Справа № 420/3451/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дубровної В.А., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
встановив:
І. Зміст позовних вимог.
До суду з позовом звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) до Головного управління ДПС в Одеській області (далі - відповідач, ГУ ДПС в Одеській області), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 2004188-2410-1502 від 10.11.2022 року, яким визначено суму податкового зобов`язання за платежем " земельний податок з фізичних осіб" в сумі 1207,78 грн..
II. Позиція позивача.
На обґрунтування вказаних позовних вимог позивач зазначає, що оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням № 2004188-2410-1502 від 10.11.2022 року йому податкове зобов`язання за платежем " земельний податок з фізичних осіб" в сумі 1 207,78 грн., однак у графі 1 детального розрахунку суми зазначається «Адреса об`єкта» АДРЕСА_1 (2 часть). Позивач стверджує, що земельна ділянка за вказаною адресою йому не відома. Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, земельна ділянка кадастровий номер 5110600000:01:031:0171 знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , без позначки (2 часть), а відтак вказане призводить до покладення на позивача неправомірного податкового зобов`язання, за земельну ділянку під іншою адресою.
13.03.2023 року відповідачем надано до суду відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнаються з таких підстав. Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно позивач є власником земельної ділянки площею 0,159 га, з кадастровим номером 5110600000:01:031:0171 з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку за адресою: АДРЕСА_2 . Оскаржуване податкове повідомлення - рішення про сплату земельного податку з фізичних осіб було сформовано відповідно до рішення Ізмаїльської міської ради № 4394- VII від 31.10.2018 року «Про реалізацію положень законодавства в частині форми типового рішення про встановлення ставок зі сплати земельного податку». При розрахунку сум земельного податку за 2020-2022 роки було застосовано п.п. 03.07, п. 06 Додатку рішення Ізмаїльської міської ради № 4394-VII від 31.10.2018 року - Для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, ставка земельного податку 0,3% від нормативної грошової оцінки земель міста Ізмаїла. Оскільки нормативно-грошова оцінка земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 , загальною площею 0,1590 га станом на 01.01.2022 становить 1084956,21 грн., відповідно сума земельного податку у 2022 році за вказану земельну ділянку становить: 3 254,87 гривень (1084956,21 *0,3%). У 2022 році за земельну ділянку АДРЕСА_1 , загальною площею О, 1590 га, в автоматичному режимі сформовано податкове повідомлення - рішення про сплату земельного податку з фізичних осіб №673898-2410- 1502 від 02.08.2022 за 2022 рік у сумі 2047,09 грн. за граничну площу 0,1000 га., у зв`язку з чим додатково сформоване нове податкове повідомлення - рішення 2004188-2410-1502 від 10.11.2022 за 2022 рік на площу земельної ділянки: 0,590 га: АДРЕСА_1 , у сумі 1207, 78 грн. і надіслане рекомендованим листом №6860913662432. Позивач свідомо не повідомляє суд, що йому було винесено також інше податкове повідомлення-рішення про сплату земельного податку з фізичних осіб №673898-2410-1502 від 02.08.2022 за 2022 рік у сумі 2047,09 грн. за граничну площу 0,1000 га, у зв`язку з чим додатково сформоване нове податкове повідомлення - рішення №2004188-2410-1502 від 10.11.2022 за 2022 рік на площу земельної ділянки: 0,590 га, тим самим намагаючись ввести суд в оману і уникнути відповідальності по сплаті своїх податкових зобов`язань.
21.03.2023 року позивач надав суду відповідь на відзив, в якій стверджує, що відповідачем була взята невірна інформація про адресу земельної ділянки, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , не з даних державного земельного кадастру і інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, тому спірне податкове повідомлення-рішення є протиправним. Крім того, вказує, що податкове зобов`язання за податковий період 2022 р. за платежем «земельний податок з фізичних осіб» у розмірі 1 207 грн. 78 коп. було нараховано ГУ ДПС в Одеській області 10 листопада 2022 року, сформовано і надіслано платнику податку податкове повідомлення - рішення № 2004188-2410-1502 від 10 листопада 2022 року, тобто в супереч терміну, що встановлений Податковим кодексом України для нарахування суми плати за землю та надіслання платнику податків податкового повідомлення-рішення.
III. Процесуальні дії у справі
Ухвалою суду від 24.02.2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України, якою передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Враховуючи, що від сторін не надходило клопотань про розгляд справи в судовому засіданні, суд розглядає дану справу за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місцем поживання є АДРЕСА_1 , що підтверджується витягом з Реєстру Ізмаїльської територіальної громади. ( а.с. 19)
Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 23.06.2020 № 213648477 ОСОБА_1 з 06.06.2013 є власником об`єктом житлової нерухомості ( незавершене будівництво), яке розташовано на земельній ділянці площею 0,159 га з кадастровим номером 5110600000:01:031:0171 з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд ( присадибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_2 . (а.с.6).
10.11.2022 Головним управлінням ДПС в Одеській області (контролюючим органом за місцем знаходження земельної ділянки) сформовано податкове повідомлення-рішення форми «Ф» № 2004188-2410-1502, яким позивачу нараховано податкове зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2022 рік на площу земельної ділянки: 0,590 га: АДРЕСА_1 , у сумі 1207, 78 грн. в сумі 1 207, 78 грн. (а.с.5).
Вважаючи, що вказане податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню, позивач звернувся з позовом до суду.
V. Норми права, які застосував суд
Статтею 67 Конституції України передбачено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Підпунктом 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, (далі - ПК України) встановлено, що земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу).
Відповідно до пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.
Статтею 270 ПК України встановлено, що об`єктами оподаткування є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; земельні частки (паї), які перебувають у власності.
Згідно з статтею 271 ПК України базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Відповідно до пункту 286.1 статті 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 286.2 статті 286 ПК України встановлено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу (пункт 286.5 статті 286 ПК України).
VI. Оцінка суду
З матеріалів справи вбачається та не заперечується сторонами, що за даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності позивач є власником об`єкта житлової нерухомості ( незавершене будівництво), яке розташовано на земельній ділянці площею 0,159 га з кадастровим номером 5110600000:01:031:0171 з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд ( присадибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_2 . (а.с.6).
У відзиві на позовну заяву відповідач зазначає, що у 2022 році за земельну ділянку АДРЕСА_1 , загальною площею 0,1590 га, в автоматичному режимі сформовано
- податкове повідомлення - рішення про сплату земельного податку з фізичних осіб № 673898-2410-1502 від 02.08.2022 за 2022 рік у сумі 2047,09 грн. за граничну площу 0,1000 га.
- додатково сформоване нове податкове повідомлення - рішення 2004188-2410-1502 від 10.11.2022 за 2022 рік на площу земельної ділянки: 0,590 га: АДРЕСА_1 , у сумі 1207,78 грн.
Відповідно до наявних у справі розрахунків до вказаних податкових повідомлень- рішень, то
- податковим повідомленням рішенням № 673898-2410- 1502 від 02.08.2022 сума податкового зобов`язання по земельному податку з фізичних осіб за 2022 рік в сумі 2 047,09 грн. була розрахована щодо земельної ділянки площею 0,1000 га за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровим номером 5110600000:01:031:0171.
- податковим повідомленням рішенням № 2004188-2410-1502 від 10.11.2022 сума податкового зобов`язання по земельному податку з фізичних осіб за 2022 рік в сумі 1 207,78 грн. була розрахована щодо земельної ділянки площею 0,0590 га за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровим номером 5110600000:01:031:0171.
З огляду на вказане, судом встановлено, що у 2022 році відповідачем відносно вищевказаної земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 було сформовано два податкового повідомлення - рішення про сплату земельного податку з фізичних осіб, зокрема, за площу земельної ділянки 0, 1000 га., та за площу земельної ділянки: 0,0590 га., що загалом складає 1,1509 га.
При цьому, суд приймає до уваги наведений відповідачем у відзиві на позов розрахунок сум земельного податку на 2022 рік щодо вказаної земельної ділянки позивача, зокрема податкові - повідомлення рішення про сплату земельного податку з фізичних осіб № 673898-2410-1502 від 02.08.2022 у сумі 2047,09 грн. та № 2004188-2410-1502 від 10.11.2022 в сумі 1 207,78 грн. були сформовані відповідно до Рішення Ізмаїльської міської ради від 31.10.2018 року №4394- VII «Про реалізацію положень законодавства в частині форми типового рішення про встановлення ставок із сплаті земельного податку». При розрахунку сум земельного податку на 2022 рік було застосовано норми пп. 02.01, п. 02 Додатку до Рішення Ізмаїльської міської ради від 31.10.2018 №4394- VII -Для будівництва і обслуговуванні житлового будинку', господарських будівель і споруд, ставка земельного податку 0,3% від нормативної грошової оцінки (далі- НГО) земель міста Ізмаїла, та пп. 03.07, п. 03 Додатку до Рішення Ізмаїльської міської ради від 31.10.2018 року №4394- VII -Для будівництва та обслуговування будівле торгівлі, ставка земельного податку 3% від нормативної грошової оцінки (далі- НГО) земель міста Ізмаїла. Розрахунок НГО земельної ділянки за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Матроська,22, загальною площею 0,1590 га станом на 01.01.2022 становить: 1084956,21грн. - (326,97* 1 * 1,249* 1,433* 1,06* 1 * 1 * 1 * 1,1 * 10000*0,1590) де 326,97 - нормативно-грошова оцінка за 1м2, з урахуванням коефіцієнта функціонального використання земельних ділянок (Кф)-1, 29-ї зони по місту Ізмаїл на 2014 рік, 1-Кф- коефіцієнт функціонального використання земельних ділянок затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року №489, коефіцієнти індексації 1,249 ( у 2015 році до 2014 року ), 1,433 (у 2016 році до 2015 року), 1,06 (у 2017 році до 2016 року),1 (у 2018 до 2017 року), 1 (у 2019 до 2018 року), 1 ( у 2020 до 2021року), 1,1 (у 2022 до 2021 року),0,1590- площа земельної ділянки в гектарах. Відтак, сума земельного податку у 2022 році на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 0,1590 га становить: 3254,87 гривень (1084956,21*0,3%).
Під час розгляду даної справи вищевказані обставин позивачем не були спростовані, доказів зворотного не надано.
Таким чином, суд вважає помилковою позицію позивача щодо прийняття відповідачем оскаржуваного податкового повідомлення - рішення № 2004188-2410-1502 від 10.11.2022 відносно земельної ділянки, яка йому не відома.
Щодо аргументу позивача про порушення відповідачем порядку формування та направлення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, то суд зазначає, що рішення було направлено на податкову адресу позивача та отримано останнім 23.11.2022 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. ( а.с. 29).
В силу приписів пункту 54.5 статті 54 ПК України якщо згідно з нормами цієї статті сума грошового зобов`язання розраховується контролюючим органом, платник податків не несе відповідальності за своєчасність, достовірність і повноту нарахування такої суми, проте несе відповідальність за своєчасне та повне погашення нарахованого узгодженого грошового зобов`язання і має право оскаржити зазначену суму в порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно з пункту 287.9 статті 287 ПК України у разі якщо контролюючий орган не надіслав (не вручив) податкове (податкові) повідомлення-рішення у строки, встановлені статтею 286 цього Кодексу, фізичні особи звільняються від відповідальності, передбаченої цим Кодексом за несвоєчасну сплату податкового зобов`язання.
Податкове зобов`язання з цього податку може бути нараховано за податкові (звітні) періоди (роки) в межах строків, визначених пунктом 102.1 статті 102 цього Кодексу (пункт 287.10 статті 287 ПК України).
Таким чином, несвоєчасність надіслання (вручення) податкових повідомлень-рішень, якими визначено суму податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб, не має наслідком скасування таких, а лише звільнення позивача від відповідальності, передбаченої цим Кодексом за несвоєчасну сплату податкового зобов`язання. Саме ж податкове зобов`язання з цього податку може бути нараховано за податкові (звітні) періоди (роки) в межах 1095 днів.
При цьому, окремі дефекти рішення контролюючого органу не повинні сприйматись як безумовні підстави для висновку про його протиправність і, як наслідок, про скасування такого податкового повідомлення-рішення.
Якщо відповідний акт індивідуальної дії прийнятий контролюючим органом у межах своєї компетенції та з його змісту можна чітко встановити зміст цього податкового повідомлення-рішення (зокрема, порушення законодавства, за яке здійснюється донарахування, та розмір останнього), таке рішення може бути визнане судом правомірним навіть у разі, коли не дотримано окремих елементів його форми.
У такому разі податкове повідомлення-рішення органу доходів і зборів варто розцінювати як акт індивідуальної дії з окремими дефектами, які не змінюють суті спірного рішення.
Вказане відповідає висновка Верховного Суду, викладеним у постанові від 06 листопада 2018 року у справі №820/2753/17, від 18 лютого 2021 року у справі №826/25700/15, від 21 жовтня 2021 року у справі № 814/724/17.
VII. Висновок суду
Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Оскільки позивачем не доведено обґрунтованість позовних вимог, а відповідачем надано докази правомірності винесення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, яке є предметом оскарження, тому суд доходить висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.
VIІI. Розподіл судових витрат
У разі відмови у задоволені позову особи, яка не є суб`єктом владних повноважень, розподіл судових витрат відповідно до статті 139 КАС України не здійснюється.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 КАС України,
вирішив:
У задоволені позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
СуддяВ.А. Дубровна
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2023 |
Оприлюднено | 06.10.2023 |
Номер документу | 113932138 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Дубровна В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні