Справа № 560/11187/23
РІШЕННЯ
іменем України
02 жовтня 2023 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства "Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Хмельницької міської ради про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Позивач звернувся до суду з позовом до Комунального підприємства "Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Хмельницької міської ради, в якому просить:
1. Визнати протиправною відмову Лікарсько - консультативної комісії комунального підприємства «Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2» у наданні ОСОБА_1 висновку про необхідність постійного стороннього догляду;
2. Скасувати рішення Лікарсько - консультативної комісії комунального підприємства «Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2», викладене у формі Протоколу №41 засідання лікарсько-консультативної комісії КП «ХМЦПМСД №2», щодо відмови ОСОБА_1 у наданні висновку про необхідність постійного стороннього догляду;
3. Зобов`язати Лікарсько-консультативну комісію комунального підприємства «Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2» надати ОСОБА_1 рішення (висновок, довідку) про необхідність постійного стороннього догляду
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що зважаючи на наявні у неї захворювання та досягнення віку 82-х років, потребує постійного стороннього догляду. Проте, згідно Протоколу №941 засідання ЛКК КП "ХМЦ ПМСД №2", позивач здатна самостійно пересуватися і самообслуговуватись. Позивач вважає відмову відповідача щодо ненадання висновку у потребі постійного стороннього догляду неправомірним та таким, що порушує її законні права та інтереси, просить суду позов задовольнити.
На адресу суду від відповідача надійшов відзив, в якому комунальне підприємство позовні вимоги не визнає, зазначає, що наявність лише похилого віку ОСОБА_1 не є підставою для прийняття рішення комісією про необхідність встановлення постійного стороннього догляду, оскільки потребує встановлення наявності когнітивних порушень унаслідок яких особа потребує надання соціальної послуги з догляду. Відсутність медичних показань у ОСОБА_1 стало підставою для відмови їй у наданні висновку за формою №080-4/о, в тому числі і у наданні висновку про потребу у постійному сторонньому догляді. Просить відмовити у задоволенні позову.
Позивач скористався правом на подання відповіді на відзив, в якій позивач просить позов задовольнити з підстав зазначених у позовній заяві.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою від 26.09.2023 суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) осіб.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Суд встановив, що 23.05.2023 лікарсько-консультативною комісією КП "ХМЦ ПМСД №2" розглядалося направлення лікаря загальної практики-сімейного лікаря щодо ОСОБА_1 .
За результатом розгляду вказаного направлення, ОСОБА_1 було відмовлено у видачі висновку за формою №080-4/о та висновку про потребу у постійному сторонньому догляді.
Вважаючи таку відмову протиправною, позивач звернулася до суду за захистом порушених прав.
ІV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ
Механізм призначення і виплати компенсації за догляд, що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки та є громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями встановлено постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі" від 23.09.2020 за №859.
Для надання соціальної послуги, призначення і виплати компенсації до уповноваженого органу надається висновок лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ.
Наказом №407 Міністерства охорони здоров`я України "Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкції щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров`я" від 09.03.2021 затверджено:
форму первинної облікової документації №080-4/о "Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковні хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують надання соціальної послуги з догляду на не професійній основі".
форму первинної облікової документації №080-2/о "Висновок про наявність когнітивних порушень у громадян похилого віку, внаслідок яких вони потребують надання соціальної послуги з догляду на не професійній основі".
Визначення потреби громадян похилого віку у отриманні соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі пов`язується законодавством з наявністю когнітивних порушень.
Когнітивні функції включають у себе такі сфери пізнавальної діяльності, як пам`ять, увага, гнозис (здатність розрізняти предмети за чуттєвим сприйняттям), мова, праксис (здатність набувати, зберігати та використовувати різноманітні рухові навички) й інтелект.
По класифікації когнітивні порушення діляться на легкі, помірні та тяжкі когнітивні порушення.
Положенням про лікарсько-консультативну комісію комунального підприємства "Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Хмельницької міської ради, затверджене директором підприємства 02.01.2023, встановлено право комісії надавати висновок:
- хворим, щодо потреби в соціальних послугах при наявності когнітивних порушень у громадян похилого віку, унаслідок яких вони потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі за наявності обстежень відповідних лікарів і медичних показань цього, передбачених діючим законодавством та особам, що здатні виконувати соціальні послуги (пункт 10);
- хворим про наявність порушень функцій організму через які невиліковні хворі не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі за наявності обстежень відповідних лікарів і медичних показань до цього, передбачених діючим законодавством та особам, що здатні виконувати соціальні послуги (пункт 11).
Посадовою інструкцією лікаря загальної практики-сімейного лікаря, затвердженою 04.01.2021 наказом директора підприємства) передбачено право направлення на ЛКК при наявності до цього медичних показань чи наполяганні пацієнта.
Встановлено, що ОСОБА_2 наполягала про надання їй висновку про потребу у постійному сторонньому догляді. У зв`язку із наполяганням ОСОБА_1 на такому направленні, вона була спрямована на засідання лікарсько-консультативної комісії для вирішення даного питання.
23.05.2023 лікарсько-консультативною комісією КП "ХМЦ ПМСД №2" розглядалося направлення лікаря загальної практики щодо ОСОБА_1 .
Інструкцією щодо заповнення форми первинної облікової документації №080-2/о встановлено, що висновок про наявність когнітивних порушень у громадян надається закладами охорони здоров`я усіх рівнів надання медичної допомоги.
Комісією встановлено, що записи про відвідування ОСОБА_1 з 20.06.2022 сімейного лікаря не підтверджують наявність у неї видимих когнітивних порушень, унаслідок яких вона потребує надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі.
Комісією також заслуховувалася ОСОБА_1 , яка підтвердила, що самостійно прибула на засідання комісії, наполягала на встановленні їй постійного стороннього догляду для закріплення за нею соціального працівника.
Комісії не було надано, а в документах відсутні медичні відомості про наявність порушень функцій організму ОСОБА_1 , як невиліковно хворої особи, у зв`язку із чим вона не може самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребує відповідної соціальної послуги.
Наявність лише похилого віку ОСОБА_1 не є підставою для прийняття рішення комісією про необхідність встановлення постійного стороннього догляду, оскільки потребує встановлення наявності когнітивних порушень унаслідок яких особа потребує надання соціальної послуги з догляду.
Відсутність медичних показань у ОСОБА_1 стало підставою для відмови їй у наданні висновку за формою №080-4/о, в тому числі і у наданні висновку про потребу у постійному сторонньому догляді.
Встановлені судом фактичні обставини справи та їх оцінка в розрізі норм чинного законодавства дають підстави для висновку, що при прийнятті відмови у наданні ОСОБА_1 висновку про необхідність постійного стороннього догляду, відповідач діяв обґрунтовано та розсудливо, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України. Відтак оскаржена відмова відповідає критеріям правомірності і підстави для її скасування відсутні.
Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, у відповідності до частини 2 статті 2 КАС України, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Згідно з нормами частин 1, 2 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, про відсутність підстав для задоволення даного адміністративного позову, у зв`язку з чим, у задоволенні позову необхідно відмовити.
Враховуючи приписи статті 139 КАС України, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні позову ОСОБА_1 до Комунального підприємства "Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Хмельницької міської ради про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 02 жовтня 2023 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Комунальне підприємство "Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Хмельницької міської ради (вул. Подільська, буд. 54, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29013 , код ЄДРПОУ - 40887956) Головуючий суддя В.В. Матущак
Дата ухвалення рішення | 02.10.2023 |
Оприлюднено | 05.10.2023 |
Номер документу | 113899127 |
Судочинство | Адміністративне |
Суть | визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Матущак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні