Рішення
від 06.09.2023 по справі 925/751/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 вересня 2023 року м. Черкаси справа № 925/751/23

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Спаських Н.М., із секретарем судового засідання Сторчак М.В., за участі представників сторін:

від позивача: Александрова С.В. - самопредставництво;

від відповідача: Ражева І. - за довіреністю;

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи за позовом Державної екологічної інспекції Центрального округу (м. Полтава) до Жашківського виробничого управління Житлово - комунального господарства ( м. Жашків, Черкаська область) про стягнення 564 046,94 грн.

ВСТАНОВИВ:

Заявлено позов про стягнення з відповідача збитків, завданих навколишньому природному середовищу в розмірі 564 046,94 грн. через самовільне водокористування.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав повністю та просив суд їх задовольнити.

Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечує з підстав, викладених у відзиві на позов ( а.с. 74-78), зокрема, що водозабір не перевищував 300 куб.м. на добу і здійснювався з різних джерел.

Суд приєднав до справи всі документи, які були подані сторонами в якості доказів у справу, керуючись ст. 2 ГПК України. Даною нормою передбачено, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

У відповідності до ст. ст. 13, 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

З`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами в їх сукупності, заслухавши доводи і пояснення представників сторін, суд вважає, що позов підлягає до повного задоволення, виходячи з такого:

З матеріалів справи вбачається, щоДержавною екологічною інспекцією Центрального округу на підставі наказу від 16.06.2021 № 06-27/501 та направлення від 16.06.2021 № 06-28/484 проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Жашківським виробничим управлінням житлово - комунального господарства (код 03356909).

Під час планової перевірки встановлено факт самовільного використання відповідачем водних ресурсів, а саме: за відсутності дозвільних документів (спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)) із свердловин за період з 01.01.2019 по 13.07.2021 роки.

За результатами проведеної перевірки позивачем складено АКТ від 13.07.2021 № 51/3/2/2021 (а.с. 12).

В Акті вказано, що попередня планова перевірка відповідача проводилася 14.02.2019.

13.07.2021 Інспекцією складено протокол № 00794 (а.с. 49) про адміністративне правопорушення на начальника Жашківського виробничого управління житлово - комунального господарства Муштаєва Миколу Олександровича за вчинення адміністративного правопорушення, що передбачено ст.ст.16,19 Кодексу України Про надра (користування надрами без спеціального дозволу).

14.07.2021 Інспекцією винесено постанову № 00794 (а.с. 51), якою начальника Жашківського виробничого управління житлово - комунального господарства Муштаєва Миколу Олександровича за допущення самовільного користування надрами притягнуто до адміністративної відповідальності (накладено штраф). За доводами позивача постанова не оскаржена і штраф відповідачем сплачено 26.07.2021, що підтверджується платіжним дорученням № 571 (а.с. 53).

16.07.2021 Інспекцією видано Припис № 44/03/2-11/2021 ( а.с. 54), що є обов`язковим до виконання, у якому відповідачу приписано, зокрема, отримати спеціальний дозвіл на користування надрами (підземними водами (п. 3 припису).

Відповідно до листа відповідача від 19.08.2021 № 452 ( а.с. 57 на запит Державної екологічної інспекції Центрального округу), вбачається, що в період з 01.01.2019 до 13.07.2021 відповідачем із п`яти свердловин проведено забір 597 824 м3 підземної води, на підставі дозволу на спеціальне водокористування № 370/ЧР/49д-19 від 05.08.2019 року із встановленим лімітом 709,074 м3/рік.

З матеріалів справи вбачається, що відповідач має чинним лише Дозвіл на спеціальне водокористування (а.с. 61) від 05.09.2019 з переліком свердловин для водокористування, які розташовані за межами м. Жашків на річках Тікич (включаючи рр. Гнилий Тікич, Гірський Тікич).

Дозволу на користування надрами (підземними водами) відповідач не має і цього не заперечує.

Позивач розрахував, що в результаті самовільного водокористування відповідачем була завдана шкода навколишньому природному середовищу в розмірі 564 046,94 грн. Розрахунок проведений на підставі Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, яка затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України 20.07.2009 № 389, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 № 767/16783 (із змінами), розраховано збитки за формулою:

Зсам= 5 х W х Тaр х 0,3, де

W- об`єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на користування надрами (підземними водами) куб.м;

Тaр - норматив збору за спеціальне водокористування, грн./куб м., що діє в регіоні на момент виявлення порушення;

5 - коефіцієнт;

За правилами п. 255 Податкового Кодексу України на дату виявлення порушення. Тaр - норматив збору за спеціальне водокористування в частині використання підземних вод в Черкаській області становить 62,9 грн. за 100 куб.м.;

0,3 - коефіцієнт, що житлово - комунальні підприємства застосовують до ставок рентної плати відповідно до п. 255.7 ст. 255 Податкового кодексу України.

Розрахунок розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів:

Зсам = 5 х 597824 х 0,629 х 0,3 = 564 046,94 грн.

Математичний розрахунок зроблено вірно, що відповідачем не заперечено.

Отже, загальна сума збитків внаслідок забору води з п`яти свердловин без спеціального дозволу в період з 01.01.2019 по 13.07.2021, становить 564 046,94 грн. ( п`ятсот шістдесят чотири тисячі сорок шість гривень 94 коп.).

Відповідно до ст. 65 Кодексу України Про надра відповідальність за порушення законодавства про надра несуть особи, винні у самовільному користуванні надрами.

Відповідно до ст. 67 Кодексу України Про надра передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень законодавства про надра, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку так і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення - на час його виявлення.

Відповідач у відзиві на позовну заяву (а.с. 74) зазначає, що у спірний період ним здійснювався забір підземних вод саме на підставі дозволу на спеціальне водокористування. Обґрунтовує, що 5 артезіанських свердловин знаходяться на території різних земельних ділянок відповідача - дві по вул. Одеська, дві по вул. Набережна та одна по вул. Парковій на підставі Державного Акта на право постійного користування землею ІІ-ЧР № 002988 (а.с. 80). Відповідач вважає, що обсяг його водозабору з кожної свердловини не перевищує 300 куб. м. на добу для господарсько-побутових потреб.

Відповідач також вказав і надав докази про свої звернення і вжиті заходи для отримання спеціального дозволу на користування надрами, однак на час проведення планової перевірки в липні 2021 відповідач цього дозволу не має.

Оцінивши доводи і заперечення сторін з даного приводу суд підтримує аргументацію позивача щодо наявності допущеного порушення у діях відповідача, виходячи з наступного:

Статтею 23 Кодексу України "Про надра" визначено право землевласників і землекористувачів на видобування корисних копалин місцевого значення, торфу, підземних вод (крім мінеральних) та користування надрами для інших цілей.

Отже відповідач, як землекористувач, в межах наданої йому земельної ділянки за Державним актом на право постійного користування землею під свердловинами IIЧР № 002988, що виданий відповідно до рішення №12-7 від 21 липня 2000 року Жашківською районною радою, має право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до двох метрів, а також підземні води (крім мінеральних) для всіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, за умови, що обсяг видобування підземних вод із кожного з водозаборів не перевищує 300 кубічних метрів на добу.

Позивач не заперечує, що артезіанські свердловини знаходяться на землях Жашківського ВУЖКГ та розташовані на різних земельних ділянках (дві свердловини по вул. Одеська, дві свердловини по вул. Набережна та одна свердловина по вул. Парковій).

Отже якщо відповідач не перевищує добового ліміту видобування підземних вод із кожного з водозаборів - 300 кубічних метрів на добу, то отримання спеціального дозволу на користування надрами не потрібно.

Тому істотним в даному питанні є дослідження судом факту дотримання користувачем добового обсягу видобування підземних вод із кожного з водозаборів.

Відповідно до ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст. 46, 48 Водного кодексу України водокористування може бути загальним або спеціальним.

Спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється фізичними та юридичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, промислових, сільськогосподарських, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.

Спеціальне водокористування здійснюється лише на підставі дозволу (п. 9 ч. 1 ст. 44, ч. 1 ст. 49 Водного кодексу України).

Згідно із ст. 19 Кодексу України про надра - надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Приписами статей 16, 19 Кодексу України про надра передбачено, що користування надрами, у тому числі видобування підземних прісних вод здійснюється на підставі спеціального дозволу на користування надрами.

Отже, законодавством передбачено обов`язок отримання господарюючими суб`єктами як дозволу на спеціальне водокористування так і спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

При цьому, спеціальний дозвіл на користування надрами дає право на видобування підземних вод, а дозвіл на спеціальне водокористування - право на їх використання.

Необхідність отримання Відповідачем обох дозволів Відповідачем суду не заперечено, оскільки відповідач має дозволи на спецводокористування, які видані 15.08.2014 (термін дії до 16.08.2019 а.с. 86) та 05.08.2019 (термін дії до 15.02.2023 а.с. 97), а для отримання дозволу на користування надрами замовив розробку документації у ТОВ "Гео Пошук" , звертався до Державної екологічної інспекції за отриманням листа-довідки, але дозволу не отримав і в суді свої права з даного приводу не захищав.

Згідно довідки відповідача № 452 від 19.08.2021 (а.с. 57)

-за 2019 рік забрано 283 700 м3 ;

-за 2020 рік забрано 303 670 м3 ;

- за період 01.01.- 13.07.21 -10 454 м3 води

Загальний обсяг водозабору склав 597824 м3 води.

Період з 01.01.2019 по 13.07.2021 складає 925 днів.

Отже за 1 добу відповідач видобував води в кількості 646,30 м. куб.

Згідно ч. 1 ст. 23 Кодексу України Про надра землевласники і землекористувачі в межах земельних ділянок, які перебувають у їх власності або користуванні, мають право без спеціального дозволу та гірничого відводу видобувати для своїх господарських і побутових потреб, не пов`язаних із відчуженням видобутих корисних копалин, корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до 2 метрів, а також підземні води (крім мінеральних) для всіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, за умови що обсяг видобування підземних вод із кожного з водозаборів не перевищує 300 метрів кубічних на добу.

Суд погоджується із доводами позивача, що в даному випадку слід враховувати, що обидва наявні у відповідача дозволи на спеціальне водокористування передбачають, що всі п`ять свердловин відповідача, які навіть і знаходяться на різних земельних ділянках, охоплені єдиним водозабором, який позначено як 60 Чор. П. Буг (дозвіл від 15.08.2014 (а.с. 86) та підземний водоносний горизонт 60/ЧЕР/Ю.БУГ/0196/0111/0004/0101/Р.ТОРЧ в розділі Назва та код джерела водопостачання (дозвіл від 05.08.2019 а.с. 61).

В даному випадку джерелом водопостачання для відповідача є підземні води, що вказано у обох дозволах.

Тому в даному випадку відповідач неправомірно ділить водоспоживання ще й на кількість свердловин, що штучно зменшує водозабір.

Відповідно до ст. 67 Кодексу України про надра передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень законодавства про надра, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку так і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення - на час його виявлення.

Зібраними у справі доказами доведено наявність у діях відповідача всіх чотирьох елементів для відшкодування шкоди - протиправна поведінка, збитки, причинний зв`язок між протиправною поведінкою заподіювача шкоди та збитками і вина заподіювача шкоди.

02.11.2021 Державною екологічною інспекцією Центрального округу направлено на адресу Відповідача претензію № 205/07-17/2021 (а.с. 58) в якій запропоновано відшкодувати збитки, які заподіяні державі в результаті забору води за відсутності дозвільних документів, а саме дозволу на спеціальне користування надрами, в розмірі 564 046,94 грн. та розрахунок до неї щодо відшкодування збитків, заподіяних державі (а.с. 58-60).

Відповідач збитки не відшкодував, з чого і виник спір.

Належних заперечень, які б звільняли відповідача від відповідальності, проти доводів та розрахунків позивача відповідач суду не надав, доказів проведення повного розрахунку за позовними вимогами у справі немає, строк виконання зобов`язання по відшкодуванню збитків є таким, що настав, тому до примусового стягнення з відповідача на користь позивача належить 564 046,94 грн. збитків за період з 01.01.2019 по 13.07.2021 за самовільне використання водних ресурсів без належних дозвільних документів.

У відповідності до ст. 129 ГПК України, при задоволенні позову витрати позивача по сплаті судового збору покладаються на відповідача, з якого слід також стягнути 8460,71 грн. повністю.

Керуючись ст. 238, 240 ГПК України, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Жашківського виробничого управління Житлово - комунального господарства ( код 03356909, м. Жашків, Черкаська область, вул. Соборна, 50) через Державну екологічну інспекцію Центрального округу (код 42149108, м. Полтава, вул. Коцюбинського, 6) збитки, завдані навколишньому природному середовищу в розмірі 564 046 грн. 94 коп. (п`ятсот шістдесят чотири тисячі сорок шість гривень дев`яносто чотири коп) із зарахуванням коштів на рахунок UA 838999980333189331000023627 отримувач - ГУК у Черкаській області/тг м. Жашків, код ЄДРПОУ 37930566, банк отримувача - казначейство України (електронний адміністративний податок), код класифікації доходів бюджету 24062100 «Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності».

Стягнути з Жашківського виробничого управління Житлово - комунального господарства ( код 03356909, м. Жашків, Черкаська область, вул. Соборна, 50) на користь Державної екологічної інспекції Центрального округу (код 42149108, м. Полтава, вул. Коцюбинського, 6) - 8460,71 грн. на відшкодування сплаченого судового збору.

Накази видати.

Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.

Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду протягом 20 днів.

Повне судове рішення складено 04 жовтня 2023

Суддя Н.М. Спаських

Дата ухвалення рішення06.09.2023
Оприлюднено09.10.2023
Номер документу113958015
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 564 046,94 грн

Судовий реєстр по справі —925/751/23

Судовий наказ від 25.10.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Судовий наказ від 25.10.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Рішення від 06.09.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 31.08.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 28.07.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 26.07.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 04.07.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 04.07.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 04.07.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 03.07.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні