ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"02" жовтня 2023 р. м. Одеса Справа № 916/3282/23
Господарський суд Одеської області у складі:
судді Малярчук І.А.,
розглянувши справу №916/3282/23 за позовом Фермерського господарства «Собора» (16500, Чернігівська область, Бахмацький район, м. Бахмач, вул. Теліги О., 70) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Аспект 2015» (65104, м. Одеса, вул. Ільфа і Петрова, 18) про стягнення 182566,02грн,
ВСТАНОВИВ:
Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача, заяв, клопотань, процесуальні дії суду:
Позивач позовні вимоги підтримує, в їх обґрунтування зазначає, що 10.12.2021 між ФГ «Собора» та ТОВ «Аспект 2015» укладено договір купівлі-продажу №21-10121/1, за яким позивач (постачальник) зобов`язується передати у власність відповідачу (покупець), а покупець приймає і оплачує товар в строк та на умовах, передбачених цим договором; ціни та кількість товару визначаються згідно додаткової угоди до договору. Між сторонами було укладено додаткові угоди №1 від 10.12.2021, №2 від 03.02.2022 до договору. Згідно видаткової накладної №1 від 04.02.2022, №2 від 05.02.2022 та №3 від 05.02.2022 позивач поставив відповідачу товар на суму 1377285,98грн та виставив рахунок на оплату №1 від 03.02.2022. Позивач вказує, що відповідач не в повному обсязі виконав грошові зобов`язання згідно додаткової угоди №2 від 03.02.2023 до договору №21-10121/1 від 10.12.2021, а саме не доплатив 144717,98грн, та у зв`язку з цим у нього утворилась заборгованість в сумі 144717,98грн, на яку ФГ «Собора» нараховано 31719,01грн пені, 1903,14грн три проценти річних, 4235,89грн інфляційні втрати.
24.08.2023 за вх.№28858/23 до суду надійшов відзив на позовну заяву від відповідача, в обґрунтування підставності якого, останній зазначив, що на виконання умов договору №21-10121/1 від 10.12.2021 та додаткової угоди №2 від 05.02.2022 ним було сплачено суму авансу у розмірі 1232568грн (86% вартості партії). 05.02.2022 позивач видав видаткову накладну №3 на суму залишку товару у розмірі 144 717,98 грн (14% вартості партії). Згідно п. 11.5.2. договору №21-10121/1 відповідач мав сплатити протягом 5 банківських днів з моменту реєстрації відповідної податкової накладної, складеної належним чином та зареєстрованої в ЄДРПН без порушення встановлених законодавством термінів. Відповідач стверджує, що видаткові накладні №1 від 03.02.2022, №2 від 04.02.2022 та №3 від 05.02.2022 відповідно до вимог податкового законодавства та п.7.7. договору №21-10121/1, мали бути зареєстровані у ЄДРПН у строк до 28.02.2022, проте, реєстрації податкових накладних у зазначений строк позивачем здійснено не було, чим ФГ «Собора» порушило взяті на себе зобов`язання, а ТОВ «Аспект 2015» згідно абз. 2 п. 1.5.2 договору правомірно не здійснило залишок оплати у розмірі 144 77,98грн (14% вартості товару). 25.01.2023 на підставі рішення комісії регіонального рівня були зареєстровані видаткові накладні №1 від 03.02.2022, №2 від 04.02.2022 та №3 від 05.02.2022, про що ТОВ « Аспект 2015» жодним чином повідомлено не було ні комісією, ні позивачем, у зв`язку з чим не мало інформації про їх реєстрацію, а отже не було обізнано про виникнення обов`язку проведення остаточного розрахунку та відповідно не мало об`єктивної можливості виконати його. Так, про реєстрацію даної накладної відповідач дізнався лише 02.08.2023, після отримання позовної заяви з додатками. 09.08.2023 за платіжним дорученням №412288, TOB «АСПЕКТ 2015» сплатив 144 717,98 грн, а отже, виконав свої зобов`язання перед позивачем протягом 5-ти банківських днів, як то передбачено п.5.2., 5.3. договору №21-10121/1, що свідчить про належне виконання ТОВ «АСПЕКТ 2015» взятих на себе зобов`язань і відсутність спору щодо остаточного розрахунку та його своєчасності, а тому не вбачається правомірності нарахування та стягнення з відповідача пені, 3% річних та індексу інфляції.
15.09.2023 до суду надійшла відповідь на відзив від позивача, де відмічає про те, що відповідно до п. 5.3. договору №21-10121/1 від 10.12.2021 передбачено обов`язок позивача лише повідомити про зупинення реєстрації податкової накладної, але договором не передбачено обов`язок позивача повідомляти відповідача про прийняті Комісією ДПС рішення про реєстрацію податкових накладних за результатами поданих пояснень щодо зупинення реєстрації податкових накладних згідно з Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520. Позивач стверджує, що відомості про реєстрацію податкових накладних відповідач отримує з Єдиного реєстру податкових накладних та останній не міг бути не обізнаним про подачу на реєстрацію відповідних податкових накладних, про їх наступну реєстрацію та про зупинення їх реєстрації згідно ПК України. Коли комісія ДПС згідно Порядку №520 приймає рішення про реєстрацію податкових накладних, ця інформація відображається в електронному кабінеті покупця в розділі СЕА ПДВ - Реєстр операцій також на лімітах реєстрації ПН/РК. До того ж, відповідач у відзиві на позовну заяву від 24.08.2023 за вх.№28858/23 зазначає, що використовує програму електронного адміністрування ПДВ «FREDO Звіт» та що у даній програмі інформація про реєстрацію податкових накладних №1 від 03.02.2022, №2 від 04.02. 2022, №3 від 05.02. 2022 не відображались. Проте, згідно інформації про «Опис дій у випадку зупинки реєстрації», яка розміщена на сторінці веб-сайту програми електронного адміністрування ПДВ «FREDO Звіт», в п.п. 1,3 розділу «Допомога» за посиланням https://fredo.com.ua/help/workanrefusalregistration opis.htm» зазначено: «продавець та покупець отримують квитанцію про зупинення реєстрації. Для продавця квитанція відображається в ПН/РК у протоколі роботи з документом. У покупця квитанція відображається у Реєстрі податкових документів, як окремий документ з назвою квитанція. У Реєстрі такі ПН/РК мають статус Реєстрація зупинена. Комісія ДПС розглядає наданий пакет документів та надсилає квитанцію та рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації (залежно від поданого пакету документів). Як для покупця, так і для продавця, рішення відображається окремим документом у Реєстрі податкових документів». А отже, на думку позивача, доводи про те, що відповідач дізнався про реєстрацію податкових накладних після отримання позовної заяви не відповідають дійсності.
Ухвалою суду від 01.08.2023 відкрито провадження у справі №916/3282/23, постановлено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
31.08.2023 до суду надійшла заява позивача за вх.№29942/23 про закриття провадження в частині стягнення основної суми боргу, у зв`язку зі сплатою останнім зобов`язань за додатковою угодою №2 від 05.02.2022 до договору №21-10121/1 від 10.12.2021 у розмірі 144717,98грн, яку судом вирішено в окремому процесуальному порядку згідно ст. 231 ГПК України.
Зміст спірних правовідносин, фактичні обставини справи та докази, на підставі яких судом встановлені обставини справи:
10.12.2021 між ФГ «Собора» (постачальник) та ТОВ «АСПЕКТ 2015» (покупець) було укладено договір купівлі-продажу №21-10121, згідно якого постачальник зобов`язується передати у власність покупця, а покупець прийняти та оплатити товар в строк та на умовах, передбачених цим договором. Найменування товару згідно додаткової угоди до договору. Додаткові умови та деталі цього договору можуть регулюватися додатковими угодами до нього. (п.п. 1.1., 1.2., 1.4. договору).
Відповідно до п.п.3.1., 3.7.1., 3.7.2., 3.7.8., 3.7.10. договору №21-10121 від 10.12.2021 передача товару здійснюється в асортименті та кількості, узгоджених сторонами у додатковій угоді, на умовах згідно даного договору. Постачальник зобов`язується при поставці товару забезпечити надання покупцю оригінал у рахунку, оригінал видаткової накладної. Реєстрацію в Єдиному державному реєстрі податкових накладних (ЄДРПН) податкову накладну та/або розрахунок коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної у відповідності до вимог податкового законодавства, в тому числі при складанні податкової накладної та/або розрахунку коригування кількісних вартісних показників до податкової накладної обов`язково вказує не менше перших 4 (чотирьох) цифр коду УКТ ЗЄД у відповідності з п.2 додаткової угоди до цього договору. ???При оформлені товарно-транспортної накладної, постачальник/покупець керується Правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженими Наказом №363 від 14.10.1997, в графі «пункт навантаження» товарно-транспортної накладної зазначається пункт загрузки (адреса складу) та за бажанням назва постачальника відповідно до установчих документів. ????Дата переходу права власності на товар є датою видаткової накладної.
Покупець сплачує 86% від вартості кожної окремої поставленої партії товару на поточний рахунок постачальника, зазначений у договорі, протягом 3-х (трьох) банківських днів з дати надання: рахунку на оплату кожної окремої поставленої партії товару із зазначенням точної кількості та ціни товару без ПДВ, суми ПДВ, усього до сплати, копій документів, зазначених в п. 3.7.1. цього договору. Остаточний платіж в розмірі різниці між повною вартістю поставленого товару та сумою сплаченою відповідно до п. 5.1. цього договору, протягом 5 (п`яти) банківських днів з моменту реєстрації відповідної податкової накладної складеної належним чином та зареєстрованої в ЄДРПН без порушення встановлених законодавством термінів. У разі відсутності реєстрації в ЄДРПН без порушення податкової(их) накладної(их) та/або розрахунку(ів) коригування кількісних та вартісних показників податкової накладної та/або оформлення їх з порушенням чинного законодавства, покупець має право затримати оплату товару до дати такої реєстрації та/або виправлення помилок. Така реєстрація та/або виправлення помилок повинна бути здійснена постачальником в строк, не більше 365 календарних днів з дати поставки товару. Сторони дійшли згоди, що в разі, якщо протягом 365 календарних днів з дати поставки товару. Постачальник не зареєстрував в ЄДРПН податкову(i) накладну(і) та/або розрахунок(и) коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної (відсутні в ЄДРПН), та/або не виправив помилки в податковій(их) накладній(их), що були складені з порушенням чинного законодавства, - такі поставки Товару вважаються здійсненими за ціною, вказаною в п.2 додаткової угоди до цього договору в графі таблиці «ціна за 1 т, без ПДВ, грн», а загальна вартість товару за цим договором дорівнює сумі, яка зазначена в п.2. додаткової угоди до цього договору в графі таблиці «вартість товару без ПДВ, грн». При цьому податок на додану вартість або інші бюджетні платежі, сплачені або які підлягають сплаті постачальником за результатами здійснених поставок, покупцем постачальнику не відшкодовуються. У разі зупинення/блокування реєстрації податкової накладної у Єдиному Державному реєстрі податкових накладних відповідно до ст. 201.16 ПК України, постачальник у день зупинення/блокування реєстрації податкової накладної зобов`язаний направити на електронну адресу покупця у форматі pdf копії податкової накладної та квитанції №1 до такої податкової накладної. В разі неповідомлення постачальником покупця про зупинення/блокування реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної на підставі ст. 201.16 ПК України, до постачальника застосовується або: затримання оплати товару до дати реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або виправлення помилок, або штраф в розмірі 14% від загальної вартості товару, який постачальник зобов`язаний сплатити протягом трьох банківських днів з дати отримання письмової вимоги від покупця, або вирахування 14% від загальної вартості товару, за рахунок коштів, які підлягають виплаті на рахунок постачальника (в такому разі виставлення додаткових письмових вимог не вимагається) та/або в односторонньому порядку зарахувати зустрічні вимоги відповідно до ст. 601 ЦК України. Оплата поставленого товару здійснюється покупцем у гривнях шляхом безготівкового банківського переказу грошових коштів на поточний рахунок постачальника. Датою оплати товару вважається дата зарахування грошових коштів на рахунок постачальника (п.п. 5.1., 5.2., 5.3., 5.4., 5.5. договору №21-102 від 10.12.2021).
Згідно п. 7.1. договору №21-10121 від 10.12.2021 у випадку порушення строків оплати товару, покупець сплачує постачальнику пеню у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України (що діяла у період, за який сплачується пеня) від несплаченої суми за кожний день прострочки.
Пунктом 10.1. договору №21-10121 від 10.12.2021 визначено, що договір вступає в силу з моменту його підписання повноваженими представниками сторін і діє до повного виконання сторонами взятих на себе зобов`язань. Договір може бути розірвано за взаємною письмовою згодою сторін.
Додатковою угодую №1 від 10.12.2021 до договору №21-10121 від 10.12.2021 встановлено, що постачальник передає у власність покупця наступний товар: кукурудза врожаю 2021 року у кількості 140тонн на загальну вартість 910039,20 грн (разом з ПДВ).
На виконання умов даної додатковї угоди до договору №21-10121 від 10.12.2021, позивачем подано до справи рахунок №3 від 10.12.2021 на загальну суму 910039,20 (разом з ПДВ), накладну №3 від 11.12.2021 року на загальну суму 527432,72грн, накладну №4 від 12.12.2021 на загальну суму 361025,55грн, товаро-транспортні накладні №247692 від 11.12.2021, №101030 від 11.12.2021, №101031 від 11.12.2021, №193816 від 12.12.2021, №047332 від 12.12.2021, довіреність ТОВ «АСПЕКТ 2015» №10122 від 10.12.2021 на повноваження отримання товару від ФГ «Собора» Лозинським С.В., податкову накладну №423106325029 від 11.12.2021 на суму 527432,72грн (разом з ПДВ) та докази її отримання відповідачем 08.02.2022, податкову накладну №423106325029 від 12.12.2021 на суму 361025,55грн (разом з ПДВ) та докази її отримання відповідачем 04.02.2022, докази оплати відповідачем грошових зобов`язань за додатковою угодую №1 до договору №21-10121 від 10.12.2021 на загальну суму 1277229,75грн.
Додатковою угодую №2 від 03.02.2022 до договору №21-10121 від 10.12.2021 встановлено, що постачальник передає у власність покупця наступний товар: кукурудза врожаю 2021 року у кількості 200тонн на загальну вартість 1450080грн (разом з ПДВ).
Згідно накладної №1 від 04.02.2022 та №2 від 05.02.2022 відповідно до додаткової угоди №2 до договору №21-10121 від 10.12.2021 постачальник передає покупцю товар (кукурудзу врожаю за 2021 рік) у кількості 189,96тонн на загальну суму 1377285,98грн.
Позивачем також надано рахунок №1 від 03.02.2022 на товар (кукурудзу врожаю за 2021 рік) у кількості 200,00тонн на суму товару 1272000грн. та 178080грн ПДВ, що разом складає 1450080грн.
На виконання умов додаткової угоди №2 до договору №21-10121 від 10.12.2021 в матеріалах справи містяться податкові накладні №423106325029 від 03.02.2022 на загальну суму 1160064грн (разом з ПДВ) та №423106325029 від 04.02.2022 на загальну суму 72504грн (разом з ПДВ).
До справи позивачем подані квитанції про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників в Єдиному реєстрі податкових накладних до податкових накладних: за №9116211751 від 25.01.2023 згідно накладної №1 від 03.02.2022 на загальну суму 1160064грн (разом з ПДВ), яку зареєстровано в ЄРПН згідно рішення комісії регіонального рівня від 25.01.2023 № 8150336/42310634 за результатами розгляду Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено; за №9116194172 від 25.01.2023 згідно накладної №2 від 04.02.2022 на загальну суму 72504грн (разом з ПДВ), яку зареєстровано в ЄРПН згідно рішення комісії регіонального рівня від 25.01.2023 №8150334/42310634 за результатами розгляду Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено; за №9116197975 від 25.01.2023 згідно накладної №3 від 05.02.2022 на загальну суму 144717,98грн (разом з ПДВ), яку зареєстровано в ЄРПН згідно рішення комісії регіонального рівня від 25.01.2023 №8150335/42310634 за результатами розгляду Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Позивачем подано до суду товаро-транспортні накладні про отримання відповідачем товару №1 від 04.02.2022, №2 від 04.02.2022, №3 від 04.02.2022, №4 від 04.02.2022, №5 від 05.02.2022, №6 від 05.02.2022, №7 від 05.02.2022 та довіреність №03021 від 03.02.2022 на повноваження отримання товару від ФГ «Собора» Лозинським С.В.
Відповідачем до суду подано витяг з Єдиного реєстру податкових накладних №69900, проте він не є читабельним.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши викладені сторонами пояснення, їх мотивовані оцінки кожного аргументу щодо наявності підстав для задоволення позову чи відмові у позові, проаналізувавши нижченаведені норми чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків.
Статтею 655 Цивільного Кодексу України передбачено, що за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.
Пунктом 1 ст.691 ЦК України визначено, що покупець зобов`язаний оплатити товар за ціною, встановленою у договорі купівлі-продажу, або, якщо вона не встановлена у договорі і не може бути визначена виходячи з його умов, - за ціною, що визначається відповідно до статті 632 цього Кодексу, а також вчинити за свій рахунок дії, які відповідно до договору, актів цивільного законодавства або вимог, що звичайно ставляться, необхідні для здійснення платежу.
Положеннями ч.1 ст.530 ЦК України передбачено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Згідно ст.ст.525, 526 ЦК України зобов`язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов договору та Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а при відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.
Як передбачено ч.1 ст.612 ЦК України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч.1, 2 ст.73, ч.ч.ч.1, 3 ст.74 ГПК України).
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.2 ст.76, ч.1 ст.77, ч.ч.1, 2 ст.79 ГПК України).
Так, у зв`язку з несвоєчасним проведенням відповідачем оплати заборгованості, позивачем заявлено до стягнення з відповідача пеню в сумі 31719,01грн, розраховану на суму боргу 144717,98грн за період з 02.02.2023 по 11.07.2023.
За положеннями ч.1 ст.199 ГК України виконання господарських зобов`язань забезпечується заходами захисту прав та відповідальності учасників господарських відносин, передбаченими цим Кодексом та іншими законами. За погодженням сторін можуть застосовуватися передбачені законом або такі, що йому не суперечать, види забезпечення виконання зобов`язань, які звичайно застосовуються у господарському (діловому) обігу. До відносин щодо забезпечення виконання зобов`язань учасників господарських відносин застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України.
У відповідності до приписів ст.546 Цивільного кодексу України виконання зобов`язань може забезпечуватись неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням, завдатком.
Пунктом 1 ст.547 Цивільного кодексу України встановлено, що правочин, щодо забезпечення виконання зобов`язання вчиняється у письмовій формі.
Відповідно до п.п.1, 2 ст.549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Суд перевіривши розрахунок пені в сумі 31719,01грн, здійснений позивачем на суму боргу 144717,98грн за період з 02.02.2023 по 11.07.2023 вбачає його вірним, тому задовольніяє заявлену позивачем в цій частині позовну вимогу.
Позивачем також подано до суду розрахунки інфляційних втрат в сумі 4235,89, обрахованих із суми боргу 144717,98грн за період з 31.01.2023 по 29.06.2023, три проценти річних в сумі 1903,14грн, обрахованих із суми боргу 144717,98грн за період з 02.02.2023 по 11.07.2023.
Згідно ст.625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Перевіривши заявлені позивачем до стягнення з відповідача три проценти річних в сумі 1903,14грн, нарахованих на суму боргу 144717,98грн за період з 02.02.2023 по 11.07.2023, суд встановлює, що обрахунок вірний.
Щодо розрахунку інфляційних втрат суд зазначає, що позивач вказує період розрахунку інфляційних втрат з 31.01.2023 по 29.06.2023, проте надає розрахунок з лютого по травень 2023.
Згідно розрахунку суду за період з 01.02.2023 по 29.06.2023 інфляційні втрати складають (100,70 : 100)x(101,50 : 100)x(100,20 : 100)x(100,50 : 100)x(100,80 : 100)x= 1.03750412; 144 717,98x1.03750412-144 717,98 = 5 427,52 грн.
Однак, з урахуванням того, що суд не може виходити при ухваленні рішення за межі позовних вимог згідно приписів ч. 2 ст. 237 ГПК України, судом підлягає повному задоволенню позовна вимога позивача про стягнення з відповідача 4235,89 інфляційних втрат за період з 31.01.2023 по 29.06.2023.
Відповідач у відзиві на позовну заяву від 24.08.2023 за вх.№28858/23, посилаючись на п.5.3. договору №21-10121/1 від 10.12.2021 заявляє про відсутність спору щодо остаточного розрахунку та про відсутність підстав для нарахування та стягнення пені, 3% річних та індексу інфляції, у зв`язку з тим, що позивач повинен був повідомити його про реєстрацію податкових накладних, проте, відповідач дізнався про реєстрацію податкових накладних лише 02.08.2023, після отримання позовної заяви з додатками 02.08.2023 та згідно п. 5.2. договору №21-10121/1 від 10.12.2021 TOB «АСПЕКТ 2015» сплатив суму основного боргу у розміру 144 717,98 грн протягом 5-ти банківських днів згідно платіжного доручення №412288 від 09.08.2023.
Однак, суд зазначає, що відповідно до п. 5.3. договору №21-10121/1 від 10.12.2021 у разі зупинення/блокування реєстрації податкової накладної у Єдиному Державному реєстрі податкових накладних відповідно до ст. 201.16 ПК України, постачальник у день зупинення/блокування реєстрації податкової накладної зобов`язаний направити на електронну адресу покупця у форматі pdf копії податкової накладної та квитанції №1 до такої податкової накладної. В разі неповідомлення постачальником покупця про зупинення/блокування реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної на підставі ст. 201.16 ПК України, до постачальника застосовується або: затримання оплати товару до дати реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або виправлення помилок, або штраф в розмірі 14% від загальної вартості товару, який постачальник зобов`язаний сплатити протягом трьох банківських днів з дати отримання письмової вимоги від покупця, або вирахування 14% від загальної вартості товару, за рахунок коштів, які підлягають виплаті на рахунок постачальника (в такому разі виставлення додаткових письмових вимог не вимагається) та/або в односторонньому порядку зарахувати зустрічні вимоги відповідно до ст. 601 ЦК України.
Тобто, п. 5.3. договору №21-10121/1 від 10.12.2021 передбачено повідомлення відповідача позивачем саме про зупинення/блокування реєстрації податкової накладної у Єдиному Державному реєстрі податкових накладних, а не повідомлення про реєстрацію податкової накладної. При цьому, слід відмітити, що матеріали справи не містять повідомлення позивачем відповідача, як то визначено п. 5.3. договору 21-10121/1 від 10.12.2021 про зупинення реєстрації податкових накладних, що могло би потягнути за собою певну відповідальність ФГ «Собора».
За встановлених обставин, з підстав порушення відповідачем зобов`язань за договором 21-10121/1 від 10.12.2021 щодо оплати грошових зобов`язань у розмірі 144717,98грн, після реєстрації податкових накладних №1 від 03.02.2022, №2 від 04.02. 2022 в ЄРПН, заявлені позивачем позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають судом стягненню з відповідача, а саме пеня у розмірі 31719,01грн за період з 02.02.2023 по 11.07.2023, три проценти річних у розмірі 1903,14грн 98грн за період з 02.02.2023 по 11.07.2023 та 4235,89 інфляційні втрати за період з 31.01.2023 по 29.06.2023.
Згідно ч.1 ст.123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Положення п.2 ч.1 ст.129 ГПК України передбачають, що судовий збір покладається: у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
За розгляд даної позовної вимоги позивач поніс витрати на оплату судового збору в сумі 567,67грн, які підлягають відшкодуванню платнику внаслідок задоволення його вимог за рахунок відповідача.
Керуючись ст.ст.123, 124, 129, 130, 232, 233, 236, 237, 238, 239, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Задовольнити повністю позовні вимоги Фермерського господарства «Собора» (16500, Чернігівська область, Бахмацький район, м. Бахмач, вул. Теліги О., 70) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Аспект 2015» (65104, м. Одеса, вул. Ільфа і Петрова, 18) в частині стягнення 31719,01грн пені, 1903,14 грн три проценти річних, 4235,89 грн інфляційних втрат.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Аспект 2015» (65104, м. Одеса, вул. Ільфа і Петрова, 18, код ЄДРПОУ 39630557) на користь Фермерського господарства «Собора» (16500, Чернігівська область, Бахмацький район, м. Бахмач, вул. Теліги О., 70, код ЄДРПОУ 42310634) 31719 (тридцять одну тисячу сімсот дев`ятнадцять) грн 01 коп. пені, 1903 (одну тисячу дев`ятсот три) грн 14 коп. три проценти річних, 4235 (чотири тисячі двісті тридцять п`ять) грн 89 коп. інфляційних втрат, 567 (п`ятсот шістдесят сім) грн 67 коп. судового збору.
Відповідно до п.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 02 жовтня 2023 р.
Суддя І.А. Малярчук
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2023 |
Оприлюднено | 05.10.2023 |
Номер документу | 113893002 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Малярчук І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні