Справа № 420/16041/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 вересня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бжассо Н.В., розглянув у письмовому провадженні в м. Одеса за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, в якому позивач просить:
- Визнати незаконним рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 02.02.2023 № 154950002647 про відмову у призначені пенсії за віком на пільгових умовах ОСОБА_1 .
- Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах з моменту звернення, тобто з 22.08.2022.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду по адміністративній справі № 420/13447/22 02.02.02023 Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області прийнято рішення за номером 154950002647 про відмову в призначені пенсії на пільгових умовах за списком №2, основним аргументом відмови в призначені пенсії було відсутність у судовому рішенні № 420/13447/22 зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області призначити пенсію на пільгових умовах. Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області цілком і повністю проігноровано всі приписи і аргументи викладені в судовому рішенні 420/13447/22. Позивач вважає рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області незаконним, необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 10.07.2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Від представника відповідача надійшов відзив, в якому останній заперечує щодо задоволення позовних вимог. Представник вказує, що період роботи позивача не зараховані до спеціального трудового стажу, який дає право на призначення пенсії за віком на пільгових оскільки відсутня довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за віком на пільгових умовах, яка передбачена Порядком №637, а також непідтверджені наказами про проведення атестації робочих місць. Відсутність підтвердження вищезгаданих обставин не породжує виникнення права на зарахування пільгового стажу.
Суд розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінив надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності та робить наступні висновки.
Так, 13.09.2021 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
20.09.2021 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області прийнято рішення про відмову у призначенні пенсії №15490002647, оскільки ОСОБА_1 станом на дату подання заяви виповнилося лише 54 роки 11 місяців 1 день та необхідна уточнююча довідка підприємства.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20.04.2022 року по справі №420/25802/21 визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 20.09.2020 року за №154950002647 «Про відмову у призначенні пенсії» в частині необхідності ОСОБА_1 підтвердити наявний трудовий стаж для призначення пенсії на пільгових умовах уточнюючими довідками.
22.08.2022 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
30.08.2022 року Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області, за принципом екстериторіальності, прийнято рішення №154950002647 про відмову у призначенні пенсії.
Вказане рішення оскаржено позивачем до суду.
Спірні правовідносини вирішені в межах справи №420/13447/22.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 28.11.2022 року по справі №420/13447/22 визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 30.08.2022 року № 154950002647 про відмову ОСОБА_1 в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах та зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області повторно розглянути заяву про призначення пенсії ОСОБА_1 від 22.08.2022 року, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
02.02.2023 року Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28.11.2022 року по справі №420/13447/22 розглянуто повторно заяву про призначення пенсії ОСОБА_1 від 22.08.2022 року та прийнято рішення № 154950002647 від 02.02.2023 року про відмову у призначенні пенсії (а.с.11-13).
У рішенні відповідач зазначив, що зобов`язань щодо призначення пенсії рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28.11.2022 року по справі №420/13447/22 не містить. Отже, на час виконання рішення суду, право на призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку згідно ст..114 Закону №1058 у ОСОБА_1 відсутнє.
Частиною 2статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян регулюються Законом України «Про пенсійне забезпечення» та Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» виключно законами про пенсійне забезпечення визначаються: види пенсійного забезпечення; умови участі в пенсійній системі чи її рівнях; пенсійний вік для чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на отримання пенсійних виплат; джерела формування коштів, що спрямовуються на пенсійне забезпечення; умови, норми та порядок пенсійного забезпечення; організація та порядок здійснення управління в системі пенсійного забезпечення.
Право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг визначено статтею 8 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Згідно ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статі 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.
На пільгових умовах пенсія за віком призначається, зокрема, працівникам, зайнятим повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах. За відсутності страхового стажу, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності на дату досягнення віку, встановленого абзацами першим і третім - тринадцятим цього пункту, страхового стажу: з 1 квітня 2022 року по 31 березня 2023 року - не менше 29 років у чоловіків і не менше 24 років у жінок. Працівникам, які не мають стажу роботи з шкідливими і важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону: чоловікам - на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи; жінкам - на 1 рік за кожні 2 роки такої роботи.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи, зокрема, працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах. За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності стажу роботи: з 1 квітня 2022 року по 31 березня 2023 року - не менше 29 років у чоловіків і не менше 24 років у жінок. Працівникам, які не мають стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого загального стажу роботи пенсії за віком на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування": чоловікам - на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи; жінкам - на 1 рік за кожні 2 роки такої роботи. Зазначене зменшення пенсійного віку жінкам застосовується також у період збільшення віку виходу на пенсію по 31 грудня 2021 року.
Згідно ст. 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 1, 2 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 р. № 637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. У разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків.
Згідно п. 3 Порядку № 637, за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Відповідно до п. 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 р. № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).
При цьому, положення приписів Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 р. № 637 поширюється саме на випадки відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.
Суд зазначає, що рішенням ГУ ПФУ в Дніпропетровській області від 20 вересня 2021 року №15490002647 про відмову в призначенні пенсії позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах адже позивачу станом на дату подання заяви виповнилося лише 54 роки 11 місяців 1 день та необхідна уточнююча довідка підприємства.
В свою чергу, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20.04.2022 року по справі №420/25802/21 визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 20.09.2020 року за №154950002647 «Про відмову у призначенні пенсії» в частині необхідності ОСОБА_1 підтвердити наявний трудовий стаж для призначення пенсії на пільгових умовах уточнюючими довідками.
Так, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 квітня 2022 року по справі № 420/25802/21 встановлено, що згідно з копією трудової книжки ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 - вона містить записи щодо його роботи (прийняття на роботу, звільнення з роботи) ), із зазначенням підстав для внесення даних записів (відповідні накази) та проставленням штампів та печаток установи, де працював позивач, зокрема: 02.07.1990 ОСОБА_1 наказом від 02.07.1990 №74-К прийнятий на Котовський СМУ в Одеській механізованій колоні № 10 тресту Приморсксельзлектрострой на посаду електромонтера лінійника з монтажу повітряних ліній високої напруги і контактної мережі 3 розряду. 01.07.1991 року ОСОБА_1 присвоєний 4 розряд електромонтера лінійника з монтажу повітряних ліній високої напруги і контактної мережі. Наказом від 22.02.1993 року Одеська механізована колона №10 тресту Приморсксельзлектрострой перейменована в орендне підприємство Одеська МК-10. 02.11.1993 року ОСОБА_1 звільнений за власним бажанням (наказ від 02.11.1993 №71-К). Наказом від 03.01.1994 року №1-К ОСОБА_1 прийнятий на Котовський СМУ в Одеській механізованій колоні № 10 тресту Приморсксельзлектрострой на посаду електромонтера лінійника з монтажу повітряних ліній високої напруги і контактної мережі 4 розряду. Наказом від 07.03.1995 року № 17 орендне підприємство Одеська МК-10 перейменовано на Закрите акціонерне товариство Одеська мехколона №10. 01.03.2004 ОСОБА_1 звільнений за власним бажанням (наказ від 01.03.2004 №5к). В рішенні від 20 квітня 2022 року по справі № 420/25802/21 судом встановлено, що трудовою книжною позивача серії НОМЕР_1 підтверджується, що позивач у періоди з 02.07.1990 по 02.11.1993 та з 03.01.1994 по 01.03.2004 працював на посаді електромонтера-лінійника з монтажу повітряних ліній високої напруги і контактної мережі із зазначенням підстав для внесення даних записів (відповідні накази) та проставленням штампів та печаток установи, де працював позивач. Таким чином, з урахуванням наданих документів, суд дійшов висновку про наявність підстав для зарахування періодів роботи позивача з 02.07.1990 по 02.11.1993 та з 03.01.1994 по 01.03.2004 та вважає неспроможними доводи відповідача щодо необхідності звернення позивача до комісії з питань підтвердження стажу роботи.
Таким чином, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 квітня 2022 року по справі № 420/25802/21, яке набрало законної сили, встановлено, що ОСОБА_1 в період з 02.07.1990 року по 02.11.1993 року та з 03.01.1994 року по 01.03.2004 року працював на посаді електромонтера-лінійника з монтажу повітряних ліній високої напруги і контактної мережі, яка віднесена до Списку № 2.
При цьому, відповідачами не заперечується факт того, що позивач, ОСОБА_1 , дійсно був працевлаштований в періоди з 02.07.1990 року по 02.11.1993 року та з 03.01.1994 року по 01.03.2004 року, про що, зокрема, свідчить розрахунок стажу позивача згідно якого вказані періоди роботи включені до загального трудового стажу позивача.
Проте, Головним управління Пенсійного фонду України у Львівській області прийнято рішення від 30.08.2022 року № 154950002647 про відмову ОСОБА_1 в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.
В свою чергу, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 28.11.2022 року по справі №420/13447/22 визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 30.08.2022 року № 154950002647 про відмову ОСОБА_1 в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах та зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області повторно розглянути заяву про призначення пенсії ОСОБА_1 від 22.08.2022 року, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
У рішенні Одеського окружного адміністративного суду від 28.11.2022 року по справі №420/13447/22 суд зазначив, що посилання представника відповідача на те, що позивачем не надавалась довідка встановленого зразка, суд не приймає до уваги, оскільки уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників надаються лише у разі коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах. Також суд дійшов висновку, що доводи представника відповідача щодо того, що відсутні підстави для зарахування до пільгового стажу позивача періоди роботи з 02.07.1990 року по 02.11.1993 року та з 03.01.1994 року по 01.03.2004 року, суд вважає необґрунтованими та такими, що спростовуються зібраними по справі доказами. Суд дійшов висновку, що рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 30.08.2022 року № 154950002647 про відмову ОСОБА_1 в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах прийнято необґрунтовано, без урахування всіх обставин та підлягає скасуванню.
Проте, Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області приймаючи рішення від 02.02.2023 року № 154950002647 про відмову у призначені пенсії за віком на пільгових умовах ОСОБА_1 у рішенні підставою відмови вказало те, що зобов`язань щодо призначення пенсії рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28.11.2022 року по справі №420/13447/22 не містить. Отже, на час виконання рішення суду, право на призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку згідно ст.114 Закону №1058 у ОСОБА_1 відсутнє.
Тобто, будь-яких обґрунтованих законних підставі відмови у призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах, окрім того, що рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28.11.2022 року по справі №420/13447/22 не містило зобов`язань щодо призначення ОСОБА_1 пенсії.
Враховуючи зазначені обставини, зокрема той факт, що відповідачем перевірено всі підстави призначення позивачу пенсії за віком на пільгових умовах, але не призначено таку через те, що рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28.11.2022 року по справі №420/13447/22 не містило зобов`язань щодо призначення ОСОБА_1 пенсії суд дійшов висновку, що позовні вимоги за даним позовом є обґрунтованими та належать до задоволення.
Відповідно до ч. 1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно зі ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Суд зазначає, що за звернення до суду із зазначеним позовом позивачка сплатила 1073,60 грн. судового збору, які мають бути стягнуті з відповідача на її користь.
Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 173-183, 192-228, 243, 245, 246, 255, 257-262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Задовольнити адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
Визнати незаконним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 02.02.2023 № 154950002647 про відмову у призначені пенсії за віком на пільгових умовах ОСОБА_1 .
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах з моменту звернення, тобто з 22.08.2022 року.
Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору в розмірі 1073,60 грн.
Відповідно до ст.255 КАС України, рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з ч.1 ст.295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.
Апеляційна скарга подається учасниками справи до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Позивач ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ).
Відповідач Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрея, 10, м. Львів, 79016, код ЄДРПОУ 13814885).
Повний текст рішення складений та підписаний судом 28.09.2023 року, з урахуванням перебування судді на лікарняному.
СуддяН.В. Бжассо
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2023 |
Оприлюднено | 02.10.2023 |
Номер документу | 113824768 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бжассо Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні