ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про залучення другого відповідача
03 жовтня 2023 року м. Житомир справа № 240/2592/22
категорія 112030000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Токаревої М.С., розглянувши у порядку письмового провадження питання про залучення другого відповідача до участі в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання нарахувати та виплатити кошти,
встановив:
Позивач звернувся до суду з позовом у якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 недоплаченої частини разової грошової допомоги, передбаченої ч. 5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» за 2021 рік, у розмірі 7354 гривень 00 копійок;
- зобов`язати Департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену частину разової грошової допомоги, передбаченої ч. 5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» за 2021 рік у розмірі 7354 гривень 00 копійок.
З метою розгляду адміністративної справи №240/2592/22 Житомирський окружний адміністративний суд звернувся до Міністерства соціальної політики України із запитом щодо того, якому органу передано повноваження Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради.
На запит суду Міністерство соціальної політики України повідомило, що 27 лютого 2022 року департамент Маріупольської міської ради припинив виконання делегованої державою функції щодо підготовки виплатних документів та забезпечення фінансування виплат, зокрема і виплат разової грошової допомоги до 5 травня. Департамент Маріупольської міської ради було відключено від усіх державних сервісів та програм нарахування та виплати державних допомог. Доступу до фізичних носіїв інформації (в тому числі щодо нарахування та виплат за рішеннями судів) теж не має, оскільки будівлю департаменту Маріупольської міської ради було переведено у режим вимушеного простою.
У листі Міністерства соціальної політики України зазначено наступне.
Департамент Маріупольської міської ради є виконавчим органом Маріупольської міської ради, який утворюється міською радою та входить до її складу і в межах міста забезпечує виконання покладених на нього завдань, підпорядкований міській раді, міському голові.
Після повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України, місто Маріуполь опинилося на тимчасово окупованій території, Маріупольську міську територіальну громаду було включено до Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або, які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 27 квітня 2022 року відповідно до наказу Мінреінтеграції від 28 квітня 2022 року № 80.
Із 27 лютого 2022 року департамент Маріупольської міської ради припинив виконання делегованої державою функції щодо підготовки виплатних документів та забезпечення фінансування виплат, зокрема і виплат разової грошової допомоги до 5 травня. Департамент Маріупольської міської ради було відключено від усіх державних сервісів та програм нарахування та виплати державних допомог. Доступу до фізичних носіїв інформації (в тому числі щодо нарахування та виплат за рішеннями судів) тем не має, оскільки будівлю департаменту Маріупольської міської ради було переведено у режим вимушеного простою.
Відповідно до Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 423, Міністерство соціальної політики України (Мінсоцполітики) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України і який забезпечує формування та реалізує державну політику, зокрема у сфері соціального захисту ветеранів війни та осіб, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» в частині організації виплати їм разової грошової допомоги, соціальної та професійної адаптації військовослужбовців, які звільняються, осіб, звільнених з військової служби, тощо.
У зв`язку із зазначеним нарахування та виплата державних допомог, пільг, житлових субсидій по Маріупольській міській територіальній громаді, починаючи з березня 2022 року здійснюється на центральному рівні відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 року № 215 «Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану».
Також у листі вказано, що постановою Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 року № 215 «Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану» виплати разової грошової допомоги до 5 травня не передбачені.
Згідно приписів ст. 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Суд зауважує, що як наголосив Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 13 жовтня 2021 року по справі № 803/130/16, положення КАС України на відміну від чинного цивільного чи господарського процесуального законодавства не пов`язують процесуальне правонаступництво з обов`язковою наявністю факту припинення юридичної особи. Ключовим за правилам КАС України є доведення обставин вибуттям сторони суб`єкта владних повноважень з відносин, щодо яких виник спір. Такі правила КАС України встановлені, виходячи зі специфіки публічно-правових відносин, а саме - з тієї обставини, що повноваження відповідних державних органів не є статичними і можуть передаватись від одного органу до іншого у випадку зміни законодавства. При цьому такий перехід може не збігатися у часі з юридичним припиненням суб`єкта владних повноважень унаслідок реорганізації чи ліквідації. […] Підставами для залучення до участі у справі правонаступника сторони суб`єкта владних повноважень є або припинення суб`єкта владних повноважень в результаті реорганізації чи ліквідації, або повне чи часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень до іншого (іншим) внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції. […]
Отже, якщо спір виник з приводу реалізації суб`єктом владних повноважень його компетенції, підстави для правонаступництва виникають з моменту його вибуття з правовідносин, щодо яких виник спір, унаслідок, зокрема, передачі розпорядчим актом Кабінету Міністрів України його адміністративної компетенції іншому (іншим) суб`єктам владних повноважень.
Відповідно до п. 1 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 423, Міністерство соціальної політики України (Мінсоцполітики) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України і який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціальної політики, загальнообов`язкового державного соціального та пенсійного страхування, соціального захисту, […], а також забезпечує формування та реалізацію державної політики щодо пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню, соціального захисту ветеранів війни та осіб, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» в частині організації виплати їм разової грошової допомоги, соціальної та професійної адаптації військовослужбовців, які звільняються, осіб, звільнених з військової служби, у сфері здійснення державного нагляду та контролю за додержанням вимог законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб, у сфері здійснення державного контролю за додержанням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та з питань захисту прав дітей.
Згідно із пп. 41 п. 4 вказаного Положення Мінсоцполітики відповідно до покладених на нього завдань організовує виплату до 5 травня разової грошової допомоги ветеранам війни, особам, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Відповідно до абз. 1 та 2п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2021 року № 325Мінсоцполітики організовує виплати шляхом перерахування коштів структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій, які розподіляють їх між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат.
Районні органи соціального захисту населення, центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) […].
У зв`язку із військовою агресією російської федерації проти України та введенням в країні воєнного стану, а також тимчасовою окупацією деяких територій України, Кабінетом Міністрів України 12 березня 2022 року була прийнята постанова № 263 «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану», крім іншого, заборонено використання хмарних ресурсів та/або центрів обробки даних, розташованих на тимчасово окупованій території України.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 25 квітня 2022 року № 75 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 28 квітня 2022 року № 80), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29 квітня 2022 р. за № 466/37802 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0466-22#Text), Маріупольську міську територіальну громаду включено до Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 27 квітня 2022 року (п. 7 ч. ІІ).
Розпорядженням голови Маріупольської міської ради від 1 квітня 2022 року № 200/37 у зв`язку веденням з 27 лютого 2022 року на території міста Маріуполь інтенсивних бойових дій з наступною блокадою та захопленням міста військами російської федерації, знищенням будівлі Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради, втратою серверного обладнання, архівних та поточних справ отримувачів усіх видів державних допомог, втратою зв`язку із більшою частиною працівників департаменту та відсутністю доступу до програмних комплексів та баз Мінсоцполітики, ДСЗН Маріупольської міської ради було переведено у режим вимушеного простою.
Отже, виконання повноважень із забезпечення виконання державних гарантій щодо соціального захисту населення міста Департаментом соціального захисту населення Маріупольської міської ради тимчасово припинено.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 року № 215 «Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану» нарахування та виплата державних допомог, пільг, житлових субсидій по Маріупольській міській територіальній громаді, починаючи з березня 2022 року здійснюється на центральному рівні.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що з березня 2022 року нарахування та виплата державних допомог (якою є і допомога до 5 травня) по Маріупольській міській територіальній громаді здійснюється на центральному рівні, тобто, Мінсоцполітики.
Враховуючи те, що Департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради з 27 лютого 2022 року тимчасово припинив виконання делегованої державою функції щодо підготовки виплатних документів та забезпечення фінансування виплат, зокрема, і виплат разової грошової допомоги до 5 травня, беручи до уваги, що Мінсоцполітики є центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики щодо […] соціального захисту ветеранів війни та осіб, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» в частині організації виплати їм разової грошової допомоги, а також те, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 року № 215 «Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану» нарахування та виплата державних допомог (якою є допомога до 5 травня) по Маріупольській міській територіальній громаді, починаючи з березня 2022 року здійснюється на центральному рівні, суд дійшов висновку про те, що станом на час прийняття даної ухвали саме Мінсоцполітики є належним відповідачем у справі як процесуальний правонаступник Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради в частині позовних вимог про стягнення на користь позивача разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік з урахуванням раніше виплачених сум, в розмірі 7 354,00 грн.
Як наслідок, суд вважає за необхідне залучити до участі у справі в якості другого відповідача Мінсоцполітики.
Керуючись статтями 48, 243, 248, 256, 293, 294 Кодексу адміністративного судочинства України,
ухвалив:
Залучити до участі у справі в якості другого відповідача Міністерство соціальної політики України (код ЄДРПОУ 37567866, місцезнаходження: 01601, м. Київ, вул. Еспланадна, 8/10, офіційна електронна адреса: info@mlsp.gov.ua) до участі у справі №240/2592/22, як другого відповідача.
Направити Міністерству соціальної політики України копію позовної заяви та доданих до неї документів.
Встановити Міністерству соціальної політики України строк для подання відзиву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії ухвали про залучення другого відповідача у справі.
Копію ухвали невідкладно направити сторонам.
Ухвала суду набирає законної сили негайно після її підписання суддею та окремо не оскаржується.
Суддя М.С. Токарева
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2023 |
Оприлюднено | 06.10.2023 |
Номер документу | 113930930 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні