Справа № 560/9246/23
РІШЕННЯ
іменем України
05 жовтня 2023 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "М`ясник" до Державної служби України з безпеки на транспорті Відділ державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області про скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "М`ясник" звернулось до суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області про визнання протиправною та скасування постанови від 10.05.2023 № 348780.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що транспортний засіб позивача перебував у фактичному користуванні фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на підставі договору оренди транспортного засобу, а тому позивач не є суб`єктом відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт, адже не є автомобільним перевізником в розумінні статті 1 Закону України «Про автомобільний транспорт».
У відзиві відповідач просить відмовити у задоволенні адміністративного позову. В обґрунтування зазначив, що під час перевірки транспортного засобу жодних документів про те, що позивач не є перевізником, надано не було. Згідно з наданими документами автомобільним перевізником було ТОВ "М`ясник". Також позивачем не було надано індивідуальної особистої картки водія, роздруківки з даних цифрового тахографа за 07.04.2023.
У відповіді на відзив позивач не погоджується з доводами відповідача.
Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив наступне.
Інспекторами Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті в рамках проведення заходів державного контролю 07.04.2023 на автодорозі Н-09 189 км здійснено рейдову перевірку транспортного засобу Mercedes-Benz реєстраційний номер НОМЕР_1 , який позивач передав у строкове платне користування ФОП ОСОБА_1 відповідно до договору оренди.
У акті перевірки від 07.04.2023 №АР027133 зазначається, що перевізником є ТОВ "М`ясник". Під час перевірки встановлено, що водій ОСОБА_2 здійснював внутрішні перевезення вантажів згідно з ТТН № 1-ТН від 07.04.2023.
Перевіркою виявлене порушення ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме: під час перевезень вантажів транспортний засіб обладнаний діючим та повіреним цифровим тахографом, але перевізник не забезпечив водія індивідуальною особистою картою водія та роздруківкою з даних цифрового тахографа за 07.04.2023, чим порушено ст. 48 ЗУ "Про автомобільний транспорт".
Суд встановив, що відповідно до товарно-транспортної накладної № 1- ТН, яка надана до перевірки, автомобільний перевізник не вказаний.
Водій транспортного засобу у акті зазначив, що чіп карта у процесі виготовлення, відомості про перевізника помилково не внесли до ТТН.
Позивачу було направлено лист від 19.04.2023 з повідомленням про дату, час та місце розгляду справи за фактом порушення, відображеного у акті перевірки.
10.05.2023 вищезгаданий акт та інші матеріали перевірки розглянуті уповноваженою особою відповідача та на підставі абз. 3 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» прийнята постанова про накладення на позивача адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000 грн., про що товариство повідомлене листом від 11.05.2023.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень регулює Закон України "Про автомобільний транспорт" від 5 квітня 2001 № 2344-III (далі - Закон № 2344-III).
Статтею 6 Закону передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, в т.ч. державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті. Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою КМУ від 11.02.2015 № 103, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті. Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
За визначенням, наведеним в абзаці 54 статті 1 Закону № 2344-III, рейдова перевірка (перевірка на дорозі) - це перевірка транспортних засобів суб`єкта господарювання на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, контрольно-вагові комплекси та інші об`єкти, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту). Рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.
Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю.
Відповідно до частини першої статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затверджене наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07 червня 2010 року №340 (далі - Положення №340), встановлює особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів та порядок його обліку.
Відповідно до п.1.3 Положення №340, його вимоги поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами. Згідно з п.6.1 Положення №340 вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.
Відповідно до п.6.3 Положення №340, водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3) або повинен мати копію графіка змінності водіїв. Отже, у даному випадку, законодавець в імперативному порядку визначає умови для встановлення на транспортний засіб тахографа.
Порядок установлення, технічного обслуговування та використання тахографів визначений Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженою наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 №385 (далі - Інструкції №385). П. 1.3 Інструкції №385 встановлено, що її норми поширюються на суб`єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі). Пунктами 3.3, 3.6 Інструкції №385 встановлено, що водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:
- забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;
- своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;
- використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;
- має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом.
Перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР здійснюють періодичні інспекції, які включають перевірку, зокрема: дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водіїв та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом; наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа.
Системний аналіз вищезазначених законодавчих норм свідчить, що вантажні автомобілі повною масою понад 3,5 тон, які використовуються суб`єктами господарювання для внутрішніх перевезень вантажів, в обов`язковому порядку повинні бути обладнані діючим та повіреним тахографом. Для водія такого автомобіля, крім оформлення документів, визначених приписами ст. 48 Закону, обов`язковим також є наявність протоколу про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу, заповнених тахокарт (реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв) або картки водія чи роздруківки даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом. В свою чергу автомобільний перевізник зобов`язаний забезпечити наявність у водія транспортного засобу таких документів. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 10 травня 2019 у справі №816/124/17, від 11.02.2020 у справі № 820/4624/17.
Під час рейдової перевірки посадовими особами контролюючого органу було виявлено факт відсутності у водія індивідуальної особистої карти водія та роздруківки з цифрового тахографа щодо нього, оскільки у салоні була відсутня чіп-карта водія. Таким чином, автомобільний перевізник дотримання вищезазначеного обов`язку не забезпечив.
При цьому, Законом України №2344-ІІІ передбачена відповідальність у вигляді адміністративно-господарського штрафу саме автомобільних перевізників за порушення законодавства про автомобільний транспорт. В розумінні вимог ст. 1 Закону № 2344-III автомобільний перевізник - це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
У позові позивач вказує на протиправність оскаржуваної постанови з огляду на те, що її складено відповідачем відносно неналежної особи.
Визначальним для відповідальності згідно з Законом №2344-ІІІ є те, що автомобільним перевізником не дотримано зазначених вище вимог законодавства. Адміністративно-господарські штрафи застосовуються до автомобільних перевізників.
Суд встановив, що транспортний засіб, який перевірявся, позивач у серпні 2022 передав у користування іншій особі - ФОП ОСОБА_1 на підставі договору оренди транспортних засобів та акту прийому-передачі майна в оренду. Крім того, у товарно-транспортній накладній, яка надана до відзиву, відправником вантажу зазначається ФОП ОСОБА_3 , а не Товариство з обмеженою відповідальністю "М`ясник".
З огляду на це, відповідачем не здобуті і не надані суду прямі та належні докази того, що саме позивач на час перевірки був у розумінні закону автомобільним перевізником, що перевозив вантаж і саме він порушив вимоги закону.
В свою чергу те, що позивач є власником транспортного засобу, не свідчить про те, що він автоматично вважався авто перевізником, здійснював автоперевезення, отже повинен нести відповідальність за відсутність відповідних документів у водія на час перевірки. Таким чином, відповідачем не доведено, що саме позивач вчинив правопорушення, за яке має нести відповідальність як авто перевізник.
З огляду на зазначене суд вважає, що оскаржувана постанова є необґрунтованою та підлягає скасуванню.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов - задоволити.
Визнати противною та скасувати постанову Державної служби України з безпеки на транспорті Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області №348780 від 10.05.2023 про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "М`ясник" адміністративно-господарського штрафу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 05 жовтня 2023 року
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "М`ясник" (вул. Молодіжна, 184, корп. 3,Волиця,Хмельницький район, Хмельницька область,31054 , ідентифікаційний номер - 35870715) Відповідач:Державна служба України з безпеки на транспорті Відділ державного нагляду(контролю) у Хмельницькій області (вул. Соборна, 75,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 39816845)
Головуючий суддя І.С. Козачок
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2023 |
Оприлюднено | 09.10.2023 |
Номер документу | 113965349 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Козачок І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні