Рішення
від 02.10.2023 по справі 300/4407/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" жовтня 2023 р. справа № 300/4407/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Григорука О.Б., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, третя особа Структурна одиниця (філія) "Укрнафта Буріння" ПАТ "Укрнафта", про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання до вчинення дій

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, третя особа Структурна одиниця (філія) "Укрнафта Буріння" ПАТ "Укрнафта", про

визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 24.02.2023 №092350006041 про відмову у призначенні та виплаті пенсії за віком на пільгових умовах по Списку №2;

зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області зарахувати до страхового стажу позивача роботу в шкідливих умовах праці: у Надвірнянському управлінні бурових робіт період з 27.08.1992 по 19.06.1995 на посадах вишкомонтажник та виконавець робіт вишкобудування, яка передбачена Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (Розділ 12 підрозділ 2130100б-24444 Постанови Кабінету Міністрів СРСР від 26.01.1991 №10, Розділ 12 підрозділ 2130100б-24444 Постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 №162, розділ 12 підрозділ 1. Пункт 2);

зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області призначити та виплачувати позивачу з 21.02.2023 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком 2 відповідно до ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійна страхування" від 09.07.2003 №1058-IV.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем протиправно прийнято рішення від 24.02.2023 №092350006041 про відмову у призначенні та виплаті пенсії за віком на пільгових умовах по Списку №2 у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу, оскільки відповідач протиправно не зарахував позивачу до пільговою страхового стажу спірний період робіт на посадах вишкомонтажник та виконавець робіт вишкобудування з 27.08.1992 по 19.06.1995, з врахуванням якого позивач має право на вказаний вид пенсії. Зазначено, що атестація робочих місць у Надвірнянському управлінні бурових робіт була проведена у 1993 році про що було видано наказ-постанову "Про надання пенсій за віком на пільгових умовах по результатах проведення атестації робочих місць за умовами праці" від 31.12.1993 №386/260, відповідно до якого на підставі результатів атестації робочих місць посади вишкомонтажник та виконавець робіт вишкобудування були віднесені до посад, які дають право на пенсію по віку на пільгових умовах по Списку 2. Зазначено, що відповідно до висновку Державної експертизи умов праці Івано-Франківської обласної державної адміністрації від 11.06.1998 №97 атестація була проведена з великою кількістю грубих порушень нормативних та законодавчих актів, тому дію Наказу-постанови від 31.12.1993 №386/260 було призупинено. Встановлено повторний термін проведення атестації робочих місць за умовами праці до 01.09.1998. Однак, повторна атестація була проведена лише 20.06.2000. Аргументовано, що відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства, а працівники зайняті в шкідливих і важких умовах праці у зв`язку з відсутністю відповідного документу не можуть бути позбавленими права на зарахування відповідних періодів роботи до пільгового стажу.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11.07.2023 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідачі скористалися правом на подання відзиву на позовну заяву.

27.07.2023 до суду надійшов відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (а.с.45-49). Згідно відзиву відповідач щодо задоволення позовної заяви заперечив, вказавши на відсутність підстав для призначення пенсії позивачу за віком на пільгових умовах за Списком №2, з підстав недостатності документально підтвердженого пільгового стажу роботи позивача. Відповідач вважає правомірним незарахування до пільгового стажу спірного періоду роботи позивача, з підстав відсутності підтвердження спірного періоду роботи позивача уточнюючою довідкою. Представник відповідача просив суд в задоволенні позову відмовити.

14.08.2023 до суду надійшов відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, відповідно до якого представник відповідача вважає позов безпідставним, необґрунтованим та просить в задоволенні вимог позивача відмовити у повному обсязі (а.с.69, 70).

27.07.2023 до суду надійшло пояснення третьої особи Структурна одиниця (філія) "Укрнафта Буріння" ПАТ "Укрнафта", в якому зазначено, що на звернення позивача йому видано довідку від 19.07.2023 №01/01/10/05/02/02-389 про те, що атестація робочих місць від 20.06.2000 №99/59 в Надвірнянському управлінні бурових робіт вважається первинною, оскільки атестація робочих місць від 25.12.1997 №09/22-1230, згідно з висновком Державної експертизи умов праці від 11.06.1998 за №97-61-28 визнано недійсною (а.с.53-55).

Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , 17.02.2023 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області з заявою про призначення позивачу пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2.

За результатом розгляду заяви позивача, за принципом екстериторіальності Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області прийняло рішення від 24.02.2023 №092350006041, яким відповідач відмовив позивачу в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п.2 ч.2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу роботи. Згідно вказаного рішення відповідач встановив, що вік заявника 54 роки 11 місяців 27 днів. Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 114 Закону № 1058 пенсії за віком на пільгових умовах призначаються працівникам, зайнятим, повний робочий день на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах. Зниження пенсійного віку відповідно до п. 2 ч.2 статті 114 Закону України "Про Загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" чоловікам - на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи за умови не менше половинити стажу на зазначених роботах. Страховий стаж заявника становить 36 років 11 місяців 1 день в тому числі робота за Списком №2 становить 11 років 18 днів. За доданими документами до пільгового та страхового стажу зараховано всі періоди роботи згідно поданих документів. Заявник не має права на призначення пенсії за віком (робота за Списком № 2) у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу роботи (а.с.33).

Періоди робіт позивача у Надвірнянському управлінні бурових робіт на посадах вишкомонтажник та виконавець робіт вишкобудування з 27.08.1992 по 19.06.1995 підтверджуються записами трудової книжка позивача НОМЕР_1 (а.с.9), та згідно розрахунку стажу позивача за пенсійною справою №092350006041 вказані періоди робіт, (зокрема з 27.08.1992 по 10.06.1993 - на посаді вишкомонтажник; з 11.06.1993 по 19.06.1995 - на посаді виконавець робіт вишкобудування), зараховані позивачу до загального страхового стажу (а.с.11).

Відповідно до матеріалів справи відповідачем не зараховано позивачу до пільгового стажу роботи спірний період роботи у Надвірнянському управлінні бурових робіт на посадах вишкомонтажник та виконавець робіт вишкобудування з 27.08.1992 по 19.06.1995, які передбачені Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (Розділ 12 підрозділ 2130100а-11587, 2130100б-24444 Постанови Кабінету Міністрів СРСР від 26.01.1991 №10, Розділ 12 підрозділ 2130100б-24444 Постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 №162, розділ 12 підрозділ 1. Пункт 2).

Згідно наказу-постанови "Про надання пенсій за віком на пільгових умовах по результатах проведення атестації робочих місць за умовами праці" від 31.12.1993 №386/260 атестація робочих місць у Надвірнянському управлінні бурових робіт була проведена у 1993 році, на підставі результатів атестації робочих місць посади вишкомонтажник та виконавець робіт вишкобудування були віднесені до посад, які дають право на пенсію по віку на пільгових умовах по Списку 2 (а.с.18, 19).

Відповідно до висновку Державної експертизи умов праці Івано-Франківської обласної державної адміністрації від 11.06.1998 №97 атестація була проведена з великою кількістю грубих порушень нормативних та законодавчих актів, тому дію Наказу-постанови від 31.12.1993 №386/260 було призупинено. Встановлено повторний термін проведення атестації робочих місць за умовами праці до 01.09.1998 (а.с.20, 21).

У відповідності до наказу-постанови від 20.06.2000 №99/59 та висновку експертизи якості проведення атестації робочих місць за умовами праці від 04.07.2000 №303, в Надвірнянському управлінні бурових робіт була проведена атестація робочих місць, за результатом якої посади вишкомонтажник та виконавець робіт вишкобудування були віднесені до посад, які дають право на пенсію по віку на пільгових умовах по Списку 2 (а.с.22-26).

При вирішенні даного спору суд виходить з наступного нормативно-правового регулювання спірних правовідносин.

Відповідно до частин першої та другої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Положеннями статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики ЄСПЛ. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

За відсутності страхового стажу, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності на дату досягнення віку, встановленого абзацами першим і третім - тринадцятим цього пункту, страхового стажу: з 1 квітня 2022 року по 31 березня 2023 року - не менше 29 років у чоловіків і не менше 24 років у жінок.

Працівникам, які не мають стажу роботи з шкідливими і важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону: чоловікам - на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи; жінкам - на 1 рік за кожні 2 роки такої роботи.

Статтею 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно пункту 20 Порядку №637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

Отже, основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. У разі відсутності в трудовій книжці записів про роботу, такий стаж встановлюється на підставі інших документів, уточнюючих довідок, відомостей та інших документів, які містять відомості про періоди роботи.

Пунктом 3 Порядку застосування Списків № 1 та № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 №383 (далі - Порядок № 383), встановлено, що при визначені права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. При цьому до пільгового стажу роботи зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати внесення цієї посади чи професії до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.

Відповідно до пункту 4.2 Порядку №383 результати атестації (як уперше проведеної, так і чергової) застосовуються при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, упродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови, якщо впродовж цього часу на даному підприємстві не змінились докорінні умови і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. У разі докорінної зміни умови і характеру праці для підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах має бути проведена позачергова атестація.

Згідно з пунктом 4.3 Порядку №383 у разі підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах за результатами атестації, вперше проведеної до 21 серпня 1997 року (впродовж 5 років після введення в дію Порядку проведення атестації робочих місць) до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зараховується весь період роботи на даному підприємстві у виробництвах, передбачених Списками, тобто період роботи зі шкідливими умовами праці, до дати видання наказу на підприємстві про результати проведення атестації та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку.

Пунктом 10 Порядку №383 установлено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку з оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку з наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та в разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку № 637.

Отже, як зазначено вище, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Проте якщо у трудовій книжці не зазначені відомості про умови праці та характер виконуваної роботи, то для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком №442 та Методичними рекомендаціями.

Відповідно до зазначених нормативних актів основна мета атестації полягає в регулюванні відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у галузі реалізації права на здорові й безпечні умови праці, пільгове забезпечення, пільги та компенсації за роботу в несприятливих умовах.

Згідно з пунктом 4 Порядку № 442 та підпункту 1.5 пункту 1 Методичних рекомендацій атестація проводиться не рідше одного разу на 5 років. Відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства, організації.

Так, згідно з статтею 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення встановлено адміністративну відповідальність керівників суб`єктів господарювання. Порушення терміну проведення атестації робочих місць за умовами праці та порядку її проведення тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

У разі, якщо непроведення атестації мало своїм наслідком заподіяння шкоди здоров`ю працівнику, керівник підприємства може бути притягнутий до кримінальної відповідальності за статтею 271 Кримінального кодексу України.

Атестація робочих місць відповідно до Порядку №442 та Методичних рекомендацій передбачає: установлення факторів і причин виникнення несприятливих умов праці; санітарно-гігієнічне дослідження факторів виробничого середовища, важкості й напруженості трудового процесу на робочому місці; комплексну оцінку факторів виробничого середовища і характеру праці на відповідність їхніх характеристик стандартам безпеки праці, будівельним та санітарним нормам і правилам; установлення ступеня шкідливості й небезпечності праці та її характеру за гігієнічною класифікацією; обґрунтування віднесення робочого місця до категорії зі шкідливими (особливо шкідливими), важкими (особливо важкими) умовами праці; визначення (підтвердження) права працівників на пільгове пенсійне забезпечення за роботу у несприятливих умовах; складання переліку робочих місць, виробництв, професій та посад із пільговим пенсійним забезпеченням працівників; аналіз реалізації технічних і організаційних заходів, спрямованих на оптимізацію рівня гігієни, характеру і безпеки праці.

За змістом пунктів 8 та 9 Порядку №442 проведення атестації робочих місць відомості про результати атестації робочих місць заносяться до карти умов праці, форма якої затверджується Мінпраці разом з Міністерством охорони здоров`я України. Перелік робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників, який складається за результатами проведеної атестації робочих місць, після погодження з профспілковим комітетом затверджується наказом по підприємству, організації і зберігається протягом 50 років. Витяги з наказу додаються до трудової книжки працівників, професії та посади яких внесено до переліку.

Аналіз зазначених норм свідчить про те, що своєчасно проведена атестація робочих місць за умовами праці є одним із заходів соціального захисту працівників, який має сприяти реалізації прав на здорові й безпечні умови праці, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах, пільгове пенсійне забезпечення тощо.

При цьому особа, яка працює на посаді, віднесеній до Списку №2, робоче місце по якій підлягає атестації, відповідно до Порядку №442, не наділена жодними правами (повноваженнями, обов`язками), які б могли вплинути на своєчасність проведення атестації робочих місць.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 29 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України) до початку роботи за укладеним трудовим договором власник або уповноважений ним орган зобов`язаний роз`яснити працівникові його права і обов`язки та проінформувати під розписку про умови праці, наявність на робочому місці, де він буде працювати, небезпечних і шкідливих виробничих факторів, які ще не усунуто, та можливі наслідки їх впливу на здоров`я, його права на пільги і компенсації за роботу в таких умовах відповідно до чинного законодавства і колективного договору.

Частинами першою та другою статті 153 КЗпП України установлено, що на всіх підприємствах, в установах, організаціях створюються безпечні і нешкідливі умови праці. Забезпечення безпечних і нешкідливих умов праці покладається на власника або уповноважений ним орган.

Відповідно до частини першої статті 7 Закону України від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII "Про охорону праці" працівники, зайняті на роботах з важкими та шкідливими умовами праці, безоплатно забезпечуються лікувально-профілактичним харчуванням, молоком або рівноцінними харчовими продуктами, газованою солоною водою, мають право на оплачувані перерви санітарно-оздоровчого призначення, скорочення тривалості робочого часу, додаткову оплачувану відпустку, пільгову пенсію, оплату праці у підвищеному розмірі та інші пільги і компенсації, що надаються в порядку, визначеному законодавством.

Аналіз зазначених норм свідчить про те, що роботодавець, який використовує найману оплачувану працю, зобов`язаний створювати безпечні та здорові умови праці, а за неможливості цього - поінформувати працівника під розписку про такі умови праці, а саме про наявність на робочому місці, де він буде працювати, небезпечних і шкідливих виробничих факторів, які ще не усунуто, та можливі наслідки їх впливу на здоров`я. Окрім того, роботодавець зобов`язаний поінформувати працівника про пільги і компенсації за роботу в таких умовах відповідно до чинного законодавства і колективного договору, в тому числі право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років.

Сукупність правових норм, про які йшлося у параграфах 32, 34, 36, 37, 45, 50, 51, 52 цієї постанови дозволяє дійти висновку, що атестація робочого місця є важливим запобіжником порушень у забезпеченні належних умов праці на підприємствах, в організаціях та установах.

Проте, держава покладає відповідальність за непроведення атестації, та відповідно, надмірний тягар, на пенсіонера (позивача у цій справі), зокрема, як обмежувальний захід при призначенні пільгової пенсії.

Відповідно до частини першої статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Елементом верховенства права є принцип правової визначеності.

Європейський суд з прав людини у пунктах 52, 56 рішення від 14 жовтня 2010 року у справі "Щокін проти України" зазначив, що тлумачення й застосування національного законодавства є прерогативою національних органів. Однак суд зобов`язаний переконатися в тому, що спосіб, у який тлумачиться й застосовується національне законодавство, призводить до наслідків, сумісних із принципами Конвенції з погляду тлумачення їх у практиці Європейського суду з прав людини. На думку Європейського суду з прав людини, відсутність у національному законодавстві необхідної чіткості й точності, які передбачали можливість різного тлумачення, порушує вимогу "якості закону", передбачену Конвенцією, і не забезпечує адекватного захисту від свавільного втручання публічних органів державної влади в майнові права заявника.

Отже, в разі існування неоднозначного або множинного тлумачення прав та обов`язків особи в національному законодавстві органи державної влади зобов`язані застосувати підхід, який був би найбільш сприятливим для особи.

За таких обставин, особи, які зайняті на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2, але з вини власника на таких підприємствах не було проведено атестацію робочого місця, мають право на зарахування стажу роботи на таких посадах до спеціального стажу, необхідного для призначення пенсії за віком на пільгових умовах Списком № 2.

При цьому на працівника, зайнятого на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, не можна покладати відповідальність за непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць за умовами праці. Непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць власником підприємств або уповноваженим ним органом не може позбавляти громадян їх конституційного права на соціальний захист, у тому числі щодо надання пенсій за віком на пільгових умовах. Контроль за додержанням підприємствами правил проведення атестації робочих місць за умовами праці покладається на відповідні повноважні державні контролюючі органи, зокрема Держпраці.

Отже, непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць власником підприємства не може бути підставою для відмови у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах. Відповідальність за непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць покладається на власника підприємства, а не працівника. При цьому контролюючу функцію у відносинах щодо проведення атестації робочих місць на підприємстві виконує держава в особі відповідних контролюючих органів, а не працівник.

Вказана правова позиція висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 19 лютого 2020 року в справі №520/15025/16-а, в якій, з метою дотримання завдань адміністративного судочинства та забезпечення конституційних гарантій осіб на пенсійне забезпечення Велика Палата Верховного Суду відступила від висновків Верховного Суду України, викладених у постановах від 10 вересня 2013 року у справі №21-183а13, від 25 листопада 2014 року у справі №21-519а14, від 10 й 17 березня 2015 року у справах №21-51а15, та №21-585а14, від 14 квітня 2015 року у справі №21-383а14, від 02 грудня 2015 року у справі №21-1329а15, від 10 лютого 2016 року у справі №21-5432а15 та від 12 квітня 2016 у справі №21-6501а15, щодо відсутності підстав для призначення пенсії на пільгових умовах з огляду на відсутність результатів атестації відповідного робочого місця за умовами праці.

При цьому Велика Палата Верховного Суду не вбачала підстав для відступу від висновків Верховного Суду України, викладених у постанові від 16 вересня 2014 року у справі №21-307а14, згідно яких, якщо чергова атестація була проведена з порушенням передбачених пунктом 4 Порядку №442 проведення атестації строків, а працівник до її проведення виконував роботу, яка дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, цей період його роботи має бути зарахований до пільгового стажу за результатами попередньої атестації.

Відповідно до частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постанові Верховного Суду від 19 лютого 2020 року у справі №520/15025/16-а.

Як встановлено, згідно наказу-постанови "Про надання пенсій за віком на пільгових умовах по результатах проведення атестації робочих місць за умовами праці" від 31.12.1993 №386/260 атестація робочих місць у Надвірнянському управлінні бурових робіт була проведена у 1993 році, на підставі результатів атестації робочих місць посади вишкомонтажник та виконавець робіт вишкобудування були віднесені до посад, які дають право на пенсію по віку на пільгових умовах по Списку 2 (а.с.18, 19).

Відповідно до висновку Державної експертизи умов праці Івано-Франківської обласної державної адміністрації від 11.06.1998 №97 атестація була проведена з великою кількістю грубих порушень нормативних та законодавчих актів, тому дію Наказу-постанови від 31.12.1993 №386/260 було призупинено. Встановлено повторний термін проведення атестації робочих місць за умовами праці до 01.09.1998 (а.с.20, 21).

У відповідності до наказу-постанови від 20.06.2000 №99/59 та висновку експертизи якості проведення атестації робочих місць за умовами праці від 04.07.2000 №303, в Надвірнянському управлінні бурових робіт була проведена атестація робочих місць, за результатом якої посади вишкомонтажник та виконавець робіт вишкобудування були віднесені до посад, які дають право на пенсію по віку на пільгових умовах по Списку 2 (а.с.22-26).

Періоди роботи позивача у Надвірнянському управлінні бурових робіт з 27.08.1992 по 10.06.1993 - на посаді вишкомонтажник та з 11.06.1993 по 19.06.1995 - на посаді виконавець робіт вишкобудування, які відносяться до робіт, визначених у Списку №2, виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (Розділ 12 підрозділ 2130100а-11587, 2130100б-24444 Постанови Кабінету Міністрів СРСР від 26.01.1991 №10, Розділ 12 підрозділ 2130100б-24444 Постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 №162, розділ 12 підрозділ 1. Пункт 2), тобто 2 роки 9 місяців 23 дні, зараховано до загального стажу роботи позивача, однак не зараховано у пільговий стаж за Списком №2 у зв`язку з відсутністю доказів проведення роботодавцем атестації робочого місця.

Оскільки, періоди роботи позивача роботи позивача у Надвірнянському управлінні бурових робіт з 27.08.1992 по 10.06.1993 - на посаді вишкомонтажник та з 11.06.1993 по 19.06.1995 - на посаді виконавець робіт вишкобудування, які відносяться до робіт, визначених у Списку №2, виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (Розділ 12 підрозділ 2130100а-11587, 2130100б-24444 Постанови Кабінету Міністрів СРСР від 26.01.1991 №10, Розділ 12 підрозділ 2130100б-24444 Постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 №162, розділ 12 підрозділ 1. Пункт 2) не зараховано позивачу у пільговий стаж за Списком №2 у зв`язку з відсутністю доказів проведення роботодавцем атестації робочого місця, то враховуючи вищевикладене, відповідач протиправно відмовив позивачу у призначенні пільгової пенсії у зв`язку з відсутністю уточнюючої довідки.

Оскаржуваним рішенням від 24.02.2023 №092350006041 відповідач відмовив позивачу у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п.2 ч.2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу роботи, при цьому підтвердив наявність у позивача необхідного віку та страхового стажу.

Суд зазначає, що враховуючи до пільгового стажу за Списком №2 вищевказані періоди роботи позивача: з 27.08.1992 по 10.06.1993 - на посаді вишкомонтажник та з 11.06.1993 по 19.06.1995 - на посаді виконавець робіт вишкобудування, стаж роботи позивача за Списком №2 становить не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, тому позивач має право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Надаючи оцінку факту порушеного права позивача, враховуючи відсутність будь-яких ефективних засобів правового захисту порушеного права позивача, окрім судового, суд дійшов висновку, що для ефективного захисту у цій справі суду слід: визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 24.02.2023 №092350006041 про відмову у призначенні та виплаті пенсії за віком на пільгових умовах по Списку №2; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області зарахувати позивачу до пільгового стажу за Списком №2 періоди роботи у Надвірнянському управлінні бурових робіт: з 27.08.1992 по 10.06.1993 - на посаді вишкомонтажник; з 11.06.1993 по 19.06.1995 - на посаді виконавець робіт вишкобудування; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області призначити позивачу з 21.02.2023 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, слід стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, за рахунок його бюджетних асигнувань, на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1073,60 гривень.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 24.02.2023 №092350006041 про відмову у призначенні та виплаті пенсії за віком на пільгових умовах по Списку №2.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області зарахувати ОСОБА_1 до пільгового стажу за Списком №2 періоди роботи у Надвірнянському управлінні бурових робіт: з 27.08.1992 по 10.06.1993 - на посаді вишкомонтажник; з 11.06.1993 по 19.06.1995 - на посаді виконавець робіт вишкобудування.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області призначити ОСОБА_1 з 21.02.2023 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (код ЄДРПОУ 20453063, площа Народна, 4, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) сплачений судовий збір в розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 60 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Григорук О.Б.

Дата ухвалення рішення02.10.2023
Оприлюднено04.10.2023
Номер документу113862409
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання до вчинення дій

Судовий реєстр по справі —300/4407/23

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 24.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Рішення від 02.10.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 11.07.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні