КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 жовтня 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/1417/23
Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
відповідач: Головне управління ДПС у Кіровоградській області (25006, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55, код ЄДРПОУ ВП 43995486)
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення, -
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення форми "Ф" №0537779-2410-1127 від 14.09.2022 року.
Позов мотивував тим, що оскаржуваним рішенням йому донараховано податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у розмірі 20929, 20 грн. за майновий комплекс за адресою: АДРЕСА_2 , який належав ДП "СКТБ Калькулятор". Позивач є засновником та директором ТОВ "СКТБ Калькулятор", яке здійснює науково-виробничу діяльність на площах цього майнового комплексу та є правонаступником ДП "СКТБ Калькулятор". Оскільки будівля використовується за цільовим призначенням для виготовлення промислової продукції, тому вона не є об`єктом оподаткування, а податок нарахований йому безпідставно. Посилаючись також на порушення відповідачем строку надіслання податкового повідомлення-рішення, установленого пп.266.7.2 п.266.1 ст.266 ПК України, позивач просить суд скасувати оскаржуване рішення.
Ухвалою судді від 06.04.2023 року відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що належний позивачу об`єкт нерухомого майна - будівля площею 1744, 1 кв.м., розташована за адресою: АДРЕСА_2 , є об`єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки як об`єкт нежитлової нерухомості. Позивач отримував дохід від підприємницької діяльності з надання в оренду і експлуатацію майна, тож не підпадає від умови, наведені у пп."є" пп.266.2.2 п.266.2 ст.266 ПК України. Контролюючий орган обчислив суму податку з цього об`єкта нежитлової нерухомості, виходячи із його загальної площі та відповідної ставки податку, про що виніс спірне податкове повідомлення-рішення. Доводячи його правомірність, представник відповідача просив суд у задоволенні позову відмовити.
Розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
ОСОБА_1 є власником нежитлового приміщення будівлі площею 1744, 1 кв.м., розташованої за адресою: АДРЕСА_2 , на підставі договору купівлі-продажу від 25.03.2016 року.
У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.03.2016 року зареєстровано право власності ОСОБА_1 на цей об`єкт нежитлової нерухомості (РНОНМ 895459535109).
ГУ ДПС у Кіровоградській області відповідно до пп.54.3.3 п.54.3 ст.54, пп.266.7.2 п.266 ст.266 ПК України винесло податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №0537779-2410-1127 від 14.09.2022 року, яким визначило ОСОБА_1 суму податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2021 рік у розмірі 20929, 20 грн.
Позивач оскаржив це рішення в адміністративному порядку до ДПС України. Рішенням ДПС України від 09.03.2023 року скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення.
Не погоджуючись з такими рішеннями, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що порядок адміністрування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, унормований статтею 266 Податкового кодексу України (надалі - ПК України).
Відповідно до пункту 266.1 статті 266 ПК України платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.
Згідно з підпунктом 266.2.1 пункту 266.2 статті 266 ПК України об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка.
У підпункті 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 ПК України наведений перелік об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, які не є об`єктом оподаткування, зокрема:
є) будівлі промисловості, віднесені до групи "Будівлі промислові та склади" (код 125) Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, що використовуються за призначенням у господарській діяльності суб`єктів господарювання, основна діяльність яких класифікується у секціях B-F КВЕД ДК 009:2010, та не здаються їх власниками в оренду, лізинг, позичку (у редакції Закону №466-IX від 16.01.2020 року).
Відповідно до підпункту 266.3.1 пункту 266.3 статті 266 ПК України базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.
Підпунктом 266.3.2 пункту 266.3 статті 266 ПК України передбачено, що база оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.
У пункті 266.4 статті 266 ПК України наведені пільги із сплати податку.
Відповідно до підпункту 266.5.1 пункту 266.5 статті 266 ПК України ставки податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об`єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування.
Згідно з підпунктом 266.6.1 пункту 266.6 статті 266 ПК України базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року.
У підпункті 266.7 пункту 266 ПК України наведений такий порядок обчислення суми податку:
266.7.1. Обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості виходячи із загальної площі кожного з об`єктів нежитлової нерухомості та відповідної ставки податку.
266.7.2. Податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку, обчисленого згідно з підпунктом 266.7.1 пункту 266.7 цієї статті, разом з детальним розрахунком суми/сум податку, та відповідні платіжні реквізити, зокрема, органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, надсилаються платнику податку контролюючим органом у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком).
Податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку та відповідні платіжні реквізити, визначені в абзаці першому цього підпункту, що надсилаються платнику податку, повинні містити щодо кожного з об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, зокрема, але не виключно, інформацію про адресу місцезнаходження об`єкта житлової та/або нежитлової нерухомості, його площу, ставки та надані фізичним особам пільги зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
266.7.3. Платники податку мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за своєю податковою адресою для проведення звірки даних щодо: об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності платника податку; розміру загальної площі об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності платника податку; права на користування пільгою із сплати податку; розміру ставки податку; нарахованої суми податку.
У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема документів на право власності, контролюючий орган за своєю податковою адресою платника податку проводить перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).
Підпунктами 266.10.2, 266.10.3 пункту 266.10 статті 266 ПК України передбачено, що у разі якщо контролюючий орган не надіслав (не вручив) податкове/податкові повідомлення-рішення у строки, встановлені підпунктом 266.7.2 пункту 266.7 цієї статті, фізичні особи звільняються від відповідальності, передбаченої цим Кодексом за несвоєчасну сплату податкового зобов`язання.
Податкове зобов`язання з цього податку може бути нараховано за податкові (звітні) періоди (роки) в межах строків, визначених пунктом 102.1 статті 102 цього Кодексу.
Позивач стверджує, що належний йому об`єкт нежитлової нерухомості, за який відповідач нарахував йому податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2021 рік, не є об`єктом оподаткування відповідно до підпункту "є" підпункту 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 ПК України, оскільки використовується для здійснення промислової діяльності товариством, засновником та директором якого є позивач.
Суд зазначає, що застосування підпункту "є" підпункту 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 ПК України можливе у разі дотримання таких обов`язкових умов:
- будівля (об`єкт нежитлової нерухомості) віднесена до групи "Будівлі промислові та склади" (код 125) Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000,
- власниками будівлі є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти,
- будівля використовується у господарській діяльності суб`єктів господарювання (фізичних осіб-підприємців та юридичних осіб), основний вид діяльності яких класифікується у секціях B-F КВЕД Державного класифікатора 009:2010,
- будівля використовується такими суб`єктами господарювання за функціональним призначенням, тобто для промислового виробництва (виготовлення промислової продукції, оброблення товарів, надання промислових послуг),
- будівля не здається її власником в оренду, лізинг, позичку третім особам.
У підпункті 14.129-1 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що об`єкти нежитлової нерухомості - будівлі, приміщення, що не віднесені відповідно до законодавства до житлового фонду. У нежитловій нерухомості виділяють:
а) будівлі готельні - готелі, мотелі, кемпінги, пансіонати, ресторани та бари, туристичні бази, гірські притулки, табори для відпочинку, будинки відпочинку;
б) будівлі офісні - будівлі фінансового обслуговування, адміністративно-побутові будівлі, будівлі для конторських та адміністративних цілей;
в) будівлі торговельні - торгові центри, універмаги, магазини, криті ринки, павільйони та зали для ярмарків, станції технічного обслуговування автомобілів, їдальні, кафе, закусочні, бази та склади підприємств торгівлі й громадського харчування, будівлі підприємств побутового обслуговування;
г) гаражі - гаражі (наземні й підземні) та криті автомобільні стоянки;
ґ) будівлі промислові та склади;
д) будівлі для публічних виступів (казино, ігорні будинки);
е) господарські (присадибні) будівлі - допоміжні (нежитлові) приміщення, до яких належать сараї, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо;
є) інші будівлі.
Визначення приналежності будівлі до того чи іншого типу проводиться на підставі документів, що підтверджують право власності, з урахуванням класифікаційних ознак та функціонального призначення об`єкта нерухомості згідно з ДК 018-2000.
Наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації №507 від 17.08.2000 року затверджено і введено в дію Державний класифікатор будівель та споруд ДК 018-2000 (далі - ДК 018-2000), призначений для використання органами центральної та місцевої виконавчої та законодавчої влади, фінансовими службами, органами статистики та всіма суб`єктами господарювання (юридичними та фізичними особами) України. Об`єктами класифікації в ДК 018-2000 є будівлі виробничого та невиробничого призначення та інженерні споруди різного функціонального призначення.
Відповідно до ДК 018-2000 будівлі - це споруди, що складаються з несучих та огороджувальних або сполучених (несуче-огороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для проживання або перебування людей, розміщення устаткування, тварин, рослин, а також, предметів. До будівель відносяться: житлові будинки, гуртожитки, готелі, ресторани, торговельні будівлі, промислові будівлі, вокзали, будівлі для публічних виступів, для медичних закладів та закладів освіти та ін.
Відповідно до ДК 018-2000 будівлі промисловості віднесено до підрозділу "Будівлі нежитлові" (код 12), групи "Будівлі промислові та склади" (код 125), класу "Будівлі промислові" (код 1251).
Клас "Будівлі промислові" включає криті будівлі промислового призначення, наприклад, фабрики, майстерні, бойні, пивоварні заводи, складальні підприємства та т. ін. за їх функціональним призначенням, і включає такі підкласи:
1251.1 - Будівлі підприємств машинобудування та металообробної промисловості,
1251.2 - Будівлі підприємств чорної металургії,
1251.3 - Будівлі підприємств хімічної та нафтохімічної промисловості,
1251.4 - Будівлі підприємств легкої промисловості,
1251.5 - Будівлі підприємств харчової промисловості,
1251.6 - Будівлі підприємств медичної та мікробіологічної промисловості,
1251.7 - Будівлі підприємств лісової деревообробної та целюлозно-паперової промисловості,
1251.8 - Будівлі підприємств будівельної індустрії, будівельних матеріалів та індустрії, будівельних матеріалів та виробів, скляної та фарфоро-фаянсової промисловості,
1251.9 - Будівлі інших промислових виробництв, включаючи поліграфічне.
Наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики №457 від 11.10.2010 року затверджено і введено в дію національний класифікатор України "Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010" (далі - КВЕД ДК 009:2010).
Основне призначення КВЕД - визначати та кодувати основні та другорядні види економічної діяльності юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців.
Основний вид економічної діяльності - це визначальна ознака у формуванні та стратифікації сукупностей статистичних одиниць для проведення державних статистичних спостережень. Органи державної статистики розраховують основний вид економічної діяльності на підставі даних державних статистичних спостережень відповідно до статистичної методології за підсумками діяльності підприємств за рік.
Будь-яке використання КВЕД в інших цілях (адміністративних або нормативних) здійснюють самі користувачі за власними правилами, відповідаючи за це та належно пояснюючи таке використання.
Об`єктами класифікації у КВЕД є види економічної діяльності юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців (далі - суб`єкти), що їх на вищих рівнях класифікації групують у галузі.
Відповідно до розділу 4 КВЕД ДК 009:2010 економічна діяльність - процес виробництва продукції (товарів і послуг), який здійснюють з використанням певних ресурсів: сировини, матеріалів, устаткування, робочої сили, технологічних процесів тощо. Економічну діяльність характеризують витрати на виробництво, процес виробництва та випуск продукції.
Основний вид економічної діяльності - це вид діяльності суб`єкта, на який припадає найбільший внесок у валову додану вартість (або інший визначений критерій).
Другорядні види економічної діяльності - це будь-які інші (крім основного) види економічної діяльності суб`єкта з виробництва товарів або надання послуг.
Виробництво - це економічна діяльність, результатом якої є продукція. Це поняття використовують для позначення всіх видів економічної діяльності.
Продукція - це результат економічної діяльності. Це загальний термін, який використовують як для позначення товарів, так і послуг.
Процес промислового виробництва - це процес перероблення (механічного, хімічного, ручного тощо), який використовують для виготовлення нової продукції (споживчих товарів, напівфабрикатів чи засобів виробництва), оброблення товарів, які були у використанні, надання промислових послуг і який класифікують у секціях B "Добувна промисловість та розроблення кар`єрів", C "Переробна промисловість", D "Постачання електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря", E "Водопостачання; каналізація, поводження з відходами" та F "Будівництво".
Суд установив, що позивач є власником нежитлового приміщення будівлі площею 1744,1 кв.м., розташованої за адресою: Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Обсерваторна, 3-г, на підставі договору купівлі-продажу від 25.03.2016 року, укладеного з Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Кіровоградській області.
За цим договором позивач придбав у власність об`єкт приватизації - єдиний майновий комплекс Державного підприємства "Спеціальне конструкторсько-технологічне бюро "Калькулятор", розташований за адресою: Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Обсерваторна, 3-г на земельній ділянці за кадастровим номером 3510900000:50:003:0011. Вказаний майновий комплекс складають такі об`єкти: будівля СКТБ "Калькулятор" загальною площею 1744, 1 кв.м., огорожа, вимощення.
За умовами цього договору до обов`язків покупця ОСОБА_1 належало виконання умов продажу об`єкту приватизації, зокрема збереження основних видів діяльності підприємства, а саме: виконання науково-дослідних робіт, дослідно-конструкторських робіт в галузях розробки виробів із скловолокна, радіаторів і котлів центрального опалення, товарів народного споживання та інших, протягом 5 років з дати укладення договору купівлі-продажу.
Згідно зі статтею 28 Закону України "Про приватизацію державного майна" особи, які придбали державні підприємства як єдині майнові комплекси, є правонаступниками їх майнових прав (крім права постійного користування земельною ділянкою) і обов`язків відповідно до умов договору між продавцем і покупцем та законодавства України.
Відповідно до наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Кіровоградській області від 02.06.2016 року №293 "Про припинення шляхом перетворення (реорганізації) державного підприємства "СКТБ "Калькулятор" це державне підприємство перетворене у товариство з обмеженою відповідальністю.
Відповідно до статті 109 Цивільного кодексу України перетворенням юридичної особи є зміна її організаційно-правової форми. У разі перетворення до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов`язки попередньої юридичної особи.
З 18.10.2016 року зареєстроване ТОВ "Спеціальне конструкторсько-технологічне бюро "Калькулятор", яке стало правонаступником Державного підприємства "Спеціальне конструкторсько-технологічне бюро "Калькулятор".
Місцезнаходженням юридичної особи ТОВ "СКТБ "Калькулятор" є: Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Обсерваторна, 3-г. Це товариство перебуває на обліку платників за основним місцем обліку в ГУ ДПС у Кіровоградській області.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом діяльності ТОВ "СКТБ "Калькулятор" згідно з КВЕД є: 72.19 Дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук. Другорядними видами діяльності згідно з КВЕД є: 16.10 Лісопильне та стругальне виробництво; 23.14 Виробництво скловолокна; 25.21 Виробництво радіаторів і котлів центрального опалення; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів. н. в. і. у.
ОСОБА_1 є учасником (засновником) та кінцевим бенефіціарним власником юридичної особи ТОВ "СКТБ "Калькулятор" з часткою у статутному капіталі товариства в розмірі 100 %.
Крім того, ОСОБА_1 з 05.09.2000 року зареєстрований як фізична особа - підприємець, основний вид економічної діяльності згідно з КВЕД: 69.10 - діяльність у сфері права, другорядні види економічної діяльності: 26.12 Виробництво змонтованих електронних плат; 26.20 Виробництво комп`ютерів і периферійного устатковання; 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 59.12 Компонування кіно- та відеофільмів, телевізійних програм; 62.01 Комп`ютерне програмування; 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 72.19 Дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук; 74.20 Діяльність у сфері фотографії; 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів. н. в. і. у; 93.13 Діяльність фітнес-центрів.
У ході судового розгляду справи суд витребував у позивача докази того, що будівля площею 1744, 1 кв.м., розташована за адресою: АДРЕСА_2 , у 2021 році фактично використовувалася суб`єктами господарювання - ФОП ОСОБА_1 чи ТОВ "СКТБ "Калькулятор" - за призначенням у господарській діяльності, яка класифікується у секціях B-F КВЕД ДК 009:2010, тобто у процесі промислового виробництва, як це передбачено пп. "є" пп.266.2.2 п.266.2 ст.266 ПК України.
Позивач надав документи про приватизацію ним майнового комплексу Державного підприємства "СКТБ "Калькулятор" та про виконання ним умов приватизації протягом строку, установленого договором, а також баланс ТОВ "СКТБ "Калькулятор" за 2021 рік.
Надані позивачем документи не доводять, що економічна діяльність ТОВ "СКТБ "Калькулятор" за 2021 рік була пов`язана саме з промисловим виробництвом, а будівля комплексу використовувалася цим товариством для виробництва промислової продукції, тобто продукції, яка є результатом економічної діяльності за видами, що відносяться до секцій В, С, D, E, F КВЕД ДК 009:2010.
Суд установив, що ТОВ "СКТБ "Калькулятор" подало до ГУ ДПС у Кіровоградській області податкову декларацію з податку на прибуток підприємств за 2021 рік, у якій вказало код виду економічної діяльності згідно з КВЕД: 72.19 (дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук) та задекларувало дохід від діяльності з реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) у розмірі 173, 5 тис. грн.
ТОВ "СКТБ "Калькулятор" не повідомляло ГУ ДПС у Кіровоградській області про майновий комплекс як про об`єкт, через який провадиться діяльність, та не подавало повідомлення за формою №20-ОПП згідно з розділом VIII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 року №1588, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 року за № 1562/20300.
ТОВ "СКТБ "Калькулятор" не подавало до органу статистики Звіт про виробництво та реалізацію промислової продукції за 2021 рік (форми №1П-НПП), який повинні подавати юридичні особи - промислові підприємства - з показниками щодо видів промислової продукції, яку було вироблено за звітний рік на власних або орендованих потужностях, відповідно до Номенклатури продукції промисловості (НПП), затвердженої наказом Держстату від 30.09.2019 року №19.1.2-12/33-19.
ТОВ "СКТБ "Калькулятор" подало до органу статистики лише структурне обстеження підприємства за 2021 рік (форми №2-підприємництво). У ньому вказано, що середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за 2021 рік становила 2 особи, обсяг реалізованої продукції склав 171,9 тис. грн.
На підставі даних цього державного статистичного спостереження Головне управління статистики у Кіровоградській області відповідно до статистичної методології визначило, що основним видом економічної діяльності ТОВ "СКТБ "Калькулятор" за підсумками діяльності за 2021 рік є дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук (КВЕД 72.19).
У ДК 009:2010 такий вид діяльності класифікується у секції М "Професійна, наукова і технічна діяльність" і не належить до секцій B "Добувна промисловість та розроблення кар`єрів", C "Переробна промисловість", D "Постачання електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря", E "Водопостачання; каналізація, поводження з відходами", F "Будівництво".
Отже зібраними у справі доказами установлено, що станом на 2021 рік об`єкт нежитлової нерухомості - будівля площею 1744, 1 кв.м., розташована за адресою АДРЕСА_2 , належала на праві приватної власності громадянину ОСОБА_1 .
Ця будівля є частиною майнового комплексу Державного підприємства "СКТБ "Калькулятор", який позивач придбав за договором купівлі-продажу від 25.03.2016 року як єдиний майновий комплекс та взяв на себе зобов`язання щодо збереження основних видів діяльності приватизованого об`єкта протягом 5 років з дати укладення договору, тобто до 25.03.2021 року. У зв`язку зі зміною форми власності та організаційно-правової форми Державне підприємство "СКТБ "Калькулятор" у 2016 році перетворене у ТОВ "СКТБ "Калькулятор".
Відповідно до статті 109 ЦК України усе майно, права та обов`язки Державного підприємства "СКТБ "Калькулятор" перейшли до його правонаступника ТОВ "СКТБ "Калькулятор".
Одноособовим засновником ТОВ "СКТБ "Калькулятор" та його директором є ОСОБА_1 . Він як власник будівлі, розташованої за адресою: АДРЕСА_2 , не оформляв передачу її у власність / користування ТОВ "СКТБ "Калькулятор" і не вносив цей об`єкт чи право користування ним до статутного капіталу товариства.
Будь-які речові права на цю будівлю за ТОВ "СКТБ "Калькулятор" у Державному реєстрі речових прав не зареєстровані.
Воднораз, ця будівля є місцезнаходженням ТОВ "СКТБ "Калькулятор", яким у розумінні статті 93 Цивільного кодексу України визнається фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку. Також це місцезнаходження ТОВ "СКТБ "Калькулятор" є його податковою адресою.
Доказів того, що господарська/економічна діяльність, яку вело ТОВ "СКТБ "Калькулятор" у 2021 році, була пов`язана саме з промисловим виробництвом і її результатом була продукція, яка відповідала Номенклатурі продукції промисловості (НПП), затвердженій наказом Держстату від 30.09.2019 року №19.1.2-12/33-19, а також, що вказана будівля використовувалася цим суб`єктом господарювання за таким функціональним призначенням як будівля промисловості, судом не здобуто.
Основним видом економічної діяльності ТОВ "СКТБ "Калькулятор" є дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук (КВЕД 72.19), а ФОП ОСОБА_1 - діяльність у сфері права (КВЕД 69.10) і ці види економічної діяльності не відносяться до секцій B-F КВЕД ДК 009:2010.
У матеріалах справи відсутні докази, які б давали підстави для висновку про те, що будівля, яка належить позивачеві на праві власності, відповідає умовам, наведеним у пп. "є" пп. 266.2.2 п. 266.2 ст. 266 ПК України, і не є об`єктом оподаткування у розумінні цієї норми.
Та обставина, що адреса цієї будівлі є адресою місцезнаходження юридичної особи ТОВ "СКТБ "Калькулятор", засновником якого є позивач, не звільняє його від сплати податку на нерухоме майно за цю будівлю, оскільки у 2021 році ні позивач, ні вказане товариство не використовували цю будівлю для промислового виробництва.
Воднораз, суд відхиляє доводи відповідача про те, що ОСОБА_1 у 2021 році здавав будівлю в оренду (лізинг, позичку) іншим особам, оскільки такі доводи не підтверджені будь-якими доказами.
Тож суд вважає, що у 2021 році позивач був платником податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, як власник об`єкту нежитлової нерухомості - будівлі загальною площею 1744,1 кв.м., розташованої за адресою: АДРЕСА_2 , та мав податковий обов`язок зі сплати цього податку за 2021 рік.
Відомості про це нерухоме майно, як про об`єкт оподаткування, внесені до бази даних інформаційних систем ДПС.
Контролюючий орган визначив базу оподаткування та нарахував позивачу податкове зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2021 рік відповідно до пп.54.3.3 п.54 ст.54, пп.266.3.2 п.266.3 ст.266 ПК України на підставі належних даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, які містять інформацію щодо адреси і типу нерухомого майна, його реєстраційного номера, загальної площі, підстав виникнення права власності і дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно.
Відповідач надав суду розрахунок, з якого вбачається, що сума податку обчислена відповідно до пп.266.7.1 п.266.7 ст.266 ПК України, виходячи із типу об`єкта нерухомості (нежитлова будівля), загальної площі цього об`єкту та ставки податку, установленої рішенням органу місцевого самоврядування на 2021 рік.
Відповідач застосував ставку податку, установлену рішенням Світловодської міської ради Кіровоградської області №2077 від 13.07.2020 року "Про встановлення ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2021 рік" для будівель промислових (1251) - 0,2 % розміру мінімальної заробітної плати за 1 кв. м., що у 2021 році склало 12 грн./кв. м. (6000 грн. х 0,2 %), та обчислив суму податку в 20929, 20 грн. (1744, 1 кв.м. х 12 грн./кв.м.).
Однак, у ході судового розгляду справи суд установив, що у 2021 році належна позивачу будівля за своїм функціональним призначенням згідно з ДК 018-2000 не належала до будівель промисловості і не була призначена для промислового виробництва. Ця будівля використовувалася позивачем як місце ведення діяльності та розташування офісу належного йому ТОВ "СКТБ "Калькулятор". Тож з метою оподаткування цю будівлю згідно з ДК 018-2000 слід віднести до групи "Будівлі офісні" (код 122), яка згідно з пп. "б" пп.14.129-1 п.14.1 ст.14 ПК України включає будівлі фінансового обслуговування, адміністративно-побутові будівлі, будівлі для конторських та адміністративних цілей.
Для об`єктів нежитлової нерухомості такого типу рішенням Світловодської міської ради Кіровоградської області №2077 від 13.07.2020 року "Про встановлення ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2021 рік" для фізичних осіб в усіх зонах встановлено ставку податку - 0,015 % розміру мінімальної заробітної плати за 1 кв. м., що у 2021 році склало 0,9 грн./кв. м. (6000 грн. х 0,015 %).
Тому сума податку за цей об`єкт нерухомого майна у 2021 році для позивача повинна становити 1569, 69 грн. (1744, 1 кв.м. х 0,9 грн./кв.м.).
Суд вважає, що відповідач при нарахуванні позивачу податкового зобов`язання та обранні ставки податку неправильно класифікував будівлю відповідно до її класифікаційних ознак та функціонального призначення, що призвело до завищення розміру податку.
Верховний Суд у постановах від 21.05.2020 року у справі №824/257/18-а, від 08.06.2023 року у справі №380/5024/21 вказав, що при вирішенні спору щодо нарахування грошових зобов`язань суд не позбавлений можливості скасувати рішення суб`єкта владних повноважень у частині та, за встановлення у судовому процесі об`єкту оподаткування та його вартісного вираження, не позбавлений можливості виділити із загального обсягу грошових зобов`язань суму, яка збільшена правомірно.
У матеріалах справи міститься інформація про елементи (складові), необхідні для обчислення податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що дозволило суду встановити дійсний податковий обов`язок позивача зі сплати цього податку за 2021 рік.
Суд прийшов до висновку, що визначена контролюючим органом в оскаржуваному рішенні сума податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, підлягає зменшенню. Податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №0537779-2410-1127 від 14.09.2022 року слід скасувати в частині безпідставно нарахованого позивачу податкового зобов`язання у сумі 19359, 51 грн. (20929, 20 грн. - 1569, 69 грн.). У решті оскаржуване рішення є правомірним.
Доводи позивача про порушення відповідачем установленого пп.266.7.2 п.266.1 ст.266 ПК України строку надіслання податкового повідомлення-рішення суд відхиляє, оскільки така обставина не є підставою для скасування рішення, але відповідно до пп.266.10.2 п.266.10 ст.266 ПК України звільняє платника від відповідальності, передбаченої цим Кодексом за несвоєчасну сплату податкового зобов`язання.
Згідно з частинами 1, 3 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Позивач при зверненні до суду з позовною вимогою майнового характеру на суму 20929, 20 грн. сплатив судовий збір у мінімальному розмірі 1073, 60 грн. Суд задовольнив позовні вимоги частково - на суму 19359, 51 грн. Тому на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача слід стягнути понесені ним судові витрати на сплату судового збору, пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, що становить 993, 08 грн.
Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області форми "Ф" №0537779-2410-1127 від 14.09.2022 року в частині нарахування податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, в сумі 19359, 51 грн.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати на сплату судового збору в сумі 993, 08 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. ЧЕРНИШ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2023 |
Оприлюднено | 04.10.2023 |
Номер документу | 113862934 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. ЧЕРНИШ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні