Рішення
від 26.09.2023 по справі 260/2577/23
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

26 вересня 2023 рокум. Ужгород№ 260/2577/23

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Плеханова З.Б. розглянувши у письмовому адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Тур`є-Реметівська сільська рада Ужгородського району про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Закарпатського окружного адмінсуду з позовом, в якому просить:

1. Визнати протиправною та скасувати рішення Відповідача, викладене у Рішенні Тур`є-Реметівської сільської ради від 14.12.2022 року №742 «Про судове рішення по справі №260/1294/18».

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Відповідача, викладене у Рішенні Туря-Реметівської сільської ради від 21.03.2023 року №825 «Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 ».

3. Зобов`язати Відповідача повторно розглянути клопотання Позивача щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,0785 га в АДРЕСА_1 , кадастровий номер 2123285500:01:001:0009 після припинення (скасування) воєнного стану в Україні.

4.Стягнути з Відповідача на мою користь судові виграти

1. Позиції сторін.

Позивач свої позовні вимоги аргументував тим, що Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду у справі №260/1294/18 від 11.02.2022 року адміністративний позов ОСОБА_1 до Тур`я-Реметівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задоволено частково:

-Визнано протиправним та скасовано рішення Тур`я- Реметівської сільської ради 27 сесії 7 скликання від 19 вересня 2018 року за № 253 "Розгляд заяви ОСОБА_1 від 18.01.2018 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,0785 га за адресою: АДРЕСА_1 ". -Визнано протиправним дії Тур`я- Реметівської сільської ради Перечинського району Закарпатської області, оформлені листом від 22 жовтня 2018 року за № 505/02-26 щодо вимоги встановлення земельного сервітуту на земельній ділянці кадастровий номер 2123285500:01:001:0009.

- Зобов`язано Тур`я-Реметівську сільську раду Ужгородського району Закарпатської області повторно розглянути клопотання Позивача щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,0785 га в АДРЕСА_1 , кадастровий номер 2123285500:01:001:0009, з урахуванням висновків суду.

На підставі Рішення Закарпатського окружного адміністративного суду у справі №260/1294/18 від 11.02.2022 року видано Виконавчий лист №260/1294/18/2022.

Рішенням Тур`я-Реметівської сільської ради на 20 позачерговій сесії VIII скликання від 14.12.2022 року №742 «Про судове рішення по справі № 260/1294/18" Позивачу відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 0,0785 га, що розташована на території Тер`я-Реметівської сільської ради за адресою АДРЕСА_1 (кадастровий номер 2123285500:01:001:0009), у зв`язку із забороною на безоплатну передачу земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації.

31.12.2022 року Позивачем повторно було подано Заяву про затвердження проекту землеустрою з урахуванням висновків суду.

21 березня 2023 року Рішенням Тур`я- Реметівської сільської ради на 23 сесії VIII скликання Позивачу знову було відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність у зв`язку із забороною на безоплатну передачу земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації.

03 травня 2023 року відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому просять у задоволенні позову відмовити, оскільки Тур`я- Реметівською сільською радою питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,0785 га в Тур`я- Пасіка, вул. Партизанська Ужгородського району Закарпатської області кадастровий номер 2123285500:01:001:0009 на виконання рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 11.02.2022 року 260/1294/18, передбачається винести на розгляд сесії Тур`є - Реметівської сільської ради відразу ж після завершення воєнного стану в Україні, про що було неодноразово в усній формі проінформовано заявника ОСОБА_1 .

Отже, дана відмова зумовлена вимогами законодавства, які унеможливили тимчасово виконати рішення Закарпатського окружного адміністративного суду в цей період. Тому вважає, що звернення до суду є передчасним

15 травня 2023 року від позивача надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої проти позиції відповідача викладеної у відзиві заперечує з мотивів аналогічних, що наведені у позові.

В судове засідання позивач не з`явився, однак 07.08.2023 року від нього надійшла заява про розгляд справи без участі сторони.

Представник відповідача також в дане судове засідання не з`явився, однак 25.09.2023 року від нього надійшла заява про відкладення розгляду справи.

Суд, з`ясувавши доводи сторін, викладені в заявах по суті справи, дослідивши матеріали справи, встановив наступне.

2. Обставини, встановлені судом.

Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду у справі №260/1294/18 від 11.02.2022 року адміністративний позов ОСОБА_1 до Тур`є-Реметівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задоволено частково:

- Визнано протиправним та скасовано рішення Тур`є- Реметівської сільської ради 27 сесії 7 скликання від 19 вересня 2018 року за № 253 "Розгляд заяви ОСОБА_1 від 18.01.2018 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,0785 га за адресою: АДРЕСА_1 ". - Визнано протиправним дії Тур`є- Реметівської сільської ради Перечинського району Закарпатської області, оформлені листом від 22 жовтня 2018 року за № 505/02-26 щодо вимоги встановлення земельного сервітуту на земельній ділянці кадастровий номер 2123285500:01:001:0009.

- Зобов`язано Тур`є-Реметівську сільську раду Ужгородського району Закарпатської області повторно розглянути клопотання Позивача щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,0785 га в Тур`є Пасіка, вул. Партизанська Перечинського району Закарпатської області, кадастровий номер 2123285500:01:001:0009, з урахуванням висновків суду.

На підставі Рішення Закарпатського окружного адміністративного суду у справі №260/1294/18 від 11.02.2022 року видано Виконавчий лист №260/1294/18/2022.

14 грудня 2022 року рішенням Тур`є-Реметівської сільської ради №742 «Про судове рішення по справі №260/1294/18»,

-на виконання рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 11.02.2022 року по справі №260/1294/18

-враховуючи Указ Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року з подальшими змінами

-підпункт 5 пункту 27 розділу Х "Перехідні положення Земельного кодексу України "

статтею 12 Земельного кодексу України

- керуючись ст. 26 Закону України " Про місцеве самоврядування в Україні"

- враховуючи рекомендації постійної комісії сільської ради з питань земельних відносин...

вирішено :

«Відмовити гр. ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з власність для ведення особистого селянського господарства площею 0,0785 га, що розташована на території Тур`є-Реметівської сільської ради за адресою с. Тур`я Пасіка, вул. Партизанська Ужгородського району Закарпатської області (кадастровий номер 2123285500:01:001:0009), у зв`язку з забороною на безоплатну передачу земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації.»

31 грудня 2022 року Позивачем повторно було подано Заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 0,0785 га, що розташована на території Тур`є-Реметівської сільської ради за адресою с. Тур`я Пасіка, вул. Партизанська Ужгородського району Закарпатської області (кадастровий номер 2123285500:01:001:0009) з урахуванням висновків суду.

21 березня 2023 року рішенням Тур`є-Реметівської сільської ради №825 «Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 »

-враховуючи Указ Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року з подальшими змінами

-підпункт 5 пункту 27 розділу Х "Перехідні положення Земельного кодексу України "

статтею 12 Земельного кодексу України

- керуючись ст. 26 Закону України " Про місцеве самоврядування в Україні"

- враховуючи рекомендації постійної комісії сільської ради з питань земельних відносин...

вирішено :

«Відмовити у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення з власність гр. ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,0785 га для введення особистого селянського господарства 0,0785га кадастровий номер 2123285500:01:001:0009, що розташована на території Тур`є-Реметівської сільської ради, с. Тур`я Пасіка, вул. Партизанська Ужгородського району у зв`язку з забороною на безоплатну передачу земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі розроблення такої документації.»

3. Мотиви суду та норми права, застосовані судом.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до абзацу 1 частини першої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Частиною другою вказаної статті передбачено, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Частиною третьою статті 116 ЗК України визначено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання (частина четвертою вказаної статті).

Згідно із частиною першою статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах, зокрема, для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара.

Частиною першою статті 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною сьомою статті 118 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Відповідно до частини 9 статті 118 КАС України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідно до частини 8 статті 186 ЗК України підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.

Відповідно до частини 10 статті 186 ЗК України висновок (рішення) органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, іншого суб`єкта, визначеного цією статтею, щодо відмови у погодженні або затвердженні документації із землеустрою має містити вичерпний перелік недоліків документації із землеустрою з описом змісту недоліку та посиланням на відповідні норми законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, затверджену документацію із землеустрою або містобудівну документацію. Повторна відмова у погодженні або затвердженні документації із землеустрою допускається лише у разі, якщо розробник не усунув недоліки, зазначені у попередньому висновку (рішенні), а також якщо підстава для відмови виникла після надання попереднього висновку (рішення). Повторна відмова у погодженні або затвердженні не позбавляє розробника документації із землеустрою права усунути недоліки такої документації та подати її на погодження або затвердження.

Згідно зі статтею 25 Закону України Про землеустрій (далі - Закон №858-IV) документація із землеустрою розробляється в електронній та паперовій формах у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Особливим видом такої документації є документація із землеустрою, яка одночасно є містобудівною документацією, - комплексні плани просторового розвитку територій територіальних громад, генеральні плани населених пунктів, детальні плани територій. Затверджена документація із землеустрою є публічною та загальнодоступною.

Статтею 30 Закону № 858-IV передбачено, що погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом.

Тобто єдиною підставою для відмови у затвердженні проєкту землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.

При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватися саме на етапі погодження такого проекту.

В той же час, підставою для прийняття оскаржуваного рішення Ужгородською міською радою від 12 липня 2022 року № 799 стало посилання на підпункту 5 пункту 27 розділу X Перехідні положення Земельного кодексу України.

Також суд враховує й те, що у зв`язку з військовою агресією проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/202 запроваджено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

При цьому термін дії воєнного стану неодноразово продовжувався та діє дотепер.

Законом України від 24 березня 2022 року № 2145-XI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану", який набрав чинності 07 квітня 2022 року, внесені зміни до деяких законодавчих актів України, зокрема й до ЗК України.

Вказаним Законом розділ X ЗК України доповнено пунктом 27, згідно з підпунктом 5 якого під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей: безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.

Отже, до припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена Законом України від 24 березня 2022 року № 2145-XI заборона на безоплатну передачу у приватну власність земель державної та комунальної власності, на надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, а також на розроблення відповідної документації.

Таким чином, на час воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність прямо заборонена.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Згідно з частиною 2 статті 5 КАС України захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У відповідності до пункту 10 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Виходячи із обставин цієї справи, суд дійшов висновку , що підстави винесення оскаржуваних рішень відповідають вищевказаним нормам права , водночас з врахуванням внесених змін під час воєнного стану, вважає за необхідне зобов`язати відповідача розглянути клопотання ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою шодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,0785 га в Туря Пасіка, вул. Партизанська після припинення воєнного стану.

Згідно з частинами 1-3 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Приписами частини другої статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають до часткового задоволення.

Керуючись статтями 6, 9, 72-76, 242 -246, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Тур`є-Реметівської сільської ради Ужгородського району код ЄДРПОУ 04351280) с. Туря-Ремета, вул. Тканка,1 про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

2. Зобовязати Туря-Реметівську сільську раду( код ЄДРПОУ 04351280) с. Туря-Ремета.

вул. Тканка,1 розглянути клопотання ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою ш;одо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,0785 га в Туря Пасіка, вул. Партизанська після припинення воєнного стану.

3 . Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Туря-Реметівської сільської ради ( код ЄДРПОУ 04351280) с. Туря-Ремета, вул. Тканка,1 на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 536,80 грн.

В решті позовних -відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяЗ.Б.Плеханова

Повний текст рішення виготовлено та підписано 04 жовтня 2023 року.

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.09.2023
Оприлюднено06.10.2023
Номер документу113930948
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —260/2577/23

Рішення від 26.09.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 13.04.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні