Рішення
від 04.10.2023 по справі 380/16178/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2023 року

справа №380/16178/22

провадження №П/380/16306/22

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Ходорівський м`ясокомбінат» до Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області про визнання протиправною та скасування постанови, -

ВСТАНОВИВ:

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю «Ходорівський м`ясокомбінат» (далі - ТОВ «Ходорівський м`ясокомбінат», позивач) до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області (далі ВДНК у Львівській області, відповідач) з вимогою визнати протиправною та скасувати постанову №343191від 07.09.2022 про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані такими аргументами: начальник Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області прийняв постанову про стягнення адміністративно-господарського штрафу № 343191від 07.09.2022 за порушення законодавства про автомобільний транспорт при перевезенні пасажирів та вантажів, а саме - за відсутність на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 39, 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» (у водія транспортного засобу, який обладнано цифровим тахографом, відсутня або не використовується індивідуальна карта водія, відсутня роздруківка з цифрового тахографу за 20.07.2022). Вказує, що в акті перевірки не вказано, яку саме норму Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті було порушено підприємством. Стверджує, що відповідач не зафіксував перевезення позивачем вантажу, тому нього не поширюються положення згаданої Інструкції. Звертає увагу суду, що в акті перевірки зазначено, що товариство допустило порушення, за яке передбачено відповідальність однією нормою - абзацом 3 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», а оскаржуваною постановою відповідач притягнув товариство до відповідальності на підставі іншої норми - ч.1 абз. 3 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», тому ця постанова є протиправною та підлягає скасуванню.

Представник відповідача подав відзив на позов та додаткові пояснення (а.с.13-18, 29-30), позовні вимоги не визнає та просить суд відмовити в їх задоволенні в повному обсязі, наводить такі аргументи: за результатами проведення рейдової перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом 20.07.2022 було перевірено вантажний автомобіль ТОВ «Ходорівський м`ясокомбінат», котрий здійснював перевезення солі харчової (накладна №ЧМ-0000379 від 19.07.2022). За наслідками перевірки встановлено порушення Закону України «Про автомобільний транспорт» (на момент проведення перевірки відсутні документи, визначені ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт»), а саме - відсутня роздруківка з цифрового тахографу за 20.07.2022. Звертає увагу суду на те, що водій не зазначив у графі «пояснення» в акті перевірки, як здійснюється фіксування режиму праці та відпочинку. Законодавством відсутність контролю робочого часу щодо певної категорії водіїв не передбачена. Стверджує, що акт № 324581 від 20.07.2022 складений відповідно до вимог законодавства про автомобільний транспорт. Вказана позивачем помилка у акті перевірки (зазначено абзац статті закону, пропущено номер частини статті) є виключно технічною опискою та жодним чином не впливає на суть порушення та не є підставою для визнання протиправною та скасування постанови, в котрій чітко вказано підставу застосування адміністративно-господарських санкцій.

Суд дослідив аргументи сторін, наведені в заявах по суті спору, долучені до матеріалів справи докази, оцінив їх в сукупності та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні правовідносини:

ТОВ «Ходорівський м`ясокомбінат» зареєстроване як суб`єкт господарювання 01.06.2005, серед видів діяльності зареєстровано (а.с.28) « 10.13 Виробництво м`ясних продуктів (основний)», « 49.41 Вантажний автомобільний транспорт», « 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту».

20.07.2022 інспектори Укртрансбезпеки на підставі графіку проведення рейдових перевірок та направлення на рейдову перевірку №013031 від 20.07.2022 проводили рейдову перевірку транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів.

Під час рейдової перевірки на 383 км автомобільної дороги Н-09 був зупинений транспортний засіб марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 , що належить ТОВ «Ходорівський м`ясокомбінат». Водій транспортного засобу ОСОБА_1 надав для перевірки посадовим особам Укртрансбезпеки такі документи:

- посвідчення водія серії НОМЕР_2 (а.с.22) ;

- свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 , серії НОМЕР_3 (а.с.21);

- поліс ОСЦПВВТС AT834689 (а.с.21);

- розхідна накладна № ЧМ-0000379 від 19.07.2022 на сіль харчову в кількості 2625 кг (а.с.22).

20.07.2022 посадові особи відділу державного нагляду (контролю) у Івано-Франківській області склали акт перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 324581 (а.с.20), в якому зафіксували такі обставини та висновки:

- у водія ОСОБА_1 транспортного засобу МАН НОМЕР_1 , який належить ТОВ «Ходорівський м`ясокомбінат» та обладнаний цифровим тахографом, підчас перевірки виявлено порушення наказу МТЗУ №385 від 24.06.2010 у водія транспортного засобу, який обладнано цифровим тахографом, відсутня або не використовується індивідуальна картка водія, відсутня роздруківка з цифрового тахографа за 20.07.2022.

- це свідчить про порушення перевізником вимог абз. 3 ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а саме перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, перелік яких визначений ст. 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а саме - роздруківка з цифрового тахографа за 20.07.2022.

За клопотанням представника ТОВ «Ходорівський м`ясокомбінат» 31.08.2022 розгляд справи про застосування адміністративно-господарського штрафу відкладено на 07.09.2022 для підготовки письмових пояснень по суті порушення (а.с.20 зв).

07.09.2022 перед розглядом справи представник перевізника надав заперечення на акт перевірки (а.с.23зв), в якому виклав доводи, аналогічні до тих, що наведені у позові.

07.09.2022 відбувся розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт за участі представника перевізника (а.с.20 зв)., за наслідками якого в.о. начальника ВДНК у Львівській області на підставі абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» виніс постанову №343191 від 07.09.2022 (а.с.24зв.) про застосування до ТОВ «Ходорівський м`ясокомбінат» адміністративно-господарського штрафу у сумі 17000 грн. за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст.39 і 48 згаданого Закону.

Вирішуючи спір, суд застосовує такі норми права:

відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень регулює Закон України Про автомобільний транспорт від 05.04.2001 № 2344-ІІІ (далі Закон № 2344-ІІІ).

За визначеннями, наведеними в статті 1 Закону № 2344-ІІІ, у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:

- автомобільний транспортний засіб - колісний транспортний засіб (автобус, вантажний та легковий автомобіль, причіп, напівпричіп), який використовується для перевезення пасажирів, вантажів або виконання спеціальних робочих функцій (далі - транспортний засіб);

- автомобіль вантажний - автомобіль, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення вантажів;

- автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами;

- вантажні перевезення - перевезення вантажів вантажними автомобілями;

- внутрішні перевезення - перевезення пасажирів та/чи вантажів територією України без перетину державного кордону України;

- водій - особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка;

- рейдова перевірка (перевірка на дорозі) - перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт;

Відповідно до статті 33 Закону № 2344-ІІІ автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовується на законних підставах.

Відповідно до статті 34 Закону № 2344-ІІІ автомобільний перевізник повинен: - виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; - утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 цього Закону; - забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут; - забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв; - організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод; - забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства; - забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту; - забезпечувати безпеку дорожнього руху; - забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

Відповідно до статті 18 Закону № 2344-ІІІ з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.

Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю.

Положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв транспортних засобів визначається законодавством.

Відповідно до абзацу першого пункту 6.1. Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 № 340 автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тон повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.

Порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів встановлено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 385 від 24.06.2010 (далі - Інструкція № 385).

Відповідно до п. 1.4 Інструкції № 385 контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв; тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР.

Абзац другий пункту 6.1 Положення № 340 закріплює норму, що водії зберігають записи щодо режиму праці та відпочинку протягом робочої зміни та 28 днів з дня її закінчення.

Відповідно до п. 3.3 Інструкції № 385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом, серед іншого, - своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; - використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; - має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом.

Внутрішні перевезення вантажів регламентує Розділ IIІ Закону № 2344-ІІІ, котрий містить статтю 48 «Документи, на підставі яких виконуються вантажні перевезення».

Відповідно до статті 48 Закону 6 Закону № 2344-ІІІ автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

- для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

- для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт визначає стаття 60 Закону № 2344-ІІІ. Частиною першою цієї статті передбачено застосування до автомобільних перевізників за порушення законодавства про автомобільний транспорт адміністративно-господарських штрафів в т.ч. за такий склад правопорушення: - перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (абзац третій частини першої статті 60).

Розглядати справи про накладення адміністративно-господарських штрафів за порушення, зазначені у цій статті, мають право посадові особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті. Постанова про застосування адміністративно-господарських штрафів є виконавчим документом (частина п`ята статті 60 № 2344-ІІІ).

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 (далі Положення №103) Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем`єр-міністра з відновлення України - Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури (далі - Міністр) і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Відповідно до пункту 5 Положення №103 Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань:

- здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті (пп.2);

- здійснює контроль за додержанням перевізниками вимог режиму праці та відпочинку, що здійснюють перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом (пп.19).

Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи (п. 8 Положення №103). Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2021 № 1579-р Про оптимізацію діяльності територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті утворено територіальні органи Державної служби з безпеки на транспорті як структурні підрозділи апарату Служби за переліком згідно з додатком, в т.ч. Відділ державного нагляду (контролю) у Львівській області.

Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України (ч. 14, 17 статті 6 Закону № 2344-ІІІ).

Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) та порядок здійснення габаритно-вагового контролю визначаються Кабінетом Міністрів України (ч.21 статті 6 Закону № 2344-ІІІ).

Відповідно до статті 6 Закону № 2344-ІІІ Кабінет Міністрів України 08.11.2006 прийняв постанову № 1567, якою затвердив Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті (далі Порядок № 1567).

Цей Порядок визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами.

Державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України. Органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи. Державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Пунктом 15 Порядку № 1567 визначено, що під час проведення рейдової перевірки перевіряється:

- наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом;

- додержання водієм режиму праці та відпочинку.

Оформлення результатів перевірки та застосування адміністративно-господарських штрафів визначено в пунктах 20-30 Порядку № 1567.

Так, виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму (пункт 20).

У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3(пункт 21).

У разі відмови уповноваженої особи суб`єкта господарювання або водія від підписання акта перевірки суб`єкта господарювання або акта перевірки транспортного засобу посадові особи, що провели перевірку, роблять про це запис (пункт 22).

Справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення (пункт 25).

Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням (пункт 26).

У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5. Копія постанови видається не пізніше ніж протягом трьох днів після її винесення уповноваженій особі суб`єкта господарювання під розписку чи надсилається рекомендованим листом із повідомленням (пункт 27, 29).

Відповідно до п. 32 Порядку № 1567 скарга на постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів може бути подана до Укртрансбезпеки. Крім того, постанова про застосування адміністративно-господарських штрафів може бути оскаржена до суду відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України (п. 2 ч. 1 ст. 5 КАС України).

При прийнятті рішення суд керується такими мотивами:

Закон №2344-ІІІ визначає автомобільного перевізника як фізичну або юридичну особу, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами. ТОВ «Ходорівський м`ясокомбінат» є суб`єктом господарювання, що має у власності вантажний автомобіль з метою використання у господарській діяльності для перевезення вантажів, що підтверджується наданими до перевірки документами та відповідає зареєстрованим в ЄДР видам економічної діяльності цього підприємства (а.с.21,22,28,34).

Отже, в розумінні Закону №2344-ІІІ ТОВ «Ходорівський м`ясокомбінат» є автомобільним перевізником, тому:

- зобов`язаний відповідно до статті ст.ст 18, 34 виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; - забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства; - забезпечувати безпеку дорожнього руху; - організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; - здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; - забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці;

- зобов`язаний здійснювати контроль за роботою водіїв транспортних засобів, що включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю, в т.ч. Положення №340 та Інструкції 385;

- для здійснення вантажних перевезень зобов`язаний забезпечувати водія документами, на підставі яких виконуються вантажні перевезення, згідно переліку, передбаченого ст. 48 цього закону;

- діяльність цього суб`єкта господарювання щодо організації та здійснення вантажних перевезень підлягає державному контролю, який здійснюють посадові особи Укртрансбезпеки відповідно до Порядку №1567;

- у випадку виявлення внаслідок здійснення заходів державного контролю фактів порушення законодавства про автомобільний транспорт може бути притягнутий до відповідальності на підставі статті 60 Закону № 2344-ІІІ.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 11.02.2020 року по справі №820/4624/17 сформував такі висновки щодо тлумачення та застосування положень ст.ст. 48, 60 Закону України «Про автомобільний транспорт»:

(1) аналіз її положень дає підстави для висновку, що законодавцем при визначенні документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів не встановлено їх вичерпний перелік, проте зазначено на необхідність наявності інших документів, передбачених законодавством;

(2) положеннями статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено необхідність наявності як у перевізника так, і у водія інших документів, передбачених законодавством, а наявність протоколу про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу, або індивідуальної контрольної книжки водія - в разі не обладнання транспортного засобу тахографом, передбачено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженою Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 385 від 24.06.2010, та Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 340 від 07.06.2010.

Абзацом 3 частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону в розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що за відсутності документів, зокрема, в даному випадку протоколу перевірки та адаптації пристрою тахографа, без оформлення індивідуальної контрольної книги водія, на підставі яких виконуються вантажні перевезення до фізичних або юридичних осіб, які здійснюють на комерційній основі чи за власний кошт перевезення вантажів транспортними засобами, застосовуються адміністративно-господарські штрафи.

На підставі п. 6.1 Положення №340 вантажний автомобіль з повною масою понад 3,5 тонн повинен бути обладнаний діючим та повіреним тахографом, що забезпечує можливість здійснення контролю за робочим часом та часом відпочинку водія цього транспортного засобу. В свою чергу водій такого транспортного засобу зобов`язаний зберігати записи щодо режиму праці та відпочинку протягом робочої зміни та 28 з дня її закінчення. У разі використання цифрового тахографа водій використовує особисту картку водія кожного дня, протягом якого керує транспортним засобом та зобов`язаний мати при собі роздруківку даних роботи тахографа (пункт 3.3 Інструкції №385).

Вантажний автомобіль марки MAN номерний знак НОМЕР_4 , який належить ТОВ «Ходорівський м`ясокомбінат», має споряджену масу 5045 кг (максимальна 8800 кг) (а.с.34 зв.), тому цей транспортний засіб повинен бути обладнаний тахографом для здійснення контролю за режимом праці та відпочинку водіїв, а його водій при експлуатації цього автомобіля повинен мати при собі передбачені Положенням 340 та Інструкцією 385 документи.

Оскільки цей автомобіль обладнано цифровим тахографом, то водій на початку роботи повинен використати особисту картку водія та, відповідно, при здійсненні перевезення мати роздруківку даних роботи тахографа.

Отже, такий документ як роздруківка даних роботи цифрового тахографа за 20.07.2022 в контексті ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» є «іншим документом», який водій ТОВ «Ходорівський м`ясокомбінат» був зобов`язаний надати посадовим особам Укртрансбезпеки при здійснення ними 20.07.2022 рейдової перевірки.

Оскільки водій ТОВ «Ходорівський м`ясокомбінат» 20.07.2022 не надав до перевірки такої роздруківки, а перевізник при розгляді його справи не надав Укртрансбезпеці доказів ведення обліку робочого часу та часу відпочинку водія в інший передбачений законом спосіб (напр., через поломку цифрового тахографа тощо), то відповідач правильно кваліфікував цю ситуацію як порушення автомобільним перевізником законодавства про автомобільний транспорт при перевезенні вантажів, що полягає у відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 48 Закону №2344-ІІІ. За таких обставин постанова №343191 від 07.09.2022 про накладення на ТОВ «Ходорівський м`ясокомбінат» штрафу в сумі 17000грн. на підставі абзацу 3 частини першої статті 60 Закону №2344-ІІІ є правомірною.

Суд відхиляє як надумані аргументи позивача про те, що відсутності доказів (фіксації) факту здійснення підприємством вантажних перевезень з таких мотивів:

по перше, безпосередньо під час проведення рейдової перевірки 20.07.2022 водій транспортного засобу марки MAN номерний знак НОМЕР_5 надав посадовим особам Укртрансбезпеки документи на вантаж, що перевозився в цьому вантажному автомобілі, - розхідну накладну № ЧМ-0000379 від 19.07.2022 на сіль харчову першого ґатунку Туреччина /25/, що містить відомості про постачальника та одержувача товару, його ціну та кількість, місце відвантаження. Отже, належний позивачу транспортний засіб здійснював вантажне перевезення в розумінні Закону №2344-ІІІ;

по друге, навіть якщо припустити, що згаданий транспортний засіб на момент проведення рейдової перевірки вже розвантажився та повертався на місце стоянки без вантажу, то це не звільняє позивача як автомобільного перевізника (детально описано вище) від обов`язку забезпечувати у встановленому законодавством порядку контроль за режимом праці та відпочинку водіїв, що передбачає обов`язкове використання цифрового тахографа протягом усього часу експлуатації вантажного автомобіля, а не лише під час руху із вантажем в кузові.

Суд відхиляє аргументи позивача щодо відсутності в акті перевірки «структурного елемента норми» як неістотні для оцінки оскарженого рішення з огляду на такі мотиви:

в акті перевірки № 324581 від 20.07.2022 допущена помилка при написанні номеру частини статті Закону №2344-ІІІ, яку суд кваліфікує як технічну опискою, яка жодним чином не нівелює суть виявленого порушення та не свідчить про протиправність прийнятої на підставі цього акту постанови про стягнення штрафу. Суд враховує, що суть порушення чітко та недвозначно зафіксована в акті проведення перевірки № 324581 від 20.07.2022, де також цитується згадана норма закону, що дозволяє ідентифікувати пропущений номер частини статті.

Суд також констатує, що в оскарженій постанові про застосування адміністративно-господарського штрафу № 343191 помилки (описки) не допущено, тому суд відхиляє доводи позивача про неправильне застосування відповідачем норми права щодо притягнення до відповідальності.

Підсумовуючи наведені мотиви суд дійшов висновку, що доводи позивача не підтверджують порушення контролюючим органом його прав під час проведення рейдової перевірки, а оскаржуваний акт індивідуальної дії є таким, що відповідає критеріям правомірного рішення суб`єкта владних повноважень, що визначені частиною другою статті 2 КАС України. Тому в задоволенні позовних вимог слід відмовити з мотивів їх безпідставності.

Враховуючи висновок суду по суті позову та керуючись встановленими ст. 139 КАС України правилами розподілу судових витрат суд покладає понесені позивачем судові витрати на нього. Відповідач не надав суду доказів понесення ним судових витрат, що підлягають розподілу між сторонами.

Керуючись ст.ст. 19-22,25-26,90,139,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Понесені позивачем судові витрати покласти на нього.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяМоскаль Р.М.

Дата ухвалення рішення04.10.2023
Оприлюднено09.10.2023
Номер документу113963860
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування постанови

Судовий реєстр по справі —380/16178/22

Рішення від 04.10.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 14.11.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні