3563 проведено фактичну перевірку місця фактичного провадження діяльності, що знаходиться за адресою: с. Рованці, вул. Промислова, будинок 17, де здійснює свою господарську діяльність ТОВ ПАНХІМ за результатами якої складено акт фактичної перевірки від 16.12.2022 року №03/10112/09-02/44496202.
Під час проведення фактичної перевірки, працівниками ГУ ДПС у Волинській області встановлено, що 01.11.2022 між ТОВ ПАНХІМ (Поклажодавець) та ТОВ Нафта ПММ було укладено договір зберігання №1/11/2022-1, однак наявна у ТОВ ПАНХІМ ліцензія не передбачає можливість зберігання або передачу отриманого пального на зберігання будь-яким іншим особам, а може здійснюватися лише діяльність з купівлі та продажу пального іншим суб`єктам господарювання безпосередньо з акцизного складу пересувного.
Тим самим, ТОВ ПАНХІМ нібито зберігає пальне без придбання відповідної ліцензії, що є порушенням ст.15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального.
Таким чином, перевіркою встановлено порушення вимог ст.15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального від 19.12.1995 №481/95-ВР (далі - Закон №481/95-ВР) - зберігання пального без придбання відповідної ліцензії.
ТОВ ПАНХІМ подало свої заперечення на акт перевірки від 16.12.2022 №03/10112/09-02/44496202.
За результатами розгляду заперечень, 18.01.2023 ГУ ДПС у Волинській області на підставі акту перевірки від 16.12.2022 року №03/10112/09-02/44496202, було прийнято рішення про застосування фінансових санкцій №000392-09, яким до ТОВ ПАНХІМ застосовано штрафні санкції в сумі 500 000,00 грн.
Вважаючи рішення контролюючого органу про застосування штрафних санкцій протиправним, ТОВ ПАНХІМ звернулося із даним позовом до суду.
З приводу спірних правовідносин колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів на території України визначені чинним на час виникнення спірних правовідносин Законом № 481/95-ВР.
Як слідує з визначення термінів, задекларованих у Законі № 481/95-ВР:
виробництво пального - діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, в результаті якої отримується пальне або інші продукти переробки; зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик;
сировина - предмети праці та природні компоненти, які підлягають подальшій переробці; повний технологічний цикл виробництва - сукупність приміщень, технологічного та іншого обладнання, відповідних технологічних процесів, що забезпечують переробку сировини в продукцію, готову для реалізації кінцевому споживачу, а також лабораторій (власних або залучених на договірних засадах у випадках, передбачених цим Законом), акредитованих відповідно до законодавства;
місце виробництва пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для виробництва та/або зберігання пального на праві власності або користування;
місце зберігання пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування; зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик.
Відповідно до статті 1 Закону № 481/95-ВР оптова торгівля пальним - діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб`єктам господарювання (у тому числі іноземним суб`єктам господарювання, які діють через своє зареєстроване постійне представництво) роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам.
Із викладеного слідує, що для того, щоб господарська діяльність суб`єкта господарювання підпадала під визначення оптова торгівля пальним, така діяльність має складатись одночасно із двох складових: 1) придбання пального; 2) реалізація пального іншим особам (оптова або роздрібна торгівля).
Відповідно до матеріалів справи, 13.01.2022 ТОВ ПАНХІМ видано ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер 990614202200012, терміном дії з 02.02.2022 до 02.02.2027, місцезнаходження: 45606, Волинська обл., Луцький р-н, с. Рованці, вул. Промислова, буд. 17.
01.11.2022 між ТОВ ПАНХІМ (Поклажодавець) та ТОВ НАФТА ПММ (Зберігач) було укладено договір зберігання №1/11/2022-1, за яким Зберігач зобов`язується зберігати нафтопродукти (Майно), передані йому Поклажодавцем, і повернути це Майно в цілості на умовах, визначених даним Договором (п. 1.1 Договору).
За змістом п.п.1.2, 1.4, 3.1 Договору Майно, що передається Зберігачу, є власністю Поклажодавця і вважається переданим на зберігання з моменту підписання Акту приймання-передачі або прихідно-розхідної накладної або ТТН. Передане на зберігання Майно залишається у власності ТОВ ПАНХІМ.
Відповідно до п.1.9 договору, поставка майна для передачі на зберігання здійснюється залізничним або автомобільним транспортом, товарними партіями на умовах СРТ, при цьому у випадку поставки Майна залізничним транспортом місце поставки - станція призначення, у випадку поставки Майна автомобільним транспортом місце поставки -- резервуари і склади нафтобази Зберігача. Станція призначення та адреса резервуарів нафтобази:
- Станція - Гнідава, Львівської залізниці, код станції - 357707;
- 45606, Волинська обл,, Луцький р-н., с. Рованці, вул. Промислова, 17.
Усі права та обов`язки сторін за Договором були погоджені у р. 4 Договору.
У п.5.1 Договору сторони погодили, що Зберігач зобов`язується повернути Майно на першу вимогу Поклажодавця. У випадку припинення Договору з ініціативи Поклажодавця Зберігач зобов`язаний повернути Майно на першу вимогу, протягом 7 (семи) днів після пред`явлення вимоги. У випадку повернення Майна на умовах даного Договору, Зберігач зобов`язується надати відомість поро кількості відвантаженого Майна на вимогу Поклажодавця створити інвентаризаційну комісію для перевірки фактичного залишку Майна, та інші документи, що обґрунтовують фактичну кількість Майна.
Статтею 936 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) передбачено, що за договором зберігання одна сторона (зберігач) зобов`язується зберігати річ, яка передана їй другою стороною (поклажодавцем), і повернути її поклажодавцеві у схоронності. Договором зберігання, в якому зберігачем є особа, що здійснює зберігання на засадах підприємницької діяльності (професійний зберігач), може бути встановлений обов`язок зберігача зберігати річ, яка буде передана зберігачеві в майбутньому. Договір зберігання є публічним, якщо зберігання речей здійснюється суб`єктом підприємницької діяльності на складах (у камерах, приміщеннях) загального користування.
Згідно з статтею 944 ЦК України зберігач не має права без згоди власника користуватися річчю, переданою йому на зберігання, а також передавати її у користування іншій особі.
Зберігач зобов`язаний на першу вимогу поклажодавця повернути річ, навіть якщо строк її зберігання не закінчився (статті 953 ЦК України).
Оскільки у ТОВ ПАНХІМ відсутнє місце оптової торгівлі пальним (у розумінні Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального та є в наявності ліцензія на оптову торгівлю без місць, це зумовило необхідність зберігання такого пального у підприємства, яке має відповідні потужності та ліцензії, зокрема, у ТОВ НАФТА ПММ.
Колегія суддів звертає увагу на те, що при передачі пального на зберігання у ТОВ ПАНХІМ не виникає місця оптової торгівлі пальним у розумінні Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних" напоїв, тютюнових виробів та пального, оскільки за укладеним договором ТОВ ПАНХІМ лише користується послугами зберігання власного пального, що надає ТОВ НАФТА ПММ, а не місцем такого зберігання на підставі права користування таким місцем.
Враховуючи вищевикладене, беручи до уваги докази, наявні в матеріалах справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а позов таким що підлягає до задоволення.
Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАСУ України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого у Конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі «РуїзТорія проти Іспанії», параграфи 29 - 30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною; більше того, воно дозволяє судам вищих інстанцій просто підтримати мотиви, наведені судами нижчих інстанцій, без того, щоб повторювати їх.
У рішенні «Петриченко проти України» (параграф 13) Європейський суд з прав людини вказував на те, що національні суди не надали достатнього обґрунтування своїх рішень, та не розглянули відповідні доводи заявника, навіть коли ці доводи були конкретними, доречними та важливими.
Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.
Інші зазначені відповідачем в апеляційній скарзі обставини, окрім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.
Доводи апеляційної скарги, наведені на спростування висновків суду першої інстанції, не містять належного обґрунтування чи нових переконливих доводів, які б були безпідставно залишені без розгляду судом першої інстанції.
Порушень норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильного застосування норм матеріального права поза межами вимог апелянта та доводів, викладених у апеляційній скарзі, у ході апеляційного розгляду справи встановлено не було.
З огляду на викладене суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що суд першої інстанції, правильно встановив фактичні обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а відтак апеляційну скаргу слід залишити без задоволення.
Відповідно до ст.139 КАС України судовий збір розподілу не підлягає.
Керуючись ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325,328, 329 КАС України, апеляційний суд,
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення.
Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 29 травня 2023 року у справі № 140/7482/23 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Р. П. Сеник судді Т. В. Онишкевич Н. М. Судова-Хомюк Повне судове рішення складено 28.09.2023 року
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2023 |
Оприлюднено | 02.10.2023 |
Номер документу | 113802133 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Сеник Роман Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні