Рішення
від 18.09.2023 по справі 911/2361/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"18" вересня 2023 р. м. Київ

Справа № 911/2361/21

Господарський суд Київської області у складі:

судді Ейвазової А.Р.,

за участі секретаря судового засідання Невечера С.А., розглянувши в судовому засіданні справу за позовом заступника керівника Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Великодимерської територіальної громади Броварського району Київської області до Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області, Приватного підприємства «ЕКО-СТАРТ» про визнання недійсним рішення, визнання недійсним договору оренди, скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію права оренди на земельну ділянку, за участю:

прокурораХолоденко А.С.;

відповідача-1 Андруша О.М. (витяг з реєстру);

відповідача-2 Таран М.В. (витяг з реєстру), Бородкін Д.І. (ордер АА №1150553 від 04.11.2021)

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Броварської окружної прокуратури Київської області (далі прокурор) звернувся до Господарського суду Київської області з позовом в інтересах держави в особі Великодимерської територіальної громади Броварського району Київської області до Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області (далі Великодимерська селищна рада), Приватного підприємства «ЕКО-СТАРТ» (далі ПП «Еко-Старт») та просить суд (т.1 а.с.1-19, 62-89):

визнати недійсним рішення Богданівської сільської ради Броварського району Київської області від 12.11.2020 №2009-62-VII «Про передачу в оренду землі (землі комунальної власності) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, розташованої в селі Залісся в межах Богданівської сільської ради Броварського району Київської області»;

визнати недійсним договір оренди землі (тимчасовий) від 16.11.2020, укладений між Богданівською сільською радою Броварського району Київської області та ПП «Еко-Старт»;

скасувати рішення державного реєстратора від 16.11.2020 за індексним номером 55169038 про державну реєстрацію права оренди за ПП «Еко-Старт» (ідентифікаційний код 31876080) на земельну ділянку з кадастровим номером 3221280800:08:009:0007 з одночасним припиненням речових прав ПП «Еко-Старт» на земельну ділянку з кадастровим номером 3221280800:08:009:0007.

В обґрунтування заявлених вимог, прокурор посилається на порушення Богданівською сільською радою Броварського району Київської області (далі Богданівська сільська рада), яка діяла від імені відповідної територіальної громади, що у подальшому увійшла до складу Великодимерської територіальної громади, порядку передачі вищезазначеної земельної ділянки відповідачу 2 - ПП «Еко-Старт» в оренду, зокрема, без проведення земельних торгів, а також без затвердження нормативної грошової оцінки.

Мотивуючи звернення з відповідним позовом в інтересах держави в особі територіальної громади, прокурор вказує на допущення порушень самим органом місцевого самоврядування, який представляв відповідну територіальну громаду.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 30.08.2021 відкрито провадження у даній справі за відповідним позовом, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, призначено проведення підготовчого засідання на 14:00 29.09.2021, а також встановлено строк для подання відповідачами відзивів на позов (т. 1а.с.106-108).

Копію відповідної ухвали суду отримано прокурором 03.09.2021, відповідачем -1 02.09.2023 та відповідачем-2 08.09.2023, що підтверджується повідомленнями про вручення поштових відправлень №№0103279675480, 0103279675499,0103279675502 та інформацією з сайту АТ «Укрпошта» (т. 1а.с. 113-115; т.2 а.с.1).

21.09.2021 від відповідача 1 - Великодимерської селищної ради у строк, встановлений ухвалою суду від 30.08.2021, надійшов відзив на позовну заяву (здано для відправлення відділенню поштового зв`язку 16.09.2021), відповідно до якого відповідач 1 визнав заявлені вимоги та просив їх задовольнити (т.1 а.с.116-117). Також, у поданому відзиві заявлено клопотання про розгляд справи за відсутності представника.

23.09.2021 від відповідача ПП «Еко-Старт» у строк, встановлений ухвалою суду від 30.08.2021 (здано для відправлення відділенню поштового зв`язку 21.09.2021), надійшов відзив на позов, у якому відповідач просить у задоволенні позову відмовити (т.1 а.с.119-129). Відхиляючи заявлені вимоги відповідач вказує, що:

на спірній земельній ділянці фактично розташоване майно, на яке ним набуто право власності, - шламонакопичувач для захоронення твердих відходів, тому земельні торги не проводились;

земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 площею 11 га, на якій розташоване нерухоме майно підприємства - шламонакопичувач, перенесена до архівного шару, а на її місці сформовано спірну земельну ділянку;

розмір орендної плати встановлений на рівні 6% від експертної грошової оцінки, проте лише до моменту затвердження нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, у зв`язку з чим порушень інтересів територіальної громади не має.

28.09.2021 відповідачем - ТОВ «Еко-Старт» подано клопотання про призначення у даній справі судової земельно-технічної експертизи (т.2 а.с.5-6), яке мотивовано тим, що на спірній земельній ділянці знаходиться нерухоме майно відповідача, що оспорює прокурор, однак, для встановлення відповідної обставини, яка має значення для вирішення спору, необхідні спеціальні знання.

29.09.2021 судом постановлено ухвали, що занесені до протоколу підготовчого засідання (т.2 а.с.7-9), якими:

- зобов`язано відповідача 2 невідкладно направити відповідачу 1 копію клопотання про призначення експертизи;

- встановлено строки для подання відповіді на відзив, заперечення;

- встановлено строк учасникам для подання пояснень у письмовій формі щодо заявленого клопотання про призначення експертизи з висловленням пропозицій щодо переліку питань та обраної експертної установи;

- продовжено строк підготовчого провадження на 15 днів;

- оголошено перерву у підготовчому засіданні до 10:00 05.11.2021.

Строк підготовчого провадження продовжено судом з підстав, зазначених в ухвалі від 19.11.2022 (т.2 а.с.87-92).

Строки для реалізації прав на подання заяв по суті встановлені судом відповідно до ч.4 ст.166, ч.4 ст.167 ГПК України, а на подання заперечень щодо заяви з окремого процесуального питання - ч.1 ст.113 ГПК України.

06.10.2021 прокурором у встановлений судом строк подано відповідь на відзив (т.2 а.с.14-21). У відповіді на відзив прокурор вказує, що відповідач не надав доказів набуття ним права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 площею 11 га, а відсутність нормативної грошової оцінки на момент укладення договору оренди свідчить про невідповідність спірної угоди чинному законодавству, оскільки її наявність є передумовою укладення відповідного договору.

06.10.2021 прокурором подано заперечення на клопотання про призначення експертизи (т.2 а.с.22-25), відповідно до якого прокурор вважає подане клопотання необґрунтованим та безпідставним, оскільки заявлені вимоги не ґрунтуються на відсутності у відповідача 2 на праві власності нерухомого майна на спірній земельній ділянці.

05.11.2021 судом постановлено ухвали, що занесені до протоколу підготовчого засідання, якими: зобов`язано відповідача 2 надати суду докази направлення відповідачу 1 клопотання про призначення експертизи; продовжено строк підготовчого провадження до 30 днів; оголошено перерву у підготовчому засіданні до 10:30 19.11.2021 (т.2 а.с.53-54).

Строк підготовчого провадження судом продовжено на підставі ч.3 ст.177 ГПК України, оскільки це необхідно для виконання завдань підготовчого провадження та з метою дотримання процесуальних прав учасників.

15.11.2021 відповідачем ТОВ «Еко-Старт» подані заперечення (т.2 а.с.59-63), у яких відповідач, окрім раніше висловлених доводів, вказує, що з часу набуття власності на нерухоме майно здійснює користування земельною ділянкою, на якій воно розташоване, та сплачує плату за її користування, водночас з незалежних від нього причин відповідне право не оформлене шляхом укладення договору. При цьому, відповідач вказує, що спірний договір не є договором оренди землі, а є тимчасовим договором, який спрямований врегулювати відносини сторін щодо фактичного користування спірною земельною ділянкою і під час його укладення відповідач не мав підстав вважати, що відповідач 2 неправильно визначив розмір плати за користування землею, а помилка відповідного органу не може виправлятись за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Ухвалою від 19.11.2021 у даній справі судом призначено інженерно-технічну експертизу, проведення якої доручено Київському науково-дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України та зупинено провадження у справі (т.2 а.с. 87-92).

07.12.2021 справа направлена до Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України (т. 2 а.с. 95).

Ухвалою від 21.02.2022 з метою розгляду клопотання експерта (т.2 а.с.97-99), судом поновлено провадження у справі, призначено розгляд такого клопотання в підготовчому засіданні на 15:50 02.03.2022 та зобов`язано учасників надати суду документи, вказані у клопотанні експерта - завірені належним чином копії: технічної документації із землеустрою, за якою сформована та внесена до бази даних Державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:009:0007 (з каталогом координат поворотних точок меж цієї земельної ділянки); технічного паспорту на об`єкт виробничу споруду - шламонакопичувач для захоронення твердих відходів (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 909033932212) (т.2 а.с.105-106).

02.03.2022 підготовче засідання не відбулось, у зв`язку з чим ухвалою від 06.04.2022 розгляд клопотання судового експерта призначено на 29.04.2022 о 11:40 (т.2 а.с.109-110).

29.04.2022 електронною поштою, а у подальшому у письмовому вигляді 25.05.2022 надійшло пояснення прокурора щодо неможливості подання витребуваних експертом документів (т.2 а.с.121,138).

29.04.2022 відповідачем 2 ПП «Еко-Старт» надано частину витребуваних документів копію технічного паспорту виробничої споруди (шламонакопичувач для захоронення твердих відходів) (т.2 а.с.122-130).

29.04.2022 ухвалою, яка занесена до протоколу засідання (т.2 а.с.131-132), судом відкладено підготовче засідання з розгляду клопотання експерта на 25.05.2022 о 14:20 з підстав, вказаних в ухвалі суду від 25.05.2022 (т.2 а.с.164-167).

Ухвалою від 25.05.2022: задоволено клопотання ПП «Еко-Старт» від 25.05.2022 про витребування доказів, яке надійшло 25.05.2022 (т.2 а.с.140); витребувано у Головного управління Держгеокадастру у Київській області проект землеустрою (техдокументацію), за яким сформована та внесена до бази даних Державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:009:0007 (з каталогом координат поворотних точок меж цієї земельної ділянки); ухвалено документи та матеріали, витребувані у п.2 резолютивної частини ухвали, надати в строк до 13.06.2022; уповноважено відповідача ПП «Еко-Старт» (його представника) на отримання доказів, витребуваних п.2 резолютивної частини цієї ухвали; оголошено перерву в підготовчому засіданні до 14:30 15.06.2022 (т. 2 а.с.164-167).

Листом за №28-10-0.331-2132/2-22 від 13.06.2022 Головне управління Держгеокадастру у Київській області повідомило про те, що витребувані документи не передавались та відсутні у місцевому фонді документації із землеустрою та оцінки земель (т.2 а.с.175), у зв`язку з чим ухвалою від 15.06.2022 за клопотанням відповідача ПП «Еко-Старт» вищевказані документи витребувані у фізичної особи підприємця Кушніра В.В. (далі ФОП Кушнір В.В.), а у підготовчому засіданні оголошено перерву до 11:20 01.07.2022 (т.2 а.с.180-183).

01.07.2022 відповідачем, який уповноважений судом на отримання витребуваних документів, надано лист від 29.06.2022 №29/1 ФОП Кушнір В.В. з копію проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 32221280800:08:009:0007 (т.2 а.с.187-220).

Ухвалою від 01.07.2022 судом: задоволено клопотання експерта про надання додаткових документів, необхідних для проведення експертизи; погоджено залучення інженерів-геодезистів Салтанову В.В. та Дощечкіна О.І.;зупинено провадження у справі (т.2 а.с.224-226).

06.07.2022 відповідачем в рахунок оплати вартості експертизи сплачено 41 186,40грн платіжним дорученням №978 від 05.07.2022 (т.2 а.с.235).

20.07.2023 справа направлена до Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України (т. 2 а.с. 236).

Ухвалою від 12.08.2022 судом задоволено клопотання експерта про забезпечення обстеження об`єктів дослідження, яке надійшло до суду 11.08.2022 (т.2 а.с.237-239); зобов`язано відповідача 2 ПП Еко-Старт забезпечити безперешкодний доступ експерта до об`єктів дослідження, прибуття та повернення експерта з експертної установи; провадження у справі зупинено (т. 2 а.с. 240-242).

15.08.2022 справу направлено до Київського науково-дослідного інституту судових експертиз для проведення експертизи відповідно до ухвали Господарського суду Київської області від 19.11.2021 (т.2 а.с 247).

13.10.2022 від Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України надійшла справа з висновком експертів №37642/21-41 від 10.10.2022 за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи (т.3 а.с.1-27), у зв`язку з чим ухвалою від 24.10.2022: поновлено провадження у справі; призначено підготовче засіданні на 23.11.2022 о 15:30 (т. 3 а.с. 28-29).

21.11.2022 від прокурора, а 22.11.2022 - від відповідача 2 ПП «Еко-Старт» надійшли пояснення щодо висновку експертів (т.3 а.с.38-44, 46-48).

23.11.2022 судом постановлено ухвалу, що занесена до протоколу засідання, якою закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 07.12.2022 о 16:40 (т.3 а.с.51-53).

Ухвалою від 07.12.2022 провадження у справі зупинено до закінчення перегляду в касаційному порядку судових рішень у справі №912/2797/21 (провадження №12-32гс22) за позовом керівника Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави до Світловодської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю «Світенергоресурс» (далі ТОВ «Світенергоресурс») про визнання недійсними рішення, договору та зобов`язання повернути земельну ділянку за касаційною скаргою ТОВ «Світенергоресурс» на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 04.08.2022 та рішення Господарського суду Кіровоградської області від 28.01.2022 (т.3 а.с.57-62).

26.07.2023 судом отримано клопотання ПП Еко-Старт про поновлення провадження у справі (т.3 а.с.67-68).

Ухвалою від 15.08.2023 поновлено провадження у даній справі та призначено справу до розгляду по суті на 04.09.2023 о 15:20 (т.3 а.с.71-74).

28.08.2023 від відповідача 2 надійшли пояснення щодо постанови Великої Палати Верховного Суду від 05.07.2023 у справі №912/2797/23 (т.3 а.с.79-81).

Ухвалами від 04.09.2023, які занесені до протоколу судового засідання судом: прийнято пояснення відповідача-2 щодо постанови Великої Палати Верховного Суду у справі №912/2797/21;встановлено строки для подання заперечень щодо пояснень відповідача-2: для прокурора - 5 днів з дня судового засідання 04.09.2023, відповідача-1 - 5 днів з дня отримання ухвали; викликано в судове засідання та визнано явку відовідача-1 - Великодимерської селищної ради обов`язковою; оголошено перерву в судовому засіданні до 15:30 18.09.2023 (т.3 а.с.100-102).

Пояснення відповідача прийняті на підставі ч.5 ст.161 ГПК України, відповідно до якої суд може дозволити учаснику подати додаткові пояснення щодо окремого питання, яке виникло при розгляді справи, якщо визнає це необхідним, а строки для подання заперечень щодо таких пояснень встановлені судом іншим учасників на підставі ст.113 ГПК України для забезпечення рівності всіх учасників та враховуючи намір прокурора висловити свою думку щодо пояснень відповідача 2.

Перерва в судовому засіданні оголошена на стадії розгляду заяв та клопотань, які не були подані з поважних причин у підготовчому засіданні на підставі ч.2 ст.216 ГПК України.

18.09.2023 в судове засідання з`явились: прокурор, представники сторін.

Прокурор у судовому засіданні заявлені вимоги підтримав та просив їх задовольнити повністю, представник відповідача 1 в судовому засіданні проти позову заперечував, представник відповідача 2 щодо позову заперечував та просив у його задоволенні відмовити.

Представник відповідача 1 змінив свою позицію у даній справі щодо поданого позову, пояснюючи це зміною керівництва.

Заслухавши пояснення прокурора, представників відповідачів, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

Київському виробничому об`єднанню «Хімволокно» у 1983 році видано Державний акт №085130 на право користування землею, який зареєстровано в книзі записів державних актів на право користування землею за №70, щодо земельної ділянки площею 19,8га для будівництва бази відпочинку, поля фільтрації, шламовідвалу (т.1 а.с.130-137).

05.01.2010 між ПП «Еко-Старт» (комітент) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірма «Володар-РОЗ» (далі ТОВ «Фірма «Володар-Роз», комісіонер) укладено договір комісії №05-01/10 (т.1 а.с.156-157), за умовами якого комісіонер за дорученням комітента від свого імені зобов`язується укласти в інтересах комітента з третіми особами договір купівлі-продажу споруди для захоронення твердих відходів, яка повинна бути розташована на території Броварського району Київської області.

19.02.2010 між ТОВ «Фірма «Володар-Роз» та Відкритим акціонерним товариством «Київхімволокно» укладено договір №153 від 19.02.2010 купівлі-продажу (т.1 а.с.138-140; далі договір №153) з додатковою угодою до нього (т.1 а.с.141), предметом якого є оплатна передача у власність ТОВ «Фірма «Володар-Роз» споруди шламонакопичувача для захоронення твердих відходів (інвентарний №031500), розташованої на території Богданівської сільради в Броварському районі Київської області.

Відповідно до рішення Господарського суду Київської області від 24.05.2011 у справі №10/067-11 за позовом ТОВ «Фірма «Володар Роз» до Комунального підприємства Київської обласної ради «Броварського міжміського бюро технічної інвентаризації» щодо визнання відповідного договору дійсним та визнання права власності (т.1 а.с.143-147) договір №153 з додатковою угодою до нього визнано дійсними та визнано право власності на об`єкт купівлі-продажу за таким договором за ТОВ «Фірма «Володар-Роз» (т.1 а.с.143-147).

Згадане рішення суду переглянуто за нововиявленими обставинами та відповідно до рішення Господарського суду Київської області від 16.08.2011 у справі №10/067-1 змінено в частині визнання права власності. Так, відповідно до рішення суду від 16.08.2011 за ТОВ «Фірма «Володар-Роз» визнано право власності на споруду - шламонакопичувач для захоронення твердих відходів загальною площею 45600кв.м, місцезнаходженням якої є 1,5кв північ від с. Рожевка Броварського району Київської області згідно акту приймальної комісії по прийому в експлуатацію закінченого будівництвом шламонакопичувача для захоронення твердих відходів потужністю 215тис м. куб в Київському виробничому об`єднанні «Хімволокно», затвердженого наказом по Союзхімволокну Міністерства хімічної промисловості УРСР №233 від 13.12.1986; в іншій частині рішення Господарського суду Київської області від 24.05.2011 у відповідній справі залишено без змін (т.1 а.с.148-152).

29.05.2012 розпорядженням Броварської районної державної адміністрації Київської області №855 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ «Фірма «Володар-Роз» для захоронення твердих відходів в адмінмежах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту Броварського району Київської області» з урахуванням розпорядженням Броварської районної державної адміністрації Київської області від 03.09.2012 №1302, ТОВ «Фірма «Володар-Роз» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для захоронення твердих відходів загальною площею 11га забудованих земель для видалення відходів за рахунок земель державної власності (запас) в адмінмежах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту Броварського району Київської області (т.1 а.с.153-155).

08.02.2016 за ПП «Еко-Страт» зареєстровано право оперативного управління земельною ділянкою з кадастровим №3221280800:08:009:0001 площею 11га (адреса: Київська область, Броварський район, с/рада Богданівська) з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, про що свідчить витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (т.1 а.с.163-164).

01.03.2016 виготовлено технічний паспорт на виробничу споруду - шламонакопичувач для захоронення твердих відходів загальною площею 46500кв.м (адреса: Київська область, Броварський район, с/рада Богданівська, вул. Північна) (т.2 а.с.123-130).

Право власності на об`єкт нерухомого майна з реєстровим №909033932212 виробничу споруду - шламонакопичувач для захоронення твердих відходів загальною площею 46500кв.м (адреса: Київська область, Броварський район, с/рада Богданівська) зареєстровано за ПП «Еко-Старт» 21.07.2016, у т.ч. на підставі вищевказаного рішення суду та договору комісії, договору №153 (т.1 а.с.158-159).

У подальшому розпорядженням Київської обласної державної адміністрації від 13.03.2017 №96 скасовані як такі, що суперечать земельному законодавству розпорядження голови Броварської районної державної адміністрації Київської області від 29.05.2012 №855, 03.09.2012 №1302 (т.1 а.с.165,166).

З повідомлення Міськрайонного управління у Броварському районі та м. Броварах Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 20.04.2017 №Т-12/0-0.20-138/153-17, 21.04.2017 №281/412-17 від 21.04.2017 вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 перенесена до архівного шару і підставою її видалення є виправлення помилки, яка виникла під час державної реєстрації земельної ділянки; зазначено про відсутність будь-яких відомостей щодо наявності у ПП «Еко-Старт» прав на користування відповідною земельною ділянкою, яка знаходиться у державній власності (т.1 а.с.167,168).

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 25.04.2018 у справі №810/1960/17 відмовлено у задоволенні позову ПП «Еко-Старт» щодо визнання протиправним та скасування розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації №96 від 13.03.2017 та зобов`язання скасувати відомості щодо видалення земельної ділянки з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 в архівний шар та поновлення відомостей щодо такої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі (т.1 а.с.169-180).

Рішенням Господарського суду м. Києва від 07.12.2018 у справі №911/1892/18, яке залишено без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 26.03.2019 та постановою Верховного Суду від 25.06.2019, ПП «Еко-Страт» відмовлено у задоволенні позову до Броварської районної державної адміністрації, Київської обласної державної адміністрації про визнання права власності на земельну ділянку кадастровий номер 3221280800:08:009:0001 (що перебуває в архівному шарі) загальною площею 11,0га, яка розташована в адмінмежах Богданівської сільради, за межами населеного пункту Броварського району Київської області для обслуговування виробничої споруди "Шламонакопичувач для захоронення твердих відходів" реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 909033932212 (т.1 а.с.181-192,193-200,201-204).

У справі що розглядається відповідач надав докази подання ним податкових декларацій з плати на землю щодо відповідної земельної ділянки з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 за 2016, 2017,2018,2019,2020 роки (т.1 а.с.205-231) та оплати податку на землю (т.1 а.с.232-238).

24.02.2020 за №28-10-0.222-2953/2-20 Головне управління Держгеокадастру у Київській області на запити ПП «Еко-Старт» (т.1 а.с.239-240) надало інформацію щодо відсутності можливості поновлення з архівного шару відомостей, які набули статусу архівних, у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки та про відсутність відомостей щодо реєстрації прав на земельну ділянку з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 (т.1 а.с.242-243).

Поряд з цим, 26.05.2020 за вих.№595 Богданівська сільська рада Броварського району Київської області зверталась до відповідача 2 ПП «Еко-Старт» з вимогою щодо сплати за користування вищезгаданою земельною ділянкою (т.2 а.с.64).

22.07.2020 за №ПІ-949/0-971/1/63-20, 23.07.2020 №21-10-0.222-9900/2-20 Головне управління Держгеокадастру у Київській області на запити ПП «Еко-Старт» надало інформацію про те, що відповідно до експлікації в плані встановлення (відновлення) меж адміністративно-територіальної одиниці с. Залісся Богданівської сільської ради Броварського району Київської області, яка є складовою проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці с. Залісся Богданівської сільської ради Броварського району Київської області, затвердженого рішенням Броварської міської ради від 19.03.2020 №964-69-VII, територія рахується за ПП «Еко-Старт», а відомості про межі адміністративно-територіальної одиниці с. Залісся віднесені до Державного земельного кадастру (т.1 а.с.244,245-247).

На звернення відповідача 2 ПП «Еко-Старт» від 06.11.2020 (т.1 а.с.250), Міськрайонне управління у Броварському районі та м. Броварах Головного управління Держгеокадастру у Київській області листом від 09.11.2020 №424/123-20 підтвердило, що земельна ділянка площею 11га з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001, яка станом на 09.11.2020 перебуває в архівному шарі, фактично знаходиться в межах новоствореної земельної ділянки з кадастровим номером 3221280800:08:009:0007 (т.1 а.с.251).

Рішенням Богданівської сільської ради Броварського району Київської області від 04.11.2020 №1974-61-VII «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у комунальну власність для подальшої оренди на конкурентних засадах (земельних торгах) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в селі Залісся в межах Богданівської сільської ради Броварського району Київської області» (т.1 а.с.20):

затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 11,7587га у комунальну власність для подальшої оренди на конкурентних засадах (земельних торгах), для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в селі Залісся в межах Богданівської сільської ради Броварського району Київської області, розроблений ФОП Кушнір В.В. (т.2 а.с.189-220);

??передано відповідну земельну ділянку у комунальну власність та встановлено, що такій земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 3221280800:08:009:0007.

На підставі вказаного вище рішення Богданівської сільської ради Броварського району Київської області та Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012, державним реєстратором Броварської районної державної адміністрації Київської області Кисіль Г.В. прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 54986033 від 06.11.2020, на підставі якого за Богданівською сільською радою Броварського району Київської області зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером: 3221280800:08:009:0007 площею 11,7587 га, як вбачається з інформаційної довідки від 16.11.2020 №232753451 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (т.1 а.с.21).

Інформація про відповідну земельну ділянку внесена до Державного земельного кадастру, що підтверджується витягом (т.1 а.с.23-28).

Доказів оспорення права комунальної власності на відповідну земельну ділянку в даній справі не надано.

Рішенням Богданівської сільської ради Броварського району Київської області від 12.11.2020 №2009-62VII «Про передачу в оренду земельної ділянки (землі комунальної власності) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код згідно КВЦПЗ 11.02), яка розташована в селі Залісся в межах Богданівської сільської ради Броварського району Київської області» (т.1 а.с.29, далі спірне рішення) вирішено:

передати в оренду земельну ділянку площею 11,7587 га за рахунок земель комунальної власності, кадастровий номер 3221280800:08:009:0007 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код КВЦПЗ 11.02), вид використання: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка розташована в с. Залісся в межах Богданівської сільської ради Броварського району Київської області терміном на 49 років з орендною платою 6% від грошової оцінки земельної ділянки;

??до моменту вступу в силу нормативної грошової оцінки землі укласти тимчасовий договір оренди, який передбачає відшкодування (виплату) орендної плати в розмірі 43 221,50грн за 1 місяць користування, що становить 518 658 грн за 1 рік.

На підставі зазначеного рішення 16.11.2020 між Богданівською сільською радою Броварського району Київської області (далі Богданіська сільська рада) та ПП «ЕКО-СТАРТ» 16.11.2020 укладено договір оренди землі (тимчасовий) (т.1 а.с.30-34, далі тимчасовий договір, спірний договір).

Відповідно до тимчасового договору орендодавець - Богданівська сільська рада надає, а орендар - ПП «Еко-Страт» приймає у строкове платне користування земельну ділянку з цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код згідно КВЦП3-11.02), вид використання: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості з кадастровим номером 3221280800:08:009:0007, яка розташована у с.Залісся Броварського району Київської області.

У п.3 тимчасового договору визначено, що на вищевказаній земельній ділянці (земельних ділянках) розміщені об`єкти нерухомого майна - виробнича споруда для захоронення твердих відходів, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 909033932212, загальною площею 46500,0 кв.м, що зареєстрованана праві власності за ПП «Еко-Страт»; інші об`єкти інфраструктури - відсутні.

Пунктом 5 тимчасового договору визначено, що: нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки на момент укладення такого договору не вступила в силу, а сплату орендної плати тимчасово визначено здійснювати виходячи з затвердженої ставки оренди 6% та ринкової вартості земельної ділянки на підставі висновку про її вартість від 09.11.2020 у розмірі 8 644 300грн, що становить 43221,50грн за 1 місяць користування та 518658грн за рік; у подальшому, після набрання чинності нормативної оцінки, розмір визначається відповідно до рішення №2009-62-VII від 12.11.2020.

Земельна ділянка передається в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (п.16 тимчасового договору).

Тимчасовий договір укладено на три роки та ним передбачено, що він припиняє свою чинність в разі укладення нотаріального договору оренди на підставі рішення №2009-62-VII від 12.11.2020 та після вступу в силу нормативної грошової оцінки (п.8 тимчасового договору).

Право оренди за відповідним тимчасовим договором зареєстровано 16.11.2020 на підставі рішення державного реєстратором Броварської районної державної адміністрації Кисіль Г.В., індексний номер 55169038 від 16.11.2020, що підтверджується Інформаційною довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 19.11.2020 №233340336 (т.1 а.с.35-40). При цьому, з вказаної довідки та довідки від 08.07.2020 вбачається, що виробнича споруда шламонакопичувач для захоронення твердих відходів площею 46500кв.м за реєстровим №909033932212 розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 3221280800:08:010:0001 площею 11га (т.1 а.с.158-159).

Земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:010:0001 площею 11га (т.1 а.с.41-45), як вбачається з інформації Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 21.08.2020 №10-10-0.221-11164/2-20 (т.1 а.с.46), набула статусу архівної за рішенням Державного кадастрового реєстратора Міськрайонного управління у Броварському районі та м. Броварах Головного управління Держгеокадастру у Київській області Долгошей Т.В.

Відповідно до висновку експертів від 10.10.2022 №37642/21-44 за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи у даній справі (т.3 а.с.3-27), в межах земельної ділянки з кадастровим номером 3221280800:08:009:0007, яка є об`єктом оренди за вказаним договором, знаходиться об`єкт виробнича споруда шламонакопичувач для захоронення відходів (реєстраційний номер 909033932212). При цьому, з урахуванням розташування зазначеної земельної ділянки, місця розташування в її межах шламонакопичувача для захоронення твердих відходів, цільового призначення цієї земельної ділянки, мети її формування, раціонального принципу використання земель, вказана земельна ділянка, як вказано у висновку судових експертів, повністю є необхідною для розміщення та експлуатації зазначеного шламонакопичувача.

Предметом спору у даній справі є дійсність відповідних спірних рішень та договору (тимчасового) та набуття відповідачем 2 на підставі цього спірного рішення та спірного договору речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 3221280800:08:009:0007.

Звертаючись з позовом у даній справі прокурор вказував, що позов подано з метою захисту інтересів держави в особі Великодимерської територіальної громади Броварського району Київської області, оскільки її інтереси порушено самим органом, який має її представляти відповідачем 1 у справі Великодимерською селищною радою.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.1311 Конституції України прокуратура в Україні здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

В силу ч.3 ст.53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою.

Згідно ч.3 ст.23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор може представляти інтереси держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Отже, прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; у разі відсутності такого органу.

Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк. Відповідний висновок щодо застосування вищевказаної норми права наведений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18 (п.77).

В силу ст.23 вказаного Закону на прокурора покладається обов`язок попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень.

Європейський суд з прав людини звертав увагу на те, що підтримка, яка надається прокуратурою одній зі сторін, може бути виправдана за певних обставин, наприклад, у тих випадках, коли відповідне правопорушення зачіпає інтереси великого числа громадян, або у випадках, коли потрібно захистити інтереси держави (див. mutatismutandis рішення від 15 січня 2009 року у справі «Менчинська проти Росії» (Menchinskaya v. Russia), заява №42454/02, § 35).

З витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 16.11.2020 вбачається, що земельна ділянка з кадастровим з номером 3221280800:08:009:0007 є об`єктом комунальної власності і від імені власника такої земельної ділянки виступала Богданівська сільська рада.

Поряд з цим, пп.4 п. 2 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад» (зі змінами та доповненнями), повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, старост сіл, селищ територіальних громад, які увійшли до складу територіальних громад, території яких затверджено Кабінетом Міністрів України на підставі цього Закону, припиняються в день набуття повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних на перших місцевих виборах у 2020 році.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №715-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Київської області», територія с. Богданівка увійшла до складу території Великодимиреської територіальної громади Броварського району Київської області з адміністративним центром у смт. Велика Димерка.

Таким чином, відповідно до пп.4 п. 2 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад» повноваження Богданіської сільської ради припинені в день набуття повноважень Великодимерською селищною радою.

Отже, у даному випадку особою, яка має право здійснювати повноваження від імені власника майна Богданівської територіальної громади Броварського району Київської області на момент звернення прокурора з позовом до суду є Великодимерська селищна рада.

Так, як визначено ч.1 ст.374 ЦК України, територіальна громада є одним із суб`єктів права власності на землю (земельну ділянку).

В силу ч.2 ст.327 ЦК України управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Згідно п. «б» ч.1 ст.80 ЗК України територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, є суб`єктами права власності на землі комунальної власності.

Однак, відповідний орган Богданівська сільська рада, правонаступником якої є Великодимерська селищна рада, є особою, яка прийняла спірне рішення та уклала спірний договір, що стало підставою для набуття відповідачем 2 прав на відповідну земельну ділянку, як вказує у позові прокурор, з порушеннями чинного законодавства, що порушує права та інтереси територіальної громади власника такої земельної ділянки.

З урахуванням зазначеного, а також враховуючи відсутність іншого органу, який міг би здійснити захист інтересів держави в особі територіальної громади, враховуючи необхідність захисту не окремої особи, а всієї територіальної громади, звернення з даним позовом прокурора є виправданим та обґрунтованим. Зважаючи на те, що оспорювані рішення прийняті відповідним органом, правонаступником якого є відповідач 1 у справі Великодимерська селищна рада, прокурор не міг визначити відповідний орган позивачем, оскільки такий орган не може бути одночасно і позивачем, і відповідачем (також див. постанови ВП ВС від 15.09.2020 у справі №469/1044/17, КГС ВС від 07.09.2020 у справі №917/468/19 та від 16.09.2020 у справі №922/708/19).

Отже, прокурор у даному випадку довів підстави для представництва ним інтересів держави в особі відповідної територіальної громади, тому відсутні підстави для залишення позову прокурора без розгляду.

Щодо наявності порушень, на які посилається прокурор, звертаючись з відповідним позовом до суду слід зазначити наступне.

Оспорюючи спірне рішення та спірний договір, а також заявляючи похідні вимоги щодо припинення права відповідача 2 на земельну ділянку з кадастровим номером 3221280800:08:009:0007, що виникло в силу них, прокурор стверджує, що земельна ділянка передана в оренду протиправно без проведення торгів та за відсутності нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з чим не погоджується суд з наступних підстав.

Згідно ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як визначено ч.ч. 3, 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування», матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад; від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, обсяг прав та обов`язків власників та землекористувачів, умови надання та використання земельних ділянок врегульовані нормами, зокрема, ЗК України.

Так, у відповідності до ч. 1 ст. 3 ЗК України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Як встановлено ст. 12 ЗК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями комунальної власності територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до ч.ч.1,2 ст.116 ЗК України: громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону; набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Як установлено ч.1 ст.123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування; рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Поряд з цим, відповідно до ч.1 ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст.122 ЗК України .

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, в силу ч.2 ст.124 ЗК України, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених ч.ч.2,3 ст.134 ГПК України.

Звертаючись до суду з даним позовом, прокурор вказував на порушення вимог відповідної норми при прийнятті спірного рішення та укладення спірного договору, що суд вважає необгрунтованим, оскільки у даному випадку є підстави для застосування ч.2 ст.134 ЗК України, яка виключає необхідність проведення земельних торгів.

Так, ч.1 ст.134 ЗК України містить припис про те, що земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених ч.2 цієї статті.

Зокрема, в силу ч.2 такої статті не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Між тим, у даній справі встановлено, що на земельній ділянці з кадастровим номером 3221280800:08:009:0007, яка передається у тимчасове користування відповідачу 2 ТОВ «Еко Старт» відповідно до спірного рішення та спірного договору, розташований об`єкт виробнича споруда - шламонакопичувач для захоронення відходів (реєстраційний номер 909033932212), що підтверджується висновком проведеної судової експертизи, і така земельна ділянка є повністю необхідною для його розміщення та експлуатації. При цьому, право власності на відповідне майно, яке зареєстроване за відповідачем 2, на даний час не оспорене. Посилання прокурора на те, що споруда знаходиться на іншій земельній ділянці з кадастровим номером 3221280800:08:010:0001 помилкові, оскільки на момент прийняття спірного рішення та укладення спірного договору такої земельної ділянки як об`єкта цивільних прав вже не існувало - така земельна ділянка перенесена до архівного шару. Поряд з цим, наявність відомостей у реєстрах щодо перебування вказаної будівлі на земельній ділянці з кадастровим номером 3221280800:08:010:0001 не змінює фактичного розташування відповідного об`єкту на земельній ділянці, що сформована на підставі рішення Богданівської сільської ради від 04.11.2020 №1974-61-VII вже після набуття відповідачем 2 права власності на відповідний об`єкт шламонакопичувач для захоронення відходів та реєстрації права власності на нього.

Також, не є підставою для визнання недійсними спірного рішення та договору відсутність нормативної грошової оцінки відповідної земельної ділянки, на якій розташована виробнича будівля відповідача 2.

Так, як унормовано ч.ч.1,2 ст.206 ЗК України, використання землі в Україні є платним; об`єктом плати за землю є земельна ділянка; плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно пп.14.1.136 п.14.1 ст.14 ПК України (в редакції, чинній на момент прийняття спірного рішення та укладення спірного договору) орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.

Відповідно до пп.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України плата за землю є обов`язковим платежем у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Орендна плата відповідно до ст.15 Закону України Про оренду землі» є однією із істотних умов договору.

Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю (постанова Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19).

Так, в силу ст.5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Положення щодо використання нормативної грошової оцінки земельної ділянки для визначення розміру податку та орендної плати за землю визначено і пп.289.1 ст.289 ПК України.

Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пп.288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України (пункт 7.12. постанови Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 905/1680/20).

Розмір орендної плати визначається у договорі оренди, що установлено ч.1 ст.15 Закону України «Про оренду землі».

Як визначено пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України (в редакції, чинній на момент прийняття спірного рішення та укладення спірного договору), розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку:

-для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

-для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

У п.8.26 постанови від 05.07.2023 у справі №911/912/2797/21 Велика Палата Верховного Суду України зазначила, що законодавцем допускається передання власником в оренду земельної ділянки у випадку неможливості проведення нормативної грошової оцінки за об`єктивних обставин та визначено можливість розрахунку річного платежу орендної плати за певними алгоритмом, передбаченим абзацом третім пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України. Зазначена норма є винятком із загального правила, який може застосовуватися у випадку неможливості визначення нормативної грошової оцінки певної земельної ділянки. Повноваження власника щодо вільного користування землею не можуть обмежуватися внаслідок неможливості проведення власником чи орендарем її нормативної грошової оцінки з об`єктивних причин.

У п.8.32 вказаної постанови зазначено, що місцева рада як власник земель на території населеного пункту не позбавляється права власності на таку землю у випадку, якщо межі населеного пункту не визначено належним способом, вона не може обмежуватися в переданні у користування належної територіальній громаді земельної ділянки, що розташована на її території, якщо така земельна ділянка визначена за кадастровим номером (набула статусу об`єкта майнових прав) та відсутній спір з суміжними землекористувачами щодо меж земельної ділянки.

Переглядаючи судові рішення у вказаній справі, Велика Палата Верховного Суду України, враховуючи існуючий порядок затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки, компетенцію державних органів. зазначила, у п.8.36 постанови у відповідній справі дійшла висновку про те, що на орендаря не може покладатися тягар відповідальності за не вчинення радами компетентних дій з визначення меж населеного пункту, на території якого розташована земельна ділянка. При цьому, Велика Палата Верховного Суду України зазначила, що не вчинення сільською радою дій щодо затвердження меж населеного пункту не позбавляє її права комунальної власності на земельну ділянку та не заперечує можливості її використання, зокрема, передачі в користування іншим особам; у такому випадку рада може втратити частину потенційного доходу, якщо визначена без нормативної грошової оцінки плата за землю буде нижчою, ніж орендна плата, яка б визначалася із застосуванням такої оцінки.

Відповідно до п.8.45 постанови від 05.07.2023 у справі №912/2797/21 Велика Палата Верховного Суду України вказала, що за наявності відповідного рішення органу публічної влади щодо передання у користування земельної ділянки особі в останньої виникають правомірні очікування мирно володіти майном (право користування). При цьому такі правомірні очікування є об`єктом правового захисту згідно із статтею 1 Першого протоколу до Конвенції та національного законодавства України.

Як визначено ч.4 ст.236 ГПК України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Отже, встановлення розміру орендної плати тимчасово до моменту вступу в силу нормативної грошової оцінки землі, з урахуванням ринкової вартості земельної ділянки на підставі висновку про вартість земельної ділянки, не може бути підставою вважати таким, що не відповідають чинному законодавству спірне рішення та договір, яким визначений розмір орендної плати відповідної земельної ділянки.

Окрім того, відповідне спірне рішення виконано на момент звернення до суду з позовом шляхом укладення спірного договору, тобто фактично вичерпало свою дію, тому визнання його недійсним не забезпечує ефективний захист права, на захист якого подано позов.

З урахуванням зазначеного, відсутні підстави для визнання недійсними спірного рішення та спірного договору, а також задоволення похідної вимоги від таких вимог - скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію права оренди та припинення речових прав ТОВ «Еко-Старт» на земельну ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:009:0007.

Відповідно до ст.129 ГПК України витрати по оплаті судового збору, понесені прокурором у розмірі 6 810грн, суд покладає на прокурора, враховуючи відмову у задоволенні заявлених вимог у повному обсязі.

Витрати відповідача 2 ТОВ «Еко-Старт» в частині попередньої оплати судового експертизи відповідно до вимоги суду в розмірі 41 186,40грн підлягають відшкодуванню відповідному учаснику за рахунок прокурора.

На підставі викладеного, керуючись ст. 129, 232-233, 237-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Відмовити повністю у задоволенні позову заступника керівника Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Великодимерської територіальної громади Броварського району Київської області до Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області (ідентифікаційний код 04363834; 07442, Київська область, Броварський район, смт.Велика Димерка, вул. Бобрицька, 1), Приватного підприємства «ЕКО-СТАРТ» (ідентифікаційний код 31876080; 07433, Київська область, Броварський район, с.Богданівка, вул. Леніна, 219) щодо:

- визнання недійсним рішення Богданівської сільської ради Броварського району Київської області від 12.11.2020 №2009-62-VII «Про передачу в оренду землі (землі комунальної власності) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, розташованої в селі Залісся в межах Богданівської сільської ради Броварського району Київської області»;

- визнання недійсним договору оренди землі (тимчасовий) від 16.11.2020, укладеного між Богданівською сільською радою Броварського району Київської області та Приватним підприємством «Еко-Старт»;

- скасування рішення державного реєстратора від 16.11.2020 за індексним номером 55169038 про державну реєстрацію права оренди за Приватним підприємством «Еко-Старт» (ідентифікаційний код 31876080) на земельну ділянку з кадастровим номером 3221280800:08:009:0007 з одночасним припиненням речових прав Приватного підприємства «Еко-Старт» на земельну ділянку з кадастровим номером 3221280800:08:009:0007.

2. Стягнути з Київської обласної прокуратури (ідентифікаційний код 02909996; 01601, м.Київ, бул. Лесі Українки, 27/2);на користь Приватного підприємства «ЕКО-СТАРТ» (ідентифікаційний код 31876080; 07433, Київська область, Броварський район, с.Богданівка, вул. Леніна, 219) 41 186,40грн в рахунок відшкодування витрат по оплаті судової експертизи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга подається протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення у порядку, встановленому ст.257 ГПК України.

Повний текст рішення складено 02.10.2023.

Суддя А.Р. Ейвазова

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення18.09.2023
Оприлюднено04.10.2023
Номер документу113856643
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —911/2361/21

Рішення від 18.09.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 11.09.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 04.09.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 15.08.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 07.12.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 23.11.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 24.10.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 11.08.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 30.06.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 14.06.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні