Рішення
від 26.09.2023 по справі 908/1905/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 33/138/23

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.09.2023 Справа № 908/1905/23

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Мірошниченка М.В.

при секретарі судового засідання Драковцевій В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в загальному позовному провадженні матеріали справи № 908/1905/23

за позовом заступника керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області (вул. Якова Новицького, буд. 5, м. Запоріжжя, 69035)

в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, -

позивача-1 Східного офісу Держаудитслужби (вул. Володимира Антоновича, буд. 22, корп. 2, м. Дніпро, 49101, ідентифікаційний код 40477689)

позивача-2: Запорізької обласної ради (пр. Соборний, буд. 164, м. Запоріжжя, 69107, ідентифікаційний код 20507422)

позивача-3: Комунального некомерційного підприємства Запорізький регіональний фтизіопульмонологічний клінічний лікувально-діагностичний центр Запорізької обласної ради (69106, м. Запоріжжя, вул. Перспективна, буд. 2, ідентифікаційний код 02006707)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Євроенерготрейд (вул. Київська, буд. 34-А, село Софіївська Борщагівка, Бучанський район, Київська область, 08131, ідентифікаційний код 40111046)

про визнання недійсними додаткових угод до договору та стягнення 58825,79 грн.

За участю представників сторін:

від прокуратури: Стешенко В.Є., посвідчення №075793 від 01.03.2023;

від позивача-1: не з`явився;

від позивача-2: не з`явився;

від позивача-3: не з`явився;

від відповідача: не з`явився;

СУТЬ СПОРУ:

До Господарського суду Запорізької області звернувся заступник керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Східного офісу Держаудитслужби (позивача-1), Запорізької обласної ради (позивача-2), Комунального некомерційного підприємства Запорізький регіональний фтизіопульмонологічний клінічний лікувально-діагностичний центр Запорізької обласної ради (позивача-3) до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Євроенерготрейд, в якому просить визнати недійсними додаткові угоди №2 від 15.09.2020, №3 від 12.10.2020, №4 від 11.12.2020 (в частині) до договору про постачання електричної енергії споживачу №98 від 01.07.2020, укладені позивачем-3 та відповідачем, стягнути з відповідача на користь позивача-3 безпідставно сплачені кошти в сумі 58825,79 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані порушенням вимог п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України Про публічні закупівлі при укладенні оспорюваних додаткових угод до договору про постачання електричної енергії споживачу №98 від 01.07.2020 в частині максимального підвищення ціни за одиницю товару до 10%, що призвело до неефективного та нераціонального використання державних коштів, а саме: зайво сплачених позивачем-3 на користь відповідача коштів на виконання договору в сумі 58825,79 грн.

Позов заявлено на підставі ст. ст. 8, 19, 68, 131-1, 142 Конституції України, ст. 23 Закону України Про прокуратуру, ст. ст. 4, 16, 17, 43, 62 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, ст. ст. 2, 7, 41 Закону України Про публічні закупівлі, ст. ст. 6, 203, 207, 208, 215, 216, 632, 638, 655, 670, 669, 670, 712 Цивільного кодексу України, ст. ст. 180, 207, 208 Господарського кодексу України, ст. ст. 11, 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, ст. ст. 5, 10 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.06.2023 позовну заяву передано на розгляд судді Мірошниченку М.В.

Ухвалою суду від 15.06.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, присвоєно справі номер провадження 33/138/23, ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 12.07.2023 о 12 год. 00 хв.

Оскільки з 08.06.2023 у Господарському суді Запорізької області були відсутні кошти для здійснення поштових відправлень, відповідач був повідомлений про час та місце судового засідання шляхом розміщення ухвали суду від 15.06.2023 на сайті Господарського суду Запорізької області, що підтверджується роздруківкою з сайту суду від 26.06.2023.

28.06.2023 від прокурора надійшов лист про виправлення технічної описки з уточненою позовною заявою.

06.07.2023 від позивача-1 надійшли письмові пояснення, відповідно до яких позивач-1

просить врахувати зазначені пояснення при розгляді справи та здійснювати розгляд справи без участі його представника.

10.07.2023 від позивача-2 надійшли письмові пояснення, відповідно до яких позивач-2 просить долучити дані пояснення до матеріалів справи та здійснювати розгляд справи без участі його представника.

В судовому засіданні 12.07.2023 були присутніми прокурор та представник позивача-2, здійснювалося фіксування судового процесу технічними засобами програмно-апаратним комплексом Акорд.

Враховуючи те, що у суду було відсутнє повідомлення про вручення відповідачу ухвали про час та місце судового засідання, з метою дотримання принципу рівності сторін та процесуальних прав усіх учасників справи, враховуючи те, що питання, визначені частиною другою статті 182 цього Кодексу, не розглянуті у даному підготовчому засіданні, ухвалою суду від 12.07.2023 відкладено підготовче засідання на 14.08.2023 о 10 год. 00 хв.

Відповідач отримав копію ухвали суду 24.07.2023, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

В судовому засіданні 14.08.2023 був присутнім прокурор, здійснювалося фіксування судового процесу технічними засобами програмно-апаратним комплексом Акорд.

Відзиву на позов відповідач не подав, причин неявки суду не повідомив.

Строк підготовчого провадження спливає 14.08.2023.

Враховуючи те, що питання визначені частиною другою статті 182 цього Кодексу, не розглянуті судом у даному підготовчому засіданні, з метою дотримання принципу рівності сторін та процесуальних прав усіх учасників справи, ухвалою суду від 14.08.2023 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 28.08.2023 о 09 год. 30 хв.

В судовому засіданні 28.08.2023 був присутній прокурор, здійснювалося фіксування судового процесу технічними засобами програмно-апаратним комплексом Акорд.

Прокурор заявив про відсутність інших доказів, окрім тих, які надані до матеріалів справи, відсутність заяв чи клопотань та про можливість закриття підготовчого провадження.

Суд дійшов висновку, що питання, визначені частиною другою статті 182 цього Кодексу, судом вирішені і наявних у справі матеріалів достатньо для вирішення спору по суті.

Ухвалою суду від 28.08.2023 закрито підготовче провадження у справі №908/1905/23, призначено справу №908/1905/23 до розгляду по суті на 26.09.2023 о 11 год. 00 хв.

В судовому засіданні 26.09.2023 був присутній прокурор, здійснювалося фіксування судового процесу технічними засобами програмно-апаратним комплексом Акорд.

Прокурор підтримав заявлені позовні вимоги в повному обсязі.

Позивачі та відповідач своїх представників у судове засідання не направили, причин неявки не повідомили, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

В судовому засіданні 26.09.2023 судом прийнято рішення, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, суд

ВСТАНОВИВ:

01.07.2020 Товариством з обмеженою відповідальністю Євроенерготрейд (постачальник, відповідач) та Комунальним некомерційним підприємством Запорізький регіональний фтизіопульмонологічний клінічний лікувально-діагностичний центр Запорізької обласної ради (споживач, позивач-3) укладено договір про постачання електричної енергії споживачу №98 (далі договір) в межах процедури закупівлі, визначеної законом України «Про публічні закупівлі».

Як визначено у пунктах 1.1, 1.3 даного договору, за цим договором постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача а споживач оплачує постачальнику вартість фактично поставленої електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору.

Найменування предмету закупівлі: ДК 021:2015 (СРV) 09310000-5 «Електрична енергія (електрична енергія) (далі товар/електрична енергія). Постачання товару за цим договором передбачає поставку електричної енергії для забезпечення потреб електроустановок споживача за допомогою технічних засобів розподілу електричної енергії.

У п. 1.4 договору визначено, що очікуваний обсяг постачання електричної енергії з 01.07.2020 по 31.12.2020 становить 340000 кВт*год. та відповідає очікуваному обсягу закупівлі послуг з розподілу (передачі) електричної енергії у оператора системи розподілу.

Обсяги закупівлі електричної енергії можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків шляхом укладення додаткової угоди.

Згідно з п. 2.1 договору строк (термін) поставки товару: по 31.12.2020.

Відповідно до п. п. 4.1, 4.2 договору загальна ціна цього договору становить без ПДВ 409836,00 грн., ПДВ 81967,20 грн., разом з ПДВ 491803,20 грн. Ціна за одиницю товару становить без ПДВ 1,2054 грн., ПДВ 0,24108 грн., разом з ПДВ 1,44648 грн.

Пунктом 4.3 договору передбачено, що ціна за одиницю товару за цим договором може змінюватися з дотриманням сторонами норм, передбачених частиною 5 статі 41 Закону України «Про публічні закупівлі», що оформлюється додатковою угодою.

Для розрахунку ціни електричної енергії за договором застосовані регульовані ціни (тарифи) і нормативи, що діють на дату укладення договору:

-тариф на послуги з передачі електричної енергії для ПрАТ «НЕК «Укренерго», встановлений постановою НКРЕКП від 10.12.2019 №2668;

-платіж за здійснення операцій купівлі-продажу на РДН/ВДР, відповідно до Правил ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку (тариф на здійснення операцій на РДН та ВДР, затверджений постановою НКРЕКП №2770 від 1312.2019).

Якщо протягом строку дії цього договору на підставі рішень уповноважених органів державної влади будуть змінені вказані у цьому пункті регульовані ціни (тарифи) і нормативи, або будуть запроваджені нові регульовані ціни (тарифи) і нормативи, які вплинуть на розмір ціни електричної енергії, сторони можуть відповідно до пункту 7 частини 5 статті 41 закону У каїни «Про публічні закупівлі» переглянути та змінити ціну електричної енергії за цим договором, урахувавши змінені та/або запроваджені нові регульовані ціни (тарифи) і нормативи, вказані в цьому пункті договору.

У зв`язку з прийняттям постанови НКРЕКП №1329 від 11.07.2020 «Про внесення змін до постанови НКРЕКП від 10 грудня.2019 року №2668» про зміну тарифу на послуги з передачі електричної енергії ПрАТ «Укренерго» на 2020 рік з 01 серпня 2020 року, який є складовою ціни на електричну енергію, керуючись пунктом 7 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», пп. 4.3 та пп. 7 п.12.3 договору, сторони договору уклали додаткову угоду №1 від 25.08.2020 до договору, відповідно до п. 1 якої зменшили обсяги постачання електричної енергії за цим договором на 19502,49792 кВт*год. Також виклали в іншій редакції абзац 1 пункту 1.1 розділу 1 договору в такій редакції: «Очікуваний обсяг постачання електричної енергії з 01 липня 2020 року по 31 грудня 2020 року становить 320497,50208 кВт*год та відповідає очікуваному обсягу закупівлі послуг з розподілу (передачі) електричної енергії у оператора системи розподілу».

Також сторони виклали п. 4.2 розділу 4 договору в новій редакції:

«Ціна за одиницю товару становить з 01 липня 2020 року по 31 липня 2020 року без ПДВ 1,2054 грн., ПДВ 0,24108 грн., разом з ПДВ 1,44648 грн.; з 01 серпня 2020 року по 31 грудня 2020 року: без ПДВ 1,29023, ПДВ 0,258046, разом з ПДВ 1,548276 грн».

Додаток 2 «Відомість про обсяги очікуваного споживання електричної енергії» до договору викладено в новій редакції.

Сторони погодили, що умови цієї додаткової угоди застосовуються до відносин, що виникли до її укладання, а саме: з 01 серпня 2020 року.

15.09.2020 сторони уклали додаткову угоду №2 до договору, посилаючись на коливання ціни на електричну енергію в межах 10% у сторону збільшення та експертний висновок №О-559 від 01.09.2020, керуючись п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі», п. п. 2 п. 2.13 договору.

Даною додатковою угодою зменшено обсяги постачання електричної енергії за договором на 18599,31208 кВт*год із 320497,50208 кВт*год до 301898,19 кВт*год.

Також викладено абзац 1 пункту 1.4 розділу 1 договору в новій редакції:

«Ціна за одиницю товару становить з 01 липня 2020 року по 31 липня 2020 року без ПДВ 1,2054 грн., ПДВ 0,24108 грн., разом з ПДВ 1,44648 грн.;

з 01 серпня 2020 року по 31 рудня 2020 року: без ПДВ 1,29023 грн., ПДВ 0,258046, разом з ПДВ 1,548276 грн.;

з 01 вересня 2020 року по 31 грудня 2020 року: без ПДВ 1,40 грн., ПДВ 0,28, разом з ПДВ 1,68 грн.».

Додаток 2 «Відомість про обсяги очікуваного споживання електричної енергії» до договору викладено в новій редакції.

Сторони погодили, що умови цієї додаткової угоди застосовуються до відносин, що виникли до її укладання, а саме: з 01 вересня 2020 року.

12.10.2020 сторони договору уклали додаткову угоду №3 до договору, посилаючись на коливання ціни на електричну енергію в межах 10% у сторону збільшення та експертний висновок №О-660 від 01.10.2020, керуючись п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі», п. п. 2 п. 2.13 договору.

Даною додатковою угодою зменшено обсяги постачання електричної енергії за договором на 16210,835 кВт*год із 301898,19 кВт*год до 285687,355 кВт*год.

Також викладено абзац 1 пункту 1.4 розділу 1 договору в новій редакції:

«Очікуваний обсяг постачання електричної енергії з 01 липня 2020 року по 31 грудня 2020 року становить 285687,355 кВт*год та відповідає очікуваному обсягу закупівлі послуг з розподілу (передачі) електричної енергії у оператора системи розподілу».

Викладено в пункт 4.2 розділу 4 договору новій редакції:

«Ціна за одиницю товару становить з 01 липня 2020 року по 31 липня 2020 року без ПДВ 1,2054 грн., ПДВ 0,24108 грн., разом з ПДВ 1,44648 грн.;

з 01 серпня 2020 року по 31 рудня 2020 року: без ПДВ 1,29023 грн., ПДВ 0,258046, разом з ПДВ 1,548276 грн.;

з 01 вересня 2020 року по 31 грудня 2020 року: без ПДВ 1,40 грн., ПДВ 0,28, разом з ПДВ 1,68 грн.;

з 01 жовтня 2020 року по 31 грудня 2020 року: без ПДВ 1,54 грн., ПДВ 0,308, разом з ПДВ 1,848 грн.».

Додаток 2 «Відомість про обсяги очікуваного споживання електричної енергії» до договору викладено в новій редакції.

Сторони погодили, що умови цієї додаткової угоди застосовуються до відносин, що виникли до її укладання, а саме: з 01 жовтня 2020 року.

11.12.2020 сторони уклали додаткову угоду №4 до договору, якою зменшили обсяги постачання електричної енергії за цим договором на 9879,444202 кВт*год із 285687,355 кВт*год до 275807,910798 кВт*год.

Також викладено абзац 1 пункту 1.4 розділу 1 договору в новій редакції:

«Очікуваний обсяг постачання електричної енергії з 01 липня 2020 року по 31 грудня 2020 року становить 275807,910798 кВт*год та відповідає очікуваному обсягу закупівлі послуг з розподілу (передачі) електричної енергії у оператора системи розподілу».

Викладено в пункт 4.2 розділу 4 договору новій редакції:

«Ціна за одиницю товару становить з 01 липня 2020 року по 31 липня 2020 року без ПДВ 1,2054 грн., ПДВ 0,24108 грн., разом з ПДВ 1,44648 грн.;

з 01 серпня 2020 року по 31 рудня 2020 року: без ПДВ 1,29023 грн., ПДВ 0,258046, разом з ПДВ 1,548276 грн.;

з 01 вересня 2020 року по 31 грудня 2020 року: без ПДВ 1,40 грн., ПДВ 0,28, разом з ПДВ 1,68 грн.;

з 01 жовтня 2020 року по 31 грудня 2020 року: без ПДВ 1,54 грн., ПДВ 0,308, разом з ПДВ 1,848 грн.»;

з 01 грудня 2020 року по 31 грудня 2020 року: без ПДВ 1,775 грн., ПДВ 0,355 рн., разом з ПДВ 2,13 грн.».

Додаток 2 «Відомість про обсяги очікуваного споживання електричної енергії» до договору викладено в новій редакції.

Сторони погодили, що умови цієї додаткової угоди застосовуються до відносин, що виникли до її укладання, а саме: з 01 грудня 2020 року.

Таким чином, сторонами укладено чотири додаткові угоди, внаслідок укладання яких ціну за 1 кВт*год електричної енергії збільшено з 1,44648 грн. до 2,13, тобто на 0,68352 грн. (47,254% від первинної ціни) та відповідно зменшилась кількість товару з 340000 кВт*год до 266244 кВт*год, що на 73756 кВт*год. менше від обсягу, визначеного сторонами в договорі.

На виконання договору відповідач поставив позивачу електричну енергію в обсязі 266,244 тис. кВт*год., що підтверджується актами прийому-передачі електричної енергії від 11.08.2020 №0000002268 на 43,375 тис. кВт*год, від 09.09.2020 №00000002543 на 39,908 тис. кВт*год, від 09.10.2020 №00000002925 на 40,296 тис. кВт*год, від 09.11.2020 №00000003283 на 42,028 тис. кВт*год, від 11.12.2020 №0000003566 на 45,459 тис. кВт*год, №0000003845 за грудень 2020 року на 55,178 тис. кВт*год.

За інформацією, наданою УДКСУ у Заводському районі м. Запоріжжя, позивачем-3 сплачено на користь відповідача за договором 471432,07 грн., що підтверджується платіжними дорученнями від 12.08.2020 №3 на суму 62741,08 грн., від 10.09.2020 №312 на суму 61788,60 грн., від 12.10.2020 №422 на суму 67697,28 грн., від 13.11.2020 №463 на суму 77667,74 грн., від 11.12.2020 №526 на суму 84008,23 грн., від 29.12.2020 №627 на суму 117529,14 грн.

Прокурор звернувся до господарського суду з позовом у даній справі, в якому просить визнати недійсними додаткові угоди №2 від 15.09.2020, №3 від 12.10.2020, №4 від 11.12.2020 (в частині) до договору про постачання електричної енергії споживачу №98 від 01.07.2020, укладені позивачем-3 та відповідачем, стягнути з відповідача на користь позивача-3 безпідставно сплачені кошти в сумі 58825,79 грн.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що додаткові угоди №2, 3, 4 (в частині) укладені з порушенням вимог п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України Про публічні закупівлі в частині максимального підвищення ціни за одиницю товару до 10%, що призвело до неефективного та нераціонального використання державних коштів, а саме: зайво сплачених позивачем-3 на користь відповідача котів на виконання договору в сумі 58825,79 грн.

Спірні правовідносини є господарськими.

Відповідно до ч. ч. 1 2 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.

У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Згідно з ч. 3 ст. 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

За приписами ч. 4, п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України Про публічні закупівлі (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.

Враховуючи викладене, підставою для застосування п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України Про публічні закупівлі при зміні ціни за одиницю товару є факт коливання ціни такого товару на ринку.

При цьому норма п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України Про публічні закупівлі допускає збільшення ціни за одиницю товару не більше ніж на 10% та не збільшуючи загальну суму договору.

У п. 2 ч. 1 ст. 5 Закону України Про публічні закупівлі закріплено принципи здійснення публічних закупівель, серед яких максимальна економія, ефективність та пропорційність.

Згідно з ч. ч. 1, 3 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

За приписами ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Внаслідок укладання спірних додаткових угод сумарна вартість за одиницю товару збільшилася більш ніж на 10% порівняно з ціною, визначеною договором, що суперечить імперативній нормі п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України Про публічні закупівлі та принципам здійснення публічних закупівель, оскільки запропонована переможцем найнижча ціна після проведення торгів додатковими угодами необґрунтовано завищується. Як наслідок, заподіюється шкода інтересам держави, оскільки збільшення ціни за одиницю товару тягне за собою зменшення обсягів поставки товару.

Експертні висновки, на які наведено посилання в оспорюваних додаткових угодах, і якими обґрунтовано підвищення ціни, не є належними доказами коливання ціни на електричну енергію, оскільки вони лише констатують рівень середньозважених цін купівлі-продажу електричної енергії на певні проміжки часу та доводять її коливання.

У документі, який видає компетентна організація, має бути зазначена чинна ринкова ціна на товар і її порівняння з ринковою ціною станом на дату, з якої почалися змінюватися ціни на ринку, як у бік збільшення, так і у бік зменшення (тобто наявності коливання). Необхідність зазначення такої інформації зумовлюється також тим, що у випадку коливання цін, зміни до договору про закупівлю вносяться з урахуванням показників коливання цін, що стали підставою для здійснення попередніх змін до договору. Кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження. Документ про зміну ціни повинен містити належне підтвердження, викладених в ньому даних, проведених досліджень коливання ринку, джерел інформації тощо.

Такі висновки викладені в постанові Верховного Суду від 13.10.2020 у справі №912/1580/18.

У експертних висновках, на які послались сторони в оспорюваних додаткових угодах, не зазначено, якою є середня ціна на території окремих регіонів України. Також відсутній аналіз вартості ціни станом на дату підписання додаткових угод. Крім того, у висновках зазначено що вони мають довідковий характер.

Коливання ціни товару на ринку при укладенні оспорюваних додаткових угод сторонами договору належними доказами не підтверджено.

Крім того, додаткову угоду №2 укладено 15.09.2020, а ціну (тариф) на електричну енергію встановлено з 01.09.2020. Додаткову угоду №3 укладено 12.10.2020, а ціну (тариф) на електричну енергію встановлено з 01.10.2020. Додаткову угоду №4 укладено 11.12.2020, а ціну (тариф) на електричну енергію встановлено з 01.12.2020.

Враховуючи вкладене, додаткова угода №2 від 15.09.2020 підлягає визнанню недійсною з підстав відсутності належного документального обґрунтування, а додаткові угоди № 3 від 12.10.2020 та №4 від 11.12.2020 (в частині) з підстав відсутності належного документального обґрунтування та перевищення 10% від ціни, встановленої в договорі.

Додаткову угоду №4 від 11.12.2020 укладено з посиланням на п. п. 2, 7 ч. 5 ст. 41 Закону України Про публічні закупівлі. Постановою НКРЕКП №1998 від 04.11.2020 з 01.12.2020 збільшено тариф на послуги з передачі електричної енергії ПрАТ «НЕК «Укренерго» з 240,23 грн/МВт*год на 312,76 грн/МВт*год (без урахування ПДВ). Тобто тариф за додатковою угодою №4 від 11.12.2020 мав піднятися на суму 0,31276 0,24023 = 0,07253 грн без урахування ПДВ, на 0,087036 з урахуванням ПДВ. У зв`язку з цим тариф мав становити 1,29023+0,07253 = 1,36276 грн. без урахування ПДВ, 0,272552 грн. ПДВ, 1,635312 грн. з урахуванням ПДВ.

Отже, додаткова угода №4 від 11.12.2020 є недійсною саме в частині встановлення на підставі п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України Про публічні закупівлі, експертного висновку №О-903 від 07.12.2020 у зв`язку з коливанням ціни на електричну енергію ціни за одиницю товару вище ніж 1,36276 грн. без урахування ПДВ, 0,272552 грн ПДВ, 1,6355312 грн. з урахуванням ПДВ.

За приписами ч. ч. 1, 3 ст. 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Правові наслідки, передбачені частинами першою та другою цієї статті, застосовуються, якщо законом не встановлені особливі умови їх застосування або особливі правові наслідки окремих видів недійсних правочинів.

Виходячи з цього, недійсність оспорюваних додаткових угод означає, що дані додаткові угоди не породжують юридичних наслідків та зобов`язання сторін регулюються умовами договору та додаткової угоди №1.

Статтею 669 Цивільного кодексу України встановлено, що кількість товару, що продається, встановлюється у договорі купівлі-продажу у відповідних одиницях виміру або грошовому вираженні. Умова щодо кількості товару може бути погоджена шляхом встановлення у договорі купівлі-продажу порядку визначення цієї кількості.

Згідно з ч. 1 ст. 670 Цивільного кодексу України, якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу, покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, - вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.

Суд визнав обґрунтованим наведений прокурором у позовній заяві розрахунок вартості спожитої електричної енергії з урахуванням умов договору та додаткової угоди №1, виходячи з яких за поставлені 266244 кВт*год позивач-3 мав сплатити відповідачу 412606,28 грн., а сплатив 471432,07 грн., тобто зайво сплачено 58825,79 грн., які з огляду на положення ст. ст. 669, 670 Цивільного кодексу України підлягає стягненню з відповідача на користь позивача-3.

Оскільки спірні правовідносини пов`язані з порушенням норм законодавства під час проведення публічних закупівель, контроль за здійснення яких покладається на Держаудитслужбу через її територіальні органи, яка наділена повноваженнями самостійно звертатися до суду з позовами в інтересах держави у разі виявлення порушень у сфері закупівель, прокурор правомірно звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Східного офісу Держаудитслужби, яким відповідні заходи не здійснювались, та Запорізької обласної ради, до сфери управління якого належить позивач-3-1.

Враховуючи викладене, позовні вимоги судом задоволені у повному обсязі.

За розгляд позовної заяви Запорізькою обласною прокуратурою сплачено судовий збір в розмірі 10736,00 грн. платіжною інструкцією №1205 від 05.06.2023.

Відповідно до ч. ч. 1, 9 ст. 129 ГПК України з відповідача підлягають стягненню на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області витрати на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави в сумі 10736,00 грн.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236 - 238, 240, 241, 256 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати недійсною додаткову угоду №2 від 15.09.2020 до договору про постачання електричної енергії споживачу №98 від 01.07.2020, укладену між Комунальним некомерційним підприємством Запорізький регіональний фтизіопульмонологічний клінічний лікувально-діагностичний центр Запорізької обласної ради та Товариством з обмеженою відповідальністю Євроенерготрейд.

Визнати недійсною додаткову угоду №3 від 12.10.2020 до договору про постачання електричної енергії споживачу №98 від 01.07.2020, укладену між Комунальним некомерційним підприємством Запорізький регіональний фтизіопульмонологічний клінічний лікувально-діагностичний центр Запорізької обласної ради та Товариством з обмеженою відповідальністю Євроенерготрейд.

Визнати недійсною додаткову угоду №4 від 11.12.2020 до договору про постачання електричної енергії споживачу №98 від 01.07.2020, укладену між Комунальним некомерційним підприємством Запорізький регіональний фтизіопульмонологічний клінічний лікувально-діагностичний центр Запорізької обласної ради та Товариством з обмеженою відповідальністю Євроенерготрейд, в частині збільшення ціни за одиницю товару на підставі пункту 2 частини 5 статі 41 закону України «Про публічні закупівлі» з 01 грудня 2020 року вище 1,36276 грн. без ПДВ, ПДВ - 0,272552 грн., 1,635312 грн. разом з ПДВ.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Євроенерготрейд (вул. Київська, буд. 34-А, село Софіївська Борщагівка, Бучанський район, Київська область, 08131, ідентифікаційний код 40111046) на користь Комунального некомерційного підприємства Запорізький регіональний фтизіопульмонологічний клінічний лікувально-діагностичний центр Запорізької обласної ради (69106, м. Запоріжжя, вул. Перспективна, буд. 2, ідентифікаційний код 02006707) безпідставно сплачені кошти в сумі 58825,79 грн. (п`ятдесят вісім тисяч вісімсот двадцять п`ять грн. 79 коп.).

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Євроенерготрейд (вул. Київська, буд. 34-А, село Софіївська Борщагівка, Бучанський район, Київська область, 08131, ідентифікаційний код 40111046) на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Вознесенівської окружної прокуратури м. Запоріжжя (69005, м. Запоріжжя, вул. Матросова, буд. 29а, ідентифікаційний код юридичної особи 02909973, розрахунковий рахунок UA438201720343180001000000271, відкритий в Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: Запорізька обласна прокуратура, ЄДРПОУ 02909973, код класифікації видатків бюджету 28000) кошти, витрачені у 2023 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави в розмірі 10736,00 грн. (десять тисяч сімсот тридцять шість грн. 00 коп.).

Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Рішення суду може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення. Повне судове рішення складено 06.10.2023.

СуддяМ.В. Мірошниченко

Дата ухвалення рішення26.09.2023
Оприлюднено09.10.2023
Номер документу113995216
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання недійсними додаткових угод до договору та стягнення 58825,79 грн

Судовий реєстр по справі —908/1905/23

Судовий наказ від 06.11.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Судовий наказ від 06.11.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Рішення від 26.09.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 28.08.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 14.08.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 12.07.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 15.06.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні