Постанова
від 07.09.2023 по справі 761/25716/23
ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 761/25716/23

Провадження № 3/761/5711/2023

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 вересня 2023 року м. Київ

Суддя Шевченківського районного суду м. Києва Глянь О.С., за участі: захисника: Білик О.Б., представника Координаційно-моніторингової митниці Головатюка С., розглянувши матеріали, які надійшли від Державної митної служби України про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , директора ТОВ «МАКСВЕНТ» (код ЄДРПОУ 42051419), який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1

за ст. 485 МК України, -

ВСТАНОВИВ:

Із протоколу про порушення митних правил № 0050/126000/23 від 25.04.2023 вбачається, що у період з 17.10.2022 по 18.02.2023 ТОВ "МАКСВЕНТ" шляхом електронного декларування подано електронні митні декларації типу "ЕК 10 ДР", які прийнято до митного оформлення та присвоєно реєстраційні номери: від 17.10.2022 № UA500390/2022/10306, від 31.10.2022 № UA500390/2022/11004, від 08.11.2022 № UA500390/2022/11432, від 27.11.2022 №UA500410/2022/1073, від 27.11.2022 № UA500410/2022/1074, від 29.11.2022 № UA500410/2022/1092, від 07.12.2022 № UA500410/2022/1151, від 08.12.2022 № UA500410/2022/1156, від 08.12.2022 №UA500410/2022/1157, від 14.12.2022 №UA500410/2022/1206, від 14.12.2022 № UA500410/2022/1207, від 14.12.2022 № UA500410/2022/1208, від 14.12.2022 № UA500410/2022/1209, від 14.12.2022 № UA500410/2022/1210, від 14.12.2022 № UA500410/2022/1211, від 16.12.2022 № UA500410/2022/1220, від 26.01.2023 № UA500390/2023/818, від 26.01.2023 № UA500390/2023/819, від 18.02.2023 № UA500390/2023/1743 загальною вагою (нетто) 12 544 тонни, вартістю 3 883 668, 94 доларів США, що згідно курсу НБУ на день здійснення митного оформлення складає 142 020 336 грн. Згідно з відомостями, наведеними в електронних митних деклараціях, країною походження товару є Україна, виробник - ТОВ "РАЛІЇВКА", ставка мита -пільгова.

Декларування товару здійснювалося митними брокерами: ТОВ "ОДЕМАРА-ІНТЕР" на підставі договору від 20.09.2022 № О-І-М/662 та ТОВ "Фесіт Юнайтед" на підставі договору від 01.04.2022 №0104, відповідно до ст. 417 Митного кодексу України.

Відповідно до графи 36 електронної митної декларації заявлено код митної преференції "410" (товари, що вивозяться з України відповідно до Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами- членами, з іншої сторони, стаття31 Угоди, додаток І-С до глави 1 розділу ІV "Торгівля та питання, пов`язані з торгівлею), тобто застосовано тарифну пільгу по сплаті вивізного мита в 2022 році 3,6%, а в 2023 році 2,7 %.

Повна ставка вивізного мита, яке підприємство ТОВ "МАКСВЕНТ" мало б сплатити в ході проведення операцій з вивезення товару "насіння соняшнику" без застосування преференції в рамках вільної торгівлі між Україною та ЄС складає 10%.

Керівником ТОВ "МАКСВЕНТ" ОСОБА_1 , як підставу для застосування тарифної пільги, надано сертифікати походження товарів EUR.1 на кожну партію товару.

Згідно з отриманою відповіддю ТОВ "РАЛІЇВКА"№06/04-7 від 06.04.2023 підприємство ТОВ "РАЛІЇВКА" не укладало угод з ТОВ "МАКСВЕНТ" та не проводило будь-яких фінансово-господарських операцій з постачання товару "насіння соняшнику".

За наданими розрахунками управління адміністрування митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Одеської митниці, листами від 11.04.2023 № 7.10-4/7.10-28.9/7/6725 та від 13.04.2023 №7.10-4/28.9/7/6847, загальний розмір митних платежів, які необхідно було б сплатити при вивезенні товару "насіння соняшнику" без застосування 410 преференції по електронних митних деклараціях складає 14 202 033,61 грн, тобто з урахуванням часткової сплати в розмірі 4 923 440, 9 грн, загальна сума, на яку було зменшено розмір митних платежів, становить 9 278 592, 71 грн.

Таким чином, встановлено, що з метою митного оформлення товару "насіння соняшнику", загальною вагою нетто 12544 тони, вартістю 3 883 668,94 доларів США, що згідно курсу НБУ на день здійснення митного оформлення складає 142 020 336 грн, експортованого до Угорщини, митне оформлення якого здійснено за митними деклараціями, із зменшенням розміру митних платежів, агентами з митного оформлення ТОВ "ОДЕМАРА-ІНТЕР" та ТОВ "Фесіт Юнайтед" подано митному органу, як підставу для застосування преференційної ставки вивізного мита, що складає в 2022 році 3,6 %, а в 2023 році 2,7% (повна ставка10%) сертифікати з перевезення товарів EUR.1, які видані на основі документів, що містять неправдиві відомості щодо країни походження.

Таким чином, керівник ТОВ "МАКСВЕНТ" ОСОБА_1 вчинив дії, спрямовані на неправомірне зменшення розміру митних платежів на суму 9 278 592,71 грн, шляхом подання митному органу документів, а саме сертифікатів з перевезення товару EUR.1, що видані на підставі документів, що містять неправдиві відомості щодо країни походження товарів, в результаті чого застосовано тарифну пільгу вивізного мита не у відповідності вимогам правил визначення преференційного походження товарів, чим порушив митні правила, відповідальність за які передбачена ст. 485 МК України.

У судовому засіданні захисник - адвокат Білик О.Б. вину останнього не визнала, зазначивши, що провадження по справі підлягає закриттю у зв`язку з відсутністю у діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення. Так, на думку захисника протокол відносно ОСОБА_1 складено безпідставно, так як у сертифікат не вносилися неправдиві дані, а також при складанні протоколу було допущено ряд процесуальних порушень. Зокрема, захисник зазначила, що лист-відповідь від ТОВ "Раліївка" №06/04-7 від 06.04.2023 є копією, документу з "мокрими" підписом та печаткою підприємства, суду не надано. Крім того представниками Митної служби України не доведено походження товару - "насіння соняшнику" не з України, таким чином не доведено факту неправдивості відомостей країни походження вказаного насіння соняшнику.

Представник Координаційно-моніторингової митниці у судовому засіданні просив притягнути до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , повністю підтримавши доводи, викладені у протоколі, при цьому зазначив, що вищевказаний лист відповідь ТОВ "Раліївка" №06/04-7 від 06.04.2023 надійшов до митного органу на електронну пошту, у зв`язку з чим вважається оригіналом. Спростування факту походження насіння соняшнику від ТОВ "Раліївка", вважає підставою визнаня неправдивості інформації про походження вказаного товару з України, зазначеної ОСОБА_1 у митних деклараціях.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, суддя дійшов висновку, що в діях ОСОБА_1 відсутні ознаки складу правопорушення, передбаченого ст.485 МК України.

Відповідно до ч. 1 ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений законодавством України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, через митний кордон України і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

ОСОБА_1 , як директору ТОВ «МАКСВЕНТ» ставиться за провину подання митному органу документів, а саме сертифікатів з перевезення (походження) товару EUR.1, що видані на підставі документів, що містять неправдиві відомості щодо країни походження товарів.

Відповідальність за ст. 485 МК України передбачена у разі якщо заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою митному органу документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.

Об`єктивна сторона правопорушення полягає у поданні неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою органу доходів і зборів документів, що містять такі відомості.

Отже, зовнішній прояв (винного, протиправного) діяння (передбаченого статтею 485 Митного кодексу України) обов`язково повинен поєднуватися з умислом суб`єкта його вчинення на посягання на охоронювані законом суспільні відносин (встановлений законом порядок сплати податків та зборів).

Для притягнення до відповідальності, згідно статті 485 МК України, необхідно доведення факту заявлення в митній декларації, в даному випадку неправдивих відомостей та/або надання документів, що містять неправдиві відомості та наявність прямого умислу.

Статтею 487 МК України встановлено, що провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

Відповідно до ч. 1 ст. 251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративно правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

У ч. 1 ст. 489 МК України зазначено, що посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до ст. 491 МК України, підставами для порушення справи про порушення митних правил є безпосереднє виявлення або офіційні письмові повідомлення про вчинення порушення митних правил.

В матеріалах справи про порушення митних правил відсутні підтвердження того, що країною походження товару - насіння соняшнику, загальною вагою (нетто) 12 544 тони, є не Україна, а інша країна. Тобто в матеріалах справі відсутні докази, які не надані і в судовому засіданні, про неправдивість інформації про країну походження товару, зазначеної у митних деклараціях.

Аналізуючи викладені обставини, вбачається той факт, що органом митного контролю України не доведено факт внесення ОСОБА_1 неправдивих відомості щодо країни походження товарів до митних декларацій, поданих митному органу з метою отримання пільги вивізного мита не у відповідності вимогам правил визначення преференційного походження товарів

Таким чином, митний орган передчасно та безпідставно прийшов до висновку, не надавши беззаперечних доказів вчинення дій, що мають ознаки порушення митних правил, передбачених ст. 485 МК України.

Відповідно до ст. 62 Конституції України, вина особи, яка притягується до відповідальності, має бути доведена належним чином, а не ґрунтуватися на припущеннях. При цьому, ЄСПЛ у справі «Аллене де Рібермон проти Франції» підкреслив, що сфера застосування принципу презумпції невинуватості є значно ширшою: він обов`язковий не лише для кримінального суду, який вирішує питання про обґрунтованість обвинувачення, а й для всіх інших органів держави.

Верховний Суд України у п.39 своєї постанови від 08 липня 2020р. у справі №463/1352/16-а (провадження №К/9901/21241/18) зазначив, що у силу принципу презумпції невинуватості, що підлягає застосуванню у справах про адміністративні правопорушення, всі сумніви щодо події порушення та винності особи, що притягується до відповідальності, тлумачяться на її користь. Недоведені подія та вина особи мають бути прирівняні до доведеної невинуватості цієї особи.

Відповідно до ст. 487 МК України, провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення. Згідно з п. 1) ст. 247 КУпАП, провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

Частина 1 ст. 7 КУпАП передбачає, що ніхто не може бути підданий заходу впливу у зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановленому законом.

Згідно п. 1) ч. 1 ст. 247 КУпАП, провадження в справі про адміністративне правопорушення підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

Оцінюючи належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд приходить до висновку, що провадження у справі слід закрити за відсутністю події і складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України.

Керуючись ст. 33, ст. 485 МК України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Провадження у справі про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 за ст. 485 МК України - закрити у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення за обставинами, викладеними в протоколі про адміністративне правопорушення.

Постанова може бути оскаржена протягом десяти днів з дня винесення до Київського апеляційного суду через Шевченківський районний суд м. Києва.

Суддя О.С. Глянь

Дата ухвалення рішення07.09.2023
Оприлюднено03.10.2023
Номер документу113847503
СудочинствоАдмінправопорушення

Судовий реєстр по справі —761/25716/23

Постанова від 04.12.2023

Адмінправопорушення

Київський апеляційний суд

Матвієнко Юлія Олександрівна

Постанова від 07.09.2023

Адмінправопорушення

Шевченківський районний суд міста Києва

Глянь О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні