Справа № 420/18072/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 вересня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Хурси О.О., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Першого заступника керівника прокуратури Автономної Республіки Крим та міста Севастополя в інтересах держави в особі Державної служби геології та надр України до Кримської республіканської установи «Керчинський історико-культурний заповідник», третя особа без самостійних вимог Головне управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про припинення права користування надрами,
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Першого заступника керівника прокуратури Автономної Республіки Крим та міста Севастополя в інтересах держави в особі Державної служби геології та надр України до Кримської республіканської установи «Керчинський історико-культурний заповідник», в якому позивач просить суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 25.12.2008 № 4828, виданого Кримській республіканській установі «Керчинський історико-культурний заповідник».
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що прокуратурою Автономної Республіки Крим та міста Севастополя за результатами опрацювання матеріалів Державної служби геології та надр України встановлено факти порушення вимог природоохоронного законодавства в частині дотримання порядку користування надрами на території Автономної Республіки Крим. Проведеним вивченням встановлено наявність не скасованого спеціального дозволу на користування надрами, зокрема у КРУ «Керчинський історико-культурний заповідник», якому надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 25.12.2008 № 4828. Місцезнаходження ділянки надр, яка надана відповідачу, Автономна Республіка Крим, м. Керч, мікрорайон Алжимушкай. Термін дії дозволу встановлений до 25.12.2028.
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615.
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615.
Згідно з листом позивача від 22.06.2023 № 3498/02-4/2-23 встановлено, що відповідач з 01.01.2015 всупереч вимогам статті 10 угоди про користування надрами обов`язкові платежі не сплачував. Тобто, надрокористувач (відповідач) порушив умови надання дозволу останньому, які зобов`язаний виконувати у встановленому порядку.
Відповідач порушив законодавство в сфері надрокористування та не усунув порушення, хоча останньому надавався достатній час для їх усунення, а тому наявні підстави для анулювання дозволу згідно пункту 21 Порядку № 615 та п. 2 ч. 7 ст. 41 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Ухвалою суду від 24.07.2023 відкрито провадження у справі та вирішено розглядати її в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
У зв`язку із порушенням російською федерацією цілей та принципів статуту ООН, Гельсінського Заключного акту, Паризької Хартії для Нової Європи та ряду інших документів ОБСЄ, у зв`язку із широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти суверенітету та територіальної цілісності України, Міністерство закордонних справ України 24.02.2022 нотифікувало МЗС рф про прийняте Україною рішення розірвати дипломатичні відносини з росією, що були встановлені Протоколом про встановлення дипломатичних відносин між Україною та російською федерацією від 14.02.1992. Відтак, діяльність дипломатичних представництв України в росії та росії в Україні, а також будь-яке дипломатичне спілкування припинені відповідно до Віденської конвенції про дипломатичні зносини 1961 року. Отже, подальше застосування алгоритму з отримання згоди рф на відмову від судового імунітету, а також подача будь-яких судових документів у даній категорії справ до російської сторони дипломатичними каналами унеможливлюється.
Відповідно до абзацу 2 частини другої статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» Автономна Республіка Крим та місто Севастополь є тимчасово окупованими російською федерацією з 20 лютого 2014 року.
УДППЗ «Укрпошта» у мережі Інтернет опубліковане оголошення 21 травня 2014 року, про те, що, починаючи з 27 березня 2014 року, поштові відправлення, які направлені УДППЗ «Укрпошта» з материкової частини України, не приймаються поштою АР Крим та м. Севастополя та повертаються у зворотному напрямку. За цих обставин УДППЗ «Укрпошта» не має можливості пересилати поштові відправлення до півострова Крим.
Так, відповідно до підпункту 20 пункту 1 Перехідних положень КАС України, особливості судових викликів та повідомлень, направлення копій судових рішень учасникам справи, у разі якщо адреса їх місця проживання (перебування) чи місцезнаходження знаходиться на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції, визначаються законами України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» та «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції».
Згідно частин першої та другої статті 12-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.
Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.
З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справ.
Учасники справи, остання відома адреса місця проживання (перебування) чи місцезнаходження яких знаходиться на тимчасово окупованій території і які не мають офіційної електронної адреси, повідомляються про ухвалення відповідного судового рішення шляхом розміщення інформації на офіційному веб-порталі судової влади з посиланням на веб-адресу такого судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень або шляхом розміщення тексту відповідного судового рішення на офіційному веб-порталі судової влади України, з урахуванням вимог, визначених Законом України «Про доступ до судових рішень», у разі обмеження доступу до Єдиного державного реєстру судових рішень.
Відповідно до вказаних норм та частини першої статті 130 КАС України судом 26.07.2023 було опубліковано оголошення про розгляд адміністративної справи № 420/18072/23.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Кримській республіканській установі «Керчинський історико-культурний заповідник» надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 25.12.2008 № 4828 з метою експлуатації споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин. Строк дії спеціального дозволу на користування надрами до 25.12.2028.
Відповідно до п. 4 Угоди № 4828 про умови користування надрами при виконанні робіт відповідно до умов цієї Угоди Надрокористувач зобов`язаний, серед іншого, своєчасно сплачувати податки та інші обов`язкові платежі та щорічно подавати інформацію щодо стану виконання Програм робіт.
Відповідач з 01.01.2015 обов`язкові платежі не сплачував, оскільки з 27.12.2014 перебуває на податковому обліку в окупаційних органах рф що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб №ЮЭ9965-23-97677711 від 12.07.2023 (а.с.18-21)
Листом від 22.06.2023 Державна служба геології та надр України повідомила прокуратуру АРК та м. Севастополя про те, що матеріали щорічного звітування за 2016-2022 роки про стан виконання Програми робіт відсутні (а.с.18)
Порушення відповідачем законодавства в сфері надрокористування та не усунення порушень стало підставою звернення до суду.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174 (далі по тексту - Положення № 1174), Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, є уповноваженим органом з питань реалізації угод про розподіл продукції.
Згідно з підпунктами 10, 12 пункту 4 Положення № 1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення; здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
Частиною першою статті 19 Кодексу України про надра визначено, що Право користування надрами надається шляхом надання спеціального дозволу на користування надрами.
В силу приписів статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Згідно з статтею 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі закінчення встановленого строку користування надрами, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з відчуженням прав на користування надрами шляхом укладення договору купівлі-продажу чи внесення таких прав як вклад до статутного капіталу суб`єктів господарювання, анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Відповідно до частин другої, третьої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами регулюється статтею 16 Кодексу України про надра.
Відповідно до частини сьомої статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав, а саме: здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення. Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.
За змістом частин 1-2 статті 64 Кодексу України про надра, Спори з питань користування надрами розглядаються у порядку, встановленому законодавством України.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, - мають право звернутися до особи (юридичної особи), що завдала збитків державі внаслідок порушення законодавства про надра, з претензією про необхідність відшкодування збитків. Якщо така особа (юридична особа) відмовляється відшкодовувати завдані збитки добровільно, відповідний центральний орган виконавчої влади має право звернутися до суду з позовом про стягнення коштів та відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про надра.
Водночас згідно з правовими висновками Верховного Суду, у постановах від 10 травня 2018 року у справі № 802/4846/13-а, від 26 червня 2018 року у справі № 802/923/14-а та від 06 листопада 2018 року у справі № 805/4098/17-а, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.
Таким чином орган, який надав надра у користування (Держгеонадра) повноважний самостійно припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
За наведених обставин суд дійшов висновку про наявність обґрунтованих доказів на підтвердження факту порушення Кримською республіканською установою «Керчинський історико-культурний заповідник» вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, що відповідно до статті 26 Кодексу України про надра є підставою для припинення права користування надрами.
У відповідності до вимог частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
За таких обставин, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 241-246, 250 КАС, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Першого заступника керівника прокуратури Автономної Республіки Крим та міста Севастополя (ЄДРПОУ 02911088, вул. Ділова, 24, Київ-150, 03150) в інтересах держави в особі Державної служби геології та надр України (ЄДРПОУ 37536031, вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057) до Кримської республіканської установи «Керчинський історико-культурний заповідник» (ЄДРПОУ 02131657, вул. Свердлова, 7, м. Керч, Автономна Республіка Крим), третя особа без самостійних вимог Головне управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (ЄДРПОУ 44116011, проспект Ушакова, 75, м. Херсон, 73022) про припинення права користування надрами, - задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 25.12.2008 № 4828, виданого Кримській республіканській установі «Керчинський історико-культурний заповідник».
Рішення набирає законної сили у порядку ст.255 КАС України.
Рішення може бути оскаржене у порядку та строки встановлені ст.295-297 КАС України.
Суддя О.О. Хурса
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2023 |
Оприлюднено | 02.10.2023 |
Номер документу | 113834580 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Хурса О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні