ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2023 року ЛуцькСправа № 140/12437/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Андрусенко О. О.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю«Агро Верес» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю«Агро Верес»(далі ТзОВ«Агро Верес», позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач-2) про визнання протиправними та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.02.2023 №8254799/40047856 та №8254800/40047856; зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 26.10.2022 №6 та №7.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем за наслідками здійснення господарської операції з поставки товару для ПП «Оліяр» складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні (далі ПН) №6 від 26.10.2022 на суму 460597,70 грн., в т.ч. ПДВ 56564,63 грн. та №7 від 26.10.2022 на загальну суму 234175,44 грн., в т.ч. ПДВ 28758,3 грн. Однак, позивачем отримано квитанції про зупинення реєстрації вказаних ПН. У зв`язку з цим позивачем було направлено до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Волинській області (далі Комісія ГУ ДПС у Волинській області) повідомлення №1 від 08.02.2023 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, до яких долучено усі необхідні документи для реєстрації спірних ПН.
Однак, рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області №8254799/4004856 та №8254800/40047856 від 13.02.2023 відмовлено у реєстрації ПН №6 та №7 від 26.10.2022 відповідно. Відмову у реєстрації ПН в ЄРПН відповідач-1 мотивував тим, що позивачем не надано копії наступних документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документі (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. При цьому у графі «додаткова інформація» контролюючим органом зазначено про відсутність статистичних звітів про засів та збір зернових культур.
Позивачем було подано скарги на рішення №8254799/4004856 та №8254800/40047856 від 13.02.2023, за результатами розгляду яких Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України було прийнято рішення №22018/40047856/2 та №22020/40047856/2 від 03.03.2023, якими залишено скарги без задоволення та рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін у зв`язку з ненаданням копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документі (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунки-фактури/інвойси.
Зважаючи на подання контролюючому органу документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом у ГУ ДПС у Волинській області та у ДПС України не було правових підстав для відмови у реєстрації податкових накладних №6 та №7 від 26.10.2022, тому рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 07.06.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
У відзиві на позовну заяву представник відповідачів просив відмовити в задоволенні позовних вимог повністю, зазначивши, що за результатами розгляду поданих позивачем документів Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення №8254799/40047856, №8254800/40047856 від 13.02.2023 про відмову в реєстрації ПН №6 та №7 від 26.10.2022 з підстав ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/ послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних та розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Додатково вказано на відсутність статистичних звітів про засів та збір зернових культур. Зазначає, що відповідно до пункту 6.9 договору поставки №КЮ-1/121022 від 12.10.2022, постачальник зобов`язується надати покупцю: завірену копію заповненої форми державного статистичного спостереження «Звіт про посівні площі с/г культур») за формою №4-сг під урожай 2022 року (річна); завірену копію заповненої форми державного статистичного спостереження «Звіт про валові площі та валові збори с/г культур, плодів, ягід і винограду за 2022 рік) за формою №29-сг під урожай 2022 року (річна). Таким чином зауважує, що умови договору сторонами виконані не були, вищезазначених документів до комісії регіонального рівня надано не було. Також, на думку представника відповідачів, задоволення позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є втручанням у дискреційні повноваження ДПС України. Таким чином, просить у задоволенні позову відмовити повністю.
Інших заяв по суті справи на адресу суду не надходило.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що ТзОВ «Агро Верес» зареєстроване як юридична особа 01.04.2016 (а.с.189), основний вид діяльності якого (згідно кодів КВЕД) 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
Як вбачається з матеріалів справи, між ТзОВ «Агро Верес» (постачальник) та ПП «Оліяр» (покупець) укладено договір поставки №КЮ-1/121022 від 12.10.2022, згідно якого постачальник зобов`язується поставити соняшник урожаю 2022 року, а покупець зобов`язується прийняти цей товар і сплатити за нього визначену договором ціну. Загальна кількість товар, що поставляється за цим договором становить 300,00 т. Товар за цим договором повинен бути поставлений покупцеві на умовах DAP та/або FCА, згідно з правилами «Інкотермс-2010». Конкретні умови та місце поставки погоджуються сторонами у специфікаціях. Датою поставки товару на умовах DAP вважається дата підписання уповноваженою особою покупця видаткової накладної та/або акта приймання-передачі товару. Датою поставки товару на умовах FCА вважається дата підписання уповноваженою особою покупця акта приймання-передачі товару. Право власності на товар (партію товару) на умовах DAP переходить до покупця після поставки товару (партії товару), а саме після підписання уповноваженою особою покупця видаткової накладної та/або акта приймання-передачі товару. Право власності на товар (партію товару) на умовах поставки FCА переходить до покупця після поставки товару (партії товару), а саме після підписання уповноваженою особою покупця акта приймання-передачі товару. Покупець сплачує 86% вартості товару на поточний рахунок постачальника, зазначений у договорі, протягом 10 (десяти) банківських днів з моменту поставки товару та за умови надання постачальником належним чином оформлених оригіналів документів вказаних у пункті 2.6 договору (накладна на товар (надається за умови поставки товару на умовах DAP), товарно-транспортна накладна, акт приймання-передачі товару (надається за умови поставки товару на умовах FCА), рахунок-фактура, документ, що підтверджує якість товару), при цьому розрахунок за поставлений товар проводиться у відповідності до пункту 3.4 договору (сторони визнають, що ціна товару буде змінюватися при невідповідності якісних показників товару, що зазначені в додаткових угодах до даного договору у порядку передбаченому відповідною додатковою угодою). Сторони погодили, що у випадку наявності невиконаних зобов`язань постачальника перед покупцем за договором та будь-якими іншими укладеними між сторонами правочинами покупець має право не здійснювати розрахунків по даному договору до повного виконання постачальником таких зобов`язань. Покупець сплачує 14% вартості товару на поточний рахунок постачальника, протягом 10 (десяти) банківських днів з дати надання рахунку із зазначенням точної кількості товару без ПДВ, суми ПДВ, усього до сплати та належно складеної податкової накладної зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідним заповненням всіх обов`язкових реквізитів податкової накладної та на повну суму поставки товару по договору, при цьому розрахунок за поставлений товар проводиться у відповідності до п.3.4 договору.
З матеріалів справи вбачається, що поставка товару згідно договору від 12.10.2022 №КЮ-1/121022 здійснювалась окремими партіями. Так, 26.10.2022 позивачем поставлено ПП «Оліяр» соняшник урожаю 2022 року, кількістю 30,635 т на суму 460597,70 грн., в тому числі ПДВ 56564,63 грн., та кількістю 15,184 т на суму 234175,44 грн., в тому числі ПДВ 28758,39 грн., про що свідчить видаткові накладні від 26.10.2022 №РН-0000006, №РН-0000007 (а.с. 18, 23), товарно-транспортні накладні від 26.10.2022 № 30, № 31 №32 (а.с. 19-20,24).
За наслідками вказаних господарських операцій позивачем було виписано та подано на реєстрацію в ЄРПН ПН від 26.10.2022 №6 на загальну суму 460 597,70 грн., в тому числі ПДВ 56564,63 грн., та від 26.10.2022 №7 на загальну суму 234175,44 грн, в тому числі ПДВ 28758,39 грн. (а.с. 21, 25).
Відповідно до квитанцій від 16.11.2022 реєстрація ПН від 26.10.2022 №6 та №7 була зупинена з таких підстав: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206 відсутні в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції; запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (а.с. 22, 26).
Не є спірною та обставина, що для підтвердження господарських операцій, відображених у ПН від 26.10.2022 №6 та №7, позивач 08.02.2022 подав повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо ПН, реєстрацію якої зупинено, до яких було долучено: письмові пояснення від 08.02.2022 № 08/02-01; копію договору поставки №КЮ-1/121022 від 12.10.2022; копію специфікацій та договору поставки №КЮ-1/121022 від 12.10.2022; копії видаткових накладних від 26.10.2022 №РН-0000006, №РН-0000007; копії товарно-транспортних накладних від 26.10.2022 № 30, № 31 №32; копію договору перевезення №260922-02/2 від 26.09.2022; банківську виписку від 31.20.2022; копію акту-звірки взаємних розрахунків між ПП «Оліяр» та ТзОВ «Агро-Верес» станом на 31.12.2022.
13.02.2023 Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення №8254799/40047856 та №8254800/40047856 про відмову в реєстрації в ЄРПН ПН №6 та №7 від 26.10.2022 у зв`язку з ненаданням платником податку первинних документів щодо постачання придбання товарів, послуг, зберігання та транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності типових форм та галузевої специфіки, накладних. В графі «додаткова інформація» оскаржуваних рішень зазначено: відсутні статистичні звіти про засів та збір зернових культур (а.с. 30-31).
24.02.2023 позивачем подано скарги на рішення №8254799/40047856 та №8254800/40047856 від 13.02.2023, до яких долучив документи, які надавались на розгляд комісії регіонального рівня, а також додатково копії документів, зокрема, звіту про посівні площі № 4-сг під урожай 2022 року, звіту про площі та валові збори № 29сг у 2022 році.
Однак рішеннями Комісії ДПС України від 03.03.2023 №22018/40047856/2 та №22020/40047856/2 (а.с.39) скарги залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня - без змін, з таких підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси (а.с.35, 39)
При вирішенні даного спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.
За правилами абзаців першого, п`ятого пункту201.10 статті 201 ПК України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
За приписами абзаців десятого, дванадцятого пункту201.10. статті 201 ПК Україниякщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до пункту201.16 статті 201 ПК Україниреєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно із пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165(далі - Порядок № 1165; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
За приписами пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пункту 25 Порядку №1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 3 до Порядку № 1165 визначені критерії ризиковості здійснення операцій, у пункті 1 яких вказано: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС
Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту201.16 статті 201 Податкового кодексу України(далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктами 2 - 4 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
За приписами пунктів 5, 6 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до пунктів 9, 10 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Пунктом 11 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається із оскаржуваних рішень від 13.02.2023 №8254799/40047856 та №8254800/40047856 у реєстрації ПН від 26.10.2022 №6 та №7 відмовлено у зв`язку із тим, що платником податку не надано копій документів: первинних документів щодо постачання придбання товарів, послуг, зберігання та транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності типових форм та галузевої специфіки, накладних. У графі «додаткова інформація» оскаржуваних рішень зазначено: відсутні статистичні звіти про засів та збір зернових культур.
Суд не погоджується із вказаною підставою прийняття оскаржуваних рішень, з огляду на таке.
Так, реєстрація спірних ПН від 26.10.2022 №6 та №7 згідно із квитанціями від 16.11.2022 була зупинена виключно з такої підстави: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206 відсутні в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.
Разом з тим, вказані квитанції від 16.11.2022 про зупинення реєстрації ПН від 26.10.2022 №6 та №7 не містили конкретного переліку документів, які платник податків повинен був додатково подати до Комісії ГУ ДПС у Волинській області для реєстрації в ЄРПН вказаної ПН.
При вирішенні спору суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду від 10.06.2021 у справі № 822/1886/18, відповідно до яких у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації ПН платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН.
У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання ПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації ПН, а не довільно, на власний розсуд (вказана правова позиція підтримана в подальшому у постановах Верховного Суду від 01.12.2021 у справі № 600/1878/20-а, від 20.01.2022 у справі № 140/4162/21, від 28.06.2022 у справі № 380/9411/21, від 29.06.2022 у справі № 380/5383/21, від 16.09.2022 у справі № 380/7736/21).
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено ПН, направлену для реєстрації в ЄРПН, хоч і визначений у Порядку № 520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в ПН, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена. За відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації ПН, в квитанції про зупинення реєстрації ПН на позивача не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації ПН (вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.07.2022 у справі №520/15348/20).
Отже, не зазначення у квитанціях від 16.11.2022 про зупинення реєстрації ПН від 26.10.2022 №6 та №7 чіткого та конкретного переліку документів фактично позбавило позивача можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів для реєстрації спірних ПН.
На переконання суду, подані позивачем документи для реєстрації ПН від 26.10.2022 №6 та №7 підтверджують господарські операції з поставки позивачем соняшника врожаю 2022 року та ці документи є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію в ЄРПН вказаних ПН.
Так, пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Тобто, наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено ПН, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій (надходження коштів чи відвантаження товару), то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в ЄРПН ПН на відповідну суму ПДВ кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника податку ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно.
При вирішенні спору суд бере до уваги пояснення позивача до повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, від 08.02.2023 № 08/02-01, в яких зазначено, що ТзОВ«Агро Верес» є сільськогосподарським підприємством, здійснює переробку сировини та витратних матеріалів для вирощування готової продукції, під час якого відбувається зміна коду придбаних товарів на коди товарів, що реалізуються. Для здійснення підприємницької діяльності ТзОВ«Агро Верес» забезпечене необхідними потужностями, зокрема, офісом, який орендує згідно договору від 01.12.2021 №011221-01/2; використовує на праві оренди земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 368,55 га; виконує сільськогосподарські роботи за допомогою сторонніх організацій, так як відсутня техніка та сільськогосподарське обладнання; складські приміщення відсутні, зібраний врожай передається на елеватор зернового складу, де культура зберігається, проходить очистку та сушку. Основними постачальниками сировини та матеріалів є ТзОВ «Волинь-зерно продукт» та ТзОВ «Агросем». У 2022 році всі оброблювані площі засіяні соняшником, тому результатом виробництва товариства є такий товар соняшник уражаю 2022 року. 12.10.2022 між ТзОВ«Агро Верес» та ПП «Оліяр» укладено договір №КЮ-1/121022 з поставки товару - соняшник уражаю 2022 року (загальна кількість товару, що поставляється, становить 300,00 т; поставка здійснюється окремими партіями, добова норма якої не може перевищувати 200,00 т). 26.10.2022 відбулася друга поставка соняшника на загальну суму 694773,14 по заліковій вазі 45,819 т (видаткові накладні від 26.10.2022 №РН-0000006, №РН-0000007); перевезення продукції до покупця здійснювало ТзОВ «Україна-Баїв» згідно договору №260922-02/2 від 26.09.2022 (товарно-транспортні накладні від 26.10.2022 № 30, № 31 №32). Оплата здійснена згідно умов укладеного договору від 12.10.2022 №КЮ-1/121022 (покупець сплачує 86 % вартості товару на поточний рахунок постачальника), підтвердження оплати є банківська виписка за 27.10.2022 та 31.20.2022, акт-звірки взаємних розрахунків станом на 31.12.2022.
На підтвердження обставин здійснення господарських операції з поставки позивачем ПП «Оліяр» товару (соняшник врожаю 2022 року), по якій складені ПН від 26.10.2022 №6 та №7, позивач як до контролюючого органу, так і до суду надав копії первинних документів: договору поставки №КЮ-1/121022 від 12.10.2022; специфікацій до договору поставки №КЮ-1/121022 від 12.10.2022; видаткових накладних від 26.10.2022 №РН-0000006, №РН-0000007; товарно-транспортних накладних від 26.10.2022 № 30, № 31 №32; договору перевезення №260922-02/2 від 26.09.2022; банківську виписку від 31.20.2022; акту-звірки взаємних розрахунків між ПП «Оліяр» та ТзОВ «Агро-Верес» станом на 31.12.2022.
Стосовно зазначеної в оскаржуваних рішеннях Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 13.02.2023 №8254799/40047856 та №8254800/40047856такої підстави відмови у реєстрації ПН від 26.10.2022 №6 та №7 як «відсутність статистичних звітів про засів та збір зернових культур», то суд зауважує, що у квитанціях від 16.11.2022 про зупинення реєстрації спірних ПН не було зазначено конкретного переліку документів, які платник податків повинен був додатково подати до Комісії ГУ ДПС у Волинській області для реєстрації в ЄРПН таких ПН, тому позивач на власний розсуд подав документи, які вважав достатніми для підтвердження вказаних господарських операцій.
Крім того, саме лише зазначення про відсутність певних документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації ПН, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації ПН з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку. Сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є самостійною та достатньою підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.
При вирішенні даного спору суд також враховує, що до скарг від 24.02.2023 на рішення від 13.02.2023 №8254799/40047856 та №8254800/40047856 позивачем було долучено документи, які подавались ним на розгляд Комісії регіонального рівня, а також додатково, зокрема, звіт про посівні площі № 4-сг під урожай 2022 року, звіт про площі та валові збори № 29сг у 2022 році.
Однак це не вплинуло на прийняття позитивного рішення, оскільки рішеннями Комісії ДПС України від 03.03.2023 №22018/40047856/2 та №22020/40047856/2 скарги залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня - без змін.
Наведене дає підстави для неоднозначного розуміння прийнятого суб`єктом владних повноважень рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, оскільки надані позивачем документи спростовують підстави прийняття комісією регіонального рівня спірних рішень.
Отже, вказані обставини свідчать про непослідовність, неузгодженість дій відповідачів та відсутність легітимної мети під час прийняття ними рішень.
Суд наголошує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації ПН. Під час реєстрації ПН фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми критеріями шляхом дослідження документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної саме у ПН. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 13.02.2023 №8254799/40047856 та №8254800/40047856 прийняті без наявності правових та фактичних підстав, позаяк платник надав пояснення та первинні документи щодо господарської операції, по якій складені ПН від 26.10.2022 №6 та №7, та, на думку суду, поданих після зупинення реєстрації спірних ПН позивачем вказаних вище первинних документів є достатньо для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН. Вказані первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію, передбачених законом підстав для позбавлення права позивача на реєстрацію спірної ПН в ЄРПН судом під час розгляду цієї справи не встановлено.
Відтак, з наведених вище мотивів позовні вимоги про визнання протиправними та скасування вказаних рішень підлягають до задоволення.
Крім того, підлягають до задоволення позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії, виходячи з такого.
За приписами частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (зі змінами) передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання такої події, як набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваних рішень, а подані позивачем пояснення та документи, на думку суду, підтверджують здійснення господарських операцій, по яких складені спірні ПН, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаної ПН, тому з метою повного та ефективного захисту прав позивачапохідні позовні вимоги про зобов`язання зареєструвати ПН від 26.10.2022 №6 та №7 в ЄРПН належить також задовольнити.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Зважаючи на те, що суд задовольняє позов, то на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - ГУ ДПС у Волинській області (яким винесено протиправні рішення) необхідно стягнути на користь позивача судовий збір у розмірі 5368,00 грн., сплата якого підтверджується платіжною інструкцією від 31.05.2023 №477.
Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області від 13 лютого 2023 року №8254799/40047856, №8254800/40047856.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Товариством з обмеженою відповідальністю «Агро Верес» податкові накладні від 26 жовтня 2022 року № 6 та №7.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро Верес» судовий збір у розмірі 5 368,00 грн. (п`ять тисяч триста шістдесят вісім грн. 00 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Агро Верес» (45643, Волинська область, Луцький район, село Баїв, вулиця Перемоги, 1а, ідентифікаційний код 40047856).
Відповідач 1: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, містоЛуцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код 44106679).
Відповідач 2: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код 43005393).
Суддя О. О. Андрусенко
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2023 |
Оприлюднено | 05.10.2023 |
Номер документу | 113894331 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні