Рішення
від 02.10.2023 по справі 400/7667/23
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 жовтня 2023 р. № 400/7667/23 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Лісовської Н.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом:товариства з обмеженою відповідальністю "УКРЕКСІМ", вул. Потьомкінська, 32/1, м. Миколаїв, 54001, до відповідача:Державної служби України з безпеки на транспорті, вул. Антоновича, 51, м. Київ, 01135, про:визнання протиправними та скасування постанов від 01.06.2023 року № ПШ018069, № ПШ0 18068,ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрексім" звернулося з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (з урахуванням уточненої позовної заяви) про визнання протиправними та скасування постанов від 01.06.2023 р. № ПШ018068 і № ПШ018069.

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що не затверджено порядку оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті. Це зумовлює протиправність дій відповідача. Відповідач не визначив у встановленому порядку факт порушення законодавства про автомобільний транспорт і що позивач є винним у скоєнні даного правопорушення. Повідомлення про розгляд справи на 01.06.2023 р. позивач отримав 19.06.2023 р., що є порушенням права на участь у розгляді справи, що є грубим порушенням та самостійною підставою для скасування постанов. Спірні постанови винесені з пропуском двомісячного строку з дня виявлення порушення.

Відповідач подав відзив на позов, відповідно до якого надані позивачем до суду матеріали не спростовують фактичних обставин, тобто, факту перевищення транспортним засобом вагових параметрів. Акт проведення перевірки містить підпис водія та пояснення в якості підтвердження ознайомлення з обставинами порушень. Позивача було запрошено для участі в розгляді справи, позивач не з`явився. Відтак, справу розглянуто за його відсутності та прийнято постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу. Адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані протягом 6 місяців з дня виявлення порушення. Посилаючись на нормативи пересилання поштових відправлень, відповідач вважає, що несвоєчасність отримання позивачем відправлення не залежала від волевиявлення відповідача.

Ухвалою від 30.06.2023 р. за заявою позивача суд забезпечив позов шляхом зупинення дії постанов від 01.06.2023 р. № ПШ018068 і № ПШ018069.

Справу розглянуто в письмовому провадженні.

З`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

Посадовими особами Укртрансбезпеки 23.03.2023 р. проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт, про що складено акт № 353437. В акті зафіксовано, що 23.03.2023 р. на автодорозі М-15 Одеса-Рені, 12 км + 125 м проведено перевірку транспортного засобу MAN, НОМЕР_1 з причепом KRONE НОМЕР_2 . Водій ОСОБА_1 . Згідно з товарно-транспортною накладною від 23.03.2023 р. № 308104 автомобільним перевізником є ТОВ "Укрексім". Перевіркою виявлено перевезення вантажу з перевищенням встановлених габаритно-вагових норм без відповідного дозволу, а саме: навантаження на здвоєну вісь складає 23,6 т при допустимих 18 т (що на 32,22% перевищує нормативні), загальне навантаження 60,6 т при допустимих 40 т (що на 51,5% перевищує нормативні), що є порушенням абз. 17 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" (далі Закон № 2344).

Того ж дня складено акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 0072891, довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 0063825.

Крім того, 23.03.2023 р. проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт, про що складено акт № 353270. В акті зафіксовано, що 23.03.2023 р. на автодорозі М-15 Одеса-Рені, 12 км + 125 м проведено перевірку транспортного засобу MAN, НОМЕР_3 з причепом KRONE НОМЕР_4 . Водій ОСОБА_2 . Згідно з товарно-транспортною накладною від 23.03.2023 р. № 112 автомобільним перевізником є ТОВ "Укрексім". Перевіркою виявлено перевезення вантажу з перевищенням встановлених габаритно-вагових норм без відповідного дозволу, а саме: навантаження на здвоєну вісь складає 23,6 т при допустимих 18 т (що на 31,11% перевищує нормативні), загальне навантаження 60,1 т при допустимих 40 т (що на 50,25% перевищує нормативні), що є порушенням абз. 17 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" (далі Закон № 2344).

Того ж дня складено акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 0072853, довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 0063790.

23.05.2023 р. позивачу направлено запрошення на розгляд справи на 01.06.2023 р., яке позивач отримав 19.06.2023 р.

Відповідачем 01.06.2023 р. винесено постанову ПШ018068 і № ПШ018069, якими до позивача застосовано штраф у розмірі 51000,00 грн (за кожною з постанов) за порушення абз. 17 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344, а саме: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30% включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. № 103, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи (п. 8 вказаного Положення).

У відповідності до ст. 60 Закону № 2344 адміністративно-господарські штрафи за порушення законодавства про автомобільний транспорт застосовуються до автомобільних перевізників.

Отже, відповідно до Закону № 2344 суб`єктом порушення законодавства про автомобільний транспорт виступає автомобільний перевізник.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 р. № 879 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування" затверджено Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі Порядок № 879).

Відповідно до п. 3 Порядку № 879, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів (п. 6 Порядку № 879).

За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення (п. 18 Порядку № 879).

У відповідності до пп. 2, 3 п. 2 Порядку № 879, вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології; великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 року № 1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

Згідно з ч. 1 п. 22.5 Правил дорожнього руху, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Відповідно до п. 26 Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 р. № 1567 (далі Порядок № 1567), справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника.

Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).

З матеріалів справи судом встановлено, що повідомлення про розгляд справи на 01.06.2023 р. позивач отримав лише 19.06.2023 р.

Вказані обставини суд вважає грубим порушення права позивача на участь у розгляді справи.

Згідно з п. 25 Порядку № 1567 справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Порушення виявлено 23.03.2023 р., отже, строк для прийняття постанови закінчився 23.05.2023 р. Таким чином, винесення оскаржуваних постанов 01.06.2023 р. вчинено поза межами встановленого чинним законодавством строку.

Відповідач встановлені порушення процедури притягнення позивача до відповідальності не спростував. З урахуванням того, що порушення права на участь у розгляді справи та порушення строку притягнення до відповідальності є грубими процедурними порушеннями, суд вважає, що такі обставини є підставами для скасування спірних постанов.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Позивач надав квитанцію про сплату судового збору в загальній сумі 2481,00 грн, що й підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

1. Позов товариства з обмеженою відповідальністю "Укрексім" (вул. Потьомкінська, 32/1 м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 30396546) до Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Антоновича, 51, м. Київ, 03150, ідентифікаційний код 39816845) про визнання протиправними та скасування постанов від 01.06.2023 р. № ПШ018068 і № ПШ018069 задовольнити повністю.

2. Визнати протиправними та скасувати постанови Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу від 01.06.2023 р. № ПШ018068 і № ПШ018069.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Антоновича, 51, м. Київ, 03150, ідентифікаційний код 39816845) судовий збір у сумі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири грн 00 коп.) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Укрексім" (вул. Потьомкінська, 32/1 м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 30396546).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дата складення повного судового рішення 02.10.2023 р.

СуддяН.В. Лісовська

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2023
Оприлюднено04.10.2023
Номер документу113863218
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —400/7667/23

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Рішення від 02.10.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 30.06.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 30.06.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні