Ухвала
від 04.10.2023 по справі 320/23380/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

04 жовтня 2023 року м. Київ№ 320/23380/23

Суддя Київського окружного адміністративного суду Панова Г.В., розглянувши зустрічну позовну заяву Приватного підприємства «Регул-19» до Київського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю в адміністративній справі

за позовом Київського обласного відділення фонду соціального захисту осіб з інвалідністю

до Приватного підприємства «Регул-19»

про стягнення адміністративно-господарських санкцій,

В С Т А Н О В И В:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Київське обласне відділення фонду соціального захисту осіб з інвалідністю з позовом до Приватного підприємства «Регул-19, в якому просить суд стягнути з відповідача за невиконання нормативу, встановленого частиною 1 статті 19 закону № 875-ХІІ, на користь Київського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю грошову суму в рахунок адміністративно-господарських санкцій за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 382521,86 грн.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 21.08.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі та ухвалено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.

До Київського окружного адміністративного суду надійшла зустрічна позовна заява Приватного підприємства «Регул-19» до Київського обласного відділення фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, у якій просить суд визнати недійсним та скасувати розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю Київського обласного відділення фонду соціального захисту осіб з інвалідністю щодо ПП «Регул-19» за 2022 рік про стягнення 361 962, 39 грн.

В обґрунтування зустрічного позову заявник зазначив, що з позовними вимогами за первісним позовом не погоджується у повному обсязі та вважає за необхідне подати зустрічний адміністративний позов, у якій зазначив, що норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю більший ніж чотири відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, Приватне підприємство «Регул-19» у 2022 році дотримано вимоги статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», тож застосування адміністративно-господарських санкцій передбачених статтею 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», тож застосування адміністративно-господарських санкцій передбачених статтею 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» до Приватного підприємства «Регул-19».

Додатково заявник зазначив, що в зв`язку з відсутністю складу правопорушення передбаченого статтями 19 та 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» просили скасувати вимогу про застосування АГС на суму 361962,39 грн. нарахованих щодо Приватного підприємства «Регул-19». Однак, 26 липня 2023 року ПП «Регул-19» отримало листа Київського обласного відділення фонду соціального захисту осіб з інвалідністю датованого 18.07.23 № 02-2241/23 про те, що Київське обласне відділення фонду соціального захисту не має повноважень опрацювання уточнюючої звітності роботодавця, що була надана ним з метою виправлення показників у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування та скасування нарахованих роботодавцям су АГС, що підлягають сплаті за невиконання встановленого нормативу, тому, Відділення фонду звертається з позовною заявою до Київського окружного адміністративного суду.

Розглянувши зустрічний адміністративний позов, судом встановлено наступне.

Частиною першою статті 177 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що відповідач, який не є суб`єктом владних повноважень, має право пред`явити зустрічний позов у строк для подання відзиву.

При цьому, приписами частини першої статті 178 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що зустрічна позовна заява, яка подається з додержанням загальних правил пред`явлення позову, повинна відповідати вимогам статей 160, 161, 172 цього Кодексу.

До зустрічної позовної заяви, поданої з порушенням вимог, встановлених частиною першою цієї статті, застосовуються положення статті 169 цього Кодексу.

Зустрічна позовна заява, подана з порушенням вимог частин першої та другої цієї статті, повертається заявнику. Копія зустрічної позовної заяви долучається до матеріалів справи.

Згідно із частиною першою статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України (далі по тексту КАС України) у позовній заяві позивач викладає свої вимоги щодо предмета спору та їх обґрунтування.

Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За визначеннями, наведеними у частині 1 статті 4 КАС України:

- адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір;

- публічно-правовий спір - це спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій, або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг;

- індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк;

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій, чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій. Позивач на власний розсуд визначає, чи порушені його права та охоронювані законом інтереси рішеннями, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, проте, ці рішення, дії чи бездіяльність повинні бути такими, які породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин.

В обґрунтування позовних вимог Приватне підприємство «Регул-19» зазначило, що отримало через електронний кабінет на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України 17.04.2023 від Київського обласного відділення фонду соціального захисту осіб з інвалідністю розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік.

Вважає, що зазначений розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій є протиправним з причин порушення Київським обласним відділенням фонду соціального захисту осіб з інвалідністю Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" в частині порядку опублікування та надіслання інформації по розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, а відтак таким, що порушує права та законні інтереси позивача.

Згідно з частинами 13, 14 статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.

Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.

Відповідно до частин 4, 5, 9, 10 статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.

Спори, що виникають із правовідносин за статтями 19 і 20 цього Закону, вирішуються Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю або в судовому порядку.

Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю, його відділення мають право захищати свої права та законні інтереси, у тому числі в суді.

Постановою правління Пенсійного фонду України від 10.03.2023 року № 14-1 та наказом Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю від 10.03.2023 року №17 затверджено Порядок надсилання розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, а додатком до цього Порядку установлено форму такого розрахунку (пункт 2).

Отже, такий розрахунок є службовим документом територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, не створює для суб`єкта господарювання (роботодавця) правових наслідків у вигляді зміни (припинення) прав чи встановлення обов`язків (крім тих, які визначені Законом України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні"), не передбачає відповідальності за його невиконання, а лише інформує суб`єкта господарювання (роботодавця) про розмір нарахованих санкцій та про строк їх сплати.

Тож такий розрахунок не є індивідуальним актом у розумінні КАС України, який може бути оскаржений до адміністративного суду, а законність такого розрахунку не може бути предметом самостійного розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Суд зазначає, що питання щодо виконання чи невиконання товариством нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік може бути предметом оцінки у разі розгляду судом спору за позовом територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про примусове стягнення з неї нарахованих адміністративно-господарських санкцій.

Суд дійшов висновку, що за своєю правовою природою оскаржуваний розрахунок не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні КАС України, не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для позивача, а тому не може бути предметом спору. Відсутність спору, у свою чергу, виключає можливість звернення до суду, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту.

Велика Палата Верховного Суду у постановах від 30.01.2019 року у справі № 803/3/18, від 02.02.2023 року у справі № 260/3380/21 вказала, що поняття "спір, який не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства" слід тлумачити в більш широкому значенні, тобто як поняття, що стосується тих спорів, які не підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, так і тих, які взагалі не підлягають судовому розгляду.

З огляду на викладене суд дійшов висновку, що заявлена Приватним підприємством «Регул-19» вимога про скасування розрахунку не підлягає розгляду як у порядку адміністративного судочинства, так і взагалі не підлягає судовому розгляду, відтак зустрічний адміністративний позов Приватного підприємства «Регул-19» до Київського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про визнання недійсним та скасування розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю Київського обласного відділення фонду соціального захисту осіб з інвалідністю щодо ПП «Регул-19» за 2022 рік про стягнення 361 962,39 грн підлягає поверненню.

На підставі викладеного, керуючись статями 160, 177, 178 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В:

1. Зустрічну позовну заяву Приватного підприємства «Регул-19» до Київського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про визнання недійсним та скасування розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю Київського обласного відділення фонду соціального захисту осіб з інвалідністю щодо ПП «Регул-19» за 2022 рік про стягнення 361 962, 39 грн,- повернути позивачу .

2. Копію ухвали разом з матеріалами позовної заяви надіслати позивачу.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня проголошення (підписання) ухвали.

Суддя Панова Г. В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2023
Оприлюднено06.10.2023
Номер документу113931342
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —320/23380/23

Ухвала від 04.10.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 21.08.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні