Рішення
від 19.09.2023 по справі 300/1849/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" вересня 2023 р. справа № 300/1849/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Григорука О.Б.,

при секретарі Цуркан М.І.,

за участю: представника позивача - Марчак М.П., представника відповідача - Джогола Т.В., представника третьої особи - Лукинів М.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" до Рожнятівської селищної ради, третя особа товариство з обмеженою відповідальністю "ВААР", про визнання протиправним та скасування рішення Рожнятівської селищної ради від 23.12.2021 №510-16/2021

ВСТАНОВИВ:

ТОВ «Карпатнафтохім» звернулось до суду з позовом до Рожнятівської селищної ради, ТОВ «ВААР» про визнання протиправним та скасування рішення сесії Рожнятівської селищної ради від 23.12.2021 №510-16/2021 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 246,7797га, розташованої за межами населеного пункту».

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10.04.2023 позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10.04.2023 відмовлено в задоволенні клопотання ТОВ «Карпатнафтохім» про забезпечення адміністративного позову (а.с. 92-94).

До суду 14.04.2023 від позивача надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви та оригінали позовної заяви з виправленими недоліками в частині суб`єктного складу учасників (а.с. 99-110).

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.04.2023 відкрито провадження по справі та визначено, що справа буде розглядатися за правилами загального позовного провадження.

На виконання ухвали суду від 17.04.2023 відповідачем на офіційному вебсайті Рожнятівської селищної ради розміщено оголошення про те, що на розгляді Івано-Франківського окружного адміністративного суду перебуває справа №300/1849/23 за позовом ТОВ «Карпатнафтохім» до Рожнятівської селищної ради, третя особа ТОВ «ВААР» про визнання протиправним та скасування рішення Рожнятівської селищної ради від 23.12.2021 №510-16/2021 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 246,7797га, розташованої за межами населеного пункту». Підготовче засідання призначене на 03.05.2023 р. о 10.30. Крім цього, надано суду обґрунтування неможливості розміщення такого оголошення в друкованому засобі масової інформації, в якому оприлюднювалось оскаржуване рішення, в зв`язку з припиненням ТОВ «Редакція газети «Новини Підгір`я» (а.с. 182-184).

Протокольною ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13.07.2023 суд ухвалив закрити підготовче провадження по справі та розпочати розгляд справи по суті.

В обґрунтування своїх вимог позивач вказує, що оскаржуване рішення не містить підстав для проведення нормативної грошової оцінки. Зазначає, що при виготовленні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки безпідставно використано Методику нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 №1147, оскільки вважає, що об`єктом нормативної грошової оцінки є земельні ділянки усіх категорій та форм власності в межах території територіальної громади (або її частини). В той же час, вказує позивач, що земельна ділянка, яка була предметом оцінки знаходиться поза межами населеного пункту. Також зазначає, що суб`єктом оціночної діяльності безпідставно застосовано коефіцієнт, який характеризує зональні фактори розташування земельної ділянки (Км4) на рівні 1. В зв`язку з наведеним вважає оскаржуване рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню (а.с. 101-109).

Відповідач скористався правом подання відзиву на адміністративний позов, який надійшов на адресу суду 08.05.2023 (а.с. 152-158). Згідно відзиву відповідач позовні вимоги не визнав та вважає, що Рожнятівською селищною радою при прийнятті оскаржуваного рішення дотримано вимог чинного законодавства, а Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 246,7797га, розташованої за межами населеного пункту розроблена на підставі та у відповідності вимог Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 №1147, яка була чинна на час її виготовлення. Вказує, що ТОВ «ВААР» вірно застосовано коефіцієнт Км4. Просить в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

Третя особа надала суду письмові пояснення, згідно яких в задоволенні позовних вимог просить відмовити (а.с. 131-136).

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав зазначених у позовній заяві та письмових поясненнях наданих суду (а.с. 194-198).

Представник відповідача щодо задоволення позовних вимог заперечила з мотивів наведених у відзиві на адміністративний позов.

Представник третьої особи в судовому засіданні просив відмовити в задоволенні адміністративного позову.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, вислухавши пояснення представника позивача, представника відповідача, третьої особи дослідивши та оцінивши докази, судом встановлено наступне.

30.09.2021 Рожнятівською селищною радою прийнято рішення №357-13/2021 «Про розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 246,7797 га, яка розташована за межами населеного пункту смт. Рожнятів» (а.с. 172).

На підставі укладеного договору на виконання робіт від 02.12.2021 №НГ02/21 товариством з обмеженою відповідальністю «ВААР» розроблено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 246,7797 га (кадастровий номер 2624855100:02:001:0001) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02), яка розташована за межами населеного пункту смт. Рожнятів Рожнятівської селищної ради Калуського району Івано-Франківської області» (а.с. 29-60).

Рожнятівська селищна рада на другому засіданні шістнадцятої сесії восьмого демократичного скликання прийняла рішення №510-16/2021 від 23.12.2021, яким вирішила:

1. Затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 246,7797га, розташованої за межами населеного пункту смт. Рожнятів (кадастровий номер 2624855100:02:001:0001), розроблену ТОВ «ВААР».

2. Встановити, що середня (базова) вартість 1 кв.м. земельної ділянки становить 92,92 грн./кв.м.

3. Ввести в дію нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 246,7797 га, розташованої за межами населеного пункту смт. Рожнятів (кадастровий номер 2624855100:02:001:0001) з 01.01.2023.

4. Відділу у Рожнятівському районі Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області при видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, враховувати щорічну індексацію відповідно до вимог діючого законодавства.

5. Вважати з 01.01.2023 таким, що втратило чинність рішення Рожнятівської районної ради від 28.08.2009 №515-21/2009 «Про затвердження тех. документації з оцінки земель ЗАТ «Лукор» для обслуговування Чечвинського водосховища.

6. Загальному відділу оприлюднити рішення на офіційному сайті селищної ради та в часописі «Новини Підгір`я» до 15 липня 2022 року.

7. Контроль за виконанням рішенням покласти на постійну депутатську комісію.

Судом встановлено, що вказане рішення було оприлюднене у газеті «Новини Підгір`я» від 18.02.2022 (а.с. 175).

Окрім цього, судом встановлено, що проект такого рішення перед його прийняттям був оприлюднений та міститься на офіційному вебсайті Рожнятівської селищної ради https://rozhnrada.gov.ua, в розділі «Документи, інші документи» 10.12.2021.

З огляду на наведене суду вважає, що оскаржуване рішення є нормативно-правовим регуляторним актом, оскільки прийняте уповноваженим органом суб`єкта владних повноважень, змінює норми права, скасовує інший правовий акт, поширюється на невизначене коло осіб (платників податку з плати за землю, коло яких не є конкретно визначеним) та спрямована на правове регулювання адміністративних відносин між регуляторним органом та іншими суб`єктами господарювання. Відповідно оскаржуване рішення стосується прав та законних інтересів позивача як орендаря земельної ділянки кадастровий номер 2624855100:02:001:0001, площею 246,7797га, розташованої за межами населеного пункту смт. Рожнятів, на підставі договору оренди від 16.10.2019 та додаткових угод до нього (а.с. 159-167).

Не погодившись із оскаржуваним рішенням позивач оскаржив його до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Оґрунтовуючи позовні вимоги позивач не посилається на порушення відповідачем процедури прийняття рішення чи порядку його оприлюднення та не обґрунтовує цим протиправність оскаржуваного рішення.

При цьому судом встановлено, що проект рішення до розгляду рішення на сесії Рожднятівської селищної ради та саме оскаржуване рішення після його прийняття були оприлюднені у встановленому законом порядку.

Рішення, що оскаржується прийняте в порядку встановленому п.34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» на пленарному засіданні селищної ради.

Водночас, позивач позовні вимоги мотивує тим, що оскаржуване рішення не містить підстав для проведення нормативної грошової оцінки, а також при виготовленні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки безпідставно використано Методику нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 №1147, оскільки позивач вважає, що об`єктом нормативної грошової оцінки є земельні ділянки усіх категорій та форм власності в межах території територіальної громади (або її частини). В той же час, земельна ділянка, яка була предметом оцінки знаходиться поза межами населеного пункту. Також зазначає, що суб`єктом оціночної діяльності безпідставно застосовано коефіцієнт, який характеризує зональні фактори розташування земельної ділянки (Км4) на рівні 1.

Відповідно до статті 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Пунктом 34 ч. 1 ст. 26 зазначеного Закону передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Судом встановлено, що рішення Рожнятівської селищної ради №510-16/2021 від 23.12.2021, яким затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 246,7797га, розташованої за межами населеного пункту смт. Рожнятів (кадастровий номер 2624855100:02:001:0001), та яка розроблена ТОВ «ВААР» прийнято на черговій шістнадцятій сесії восьмого демократичного скликання шляхом відкритого голосування (а.с. 235).

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно з пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, пункт 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

Згідно з п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, для значення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Преамбулою Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 №1378-IV встановлено, що цей Закон визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

У відповідності до положень статті 5 Закону України «Про оцінку земель» залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки з земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (частина 1 статті 15 Закону України «Про оцінку земель»).

Статтями 18, 20, 23 цього Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих за межами населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

За результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Суд зазначає, що нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки проведена та затверджена рішенням Рожнятівської районної ради від 28.09.2009 №519-21/2009, тобто законодавчо встановлений термін, після спливу якого відповідач зобов`язаний розробити та затвердити нову грошову оцінку станом на момент прийняття рішення (23.12.2021) настав.

При цьому, розроблення технічної документації здійснено з дотриманням ст. 15 Закону України «Про оцінку земель», тобто на підставі рішення органу місцевого самоврядування. Рожнятівською селищною радою прийнято рішення №357-13/2021 від 30.09.2021 «Про розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 246,7797 га, яка розташована за межами населеного пункту смт. Рожнятів» (а.с. 172).

Щодо тверджень позивача, що при виготовленні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки безпідставно використано Методику нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 №1147. Вказане позивач обґрунтовує тим, що об`єктом нормативної грошової оцінки є земельні ділянки усіх категорій та форм власності в межах території територіальної громади (або її частини). В той же час, вказує позивач, що земельна ділянка, яка була предметом оцінки знаходиться поза межами населеного пункту, а тому вищевказана Методика не може бути застосована для визначення нормативної грошової оцінки зазначеної земельної ділянки.

Вказане твердження представника позивача є хибним, оскільки ним безпідставно ототожнено поняття "межі територіальної громади" та "межі населеного пункту".

Вказана Методика підлягала застосуванню при здійсненні грошової нормативної оцінки ТОВ «ВААР» незалежно від розташування земельної ділянки в межах населеного пункту чи поза його межами, оскільки визначальним є її розташування в межах територіальної громади. Згідно Технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 246,7797га, земельна ділянка розташована за межами населеного пункту смт. Рожнятів (кадастровий номер 2624855100:02:001:0001), але в межах територіальної громади Рожнятівської селищної ради, що також підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (а.с. 47).

Також позивач вказує на безпідставність визначення коефіцієнта КМ4 на рівні 1 без врахування п. 9 та п. 10 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 №1147.

Суд зазначає, що застосування КМ4 на рівні 1 у спірному випадку відповідає вимогам вищевказаної методики, оскільки згідно п. 19 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 №1147 встановлено, що до затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах територіальної громади для визначення нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки за межами населених пунктів може складатися технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі договору, який укладається заінтересованими особами. Значення коефіцієнта, який характеризує зональні фактори місця розташування земельної ділянки (Км4), у такій документації приймається таким, що дорівнює 1.

Суд звертає увагу, що посилання позивача на уже затверджену Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах територіальної громади згідно рішення №103-9/2012 від 12.01.2012, є безпідставним, оскільки вказаним рішенням затверджена технічна документація земель в межах населеного пункту селища Рожнятів Рожнятівської селищної ради, а земельна ділянка площею 246,7797 га, розташована за межами населеного пункту смт. Рожнятів (а.с. 229).

За таких обставин, наведені позивачем доводи та обґрунтування не можуть бути підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення, а рішення Рожнятівської селищної ради №510-16/2021 від 23.12.2021 «2021 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 246,7797га, розташованої за межами населеного пункту» прийняте відповідно до діючих законодавчих актів.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд вважає, що Рожнятівська селищна рада Івано-Франківської області, як суб`єкт владних повноважень, довела правомірність оскаржуваного рішення, а позовні вимоги є такими, що задоволенню не підлягають.

Підстави для вирішення судом питання про розподіл між сторонами судових витрат у відповідності до ст. 139 КАС України відсутні.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" (код ЄДРПОУ 33129683, вул. Промислова, 4, м. Калуш, Івано-Франківська область, 77306) до Рожнятівської селищної ради (код ЄДРПОУ 04355125, вулиця Шкільна, 1, смт. Рожнятів, Калуський р-н, Івано-Франківська обл., 77600), третя особа товариство з обмеженою відповідальністю "ВААР" (код ЄДРПОУ 20533845, вул. Української Перемоги, 34/1, м. Івано-Франківськ, 76000) про визнання протиправним та скасування рішення Рожнятівської селищної ради від 23.12.2021 №510-16/2021 - відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Григорук О.Б.

Рішення складене в повному обсязі 29.09.2023.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.09.2023
Оприлюднено04.10.2023
Номер документу113862407
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —300/1849/23

Постанова від 13.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Рішення від 19.09.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Рішення від 19.09.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 17.04.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 10.04.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні