Справа №336/8212/23
Пр.3/336/4502/2023
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 жовтня 2023 року м. Запоріжжя
Суддя Шевченківського районного суду м. Запоріжжя Вайнраух Л.А. розглянула справу про адміністративне правопорушення відносно: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце народження: с.Полтавка Гуляйпольського району Запорізької області, адреса реєстрації за місцем проживання: АДРЕСА_1 , місце працевлаштування (відповідно до протокола): директор ТОВ «САДАЛ 2020», про притягнення до адміністративної відповідальності за скоєння адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 163-1 КУпАП, -
В С Т А Н О В И Л А:
Згідно з даними протоколу про адміністративне правопорушення №672 від 08.08.2023, складеного заступником начальника відділу позапланових перевірок ризикових платників управління податкового аудиту ГУ ДПС у Запорізькій області Афендіковою Т.С. за результатами перевірки ТОВ «САДАЛ 2020», код ЄДРПОУ 43726150, розташованого за адресою:м.Запоріжжя, вул.. Кругова, буд.148, посадова особа товариства ОСОБА_1 вчинила правопорушення: порушення керівниками та іншими посадовими особами підприємств, установ, організацій встановленого законом порядку ведення податкового обліку внаслідок включення до декларації з податку на додану вартість за жовтень 2022 суми ПДВ 6 133 грн. по господарським операціям з придбання ТМЦ у ТОВ "ТАЙМ ТАЙРС 1" (код ЄДРПОУ 44647295), по яким відсутнє джерело походження товару документально оформленого на адресу ТОВ "САДАЛ 2020", що призвело до завищення від?ємного значення податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування у травні 2023 року на 6133 грн., чим порушено вимоги п. 198.1, п. 198.2, п.198.3 ст.198, п.200.1, п.200.4 ст.200 Податкового кодексу України від 01.12.2010 N?2755-VI (зі змінами та доповненнями), ст. 1-4, ст. 8-9 Закону України від 16.07.1999 N?996-ХІУ «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», (детально зміст порушень викладено у витягу з акта від 08.08.2023 N4455/08-01-07-05/43726150, що додається), ст. 163-1 Кодексу України про адміністративне правопорушення. За даними протокола, порушення виявлено 08.08.2023 за фактичною адресою підприємства та зафіксовано актом документальної позвпланової перевірки, вказаним вище.
ОСОБА_1 в судове засідання повторно не з`явилась, повідомлялась про дату, час та місце проведення судового засідання неодноразово та завчасно. Із врахуванням кваліфікації адміністративного правопорушення та положень ст.268 КУпАП, явка особи не є обов`язковою.
Вивчивши матеріали справи, суд дійшов висновку про те, що провадження у справі підлягає закриттю у зв`язку із відсутністю події та складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 163-1 КУпАП, в діях ОСОБА_1 , у зв`язку із таким.
Статтею 256 КУпАП врегульовано, що у протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, прізвище викривача (за його письмовою згодою), якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Якщо правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в протоколі.
Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності; при наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами.
Так, протокол про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 складений за ознаками вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.163-1 КУпАП, з підстав порушення встановленого законом порядку ведення податкового обліку.
Ч.1 ст.163-1 КУпАП передбачає декілька окремих складів адміністративного правопорушення, а саме: відсутність податкового обліку, порушення керівниками та іншими посадовими особами підприємств, установ, організацій встановленого законом порядку ведення податкового обліку, у тому числі неподання або несвоєчасне подання аудиторських висновків, подання яких передбачено законами України.
Слід зауважити, що фактичні дані стосовно правопорушення, склад та подія його вчинення мають бути викладені саме в суворій відповідності до диспозиції статті, натомість, неприпустимим є запис у протоколі про адміністративне правопорушення про те, що детально зміст правопорушення викладений у копії акту перевірки.
Саме у протоколі про адміністративне правопорушення має бути зазначено, які саме дії або бездіяльність вчинені певною особою, в чому полягає їх протиправність, тобто, обов`язковим є всебічне та повне відображення суті адміністративного правопорушення, проте, в даному випадку, при складанні протоколу не зазначено його об`єктивної та суб`єктивної сторони, які б відповідали диспозиції ч.1 ст.163-1 КУпАП.
За змістом ч.1 ст.9 КУпАП передбачено, що адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Тобто, посадовою особою, яка складає протокол, має бути визначено форму вини, активну чи бездіяльну поведінку особи, яка свідчить про наявність саме в її діях складу певного адміністративного правопорушення.
В даному випадку, у протоколі міститься формальне посиланням на норми Податкового кодексу України, інші нормативно-правові акти, узагальнено зазначено про порушення порядку ведення податкового обліку внаслідок включення до декларації з податку на додану вартість за жовтень 2022 суми ПДВ 6 133 грн. по господарським операціям з придбання ТМЦ у ТОВ "ТАЙМ ТАЙРС 1" (код ЄДРПОУ 44647295), по яким відсутнє джерело походження товару документально оформленого на адресу ТОВ "САДАЛ 2020". Тобто, у протоколі уповноваженою на його складання особою не конкретизовано, яке саме порушення вчинено ОСОБА_1 , які господарські операції між суб`єктами господарської діяльності враховані при здійсненні перевірки з огляду на включення до декларації з ПДВ за жовтень 2022 року. Крім того, допущено скорочення терміну «ТМЦ», без зазначення переліку, кількості та вартості, а також наведено наслідки порушення таких норм - завищення від`ємного значення податку.
За нормою з п.86.1. ст.86 ПКУ результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки. У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт, якщо такі порушення відсутні, складається довідка. Акт перевірки - документ, який складається у передбачених цим Кодексом випадках, підтверджує факт проведення перевірки та відображає її результати (абзац другий п. 86.1 ст. 86 Податкового кодексу України).
Так, суд наголошує, що акт про результати документальної позапланової виїзної перевірки юридичної особи від 08.08.2023 наданий до суду не в повному обсязі. Так, після титульної сторінки акта розміщена його 21 сторінка, а інші сторінки без відповідної нумерації у кількості 6 аркушів без дотримання послідовності, - після сторінки із вказаним номером. Наступний фрагмент акта перевірки без відповідної нумерації аркушів наявні у матеріалах справи після розміщення декількох інших додатків, що унеможливлює цілісне сприйняття та аналіз змісту документа.
На титульній сторінці акта вказано, що з направленням на проведення перевірки ознайомлено платника податків з наданням копії наказу головному бухгалтеру ТОВ «САДАЛ 2020» ОСОБА_2 . Проте, переліку відповідальних за фінансово-господарську діяльність суб`єкта господарювання осіб та обсягу їх повноважень з ведення податкового обліку до відома суду не доведено. Відповідно, не видається за можливе визначити, хто із зазначених осіб та в якій мірі відповідальний за допущені порушення (в разі підтвердження його складу та події). Посадової інструкції головного бухгалтера до протокола не додано.
Суд вважає за необхідне роз`яснити, що копія акту перевірки є лише доказом на підтвердження обставин вчинення правопорушення та його сутності.
Крім того, порушення вказаними діями особи ч.1 ст.163-1 КУпАП вочевидь неможливе з боку будь-якої особи, оскільки диспозиція вказаної норми власне й містить зміст порушення, вчинення якого, за умови наявності його складу і події у діях/бездіяльності особи (керівника або посадової особи підприємства, установи, організації), а також в разі дотримання строків притягнення до адміністративної відповідальності, має наслідком застосування визначеного санкцією частини статті стягнення.
Таким чином, запис у графі щодо суті порушення про те, що посадовою особою підприємства порушено вимоги ч.1 ст. 163-1 КУпАП, позбавлений сенсу.
Судом встановлено, що в порушення ч.1 ст.256 КУпАП в протоколі невірно визначено й час вчинення адміністративного правопорушення, а саме, особа, яка його склала, вважає, що вказане правопорушення є триваючим, адже виявлено актом. Разом з цим, складення акту є результатом перевірки, не може бути пов`язано із подією виявлення. Тим більше, що подання податкової декларації з ПДВ має установлений нормативно періодичний характер, прив`язаний до звітних періодів.
Так, за приписами п.49.2, 49.4 ст.49 Податкового кодексу, платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності. Платники податків, що належать до великих та середніх підприємств, подають податкові декларації контролюючому органу в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги". Податкова звітність з податку на додану вартість подається в електронній формі контролюючому органу всіма платниками цього податку з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
Слід наголосити, що відповідно до п.49.8. ст.49 ПК України прийняття податкової декларації є обов`язком контролюючого органу. Під час прийняття податкової декларації уповноважена посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов`язана перевірити наявність та достовірність заповнення всіх обов`язкових реквізитів, передбачених пунктами 48.3 та 48.4 статті 48 цього Кодексу. Інші показники, зазначені в податковій декларації платника податків, до її прийняття перевірці не підлягають. Тобто, якщо уповноважена посадова особа контролюючого органу прийняла відповідну декларацію, саме до цих строків подання й має прив`язку дата вчинення правопорушення й, відповідно, вказане порушення не має триваючого характеру, оскільки не пов`язане із тривалим чи безперервним невиконанням обов`язків платником податків (суб`єктом оподаткування).
Триваючим адміністративним правопорушенням, при цьому, є саме порушення, пов`язані з довготривалим, безперервним невиконанням обов`язків, передбачених певною правовою нормою. Тобто, триваючі правопорушення характеризуються тим, що особа, яка вчинила які-небудь встановлені дії або бездіяльність, і далі перебуває в стані продовження цих дій (бездіяльності). Ці дії безперервно порушують закон протягом якогось часу. Іноді такий стан триває протягом значного часу, і весь час винний безперервно скоює правопорушення у вигляді невиконання покладених на нього обов`язків. Таким чином, триваючі правопорушення припиняються, якщо факт цих правопорушень виявлено компетентним органом при проведенні перевірок. Періодичність некоректного подання податкової звітності також не свідчить про тривалий характер правопорушення.
Суд наголошує, що наявними у справі доказами не підтверджено, що ОСОБА_1 на момент вчинення правопорушення, на час складання протоколу й на момент проведення перевірки, складання акту, є посадовою особою, та відповідно до наявних в неї посадових обов`язків є відповідальною на подання податкової звітності. Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань у справі відсутній.
Крім того, порушення встановленого законом порядку ведення податкового обліку, засвідчене податковим органом внаслідок проведення документальної виїзної перевірки, може утворювати склад адміністративного правопорушення лише за умови та з моменту наявності узгоджених податкових повідомлень-рішень, що підтверджуватимуть наведені факти.
Окремо слід зауважити, що друга сторінка протокола, а саме, графи стосовно наявності свідків правопорушення, пояснень ОСОБА_1 не заповнені, внесення змін під час доопрацювання протокола не є можливим.
У практиці Європейського Суду з прав людини існує тенденція поступової універсалізації понять «обвинувачення за адміністративним проступком» та «обвинувачення, які мають ознаки злочину», залежно від ступеня їх суспільної небезпеки (рішення у справі «Лутц проти Німеччини», «Отцюрк проти Німеччини», «Девеєр проти Бельгії», «Адольф проти Австрії» та інші), отже, адміністративне обвинувачення має бути доведено державою, в особі уповноважених на те посадових осіб.
Оцінюючи надані суду докази в їх сукупності, суд керується основними конституційними засадами судочинства, визначеними ст.129 Конституції України, до яких відноситься забезпечення доведеності вини і змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а також ст.62 Конституції України та загальними принципами права, згідно яких усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
Згідно з п.3 ч.1, ч.2 ст. 284 КУпАП, по справі про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить, зокрема, постанову про закриття справи при наявності обставин, передбачених ст. 247 цього Кодексу. Провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення (п.1 ч.1 ст.247 КУпАП).
На підставі вищевикладеного та за результатами дослідження наявних у справі доказів, суддя приходить до висновку, що в діях ОСОБА_1 відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.163-1 КУпАП, відповідно, провадження в справі підлягає закриттю.
Щодо приписів ст.38 КУпАП, суд зауважує, що відсутність складу правопорушення унеможливлює застосування цієї норми.
Керуючись ст. 9, 163-1, 245, 247, 256, 280, 284 КУпАП, суддя, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Провадження в справі у відношенні ОСОБА_1 за ознаками скоєння адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.163-1 КУпАП, закрити на підставі п.1 ч.1 ст.247 КУпАП - за відсутністю в її діях події і складу адміністративного правопорушення.
Постанова судді у справах про адміністративне правопорушення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, може бути оскаржена особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її законним представником, захисником протягом десяти днів з дня її винесення до Запорізького апеляційного суду через Бердянський міськрайонний суд Запорізької області (Рішення КСУ справі за конституційним зверненням громадянина ОСОБА_3 щодо офіційного тлумачення положень ч.2 ст.294 КУпАП у взаємозв`язку з положеннями п.8 ч.3 ст.129 Конституції України N 2-рп/2015 від 31.03.2015).
Суддя Л.А. Вайнраух
Постанова набрала законної сили
Дата видачі постанови
Суд | Шевченківський районний суд м. Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2023 |
Оприлюднено | 10.10.2023 |
Номер документу | 114004145 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення в галузі торгівлі, громадського харчування, сфері послуг, в галузі фінансів і підприємницькій діяльності Порушення порядку ведення податкового обліку, надання аудиторських висновків |
Адмінправопорушення
Шевченківський районний суд м. Запоріжжя
Вайнраух Л. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні