КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 вересня 2023 року № 640/6173/22
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Колеснікової І.С., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом публічного акціонерного товариства «Укрнафта» до Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків, Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області, Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області, Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області про визнання протиправними та скасування наказів, -
В С Т А Н О В И В:
Публічне акціонерне товариство «Укрнафта» (далі також ПАТ «Укрнафта», позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків, Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області, Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області, Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області (далі також відповідачі), у якому просило суд визнати протиправними та скасувати у повному обсязі:
- наказ № 57 від 10 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ПАТ «Укрнафта»;
- наказ № 796-п від 08 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Управління транспорту Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (ВП 42475044)»;
- наказ № 811-п від 08 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Управління нафтопромислового сервісу Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (код 142800)»;
- наказ № 420-пп від 11 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Нафтогазовидобувного управління «Бориславнафтогаз» Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (код ЄДРПОУ 00136544)»;
- наказ № 211-п від 10 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Нафтогазовидобувного управління «Полтаванафтогаз» Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (податковий номер 22525915)»;
- наказ № 282-п від 10 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової перевірки НГВУ «Чернігівнафтогаз» ПАТ «Укрнафта» (податковий номер 00136573)»;
- наказ № 283-п від 10 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової перевірки Гніденцівського ГПЗ ПАТ «Укрнафта» (податковий номер 00136875)»;
- наказ № 284-п від 10 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової перевірки Структурної одиниці (філії) «Укрнафта буріння» ПАТ «Укрнафта» (податковий номер 00142875)»;
- наказ № 264-п від 11 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки НГВУ «Долинанафтогаз» ПАТ «Укрнафта» (код ЄДРПОУ 00136490)»;
- наказ № 262-п від 11 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки НГВУ «Надвірнанафтогаз» ПАТ «Укрнафта» (код ЄДРПОУ 00136515)»;
- наказ № 263-п від 11 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Науково-дослідного і проектного інституту ПАТ «Укрнафта» (код ЄДРПОУ 33603711)»;
- наказ № 261-п від 11 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Долинецького газопереробного заводу ПАТ «Укрнафта» (код ЄДРПОУ 00136857)».
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 лютого 2022 року відкрито провадження та призначено справу до розгляду у порядку спрощеного провадження без виклику сторін.
На виконання положень пункту 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» адміністративну справу було передано до Київського окружного адміністративного суду за належністю.
Матеріали справи отримані Київським окружним адміністративним судом та протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями справа розподілена судді Колесніковій І.С.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 19 червня 2023 року відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 28.09.2023 провадження у справі 640/6173/22 в частині визнання протиправним та скасування у повному обсязі наказу № 57 від 10 лютого 2022 року Про проведення документальної планової виїзної перевірки ПАТ Укрнафта закрито.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про відсутність у відповідачів законодавчих підстав для прийняття оскаржуваних наказів з огляду, зокрема, на запроваджений мораторій на проведення перевірок.
Заперечуючи проти заявлених позовних вимог відповідачі, у наданих суду відзивах наголошують на прийнятті оскаржуваних рішень відповідно до вимог чинного законодавства, посилаючись на обставини, викладені у наданих відзивах.
Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Як вбачається з матеріалів справи, щодо позивача прийняті наступні накази щодо проведення документальної планової виїзної перевірки:
- № 57 від 10 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ПАТ «Укрнафта» (Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків);
- № 796-п від 08 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Управління транспорту Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (ВП 42475044)» (Головне управління ДПС у м. Києві);
- № 811-п від 08 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Управління нафтопромислового сервісу Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (код 142800)» (Головне управління ДПС у м. Києві);
- № 420-пп від 11 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Нафтогазовидобувного управління «Бориславнафтогаз» Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (код ЄДРПОУ 00136544)» (Головне управління ДПС у Львівській області);
- № 211-п від 10 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Нафтогазовидобувного управління «Полтаванафтогаз» Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (податковий номер 22525915)» (Головне управління ДПС у Львівській області);
- № 282-п від 10 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової перевірки НГВУ «Чернігівнафтогаз» ПАТ «Укрнафта» (податковий номер 00136573)» (Головне управління ДПС у Чернігівській області);
- № 283-п від 10 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової перевірки Гніденцівського ГПЗ ПАТ «Укрнафта» (податковий номер 00136875)» (Головне управління ДПС у Чернігівській області);
- № 284-п від 10 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової перевірки Структурної одиниці (філії) «Укрнафта буріння» ПАТ «Укрнафта» (податковий номер 00142875)» (Головне управління ДПС у Чернігівській області);
- № 264-п від 11 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки НГВУ «Долинанафтогаз» ПАТ «Укрнафта» (код ЄДРПОУ 00136490)» (Головне управління ДПС в Івано-Франківській області);
- № 262-п від 11 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки НГВУ «Надвірнанафтогаз» ПАТ «Укрнафта» (код ЄДРПОУ 00136515)» (Головне управління ДПС в Івано-Франківській області);
- № 263-п від 11 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Науково-дослідного і проектного інституту ПАТ «Укрнафта» (код ЄДРПОУ 33603711)» (Головне управління ДПС в Івано-Франківській області);
- № 261-п від 11 лютого 2022 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Долинецького газопереробного заводу ПАТ «Укрнафта» (код ЄДРПОУ 00136857)» (Головне управління ДПС в Івано-Франківській області).
Не погоджуючись з такими рішеннями відповідачів, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.
Відповідно до пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України (далі ПК України) контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Як зазначається в статті 77 ПК України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок.
План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть, проводитися такі документальні планові перевірки.
До плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання інших вимог законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
Періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний. Платники податків з незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки, середнім - не частіше ніж раз на два календарних роки, високим - не частіше одного разу на календарний рік.
Порядок формування та затвердження плану-графіка, перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом.
Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки вручено під розписку або надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
Згідно з пунктом 81.1 статті 81 ПК України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:
-направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;
-копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;
-службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.
Непред`явлення або не надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки (абзац 5 пункту 81.1 статті 81 ПК України).
Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці 5 пункту 81.1 статті 81 ПК України, не дозволяється.
Положення статті 19 Конституції України встановлюють, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
При цьому кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб (стаття 55 Конституції України).
Право на судовий захист відображене в частині 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), відповідно до якої кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Завданням адміністративного судочинства є ефективний захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Відповідно у випадку звернення зацікавленої особи з позовом до суду адміністративний суд повинен надати правову оцінку діям суб`єкта владних повноважень при прийнятті того чи іншого рішення та перевірити його відповідність критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень та які закріплені у статті 2 КАС України.
З урахуванням наведеного суд дійшов таких висновків: аналізованими нормами ПК України з дотриманням балансу публічних і приватних інтересів установлено умови та порядок прийняття контролюючими органами рішень про проведення перевірок, зокрема документальних планових виїзних. Лише їх дотримання може бути належною підставою наказу про проведення перевірки. З наказом про перевірку, відомостями про дату її початку та місце проведення платник має бути ознайомлений у встановлений законом спосіб до її початку.
Пунктом 19 частини 1 статті 4 КАС України визначено, що індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
В абзаці 4 пункту 1 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 23 червня 1997 року № 2-зп у справі № 3/35-313 вказано, що «… за своєю природою ненормативні правові акти, на відміну від нормативних, встановлюють не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до окремого індивіда чи юридичної особи, застосовуються одноразово й після реалізації вичерпують свою дію».
У пункті 5 Рішення Конституційного Суду України від 22 квітня 2008 року № 9-рп/2008 в справі № 1-10/2008 вказано, що при визначенні природи «правового акта індивідуальної дії» правова позиція Конституційного Суду України ґрунтується на тому, що «правові акти ненормативного характеру (індивідуальної дії)» стосуються окремих осіб, «розраховані на персональне (індивідуальне) застосування» і після реалізації вичерпують свою дію.
Як встановила Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові від 08 вересня 2021 року у справі № 816/228/17 неправомірність дій контролюючого органу при призначенні і проведенні перевірки не може бути предметом окремого позову, але може бути підставами позову про визнання протиправними рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки.
А тому суд не вбачає правових підстав для задоволення позовних вимог.
Більше того, у контексті згаданого вище питання реалізації оскаржуваних наказів, суд звертає увагу, що станом на день прийняття даного рішення сторонами не було надано доказів фактичного здійснення перевірок, які передбачені такими наказами.
При цьому, з 24 лютого 2022 року на всій території України введено режим воєнного стану (введений Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні»).
В свою чергу, згідно підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, який доповнено Законом України від 12 березня 2022 року № 2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» та з урахуванням змін внесених Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів, та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» визначено, що податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім:
а)камеральних перевірок
б)документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених пунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операція та/або валютної виручки за експортними операціями;
в)фактичних перевірок.
Тобто, перевірки позивача, які заплановано на лютий 2022 року, не розпочато у зв`язку з введенням в Україні правового режиму воєнного стану та з огляду на наведені приписи законодавства, що у контексті наведеного вище свідчить також про передчасність звернення позивача до суду за захистом своїх прав.
Відповідно до статті 244 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема:
1)чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються;
2)чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.
Відповідно до положень частин 1 та 2 статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Згідно положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 5-11, 19, 72-77, 90, 241-246, 250, 263 КАС України суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (04053, місто Київ, провулок Несторівський, будинок 3-5; код ЄДРПОУ 00135390) до Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків (02068, місто Київ, вулиця Кошиця, будинок 3; код ЄДРПОУ 44082145), Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (79026, місто Львів, вулиця Стрийська, будинок 35; код ЄДРПОУ 43968090), Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (76018, місто Івано-Франківськ, вулиця Незалежності, будинок 20; код ЄДРПОУ 43968084), Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (04116, місто Київ, вулиця Шолуденка, будинок 33/19; код ЄДРПОУ ВП 44116011), Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області (36014, місто Полтава, вулиця Європейська, будинок 4; код ЄДРПОУ 44057192), Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області (14000, місто Чернігів, вулиця Реміснича, будинок 11; код ЄДРПОУ 44094124) про визнання протиправними та скасування наказів відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Колеснікова І.С.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2023 |
Оприлюднено | 04.10.2023 |
Номер документу | 113862675 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Колеснікова І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні