Рішення
від 20.09.2010 по справі 2-3595-10
ШОСТКИНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

U

справа № 2-3595

2010р.

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 вересня 2010 року Шосткинський міськра йсуд Сумської області у скла ді : головуючого судді Свинен ко М.Д., при секретарі Афанасен ко Т.Л., розглянувши у відкрито му судовому засіданні в залі суду в м.Шостка цивільну спра ву за позовом ОСОБА_1 до уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в м.Шостка Сумської обл асті про зобов'язання здійсн ити перерахунок та виплату н едоплаченої щомісячної держ авної соціальної допомоги "д ітям війни" за 2007-2010 рік, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до су ду з вказаним позовом мотиву ючи тим, що має статус „дитини війни” і відповідно до ст. 6 За кону України „Про соціальний захист дітей війни”, щоміся чно має право на отримання со ціальної грошової допомоги у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком. Але всупереч вимога м Закону України „Про соціал ьний захист дітей війни”, ріш ень Конституційного Суду Укр аїни відповідач перерахунок пенсії не зробив. Просить суд : зобов'язати відповідача зді йснити перерахунок та виплат ити державну соціальну допом огу у розмірі відповідно до с т. 6 Закону України "Про соціал ьний захист дітей війни" за пе ріод з 09 липня 2007 року по 31 грудн я 2007 року, з 22 травня 2008 року по 31 гр удня 2008 року, з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року та з 01 січня 2010 ро ку по 01 вересня 2010 року; стягнут и з відповідача судові витра ти та слухати справу у його ві дсутність.

Відповідач, у наданому суду запереченні, просить ві дмовити у задоволенні позовн их вимог, та вказав, що позивач як „дитина війни” дійсно має право отримувати підвищену пенсію на 30% мінімальної пенсі ї за віком. Це право надано ст. 6 Закону України „Про соціаль ний захист дітей війни”. Стат тя 71 п.12 Закону України „Про Де ржавний бюджет на 2007 рік” зупи нено на 2007 рік дію ст. 6 Закону Ук раїни „Про соціальний захист дітей війни”.

Рішення Конституційно го Суду України №6-рп/ 2007, від 09.07.2007 року, набрало чинності з моме нту його прийняття, воно не ма є зворотної дії в часі, тому пі дстав для нарахування та вип лат позивачу соціальної допо моги за 2006 рік та 2007 рік до прийн яття рішення Конституційним Судом України не було. Крім то го п. 41 розділу 2 Закону України №107, від 28.12.2007 року, „Про Державни й бюджет на 2008 рік” було внесен о зміни до ст. 6 Закону України „Про соціальний захист діте й війни” де вказано на те, що р озмір державної соціальної д опомоги „дітям війни” виплач ується у розмірі надбавки, як а встановлена для учасників війни, а саме - 10% прожиткового м інімуму для осіб які втратил и працездатність. З 01 січня 2008 р оку позивачу ця набавка випл ачувалась у повному обсязі. Р ішенням Конституційного суд у №10-рп, від 22.05.2008 року, яким визна ні такими, що не відповідають Конституції України положен ня Закону України „Про Держа вний бюджет України на 2008 рік” в частині внесення змін до За кону України „Про соціальний захист дітей війни”. Це рішен ня набрало законної сили з мо менту його прийняття, зворот ної дії в часі воно не має, том у підстави для перерахування та виплат позивачу державно ї соціальної допомоги в пері од з 01 січня 2008 року до 22.05. 2008 року в ідсутні. Щодо виплат після 22.05.2 008 року та в період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року, то на законодавчому рівні порядок здійснення ци х виплат, орган який повинен п роводити ці виплати, джерело їх фінансування та розмір мі німальної пенсії за віком, як ий необхідно враховувати при здійсненні цих виплат визна ченими не були. Доводи позива ча щодо застосування до спір них правовідносин ст. 28 Закону України „Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування” є необгрунтованим и, оскільки розмір мінімальн ої пенсії за віком, встановле ний абз. 1 ч.1 цієї статті застос овується для визначення розм ірів пенсії призначеної за ц им законом. В силу цього дії Уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в м.Шостка були правомі рними. Прохав у позові відмов ити у повному обсязі, слухати справу у їх відсутність.

Враховуючи, що у судове засідання позивач та предст авник відповідача не з'явили сь надавши суду заяви про роз гляд справи без їх участі, суд вважає за можливе розглянут и справу у відсутність сторі н, на підставі наявних у справ і доказів та відповідно до ст . 197 ч.2 ЦПК України фіксування с удового процесу за допомогою звукозаписувального техніч ного засобу не здійснювати.

Дослідивши матеріали спр ави, суд вважає, що позов підля гає задоволенню.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач має статус „д итини війни” (а.с.7-10).

Враховуючи зазначений ста тус позивача, він, відповідно до ст. 6 Закону України „Про со ціальний захист дітей війни” , має право на отримання держа вної соціальної підтримки, а саме підвищення до пенсії в р озмірі 30% мінімальної пенсії з а віком.

Згідно ст. 7 Закону України „ Про соціальний захист дітей війни”, фінансове забезпечен ня державних соціальних гара нтій, передбачених цим Закон ом, здійснюється за рахунок к оштів Державного бюджету Укр аїни.

Стосовно позовних вимог що до здійснення позивачу допла ти до пенсії за 2007 рік, суд вваж ає їх підлягаючими задоволен ню, з таких підстав.

Відповідно до ст. 71 п.12 Закону України „Про Державний бюдж ет на 2007 рік”, дію статті 6 Закон у України „Про соціальний за хист дітей війни”, з урахуван ням ст. 111 цього Закону, було зуп инено.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 за №6-рп/2007 р оку, у справі за поданням 46 нар одних депутатів України щодо відповідності Конституції У країни (конституційності) по ложень статей 29, 36 ч. 2, ст. 56. ч. 2 ст. 62 , ч. 1 ст. 66, пп. 7, 9. 12, 13,14, 23, 29, 30, 39, 41, 43. 44, 45, 46, ст. 71, ст.ст. 98, 101, 103, 111 Закону України „П ро Державний бюджет України на 2007 рік” (справа про соціальн і гарантії громадян), визнано таким, що не відповідає Конст итуції України (є неконститу ційним) положення п. 12 ст . 71 Закону України „Про Держав ний бюджет на 2007 рік”, яким зупи нено дію ст. 6 Закону України „ Про соціальний захист дітей війни”, з урахуванням ст. 111 цьо го Закону.

Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей зазначеного закон у, що визнані неконституційн ими. Рішення Конституційного Суду України є обов' язкови м до виконання на території У країни, остаточним і не може б ути оскаржене.

Відповідно до ст. 152 ч.2 Консти туції України закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, що визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України рішення про їх неконституційність.

Виходячи з приписів ч.2 ст. 152 К онституції України та дати у хвалення рішення Конституці йним Судом України, управлін ня Пенсійного фонду України в м.Шостка повинен був нарахо вувати та сплачувати позивач у доплату до пенсії, передбач ену ст. 6 Закону України „Про с оціальний захист дітей війни ” з 09.07.2007 року, оскільки з момент у ухвалення Конституційним С удом України рішення щодо не конституційності пункту 12 ст атті 71 Закону України „Про Дер жавний бюджет України”, ця но рма втратила чинність та не п ідлягала застосуванню. Отже, відповідач з 09.07.2007 року мав дія ти у відповідності з приписа ми діючої норми ст. 6 Закону Ук раїни „Про соціальний захист дітей війни”, нараховувати т а здійснювати позивачу відпо відні доплати.

Що стосується вимог позива ча про зобов' язання відпові дача виплачувати йому в 2008 роц і щомісячну надбавку до пенс ії в розмірі 30 % мінімальної пе нсії за віком, то суд вважає та кі вимоги обгрунтованими, ви ходячи з наступного.

Відповідно до п.п.41 розділу 2 Закону України „Про Державни й бюджет на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України”, текст стат ті 6 Закону України „Про соціа льний захист дітей війни” ви кладено в наступній редакції : „Дітям війни (крім тих, на яки х поширюється дія Закону Укр аїни „Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціальног о захисту”) до пенсії або щомі сячного довічного грошового утримання чи державної соці альної допомоги, що виплачує ться замість пенсії, виплачу ється підвищення у розмірі н адбавки, встановленої для уч асників війни. Ветеранам вій ни, які мають право на отриман ня підвищення до пенсії або щ омісячного довічного грошов ого утримання чи державної с оціальної допомоги, що випла чується замість пенсії, відп овідно до цього Закону та Закону України „Про стату с ветеранів війни, гарантії ї х соціального захисту” дане підвищення провадиться за їх вибором згідно з одним із зак онів”.

З 01 січня 2008 року позивачу бул о нараховане та виплачується зазначене підвищення відпов ідно до встановленого розмір у, про що не заперечували стор они.

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 за №30-рп/2008 року, у справі за конституцій ними поданнями Верховного Су ду України щодо відповідност і Конституції України (конст итуційності) окремих положен ь ст. 65 розділу 1, пунктів 61, 62, 63, 66 ро зділу 2, пункту З розділу 3 Зако ну України „Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України” і 101 нар одних депутатів України щодо відповідності Конституції У країни (конституційності) по ложень ст. 67 розділу 1, п.п. 1-4, 6-22, 24-100 р озділу 2 Закону України „Про Д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни” (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України), визнано таки м, що не відповідає Конституц ії України (є неконституційн им) положення п.п.41 розділу 2 Зак ону України „Про Державний б юджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”.

Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей зазначеного закон у, що визнані неконституційн ими. Рішення Конституційного Суду України є обов' язкови м до виконання на території У країни, остаточним і не може б ути оскаржене.

Виходячи із системного ана лізу зазначених норм законод авства, рішення Конституційн ого Суді України від 22.05.2008 року та приписів ч.2 ст.152 Конституці ї України, суд дійшов висновк у, що з 22.05.2008 року управління Пен сійного фонду України в м.Шос тка Сумської області повинно було нараховувати та сплачу вати позивачу доплату до пен сії, передбачену ст. 6 Закону У країни „Про соціальний захис т дітей війни” в редакції, яка діяла до 01.01.2008 року, оскільки з м оменту ухвалення Конституці йним Судом України рішення щ одо неконституційності п.п.41 р озділу 2 Закону України „Про Д ержавний бюджет на 2008 рік та пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України”, ця норма втратила чинність та н е підлягала застосуванню. От же, відповідач з 22.05.2008 року мав д іяти у відповідності з припи сами діючої норми ст. 6 Закону України „Про соціальний захи ст дітей війни”, нараховуват и та здійснювати позивачу до плату до пенсії у розмірі 30% мі німальної пенсії за віком.

Між тим, до 22.05.2008 року, тобто до ухвалення зазначеного рішен ня Конституційним Судом Укра їни, відповідач, здійснюючи позивачу доплати, передбач ені ст. 6 Закону України „Про с оціальний захист дітей війни ” в редакції від 01.01.2008 року, з ура хуванням п.п.41 розділу 2 Закону України „Про Державний бюдж ет на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України”, діяв на підставі та у відповідності з діючою н ормою зазначених законів.

Що стосується вимог позива ча про зобов' язання відпові дача виплачувати йому в 2009 та 20 10 роках щомісячну надбавку до пенсії в розмірі 30 % мінімальн ої пенсії за віком, то суд вваж ає такі вимоги обгрунтованим и, виходячи з того, що відповід ач повинен був провести нара хування та виплату зазначено го підвищення до пенсії в роз мірі 30% мінімальної пенсії за віком з січня 2009 року по 31 грудн я 2009 року та з 01.01.2010р. по 01.09.2010р., оскіл ьки на 2009 та 2010 роки дія положень ст. 6 Закону України „Про соці альний захист дітей війни” н е зупинялась і сам відповіда ч не надав належного обгрунт ування підстав, виходячи з як их ним проводилась часткове нарахування та виплата вказа ного підвищення в цей період .

Відповідно до статті 64 Конс титуції України, конституцій ні права і свободи людини і гр омадянина не можуть бути обм ежені, крім випадків, передба чених Конституцією України.

Отже, доводи відповідача, в частині неврегульованості н а законодавчому рівні порядк у здійснення доплат особам, я кі мають статус „Дітей війни ” не може бути підставою для ї х не здійснення або відмови в задоволенні позову.

Щодо доводів стосовно відс утності підстав для застосув ання до спірних правовідноси н ст. 28 Закону України „Про заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування”, суд з азначає наступне.

Сторонами по справі не запе речується, що позивач, відпов ідно до ст. 6 Закот України „Пр о соціальний захист дітей ві йни” має право на отримання д оплати до пенсії у розмірі 30% м інімальної пенсії за віком.

За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ст. 28 Закону України „Про загально обов' язкове державне пенс ійне страхування”, іншого но рмативно-правового акта, яки й би визначав цей розмір або в становлював інший розмір, не має.

З огляду на викладене, суд в важає необгрунтованими дово ди відповідача щодо застосув ання положення ст. 28 ч.3 зазначе ного Закону, з якої випливає, щ о мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзац ом 1 частини 1 цієї статті, заст осовується виключно для визн ачення розмірів у пенсії, при значених згідно з цим Законо м, оскільки наявність такої н орми та відсутність іншого м інімального розміру пенсії з а віком не є підставою для від мови в реалізації позивачем конституційної гарантії, вст ановленої ст. 46 Конституції Ук раїни та права на отримання д оплати до пенсії, передбачен ої ст. 6 Закону України „Про со ціальний захист дітей війни” .

Крім того, безпідставним є п осилання відповідача на відс утність коштів щодо забезпеч ення виплати зазначеної допл ати до пенсії, оскільки орган и державної влади не можуть п осилатися на відсутність кош тів, як на підставу невиконан ня своїх зобов' язань, які вс тановлені ст. 46 Конституції Ук раїни та зазначеною нормою З акону.

Суд також вважає, що не засл уговують на увагу доводи від повідача щодо не визначеност і на законодавчому рівні пит ання відносно органу на який покладено обов' язок здійсн ення виплат підвищення до пе нсії особам, які мають статус „Дитини війни”.

Пенсійний фонд України діє у відповідності Положення „ Про Пенсійний фонд України” і здійснює свої повноваженн я на підставі п. 15 зазначеного положення через створені в у становленому порядку його те риторіальні управління. Відп овідно до Закону України „Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування”, рішення про призначення та п ерерахунок пенсій приймають ся управліннями Пенсійного ф онду України за місцем прожи вання пенсіонерів.

Таким чином, обов' язок по н арахуванню та виплаті доплат и до пенсії позивача, передба ченої ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей вій ни” покладено на УПФУ в м.Шост ка Сумської області, за місце м проживання позивача.

Між тим, виходячи з предмету позову та для повного захист у порушених прав позивача, су д вважає за необхідне визнат и протиправною бездіяльніст ь відповідача по не нарахува нню та не виплати позивачу пі двищення до пенсії як „дитин і війни”, зобов' язати відпо відача здійснити перерахуно к та провести відповідні вип лати позивачу цього підвищен ня за період з 09.07.2007р. по 31.12.2007р., з 22.05 .2008р. по 31.12.2008р., з 01.01.2009р. по 31.12.2009р. та з 01. 01.2010р. по 01.09.2010р..

Відповідно до ч. 2 ст. 88 ЦПК Укр аїни підлягають присудженню з державного бюджету Україн и на користь позивача понесе ні витрати по сплаті судовог о збору пропорційно задоволе ним вимогам.

Керуючись ст.ст. 10, 60, 208, 209, 212, 214-216, 218, 2 23 ЦПК України, ст.ст. 64, 124, 152 Конст итуції України, ст.ст. 3, 6 Закону України „Про соціальний зах ист дітей війни”, -

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_1 до управ ління Пенсійного фонду Украї ни в м.Шостка Сумської област і задовольнити.

Визнати протиправною безд іяльність управління Пенсій ного фонду України в м.Шостка Сумської області щодо ненар ахування та невиплати ОСОБ А_1 щомісячної державної со ціальної допомоги як „дитині війни”.

Зобов' язати управління П енсійного фонду України в м.Ш остка Сумської області здійс нити перерахунок пенсії ОС ОБА_1 з підвищенням її до 30% мі німальної пенсії за віком, з р озміру встановленого ст. 28 ч.1 З акону України „Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування” та провести відповідні виплати за період з 09.07.2007р. по 31.12.2007р., з 22.05.2008р. по 31.12.2008р., з 01.01.2009р. по 31.12.2009р. та з 01.01.2010р. по 01.09.2010р..

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 повернення судового збо ру 08 грн. 50 коп., 37 грн. витрат з інф ормаційно-технічного забезп ечення розгляду справи.

Рішення може бути оскаржен о до апеляційного суду Сумсь кої області через Шосткинськ ий міськрайсуд шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголо шення рішення апеляційної ск арги.

Головуючий :

Сви ненко М.Д.

Дата ухвалення рішення20.09.2010
Оприлюднено01.10.2010
Номер документу11392275
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-3595-10

Ухвала від 16.09.2010

Цивільне

Приморський районний суд Запорізької області

Картофлицький Гліб Вікторович

Рішення від 14.12.2010

Цивільне

Першотравневий районний суд Донецької області

Трегубенко Сергій Васильович

Рішення від 19.10.2010

Цивільне

Ізяславський районний суд Хмельницької області

Антонюк Василь Васильович

Рішення від 21.10.2010

Цивільне

Хортицький районний суд м.Запоріжжя

Бондаренко Ірина Владиславівна

Рішення від 20.09.2010

Цивільне

Шосткинський міськрайонний суд Сумської області

Свиненко Михайло Дмитрович

Рішення від 15.09.2010

Цивільне

Краснолиманський міський суд Донецької області

Хмельов Анаталоій Федорович

Рішення від 20.05.2010

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Кучеренко Віктор Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні