Рішення
від 05.10.2023 по справі 240/13439/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 жовтня 2023 року м. Житомир справа № 240/13439/23

категорія 112030300

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Майстренко Н.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації, Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Житомирської обласної державної адміністрації, Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Коростенської міської ради Житомирської області про визнання незаконною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, в якому вона просить:

- визнати незаконною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Коростенської міської ради Житомирської області при розгляді її заяви та про виконання заходів по видачі ОСОБА_1 посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській AEC 1 категорії серії Б та вкладишу до цього посвідчення, для чого відповідно подати до управління соціального захисту Житомирської обласної державної адміністрації подання про видачу їй посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи;

- зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Коростенської міської ради Житомирської області виконати заходи по видачі ОСОБА_1 посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській AEC 1 категорії серія Б та вкладишу до цього посвідчення, для чого відповідно подати до Управління соціального захисту Житомирської обласної державної адміністрації подання про видачу ОСОБА_1 посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи;

- визнати протиправною бездіяльність Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Житомирської обласної державної адміністрації щодо нерозгляду та незадоволення заяви від 20.03.2023 ОСОБА_1 , по неподанню на ОСОБА_1 , до Коростенської міської ради Житомирської області подання для видачі ОСОБА_1 посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській AEC 1 категорії серія Б та вкладишу до цього посвідчення, для чого винести рішення про наявність у ОСОБА_1 права на отримання ОСОБА_1 посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 1 серія Б), на підставі пунктів 2, 3, 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 551 від 11.07.2018;

- зобов`язати Регіональну комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, Житомирської обласної державної адміністрації розглянути та задовольнити заяву від 20.03.2023 про проведення та виконання заходів по видачі посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській AEC 1 категорії серія Б, ОСОБА_1 та задовольнити заяву ОСОБА_1 , та подати до Коростенської міської ради Житомирської області подання щодо ОСОБА_1 для видачі ОСОБА_1 посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 1 серія Б), на підставі пунктів 2, 3, 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 551 від 11.07.2018;

- визнати незаконною бездіяльність Департаменту соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації при розгляді та незадоволенні заяви про проведення та виконання заходів по видачі посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській AEC 1 категорії серія Б, ОСОБА_1 , про виконання заходів по невинесенню рішення про видачу ОСОБА_1 посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії серія Б та вкладишу до цього посвідчення, для чого відповідно подати до Управління соціального захисту Коростенської міської державної адміністрації Житомирської області подання про видачу ОСОБА_1 посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи;

- зобов`язати Департамент соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації розглянути та задовольнити заяву про проведення та виконання заходів по видачі посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській AEC 1 категорії серія Б, ОСОБА_1 , виконати заходи по видачі ОСОБА_1 посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії серія Б та вкладишу до цього посвідчення, для чого видати ОСОБА_1 таке посвідчення.

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначила, що оскільки причиною її захворювання, яке призвело до інвалідності, є вплив аварії на Чорнобильській АЕС, що встановлено медичною комісією, тому вона має право на встановлення їй статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії.

Ухвалою відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи.

Департамент соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації, Житомирська обласна військова адміністрація у відзивах просять відмовити позивачу у задоволенні позову та вказують на те, що рішення про визнання особи постраждалою внаслідок Чорнобильської катастрофи має право приймати лише Комісія Житомирської обласної державної адміністрації з визначення осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї. Вважають, що у Житомирської обласної державної адміністрації відсутні повноваження щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Так, визначення такого статусу відповідно до абз. 1, 2, 3 п. 7 постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян" від 11.07.2018 № 551 віднесено до повноважень спеціально створених комісій, жоден інший орган, установа, організація відповідно до вимог чинного законодавства не має таких повноважень. Вимога щодо зобов`язання відповідача встановити позивачу статус особи, яка потерпіла внаслідок Чорнобильської катастрофи, та видати посвідчення особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1 серії Б є втручанням у здійснення дискреційних повноважень Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідної обласної державної адміністрації, адже саме така комісія на підставі надісланих до неї подання та документів вирішує питання щодо наявності або ж відсутності у особи права на встановлення їй відповідного статусу.

Відповідно до норм ст.ст. 257, 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) дана адміністративна справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.

З матеріалів справи вбачається, що позивач звернулася із заявою від 20.03.2023 безпосередньо до Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Житомирської обласної державної адміністрації, щодо видачі їй посвідчення категорії 1 серії Б на підставі п. 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551.

На зазначену заяву Управлінням праці та соціального захисту населення виконкому Коростенської міської ради Житомирської області листом від 29.03.2023 року № 2356/23.5, а також Департаментом соціального захисту населення Житомирської ОДА листом від 13.04.2023 № 1305/07 надано відповіді аналогічного змісту стосовно того, що визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, врегульовано Законом України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Позивачу роз`яснено процедуру отримання посвідчення, відповідно до якої такі посвідчення видаються обласними державними адміністраціями за поданням місцевих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування за місцем проживання особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами.

Вирішуючи публічно-правовий спір та надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.

Відповідно до вимог чинного законодавства процедура отримання та встановлення статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, регулюється Законом України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551 "Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян" (далі - Порядок).

Відповідно до частин 3, 4 статті 65 Закону посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи" є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом. Видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.

Пунктом 11 Порядку 551 передбачено, що посвідчення видаються уповноваженими органами за зареєстрованим або фактичним місцем проживання особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії). Рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний строк з дня надходження необхідних документів до уповноважених органів. Процедура подачі заяви для отримання посвідчення до моменту його видачі встановлена п. 11-1 цього ж Порядку.

Наведені приписи чинного законодавства вказують на те, що особа, яка має намір отримати відповідне посвідчення, звертається до відповідного виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах рад за місцем свого проживання, яке перевіряє відповідність наданих документів та направляє їх до комісії обласної державної адміністрації з визначення осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, для ухвалення рішення про надання або відмову у наданні відповідного статусу. Зазначена комісія розглядає наданий пакет документів та ухвалює рішення про надання відповідного статусу цій особі або відмови у наданні статусу, зазначене рішення оформлюється у форму протоколу засідання комісії. Обласна державна адміністрація на підставі рішення комісії видає відповідне посвідчення особі, постраждалій внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Позивачем не надано доказів дотримання зазначеної процедури, оскільки до матеріалів справи нею долучено лише заяву, з якою вона безпосередньо звернулася до Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, Житомирської обласної державної адміністрації щодо надання посвідчення категорії 1 серії Б, яка була розглянута у порядку Закону України "Про звернення громадян" із роз`ясненням процедури отримання посвідчення.

Доказів подання відповідної заяви разом з необхідними документами до ... районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад, а в разі коли така послуга надається через центр надання адміністративних послуг, - до центрів надання адміністративних послуг, як це передбачено п. 11-1 Порядку № 551, нею надано не було.

За таких обставин суд погоджується з аргументами відповідачів, що позивач помилково сприйняла відповідь на звернення від 20.03.2023 як відмову у видачі посвідчення.

Правові підстави зобов`язувати відповідачів вчинити дії, про які заявлено позов, відсутні, оскільки суд не наділений повноваженнями змінювати правове регулювання спірних правовідносин. Тільки за наслідками протиправної бездіяльності відповідачів або прийняття ними незаконних рішень, допущених у межах запровадженої чинним законодавством процедури і вичерпання ними своїх функціональних повноважень, суд може зобов`язати їх виправити допущені порушення для захисту прав та інтересів позивача. Наразі вимога щодо зобов`язання відповідачів встановити позивачу статус особи, яка потерпіла внаслідок Чорнобильської катастрофи та видати посвідчення особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії, категорії 1 серії Б є втручанням у здійснення ними своїх дискреційних повноважень.

За обставин, які склались у даній справі, позивач не дотрималась алгоритму дій для ініціації перед повноважними органами питання видачі їй посвідчення постраждалої особи внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, а тому зобов`язання відповідачів судовим рішенням вчинити такі дії поза встановленою процедурою порушує принцип, закріплений у ч. 2 ст. 19 Конституції України.

Судом також враховується, що питання щодо встановлення позивачу статусу потерпілої від Чорнобильської катастрофи категорії 1 та видачі відповідного посвідчення уже було розглянуто 24.01.2023, про що свідчить витяг з протоколу № 61, який був долучений безпосередньо позивачем до матеріалів справи. Цей протокол вказує на те, що розгляд і вирішення по суті питання позивача уже відбулося уповноваженим органом. Документи позивача розглядалися на засіданні комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян. Згідно витягу з протоколу від 24.01.2023 року № 61 позивачу було відмовлено у наданні статусу потерпілої від Чорнобильської катастрофи та видачі посвідчення.

Доказів оскарження позивачем зазначеної відмови також надано не було.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на викладене та встановлені обставини справи, які перевірені зібраними доказами у їх сукупності, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Керуючись статтями 72-77, 90, 241-246, 250, 255, 263, 267, 295 КАС України, суд

вирішив:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Н.М. Майстренко

Дата ухвалення рішення05.10.2023
Оприлюднено09.10.2023
Номер документу113962843
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання незаконною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —240/13439/23

Постанова від 01.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Рішення від 05.10.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Майстренко Наталія Миколаївна

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Майстренко Наталія Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні