Рішення
від 05.10.2023 по справі 560/9246/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/9246/23

РІШЕННЯ

іменем України

05 жовтня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "М`ясник" до Державної служби України з безпеки на транспорті Відділ державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області про скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "М`ясник" звернулось до суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області про визнання протиправною та скасування постанови від 10.05.2023 № 348780.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що транспортний засіб позивача перебував у фактичному користуванні фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на підставі договору оренди транспортного засобу, а тому позивач не є суб`єктом відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт, адже не є автомобільним перевізником в розумінні статті 1 Закону України «Про автомобільний транспорт».

У відзиві відповідач просить відмовити у задоволенні адміністративного позову. В обґрунтування зазначив, що під час перевірки транспортного засобу жодних документів про те, що позивач не є перевізником, надано не було. Згідно з наданими документами автомобільним перевізником було ТОВ "М`ясник". Також позивачем не було надано індивідуальної особистої картки водія, роздруківки з даних цифрового тахографа за 07.04.2023.

У відповіді на відзив позивач не погоджується з доводами відповідача.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив наступне.

Інспекторами Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті в рамках проведення заходів державного контролю 07.04.2023 на автодорозі Н-09 189 км здійснено рейдову перевірку транспортного засобу Mercedes-Benz реєстраційний номер НОМЕР_1 , який позивач передав у строкове платне користування ФОП ОСОБА_1 відповідно до договору оренди.

У акті перевірки від 07.04.2023 №АР027133 зазначається, що перевізником є ТОВ "М`ясник". Під час перевірки встановлено, що водій ОСОБА_2 здійснював внутрішні перевезення вантажів згідно з ТТН № 1-ТН від 07.04.2023.

Перевіркою виявлене порушення ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме: під час перевезень вантажів транспортний засіб обладнаний діючим та повіреним цифровим тахографом, але перевізник не забезпечив водія індивідуальною особистою картою водія та роздруківкою з даних цифрового тахографа за 07.04.2023, чим порушено ст. 48 ЗУ "Про автомобільний транспорт".

Суд встановив, що відповідно до товарно-транспортної накладної № 1- ТН, яка надана до перевірки, автомобільний перевізник не вказаний.

Водій транспортного засобу у акті зазначив, що чіп карта у процесі виготовлення, відомості про перевізника помилково не внесли до ТТН.

Позивачу було направлено лист від 19.04.2023 з повідомленням про дату, час та місце розгляду справи за фактом порушення, відображеного у акті перевірки.

10.05.2023 вищезгаданий акт та інші матеріали перевірки розглянуті уповноваженою особою відповідача та на підставі абз. 3 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» прийнята постанова про накладення на позивача адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000 грн., про що товариство повідомлене листом від 11.05.2023.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень регулює Закон України "Про автомобільний транспорт" від 5 квітня 2001 № 2344-III (далі - Закон № 2344-III).

Статтею 6 Закону передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, в т.ч. державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті. Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою КМУ від 11.02.2015 № 103, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті. Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

За визначенням, наведеним в абзаці 54 статті 1 Закону № 2344-III, рейдова перевірка (перевірка на дорозі) - це перевірка транспортних засобів суб`єкта господарювання на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, контрольно-вагові комплекси та інші об`єкти, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту). Рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю.

Відповідно до частини першої статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затверджене наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07 червня 2010 року №340 (далі - Положення №340), встановлює особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів та порядок його обліку.

Відповідно до п.1.3 Положення №340, його вимоги поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами. Згідно з п.6.1 Положення №340 вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.

Відповідно до п.6.3 Положення №340, водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3) або повинен мати копію графіка змінності водіїв. Отже, у даному випадку, законодавець в імперативному порядку визначає умови для встановлення на транспортний засіб тахографа.

Порядок установлення, технічного обслуговування та використання тахографів визначений Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженою наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 №385 (далі - Інструкції №385). П. 1.3 Інструкції №385 встановлено, що її норми поширюються на суб`єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі). Пунктами 3.3, 3.6 Інструкції №385 встановлено, що водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:

- забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;

- своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;

- використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;

- має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом.

Перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР здійснюють періодичні інспекції, які включають перевірку, зокрема: дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водіїв та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом; наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа.

Системний аналіз вищезазначених законодавчих норм свідчить, що вантажні автомобілі повною масою понад 3,5 тон, які використовуються суб`єктами господарювання для внутрішніх перевезень вантажів, в обов`язковому порядку повинні бути обладнані діючим та повіреним тахографом. Для водія такого автомобіля, крім оформлення документів, визначених приписами ст. 48 Закону, обов`язковим також є наявність протоколу про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу, заповнених тахокарт (реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв) або картки водія чи роздруківки даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом. В свою чергу автомобільний перевізник зобов`язаний забезпечити наявність у водія транспортного засобу таких документів. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 10 травня 2019 у справі №816/124/17, від 11.02.2020 у справі № 820/4624/17.

Під час рейдової перевірки посадовими особами контролюючого органу було виявлено факт відсутності у водія індивідуальної особистої карти водія та роздруківки з цифрового тахографа щодо нього, оскільки у салоні була відсутня чіп-карта водія. Таким чином, автомобільний перевізник дотримання вищезазначеного обов`язку не забезпечив.

При цьому, Законом України №2344-ІІІ передбачена відповідальність у вигляді адміністративно-господарського штрафу саме автомобільних перевізників за порушення законодавства про автомобільний транспорт. В розумінні вимог ст. 1 Закону № 2344-III автомобільний перевізник - це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

У позові позивач вказує на протиправність оскаржуваної постанови з огляду на те, що її складено відповідачем відносно неналежної особи.

Визначальним для відповідальності згідно з Законом №2344-ІІІ є те, що автомобільним перевізником не дотримано зазначених вище вимог законодавства. Адміністративно-господарські штрафи застосовуються до автомобільних перевізників.

Суд встановив, що транспортний засіб, який перевірявся, позивач у серпні 2022 передав у користування іншій особі - ФОП ОСОБА_1 на підставі договору оренди транспортних засобів та акту прийому-передачі майна в оренду. Крім того, у товарно-транспортній накладній, яка надана до відзиву, відправником вантажу зазначається ФОП ОСОБА_3 , а не Товариство з обмеженою відповідальністю "М`ясник".

З огляду на це, відповідачем не здобуті і не надані суду прямі та належні докази того, що саме позивач на час перевірки був у розумінні закону автомобільним перевізником, що перевозив вантаж і саме він порушив вимоги закону.

В свою чергу те, що позивач є власником транспортного засобу, не свідчить про те, що він автоматично вважався авто перевізником, здійснював автоперевезення, отже повинен нести відповідальність за відсутність відповідних документів у водія на час перевірки. Таким чином, відповідачем не доведено, що саме позивач вчинив правопорушення, за яке має нести відповідальність як авто перевізник.

З огляду на зазначене суд вважає, що оскаржувана постанова є необґрунтованою та підлягає скасуванню.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов - задоволити.

Визнати противною та скасувати постанову Державної служби України з безпеки на транспорті Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області №348780 від 10.05.2023 про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "М`ясник" адміністративно-господарського штрафу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 05 жовтня 2023 року

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "М`ясник" (вул. Молодіжна, 184, корп. 3,Волиця,Хмельницький район, Хмельницька область,31054 , ідентифікаційний номер - 35870715) Відповідач:Державна служба України з безпеки на транспорті Відділ державного нагляду(контролю) у Хмельницькій області (вул. Соборна, 75,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 39816845)

Головуючий суддя І.С. Козачок

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2023
Оприлюднено09.10.2023
Номер документу113965349
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —560/9246/23

Постанова від 18.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Рішення від 05.10.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні