Справа № 420/22703/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 вересня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Гідроенергомонтаж» (вул.Палубна,9/2, м.Одеса, 65049) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа,8, м.Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Гідроенергомонтаж» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, за результатом якого позивач просить:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.07.2023року №9168309/37549920;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю «Гідроенергомонтаж» №2 від 08 червня 2023 року датою її подання 30.06.2023 року;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.07.2023року №9222899/37549920;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю «Гідроенергомонтаж» №1 від 08 червня 2023 року датою її подання 28.06.2023 року;
стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 44069166) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Гідроенергомонтаж» (код ЄДРПОУ 37549920) суму сплаченого судового збору у розмірі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) гривень 00 (нуль) копійок.
В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що 28 червня 2023 року була подана на реєстрацію податкова накладна №1 від 08.06.2023року по факту оплати грошових коштів за договором підряду №07/06-СОП від 07.06.2023року, укладеного між ТОВ «Гідроенергомонтаж» та ТОВ «Аль-Софія» на суму 996894,71 гривень (сума ПДВ - 166149,12 грн.). Після направлення вищевказаної податкової накладної на реєстрацію, 28 червня 2023 року отримано квитанцію №9153963959 в якій було повідомлено наступне: «Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 08.06.2023 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.22, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «В»=16.3245%, «Р»=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.». 28 червня 2023 року була подана на реєстрацію податкова накладна №2 від 08.06.2023року по факту оплати грошових коштів за договором підряду №07/06-ВКП від 08.06.2023року, укладеного між ТОВ «Гідроенергомонтаж» (код ЄДРПОУ 37549920; ІПН 375499215522) та ТОВ «Аль-Софія» (код ЄДРПОУ 40079647; ІПН 400796415534) на суму 2842579,36 гривень (сума ПДВ - 473763,23 грн.). Після направлення вищевказаної податкової накладної на реєстрацію, 28 червня 2023 року отримано квитанцію №9156926372 в якій було повідомлено наступне: «Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 08.06.2023 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.22, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник « 0»=16.3245%о, «Р»=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.». 08.07.2023року Позивачем було подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено за №6 стосовно податкової накладної №2 від 08.06.2023 року на суму 2368816,13 гривень. Також, 18.07.2023 року Позивачем було подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено за №7 стосовно податкової накладної №1 від 08.06.2023 року на суму 996894,71 гривень. За результатами розгляду повідомлення №6 від 08.07.2023 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, Комісією регіонального рівня було прийнято рішення №9168309/37549920 від 11.07.2023року про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з «наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». За результатами розгляду повідомлення №7 від 18.07.2023 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, Комісією регіонального рівня було прийнято рішення №9222899/37549920 від 20.07.2023року про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з «наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». На переконання позивача поданих ним документів було цілком достатньо для усунення сумнівів контролюючого органу в реальності здійснення господарських операцій, за наслідками яких виписані спірні податкові накладні. Проте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних такі документи безпідставно не були враховані та натомість прийняте безпідставне та належним чином невмотивоване рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Ухвалою суду від 04 вересня 2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (ст.262 КАС України).
Від представника ГУ ДПС в Одеській області через канцелярію суду надійшов відзив на позовну заяву, де відповідач просив суд відмовити у задоволенні позову повністю. В обґрунтування своїх заперечень представник органів ДПС навів нормативне регулювання спірних правовідносин та зазначив, що зупинення реєстрації податкових накладних позивача відбулось у межах чинного законодавства. Рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.07.2023 № 9168309/37549920, від 20.07.2023 №9222899/37549920 були прийнятті у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а потрібно було надати з зазначенням додаткової інформації відповідно до пункту 5 Порядку №520, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг. зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукті складські документи (інвентаризаиійні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси. акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої спеиифіки, накладні. Відповідач 1 зазначає, що пакет документів містить виписку банку АБ «ПІВДЕННИЙ», яка в свою чергу не містить усіх обов`язкових реквізитів які передбачені законодавствам України. Головне управління ДПС в Одеській області вважає, що виписки є сумнівними та ймовірно складені з порушенням чинного законодавства, так як в них відсутня інформація щодо уповноваженого працівника надавача платіжних послуг, а також відсутній підпис відповідальної особи платника, яка має право розпоряджатися рахунком, та відсутня печатка банку. Повідомлення Позивача надані до контролюючого органу містять договори Позивача з його контрагентом ТОВ «Аль-Софія» (договір №07/06-СОП від 07.06.2023 та договір 07/06-ВКП від 07.06.2023), які мають на кожній сторінці договорів помітки «Замовник» та «Підрядник» однак не мають слідів мокрого підпису сторін, печаток сторін, окрім останніх сторінок договорів в графі « 11. АДРЕСИ І БАНКІВСЬКІ РЕКВІЗИТИ СТОРІН». Крім того, слід зазначити, що Позивачем до суду надано копії документів, які не надавались на розгляд комісії регіонального рівня. Таким чином, із матеріалів справи слідує, що Відповідач 1 приймав рішення за одних обставин та документів, а Позивач просить суд скасувати вказане рішення обгрунтовуючи іншими (додатковими) обставинами та документами. Таким чином, на момент винесення оскаржуваних рішень Позивач не виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування доказів та подання податкових накладних, і саме з цих підстав Головне управління ДПС відмовило у реєстрації податкових накладних.
Відповідач ДПС України відзив на позовну заяву не подав.
27.09.23 року представник позивача надав до суду відповідь на відзив на позов. Представник позивача вказує в відповіді на відзив на позов, що по суті, доводи контролюючих органів зводяться до трьох наступних тверджень: 1) авансової оплати за виконання підрядних робіт не було, оскільки не підтверджується належними доказами (з печаткою банку та підписом працівника банку); 2) надані договори про виконання підрядних робіт не можуть вважатись чинними, оскільки не містять підпису і печатки замовника на кожній сторінці договору, окрім останньої; 3) не надано всіх підтверджуючих документів про реальність здійснюваної господарської операції. На кожне з цих тверджень Позивач у відповіді на відзив надає спростування. Зокрема, щодо необхідності засвідчення банківських виписок печаткою банку та підписом працівника банку, Відповідач помилково посилається на положення пунктів 41, 42 та 52 Постанови Правління Національного банку України від 04.07.2018 року за №75 «Про затвердження положення про організацію бухгалтерського обліку в банках України», оскільки у даному випадку має застосовуватись положення пункту 5 Порядку №520 (який згадувався раніше), з якому серед іншого зазначено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати «розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків», а не «засвідчені банківською установою розрахункові документи та/або банківські виписки». Якщо у контролюючого органу є сумніви щодо реальності здійснення оплати між контрагентами, він не позбавлений можливості, по-перше, здійснити власну перевірку, звернувшись до банківської установи; по-друге, надіслати запит платнику щодо надання саме засвідченої копії відповідного платіжного документу. Щодо тверджень Відповідачів про невідповідність умовам законодавства наданого договору слід зазначити наступне. Для підтвердження правомірності факту реєстрації податкових накладних було достатньо лише наявності здійснених оплат на користь Позивача, оскільки Позивач зобов`язаний був подати на реєстрацію податкові накладні №1 та №2 від 08.06.2023 року в силу положень пункту 187.1 статті 187, пункту 198.2 статті 198 та пунктів 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України за першою подією - сплатою грошових коштів. Усі інші документи у даному випадку взагалі не є обов`язковими, однак із позицією Відповідачів теж погодитись не можна, оскільки, по-перше, на відповідних сторінках договору було зазначено «Замовник» та «Підрядник», а не «підпис та печатка Замовника» та «підпис та печатка Підрядника», отже посадова особа Замовника порахувала, що засвідчення кожної сторінки договору не є обов`язковим, по-друге, усі надані договори мають підписи та печатки сторін у тих місцях договору, де вони дійсно передбачені, по-третє, питання підпису кожної сторінки договору є внутрішньою справою ТОВ «Аль-Софія» та ТОВ «Гідроенергомонтаж» та ніяк не повинно впливати на процедуру реєстрації або відмови в реєстрації податкових накладних; по-четверте, досягнення сторонами усіх суттєвих умов щодо виконання підрядних робіт за договорами №07/06-СОП від 07.06.2023 року та №07/06-ІВКП від 07.06.2023 року підтверджується підписанням відповідних додатків до цих договорів, які також були надіслані Комісії регіонального рівня та надані до матеріалів позовної заяви, а отже ці докази повинні розглядатись у сукупності. Щодо твердження про недостатність первинних документів для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, дане обґрунтування Відповідачів взагалі не заслуговує на увагу, оскільки ані в оскаржуваних рішеннях, ані у відзиві по справі №420/22703/23 не вказується, яких саме документів не вистачило Комісії ГУ ДПС в Одеській області для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Разом з тим, перелік документів, якими б підтверджувалось виконання робіт за договорами №07/06-СОП від 07.06.2023 року та №07/06-ВКП від 07.06.2023 року надати просто неможливо, оскільки виконання підрядних робіт за цими договорами триває і їх виконання за графіком заплановано не раніше кінця жовтня 2023 року. За таких умов, на думку Позивача, на розгляд Комісії регіонального рівня було надано цовний перелік документів, які можливо було надати на той час, отже у Відповідача не було ніяких підстав для прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних Позивача. Позивач просить залучити до матеріалів справи №420/22703/23 відповідь ТОВ «Гідроенергомонтаж» на відзив ГУ ДПС в Одеській області та ДПС України по справі №420/22703/23 та оригінал письмового доказу у вигляді довідки АБ «Південний» за вих. №1580/1501/29200/2023-БТ від 25.09.2023 року. За таких умов, Позивач не визнає (відхиляє) наведені у відзиві ГУ ДПС в Одеській області та ДПС України заперечення з мотивів, які вже раніше в повному обсязі були викладені у адміністративному позові та додатково наведені у відповіді на відзив.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю Гідроенергомонтаж є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, громадських формувань та фізичних осіб - підприємців відділом державних реєстраторів Одеського міського управління юстиції 25.02.2011р. за №15561020000041198. 05.12.2017р. за номером 15561020000064601. Знаходиться на обліку в Малиновській ДПІ (Малиновського району м. Одеси) Північного управління у м. Одесі ГУ ДПС в Одеській області. Дата взяття на облік - з 21.10.2011р. за №9635.
12.03.2014р. ТОВ Гідроенергомонтаж було зареєстровано платником податку на додану вартість. Індивідуальний податковий номер 375499215522.
Судом встановлено, що між ТОВ «Гідроенергомонтаж» та ТОВ «Аль-Софія» було укладено Договір підряду №07/06-СОП від 07.06.2023року щодо виконання робіт по монтажу і пуско-налагодженню системи опалення паркінгу та підвалу житлового комплексу з вбудовано- прибудованими приміщеннями, торгово-розважальним центром, наземними гаражами відкритого типу, підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Краснова, З (І, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX черги будівництва), пунктом 3.9. якого прямо передбачено надання Підряднику (ТОВ «Гідроенергомонтаж») передплати на придбання матеріалів для виконання робіт за договором у розмірі 80% від вартості робіт за цим договором, що дорівнює 996894,71 гривень.
Відповідно до умов Договору між сторонами було складено та погоджено договірну ціну, що є невід`ємною частиною Договору.
В матеріалах справи наявна виписка по рахунку НОМЕР_1 у АБ «Південний», що належить ТОВ «Гідроенергомонтаж» за 08 червня 2023 року, якою підтверджується сплата грошових коштів у розмірі 996894 (дев`ятсот дев`яносто шість тисяч вісімсот дев`яносто чотири) гривні 71 (сімдесят одна) копійка від ТОВ «Аль-Софія»
Відповідно до приписів п.201.10. ст.201 Податкового кодексу України ТОВ «Гідроенергомонтаж» було складено податкову накладну №1 від 08.06.2023 року та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Після направлення вищевказаної податкової накладної на реєстрацію, 28 червня 2023 року отримано квитанцію №9153963959 в якій було повідомлено наступне: «Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 08.06.2023 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.22, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «В»=16.3245%, «Р»=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.». Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, 18.07.2023 року Позивачем було подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено за №7 стосовно податкової накладної №1 від 08.06.2023 року на суму 996894,71 гривень.
В поясненні було зазначено наступне: «ТОВ «Гідроенергомонтаж» отримав аванс на закупівлю матеріалів для виконання роботи від Замовника ТОВ «Аль-Софія» по договору №07/06-СОП від 07.06.2023 року для виконання робіт з монтажу системи опалення, за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Краснова, на суму аванса була виписана податкова накладна. ТОВ «Гідроенергомонтаж» виконує роботи по монтажу системи опалення, водопостачання та каналізації».
До повідомлення №7 від 18.07.2023 року було додано 15 додатків.
За результатами розгляду повідомлення №7 від 18.07.2023 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, Комісією регіонального рівня було прийнято рішення №9222899/37549920 від 20.07.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з «наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».
28 червня 2023 року була подана на реєстрацію податкова накладна №2 від 08.06.2023року по факту оплати грошових коштів за договором підряду №07/06-ВКП від 08.06.2023року, укладеного між ТОВ «Гідроенергомонтаж» та ТОВ «Аль-Софія» на суму 2842579,36 гривень (сума ПДВ - 473763,23 грн.) щодо виконання робіт по монтажу і пуско-налагодженню системи водопостачання та водовідведення паркінгу та підвалу житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями, торгово-розважальним центром, наземними гаражами відкритого типу, підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Краснова, З (І, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX черги будівництва), пунктом 3.9. якого прямо передбачено надання Підряднику (ТОВ «Гідроенергомонтаж») передплати на придбання матеріалів для виконання робіт за договором у розмірі 80% від вартості робіт за цим договором, що дорівнює 2842579,36 гривень. Договірна ціна від 07.06.2023 року (додаток №1 до договору підряду №07/06-ВКП від 07.06.2023 року), яка становить 3553224,20 гривень
Після направлення вищевказаної податкової накладної на реєстрацію, 28 червня 2023 року отримано квитанцію №9156926372 в якій було повідомлено наступне: «Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 08.06.2023 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.22, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник « 0»=16.3245%о, «Р»=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».
08.07.2023 року Позивачем було подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено за №6 стосовно податкової накладної №2 від 08.06.2023 року на суму 2368816,13 гривень.
В поясненні було зазначено наступне: «ТОВ «Гідроенергомонтаж» отримав аванс за виконання робіт від Замовника ТОВ «Аль-Софія» по договору №07/06-ВКП (07.06.2023) для виконання робіт з монтажу системи водопостачання та каналізації, за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Краснова, на суму оплати була виписана податкова накладна. ТОВ «Гідроенергомонтаж» виконує роботи по монтажу системи опалення та водопостачання».
До повідомлення №6 від 08.07.2023 року було додано 15 додатків.
За результатами розгляду повідомлення №6 від 08.07.2023 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, Комісією регіонального рівня було прийнято рішення №9168309/37549920 від 11.07.2023року про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з «наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».
Не погоджуючись із вищевказаним рішенням комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної, позивачем засобами електронного зв`язку подано до Державної податкової служби України скаргу на рішення комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної, що діє у складі ГУ ДПС в Одеській області від 11.07.2023 №9168309/37549920 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №2 від 08 червня 2023 року.
За результатами розгляду скарги, комісією центрального рівня було прийнято рішення від 23.07.2023 про залишення скарги без задоволення, а оскаржуваних рішень без змін.
З огляду на вищевикладене, ТОВ Гідроенергомонтаж вважає зазначені рішення відповідачів неправомірними, що зумовило позивача звернутися за судовим захистом із даним позовом.
Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.
Так, відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України (далі - ПК України), у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
У силу вимог п.201.1 і п.201.7 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
При цьому, якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
У силу положень пп.201.1.16 п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246), визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
З 01 лютого 2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п.2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпунктів а або б пункту 185.1 статті 185, підпунктів а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу 1 пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
За змісту наведених положень Порядку зупинення №1165 слідує, що підставами для зупинення реєстрації як податкової накладної, так і розрахунку коригування є: або відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку або відповідність податкової накладної/розрахунку коригування критеріям ризиковості здійснення операції.
З текстів роздруківок електронних квитанцій від 28.06.2023 та 30.06.2023, що отримані Товариством за наслідком направлення для реєстрації податкових накладних №1 від 08 червня 2023 року, №2 від 08 червня 2023 року вбачається, що реєстрацію вказаних податкових накладних позивача було зупинено через відповідність п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Так, за змістом п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 як додаток 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, під таким критерієм розуміють відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС..
Відповідно до п.п.10,11 Порядку зупинення №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п.11 Порядку зупинення №1165).
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.2-4 Порядку №520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Податкового кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6,7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у п. 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, ;Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктами 9,10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку (п. 13 цього Порядку).
Як слідує з матеріалів справи, Позивачем після зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 08.06.2023року було надане пояснення (в поясненні було зазначено наступне: «ТОВ «Гідроенергомонтаж» отримав аванс на закупівлю матеріалів для виконання роботи від Замовника ТОВ «Аль-Софія» по договору №07/06-СОП від 07.06.2023 року для виконання робіт з монтажу системи опалення, за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Краснова, на суму аванса була виписана податкова накладна. ТОВ «Гідроенергомонтаж» виконує роботи по монтажу системи опалення, водопостачання та каналізації») та копії наступних первинних документів:
-штатний розпис ТОВ «Гідроенергомонтаж» станом на 01.01.2022 року; виписка по рахунку ІІА143282090000026004312145801 у АБ «Південний», що належить ТОВ «Гідроенергомонтаж» за 08 червня 2023 року, якою підтверджується сплата грошових коштів у розмірі 996894 (дев`ятсот дев`яносто шість тисяч вісімсот дев`яносто чотири) гривні 71 (сімдесят одна) копійка від ТОВ «Аль-Софія»;
- договір підряду №07/06-СОП від 07.06.2023 року між ТОВ «Гідроенергомонтаж» та ТОВ «Аль-Софія» щодо виконання робіт по монтажу і пуско-налагодженню системи опалення паркінгу та підвалу житлового комплексу з вбудовано- прибудованими приміщеннями, торгово-розважальним центром, наземними гаражами відкритого типу, підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Краснова, З (І, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX черги будівництва), пунктом 3.9. якого прямо передбачено надання Підряднику (ТОВ «Гідроенергомонтаж») передплати на придбання матеріалів для виконання робіт за договором у розмірі 80% від вартості робіт за цим договором, що дорівнює 996894,71 гривень;
-кошторис від 07.06.2023 року до договору підряду №07/06-СОП для виконання будівельно-монтажних робіт Будівництво житлового комплексу з вбудовано- прибудованими приміщеннями, торгово-розважальним центром, наземними гаражами відкритого типу, підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Краснова, З (І, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX черги будівництва);
-графік виконання робіт від 07.06.2023 року (додаток №2 до договору підряду №07/06-СОП від 07.06.2023 року);
-акт приймання-передачі проектної документації від 07.06.2023 року (додаток №7 до договору №07/06-СОП від 07.06.2023 року);
-договірна ціна від 07.06.2023 року (додаток №1 до договору підряду №07/06-СОП від 07.06.2023 року), яка становить 1246118,39 гривень.
Після зупинення реєстрації податкової накладної №2 від 08.06.2023 року було надане пояснення (в поясненні було зазначено наступне: «ТОВ «Гідроенергомонтаж» отримав аванс за виконання робіт від Замовника ТОВ «Аль-Софія» по договору №07/06-ВКП (07.06.2023) для виконання робіт з монтажу системи водопостачання та каналізації, за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Краснова, на суму оплати була виписана податкова накладна. ТОВ «Гідроенергомонтаж» виконує роботи по монтажу системи опалення та водопостачання») та копії наступних первинних документів: штатний розпис ТОВ «Гідроенергомонтаж» станом на 01.01.2022 року; виписка по рахунку НОМЕР_2 у АБ «Південний», що належить ТОВ «Гідроенергомонтаж» за 08 червня 2023 року, якою підтверджується сплата грошових коштів у розмірі 2842579 (два мільйони вісімсот сорок дві тисячі п`ятсот сімдесят дев`ять) гривень 36 (тридцять шість) копійок від ТОВ «Аль-Софія»;
-договір підряду №07/06-ВКП від 07.06.2023 року між ТОВ «Гідроенергомонтаж» та ТОВ «Аль-Софія» щодо виконання робіт по монтажу і пуско-налагодженню системи водопостачання та водовідведення паркінгу та підвалу житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями, торгово-розважальним центром, наземними гаражами відкритого типу, підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Краснова, 3 (І, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX черги будівництва), пунктом 3.9. якого прямо передбачено надання Підряднику (ТОВ «Гідроенергомонтаж») передплати на придбання матеріалів для виконання робіт за договором у розмірі 80% від вартості робіт за цим договором, що дорівнює 2842579,36 гривень; кошторис від 07.06.2023 року до договору підряду №07/06-ВКП для виконання будівельно-монтажних робіт Будівництво житлового комплексу з вбудовано- прибудованими приміщеннями, торгово-розважальним центром, наземними гаражами відкритого типу, підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією за адресою: м. Одеса, Малиновський район, вул. Краснова, 3 (І, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX черги будівництва);
-графік виконання робіт від 07.06.2023 року (додаток №2 до договору підряду №07/06-ВКП від 07.06.2023 року);
-договірна ціна від 07.06.2023 року (додаток №1 до договору підряду №07/06-ВКП від 07.06.2023 року), яка становить 3553224,20 гривень.
Таким чином, Позивачем шляхом подачі відповідних первинних документів було доведено наступні обставини:
1)наявність правових підстав для реєстрації податкових накладних за першою подією у розумінні пункту 187.1 статті 187, пункту 198.2 статті 198 та пунктів 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України у вигляді сплати авансових платежів за договорами підряду №07/06-СОП та №07/06-ВКП;
2)наявність оформлених у письмовому вигляді господарських взаємовідносин між Позивачем та стороною, що здійснила оплату грошових коштів - у вигляді договорів з обумовленою договірною ціною, детальним описом робіт та графіком їх виконання;
3)чітке дотримання положень укладених договорів між Позивачем та ТОВ «Аль-Софія» щодо порядку здійснення передплати (авансового платежу на придбання будівельних матеріалів);
4)наявність у штаті Позивача необхідної кількості та якості співробітників для майбутнього виконання обумовлених підрядних робіт на будівельному об`єкті.
Дослідивши та проаналізувавши зміст цих документів суд дійшов висновку про їх достатність для прийняття комісією регіонального рівня позитивного рішення про реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначених податкових накладних ТОВ Гідроенергомонтаж.
Разом з тим, як видно з тексту оскаржуваної рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної, зміст поданих платником контролюючому органу документів Комісією в дійсності не досліджувався та не аналізувався, як і специфіка господарської операції, на оформлення якої такий документ був складений.
Беручи до уваги викладене, суд зазначає, що оскаржуване рішення відповідача 1 за своєю природою є актом індивідуальної дії. У свою чергу загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як до акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Суд звертає увагу, що головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність та визначеність, а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами владних повноважень, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, настанов для їх розв`язання що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.
Європейським Судом з прав людини (далі - ЄСПЛ) у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland) №37801/97 від 01.07.2003 вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинні ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Суб`єкт владних повноважень має врахувати усі обставини справи, та надавати їм відповідну правову оцінку. Невиконання вказаних вимог призводить до його протиправності.
В ході розгляду цієї справи суд встановив, що рішення Комісії при ГУ ДПС в Одеській області від 11.07.2023року №9168309/37549920 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №2 від 08 червня 2023 року та від від 20.07.2023року №9222899/37549920 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 08 червня 2023 року не відповідає вимогам, встановленим для акта індивідуальної дії, оскільки такі рішення були прийняті без зазначення мотивів для не врахування змісту поданих позивачем документів.
Виходячи з викладеного, дії Комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН по прийняттю оскаржуваного рішення, у тексті якого не наведені дійсні мотиви для їх прийняття та не зазначені підстави для не врахування наданих платником документів, свідчать про порушення суб`єктом владних повноважень як принципу належного урядування, так і принципів, закріплених в Резолюції Комітету Міністрів Ради Європи 77 (31) від 28.09.1977, а також свідчать про непрозорість та непередбачуваність дій контролюючого органу, що перешкоджають можливості платника податків планувати в подальшому свою господарську діяльність.
Такий підхід узгоджується з практикою ЄСПЛ. Так, у п. 110 рішення від 23.07.2002 у справі Компанія Вестберґа таксі Актіеболаґ та Вуліч проти Швеції Суд визначив, що …адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.
Беручи до уваги все вищенаведене, суд дійшов висновку, що заявлені ТОВ «Гідроенергомонтаж» позовні вимоги про визнання протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.07.2023року №9168309/37549920 та від 20.07.2023року №9222899/37549920 про відмову в реєстрації податкових накладних позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних №2 від 08 червня 2023 року датою її подання 30.06.2023 року, №1 від 08 червня 2023 року датою її подання 28.06.2023 року, суд зазначає наступне.
Відповідно до п.3 ч.2 ст.245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій.
Оскільки в ході розгляду даної справи суд дійшов висновку про протиправність рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації вказаної розрахунків податкової накладної позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних, та відповідно про наявність підстав про задоволення позову в цій частині, то останнє тягне за собою необхідність зобов`язання ДПС України, як адміністратора Реєстру згідно пп. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 ПК України, вчинити дії з метою відновлення порушених прав позивача.
Відповідно до п.п.19,20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (в останній чинній редакції), затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням (п. 20 Порядку №1246).
За таких обставин, суд вважає, що наявні обґрунтовані підстави для задоволення позовної вимоги позивача, шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні №1 від 08 червня 2023 року, №2 від 08 червня 2023 року датою їх подання, що, водночас, з урахуванням наведеного, не є втручанням в дискреційні повноваження ДПС України, а є належним та достатнім способом відновлення порушеного права позивача.
За змістом ст. 244 Кодексу адміністративного судочинства України, одним із питань, які вирішує суд при ухваленні рішення, є те, як розподілити між сторонами судові витрати (п.5 ч.1 ст.244 зазначеного Кодексу).
Згідно з ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Гідроенергомонтаж» (вул.Палубна,9/2, м.Одеса, 65049) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа,8, м.Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.07.2023 року №9168309/37549920.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю «Гідроенергомонтаж» №2 від 08 червня 2023 року датою її подання 30.06.2023 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.07.2023 року №9222899/37549920.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю «Гідроенергомонтаж» №1 від 08 червня 2023 року датою її подання 28.06.2023 року.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Гідроенергомонтаж» (вул.Палубна,9/2, м.Одеса, 65049, код ЄДРПОУ 37549920) суму сплаченого судового збору у розмірі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) гривень 00 (нуль) копійок.
Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.
Суддя К.С. Єфіменко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2023 |
Оприлюднено | 02.10.2023 |
Номер документу | 113824029 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні