ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
26 вересня 2023 рокум. Ужгород№ 260/4060/23 14:26 год
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Скраль Т.В.
при секретарі Шестак Н.В.,
за участю сторін:
позивач: Керівник Хустської окружної прокуратури - представник Тетеніч Денис Юрійович,
відповідач: Керецьківська сільська рада - представник не з`явився,
третя особа: Відділ освіти, молоді та спорту, культури і туризму Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області - представник не з"явився,
третя особа: Керецьківська мистецька школа Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області - представник не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Керівника Хустської окружної прокуратури (90400, Закарпатська область, м. Хуст, вул. 900-річчя Хуста,16) до Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області (89334, Закарпатська область, Хустський район, с. Керецьки, вул. Головна,52, код ЄДРПОУ 04351512), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Відділ освіти, молоді та спорту, культури та туризму Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області (89334, Закарпатська область, Хустський район, с. Керецьки, вул. Головна, 52, код ЄДРПОУ 43920236), Керецьківської мистецької школи Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області (89334, Закарпатська область, Хустський район, с. Керецьки, вул. Головна, 8, код ЄДРПОУ 00436097) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
У відповідності до статті 243 частини 3 КАС України 26 вересня 2023 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Рішення у повному обсязі складено 02 жовтня 2023 року.
22 травня 2023 року Керівник Хустської окружної прокуратури звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Відділ освіти, молоді та спорту, культури та туризму Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області, Керецьківської мистецької школи Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області, якою просить: 1) визнати протиправною бездіяльність Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення закладу позашкільної освіти сфери культури Керецьківської мистецької школи Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області, що знаходиться за адресою: вул. Головна, 8, с. Керецьки, Хустського району, Закарпатської області; 2) зобов`язати Керецьківську сільську раду Хустського району Закарпатської області вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення закладу позашкільної освіти сфери культури Керецьківської мистецької школи Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області, загальною площею 221,5 кв.м., вартістю 268 357,00 грн. (двісті шістдесят вісім тисяч триста п`ятдесят сім гривень), що знаходиться за адресою вул. Головна, 8, с. Керецьки, Хустського району, Закарпатської області.
29 травня 2023 року ухвалою суду відкрито провадження у даній адміністративній справі. за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
1. Позиції сторін.
Позивач свої позовні вимоги аргументував тим, що на території Керецьківської сільської ради Хустського району за адресою: вул. Головна, 8, с. Керецьки, Хустського району, Закарпатської області функціонує заклад позашкільної освіти сфери культури «Керецьківська мистецька школа Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області». Загальна площа вказаного закладу відповідно до технічного паспорту комунального унітарного підприємства «Свалявське районне бюро технічної інвентаризації» від 10.09.2021 року становить 221,5 кв.м. Балансова вартість будівлі Керецьківської мистецької школи, згідно довідки № 154 від 28.03.2023, становить 268 357,00 грн. Разом з цим встановлено, що будівля вказаного закладу позашкільної освіти всупереч вимог законодавства використовується без оформлення відповідних правовстановлюючих документів, відповідно до Інформації із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за адресою: Закарпатська область, Хустський район, с. Керецьки, вул. Головна, 8 - відсутні.
Відповідачем або уповноваженим представником відзиву на позовну заяву до суду, у строк наданий судом в ухвалі Закарпатського окружного адміністративного суду про відкриття провадження в адміністративній справі від 29 травня 2023 року, не надано та не повідомлено суду поважні причини його ненадання.
Відповідно до статті 162 частини 6 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Третіми особами письмових пояснень щодо позову, у строк наданий судом в ухвалі Закарпатського окружного адміністративного суду про відкриття провадження в адміністративній справі від 29 травня 2023 року, не надано та не повідомлено суду поважні причини його ненадання.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився, однак про час і дату судового засідання повідомлені належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення, яке вручено 12 серпня 2023 року та повернулось до суду 25 серпня 2023 року.
Представник Відділу освіти, молоді та спорту, культури і туризму Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області у судове засідання не з`явився, однак про час і дату судового засідання повідомлені належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення, яке вручено 12 серпня 2023 року та повернулось до суду 25 серпня 2023 року.
Представник Керецьківської мистецької школи Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області у судове засідання не з`явився, однак про час і дату судового засідання повідомлені належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення, яке вручено 12 серпня 2023 року та повернулось до суду 25 серпня 2023 року.
У відповідності до статті 205 частини 1, 3 пункту 1 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, зокрема, неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Під час розгляду справи по суті уповноважений представник позивача позов підтримав повністю, просив суд його задовольнити з мотивів, що у ньому наведені.
2. Обставини, встановлені судом.
Судом встановлено, що на території Керецьківської сільської ради Хустського району за адресою: вул. Головна, 8, с. Керецьки, Хустського району, Закарпатської області функціонує заклад позашкільної освіти сфери культури «Керецьківська мистецька школа Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області» (далі - Керецьківська МШ).
04 лютого 2021 року рішенням Керецьківської сільської ради V сесії VIII скликання № 125 «Про затвердження актів приймання Керецьківської дитячої школи мистецтв у власність Керецьківської сільської ради» вирішено затвердити акти приймання-передачі майна Керецьківської дитячої школи мистецтв з оперативного управління сектору культури, молоді та спорту Свалявської районної державної адміністрації у комунальну власність Керецьківської сільської ради, (а.с. 20-21).
30 березня 2021 року рішенням Керецьківської сільської ради VII сесії VIII скликання № 216 «Про внесення змін до рішення Керецьківської сільської ради від 04.02.2021 року № 125 «Про затвердження актів приймання Керецьківської дитячої школи мистецтв у власність Керецьківської сільської ради»» вирішено змінити назву Керецьківської дитячої школи мистецтв на Керецьківську мистецьку школу Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області, (а.с. 22).
Балансова вартість будівлі Керецьківську мистецьку школу станом на 01.01.2021 року складає 268 357, 00 грн., відповідно до довідки Відділу освіти, молоді та спорту, культури і туризму Керецьківської сільської ради № 154 від 28.03.2023 року, (а.с. 62).
30 березня 2023 року Керецьківська сільська рада листом № 422/02-06 надала відповідь Хустській окружній прокуратурі, в якому повідомляє, що правовстановлюючі документи на будівлю Керецьківської мистецької школи в селі Керецьки, вул. Головна,8 на даний час не оформлені, (а.с. 60).
Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомості щодо права власності на Керецьківську мистецьку школу, розташовану за адресою Закарпатська область, Хустський район, с. Керецьки, вул. Головна, буд.8 відсутні, (а.с. 63).
3. Мотиви суду та норми права, застосовані судом.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до статті 121 Конституції України на органи прокуратури покладено функції представництва інтересів громадян і держави в судах у випадках визначених законом.
Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбачено статтею 24 Закону України "Про прокуратуру" та статтею 53 КАС України.
Частиною другою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з частиною четвертою статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
Відповідно до частини п`ятої статті 53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Згідно з частиною 1 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст. 1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII «Про прокуратуру» відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.
Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (п. 1 ч. 6 ст. 23 вказаного Закону).
У постанові від 05.11.2019 року у справі №804/4585/18 Верховний суд зробив висновок, що обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні, у межах визначених законом повноважень, умов для отримання дитиною освіти, забезпечення її доступності шляхом, зокрема, належного функціонування розгалуженої мережі навчальних закладів, у таких справах захисту підлягають інтереси держави у сфері охорони прав на освіту дітей шляхом створення належних та безпечних умов для здобуття освіти, які порушені органом місцевого самоврядування.
Зважаючи, що саме відповідач допустив спірну бездіяльність, суд дійшов висновку, що у цьому випадку порушені саме державні інтереси, і прокурор на підставі наведеної норми звернувся в суд обґрунтовано.
Відповідно до частини 3 статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Відповідно до статті 29 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Відповідно до пункту 1.1. Статуту Керецьківської мистецької школи Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області, затвердженого рішенням Керецьківської сільської ради Хустського району від 12.02.2021 № 184 Керецьківська мистецька школа Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області - є комунальним закладом мистецької початкової освіти та перебуває у власності Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області.
Юридична адреса: 89334, Закарпатська область, Хустський район, с. Керецьки, вул. Головна, 8 (пункт 1.3. Статуту).
У пункті 1.4. Статуту зазначено, що Мистецька школа є юридичною особою, що має печатку, кутовий штамп, бланки зі своїм найменуванням, діє від свого імені на підставі Статуту та обслуговується бухгалтерією відділу освіти, молоді, спорту та культури Керецьківської сільської ради.
Засновником і власником майна, приміщень, будівель, споруд, що є у користуванні Мистецької школи є Керецьківська сільська рада Хустського району Закарпатської області (пункт 1.5. Статуту).
Управління мистецькою школою здійснює відділ освіти, сім`ї, молоді, спорту та культури Керецьківської сільської ради (пункт 1.6. Статуту).
Згідно зі статтею 22 Закону України «Про освіту» юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність. Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.
Згідно з частиною 3 статті 66 Закону України «Про освіту» сільські, селищні ради: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.
Відповідно до частини 1 статті 80 Закону України «Про освіту» до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством.
Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Відповідно до статей 32, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: управління закладами культури, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення, а також створення умов для розвитку культури, сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно-культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, землю.
Відповідно до частин 1,3 статті 182 Цивільного кодексу України державна реєстрація прав на нерухомість право власності та інші речові права па нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Відмова у державній реєстрації права на нерухомість, ухилення від реєстрації, відмова від надання інформації про реєстрацію можуть бути оскаржені до суду.
Згідно з частиною 4 статті 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» загальними засадами державної реєстрації прав є обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.
У відповідності до статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації прав підлягає право власності на нерухоме майно.
Отже, речові права на нерухоме майно вказаного закладу освіти, зокрема, будівля, підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
В той же час, як встановлено судом, в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомості щодо права власності на Керецьківську мистецьку школу, розташовану за адресою Закарпатська область, Хустський район, с. Керецьки, вул. Головна, буд.8 відсутні, (а.с. 63).
Відповідачем не надано жодного доказу на підтвердження вжиття заходів щодо належного оформлення права власності на нерухоме майно Керецьківську мистецьку школу, розташовану за адресою с Закарпатська область, Хустський район, с. Керецьки, вул. Головна, буд.8 та здійснення державної реєстрації вказаних прав.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить висновку, що така бездіяльність відповідача є протиправною та вважає за необхідне зобов`язати Керецьківську сільську раду Хустського району Закарпатської області вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення закладу позашкільної освіти сфери культури Керецьківської мистецької школи Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області, загальною площею 221,5 кв.м., вартістю 268 357,00 грн. (двісті шістдесят вісім тисяч триста п`ятдесят сім гривень), що знаходиться за адресою вул. Головна, 8, с. Керецьки, Хустського району, Закарпатської області.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Враховуючи те, що позивачем доведено суду правомірність заявлених вимог, суд приходить висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до статті 139 частини 2 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Таким чином, судові витрати по справі з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 9, 14, 90, 139, 242-246, 255 КАС України, суд -
У Х В А Л И В:
1. Позов Керівника Хустської окружної прокуратури до Керецьківської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною бездіяльність Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення закладу позашкільної освіти сфери культури Керецьківської мистецької школи Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області, що знаходиться за адресою: вул. Головна, 8, с. Керецьки, Хустського району, Закарпатської області.
3. Зобов`язати Керецьківську сільську раду Хустського району Закарпатської області вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення закладу позашкільної освіти сфери культури Керецьківської мистецької школи Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області, загальною площею 221,5 кв.м., вартістю 268 357,00 грн. (двісті шістдесят вісім тисяч триста п`ятдесят сім гривень), що знаходиться за адресою вул. Головна, 8, с. Керецьки, Хустського району, Закарпатської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
СуддяТ.В.Скраль
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2023 |
Оприлюднено | 05.10.2023 |
Номер документу | 113895534 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Скраль Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні