Рішення
від 03.10.2023 по справі 420/1619/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/1619/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 жовтня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дубровної В.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

І. Зміст позовних вимог

27 січня 2023 року до суду з позовом звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) до Управління соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації (далі - відповідач, УСЗН Поділької РДА), у якому просить:

- визнати протиправною відмову Управління соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації щодо проведення перерахунку та виплати разової грошової допомоги до 5 травня у 2021 році та 2022 роках;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації нарахувати та виплатити ОСОБА_1 15 533,00 грн. недоотриманої разової грошової допомоги до 5 травня, як учаснику бойових дій, у 2021 та 2022 роках.

ІІ. Позиція позивача та заперечення відповідача

На обґрунтування вказаних вимог позивач зазначає, що він є учасником бойових дій та вважає, що йому в 2021 та 2022 роках до 5 травня, як учаснику бойових дій, повинна була виплачена разова грошова допомога у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком, як це передбачено ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 № 3551-ХІІ, а фактично виплачена у розмірі 2 982,00 грн. (1 491,00 грн., як це передбачено Постановою Кабінету Міністрів України за №325 від 08.04.2021 року та 1 491,00 грн., як це передбачено Постановою Кабінету Міністрів України за №540 від 07.05.2022 року відповідно. Позивач звернувся до відповідача із листом про нарахування та виплату йому недоотриману частину разової грошової допомоги. Відповідач листом за №02-19/1253 від 29.12.2022 року, посилаючись на відсутність законних підстав, відмовив у нарахуванні та виплаті недоотриманої частини разової грошової допомоги. Позивач не згоден із вирішенням колізії між законами та підзаконними актами на користь підзаконних актів та вважає, що при вирішенні питання виплат слід враховувати Рішення Конституційного суду України від 17.02.2020 року в справі №1- 247/2018 (3393/18), яким визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окреме положення пункту 26 розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, яким встановлено, що норми і положення, зокрема статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону № 3551-XII застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування. Оскільки частиною 5 ст. 12 вказаного Закону, з урахуванням виключення змін, визнаних неконституційними) встановлено: щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, що складало у 2021 році 8 845,00 грн. та у 2022 році 9 670,00 грн, то позивач, як учасник бойових дій, у 2021 та 2022 роках недотримав 15 533,00 грн. разової грошової допомоги до 5 травня (відповідно 7 354,00 грн. у 2021 році та 8 179,00 грн. у 2022 році).

03.04.2023 року відповідач подав відзив на позовну заяву, яким просить відмовити у її задоволені, оскільки враховуючи положення статті 64 Конституції України, частини 2 ст. 20 Закону № 389, частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, управління соціального захисту населення вважає, що у 2021 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня має здійснюватися у розмірах, визначених в додатку до Порядку, затвердженого Постановою № 325. Зокрема, щорічна разова грошова допомога, передбачена Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», за 2021 рік була перерахована 29 квітня 2021 року на розрахунковий рахунок Колимського РТЦК та СП Одеської області згідно наданих списків від 14.04.2021 року № 24 дек, в яких під № 4 був зазначений ОСОБА_1 у розмірі 1 491,00 гривня, що підтверджується платіжним дорученням № 55 від 28 квітня 2021 року на суму 11 928 гривень ( копія платіжного доручення надається). Щорічна разова грошова допомога, передбачена Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», за 2022 рік була виплачена ОСОБА_1 у розмірі 1 491,00 грн. Департаментом соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Подільської міської ради Подільського району Одеської області ( код ЄДРПОУ 42239971), що підтверджується довідкою Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Подільської міської ради Подільського району Одеської області від 28.03.2023 № 879 (копія довідки додається). Відтак, вважає, що Управління соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації діяло на підставі та в порядку, визначеному чинним законодавством України, а тому його дії є законними.

ІІІ. Процесуальні дії у справі.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.01.2023 року справу передано на розгляд судді Глуханчуку О.В.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 01.02.2023 р. позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 21.02.2023 р. відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Розпорядженням керівника апарату Одеського окружного адміністративного суду від 10.03.2023 р. № 287, було призначено повторний автоматизований розподіл справи.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.03.2023 року справу передано на розгляд судді Дубровній В.А.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 20.03.2023 справу прийнято до провадження, постановлено продовжити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження та розпочато підготовчі дії спочатку.

Ухвалою суду від 08.05.2023 року зупинено провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням Верховного Суду у справі № 560/8064/22 на підставі пункту 5 ч. 2 ст. 236 КАС України.

Ухвалою від 13.07.2023 року поновлено провадження у справі.

Враховуючи, що від сторін не надходило клопотань про розгляд справи в судовому засіданні, суд розглядає дану справу за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

ІV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.

ОСОБА_1 є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням серія НОМЕР_1 від 29.01.2020 року, має пільги, встановлені Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 № 3551-ХІІ (далі - Закон № 3551-ХІІ) ( а.с. 6)

14.12.2022 р. позивач звернувся до УСЗН Поділької РДА із заявою, в якій покликаючись на Рішення Конституційного суду України від 17.02.2020 року в справі №1- 247/2018 (3393/18) просив провести перерахунок та виплатити йому недоотриману частину одноразової грошової допомоги до 5 травня (із розрахунку п`яти мінімальних пенсій за віком). У разі відмови виплати недоотриманої частини одноразової грошової допомоги до 5 травня надати довідку із зазначенням сум, які були виплачені у 2021 та 2022 роках відповідно.( а.с. 7)

29.12.2022 р УСЗН Поділької РДА листом № 02-19/1253 повідомило позивача про те, що відповідно до ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», постанови КМУ від 08.04.2021 р. № 325 ОСОБА_1 , як учаснику бойових дій, було нараховано та виплачено щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік у розмірі 1 491 гривня. Враховуючи зазначене, згідно із чинним законодавством України у даний час органи соціального захисту населення не мають законних підстав для нарахування та виплати разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком. Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022Г «Про введення воєнного стану в Україні» (затверджений Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ) Кабінет Міністрів України зобов`язано забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України (підпункт 2 п. 4). На виконання цього Указу, відповідно до своїх конституційних повноважень, а також до «Прикінцевих та перехідних положень» Бюджетного кодексу України (ч. 7 ст. 20 та абз. З підпункту 2 п. 22 розд. VI) КМУ постановою № 540 затвердив Порядок, яким установив, зокрема, розміри виплат щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань у 2022 році. Управління соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації під час вирішення питання щодо нарахування та виплатити, як учаснику бойових дій, щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік керувалося положеннями Порядку, затвердженого постановою КМУ від 07.05.2022 № 540, згідно якого ОСОБА_1 була виплачена вищезазначена допомога у розмірі 1491 гривня за 2022 рік. ( а.с. 8)

Вважаючи дії УСЗН Поділької РДА щодо зменшення розміру щорічної разової грошової допомоги у порівнянні із Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

V. Норми права, які застосував суд.

Положеннями частини 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно зі статтею 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Відносини з приводу соціального захисту ветеранів війни, як особливої окремої категорії громадян, врегульовані приписами Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993 № 3551-XII (далі - Закон № 3551-XII).

Учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час* ( стаття 5 Закону № 3551-XII)

Пільги учасникам бойових дій та особам, прирівняним до них визначені статтею 12 Закону № 3551-ХІІ.

01 січня 1999 року набрав чинності Закон України " Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25.12.1998 № 367-XIV, яким статтю 12 Закону № 3551-XII доповнено частиною п`ятою у такій редакції " Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком;

01.01.2008 року набрав чинності Закон України від 28 грудня 2007 року №107-VI "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (далі - Закон № 107-VI), підпунктом "б" підпункту 2 пункту 20 розділу ІІ якого частину п`яту статті 12 Закону № 3551-XII викладено у новій редакції " Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України".

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 зміни, внесені підпунктом "б" підпункту 2 пункту 20 розділу ІІ Закону № 107-VI, визнані неконституційними.

В подальшому, підпунктом 5 пункту 63 розділу І Закону України від 28 грудня 2014 року № 79-VIII "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин" розділ VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України доповнено пунктом 26, відповідно до якого норми і положення, зокрема, статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону № 3551-XII застосовуються у порядку та розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

08.04.2021 з метою забезпечення виплати разової грошової допомоги ветеранам війни, особам, на яких поширюється дія Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 325 "Деякі питання виплати у 2021 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань"", якою затверджено Порядок використання коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань (далі - Порядок № 325).

Пунктами 4, 5 Порядку № 325 передбачено, що бюджетні кошти спрямовуються на виплату разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" (далі - грошова допомога).

Бюджетні кошти розподіляються Мінсоцполітики в межах бюджетних призначень і спрямовуються регіональним органам соціального захисту населення, які розподіляють їх між місцевими органами соціального захисту населення, центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, що перераховують кошти за місцем отримання пенсії або щомісячного довічного грошового утримання через відділення організації, що здійснює виплату і доставку пенсій та грошової допомоги за місцем фактичного проживання, або на поточні рахунки уповноваженого банку (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) у розмірах згідно з додатком до цього Порядку. Право на отримання грошової допомоги мають громадяни таких категорій (далі - отримувачі грошової допомоги), зокрема, учасники бойових дій, постраждалі учасники Революції Гідності та колишні неповнолітні (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язні концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також діти, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків.

Разова грошова допомога до 5 травня у 2021 році виплачується в таких розмірах: учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1491 гривня (додаток до Порядку № 325).

Відповідно до частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України постановою від 7 травня 2022 р. № 540 «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» ( втратила чинність на підставі Постанови КМ № 754 від 21.07.2023) ( далі постанова КМ України № 540), зокрема, -

- затверджено Порядок використання у 2022 році коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань ( далі - Порядок № 540);

- установлено, що виплата щорічної разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" (далі - грошова допомога), здійснюється у 2022 році у розмірах не менше, ніж у 2021 році;

- виплата грошової допомоги у 2022 році здійснюється, у тому числі, структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад - особам, які не перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як особи, яким призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання), станом на 5 травня 2022 р., шляхом перерахування коштів на спеціальні рахунки військових частин, установ і організацій за місцем їх служби, а особам, які не є військовослужбовцями, поліцейськими, особами начальницького та рядового складу, - на поточні рахунки таких осіб в уповноважених банках. ( підпункт 2 пункту 2 постанови КМ України № 540)

Порядком використання у 2022 році коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань ( далі - Порядок № 540) визначено, зокрема

- розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є:

1) щодо виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань, які перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як особи, яким призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання), станом на 5 травня 2022 року, - Пенсійний фонд України;

2) щодо виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань, які не перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як особи, яким призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання), станом на 5 травня 2022 року: структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської держадміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення); структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - місцеві органи соціального захисту населення), центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, які відповідають вимогам пункту 47 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України. ( пункт 3 Порядку №540);

- бюджетні кошти розподіляються Мінсоцполітики в межах бюджетних призначень і спрямовуються, зокрема, регіональним органам соціального захисту населення - відповідно до поданої ними інформації щодо сум грошової допомоги, сформованої на підставі інформації місцевих органів соціального захисту населення та центрів по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, для проведення виплат особам, зазначеним у абзаці першому підпункту 2 пункту 3 цього Порядку, за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання.

Виплата грошової допомоги здійснюється у розмірах згідно з додатком.

Згідно додатку до Порядку № 540 разова грошова допомога до 5 травня у 2022 році виплачується в таких розмірах, зокрема, учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1491 гривня.

Статтею 17 Закону № 3551-ХІІ визначено, що фінансування витрат, пов`язаних з введенням його в дію, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів.

Питання виплат разової грошової допомоги врегульовано статтею 17-1 Закону № 3551-ХІІ, якою зокрема, передбачено

- щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених статтями 12-16 цього Закону, здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, через відділення зв`язку або через установи банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання. ( частина перша ст. 17-1);

- військовослужбовцям, поліцейським, особам начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ України, особам начальницького і рядового складу Державної кримінально-виконавчої служби України, які проходять службу (крім пенсіонерів), виплата разової грошової допомоги здійснюється шляхом перерахування коштів органами праці та соціального захисту населення на спеціальні рахунки військових частин, установ і організацій за місцем їх служби. ( частина друга статті 17-1)

- особи, які не отримали разової грошової допомоги до 5 травня, мають право звернутися за нею та отримати її до 30 вересня відповідного року, в якому здійснюється виплата допомоги. ( частина четверта статті 17-1).

Згідно з пунктом 1 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 423, Мінсоцполітики є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України і який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціальної політики, загальнообов`язкового державного соціального та пенсійного страхування, соціального захисту, волонтерської діяльності, з питань сім`ї та дітей, оздоровлення та відпочинку дітей, усиновлення та захисту прав дітей, запобігання насильству в сім`ї, протидії торгівлі людьми, відновлення прав осіб, депортованих за національною ознакою, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики щодо пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню, соціального захисту ветеранів війни та осіб, на яких поширюється дія Закону № 3551-XII в частині організації виплати їм разової грошової допомоги, соціальної та професійної адаптації військовослужбовців, які звільняються, осіб, звільнених з військової служби, у сфері здійснення державного нагляду та контролю за додержанням вимог законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб, у сфері здійснення державного контролю за додержанням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та з питань захисту прав дітей.

Підпунктом 41 пункту 4 вказаного Положення визначено, що Мінсоцполітики відповідно до покладених на нього завдань організовує виплату до 5 травня разової грошової допомоги ветеранам війни, особам, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

VI. Оцінка суду

Отже, підстави та порядок щорічної виплати разової грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій, визначені статтею 12 Закону № 3551-ХІІ. При цьому, щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня здійснює Мінсоцполітики шляхом перерахування коштів регіональним органам соціального захисту населення, які розподіляють їх між районними органами соціального захисту населення, центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, які здійснюють безпосередню виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня вказаним особам.

Як встановлено судом та не заперечується сторонами, позивач отримав у 2021 та у 2022 роках щорічну разову грошову допомогу до 5 травня в сумі 1 491,00 грн., передбачену положеннями Постанови Кабінету Міністрів України за № 325 від 08.04.2021 року "Деякі питання виплати у 2021 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" та Постанови Кабінету Міністрів України за № 540 від 07.05.2022 року «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань».

Відповідно до фактичних обставин справи, спірність питання у даній справі полягає щодо розміру грошової допомоги до 5 травня, яку позивач отримав у 2021-2022 роках, та який за його позицією є меншим, ніж це передбачено ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", а підставою звернення є набрання законної сили рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року у справі № 1-247/2018 (3393/18).

Вирішуючи дане спірне питання, суд вказує про наступне.

Конституційний Суд України Рішенням від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020 визнав таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окреме положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону № 3551-XII застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

При цьому Конституційний Суд України у пункті 2.2 мотивувальної частини вказаного Рішення, посилаючись на положення свого Рішення від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008, дійшов висновку про те, що Бюджетним кодексом України не можна вносити зміни до інших законів України, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, а також встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом спеціального регулювання іншими законами України.

У відповідності до частини другої статті 152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Відповідно до резолютивної частини вказаного рішення Конституційного Суду України слідує, що окреме положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, визнане неконституційним, втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього рішення.

Таким чином, з 27 лютого 2020 року Рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020 відновлено дію частини п`ятої статті 12 Закону № 3551-XII у редакції Закону № 367-ХІV, згідно з якою щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Відповідно, з 27 лютого 2020 року норми і положення, зокрема ст.ст. 12, 13, 14, 15 та 16 Закону № 3551-XII, не застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Частинами 1 та 2 ст. 7 КАС України встановлено, що суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України.

Вища юридична сила закону полягає у тому, що всі підзаконні нормативно-правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні суперечити їм. Підпорядкованість таких актів законам закріплена у положеннях Конституції України. У випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу.

Водночас Кабінет Міністрів України у постановах від 08 квітня 2021 року № 325 та від 07.05.2022 року за № 540 визначив фіксовані розміри щорічної разової допомоги до 5 травня, яка підлягала виплаті, зокрема, учасникам бойових дій, які були меншими ніж визначені у статті 12 Закону №3551-ХІІ, в редакції Закону №367-XIV.

Отже, на час виплати позивачу у 2021-2022 роках щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли Закон № 3551-XII і Постанови № 325 та № 540, які по-різному визначають розмір виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, а тому з огляду на положення частини третьої статті 7 КАС України, якою визначаються загальні засади пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги учасникам бойових дій у 2021-2022 роках слід застосовувати не Порядок № 325 та Порядок № 540, а Закон № 3551-XII, який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин.

Даний висновок суду узгоджується з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у рішенні від 29 вересня 2020 року у зразковій справі № 440/2722/20, залишеним без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 13 січня 2021 р., а також з правовою позицією за подібних правовідносин, викладеною у постанові Верховного Суду від 21.06.2023 у справі справа № 580/4476/22.

Крім того, при вирішенні даних спірних правовідносин суд враховує, що Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду, переглядаючи справу № 560/8064/22 в касаційному порядку, у постанові від 13.06.2023 дійшов висновку про необхідність відступити від висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 01.12.2022 у справі № 580/2869/22 щодо застосування положень статті 13 Закону № 3551-XII, частини другої статті 20 Закону № 389-VІІІ, частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України та Порядку № 540 у подібних правовідносинах щодо нарахування та виплатити щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, визначеному вказаним Порядком, з огляду на те, що Судом не можуть бути застосовані нормативно-правові акти органів державної влади, які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені цим Законом, оскільки вони є такими, що суперечать статті 17 Основного Закону та спеціальному законодавству, яке регулює забезпечення державою соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України шляхом надання їм пільг і гарантій соціального захисту відповідно до законодавства, а мають бути застосовані саме положення статті 13 Закону № 3551-XII у редакції Закону України № 367-ХІV.

Застосовуючи наведені вище правові висновки Верховного Суду до спірних відносин, які виникли у даній справі, та враховуючи вищенаведені норми ст.17-1 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" суд вважає, що в межах даних спірних правовідносин відповідач всупереч відновленої Рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020 дії частини 5 ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх асоціального захисту" у редакції Закону № 367-ХІV, згідно з якою щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, здійснив позивачу виплату вказаної допомоги у меншому розмірі, ніж це передбачено цим Законом.

За таких обставин, суд дійшов висновку про задоволення позову в частині позовних вимог про визнання протиправною відмову УСЗН Подільської РДА щодо проведення перерахунку та виплати разової грошової допомоги до 5 травня у 2021 році та 2022 роках в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком та зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити позивачу недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік та за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.

Щодо позовних вимог в частині зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити ОСОБА_1 15 533,00 грн. недоотриманої разової грошової допомоги до 5 травня, як учаснику бойових дій, у 2021 та 2022 роках, то визначення конкретного розміру вказаної допомоги пенсії є компетенцією відповідача як органу, який здійснює її нарахування та виплату, а тому у цій частині вказані позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Щодо позиції відповідача стосовно залучення до розгляду справи другого відповідача Департамент соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Подільської міської ради Подільського району Одеської області, оскільки останній у 2022 році здійснював позивачу виплату щорічної разової грошової допомоги в сумі 1491 грн., то суд враховує наступе.

У відзиві на позов відповідач підтвердив, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Колимському відділі управління соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації, як учасник бойових дій.

Відповідно до частини першої статті 17-1 Закону №3551-XII (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених статтями 12-16 цього Закону, здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, через відділення зв`язку або через установи банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання.

Підпунктом 2 пункту 2 постанови КМ України № 540 визначалось, що виплата грошової допомоги у 2022 році здійснюється, у тому числі, структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад - особам, які не перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як особи, яким призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання), станом на 5 травня 2022 р., шляхом перерахування коштів на спеціальні рахунки військових частин, установ і організацій за місцем їх служби, а особам, які не є військовослужбовцями, поліцейськими, особами начальницького та рядового складу, - на поточні рахунки таких осіб в уповноважених банках.

Оскільки позивач перебуває на обліку в Колимському відділі управління соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації, як учасник бойових дій, відповідно УСЗН Подільської РДА є суб`єктом, яким здійснено управлінські функції, а тому є належним відповідачем у даній справі.

У контексті оцінки інших доводів сторін звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах "Проніна проти України" (пункт 23) та " Серявін та інші проти України" (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

VII. Висновок суду.

Частиною 1 ст. 73 КАС України встановлено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно із ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. (ч. 2 ст. 77 КАС України).

Згідно зі ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, які містяться в матеріалах справи, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позову.

VIII. Розподіл судових витрат.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Частиною третьою статті 139 КАС України передбачено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).

Оскільки позивач відповідно до пункту 13 частини 1 статті 5 Закону України " Про судовий збір" звільнений від сплати судового збору, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись ст. ст. 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 КАС України, -

вирішив:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Управління соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації (пр-т Шевченка, буд. 2, м. Подільськ, Одеська обл., 66302, код ЄДРПОУ 03194938) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною відмову Управління соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації щодо проведення перерахунку та виплати разової грошової допомоги до 5 травня у 2021 році та 2022 роках в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік та за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя В.А. Дубровна

Дата ухвалення рішення03.10.2023
Оприлюднено09.10.2023
Номер документу113932136
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —420/1619/23

Рішення від 03.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 13.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 21.02.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 01.02.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні