Справа № 344/18794/23
Провадження № 2-о/344/428/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Н И
06 жовтня 2023 року м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області в складі:
головуючої Кіндратишин Л.Р.,
за участю секретаря судового засідання Литвин Х.В.,
розглянувши у порядку окремого провадження у відкритому судовому засіданні в залі Івано-Франківського міського суду цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , за участю заінтересованої особи Івано-Франківського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства Юстиції (м.Івано-Франківськ) про встановлення факту смерті особи в певний час, -
ВСТАНОВИВ :
ОСОБА_1 06.10.2023 звернулася до суду із заявою про встановлення факту смерті її матері ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка була зареєстрована та проживала за адресою: АДРЕСА_1 .
В обґрунтуваннязаяви зазначено,що ІНФОРМАЦІЯ_2 у смт. Чаплинка Чаплинського району Херсонської області померла мати заявниці ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Факт родинних відносин підтверджується свідоцтвом про народження. 09.10.1982 заявник уклала шлюб та взяла прізвище чоловіка ОСОБА_3 , що підтверджується свідоцтвом про шлюб. Оскільки через поважний вік матері та поганий стан її здоров`я не мали змоги виїхати на підконтрольну Уряду України територію, вимушені були проживати в окупації, де мати і померла. На вказаній території була встановлена окупаційна адміністрація та не діяли органи державної та виконавчої влади України, оформлювати факт смерті була змушена відповідно до процедури встановленої окупаційною адміністрацією та не мала змоги отримати документи про смерть матері зразка, встановленого законодавством України. Факт смерті матері підтверджується довідкою про смерть №С-00561 від 13.09.2023, виданою Армянським міським відділом запису актів громадянського стану Департаменту запису актів цивільного стану Міністерства юстиції Республіки Крим та свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 . Після виїзду з окупації перебуваю в м. Івано-Франківську як внутрішньо переміщена особа. Здійснити державну реєстрацію смерті померлої на підставі вищевказаних документів в силу чинного законодавства не вбачається за можливе. У зв`язку з цим, виникла необхідність звернення до суду.
Заявник у судове засідання не з`явилась, подала письмову заяву, відповідно до якої заявник просить розглядати подану до суду заяву про встановлення факту смерті без її участі, заявлені вимоги підтримує в повному обсязі, просила задоволити.
Представник заінтересованої особи у судове засідання не з`явився.
У відповідності до вимог ч. 2 ст. 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось, у зв`язку з неявкою у судове засідання всіх учасників справи.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.
Відповідно до копії свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 від 20.11.1962,виданого Чаплинськимрайбюро ЗАГСХерсонської області, ОСОБА_4 народилася ІНФОРМАЦІЯ_3 в смт.Чаплинка Чаплинськогорайону Херсонської області, про що зроблено запис за №105. Батьками вказані, батько ОСОБА_5 , національність - українець, мати ОСОБА_2 національність - українка (а.с. 10).
Відповідно до копії свідоцтва про укладення шлюбу, серії НОМЕР_3 від 09.10.1982, виданого відділом ЗАГС Чалинського району Херсонської області, ОСОБА_6 та ОСОБА_4 зареєстрували шлюб 09.10.1982, про що зроблено запис №94. Після укладення шлюбу присвоєні прізвище чоловіку - ОСОБА_3 , дружині ОСОБА_3 (запис здійсненоросійською мовою) (а.с. 12).
Відповідно до копії свідоцтва про розірвання шлюбу серії НОМЕР_4 від 30.07.1986, шлюб між ОСОБА_6 та ОСОБА_1 розірваний, про що в книзі реєстрації актів про розірвання шлюбу зроблено запис за №62. Після розірвання шлюбу присвоєні прізвища ОСОБА_3 та ОСОБА_3 (запис здійсненоросійською мовою (а.с. 13).
Із довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 18.09.2023 № 2615-7001888152 вбачається, що ОСОБА_1 зареєстроване місце проживання є АДРЕСА_1 , на даний час остання є внутрішньо переміщеною особою та проживає за адресою: АДРЕСА_2 (а.с. 11).
Згідно з копією паспорта громадянина України серії НОМЕР_5 , виданого Голопристанським РВ УМВС України в Херсонській області 02 березня 1999 року, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце народження: с. Яреповича Андрюшевського району Житомирської області, останнє місце проживання зареєстровано за адресою: АДРЕСА_1 . (а.с. 7-8).
Відповідно докопії довідкипро смертьсерії №С-00561,виданої 13 вересня2023року Армянським міськимвідділом записуактів громадянськогостану Департаментузапису актівгромадянського стану Міністерстваюстиції Республіки Крим, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце народження: с. Яреповича Андрюшевського району Житомирської області, померла ІНФОРМАЦІЯ_2 в 07год 15хв в смт. Чаплинка Чаплинського району Херсонської області. Причина смерті: старість, запис актовий № 170239910000900305001 від 13.09.2023 (запис російською мовою) (а.с. 15).
Відповідно до копії свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1 , виданого 13.09.2023 Армянським міським відділом запису актів громадянського стану Департаменту запису актів громадянського стану Міністерства юстиції Республіки Крим, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце народження: с.Яреповича Андрюшевськогорайону Житомирської області, померла ІНФОРМАЦІЯ_4 в07год 15хв,місце смерті: смт. Чаплинка Чаплинського району Херсонської області, про що зроблено запис актовий про смерть № 170239910000900305001 (запис російською мовою) (а.с.14).
Відповідно долиста ВідділуДРАЦС ум.Івано-Франківську Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції №256/32.15.6-16 від 29.09.2023, адвокату Сендецькому В.Р. відмовлено у проведенні державної реєстрації смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_4 в смт. Чаплинка Чаплинського району Херсонської області, посилаючись на ч.1 ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» та невідповідність свідоцтва про смерть формі визначеній наказом МОЗ України від 08.08.2006 №545 "Про впорядкування ведення медичної документації, яка засвідчує випадки народження і смерті", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за №1150/13024 (а.с. 16).
Відповідно до 317 ЦПК України, визначено особливості провадження у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України.
Так, відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 317 ЦПК України, заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України.
Указом Президента України № 64/2022 від 24 лютого 2022 року у зв`язку з військовою агресією РФ проти України з 24 лютого 2022 року строком на 30 діб в Україні запроваджено воєнний стан. В подальшому такий неодноразово продовжено, зокрема і на час розгляду справи.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22.12.2022 № 309 ( із змінами) затверджено перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих РФ, Чаплинська селищнатериторіальна громада з 24.02.2022 перебуває в тимчасовій окупації.
Відповідно до ст.4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.
Так,за п.8ч.1ст.315ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Водночас, питання можливості чи неможливості реєстрації органом ДРАЦС факту смерті саме на території, яка на даний час окупована РФ, за документами виданими незаконними органами (Лікарське свідоцтво про смерть чи Свідоцтво про смерть особи), врегульовано спеціальним законом «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України, який зокрема визначає статус території України, тимчасово окупованої внаслідок збройної агресії РФ, встановлює особливий правовий режим на цій території, визначає особливості діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій в умовах цього режиму та особливо додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина.
Статтею 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», передбачено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.
Разом зтим,ч.3ст.9Закону України«Про забезпеченняправ ісвобод громадянта правовийрежим натимчасово окупованійтериторії України»,зазначає,що будь-якийакт (рішення,документ),виданий органамита/абоособами,передбаченими частиноюдругою цієїстатті,є недійснимі нестворює правовихнаслідків,крім документів,що підтверджуютьфакт народження,смерті,реєстрації (розірвання)шлюбу особина тимчасовоокупованій території,які додаютьсядо заявипро державнуреєстрацію відповідногоакта цивільногостану.Така редакціянабрала чинністьз 07.05.2022 згідноіз Законом№ 2217-IX.
Відповідно до п.8 ч.1 ст.315 ЦПК України суд розглядаєсправи провстановлення факту смерті особи в певний час за нормами ст. 317 ЦПК, у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Під час вирішення питання щодо оцінки доказів у даній справі, суд бере до уваги й практику Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ), яка відповідно до українського законодавства має застосовуватись судами при розгляді справ як джерело права. Зокрема суд враховує висновки ЄСПЛ у справах проти Туреччини (зокрема, «Loizidou v. Turkey», «Cyprus v. Turkey»), де, ґрунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії (Namibia case), у яких ЄСПЛ наголосив, що першочерговим завданням щодо прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони.
Враховуючи наведене, а також ключове значення, яке має встановлення факту смерті для реалізації майнових та особистих немайнових прав заявника, суд бере до уваги та надає оцінку документам про смерть особи, як доказами у справі документам, що видані на території, де органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження.
У відповідності зі ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті; державна реєстрація актів цивільного стану проводиться шляхом складення актових записів цивільного стану.
Частиною першою статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» передбачено, що державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
Відповідно до п.1 Розділу І Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України 18 жовтня 2000 року №52/5, державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті. Згідно вказаних Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, за заявами громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території України або переселилися з неї, державну реєстрацію актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання здійснюють відділи державної реєстрації актів цивільного стану за місцем звернення заявника.
Пунктом 1 глави 5 розділу III Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні передбачено, що підставою для проведення державної реєстрації смерті є лікарське свідоцтво про смерть (форма №106/о), фельдшерська довідка про смерть (форма №106-1/о), лікарське свідоцтво про перинатальну смерть, рішення суду про оголошення особи померлою, рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час, повідомлення державного архіву або органів Служби безпеки України у разі реєстрації смерті осіб, репресованих за рішенням несудових та судових органів, повідомлення установи виконання покарань або слідчого ізолятора, надіслане разом з лікарським свідоцтвом про смерть. Ці документи додаються до другого примірника актового запису про смерть.
Відповідно до статей 1, 5 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України. Україна вживає всіх необхідних заходів щодо гарантування прав і свобод людини і громадянина, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, усім громадянам України, які проживають на тимчасово окупованій території.
Статтею 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» передбачено, що підставою для проведення державної реєстрації смерті є документ встановленої форми про смерть, виданий закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою. Заява про державну реєстрацію смерті подається не пізніше трьох днів з дня настання смерті або виявлення трупа, а в разі якщо неможливо одержати документ закладу охорони здоров`я або судово-медичної установи, - не пізніше п`яти днів. Державна реєстрація смерті за заявою, поданою у строки, визначені частиною другою цієї статті, та до закінчення одного року з дня настання смерті, проводиться за останнім місцем проживання померлого, за місцем настання смерті чи виявлення трупа або за місцем поховання. Державна реєстрація смерті проводиться за місцем проживання заявника у разі: якщо заява надійшла після закінчення одного року з дня настання смерті; встановлення у судовому порядку факту смерті; звернення для реєстрації смерті особи, оголошеної судом померлою. У разі настання смерті в дорозі (у поїзді, на судні, в літаку тощо) державна реєстрація смерті може бути проведена в найближчому органі державної реєстрації актів цивільного стану. Державна реєстрація смерті проводиться за заявою родичів померлого, представників органу опіки та піклування, працівників житлово-експлуатаційних організацій, адміністрації закладу охорони здоров`я, де настала смерть, та інших осіб. Про державну реєстрацію смерті іноземця відділ державної реєстрації актів цивільного стану повідомляє Міністерство закордонних справ України.
Беручи до уваги встановлені у судовому засіданні обставини справи, досліджені докази, суд дійшов висновку про те, що доводи заяви про встановлення факту смерті знайшла своє підтвердження під час судового розгляду, у зв`язку із чим підлягає задоволенню.
Згідно ч. 4 ст. 317 ЦПК України ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, підлягає негайному виконанню.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 264, 265, 268, 315, 317 ЦПК України, суд,-
УХВАЛИВ:
Заяву задоволити.
Встановити факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка була зареєстрована та проживала за адресою: АДРЕСА_1 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_4 в смт. Чаплинка Чаплинського району Херсонської області.
Рішення суду підлягає негайному виконанню.
Оскарження рішення не зупиняє його виконання.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржено до Івано-Франківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасники розгляду справи :
Заявник: ОСОБА_1 , РНОКПП: НОМЕР_6 , адреса зареєстрованого місця проживання: АДРЕСА_1 , адреса фактичного місця проживання: АДРЕСА_3 ;
Заінтересована особа :
Івано-Франківський міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства Юстиції (м.Івано-Франківськ), ЄДРПОУ : 33645594, адреса : вул. Галицька, буд. 25, м. Івано-Франківськ, 76018.
Повний текст рішення складено 06.10.2023.
Суддя
Івано-Франківського міського суду Кіндратишин Л.Р.
Суд | Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2023 |
Оприлюднено | 10.10.2023 |
Номер документу | 114010416 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Кіндратишин Л. Р.
Цивільне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Кіндратишин Л. Р.
Цивільне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Кіндратишин Л. Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні