ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
19.09.2023Справа № 910/2035/23За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі Рей", Дніпропетровська область, Дніпропетровський район, с. Любимівка
до Державного підприємства "Гарантований покупець", м. Київ
третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, м. Київ
третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго", м. Київ
третя особа-3, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Кабінет Міністрів України, м. Київ
про стягнення 5 447 611, 05 грн, -
Суддя Морозов С.М.
За участю представників сторін:
від позивача: Левковська К.Ю. адвокат за ордером серії АЕ№1146882 від 01.02.2023 року);
від відповідача: Зінченко О.М. (адвокат за довіреністю №145-Д від 03.04.2023 року);
від третьої особи 1: не з`явились;
від третьої особи 2: не з`явились;
від третьої особи 3: не з`явились.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
09.02.2023 року до Господарського суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Енерджі Рей" (позивач) з позовною заявою про стягнення з Державного підприємства "Гарантований покупець" (відповідач) суми заборгованості в розмірі 5 584 777,96 грн, яка виникла за Договором №451/01 від 22.07.2019 року за період з липня 2022 року по грудень 2022 року.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.02.2023 року, матеріали справи №910/2035/23 передано на розгляд судді Морозову С.М.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 27.02.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, залучено до участі у справі в якості третьої особи-1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, залучено до участі у справі в якості третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго", залучено до участі у справі в якості третьої особи-3, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Кабінет Міністрів України та призначено підготовче засідання на 18.04.2023.
07.03.2023 до суду від представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі Рей" надійшла заява про участь у всіх судових засіданнях в режимі відео конференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів та клопотання про долучення доказів.
08.03.2023 до суду від третьої особи-2 надійшли пояснення, в яких зазначено про відсутність причинно-наслідкового зв`язку між діяльністю НЕК «Укренерго» і невиконанням зобов`язань відповідачем перед позивачем.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.03.2023 задоволено частково заяву представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі Рей" про участь у всіх судових засіданнях в режимі відео конференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
16.03.2023 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву з клопотанням про закриття провадження у справі в частині стягнення 137 166, 91 грн. У відзиві відповідачем зазначено, що оскільки оплата електроенергії здійснюється згідно п. 10.4 Порядку, а оскільки НКРЕКП не прийняло відповідних постанов за спірні періоди, тому позовні вимоги є передчасними, оскільки строк оплати ще не настав. Окрім того, Міністерством енергетики України наказами №140 та №206 встановлено, що ДП «Гарантований покупець», на період дії воєнного стану в Україні, забезпечує перерахування коштів за придбану електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії, за певним порядком, який, в свою чергу, дотриманий відповідачем.
21.03.2023 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що подія щодо оприлюднення рішення регулятора не має впливу на розмір зобов`язань відповідача. При цьому, суб`єкт господарювання не може бути позбавлений свого законного права на отримання грошових коштів за продану електричну енергію. Позивачем також зазначено, що накази Міністерства енергетики України не мають законного впливу та права на односторонню зміну порядку розрахунків в договірних відносинах між позивачем та відповідачем.
21.03.2023 року від третьої особи-3 до суду надійшли пояснення, в яких зазначено, що відсутність опублікованого рішення Регулятора виключає виникнення зобов`язань у відповідача з 100% оплати вартості відпущеної продавцями за «зеленим» тарифом електричної енергії попереднього розрахункового місяця. При цьому, позивачем не враховано особливостей розрахунків на період дії воєнного стану в Україні.
24.03.2023 до суду від третьої особи-1 надійшли пояснення, в яких зазначено, що НКРЕКП на сьогодні не має можливості затвердити вартість послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої ДП «Гарантований покупець» у вересні - грудні 2022 року, оскільки б це порушувало рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 16.07.2021 року №640/4069/21.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 18.04.2023 закрито провадження у справі в частині стягнення суми основної заборгованості в розмірі 137 166, 91 грн.
Також в підготовчому засіданні 18.04.2023 судом було продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та оголошено перерву до 30.05.2023.
08.05.2023 до суду від відповідача надійшли заперечення, в яких зазначено, що оплата відповідачем на користь позивача можлива лише після оприлюднення рішення регулятора, тому твердження позивача, що ця подія не має впливу на правовідносини сторін, не має жодного правового підґрунтя. Окрім того, твердження позивача щодо неможливості застосування відповідачем наказів Міненергетики спростовуються висновком, викладеним у рішенні Окружного адміністративного суду м. Києва від 16.07.2021 року №640/4069/21.
Ухвалою від 30.05.2023 року було закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 18.07.2023 року.
12.07.2023 року відповідачем подано до суду письмові пояснення з урахуванням постанови у складі ОП КГС від 07.04.2023 року у справі №910/15867/21. В поясненнях зазначено, що оскільки рішення регулятора не оприлюднені, то строк оплати не настав, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду передчасно.
В засіданні 18.07.2023 року оголошено перерву до 19.09.2023 року.
В засіданні 19.09.2023 року судом було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
У засіданнях здійснювалась фіксація судового процесу технічним засобами у відповідності до статті 222 Господарського процесуального кодексу України.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Енержі Рей» є суб`єктом господарювання з виробництва електричної енергії. Цю діяльність позивач здійснює на підставі ліцензії, виданої за рішенням (постанова) НКРЕКП №773 від 17.05.2019. Сонячна електростанція позивача, відповідно до додатків до постанови НКРЕКП №773 від 17.05.2019, призначена для виробництва електроенергії з енергії сонячного випромінювання, потужності 5244,75 кВт.
Продаж виробленої електричної енергії позивач (виробник за «зеленим» тарифом) здійснює за Договором №451/01 від 22.07.20109 року, укладеного з Державним підприємством «Гарантований покупець» (гарантований покупець), відповідно до умов якого позивач продає, а відповідач купує електроенергію, вироблену позивачем, та сплачує за неї.
У Додатковій угоді №1021/01/21 від 05.03.2021 до Договору сторони замінили в преамбулі Договору слова «виробник за «зеленим» тарифом» на слова «продавець за «зеленим» тарифом» та виклали статті 1-9 Договору в новій редакції.
Відповідно до п. 1.2. Договору гарантований покупець зобов`язується надавати, а продавець за «зеленим» тарифом зобов`язується отримувати частку відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця та здійснювати її оплату відповідно до умов Договору та законодавства України, у тому числі Порядку або Порядку продажу електричної енергії споживачами.
Розмір частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця визначається відповідно до глави 9 Порядку. (п. 2.6. Договору в редакції Додаткової угоди №1021/01/21 від 05.03.2021).
Відповідно до пункту 3.3. Договору, в редакції Додаткової угоди №1021/01/21 від 05.03.2021, оплата електричної енергії, купленої гарантованим покупцем у продавців за «зеленим» тарифом у розрахунковому місяці, оплата продавцем за «зеленим» тарифом частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця, формування актів купівлі-продажу електричної енергії та актів приймання-передачі частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця здійснюються згідно з главою 10 Порядку або главою 6 Порядку продажу електричної енергії споживачам.
Зокрема, п. 10.1 Порядку передбачено, що:
- до 15 числа (включно) розрахункового місяця гарантований покупець здійснює оплату платежу продавцям із забезпеченням їм пропорційної оплати відповідно до оперативних даних щодо обсягу товарної продукції, наданої АКО, підписаної кваліфікованим електронним підписом (далі - КЕП), за перші 10 днів розрахункового місяця, що визначається відповідно до обсягів відпуску електричної енергії генеруючими одиницями продавця, що визначені відповідно до пунктів 8.7 та 8.8 глави 8 цього Порядку, з урахуванням авансових платежів та заборгованості продавця перед гарантованим покупцем за спожиту електричну енергію;
- до 25 числа (включно) розрахункового місяця гарантований покупець здійснює оплату платежу продавцям із забезпеченням їм пропорційної оплати відповідно до оперативних даних щодо обсягу товарної продукції, наданої АКО, підписаної КЕП, за перші 20 днів розрахункового місяця, що визначається відповідно до обсягів відпуску електричної енергії генеруючими одиницями продавця, що визначені відповідно до пунктів 8.7 та 8.8 глави 8 цього Порядку, з урахуванням авансових платежів та заборгованості продавця перед гарантованим покупцем за спожиту електричну енергію.
З метою уникнення неправильного тлумачення п. 10.1 Порядку НКРЕКП прийняла постанову від 15.01.2021 № 46, якою були внесені зміни до постанови НКРЕКП від 26.04.2019 № 641 та відповідно до яких п. 4.6 Типового договору про купівлю-продаж електричної енергії за зеленим» тарифом викладено у такій редакції: гарантованому покупцю нараховується пеня в розмірі 0,1% від неоплаченої згідно з пунктом 10.4 глави 10 Порядку або пунктом 6.3 глави 6 Порядку продажу електричної енергії споживачами суми (але не більше подвійної облікової ставки Національного банку України, яка діє на день розрахунку) за кожен день прострочення оплати. З гарантованого покупця може стягуватися додатково штраф у розмірі 7% від неоплаченої згідно з пунктом 10.4 глави 10 Порядку або пунктом 6.3 глави 6 Порядку продажу електричної енергії споживачами суми за ненадходження понад 30 днів на рахунок продавця за «зеленим» тарифом належних коштів відповідно до порядку оплати. Сплата гарантованим покупцем пені та штрафу здійснюється з поточних рахунків гарантованого покупця на поточні рахунки продавців за «зеленим» тарифом.
Отже, розрахунковим періодом є місяць, а не перших 10 та 20 днів відповідного місяця.
Згідно з п. 10.2 Порядку урахуванням положень глав 7 та 8 цього Порядку гарантований покупець протягом двох робочих днів з дня отримання сертифікованих даних комерційного обліку електричної енергії від адміністратора комерційного обліку здійснює розрахунок вартості електричної енергії, за яку здійснюється оплата продавцю за розрахунковий місяць, та направляє йому акт купівлі-продажу в електронному вигляді, підписаний зі своєї сторони КЕП уповноваженої особи, на електронну адресу.
Відповідно до п. 10.3 Порядку після отримання від гарантованого покупця на електронну адресу акта купівлі-продажу продавець надає у триденний строк з дати отримання актів купівлі-продажу гарантованому покупцю два примірники акта купівлі-продажу, підписані зі своєї сторони.
Пунктом 10.4 Порядку встановлено, що після отримання від продавця акта купівлі-продажу протягом трьох робочих днів з дати оприлюднення рішення Регулятора щодо затвердження розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої гарантованим покупцем у розрахунковому місяці, гарантований покупець здійснює остаточний розрахунок з продавцем із забезпеченням йому 100 % оплати відпущеної електричної енергії попереднього розрахункового періоду (місяця) з урахуванням авансових платежів.
Оцінюючи подані позивачем докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд зазначає наступне.
Вирішуючи питання строку платежу за поставлену за Договором електричну енергію суд виходить з такого.
Однією з ознак договору купівлі-продажу, правові механізми регулювання якого застосовуються до договору поставки, є оплатність, оскільки майновому наданню продавця відповідає зустрічне грошове задоволення за отриманий товар з боку покупця.
За загальним правилом покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього. Водночас, закон містить застереження, що договором або актом цивільного законодавства може бути встановлений інший строк оплати (ч. 1 ст. 692 ЦК України).
З метою запровадження конкурентних механізмів функціонування ринку електричної енергії відносини щодо купівлі-продажу, постачання електричної енергії прийнято Закон України «Про ринок електричної енергії».
Закон України «Про ринок електричної енергії», наділяючи виробника електричної енергії правом на своєчасне та у повному обсязі отримання коштів за продану ним електричну енергію (п. 2 ч. 3 ст. 30), водночас містить припис, що порядок купівлі гарантованим покупцем електричної енергії за «зеленим» тарифом та за аукціонною ціною визначається порядком купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, що затверджується Регулятором (ч. 6 ст. 65).
Порядок купівлі електричної енергії за «зеленим» тарифом затверджено постановою НКРЕКП від 26.04.2019 №641, зміст якої викладено вище.
Отже, строк остаточного розрахунку за електричну енергію відповідного періоду сторони, в тому числі керуючись і принципом свободи договору, визначили з вказівкою на подію, яка має неминуче настати (затвердження вартості послуги Комісією) з посиланням на пункт 10.4 Порядку №641.
В рамках виконання Договору мало місце постачання позивачем електричної енергії відповідачу протягом липня - грудня 2022 року, яке супроводжувалось підписанням щомісячних актів купівлі-продажу електроенергії. Сторонами підписано наступні акти:
- за липень 2022 року на суму 4 514 641,28 грн;
- за серпень 2022 року на суму 3 798 565,78 грн;
- за вересень 2022 року на суму 2 668 738,15 грн;
- за жовтень 2022 року на суму 2 762 457,53 грн;
- за листопад 2022 року на суму 1 075 373,32 грн;
- за грудень 2022 року на суму 820 716,58 грн.
Розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої ДП «Гарантований покупець» за липень 2022 року, затверджено постановою НКРЕКП від 20.09.2022 №1190, а тому остаточний розрахунок за цей місяць підлягав здійсненню 23.09.2022.
На час звернення позивача з позовом розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої ДП «Гарантований покупець» за серпень-грудень 2022 року не було затверджено, що свідчить про те, що на момент подачі позову строк платежу за ці періоди не наступив.
При цьому, після відкриття провадження у справі постановою НКРЕКП від 14.03.2023 №473 затверджено відповідний розмір вартості послуг за серпень 2022 року, а тому остаточний розрахунок за цей місяць підлягав здійсненню 17.03.2023.
Щодо інших періодів (вересень-грудень 2022 року) сторонами не надано суду даних про настання строку оплати відповідно до пункту 10.4 Порядку №641.
Враховуючи наведене, вимоги про стягнення заборгованості за вересень-грудень 2022 року задоволенню не підлягають.
При вирішенні питання розміру коштів, що підлягають сплаті за поставлену електричну енергії у липні-серпні 2022 року, слід керуватись нормативно-правовим актами, які встановлювали та встановлюють регуляторні механізми щодо розміру розподілу грошових коштів у ці періоди.
Такими актами є накази Міністерства енергетики України №140 від 28.03.2022, який був чинний до 05.07.2022 (втратив чинність на підставі наказу № 221 від 05.07.2022) та №206 від 15.06.2022. Накази Міністерства енергетики України №140 від 28.03.2022 та №206 від 15.06.2022 зареєстровані в Міністерстві юстиції України і є нормативно-правовими актами.
Як наказ № 140, так і наказ № 206 видані відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» та Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
Наказом №140 ДП «Гарантований покупець» з дати набрання чинності цим наказом на період дії воєнного стану в Україні з коштів, що наявні на поточному рахунку та надходять від продажу електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, забезпечує перерахування коштів на сплату авансових платежів за придбану електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії, виробникам електричної енергії з альтернативних джерел енергії, що мають договірні відносини з ДП «Гарантований покупець», із дотриманням Порядку купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, від 26.04.2019 №641, та з урахуванням таких положень:
- за результатами продажу електричної енергії за перші 10 днів розрахункового місяця розподіл грошових коштів, наявних на поточному рахунку ДП «Гарантований покупець» станом на 10 число розрахункового місяця, для виробників, що здійснюють виробництво електричної енергії з енергії сонячного випромінювання здійснюється відповідно до таких показників: сума, що дорівнює значенню 15 відсотків від середньозваженого розміру «зеленого» тарифу за 2021 рік (підпункт 1.1.1 наказу № 140);
- у випадку нестачі грошових коштів для забезпечення виплати сум, передбачених підпунктом 1.1.1 - 1.1.5, наявні грошові кошти розподіляються між виробниками пропорційно до показників, зазначених у підпунктах 1.1.1 - 1.1.5 (пункт 1.2 наказу № 140);
- за результатами продажу електричної енергії за подальші 10 днів розрахункового місяця, а також за результатами розрахункового місяця, розподіл грошових коштів, наявних на поточному рахунку ДП «Гарантований покупець» станом на 20 число (або на кінець) розрахункового місяця, здійснюється таким чином, щоб за результатами 20 днів розрахункового місяця (або за результатами розрахункового місяця) було збережено показники розрахунків передбачених підпунктами 1.1.1- 1.1.5 (пункт 1.3 наказу № 140).
Аналогічний механізм розподілу коштів після втрати чинності наказу Міністерства енергетики України №140 від 28.03.2022 запроваджено наказом Міністерства енергетики України №206 від 15.06.2022, який діє протягом періоду воєнного стану в Україні.
Наказом №206 наказано ДП «Гарантований покупець» на період дії воєнного стану в Україні з коштів, що наявні на поточному рахунку та надходять від продажу електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, забезпечити перерахування коштів на сплату платежів за придбану електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії, виробникам електричної енергії з альтернативних джерел енергії, що мають договірні відносини з державним підприємством «Гарантований покупець», із дотриманням вимог Порядку купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, від 26 квітня 2019 року № 641, та з урахуванням положень, викладених у пункті 2 наказу:
- установити, що за результатами продажу електричної енергії за перші 10 днів розрахункового місяця розподіл грошових коштів, наявних на поточному рахунку ДП «Гарантований покупець» станом на 10 число розрахункового місяця, для виробників, що здійснюють виробництво електричної енергії з енергії сонячного випромінювання здійснюється відповідно до таких показників:
- сума, що дорівнює значенню 18 відсотків від середньозваженого розміру «зеленого» тарифу за 2021 рік (підпункт 1 пункту 2);
- у випадку наявності залишку грошових коштів, що залишився на поточному рахунку після виконання підпунктів 1-5 цього пункту 2, цей залишок розподіляється та спрямовується виробникам пропорційно розміру нарахувань для відповідного виробника, здійснених з урахуванням підпунктів 1-5 цього пункту, але не більше вартості товарної продукції розрахункового періоду, розрахованої за «зеленим» тарифом для такого виробника (підпункт 6 пункту 2);
- у випадку нестачі грошових коштів для забезпечення виплати сум, передбачених підпунктами 1-5 цього пункту, наявні грошові кошти розподіляються між виробниками пропорційно до показників, зазначених у підпунктах 1-5 пункту 2 (підпункти 7 пункту 2);
- установити, що за результатами продажу електричної енергії за подальші 10 днів розрахункового місяця, а також за результатами розрахункового місяця, розподіл грошових коштів, наявних на поточному рахунку державного підприємства «Гарантований покупець» станом на 20 число (або на кінець) розрахункового місяця, здійснюється таким чином, щоб за результатами 20 днів розрахункового місяця (або за результатами розрахункового місяця) було збережено показники розрахунків, передбачених підпунктами 1-5 пункту 2 цього наказу (пункт 3).
Правомірність наказу Міністерства енергетики України від 15.06.2022 № 206 «Про розрахунки з виробниками за «зеленим» тарифом» була предметом дослідження Окружним адміністративним судом міста Києва у справі №640/10894/22 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Солар-Груп» до Міністерства енергетики України про визнання протиправним та скасування наказу Міністерства енергетики України від 15.06.2022 № 206 «Про розрахунки з виробниками за «зеленим» тарифом». Рішенням адміністративного суду у цій справі від 06.12.2022 у позові відмовлено, і це рішення залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.03.2023.
Адміністративні суди дійшли висновку про наявність повноважень та компетенції у Міністерства енергетики України щодо прийняття наказу №206. Суди зазначили, що:
- Міненерго здійснює нормативно-правове регулювання відносин у електроенергетичному комплексі в особливий період шляхом видання наказів, які мають відповідати вимогам Конституції та законів України, а електроенергетичні підприємства у своїй діяльності в особливий період повинні керуватись прийнятими актами Міненерго;
- наказ від 15.06.2022 № 206 прийнятий в межах повноважень та з метою забезпечення розрахунків за електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії;
- державна реєстрація наказу відбулась відповідно до Указу Президента України від 03.10.1992 № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади», постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.1992 № 731 «Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади», Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністра юстиції України від 12.04.2005 № 34/5;
- відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 № 172 «Про внесення зміни до пункту 13 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади» передбачено, що у невідкладних випадках, пов`язаних із введенням в Україні або в окремих її місцевостях воєнного стану, що потребують негайного прийняття рішення, суб`єкт нормотворення може видати відповідний нормативно-правовий акт без узгодження із суб`єктами нормотворення та/або з іншими заінтересованими органами;
- приймаючи оскаржуваний наказ Міненерго реалізувало передбачену компетенцію по регулюванню сталого функціонування підприємства паливо-енергетичного комплексу (ДП «Гарантований покупець») в особливий період, а саме: під час воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64;
- регулювання порядку здійснення ДП «Гарантований покупець» протягом періоду дії воєнного стану в Україні перерахування коштів на сплату платежів за придбану електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії, виробникам електричної енергії з альтернативних джерел енергії, що мають договірні відносини з ДП «Гарантований покупець», не відноситься до виключної компетенції Кабінету Міністрів України щодо управління ДП «Гарантований покупець», а тому підстави стверджувати про те, що видання оскаржуваного наказу є перевищенням повноважень Міненерго, є необґрунтованими.
Оцінюючи зміст наказу №206 адміністративні суди констатували, що:
- у зв`язку із збройною агресією російської федерації проти України введено воєнний стан Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», та продовжено Указами Президента України від 14.03.2022 № 133 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», від 17.05.2022 № 341 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні»;
- статтею 1 Закону України «Про оборону України» визначено, що особливий період - період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій;
- з моменту введення воєнного стану, з урахуванням положень статті 1 Закону України «Про оборону України», в Україні діє особливий період;
- відповідно до статті 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» особливий період - період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій;
- наказ Міністерства енергетики України від 15.06.2022 № 206 «Про розрахунки з виробниками за «зеленим» тарифом» був виданий для стабілізації ситуації в енергетичному секторі країни в період дії воєнного стану та з метою збереження можливості для всіх без винятку генерацій здійснювати виробництво електричної енергії з альтернативних джерел в умовах значного дефіциту коштів на ринку електричної енергії;
- оскаржуваний наказ не надає необґрунтованих переваг іншим виробникам електричної енергії, реалізація якої здійснюється за «зеленим» тарифом та не передбачає поводження з особами у різний спосіб у відносно схожих ситуаціях, отже прояви дискримінації відсутні.
Відповідно до пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на справедливий суд) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Концепція справедливого судового розгляду також включає вимогу правової певності. Одним із аспектів правової певності є те, що сторони можуть покластися на остаточне рішення суду і діяти відповідним чином. У справі «Брумареску проти Румунії» (Brumarescu v. Romania) Європейський суд з прав людини зазначив таке:
«Суд повторює, що право на справедливий судовий розгляд справи, гарантоване пунктом 1 статі 6 Конвенції, має тлумачитися в світлі преамбули до Конвенції, яка проголошує - у відповідній частині - верховенство права як складову спільної спадщини Договірних Сторін. Одним із основних аспектів верховенства права є принцип правової певності, який, крім іншого, вимагає, щоб остаточні рішення судів не піддавалися сумнівам».
Виходячи з наведеного, Суд констатує наявність правових підстав для застосування наказів Міністерства енергетики України №140 від 28.03.2022 та №206 від 15.06.2022 при вирішенні питання розміру коштів, що підлягають сплаті за поставлену електричну енергії у липні-серпні 2022 року.
Середньозваженого тарифу за 2021 рік, відповідно до офіційного веб-сайту ДП «Гарантований покупець» за посиланням https://www.gpee.com.ua/news_item/1050 , становив 4061,47 грн/МВт-год.
В рамках виконання Договору позивач поставив відповідачу:
- у липні 2022 року 957,23 МВт-год;
- у серпні 2022 року 805,402 МВт-год.
Виходячи з наказів Міністерства енергетики України №140 від 28.03.2022 та №206 від 15.06.2022, розмір оплат у спірні місяці не повинен був бути меншим ніж:
- 583 164,14 грн у липні 2022 року (957,23 МВт-год х 4061,47 грн/МВт-год х 15%);
- 490 667,41 грн у серпні 2022 року (805,402 МВт-год х 4061,47 грн/МВт-год х 15%).
В рамках виконання Договору відповідач сплатив за поставлено йому електричну енергію
- у липні 2022 року 881 913,51 грн;
- у серпні 2022 року 1 799 061,43 грн.
Наведене свідчить про те, що відповідач також не порушив умови Договору та регуляторних актів щодо обсягу оплати отриманої електричної енергій, поставленої йому у липні-серпні 2022 року.
Частиною 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
За таких обставин, дослідивши всі обставини справи, перевіривши їх наявними доказами, судом встановлено відсутність підстав для задоволення позову.
Судовий збір позивача, відповідно до положень статті 129 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку із відмовою в задоволенні зустрічних позовних вимог, залишається за позивачем за зустрічним позовом.
Керуючись статтями 73-74, 76-79, 86, 129, 232, 233, 237-238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позову відмовити повністю.
2. Залишити за Товариством з обмеженою відповідальністю "Енерджі Рей" судовий збір, сплачений до державного бюджету.
3. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
4. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складене 29.09.2023 року.
Суддя С. МОРОЗОВ
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2023 |
Оприлюднено | 03.10.2023 |
Номер документу | 113813633 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Морозов С.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні