Рішення
від 02.10.2023 по справі 560/11187/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/11187/23

РІШЕННЯ

іменем України

02 жовтня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства "Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Хмельницької міської ради про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Позивач звернувся до суду з позовом до Комунального підприємства "Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Хмельницької міської ради, в якому просить:

1. Визнати протиправною відмову Лікарсько - консультативної комісії комунального підприємства «Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2» у наданні ОСОБА_1 висновку про необхідність постійного стороннього догляду;

2. Скасувати рішення Лікарсько - консультативної комісії комунального підприємства «Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2», викладене у формі Протоколу №41 засідання лікарсько-консультативної комісії КП «ХМЦПМСД №2», щодо відмови ОСОБА_1 у наданні висновку про необхідність постійного стороннього догляду;

3. Зобов`язати Лікарсько-консультативну комісію комунального підприємства «Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2» надати ОСОБА_1 рішення (висновок, довідку) про необхідність постійного стороннього догляду

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що зважаючи на наявні у неї захворювання та досягнення віку 82-х років, потребує постійного стороннього догляду. Проте, згідно Протоколу №941 засідання ЛКК КП "ХМЦ ПМСД №2", позивач здатна самостійно пересуватися і самообслуговуватись. Позивач вважає відмову відповідача щодо ненадання висновку у потребі постійного стороннього догляду неправомірним та таким, що порушує її законні права та інтереси, просить суду позов задовольнити.

На адресу суду від відповідача надійшов відзив, в якому комунальне підприємство позовні вимоги не визнає, зазначає, що наявність лише похилого віку ОСОБА_1 не є підставою для прийняття рішення комісією про необхідність встановлення постійного стороннього догляду, оскільки потребує встановлення наявності когнітивних порушень унаслідок яких особа потребує надання соціальної послуги з догляду. Відсутність медичних показань у ОСОБА_1 стало підставою для відмови їй у наданні висновку за формою №080-4/о, в тому числі і у наданні висновку про потребу у постійному сторонньому догляді. Просить відмовити у задоволенні позову.

Позивач скористався правом на подання відповіді на відзив, в якій позивач просить позов задовольнити з підстав зазначених у позовній заяві.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою від 26.09.2023 суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) осіб.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Суд встановив, що 23.05.2023 лікарсько-консультативною комісією КП "ХМЦ ПМСД №2" розглядалося направлення лікаря загальної практики-сімейного лікаря щодо ОСОБА_1 .

За результатом розгляду вказаного направлення, ОСОБА_1 було відмовлено у видачі висновку за формою №080-4/о та висновку про потребу у постійному сторонньому догляді.

Вважаючи таку відмову протиправною, позивач звернулася до суду за захистом порушених прав.

ІV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ

Механізм призначення і виплати компенсації за догляд, що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки та є громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями встановлено постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі" від 23.09.2020 за №859.

Для надання соціальної послуги, призначення і виплати компенсації до уповноваженого органу надається висновок лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ.

Наказом №407 Міністерства охорони здоров`я України "Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкції щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров`я" від 09.03.2021 затверджено:

форму первинної облікової документації №080-4/о "Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковні хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують надання соціальної послуги з догляду на не професійній основі".

форму первинної облікової документації №080-2/о "Висновок про наявність когнітивних порушень у громадян похилого віку, внаслідок яких вони потребують надання соціальної послуги з догляду на не професійній основі".

Визначення потреби громадян похилого віку у отриманні соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі пов`язується законодавством з наявністю когнітивних порушень.

Когнітивні функції включають у себе такі сфери пізнавальної діяльності, як пам`ять, увага, гнозис (здатність розрізняти предмети за чуттєвим сприйняттям), мова, праксис (здатність набувати, зберігати та використовувати різноманітні рухові навички) й інтелект.

По класифікації когнітивні порушення діляться на легкі, помірні та тяжкі когнітивні порушення.

Положенням про лікарсько-консультативну комісію комунального підприємства "Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Хмельницької міської ради, затверджене директором підприємства 02.01.2023, встановлено право комісії надавати висновок:

- хворим, щодо потреби в соціальних послугах при наявності когнітивних порушень у громадян похилого віку, унаслідок яких вони потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі за наявності обстежень відповідних лікарів і медичних показань цього, передбачених діючим законодавством та особам, що здатні виконувати соціальні послуги (пункт 10);

- хворим про наявність порушень функцій організму через які невиліковні хворі не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі за наявності обстежень відповідних лікарів і медичних показань до цього, передбачених діючим законодавством та особам, що здатні виконувати соціальні послуги (пункт 11).

Посадовою інструкцією лікаря загальної практики-сімейного лікаря, затвердженою 04.01.2021 наказом директора підприємства) передбачено право направлення на ЛКК при наявності до цього медичних показань чи наполяганні пацієнта.

Встановлено, що ОСОБА_2 наполягала про надання їй висновку про потребу у постійному сторонньому догляді. У зв`язку із наполяганням ОСОБА_1 на такому направленні, вона була спрямована на засідання лікарсько-консультативної комісії для вирішення даного питання.

23.05.2023 лікарсько-консультативною комісією КП "ХМЦ ПМСД №2" розглядалося направлення лікаря загальної практики щодо ОСОБА_1 .

Інструкцією щодо заповнення форми первинної облікової документації №080-2/о встановлено, що висновок про наявність когнітивних порушень у громадян надається закладами охорони здоров`я усіх рівнів надання медичної допомоги.

Комісією встановлено, що записи про відвідування ОСОБА_1 з 20.06.2022 сімейного лікаря не підтверджують наявність у неї видимих когнітивних порушень, унаслідок яких вона потребує надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі.

Комісією також заслуховувалася ОСОБА_1 , яка підтвердила, що самостійно прибула на засідання комісії, наполягала на встановленні їй постійного стороннього догляду для закріплення за нею соціального працівника.

Комісії не було надано, а в документах відсутні медичні відомості про наявність порушень функцій організму ОСОБА_1 , як невиліковно хворої особи, у зв`язку із чим вона не може самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребує відповідної соціальної послуги.

Наявність лише похилого віку ОСОБА_1 не є підставою для прийняття рішення комісією про необхідність встановлення постійного стороннього догляду, оскільки потребує встановлення наявності когнітивних порушень унаслідок яких особа потребує надання соціальної послуги з догляду.

Відсутність медичних показань у ОСОБА_1 стало підставою для відмови їй у наданні висновку за формою №080-4/о, в тому числі і у наданні висновку про потребу у постійному сторонньому догляді.

Встановлені судом фактичні обставини справи та їх оцінка в розрізі норм чинного законодавства дають підстави для висновку, що при прийнятті відмови у наданні ОСОБА_1 висновку про необхідність постійного стороннього догляду, відповідач діяв обґрунтовано та розсудливо, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України. Відтак оскаржена відмова відповідає критеріям правомірності і підстави для її скасування відсутні.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, у відповідності до частини 2 статті 2 КАС України, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Згідно з нормами частин 1, 2 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, про відсутність підстав для задоволення даного адміністративного позову, у зв`язку з чим, у задоволенні позову необхідно відмовити.

Враховуючи приписи статті 139 КАС України, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні позову ОСОБА_1 до Комунального підприємства "Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Хмельницької міської ради про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 02 жовтня 2023 року

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Комунальне підприємство "Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Хмельницької міської ради (вул. Подільська, буд. 54, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29013 , код ЄДРПОУ - 40887956) Головуючий суддя В.В. Матущак

Дата ухвалення рішення02.10.2023
Оприлюднено05.10.2023
Номер документу113899127
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —560/11187/23

Рішення від 02.10.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні