Рішення
від 03.10.2023 по справі 140/19851/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 жовтня 2023 року ЛуцькСправа № 140/19851/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Дмитрука В.В.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Луцької районної державної адміністрації Волинської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернулась із позовом до Управління соціального захисту населення Луцької районної державної адміністрації Волинської області про визнання протиправним та скасування рішення від 17.01.2023 №97 про відмову в наданні державної соціальної допомоги; зобов`язання повторно розглянути заяву позивача від 03.01.2023 та здійснити призначення і виплату позивачу, як уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї, державної соціальної допомоги.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 є уповноваженим представником багатодітної родини із вісьмох осіб, яка з 2010 року перебуває на обліку в Департаменті соціального захисту населення Волинської області, як малозабезпечена сім`я.

09.12.2010 відповідно до договору купівлі - продажу, посвідченого приватним нотаріусом Рожищенського районного нотаріального округу Волинської області Матвійчук С.П., сім`я ОСОБА_1 в селі Доросині Рожищенського району Волинської області придбала будинок житловою площею 53,7 кв. м та загальною площею 81,1 кв. м з господарськими та побутовими будівлями та спорудами по АДРЕСА_1 , переїхавши жити з іншого населеного пункту.

В подальшому, сім`єю позивача придбано будинок житловою площею в 42,4 кв. м, загальною площею 72,3 кв. м з господарськими та побутовими будівлями та спорудами, що розташований по АДРЕСА_2 , земельну ділянку для обслуговування будинку та земельну ділянку для ведення сільського господарства, який потребує капітального ремонту та не придатний для проживання.

При цьому, ОСОБА_1 перед купівлею будинку проконсультувалася у працівників соціального захисту населення в м. Рожище та їй пояснили, що в результаті такого придбання сім`я не буде позбавлена допомоги держави так як розмір купівлі не перевищував 10-ти кратну величину прожиткового мінімуму для сім`ї, за межі квадратних метрів не виходили, а тому своїми діями не порушувати вимоги діючого на той час законодавства.

17.01.2023 повідомленням №97 ОСОБА_1 , як уповноваженому представнику, було відмовлено у наданні державної соціальної допомоги у зв`язку з тим, що у володінні сім`ї є більше однієї квартири та роз`яснено порядок оскарження відмови у вищестоящий орган виконавчої влади або до суду.

28.02.2023 позивач звернулася до департаменту соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації з проханням переглянути рішення про відмову у призначені соціальної допомоги, описавши усі вищевикладені обставини та долучивши акт обстеження технічного стану житлового приміщення по непридатності для проживання будинку АДРЕСА_2 , придбаного у 2017 році.

16.03.2023 листом департаменту соціального захисту населення Волинської ОДА відмовлено у наданні державної соціальної допомоги, оскільки, рішення про відмову у призначені державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, за зверненням від 03.01.2023, прийнято 17.01.2023, відсутні підстави для залучення акту у справу, складеного 14.02.2023.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 22.08.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі без проведення судового засідання та виклику сторін.

Відзив на позовну заяву до суду не надходив.

Згідно із частиною шостою статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення частково з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є уповноваженим представником багатодітної родини із вісьмох осіб, яка з 2010 року перебуває на обліку в Департаменті соціального захисту населення Волинської області, як малозабезпечена сім`я.

09.12.2010 відповідно до договору купівлі - продажу, посвідченого приватним нотаріусом Рожищенського районного нотаріального округу Волинської області Матвійчук С.П., сім`я ОСОБА_1 в селі Доросині Рожищенського району Волинської області придбала будинок житловою площею 53,7 кв. м та загальною площею 81,1 кв. м з господарськими та побутовими будівлями та спорудами по АДРЕСА_1 , переїхавши жити з іншого населеного пункту.

В подальшому, сім`єю позивача придбано будинок житловою площею в 42,4 кв. м, загальною площею 72,3 кв. м з господарськими та побутовими будівлями та спорудами, що розташований по АДРЕСА_2 , земельну ділянку для обслуговування будинку та земельну ділянку для ведення сільського господарства, який потребує капітального ремонту та не придатний для проживання.

17.01.2023 повідомленням №97 ОСОБА_1 , як уповноваженому представнику, було відмовлено у наданні державної соціальної допомоги у зв`язку з тим, що у володінні сім`ї більше однієї квартири та роз`яснено порядок оскарження відмови у вищестоящий орган виконавчої влади або до суду.

28.02.2023 позивач звернулася до департаменту соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації з проханням переглянути рішення про відмову у призначені соціальної допомоги, описавши усі вищевикладені обставини та долучивши акт обстеження технічного стану житлового приміщення по непридатності для проживання будинку АДРЕСА_2 , придбаного у 2017 році.

16.03.2023 листом Департаменту соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації відмовлено у наданні державної соціальної допомоги, оскільки, рішення про відмову у призначені державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, за зверненням від 03.01.2023, прийнято 17.01.2023, відсутні підстави для залучення акту у справу, складеного 14.02.2023.

Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернулась з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Згідно із положеннями статті 46 Конституції України пенсії, інші виплати соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Закон України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» спрямований на реалізацію конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям.

Статтею 1 Закону №1768-III визначено, що державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї; малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї; прожитковий мінімум для сім`ї - визначена для кожної сім`ї залежно від її складу сума прожиткових мінімумів, розрахованих та затверджених відповідно до Закону України «Про прожитковий мінімум» для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення; а середньомісячний сукупний доход сім`ї - обчислений у середньому за місяць доход усіх членів сім`ї з усіх джерел надходжень, крім допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, протягом шести місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги.

Право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України (стаття 3 Закону №1768-III).

Відповідно до положень статті 4 цього ж Закону заява про надання державної соціальної допомоги подається уповноваженим представником сім`ї до місцевої державної адміністрації або до виконавчого комітету сільської, селищної ради. Виконавчий комітет сільської, селищної ради передає заяву про надання державної соціальної допомоги до місцевої державної адміністрації. У заяві дається згода сім`ї на збір інформації про неї, про її власність, доходи та майно, що необхідна для мети цього Закону. До заяви про надання державної соціальної допомоги додаються: документ, що посвідчує особу; довідка про склад сім`ї. До складу сім`ї включаються чоловік, дружина; рідні, усиновлені та діти цих осіб віком до вісімнадцяти років, а також діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації до досягнення двадцяти трьох років і які не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, які визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II груп або особами з інвалідністю I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи і здійснює догляд за нею; жінка та чоловік, які проживають однією сім`єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей. При цьому до складу сім`ї включаються незалежно від місця проживання (перебування) або реєстрації діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації до досягнення двадцяти трьох років і не мають власних сімей. До складу сім`ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні; декларація про доходи та майно осіб, які входять до складу сім`ї (в декларацію не включаються державна соціальна допомога, призначена відповідно до цього Закону; нарахована субсидія за спожиті житлово-комунальні послуги; сплачені членами сім`ї аліменти; грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення); довідка про наявність та розмір земельної частки (паю); довідка встановленої форми про безпосередню участь особи в антитерористичній операції.

Статтею 6 Закону №1768-III передбачено, що державна соціальна допомога призначається на шість місяців.

Відповідно до частини четвертої статті 7 Закону №1768-III якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк державна соціальна допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.

Відповідно до статті 18-3 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Умови призначення і виплати малозабезпеченим сім`ям державної соціальної допомоги, передбаченої Законом №1768-III, визначено Порядком №250.

Відповідно до пункту 2 Порядку №250 державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.

Умови, за якими соціальна допомога не призначається встановлено у пункті 10 Порядку №250. Ці норми є аналогічними тим, що передбачені у статті 7 Закону України №1768-III, згідно із якою державна соціальна допомога не призначається у випадках, коли: працездатні члени малозабезпеченої сім`ї не працюють, не служать, не вчаться за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I - IV рівнів акредитації протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та за інформацією центрів зайнятості не порушують законодавство про зайнятість щодо сприяння своєму працевлаштуванню; осіб, які доглядають за дітьми до досягнення ними трирічного віку або за дітьми, які потребують догляду протягом часу, визначеного у медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше ніж до досягнення ними шестирічного віку; осіб, які доглядають за особами з інвалідністю I групи або дітьми з інвалідністю віком до 18 років, за особами з інвалідністю II групи внаслідок психічного розладу, а також за особами, які досягли 80-річного віку; фізичних осіб, які надають соціальні послуги); з`ясовано, що малозабезпечена сім`я має додаткові джерела для існування, а також хто-небудь із її складу протягом 12 місяців перед зверненням за наданням державної соціальної допомоги здійснив покупку або оплатив послуги на суму, яка на час звернення перевищує 10-кратну величину прожиткового мінімуму для сім`ї; у власності чи володінні малозабезпеченої сім`ї є друга квартира (будинок) за умови, що загальна площа житла перевищує 21 квадратний метр на одного члена сім`ї та додатково 10,5 квадратного метра на сім`ю, чи більше одного автомобіля, транспортного засобу (механізму). У разі коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення (пункт 12 Порядку №250).

Відповідно до пункту 25 Порядку №250, виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - з місяця, в якому виявлено порушення; у разі переїзду сім`ї в іншу місцевість та настання обставин, що унеможливлюють виплату соціальної допомоги (зокрема, смерть одинокої особи), - з місяця, що настає за місяцем, в якому відбулися зміни; за заявою уповноваженого представника сім`ї - з місяця, що настає за місяцем її подання, якщо інше не обумовлено заявою.

Зазначені норми кореспондуються з положеннями частини четвертої статті 7 Закону №1768-ІІІ, згідно якої якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк державна соціальна допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.

Таким чином, виплата соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям припиняється у разі, коли уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї при зверненні до відповідного державного органу із заявою про надання державної соціальної допомоги навмисно подав недостовірні відомості або приховав відомості при призначенні зазначеної допомоги та визначенні її розміру.

З матеріалів справи вбачається, що за результатами проведеної перевірки правильності та повноти інформації що надається заявниками для призначення соціальних допомог, згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна стосовно членів сім`ї виявлено, що на чоловіка позивача - ОСОБА_2 зареєстрований житловий будинок, загальною площею 72,3 кв. м, за адресою: АДРЕСА_2 (договір купівлі-продажу житлового будинку №1191 від 23.08.2017, форма власності - приватна, розмір частки - 1) та зареєстрований житловий будинок, загальною площею 81,1 кв.м, за адресою АДРЕСА_1 (договір купівлі-продажу житлового будинку №1386 від 09.12.2010, форма власності - приватна, розмір частки - 1/1).

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 №250 затверджено Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Відповідно до пункту 2 Порядку №250 державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України та з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї. Державна соціальна допомога призначається на шість місяців з місяця звернення за її призначенням.

Згідно з пунктом 3 Порядку №250 призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами міських рад міст обласного значення, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за зареєстрованим місцем проживання або місцем проживання уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.

Відповідно до пункту 5 Порядку №250 для призначення державної соціальної допомоги уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї, особа якого посвідчується паспортом громадянина України або іншим документом, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), подає такі документи, зокрема, заяву, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики та декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики.

Інформація про склад малозабезпеченої сім`ї заявника зазначається в декларації. Якщо заявник вже отримує будь-який із видів державної допомоги, які призначаються органами соціального захисту населення, відомості про розмір допомоги враховуються цим органом без необхідності її декларування.

До складу малозабезпеченої сім`ї заявника включаються чоловік, дружина, рідні та усиновлені діти віком до 18 років, а також діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (в тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи, які проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи та доглядає за нею; жінка та чоловік, які не перебувають у шлюбі, але проживають однією сім`єю і мають спільних дітей. При цьому діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти до досягнення 23 років і не мають власних сімей, включаються до складу сім`ї незалежно від задекларованого (зареєстрованого) місця проживання (перебування). Особи, які перебувають на повному державному утриманні, до складу сім`ї не включаються. Права члена сім`ї має одинока особа. Склад малозабезпеченої сім`ї заявника визначається на дату звернення за призначенням державної соціальної допомоги.

Заява та декларація вважаються такими, що не подані, у разі внесення не у повному обсязі відомостей про членів малозабезпеченої сім`ї (прізвище, ім`я та по батькові, сімейний стан, число, місяць і рік народження, серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України чи іншого документа, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті).

Для призначення державної соціальної допомоги на наступний строк уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї подає нові заяву та декларацію.

Згідно абзацу 10 пункту 10 Порядку, Державна соціальна допомога призначається у разі, коли малозабезпечена багатодітна сім`я виховує трьох і більше дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років) та у її власності є друга квартира (будинок), за винятком житла, зазначеного у підпункті 3 цього пункту, за умови, що загальна площа такого житла не перевищує 13,65 кв. метра на одного члена сім`ї та додатково 35,22 кв. метра на сім`ю.

Відповідно до пункту 16 Порядку №250 виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється, зокрема, якщо малозабезпеченою сім`єю подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на отримання державної соціальної допомоги та на визначення її розміру, або встановлено фактичну зайнятість особи, що приносить дохід (винагороду), без оформлення, реєстрації в установленому законодавством порядку, - з місяця, що настає за місяцем, у якому виявлено порушення. В такому разі на наступний строк державна соціальна допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця, в якому виявлено порушення.

Згідно з пунктом 20 Порядку №250 державна соціальна допомога призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи. Якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, орган соціального захисту населення повідомляє уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї про те, які документи у місячний строк потрібно подати додатково.

Відповідно до пункту 21 Порядку №250 рішення про призначення державної соціальної допомоги або про відмову в її призначенні приймається органом соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання заяви і надсилається наступного дня після його прийняття уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї.

У разі прийняття рішення про відмову в призначенні державної соціальної допомоги орган соціального захисту населення інформує про це уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї із зазначенням підстав для відмови та порядку оскарження рішення (з врученням відповідного повідомлення під особистий підпис).

Рішення органу соціального захисту населення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її призначенні може бути оскаржено заявником в органі виконавчої влади вищого рівня або в суді.

Згідно з абзацом другим пункту 25 Порядку виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - з місяця, в якому виявлено порушення.

Щодо дотримання вищевказаних вимог для отримання соціальної допомоги необхідно зазначити, що ОСОБА_1 03.01.2023 звернулася за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. В декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, у розділі ІІІ «Відомості про житлові приміщення, що перебувають у власності або володінні членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, членів сім`ї, що проживають окремо (дружини, чоловіка, неповнолітніх дітей)» позивач зазначила про наявність житлового приміщення по АДРЕСА_1 , загальною площею 81,1 кв. м.

В свою чергу, суд звертає увагу, що відповідно до акту обстеження технічного стану житлового приміщення від 14.02.2023 №177 за адресою АДРЕСА_2 , встановлено такі пошкодження: «в будинку немає ніякого опалення, пічного, підлоги прогнилі, міжкімнатні двері відсутні, будинок потребує капітального ремонту. Немає ніяких безпечних умов для проживання в ньому неповнолітніх дітей» та комісія дійшла висновку, що житло не придатне для проживання, не відповідає санітарним, пожежним, будівельним нормам, ремонт зазначеного будинку потребує затрат, яких у сім`ї немає.

При цьому, якщо під загальною площею житла, що знаходиться у володінні багатодітної сім`ї слід розуміти загальну житлову площу квартири (будинку), то враховуючи що будинок за адресою: АДРЕСА_2 , не придатний для проживання відповідно до вказаного акту обстеження технічного стану житлового приміщення від 14.02.2023 №177, таким чином, загальна площа житла що є у розпорядженні сім`ї ОСОБА_1 не перевищує 13,65 кв. метра на одного члена сім`ї та додатково 35,22 кв. метра на сім`ю, як то передбачено п. 10 Порядку призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Разом з тим, абзац 4 статті 7 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» (яку було виключено на підставі Закону №646-IX від 02.06.2020), передбачав що державна соціальна допомога не призначається у випадках, коли: у власності чи володінні малозабезпеченої сім`ї є друга квартира (будинок) за умови, що загальна площа житла перевищує 21 квадратний метр на одного члена сім`ї та додатково 10,5 квадратного метра на сім`ю, чи більше одного автомобіля, транспортного засобу (механізму).

З урахуванням вищевказаних положень закону, загальна площа житла ОСОБА_1 придатного для проживання її сім`ї не перевищувала граничних розмірів житла, за наявності яких соціальна допомога виплачувалася.

За таких обставин, суд вважає, що рішення Управління соціального захисту населення Луцької районної державної адміністрації Волинської області 17.01.2023 №97 про відмову в призначенні соціальної допомоги малозабезпеченій багатодітній сім`ї ОСОБА_1 є протиправним та підлягає скасуванню.

Суд не може під час прийняття рішення вирішувати питання щодо правовідносин, які можливо будуть мати місце у майбутньому, тому суд дійшов висновку про відмову в позові у частині позовних вимог щодо призначити і виплачувати державну соціальну допомогу.

Частиною другою статті 9 КАС України врегульовано, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Пунктом 10 частини другої статті 245 КАС України передбачено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Оскільки за результатами розгляду даної адміністративної справи суд прийшов до висновку про протиправність рішення органу соціального захисту населення щодо припинення виплати соціальної допомоги, а також з врахуванням дискреції відповідача в питаннях призначення та нарахування соціальної допомоги, то належним засобом захисту порушених прав позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача від 03.01.2023 про призначення і виплату державної соціальної допомоги. Відтак, адміністративний позов підлягає задоволенню частково.

Згідно частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За правилами частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціальної захисту населення Луцької районної державної адміністрації Волинської області судовий збір в сумі 1 073,60 грн, який сплачений квитанцією від 09.08.2023 №23. Суд звертає увагу, що сума судового збору підлягає стягненню з відповідача в повному обсязі, оскільки, часткове задоволення позову стосується лише способу захисту порушеного права обраного судом.

Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Луцької районної державної адміністрації Волинської області та скасувати рішення №97 від 17 січня 2023 року про відмову в призначенні соціальної допомоги малозабезпеченій багатодітній сім`ї ОСОБА_1 .

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Луцької районної державної адміністрації Волинської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 03 січня 2023 року про призначення і виплату державної соціальної допомоги, з врахуванням правої оцінки суду, наданої у даному рішенні.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Луцької районної державної адміністрації Волинської області (43001, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Ковельська, будинок 53, код ЄДРПОУ 03192081) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір в розмірі 1 073 (одна тисяча сто сімдесят три) гривні 60 копійок.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя В.В. Дмитрук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2023
Оприлюднено09.10.2023
Номер документу113929732
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —140/19851/23

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Дмитрук Валентин Васильович

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Дмитрук Валентин Васильович

Рішення від 03.10.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Дмитрук Валентин Васильович

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Дмитрук Валентин Васильович

Ухвала від 19.07.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Дмитрук Валентин Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні