СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2023 року м. Харків Справа № 917/202/23
Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючий суддя Гребенюк Н.В., суддя Слободін М.М. , суддя Шутенко І.А.,
за участю секретаря судового засідання Пляс Л.Ф.,
за участю представників сторін:
від прокуратури - прокурор відділу Харківської обласної прокуратури Кадацька Д.М., службове посвідчення № 072726 від 01.03.23;
інші учасники справи в судове засідання не з`явились;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта Енерджі Україна" (вх. №1364 П/1)
на рішення господарського суду Полтавської області від 08.06.2023 (повний текст судового рішення складений 15.06.2023, суддя Кльопов І.Г.)
у справі №917/202/23
за позовною заявою Заступника керівника Кременчуцької окружної прокуратури, м.Кременчук, Полтавська область, в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, , с.Омельник, Кременчуцький район, Полтавська область,
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта Енерджі Україна", с. Тереблече, Чернівецький район, Чернівецька область,
про стягнення грошових коштів, розірвання договору та повернення земельних ділянок,
ВСТАНОВИВ:
У лютому 2023 року Заступник керівника Кременчуцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, звернувся до господарського суду Полтавської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта Енерджі Україна", в якому просить суд:
1. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта Енерджі Україна" на користь Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області заборгованість з орендної плати за земельні ділянки 5322481300:04:000:0235, 5322481300:04:000:0224,5322481300:04:000:0222,5322481300:04:000:0221,5322481300:04:000:0232,5322481300:04:000:0219,5322481300:04:000:0220,5322481300:04:000:0230,5322481300:04:000:0234, 5322481300:04:000:0236 в сумі 295954,20грн.
2. Розірвати договір оренди земельної ділянки від 10.10.2019 (зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно 15.10.2019 №33715858, №33716371, №33716876, №33717419, №33717858, №33718852, №33719473, №33719814, №33720158, №33720424), укладений між Омельницькою сільською радою Кременчуцького району та Товариством з обмеженою відповідальністю "Дельта Енерджі Україна" у зв"язку з істотним порушенням умов договору.
3. Зобов"язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Дельта Енерджі Україна" повернути Омельницькій сільській раді Кременчуцького районуземельні ділянки з кадастровими номерами 5322481300:04:000:0235, 5322481300:04:000:0224, 5322481300:04:000:0222, 5322481300:04:000:0221, 5322481300:04:000:0232, 5322481300:04:000:0219, 5322481300:04:000:0220, 5322481300:04:000:0230, 5322481300:04:000:0234, 5322481300:04:000:0236, загальною площею 259,6944га, розташовані за межами населених пунктів Омельницької сільської ради Кременчуцького району, шляхом підписання акту приймання-передачі земельної ділянки.
Рішенням господарського суду Полтавської області від 08.06.2023 у справі №917/202/23 позов задоволено.
Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта Енерджі Україна" на користь Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області заборгованість з орендної плати за земельні ділянки 5322481300:04:000:0235, 5322481300:04:000:0224, 5322481300:04:000:0222, 5322481300:04:000:0221, 5322481300:04:000:0232, 5322481300:04:000:0219, 5322481300:04:000:0220, 5322481300:04:000:0230, 5322481300:04:000:0234, 5322481300:04:000:0236 в сумі 295 954,20грн.
Розірвано договір оренди земельної ділянки від 10.10.2019 (зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно 15.10.2019 №33715858, №33716371, №33716876, №33717419, №33717858, №33718852, №33719473, №33719814, №33720158, №33720424), укладений між Омельницькою сільською радою Кременчуцького району та Товариством з обмеженою відповідальністю "Дельта Енерджі Україна" у зв"язку з істотним порушенням умов договору.
Зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Дельта Енерджі Україна" повернути Омельницькій сільській раді Кременчуцького районуземельні ділянки з кадастровими номерами 5322481300:04:000:0235, 5322481300:04:000:0224, 5322481300:04:000:0222, 5322481300:04:000:0221, 5322481300:04:000:0232, 5322481300:04:000:0219, 5322481300:04:000:0220, 5322481300:04:000:0230, 5322481300:04:000:0234, 5322481300:04:000:0236, загальною площею 259,6944га, розташовані за межами населених пунктів Омельницької сільської ради Кременчуцького району, шляхом підписання акту приймання-передачі земельної ділянки.
Рішення місцевого господарського суду мотивоване наступним:
- протягом тривалого часу позивач знав про порушення своїх прав та не звертався до суду за їх захистом, а тому в даному випадку прокурор правомірно звернувся до суду в інтересах держави в особі Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області та належним чином обґрунтував порушення інтересів держави, необхідність їх захисту та неналежного здійснення такого захисту позивачем;
- відповідач своїх зобов`язань за договором оренди не виконав, чим порушив вимоги ч. 2 ст. 193 ГК України, якою передбачено, що кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони, а тому вимога прокуратури про стягнення суми заборгованості за договором оренди землі відповідає обставинам справи та є такою, що підлягає задоволенню в розмірі 295954,20грн;
- зважаючи на положення укладеного договору, які регулюють правовідносини між сторонами у справі, та несплату орендарем плати за користування земельними ділянками за період з березня по листопад 2022 року, в даному випадку має місце доведеність факту систематичного порушення орендарем умов спірного договору оренди землі, тобто позбавлення орендодавця значною мірою того, на що він розраховував при укладенні спірного договору, що свідчить про наявність правових підстав для розірвання такого договору та повернення земельних ділянок власнику.
Відповідач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Дельта Енерджі Україна", з рішенням місцевого господарського суду не погодився та звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповного дослідження обставин справи, просить рішення господарського суду Полтавської області від 08.06.2023 у справі №917/202/23 скасувати та прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги Товариство з обмеженою відповідальністю «Дельта Енерджі Україна» посилалось на наступне:
- судом першої інстанції не було досліджено надані відповідачем докази на спростування доводів щодо невикористання земельної ділянки за цільовим призначенням;
- доводи прокуратури щодо нікчемності спірного договору оренди землі є безпідставними, оскільки відповідний договір повністю відповідає положенням статті 15 Закону України «Про оренду землі»;
- несплата відповідачем орендної плати була зумовлена введенням в Україні воєнного стану, що є обставинами форс-мажору, однак судом належним чином не було враховано, що орендарем було направлено орендодавцю пропозицію щодо укладення додаткової угоди до договору, призупинення сплати орендної плати, однак відповіді на вказану пропозицію органом місцевого самоврядування надано не було, що свідчить про акцепт пропозиції та погодження змін до договору оренди;
- наданий позивачем акт обстеження земельної ділянки від 05.01.2023 є нікчемним, адже відповідне обстеження було здійснено без повідомлення землекористувача, а за наслідком складення відповідного акту відповідачеві не було вручено припису про усунення порушень використання земельної ділянки.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу справ між суддями від 11.07.2023 для розгляду справи №917/202/23 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя Гребенюк Н.В., судді Слободін М.М., Шутенко І.А.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 22.08.2023 у справі №917/202/23 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта Енерджі Україна" (вх. №1364 П/1) на рішення господарського суду Полтавської області від 08.06.2023 у справі №917/202/23; призначено справу до розгляду на "19" вересня 2023 р. об 11:30 годині у приміщенні Східного апеляційного господарського суду за адресою: 61058, місто Харків, проспект Незалежності, 13, 1-й поверх, в залі засідань № 132; визнано необов`язковою явку представників учасників справи та доведено до відома, що нез`явлення у судове засідання апеляційної інстанції їх представників не тягне за собою відкладення розгляду справи на іншу дату, а також не перешкоджає розгляду справи по суті; доведено до відома учасників справи про можливість взяти участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції; запропоновано учасникам справи реалізовувати свої процесуальні права та обов`язки, передбачені ГПК України, з використанням офіційної електронної пошти суду: inbox@eag.court.gov.ua та телекомунікаційної мережі Електронний суд; встановлено учасникам справи строк для подання відзиву на апеляційну скаргу, заяв чи клопотань протягом 10 днів (з урахуванням вимог ст. 263 ГПК України) з дня вручення даної ухвали, але не пізніше надходження до суду 12.09.2023.
04.09.2023 до Східного апеляційного господарського суду від Кременчуцької окружної прокуратури надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому остання заперечує обґрунтованість вимог апеляційної скарги відповідача та просить відмовити у їх задоволенні.
Власна правова позиція органу прокуратури зумовлена тим, що:
- посилання апелянта щодо недоведеності доводів прокуратури стосовно нікчемності спірного договору оренди землі є безпідставними, адже відповідна позовна вимога Кременчуцькою окружною прокуратурою не заявлялась, не була предметом дослідження суду першої інстанції, а правовою підставою для звернення до суду є систематична несплата землекористувачем орендних платежів за договором;
- відповідач необґрунтовано посилається на те, що має намір використовувати земельну ділянку за належністю, на підтвердження чого надає договір про приєднання електроустановок, призначених для виробництва енергії, до системи передачі № 01/0146-20 від 16.10.2020, укладений з ПАТ «Національна енергетична компанія «Укренерго», оскільки строк дії вказаного договору згідно п. 7.1 якого сплив 31.12.2022 і докази його пролонгації відсутні; відповідачем не надано доказів, які б свідчили б про цільове використання земельної ділянки з 2020 року до подачі позовної заяви, тому фактично з 2020 року землекористувач не здійснює робіт щодо встановлення електроустановок на орендованих земельних ділянках, чим порушує п. 31 спірного договору оренди;
- акт обстеження земельних ділянок проведений сільською радою без попередження орендаря, водночас укладений договір не вимагає такого попередження, а п. 31 договору оренди передбачає обов`язок орендаря надавати вільний доступ орендодавцю на земельну ділянку для контролю за додержанням умов договору;
- апелянт безпідставно посилається на неотримання від органу місцевого самоврядування листів про необхідність сплати заборгованості з орендної плати, а також про погодження в установленому порядку зупинення оплати за договором, адже відповідна додаткова угода не була підписана з боку позивача та порушує інтереси територіальної громади;
18.09.2023 до Східного апеляційного господарського суду від апелянта надійшли заперечення на відзив прокуратури, в якому відповідач просить задовольнити подану ним апеляційну скаргу.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 19.09.2023 у справі №917/202/23 оголошено перерву в судовому засіданні до "03" жовтня 2023 р. о 10:30 год. у приміщенні Східного апеляційного господарського суду за адресою: 61058, м. Харків, проспект Незалежності, 13, 1-й поверх, зал засідань № 132; доведено до відома учасників апеляційного провадження, що нез`явлення їх представників в судове засідання не є перешкодою розгляду апеляційної скарги по суті.
02.10.2023 до Східного апеляційного господарського суду від апелянта надійшла додаткова відповідь на заперечення прокуратури.
У судовому засіданні прокурор заперечив проти вимог апеляційної скарги, просив відмовити у їх задоволенні, оскаржуване судове рішення залишити без змін.
Інші учасники справи в судове засідання не з`явились, про причини неявки суд апеляційної інстанції не повідомили, хоча про дату, час та місце розгляду справи були належним чином повідомлені, про що свідчать повідомлення про вручення поштових відправлень, інформація про доставку документів засобами ЄСІТС та електронної пошти, що наявні в матеріалах справи.
Ураховуючи те, що суд не визнавав обов`язковою явку учасників справи, судом здійснено дії щодо їх належного повідомлення про час та місце проведення судового засідання по розгляду апеляційної скарги, констатуючи достатність матеріалів для апеляційного перегляду справи, колегія суддів дійшла висновку про розгляд справи в даному судовому засіданні.
Дослідивши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі, відзиві на апеляційну скаргу, інших заявах по суті спору доводи, заслухавши прокурора, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального права, а також повноту встановлених обставин справи, розглянувши справу в порядку ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія Східного апеляційного господарського суду встановила наступне.
Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено місцевим господарським судом, рішеннями 34 сесії 7 скликання Омельницької сільської ради Кременчуцького району 19.09.2019 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Дельта Енерджі Україна» для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій (КВЦПЗ 14.01)» затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій: площею 21,9808 га кадастровий номер 5322481300:04:000:0235, площею 9,3232 га кадастровий номер 5322481300:04:000:0224, площею 10,3114 га кадастровий номер 5322481300:04:000:0222, площею 17,5513 га кадастровий номер 5322481300:04:000:0221, площею 5322481300:04:000:0232, площею 5322481300:04:000:0219, площею 5322481300:04:000:0220, площею 5322481300:04:000:0230, площею 5322481300:04:000:0234, площею 5322481300:04:000:0236. Та вказаними рішеннями змінено цільове призначення земельних ділянок з кадастровими номерами 5322481300:04:000:0235, 5322481300:04:000:0224, 5322481300:04:000:0222, 5322481300:04:000:0221, 5322481300:04:000:0232, 5322481300:04:000:0219, 5322481300:04:000:0220, 5322481300:04:000:0230, 5322481300:04:000:0234, 5322481300:04:000:0236 із земель не наданих у власність або постійне користування на землі енергетики для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій (КВЦЗП 14.01.).
10.10.2019 на підставі вищевказаних рішень між Омельницькою сільською радою Кременчуцького району (уповноваженою Орендодавцем особою) та ТОВ «Дельта Енерджі Україна» (далі - Орендар) укладено договір оренди земельних ділянок, строком 49 років, зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно для земельної ділянки з кадастровим номером: 5322481300:04:000:0219 дата реєстрації 15.10.2019 номер запису про інше речове право - 33715858, 5322481300:04:000:0220 дата реєстрації 15.10.2019 номер запису про інше речове право - 33716371, 5322481300:04:000:0221 дата реєстрації 15.10.2019 номер запису про інше речове право - 33716876, 5322481300:04:000:0222 дата реєстрації 15.10.2019 номер запису про інше речове право - 33717419, 5322481300:04:000:0224 дата реєстрації 15.10.2019 номер запису про інше речове право - 33717858, 5322481300:04:000:0230 дата реєстрації 15.10.2019 номер запису про інше речове право - 33718852, 5322481300:04:000:0232 дата реєстрації 15.10.2019 номер запису про інше речове право - 33719473, 5322481300:04:000:0234 дата реєстрації 15.10.2019 номер запису про інше речове право - 33719814, 5322481300:04:000:0235 дата реєстрації 15.10.2019 номер запису про інше речове право - 33720158, 5322481300:04:000:0236 дата реєстрації 15.10.2019 номер запису про інше речове право - 33720424 (далі також - Договір).
За умовами наведеного договору:
- нормативно грошова оцінка земельних ділянок на дату укладення договору не проведена (п.5 договору);
- договір укладено терміном на 49 років (п. 8 договору);
- орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 12% від нормативно грошової оцінки ріллі по Полтавській області на підставі рішення 23 сесії 7 скликання Омельницької сільської ради від 27.06.2018 року «Про встановлення ставок і пільг із сплати земельного податку та орендної плати на 2019 рік на землі Омельницької об`єднаної територіальної громади Кременчуцького району Полтавської області», що становить: загальна - 947 053,53грн в рік з них: 5322481300:04:000:0219 - 17,0235га - 62 081,30грн., 5322481300:04:000:0220 - 28,4610га- 103 791,57 грн., 5322481300:04:000:0221 - 17,5513га-64 006,08грн., 5322481300:04:000:0222 - 10,3114га - 37 603,61грн, 5322481300:04:000:0224 - 9,3232га - 33 999,85грн., 5322481300:04:000:0230 - 6,2314га - 22 724,67грн, 5322481300:04:000:0232 - 116,8406га - 426 094,30грн, 5322481300:04:000:0234 -26,1582га-95 393,72грн, 5322481300:04:000:0235 -21,9808га-80 159,58грн, 5322481300:04:000:0236 - 5,8130га - 21 198,85грн. Після проведення нормативно-грошової оцінки земельних ділянок орендна плата підлягає обов`язковому перегляду та оформленню додаткової угоди, що доповнює договір та є його невід`ємною частиною (п.9 договору);
- орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами (п.11 договору);
- земельні ділянки передаються в оренду для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих установ підприємств, установ і організацій без права передачі їх в суборенду (п.15 договору);
- Омельницька сільська рада має право вимагати від ТОВ «Дельта Енерджі Україна» використання земельних ділянок за цільовим призначенням згідно з договором оренди; дотримання екологічної безпеки землекористування, додержання державних санітарних норм і правил; дотримання режиму санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються; своєчасного внесення орендної плати (п.28 договору);
- ТОВ «Дельта Енерджі Україна» зобов`язане, зокрема, забезпечити вільний доступ орендодавця на земельну ділянку для контролю за додержанням орендарем умов договору; своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату; профінансувати роботи по виготовленню технічної документації з нормативно грошової оцінки наданих в оренду земельних ділянок згідно заключеної тристоронньої угоди між Орендарем, орендодавцем та Виконавцем робіт, приступити до використання земельних ділянок в строки встановлені договором оренди (п.31 договору);
- дія Договору припиняється шляхом розірвання: взаємною згодою сторін, рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків передбачених Договором, внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом (п. 38 договору).
15.10.2019 відповідачем зареєстровано право оренди на земельні ділянки, про що свідчить інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, наявна в матеріалах справи.
30.09.2020 між Омельницькою сільською радою та ТОВ «Дельта Енерджі Україна» укладено додаткову угоду, якою внесено зміни в п. 9 договору, а саме зменшено розмір орендної плати до 631 369,03 грн у грошовій формі, або до 8% від нормативно-грошової оцінки ріллі.
Також у відповідності до п. «б» вказаної угоди сторони дійшли згоди підпункт 5 пункту 29 Договору оренди читати «-виготовити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, заключивши трьохсторонню угоду між орендарем, орендодавцем та виконавцем відповідних робіт в термін до початку будівництва на земельних ділянках».
28.12.2020 укладено Додаткову угоду № 2, якою також внесено зміни до п. 9 Договору та зменшено орендну плату у грошовій формі до 394 605,64 грн, або 5% від нормативно-грошової оцінки ріллі по Полтавській області.
Також сторонами п.2 погоджено підпункт 5 пункту 29 договору оренди землі слід читати: «виготовити технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок до початку використання даних земельних ділянок за цільовим призначенням».
19.05.2022 Омельницька сільська рада Кременчуцького району Полтавської області листом №01-13/1357 повідомила ТОВ «Дельта Енерджі Україна» про наявність заборгованості зі сплати орендної плати за землю за період грудня 2021 року - квітня 2022 року в сумі 164 419,00грн та просила провести розрахунок орендної плати в найкоротший термін.
31.10.2022 Омельницька сільська рада Кременчуцького району Полтавської області листом №01-13/1357 повідомила ТОВ «Дельта Енерджі Україна» про наявність заборгованості зі сплати орендної плати за землю за період березня-жовтня 2022 року в сумі 260 070,40грн та просила провести розрахунок орендної плати в найкоротший термін.
05.01.2023 комісією у складі Пирога А.М., сільського голови Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, Вовк Н.М., начальника відділу земельних відносин, комунальної власності та житлово-комунального господарства, надзвичайних ситуацій та техногенної безпеки виконавчого комітету Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, заступника сільського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Свиріпи Д.В., Загарова М.О., староста Запсільського старостинського округу, голови депутатської комісії з питань містобудування, будівництва, земельних відносин та охорони природи Карпенка Л.А., проведено візуальне обстеження земельних ділянок, які знаходяться на території Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області та перебуває в оренді згідно договору оренди від 10.10.2019 між Омельницькою сільською радою та ТОВ «Дельта Енерджі Україна», про складений акт обстеження земельних ділянок комунальної власності для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, які надані в оренду ТОВ «Дельта Енерджі Україна» на території Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області.
В ході обстеження комісією з`ясовано, що загальна площа земельних ділянок згідно договору оренди складає 259,6944га для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій. Після візуального обстеження вище зазначених земельних ділянок було встановлено, що земельні ділянки не використовуються орендарем за цільовим призначенням, а саме на них відсутні об`єкти енергогенеруючих електростанцій, земельні ділянки поросли чагарниками, бур`яном та перебувають у занедбаному стані.
01.02.2023 прокуратурою направлено Омельницькій сільській раді Кременчуцького району Полтавської області повідомлення в порядку ч.4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» щодо встановлення порушення вимог Земельного Кодексу України, Закону України «Про оренду землі» в частині заборгованості по орендній платі за користування земельними ділянками ТОВ «Дельта Енерджі Україна» та повідомлення про звернення до господарського суду Полтавської області з метою захисту порушених інтересів держави.
Посилаючись на те, що ТОВ «Дельта Енерджі Україна» неналежним чином виконує свої договірні зобов`язання зі сплати орендної плати, внаслідок чого станом на 01.01.2023 утворилась несплачена заборгованість за період з березня по листопад 2022, яка становить 295 954,20 грн, що підтверджується розрахунком, наданим Омельницькою сільською радою Кременчуцького району Полтавської області, прокурор звернувся з позовом про стягнення відповідної заборгованості. Крім того, прокурор стверджує, що з моменту укладення договору ТОВ «Дельта Енерджі Україна» не вжило заходів спрямованих на використання взятих в оренду земельних ділянок для розміщення сонячної електростанції, не профінансувало здійснення нормативно-грошової оцінки землі, не розпочало використовувати земельну ділянку за призначенням, що призвело до зменшення надходження коштів в бюджет Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області та зменшує енергонезалежність країни.
Надаючи власну правову кваліфікацію спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Згідно зі статтями 13, 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Земля та її надра є об`єктами права власності Українського народу, від імені якого право власності здійснюють органи державної влади і місцевого самоврядування у межах, визначених Конституцією України і Законами України.
У відповідності до положень ст.131-1 Конституції України на органи прокуратури України покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно п.п.1, 2 ч.1 ст.З Закону України "Про прокуратуру", діяльність органів прокуратури ґрунтується на засадах верховенства права та законності.
Відповідно до частини 3 статті 23 цього ж нормативно-правового акту, прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Таким чином, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї конституційної норми є поняття інтерес держави.
Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.
Оскільки інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (п. 4 мотивувальної частини).
Інтереси держави охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави, особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.
Аналіз ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" дає суду підстави стверджувати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; у разі відсутності такого органу.
Перший виключний випадок передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Однак підстави представництва інтересів держави прокуратурою у цих двох випадках істотно відрізняються. У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту або здійснює неналежно.
Не здійснення захисту виявляється в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.
Здійснення захисту неналежним чином виявляється в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.
Неналежність захисту може бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який серед іншого включає досудове з`ясування обставин порушення інтересів держави, обрання способу їх захисту та ефективне здійснення процесуальних прав позивача.
Захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор, однак з метою того, щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимог закону не здійснює захисту або робить це неналежно.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що 02.11.2022 Кременчуцька окружна прокуратура листом №52.11872 вих-22 звернулась до Омельницької територіальної громади Кременчуцького району Полтавської області, в якому повідомила, що останньою встановлено непроведення ТОВ «Дельта Енерджі Україна» нормативно-грошової оцінки землі за договором від 10.10.2019, яка є основою для визначення розміру оренди земель державної та комунальної форми власності, а також викладено прохання щодо повідомлення щодо вжиття Омельницькою територіальною громадою самостійних заходів усунення порушень земельного законодавства.
25.11.2022 Омельницька сільська рада Кременчуцького району Полтавської області направила Кременчуцькій окружній прокуратурі лист №01-13/1474, в якому повідомила про те, що у ТОВ «Дельта Енерджі Україна» наявна заборгованість зі сплати орендної плати, про яку орган місцевого самоврядування неодноразово повідомляв орендаря. Також місцева рада зазначила, що не заперечує проти представництва прокуратурою її інтересів у спірних правовідносинах.
14.12.2022 Виконавчим комітетом Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області направлено прокуратурі лист, в якому надано інформацію про те, що найбільша заборгованість з орендної плати за користування земельними ділянками обліковується, зокрема, за ТОВ «Дельта Енерджі Україна» в сумі 263 070,40грн.
01.02.2023 прокуратурою направлено Омельницькій сільській раді Кременчуцького району Полтавської області повідомлення в порядку ч.4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» щодо встановлення порушення вимог Земельного Кодексу України, Закону України «Про оренду землі» в частині заборгованості по орендній платі за користування земельними ділянками ТОВ «Дельта Енерджі Україна» та повідомлення про звернення до господарського суду Полтавської області з метою захисту порушених інтересів держави.
Таким чином, вказане у сукупності свідчить про дотримання прокурором встановленого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" порядку звернення в інтересах держави у спірних правовідносинах, а також про наявність підстав для представництва ним в суді інтересів держави в особі позивача як компетентного органу, урахувавши при цьому порядок застосування статті 23 Закону України "Про прокуратуру".
У відповідності до положень ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо із актів цивільного законодавства. У випадках встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Згідно з ст. 792 ЦК України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Статтею 93 Земельного кодексу України встановлено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, тобто договір оренди - це угода сторін про взаємні зобов`язання, відповідно до яких орендодавець за плату передає орендареві у володіння і користування земельну ділянку для господарського використання на обумовлений договором строк.
Відповідно до ст. 15 Закону України Про оренду землі орендна плата є істотною умовою договору. Статтею 21 цього ж Закону встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Стаття 288 Податкового Кодексу України визначає, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно ст.530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Статтею 611 ЦК України передбачено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.
Відповідно до положень ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно ст.24 Закону України Про оренду землі орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати; у разі невиконання зобов`язань за договором оренди землі сторони несуть відповідальність згідно із законом та договором.
У відповідності до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до положень статті 1 Закону України "Про оренду землі", яка кореспондується зі ст. 93 Земельного Кодексу України, оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Положеннями ст. 13 цього Закону визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Згідно пункту "в" частини 1 статті 96 Земельного кодексу України, землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати оренду плату.
Частиною 1 статті 612 Цивільного кодексу України, частиною 1 статті 286 Господарського кодексу України визначено, що орендар сплачує орендодавцю орендну плату незалежно від наслідків своєї господарської діяльності і вважається таким, що прострочив, якщо не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений законом або договором.
Положеннями ст. ст. 525, 526 Цивільного кодексу України передбачено, що одностороння відмова від виконання зобов`язання, або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не передбачено договором або законом. Зобов`язання повинні виконуватися належним чином і у відповідності до умов договору, Цивільного кодексу України та інших нормативних актів цивільного законодавства.
Розмір орендної плати за користування земельною ділянкою та строки та порядок її внесення відповідачем встановлені сторонами в договорі оренди землі від 10.10.2019, зокрема в пунктах 9-11.
Відповідно до статті 24 Закону України «Про оренду землі» орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
Як встановлено вище, в пункті 31 договору визначено обов`язки орендаря в тому числі - своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату.
Відповідно до ч.5 ст.5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру, зокрема земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ч.1 ст.13 Закону України «Про оцінку земель»).
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються, як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина 2 статті 20 Закону України «Про оцінку земель»).
Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового кодексу України.
Водночас, обставинами справи встановлено, що ТОВ «Дельта Енерджі Україна» неналежним чином виконує свої договірні зобов`язання зі сплати орендної плати, а також незважаючи на те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати та на орендаря умовами спірного договору покладено обов`язок профінансувати виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки наданих в оренду земельних ділянок, відповідач протягом 3 років не виконав покладені на нього договором обов`язки, внаслідок чого в останнього утворилась несплачена заборгованість, яка становить 295954,20грн, що, зокрема, підтверджується розрахунком, наданим Омельницькою сільською радою Кременчуцького району Полтавської області.
Судова колегія вважає безпідставними доводи апелянта про те, що останній не був обізнаний з необхідністю сплати заборгованості зі сплати орендної плати за землю з огляду на неотримання листів з відповідною вимогою від органу місцевого самоврядування, що зокрема спростовується відомостями, зазначеними самим відповідачем у листі до Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області від 28.10.2022 вих. №01-2022 на лист орендодавця від 19.05.2022 №01-13/613.
У зазначеному листі відповідач, посилаючись на введення в Україні воєнного стану та оприлюднення Торгово-промисловою палатою України відкритого листа від 28.02.2022 №2024/02.0-7, у відповідь на лист органу місцевого самоврядування зазначив про зміни у ТОВ «Дельта Енерджі Україна» умов господарювання на орендованих земельних ділянках та збільшення у підприємства ризиків випадкового знищення майна внаслідок ракетних обстрілів території України, а також просив вважати даний лист пропозицією щодо укладання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 10.10.2019; у випадку згоди на укладання додаткової угоди направити повідомлення про прийняття (акцепт) даної пропозиції протягом 30 днів з дня отримання даного листа; якщо протягом 30 днів з дня отримання пропозиції не надійде мотивована відмова від укладання додаткової угоди направлена пропозиція буде вважатись прийнятою (акцептованою).
У відповідності до умов проекту додаткової угоди, направленої відповідачем, останній з урахуванням оприлюдненого листа Торгово-промислової палати України №2024/02.0-7 від 28.02.2022, в якому поточна ситуація в Україні визнана форс-мажорною обставиною, зазначив про відсутність погоджених сторонами умов у випадку наявності форс-мажорних обставин, та, посилаючись на положення ч. 6 ст. 762 ЦК України, ст 286 ГК України, Закону України "Про внесення змін до ПКУ та інших законодавчих актів України щодо дії норм воєнного стану "№2120-IX, просив зупинити на час дії в Україні правового режиму воєнного стану дію пунктів договору оренди земельної ділянки від 10.10.2019 а саме: п. 9, 10, 11, 12, 14.
Також відповідач зазначив про те, що оскільки земельні ділянки орендуються для генерації електричної енергії і на даний час зупинена господарська діяльність підприємств, які спеціалізуються на проектуванні, монтажі та постачанні систем сонячних панелей, відсутня фактична можливість укладення угоди з НАК "Укренерго" про під`єднання побудованого об`єкту генерації електричної енергії до Національної енергетичної системи, всі ці зазначені фактори унеможливлюють використання орендованих земельних ділянок відповідно до предмету договору оренди землі.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що наданий відповідачем проект додаткової угоди не був погоджений сторонами, зокрема підписаним орендодавцем, а орган місцевого самоврядування вже після направлення відповідного проекту угоди включно звертався до відповідача із вимогою про сплату виниклої заборгованості з орендної плати за землю.
Закон України «Про оренду землі» не передбачає такої підстави для внесення змін до істотних умов договору, зокрема в частині визначення суми орендних платежів, як "мовчазна згода", натомість вимагає від орендаря вчинити юридично значимі дії, а саме звернутись із відповідною заявою, а також надати докази на обґрунтування викладених у ній обставин або вимог.
Відтак, наголошуючи на правах згідно з договором та у зв`язку із правом користування земельною ділянкою, землекористувач застосовує односторонній підхід щодо правил виникнення та здійснення прав у правовідносинах з оренди земельної ділянки (лише щодо прав орендаря), що суперечить положенням статей 12, 13, 14 ЦК України, а також може порушувати інтереси власника земельної ділянки в особі органу місцевого самоврядування та, як наслідок, державні інтереси.
Колегія суддів наголошує, що у частині третій статті 2 ГПК України однією з основних засад (принципів) господарського судочинства визначено принцип змагальності сторін, сутність якого розкрита у статті 13 цього Кодексу.
В силу принципів рівності, змагальності та диспозитивності (статті 7, 13, 14 ГПК України), обов`язок з доведення обставин, на які посилається сторона, покладається на таку сторону.
Відповідно до частин третьої, четвертої статті 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом; кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
При цьому відповідно до статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно зі статтею 77 ГПК України допустимість доказів полягає у тому, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що у розумінні вимог цивільного законодавства та процесуального обов`язку сторони довести обставини, на які остання посилається в обґрунтування своїх вимог та заперечень, відповідачем не доведено обставин неможливості використання орендованої земельної ділянки за цільовим призначенням у відповідності до вимог, які ставляться до засобів доказування таких фактів, що згідно положень статті 762 Цивільного Кодексу України може бути підставою для звільнення від сплати за користування майном.
Саме лише введення в Україні воєнного стану та оприлюднення Торгово-промиловою палатою України відкритого листа із засвідченням форс-мажорних обставин, не може свідчити про неможливість використання земельної ділянки, а потребує доведення заявником у кожному конкретному випадку.
Таким чином, доводи відповідача про те, що у даному випадку у орендаря не виникло зобов`язання з оплати виниклої за період березня грудня 2022 року заборгованості зі сплати оренди землі є такими, що спростовуються матеріалами справи.
Статтею 629 ЦК України передбачено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до ст.530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Враховуючи те, що відповідач всупереч взятих на себе договірних зобов`язань не сплатив заборгованість з орендної плати, у зв`язку з чим у нього виникла заборгованість з орендної плати на підставі договору оренди землі від 10.10.2019 в сумі 295 954,20грн за період з березня по листопад 2022 року, доказів здійснення розрахунків з орендної плати за спірний період матеріали справи не містять, як і не містять обставин встановлення факту звільнення відповідача від зобов`язання з оплати оренди землі, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком місцевого господарського суду про задоволення позовної вимоги прокурора щодо стягнення заборгованості з орендної плати в сумі 295 954,20грн.
Стосовно вимоги про розірвання спірного договору оренди землі та її повернення, судова колегія зазначає наступне.
У відповідності до положень ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди; строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Статтею 32 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що на вимогу однієї зі сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
У статті 141 Земельного кодексу України серед підстав припинення права користування земельною ділянкою, зокрема в пункті "д" частини 1 цієї статті передбачено систематичну несплату земельного податку або орендної плати.
Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Дія договору припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї з сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором (пункт 38 договору).
Системний аналіз зазначених положень наведеного законодавства, а також зміст положень Цивільного кодексу України, свідчить, що при вирішенні питання щодо розірвання договору оренди з підстави, передбаченої пунктом "д" статті 141 Земельного кодексу України, застосуванню також підлягають положення частини другої статті 651 Цивільного кодексу України, згідно якої необхідна наявність істотного порушення стороною договору.
Згідно зі ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Як встановлено обставинами вище, пунктом 36 спірного договору визначено, що дія договору припиняється шляхом його розірвання, зокрема, за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором.
Згідно частини 1 статті 34 Закону України "Про оренду землі", у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.
У пункті 20 Договору встановлено, у разі припинення дії договору Орендар повертає Орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому у порівнянні з тим, у якому одержав її в оренду.
Суд апеляційної інстанції зазначає про те, що у даному випадку порушення умов спірного договору оренди землі є істотним, з огляду на довготривале невнесення відповідачем орендної плати, на сплату якої розраховував позивач, надаючи земельну ділянку у користування.
Крім того, невикористання відповідачем земельної ділянки за цільовим призначенням призвело до зменшення орендної плати та відповідно зменшення надходжень в бюджет Омельницької сільської ради, оскільки при укладенні договору оренди позивач знизив суму орендної плати за результатом звернення відповідача.
Також, укладаючи договір Омельницька сільська рада Кременчуцького району розраховувала на фінансування виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки наданих в оренду земельних ділянок, яке протягом 3 років так і не відбулось.
Враховуючи наведене у сукупності, вказані обставини свідчать про тривале та систематичне невиконання відповідачем умов договору договір оренди землі від 10.10.2019, що з урахуванням вимог ст. 651 ЦК України, статті 141 Земельного кодексу України та п.38 договору має наслідком його розірвання в судовому порядку.
Заперечуючи проти позовних вимог відповідач також посилається на те, що доводи прокурора щодо неналежного користування орендованою земельною ділянкою є безпідставними та спростовується укладеними ТОВ "Дельта Енерджи Україна" договорами на проведення проектно-вишукувальних робіт, отриманими містобудівними умовами, укладеним договором з НАК "Укренерго", що засвідчують активне волевиявлення щодо цільового використання земельної ділянки.
Так, 24.10.2019 відповідачем отримано Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва №17, затверджені Наказом відділу містобудування архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури райдержадміністрації, для нового будівництва фотоелектричної електростанції Запсілля-2 за межами населених пунктів Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області
22.11.2019 між Полтавською філією ДП «УкрНДІІНТВ» та ТОВ «Дельта Енерджі Україна» був укладений договір на виконання проектно-вишукувальних робіт, за умовами якого у порядку та на умовах, визначених цим договором, виконавець бере на себе зобов`язання своїми силами і засобами за рахунок замовника виконати інженерно-геологічні вишукування для проекту нового будівництва фотоелектричної електростанції Запсілля-2 за межами населених пунктів Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області.
20.05.2020 між ТОВ «Дельта Енерджі Україна» та ТОВ «Укренергобудпроект» був укладений договір про виконання проектних робіт №135, за умовами якого замовник доручає, а виконавець забезпечує, відповідно до Технічного завдання на проектування і умов договору виконання робочого проекту титулом: «Реконструкція ПС 330 вК «Кременчук» для можливості приєднання СЕС ТОВ «Дельта Енерджі Україна» потужністю 145 МВт». 29.12.2020 сторонами наведеного договору підписані акти здачі-приймання виконаних робіт за договором від 20.05.2020 №135.
16.10.2020 між АТ «НЕК «Укренерго» та ТОВ «Дельта Енерджі Україна» укладений договір про приєднання електроустановок, призначених для виробництва електричної енергії, до системи подачі №01/0145-20, за умовами якого за цим договором до електричних мереж виконавця послуг приєднується електрична станція.
У відповідності до п.7.1 вказаного договору цей договір набирає чинності з моменту його підписання і діє до повного виконання ними зобов`язань, але не довше ніж до 31.12.2022.
Вказане свідчить про те, що строк наведеного договору станом на дату звернення з позовом вже закінчився, натомість відповідачем доказів пролонгації договору до матеріалів справи надано не було, а також про наведене не зазначено в заявах по суті спору.
Крім того, відповідачем також не доведено, що на земельній ділянці розміщені будь-які об`єкти енергетики, функціонування яких покладено в основу цільового використання землі.
Разом з тим, як встановлено обставинами вище, 05.01.2023 комісією позивача проведено обстеження земельних ділянок, які знаходяться на території Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області та перебуває в оренді згідно договору оренди від 10.10.2019 між Омельницькою сільською радою та ТОВ «Дельта Енерджі Україна», за результатами якого складений акт обстеження земельних ділянок комунальної власності для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, які надані в оренду ТОВ «Дельта Енерджі Україна» на території Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, відповідно до якого комісією з`ясовано, що земельні ділянки не використовуються орендарем за цільовим призначенням, а саме - на них відсутні об`єкти енергогенеруючих електростанцій, земельні ділянки поросли чагарниками, бур`яном та перебувають у занедбаному стані.
Суд апеляційної інстанції вважає необґрунтованими доводи апелянта про те, що відповідний акт позивача є нікчемним, оскільки складений без відповідного повідомлення про проведення обстеження земельної ділянки та не містить складеного і направленого припису щодо усунення порушень використання земельної ділянки.
Умови укладеного сторонами спору договору оренди землі свідчать, що останні не визначають порядку проведення обстеження орендодавцем наданої в оренди земельної ділянки, натомість п.31 спірного договору містить обов`язок орендаря надавати вільний доступ орендодавцю на земельну ділянку для контролю за додержанням умов договору.
Отже, акт про обстеження земельної ділянки від 05.01.2023 складений у зв`язку з перевіркою додержання орендарем умов договору в частині виконання положень п.31 договору - приступити до використання земельних ділянок.
Враховуючи вищенаведене у сукупності та беручи до уваги доведеність у даному випадку істотного порушення умов договору оренди землі, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку щодо задоволення позовних вимог прокурора в частині розірвання договору оренди землі від 10.10.2019 та, як наслідок, про відсутність правових підстав для займання відповідачем орендованої земельної ділянки та про його обов`язок її повернення на користь орендодавця.
Таким чином, доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження при перегляді судового рішення, спростовуються матеріалами справи та не є підставою для його скасування.
З огляду на викладене, враховуючи, що місцевий господарський суд забезпечив дотримання вимог чинного законодавства щодо дослідження фактичних обставин справи, дав належну правову оцінку наявним у матеріалах справи доказам, а також те, що доводи апелянта не є підставою для скасування рішення суду, ухваленого з дотриманням норм процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, а оскаржуване рішення господарського суду Полтавської області від 08.06.2023 у справі №917/202/23 слід залишити без змін.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати за подання апеляційної скарги покладаються на апелянта.
Керуючись статтями 129, 269, п.1 ч.1 ст. 275, 276, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта Енерджі Україна" (вх. №1364 П/1) на рішення господарського суду Полтавської області від 08.06.2023 у справі №917/202/23 залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Полтавської області від 08.06.2023 у справі №917/202/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку та строки, встановлені статтями 286-289 ГПК України.
Повний текст постанови складено 05.10.2023
Головуючий суддя Н.В. Гребенюк
Суддя М.М. Слободін
Суддя І.А. Шутенко
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2023 |
Оприлюднено | 09.10.2023 |
Номер документу | 113980765 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою щодо припинення права оренди |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Гребенюк Наталія Володимирівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Гребенюк Наталія Володимирівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Гребенюк Наталія Володимирівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Гребенюк Наталія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні