ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 жовтня 2023 р. м. Чернівці Справа № 600/553/23-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брезіної Т.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім Теплоцентр» до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Державної податкової служби України про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії ,-
В С Т А Н О В И В:
Описова частина
Короткий виклад позиції позивача та заперечень відповідача
В поданому до суду позові Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий дім Теплоцентр» просить: визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Чернівецькій області №7801559/35029196 від 07.12.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної №30 від 15.11.2022 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість в розмірі 631810,63 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ "Торговий дім "Теплоцентр"; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену та подану ТОВ "Торговий дім "Теплоцентр" податкову накладну №30 від 15.11.2022 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість в розмірі 631810,63 грн, датою її фактичного подання на реєстрацію.
Відповідно до приписів п.201.10. ст.201 ПКУ ТОВ «Торговий дім «Теплоцентр» було складено податкову накладну № 30 від 15.11.2022 року і направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. 29.11.2022 року до податкової накладної № 30 від 15.11.2022 року отримано квитанцію від відповідача з інформацією про зупинення реєстрації податкової накладної.
На виконання наказу Мінфіну №520 «Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН» позивачем було направлено на адресу ДПС повідомлення про надання пояснень та копії всіх необхідних документів, що підтверджують реальність господарських операцій, за якими було складено податкову накладну № 30 від 15.11.2022 року
Однак, від Головного управління ДПС у Чернівецькій області (далі - відповідач-1) в електронній формі було отримано наступні рішення: - № 7801559/35029196 від 07.12.2022 року, відповідно до якого позивачу було відмовлено в реєстрації податкової накладної № 30 від 15.11.2022 року на загальну суму 631 810,63 грн. з підстав, зокрема, не надано копії первинних документів щодо походження товарно-матеріальних цінностей, в тому числі договори з постачальниками та копії первинних документів щодо транспортування товарно-матеріальних цінностей від постачальників.
19.12.2022 року рішенням ДПС України № 76097/35029196/2 скаргу ТОВ «Торговий дім «Теплоцентр» на рішення комісії регіонального рівня № 7801559/35029196 від 07.12.2022 року стосовно податкової накладної № 30 від 15.11.2022 року було залишено без задоволення, а вказане рішення було залишено без змін.
Перевірка за всіма вищезазначеними критеріями показала, що на момент укладення договорів всі контрагенти ТОВ «Торговий дім «Теплоцентр» належать до підприємств реального сектору економіки, у стані припинення не перебувають, справи про банкрутство проти них не порушувались, у кримінальних провадженнях не фігурували, податкового боргу не мають.
На підставі наведеного, позивач вважає рішення Головного управління ДПС у Чернівецькій області № 7801559/35029196 від 07.12.2022 року необґрунтованим і таким, що підлягає скасуванню.
У відзиві на позов відповідач ДПС у Чернівецькій області (відповідач -1) зазначає, що станом на дату виписки вищенаведеної податкової накладної ТОВ «Торговий дім «Теплоцентр» не перебувало в переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості згідно Постанови КМУ №1165 від 11.12.2019 року, а реєстрація вищенаведеної податкової накладної була зупинена відповідно до п. І Критеріїв ризиковості здійснення операцій, так як, код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 7216 відсутній в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. Тому платнику запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак, платником податків не надано всі необхідні первинні документи, в яких міститься інформація щодо проведених господарських операцій (чим порушено п.4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом МФУ №520 від 12.12.2019 року).
Державна податкова служба України (відповідач-2) заперечувала проти позову та у відзиві зазначає, що позивачем на розгляд Комісії не надано копії документів, які складені відповідно до вимог законодавства, про що було зазначено в рішенні від 07.12.2022 № 7801559/35029196, із детальною вказівкою на порушення, яке було здійснено платником під час реєстрації оскаржуваної податкової накладної, а саме: платником не надано на розгляд комісії первинний документ відповідно до якого виписана ПН, чим порушено п.187 ст.187 Податкового кодексу України.
19.12.2022 р. рішенням ДПС України №76097/35029196/2 скаргу ТОВ «ТД «Теплоцентр» на рішення комісії регіонального рівня №7801559/35029196 від 07.12.2022 стосовно ПН №30 від 15.11.2022 р. було залишено без задоволення, а вказане рішення - без змін.
Виходячи із вищевикладеного, відповідач вважає рішення комісії ГУ ДПС у Чернівецькій області законним та обґрунтованим, а тому скасуванню не підлягає.
Рух справи в суді
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 20.02.2023 року адміністративний позов залишено без руху. Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 27.02.2023 року відкрито провадження по справі.
Фактичні обставини справи, встановлені судом
В матеріалах справи знаходиться наказ ТОВ «Торговий дім «Теплоцентр» № 18 від 07.10.2022 року про затвердження штатного розпису у кількості 19 штатних одиниць з місячним фондом заробітної плати 128850 грн. та зведена відомість про перерахування заробітної плати по підприємству (а.с. 28-33).
До справи додано квитанції за 2020-2022 роки подані до ДПС України про прийняття на роботу по працівниках ТОВ «Торговий дім «Теплоцентр» (а.с. 34-71).
ТОВ «Торговий дім «Теплоцентр» подано відомості про нарахування заробітної плати та відомості про нарахований дохід, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору за 2022 рік, декларація з податку на додану вартість за жовтень 2022 року (а.с. 72-132).
Свідоцтво платника податку на додану вартість ТОВ «Торговий дім «Теплоцентр» (а.с.132).
В матеріалах справи міститься договір оренди нежитлового приміщення від 02.05.2022 року, укладеного між ТОВ «Спілка Орендодавців України» та ТОВ «Торговий дім «Теплоцентр», договори оренди робочих місць. (а.с. 133-165).
Згідно витягу з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців ТОВ «Торговий дім «Теплоцентр» товариство зареєстроване за адресою м. Чернівці, вул. Лесина Василя, будинок 3 А; види економічної діяльності: 46.90 Несанкціонована оптова торгівля (основний); 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 77.33 Надання в оренду офісних машин і устаткування, у тому числі комп`ютери; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдя до нього; 47.54 Роздрібна торгівля побутовими електротоварами в спеціалізованих магазинах; 52.10 Складське господарство; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування; 73.11 Рекламні агентства; 73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки. (а.с. 168-175).
До матеріалів справи додано статут ТОВ «Торговий дім «Теплоцентр» (а.с. 176-204).
Також надано рахунок на оплату №501 від 18.10.2022 року ТОВ «Торговий дім «Теплоцентр» до ТОВ « Ситний Двір 2004» на суму на суму 631810,63 грн. Видаткова накладна № 199 від 08.12.2022 року постачальником вказано ТОВ «Торговий дім «Теплоцентр» покупцем ТОВ «Ситний Двір 2004» на суму 631810, 63 грн. Товарно- транспортна накладна від 08 грудня 2022 року №РБП -476, де вантажовідправником зазначено ТОВ «Торговий дім «Теплоцентр», вантажоодержувач ТОВ «Ситний Двір 2004» на визначений замовником товар. Договір про перевезення вантажу від 08.12.2022 року, акт надання послуг перевезення від 08.12.2022 року та квитанція про оплату послуг перевезення вантажу. Згідно квитанції від 15.11.2022 року платник ТОВ «Ситний Двір 2004» отримувач ТОВ «Торговий дім «Теплоцентр» оплата згідно рахунку №501 на суму 631810,63 грн. Податкова накладна від 15.11.2022 року №30 постачальник ТОВ «Торговий дім «Теплоцентр» покупець ТОВ «Ситний Двір 2004» на суму поставки 631810,63 грн. (а.с. 205-235 т.1, а.с. 39 т.2).
Рішення від 29.11.2022 року ДПС у Чернівецькій області про зупинення реєстрації податкової накладної та запропоновано подати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладної для розгляду питання прийняття рішення. (а.с. 39 т.2).
Рішення Головного управління Державної податкової служби у Чернівецькій області №7801559/35029196 від 07.12.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної №30 від 15.11.2022 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість в розмірі 631810,63 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних. 19.12.2022 року рішенням ДПС України № 76097/35029196/2 скаргу ТОВ «Торговий дім «Теплоцентр» на рішення комісії регіонального рівня № 7801559/35029196 від 07.12.2022 року стосовно податкової накладної № 30 від 15.11.2022 року було залишено без задоволення, а вказане рішення було залишено без змін. (а.с. 79 т.2).
Мотивувальна частина
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (далі ПК України, в редакції чинній на час прийняття оскаржуваних рішень).
Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21.12.2016 року 1797-VIII внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
За правилами пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Як зазначено у пункті 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних №1246 від 29.12.2010 року, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 204 (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 року №1165 (набула чинності з 01.02.2020 року), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з вимогами пункту 4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
При цьому, згідно пункту 2 Порядку №1165 під ризиком порушення норм податкового законодавства розуміється ймовірність складання та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а"/"б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а"/"б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній / розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.
У відповідності до пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Таким чином, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є відповідність: 1) платника податку критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування критеріям ризиковості здійснення операції.
Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Дослідженням матеріалів справи судом встановлено, відповідно до отриманої позивачем квитанції, реєстрація податкової накладної зупинена у зв`язку з відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій
Так, відповідно до квитанції від 29.11.2022 року реєстрація податкової накладної № 30 від 15.11.2022 року була зупинена на підставі підпункту 201.16 ст. 201 ПК України, коди код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 7216 відсутній в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
З цього приводу позивачем було надано (відповідачу -1) первинні документи на підтвердження реальності вказаної операції.
Надані первинні документи, оформлені в рамках договору поставки, підтверджують реальність господарських операцій. Зазначені документи не мають дефекту форми, змісту або походження, котрі в силу ст. 198, 201 Податкового кодексу України, ч.2 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», п.2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. №88, спричиняють втрату первинними документами юридичної сили і доказовості.
18 жовтня 2022 року позивачем було виставлено на адресу ТОВ «Ситний двір 2004» рахунок на оплату № 501 від 18.10.2022 року на загальну суму 631 810,63 грн. у т.ч. ПДВ у розмірі 105 301,79 грн.
15.11.2022 року позивачем було отримано авансовий платіж від ТОВ «Ситний двір 2004» за вищезазначеним рахунком на загальну суму 631810,63 грн., що підтверджується платіжною інструкцією 3618 від 15.11.2022 року та банківською випискою. За правилом першої події - отримання авансу позивачем було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну № 30 від 15.11.2022 року, реєстрація якої була зупинена.
Стосовно реальності вказаної операції позивачем було надано ряд первинних документів до податкового органу.
08.12.2022 року позивачем було поставлено на адресу ТОВ «Ситний двір 2004» товар на загальну суму 631810,63 грн. у т.ч. ПДВ у розмірі 105301,79 грн., що підтверджується видатковою накладною № 199 від 08.12.2022 року. Транспортування ТМЦ на склад ТОВ «Ситний двір 2004» було здійснено за рахунок позивача перевізником ТОВ «ЛІВ АР ДЕН» та підтверджується ТТН № РБП-475 від 08.12.2022 року, договором-заявкою № 001 на перевезення вантажу, актом надання послуг № 367 від 08.12.2022 року, платіжною інструкцією № 899 від 27.01.2023 року та банківською випискою. Наявність товару на складі підтверджується складською довідкою від 08.12.2022 року та даними бухгалтерського обліку.
Слід також зазначити, що податкова накладна № 30 від 15.11.2022 року містить 86 позиції найменувань товарів, які були поставлені на користь ТОВ «Ситний двір 2004». В свою чергу, згідно квитанції до вказаної податкової накладної вбачається, що податкова накладна зупинена в реєстрації у зв`язку з відсутністю товару з кодом УКТЗЕД 7216 в таблиці даних платника податку. В податковій накладній коду 7216 відповідає товар - кутник рівнополичний 63x63x6 (12м штанга). У свою чергу, ТМЦ (кутник рівнополичний 63x63x6 (12м штанга)), який був реалізований на користь ТОВ «Ситний двір 2004», як зазначає позивач, закуплено за договором поставки № 367/АВ від 07.05.2019 року з ТОВ «АВ метал груп» (надалі - Договір). 18.11.2022 року ТОВ «АВ метал груп» було виставлено на адресу позивача рахунок на оплату № 500603753 від 18.11.2022 року на загальну суму 33613,76 грн. у т.ч. ПДВ у розмірі 5 602,29 грн. Авансовий платіж у розмірі 33 613,76 грн. був сплачений позивачем на адресу ТОВ «АВ метал груп», що підтверджується платіжною інструкцією від 18.11.2022 року та банківською випискою.
Таким чином, наданих позивачем первинних документів було достатньо для реєстрації податкової накладної. Крім того, суд приймає доводи позивача щодо того, що податкова накладна була складена на 631810,63 грн., а зупинення податкової накладної відбулося лише за кодами УКТЗЕД товару 7216 на загальну суму 17477,25 грн. (з них ПДВ у розмірі 3 495,45 грн.), що складає лише 2,7 % від загальної вартості товарів, зазначених у податкові накладній.
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків та переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Пропозиція контролюючого органу про надання пояснень та/або копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної без наведення переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття позитивного рішення, призводить до ситуації невизначеності та необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. У випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної. Наведене відповідає усталеній правовій позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 21.05.2019 по справі №0940/1240/18, постанові від 14.05.2019 по справі №817/1356/18, від 10.04.2020 у справі №819/330/18, від 14.12.2022 у справі №560/11825/21 тощо.
Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 5 вказаного порядку передбачено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
-договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, вищенаведені норми містять орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду комісією регіонального рівня питання про прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, який може відрізнятись для кожної конкретної господарської операції з урахуванням специфіки діяльності платника податків, особливостей здійснення господарської операції (наприклад, поставка, товару, робіт або послуг), події, за якою складено податкову накладну (дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг або дата отримання платником податку товарів/послуг) тощо.
Судом встановлено, що позивач подав до податкового органу пояснення та копії документів на підтвердження господарських операцій, за наслідками яких складено податкову накладну.
Разом з тим, комісія регіонального рівня, незважаючи на надані пояснення та додані документи, що підтверджують наведені у поясненнях факти, прийняла рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Верховний Суд у справі №360/2460/20 за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Суд зазначає, що недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим не обмеженої дискреції.
Вказане, на думку суду, призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкової накладної.
Зазначене відповідає правовій позиції Верховного Суду, висловленій у постанові від 10.04.2020 у справі №819/330/18.
Суд зазначає, що надані позивачем до контролюючого органу документи та пояснення у сукупності з наявними доказами в матеріалах справи підтверджують здійснення господарських операцій, за наслідками якої складено податкову накладну.
Водночас, відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.
Таким чином, зважаючи на недоведеність підстав для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, виконання платником податку обов`язку щодо підтвердження господарської операції, та враховуючи те, що запропонувавши подати підтверджуючі документи, контролюючий орган не вказав їх конкретного переліку та, у подальшому, не обґрунтував неможливість розблокування реєстрації податкової накладної на підставі поданих позивачем документів, суд дійшов висновку, що підстави для відмови в реєстрації податкової накладної № 30 від 15.11.2022 року були відсутні.
Вирішуючи позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, суд дійшов таких висновків.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
-прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
-набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
-неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Таким чином, нормами Порядку №1246 визначено компетенцію ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН на підставі рішення суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Суд враховує сталу судову практику (постанови Верховного Суду від 24.01.2019 у справі №806/2978/17, від 16.05.2019 у справі № 812/1312/18, від 14.08.2019 у справі №0640/4434/18 та від 23.01.2020 у справі №0840/2979/18 тощо), відповідно до якої критеріями, які впливають на обрання судом способу захисту прав особи в межах вимог про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії, є встановлення судом додержання суб`єктом звернення усіх передбачених законом умов для отримання позитивного результату та наявність у суб`єкта владних повноважень права діяти при прийнятті рішення на власний розсуд.
Слід зазначити, що порядок реєстрації податкових накладних не передбачає право контролюючого органу діяти на власний розсуд, адже Порядком №1246 унормовано підстави відмови в реєстрації податкової накладної, і якщо такі підстави відсутні, контролюючий орган повинен зареєструвати подану платником податкову накладну. Отже такі повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки контролюючого органу зареєструвати податкову накладну або вмотивованим рішенням відмовити в її реєстрації, за законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями. Отже, такі повноваження контролюючого органу не є дискреційними.
Верховний Суд неодноразово наголошував на тому, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права (постанови Верховного Суду від 03.11.2021 у справі №360/2460/20, від 27.10.2022 у справі №360/3253/20, від 25.11.2022 у справі №320/3484/21 тощо).
Враховуючи висновки суду про протиправність оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації складеної позивачем податкової накладної в ЄРПН, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну № 30 від 15.11.2022 року, датою їх фактичного подання на реєстрацію.
Висновки за результатами розгляду справи
Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Таким чином, суд вважає, що наявні підстави для задоволення позову в межах заявлених позовних вимог.
Судові витрати
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З матеріалів справи встановлено, що при зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2684,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №936 від 10.02.2023 року.
У зв`язку із тим, що позов задоволено повністю, суд стягує порівну з відповідачів на користь позивача судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у розмірі 2684,00 грн за рахунок їх бюджетних асигнувань.
Керуючись статтями 9, 14, 77, 78, 90, 139, 143, 241 - 246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Чернівецькій області №7801559/35029196 від 07.12.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної №30 від 15.11.2022 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість в розмірі 631810,63 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ"Торговий дім "Теплоцентр".
3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену та подану ТОВ "Торговий дім "Теплоцентр" податкову накладну №30 від 15.11.2022 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість в розмірі 631810,63 грн, датою її фактичного подання на реєстрацію.
4. Стягнути на користь ТОВ"Торговий дім "Теплоцентр" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернівецькій області судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у розмірі 1342 грн та за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у розмір 1342 грн.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.
Найменування сторін:
позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Теплоцентр" (вул. Лесина Василя, буд. 3А, м. Чернівці, 58032, код ЄДРПОУ 35029196);
відповідачі: Головне управління ДПС у Чернівецькій області (58013, м. Чернівці, вул. Героїв Майдану, 200-А, код ЄДРПОУ 43143196); Державна податкова служба України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393).
Суддя Т.М. Брезіна
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2023 |
Оприлюднено | 09.10.2023 |
Номер документу | 113993916 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні