Рішення
від 03.10.2023 по справі 440/10555/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 жовтня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/10555/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Удовіченка С.О., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без участі сторін справу за адміністративним позовом Заступника керівника Полтавської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Шевченківської районної у м.Полтаві ради до Гуманітарного відділу виконавчого комітету Мачухівської сільської ради, треті особи: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Полтавської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Шевченківської районної у м.Полтаві ради звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Гуманітарний відділ виконавчого комітету Мачухівської сільської ради в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Гуманітарного відділу виконавчого комітету Мачухівської сільської ради щодо не нарахування та не виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої статтею 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку випускникам загальноосвітнього навчального закладу Мачухівської територіальної громади з числа дітей позбавлених батьківського піклування, а саме ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_1 , рнокпп НОМЕР_2 , адреса проживання: АДРЕСА_1 , тел. НОМЕР_3 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_4 , рнокпп НОМЕР_5 , адреса проживання: АДРЕСА_2 , тел. НОМЕР_6 ,

- зобов`язати Гуманітарний відділ виконавчого комітету Мачухівської сільської ради нарахувати та виплатити одноразову грошову допомогу, передбаченої статтею 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку випускникам загальноосвітнього навчального закладу Мачухівської територіальної громади з числа дітей позбавлених батьківського піклування, а саме ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_1 , рнокпп НОМЕР_2 , адреса проживання: АДРЕСА_1 , тел. НОМЕР_3 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_4 , рнокпп НОМЕР_5 , адреса проживання: АДРЕСА_2 , тел. НОМЕР_6

В обґрунтування заявлених позовних вимог прокурор зазначає, що під час проведення вивчення стану додержання вимог законодавства з питань соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, встановлено факт неналежного виконання відповідачем вимог статті 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" щодо ненарахування та невиплати випускникам навчальних закладів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги, а саме: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Ухвалою від 31.07.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

30.08.2023 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого він заперечує щодо заявленого позову посилаючись на відсутність в місцевому бюджеті видатків на виплату відповідної державної соціальної допомоги. Вказує, що прокурор не обгрунтував підстави представництва інтересів держави, звертаючись до суду з даним позовом. Представник відповідача просить відмовити в задоволенні позовних вимог.

05 вересня 2023 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла відповідь прокурора на відзив. У відповіді на відзив прокурор наполягав на правомірності своїх вимог. Стверджував, що не звернення уповноваженого органу до суду із позовом щодо захисту дітей сиріт свідчить про порушення інтересів держави у сфері соціального захисту та охорони дитинства.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи .

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

З матеріалів справи встановлено, що Полтавською окружною прокуратурою в порядку положень статті 23 Закону України "Про прокуратуру" було витребувано та опрацьовано інформацію щодо стану додержання вимог законодавства з питань соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування на території Мачухівської сільської ради.

За результатами вивчення встановлено факт неналежного виконання Гуманітарним відділом виконавчого комітету Мачухівської сільської ради вимог статті 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" щодо не нарахування та не виплати випускникам навчальних закладів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги.

Згідно інформації Гуманітарного відділу виконавчого комітету Мачухівської сільської ради від 07.04.2023 № 301 установлено, що впродовж 2019-2022 років заклади освіти Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області закінчили 2 випускники із числа дітей, позбавлених батьківського піклування, а саме:

1. Дитина, позбавлена батьківського піклування - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , у 2022 році закінчила Калашниківський НВК;

2. Дитина, позбавлена батьківського піклування - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , у 2022 році закінчив Калашниківський НВК;

Крім того, вказаним листом Гуманітарним відділом виконавчого комітету Мачухівської сільської ради надано документи на підтвердження наявності статусу дитини, позбавленої батьківського піклування у вищезазначених осіб.

Також, згідно вищевказаного листа, діти, позбавлені батьківського піклування, продовжили своє навчання шляхом вступу до інших навчальних закладів для продовження навчання в тому числі і для здобуття професійної та фахової освіти.

Крім того, відповідно до вказаного листа, одноразова грошова допомога (відповідно до вимог статті 8 Закону України "Про організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" та пункту 13 ПКМУ від 05.04.1994 року № 226 "Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування") дітям, позбавленим батьківського піклування - випускникам загальноосвітніх закладів Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, не виплачувалася.

Листом від 25.05.2023 № 55-114-9360вих-23 Полтавська окружна прокуратура звернулася до Виконавчого комітету Шевченківської районної в м.Полтаві ради в якому просила надати інформацію чи здійснювалися виконавчим комітетом Шевченківської районної в м. Полтаві ради передбачені вищевказані одноразові виплати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 або вживалися заходи щодо відновлення стану законності та порушених інтересів держави, зокрема шляхом подання до суду позовної заяви для визнання протиправною бездіяльності Гуманітарного відділу виконавчого комітету Мачухівської сільської ради та зобов`язання вчинити дії щодо нарахування та виплати вищевказаним особам одноразової грошової допомоги, передбаченої статтею 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку. Чи являться виконавчий комітет Шевченківської районної у м. Полтаві ради розпорядником бюджетних коштів, що виділяються на службу у справах дітей Шевченківської районної у м. Полтаві ради та яким структурним підрозділом ради здійснюються вищевказані виплати відповідним категоріям осіб. У разі здійснення виплат ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 вказані одноразові виплати запропоновано надати номера рахунків у банківській установі вищевказаних осіб. Якщо позовна заява раніше не подавалася, запропоновано звернутися до суду самостійно. У разі неможливості пред`явлення до суду позову, запропоновано з обгрунтуванням поважності причин інформувати окружну прокуратуру, якою буде вжито заходи представницького характеру.

Листом від 29.05.2023 № 02.1-25/905 виконавчий комітет Шевченківської районної в м. Полтаві ради повідомив Полтавську окружну прокуратуру, що виконавчий комітет та служба у справах дітей не зверталися до суду з позовом для визнання протиправною бездіяльність Гуманітарного відділу виконавчого комітету Мачухівської сільської ради та зобов`язання вчинити дії щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , як дітям позбавленим батьківського піклування, випускникам 9 класу. Про можливі порушення статті 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» виконавчий комітет дізнався лише з листа Полтавської окружної прокуратури. Відповідно до бюджету на 2023 рік фінансування виконавчого комітету значно зменшилось, що унеможливлює звернення з позовом до суду. З метою захисту інтересів держави в особі дітей сиріт та позбавлених батьківського піклування ОСОБА_2 та ОСОБА_1 запропоновано Полтавській окружній прокуратурі звернутися до суду.

Листом від 18.07.2023 Полтавська окружна прокуратура повідомила Виконавчий комітет Шевченківської районної у м.Полтаві ради згідно інформації виконавчого комітету Шевченківської районної у м. Полтаві ради від 20.04.2023 № 02.1-25/685 діти, позбавлені батьківського піклування - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 перебувають на обліку у служби у справах дітей виконавчого комітету Шевченківської районної у м. Полтаві ради. З урахуванням вище викладеного Полтавською окружною прокуратурою до Полтавського окружного адміністративного суду буде направлено позовну заяву у Ваших інтересах до Гуманітарного відділу виконавчого комітету Мачухівської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії щодо нарахування та виплати одноразової грошової допомоги у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідно віку випускникам загальноосвітніх навчальних закладів Мачухівської територіальної громади з числа дітей, позбавлених батьківського піклування.

Вважаючи протиправною бездіяльність Гуманітарного відділу виконавчого комітету Мачухівської сільської ради щодо не нарахування та не виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої статтею 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку випускникам загальноосвітнього навчального закладу Мачухівської територіальної громади з числа дітей позбавлених батьківського піклування, а саме ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_1 , рнокпп НОМЕР_2 , адреса проживання: АДРЕСА_1 , тел. НОМЕР_3 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , заступник керівника Полтавської окружної прокуратури в інтересах держави в особі служби у справах дітей виконавчого комітету Шевченківської районної у м. Полтаві ради звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом у цій справі.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов таких висновків.

Згідно з преамбулою Закону України від 26.04.2001 № 2402-III "Про охорону дитинства" (надалі - Закон №2402-III), цей Закон визначає охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист, всебічний розвиток та виховання в сімейному оточенні встановлює основні засади державної політики у цій сфері, що гуртуються на забезпеченні найкращих інтересів дитини.

Згідно зі статтею 2 Закону №2402-III, законодавство про охорону дитинства ґрунтується на Конституції України, Конвенції ООН про права дитини, міжнародних договорах, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, і складається з цього Закону, а також інших нормативно-правових актів, що регулюють суспільні відносини у цій сфері і його завданням є розширення соціально-правових гарантій дітей, забезпечення фізичного, інтелектуального, культурного розвитку молодого покоління, створення соціально-економічних і правових інститутів з метою захисту прав та законних інтересів дитини в Україні.

Відповідно до статті 4 Закону №2402-III, система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає, зокрема, проведення державної політики, спрямованої на реалізацію цільових програм з охорони дитинства, надання дітям пільг, переваг та соціальних гарантій у процесі виховання, навчання, підготовки до трудової діяльності, заохочення наукових досліджень з актуальних проблем дитинства, встановлення відповідальності юридичних і фізичних осіб (посадових осіб і громадян) за порушення прав і законних інтересів дитини, заподіяння їй шкоди.

Згідно з частиною першою статті 8 Закону №2402-III, кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку.

Відповідно до приписів статей 24, 25 Закону № 2402-III, утримання і виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечує держава.

Діти, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, мають право на особливий захист і допомогу з боку держави.

Законом, який визначає правові, організаційні, соціальні засади та гарантії державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, є Закон України від 13.01.2005 №2342-IV "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" (надалі - Закон №2342-IV).

Відповідно до статті 1 Закону №2342-IV, статус дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, - визначене відповідно до законодавства становище дитини, яке надає їй право на повне державне забезпечення і отримання передбачених законодавством пільг та яке підтверджується комплектом документів, що засвідчують обставини, через які дитина не має батьківського піклування.

Згідно зі статтею 4 Закону №2342-IV, заходи соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа гарантуються, забезпечуються та охороняються державою.

Державні соціальні стандарти для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа встановлюються незалежно від того, де така дитина або особа перебуває на утриманні та вихованні, на рівні, не меншому за встановлений прожитковий мінімум для осіб відповідного віку.

Відповідно до частин першої - третьої статті 8 Закону №2342-IV, держава здійснює повне забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа.

Допомога та утримання таких дітей не можуть бути нижчими за встановлені мінімальні стандарти, що забезпечують кожній дитині рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального та соціального розвитку на рівні, не нижчому за встановлений прожитковий мінімум для таких осіб.

Право на повне державне забезпечення в навчальних закладах мають діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, віком до вісімнадцяти років та особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, при продовженні навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів.

Згідно з частиною сьомою статті 8 Закону №2342-IV, випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку. Нормативи забезпечення одягом і взуттям затверджуються Кабінетом Міністрів України. За бажанням випускників навчальних закладів їм може бути видана грошова компенсація в розмірі, необхідному для придбання одягу і взуття.

Таким чином, норма частини сьомої статті 8 Закону №2342-IV встановлює обов`язок з виплати одноразової грошової допомоги усім випускникам навчальних закладів, не розмежовуючи їх на окремі категорії, зокрема на тих, хто продовжив навчання в іншому навчальному закладі, та тих, хто працевлаштувався. Тож сам факт випуску з навчального закладу є підставою для виплати одноразової грошової допомоги в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для особи відповідного віку.

Відповідно до частин восьмої та дев`ятої статті 8 Закону №2342-IV, вартість повного державного забезпечення у грошовому еквіваленті для дітей віком від народження до трьох років, від трьох до семи років, від семи до десяти років, від десяти до чотирнадцяти років, від чотирнадцяти до вісімнадцяти років та осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, до двадцяти трьох років визначається відповідно до Закону України "Про прожитковий мінімум".

Державні соціальні стандарти, нормативи споживання, нормативи забезпечення є однаковими для всіх дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, незалежно від форми їх влаштування та утримання, і затверджуються відповідно до законодавства.

Статтею 9 Закону №2342-IV передбачено, що витрати на утримання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа у сім`ях опікунів, прийомних сім`ях, дитячих будинках сімейного типу, у державних закладах фінансуються з державного, обласних бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, інших джерел, не заборонених законодавством.

Витрати на фінансування заходів щодо соціального забезпечення дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб із їх числа передбачаються в Державному бюджеті України окремим рядком.

Статтею 25 Закону №2342-IV визначено, що порядок відшкодування витрат, пов`язаних з утриманням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа, у тому числі на харчування, одяг, взуття, м`який інвентар на одну фізичну особу, здійснення грошових виплат при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу, а також інших виплат, передбачених цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України відповідно до державних соціальних стандартів.

Матеріальне забезпечення та зокрема, виплата грошової допомоги, регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.1994 №226 "Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" (надалі - Постанова № 226).

Відповідно до підпункту 1 пункту 13 Постанови №226, дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа, а також учням та студентам, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків і перебували на повному державному утриманні в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, при вступі на навчання до закладів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти видається безоплатно за рахунок коштів тих закладів, які вони закінчили, комплект нового одягу і взуття на суму не менш як 12 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а також грошова допомога в розмірі не менш як 2,5 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян. Учні та студенти зазначеної категорії зараховуються на повне державне утримання в навчальних закладах, до яких вони вступили, і в період навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів забезпечуються безоплатно продуктами харчування, одягом, взуттям і м`яким інвентарем за нормами, встановленими для вихованців шкільного віку шкіл-інтернатів.

Отже, порядок виплати одноразової грошової допомоги випускникам з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, що визначений Законом №2342-IV, не узгоджується з порядком виплати такої одноразової грошової допомоги, що визначений Постановою №226.

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону №2342-IV, закони України та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Закон України №2342-IV прийнятий 13.01.2005 та набрав чинності 02.02.2005, тоді як Постанова №226 прийнята 05.04.1994.

Відповідно до частини третьої статті 7 КАС України, у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

Беручи до уваги загальні засади пріоритетності законів над підзаконними нормативними актами, враховуючи ту обставину, що Постанова №226 прийнята до набрання чинності Законом №2342-IV, проте її норми так не приведені у відповідність до норм Закону №2342-IV, при вирішенні спірного питання у цій справі суд застосовує норми Закону №2342-IV, а не норми Постанови №226.

За таких обставин, відповідно до норм Закону №2342-IV, одноразова грошова допомога підлягає виплаті випускникам вказаної категорії у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку за рахунок навчального закладу або відповідної установи.

Частиною сьомою статті 8 Закону №2342-IV не конкретизовано, який саме навчальний заклад має закінчити дитина-сирота або дитина, позбавлена батьківського піклування, для отримання одноразової грошової допомоги, у зв`язку з чим за змістом наведеної норми - право на отримання одноразової грошової допомоги в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів мають усі випускники усіх навчальних закладів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, без обмежень будь-якими умовами.

Правові висновки стосовно того, що всі діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, незалежно від форми їх утримання та виховання гарантовано перебувають на повному державному утриманні сформульовано у постанові Верховного Суду від 28.01.2021 у справі №164/1907/16-а.

Підсумовуючи викладене, суд доходить висновку про те, що навчальний заклад зобов`язаний вжити заходів щодо нарахування та виплати випускнику з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, гарантованої частиною сьомою статті 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" одноразової грошової допомоги в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.

Проте, Гуманітарним відділом виконавчого комітету Мачухівської сільської ради таких заходів ужито не було, внаслідок чого ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , як випускникам Калашниківської НВК, не нараховано та не виплачено одноразову грошову допомогу, передбачену частиною сьомою статті 8 Закону №2342-IV у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.

У Преамбулі Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року (у редакції зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21 грудня 1995 року), яку ратифіковано Постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-XII, зазначено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження. Статтею 3 Конвенції визначено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Реалізація державної політики з питань соціального захисту дітей є основним завданням та повноваженням Служби у справах дітей (пункт 1.9 розділу І Положення про Службу у справах дітей).

Частиною третьою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" встановлено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Отже, у спірному випадку прокурор здійснює представництво в суді інтересів держави, оскільки захист цих інтересів не здійснено службою у справах дітей виконавчого комітету Шевченківської районної у м. Полтаві ради, до компетенції якої віднесені відповідні повноваження.

Доводи відповідача про те, що в порушення статті 23 Закону України "Про прокуратуру" за наявності органу, який має право подачі позову до суду, прокурор не надав відповідних доказів не заслуговують на увагу, оскільки до матеріалів позову Полтавською окружною прокуратурою надано лист від 29.05.2023 № 02.1-25/905 виконавчого комітету Шевченківської районної в м. Полтаві ради, в якому, з метою захисту інтересів держави в особі дітей сиріт та позбавлених батьківського піклування ОСОБА_2 та ОСОБА_1 запропоновано Полтавській окружній прокуратурі звернутися до суду.

Зважаючи на встановлені обставини справи та наведені вище норми права, якими урегульовані спірні правовідносин, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Гуманітарного відділу виконавчого комітету Мачухівської сільської ради щодо не нарахування та не виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої статтею 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку випускникам загальноосвітнього навчального закладу Мачухівської територіальної громади з числа дітей позбавлених батьківського піклування, а саме ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_1 , рнокпп НОМЕР_2 , адреса проживання: АДРЕСА_1 , тел. НОМЕР_3 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_4 , рнокпп НОМЕР_5 , адреса проживання: АДРЕСА_2 , тел. НОМЕР_6 та зобов`язати Гуманітарний відділ виконавчого комітету Мачухівської сільської ради нарахувати та виплатити одноразову грошову допомогу, передбаченої статтею 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку випускникам загальноосвітнього навчального закладу Мачухівської територіальної громади з числа дітей позбавлених батьківського піклування, а саме ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_1 , рнокпп НОМЕР_2 , адреса проживання: АДРЕСА_1 , тел. НОМЕР_3 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_4 , рнокпп НОМЕР_5 , адреса проживання: АДРЕСА_2 , тел. НОМЕР_6

Таким чином, адміністративний позов слід задовольнити у повному обсязі у спосіб, обраний позивачем.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки позивач, який є суб`єктом владних повноважень, витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, не поніс, то підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Заступника керівника Полтавської окружної прокуратури (код ЄДРПОУ 02910060, вул. Антона Грицая, 1, м. Полтава) в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Шевченківської районної у м.Полтаві ради (код ЄДРПОУ 05384695, вул. Івана Мазепи, 30 м.Полтава) до Гуманітарного відділу виконавчого комітету Мачухівської сільської ради (код ЄДРПОУ 41950410, вул. Історична, 1, с. Мачухи, Полтавський район, Полтавська область), треті особи: ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ), ОСОБА_2 (рнокпп НОМЕР_5 , АДРЕСА_2 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Гуманітарного відділу виконавчого комітету Мачухівської сільської ради щодо не нарахування та не виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої статтею 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку випускникам загальноосвітнього навчального закладу Мачухівської територіальної громади з числа дітей позбавлених батьківського піклування, а саме ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_1 , рнокпп НОМЕР_2 , адреса проживання: АДРЕСА_1 , тел. НОМЕР_3 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_4 , рнокпп НОМЕР_5 , адреса проживання: АДРЕСА_2 , тел. НОМЕР_6 .

Зобов`язати Гуманітарний відділ виконавчого комітету Мачухівської сільської ради нарахувати та виплатити одноразову грошову допомогу, передбаченої статтею 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку випускникам загальноосвітнього навчального закладу Мачухівської територіальної громади з числа дітей позбавлених батьківського піклування, а саме ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_1 , рнокпп НОМЕР_2 , адреса проживання: АДРЕСА_1 , тел. НОМЕР_3 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_4 , рнокпп НОМЕР_5 , адреса проживання: АДРЕСА_2 , тел. НОМЕР_6

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.О. Удовіченко

Дата ухвалення рішення03.10.2023
Оприлюднено05.10.2023
Номер документу113897927
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —440/10555/23

Рішення від 03.10.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні