Рішення
від 28.09.2023 по справі 904/2830/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28.09.2023м. ДніпроСправа № 904/2830/23за позовом Дніпровської міської ради, м. Дніпро

до Товариства з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД", м. Дніпро

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради, м. Дніпро

про стягнення коштів

Суддя Крижний О.М.

Секретар судового засідання Колісник О.М.

Представники:

Від позивача: Гущина М.С., витяг з ЄДР, представник

Від відповідача: Меюс Я.С., ордер серія АЕ №1203848 від 09.08.2023, адвокат

Від третьої особи: Кальченко В.М., витяг з ЄДР, представник

СУТЬ СПОРУ:

Дніпровська міська рада звернулася до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом, у якому просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД" заборгованість в сумі 5275628,16 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані невиконанням відповідачем умов договору №50 про внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпропетровська від 13.07.2011 в частині сплати коштів пайової участі.

Від третьої особи надійшли письмові пояснення, у яких позов Дніпровської міської ради підтримує та просить задовольнити у повному обсязі. Також від третьої особи надійшли додаткові пояснення у яких вказує, що для уточнення вартості інженерних мереж, які побудовано поза межами земельної ділянки забудовника та передано на баланс комунального підприємства, департамент економіки, фінансів та міського бюджету звертався до відповідних служб міста. На запит Департаменту, КП "Гідроспоруди" листом від 24.12.2020 вх. № 15/735 повідомило, що згідно технічних умов № 4 від 12.03.2015, наданих ТОВ "З II "К.А.С. ЛТД" по об`єкту: "Будівництво житлового комплексу з торговими приміщеннями та паркінгом по вул. Старокозацька (вул. Комсомольська), буд. 75", виконано зливову каналізацію, яка на баланс комунального підприємства не передається. КП "Дніпроводоканал" листом від 28.05.2021 вх. № 15/220 повідомило Департамент, що на виконання технічних умов від 23.07.2016 № 5212, ТОВ "З II "К.А.С. ЛТД" побудовано зовнішні мережі водопостачання та водовідведення по вищезазначеному об`єкту по вул. Старокозацька (вул. Комсомольська), 75 та рішенням Дніпровської міської ради від 27.01.2021 № 36/2 надано згоду на прийняття їх в комунальну власність територіальної громади міста. Експертна вартість мережі водовідведення, яку побудовано поза межами земельної ділянки, складає 5 464,00 грн.

Третя особа також зазначає, що у своїх листах, які направлялися позивачу відповідач, зокрема, просив зменшити пайову участь по вищезазначеному об`єкту на вартість мереж водопостачання та водовідведення, посилаючись на рішення міської ради від 19.09.2018 № 23/35 "Про надання згоди на прийняття в комунальну власність територіальної громади міста зовнішніх мереж водопостачання та водовідведення до житлового будинку за адресою: вул. Шмідта, 15", які перебували на балансі ОСББ "Шмідта, 15" і побудовані по іншому об`єкту (по якому укладено інший договір пайової участі з іншим забудовником), іншій адресі та згідно технічних умов, виданих КП "Дніпроводоканал" від 23.06.2016 № 5212-1 ОСББ "Шмідта, 15" по іншому об`єкту по вул. Шмідта, 15. Між Дніпровською міською радою, в особі фінансово-економічного департаменту Дніпропетровської міської ради (правонаступник департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради), та ОСББ "Шмідта 15" укладено договір про пайову участь від 10.10.2012 № 286, у зв`язку із будівництвом житлового будинку, за адресою: вул. Шмідта, 15 (земельна ділянка з кадастровим номером 1210100000:06:084:0033). Рішенням міської ради від 27.11.2016 № 5/50 "Про зменшення величини пайової участі ОСББ "Шмідта, 15" на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпра» зменшено величину пайової участі ОСББ "Шмідта, 15", по договору про пайову участь від 10.10.2012 № 286, на вартість інженерних мереж водопостачання та водовідведення, які передані в комунальну власність згідно рішення міської ради від 19.09.2018 № 23/35. Договір пайової участі від 10.10.2012 № 286 укладений з ОСББ "Шмідта, 15" (земельна ділянка з кадастровим номером 1210100000:06:084:0033), а договір пайової участі договір від 13.07.2011 № 50 укладений з ТОВ "З II "К.А.С. ЛТД" (земельна ділянка з кадастровим номером 1210100000:06:084:0002). Третя особа стверджує, що це два різні договори, укладені по різних об`єктах, за різними адресами і з різними забудовниками.

Відповідач проти позову заперечує та зазначає, що рішенням міської ради від 19.09.2018 № 23/35 було надано згоду на прийняття в комунальну власність територіальної громади міста зовнішніх мереж водопостачання та водовідведення до житлового будинку за адресою вул. Шмідта, 15, відповідно до переліку зовнішніх мереж водопостачання та водовідведення, які є додатком до цього рішення у комунальну власність територіальної громади міста приймаються мережі загальна експертна вартість яких складає 9102455,00 грн. Відповідач зауважує, що відповідно до акту приймання робіт з будівництва колекторів та вуличних мереж водовідведення від 10.05.2018 та акту приймання робіт з будівництва водопроводів або вуличних розподільчих мереж водопостачання та водоводів магістрального призначення від 10.05.2018, які було погоджено та затверджено посадовими особами КП "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради, роботи з водопостачання та водовідведення житлового будинку по вул. Шмідта, буд. 15 було прийнято. Тобто сума прийнятих робіт склала 9 102 455, 00 грн. також відповідач зазначає, що відповідно до договору від 10.10.2012 укладеного між Дніпровською міською радою в особі Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради та Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Шмідта, 15" № 286 про внесок на розвиток соціальної та інженерно - транспортної інфраструктури міста сума сплати складала 5 255 391,00 грн, а рішенням міської ради від 27.11.2019 за № 5/50 було зменшено величину пайової участі Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Шмідта, 15" відповідно до п. 1 цього рішення, а саме на суму передбачену зазначеним вище договором, тобто різниця між вартістю виконаних робіт та сумою передбаченою договором складає 3 847 064,00 грн. У той же час відповідач звертає увагу суду, що відповідно до технічних умов від 23.07.2016 № 52/12 виданих КП "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради на водопостачання та водовідведення об`єкту за адресою Старокозацька, буд. 75 замовнику цих технічних умов, а саме Товариству з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД" було необхідно, окрім іншого, передбачити мережу для водопостачання та водовідведення житлового будинку за адресою вул. Шмідта, буд. 15. Тобто, у переліку зовнішніх мереж водопостачання та водовідведення до житлового будинку за адресою Шмідта, 15, який є додатком до рішення міської ради від 19.09.2018 № 23/35, містяться мережі, які збудовано відповідачем на виконання вищевказаних технічних умов та прийнято у комунальну власність міста. Крім цього, відповідач звертає увагу суду, що обидва вищезазначені об`єкта побудовані на суміжних земельних ділянка, а отже системи водопостачання та водовідведення пов`язані між собою. Дані обставини підтверджуються відомостями з Державного земельного кадастру.

Також, відповідач зазначає, що на виконання рішення міської ради від 27.01.2021 № 36/2, передав до комунальної власності міста зовнішні мережі водопостачання та водовідведення до житлового комплексу по вул. Старокозацькій, буд. 75. Відповідно до переліку, який є додатком до цього рішення, експертна вартість мереж складає 131 057,00 грн. Наведені обставини, на думку відповідача, на підставі частини 5 статті 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин сторін за договором) надають відповідачу (забудовнику) право на зменшення величини його пайової участі за договором на суму цих витрат.

Відповідачем також подані додаткові пояснення, у яких звертає увагу, що будівництво об`єктів нерухомості за адресами вул. Старокозацька, 75 та вул. Шмідта, 15 реалізовано однією і тією ж юридичною особою, а саме відповідачем. Відповідач просить врахувати, що рішенням міської ради від 19.09.2018 № 23/35 було надано згоду на прийняття в комунальну власність територіальної громади міста зовнішніх мереж водопостачання та водовідведення до житлового будинку за адресою вул. Шмідта, 15, відповідно до переліку зовнішніх мереж водопостачання та водовідведення, які є додатком до цього рішення у комунальну власність територіальної громади міста приймаються мережі загальна експертна вартість яких складає 9 102 455,00 грн, тобто на більшу суму, ніж розмір пайової участі за даним об`єктом.

У той же час відповідач звертає увагу суду, що відповідно до технічних умов від 23.07.2016 № 52/12 виданих КП "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради на водопостачання та водовідведення об`єкту за адресою Старокозацька, буд. 75 замовнику цих технічних умов, а саме Товариству з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД" було необхідно, окрім іншого, передбачити мережу для водопостачання та водовідведення житлового будинку за адресою вул. Шмідта, буд. 15. Тобто, у переліку зовнішніх мереж водопостачання та водовідведення до житлового будинку за адресою Шмідта, 15, який є додатком до рішення міської ради від 19.09.2018 № 23/35, містяться мережі, які збудовано відповідачем на виконання вищевказаних технічних умов та прийнято у комунальну власність міста. Крім цього, відповідач звертає увагу суду, що обидва вищезазначені об`єкта побудовані на суміжних земельних ділянка, а отже системи водопостачання та водовідведення пов`язані між собою. Відповідач просить врахувати, що вищезазначені будівельні роботи по улаштуванню системи водопостачання та каналізації багатоквартирних житлових будинків за адресою: м.Дніпро, вул. Степана Бандери (колишня назва - Шмідта) будинок 15, та вул. Старокозацька буд. 75 (стара адреса вул.Шмідта, буд. 13), було виконано за Договором підряду № 22 від 25 квітня 2016 року.

Таким чином, відповідач вважає доведеним факт понесення ним витрат з будівництва мереж водовідведення та водопостачання.

Позивачем залучено до матеріалів лист-відповідь Комунального підприємства "Дніпроводоканал" від 26.09.2023 №26.09.2023, згідно якого по об`єкту "Будівництво житлового комплексу з торговими приміщеннями та паркінгом" по вул. Старокозацькій загальна експертна вартість мереж водовідведення прийнятих у комунальну власність територіальної громади міста, що побудовано поза межами відведеної під будівництво земельної ділянки складає 5464,00 грн без ПДВ.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 19.06.2023 відкрито провадження у справі, ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 09.08.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду справи по суті.

У судовому засіданні 28.09.2023 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

Заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Предметом доказування у даній справі є встановлення обставин укладення договору про внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури, строк дії договору строк, розмір пайового внеску, порядок та строк сплати пайового внеску, наявність/відсутність підстав для стягнення пайового внеску з відповідача.

Так, судом встановлено, що 13.07.2011 між Фінансово-економічним департаментом Дніпропетровської міської ради, правонаступником якого є Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради (далі фінансово-економічний департамент) та Товариством з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД" укладено договір про внесок на розвиток соціальної та інженерно- транспортної інфраструктури міста № 50. У подальшому між сторонами договору укладено додаткові угоди до нього від 24.10.2014 №1, від 20.07.2015 № 2. Предметом договору є сплата пайового внеску на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури у сумі 5 283 092,16 грн (з урахуванням змін), у зв`язку із будівництвом житлового комплексу з торговими приміщеннями та паркінгом по вул. Старокозацька (колишня - вул. Комсомольська (вул. Шмідта, 13)), буд. 75 (кадастровий номер земельної ділянки 1210100000:06:084:0002).

Відповідно до розпорядження Дніпровського міського голови від 23.12.2014 № 700-р будівлям і спорудам, які розташовані в межах земельної ділянки (кадастровий номер 1210100000:06:084:0002), по вул. Комсомольській присвоєно адресу - вул. Комсомольська, 75 (колишня адреса-вул. Шмідта, 13).

18.06.2020 забудовником Товариством з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД" сплачено кошти по договору 13.07.2011 № 50 в сумі 2000,00 грн, що підтверджується випискою з рахунку та листом Департаменту від 13.02.2023 № 10/13-18 (а.с. 52, 53 ,т.1).

Листами від 10.06.2019 вх. № 11/1402. від 10.11.2020 вх. № 11/3160, від 12.05.2021 вх. № 11/944, забудовник (Товариство з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД") звертався до Дніпровської міської ради щодо зменшення величини пайової участі по зазначеному об`єкту на вартість побудованих інженерних мереж.

Департамент листами від 05.07.2019 вих. № 10/15-341, від 12.10.2020 вих.№ 10/15-482,від 04.11.2020 вих. № 10/15-516, від 23.11.2020 вих. № 10/15-549, від 15.03.2021 вих. № 10/15-101, від 23.06.2021 вих. № 10/15-235, від 09.09.2021 вих. № 10/15-314 повідомляв забудовника, що для розгляду зазначеного питання необхідно надати завірені належним чином наступні документи:

- копії технічних умов щодо будівництва інженерних мереж та/або об`єктів поза межами земельної ділянки, відведеної для будівництва вищезазначеного об`єкта;

- рішення міської ради про надання згоди на прийняття в комунальну власність територіальної громади міста Дніпра інженерних мереж та/або об`єктів;

- акти прийому-передачі інженерних мереж на баланс комунального підприємства.

На запит Департаменту Комунальне підприємство "Гідроспоруди" Дніпровської міської ради (лист від 24.12.2020 вх. № 15/735) повідомило, що згідно технічних умов № 4 від 12.03.2015, наданих Товариством з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД" по об`єкту: "Будівництво житлового комплексу з торговими приміщеннями та паркінгом по вул. Старокозацька (вул. Комсомольська), буд. 75", виконано зливову каналізацію, яка на баланс комунального підприємства не передається.

Комунальне підприємство "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради (лист від 28.05.2021 вх. № 15/220) повідомило Департамент, що на виконання технічних умов від 23.07.2016 № 5212, Товариством з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД" побудовано зовнішні мережі водопостачання та водовідведення по вищезазначеному об`єкту по вул. Старокозацька (колишня - вул. Комсомольська), 75 та рішенням Дніпровської міської ради від 27.01.2021 № 36/2 надано згоду на прийняття їх в комунальну власність територіальної громади міста. Експертна вартість мережі водовідведення, яку побудовано поза межами земельної ділянки, складає 5 464,00 грн.

Крім того, в своїх листах до Товариства з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД" Департамент звертав увагу забудовника на пункт 3.5 договору від 13.07.2011 № 50 (зі змінами). Відповідно до пункту 3.5 договору від 13.07.2011 № 50 (зі змінами) визначено, що проведення остаточного розрахунку величини пайової участі здійснюється міською радою (Департаментом) після надання Забудовником документів про затвердження у встановленому порядку кошторисної вартості будівництва об`єкта, що вводиться в експлуатацію, визначеної згідно з державними будівельними нормами, стандартами і правилами, або за фактичними показниками створених потужностей без застосування норм щодо граничного розміру пайової участі.

Позивач зазначає, що як стало відомо Департаменту, на офіційному сайті Державної інспекції архітектури та містобудування України, уповноваженим органом було зареєстровано сертифікат готовності від 31.08.2021 № ІУ 123210820427 про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта: "Житловий комплекс з торговими приміщеннями та паркінгом по вул. Комсомольська, 75 в м. Дніпропетровську", замовником якого є Товариство з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД".

Позивач звертає увагу, що доступ до інформації Реєстру будівельної діяльності у якому розміщується відповідна інформація був обмежений з початком військової агресії проти України, яка розпочалась 24 лютого 2022 року та на сьогодні отримання інформації здійснюється в обмеженому доступі.

Пунктом 5.4 договору від 13.07.2011 № 50 (із змінами) визначено, що якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природнього газу, транспортування нафти та природнього газу) поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму їх кошторисної вартості, а такі інженерні мережі та/або об`єкти передаються у комунальну власність.

Пунктом 4.2 договору від 13.07.2011 № 50 (із змінами) визначено, за несвоєчасну або неповну сплату коштів пайової участі Забудовник сплачує пеню у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України від суми простроченого платежу за кожний день прострочки.

Пунктом 4.3 договору від 13.07.2011 № 50 (із змінами) визначено, якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природного газу, транспортування нафти та природного газу) поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму їх кошторисної вартості, а такі інженерні мережі та/або об`єкти передаються у комунальну власність. У разі звернення замовника з зазначеного питання дія п.4.2 зупиняється».

Також, враховуючи те, що забудовником наразі вже реалізоване рішення Дніпровської міської ради від 27.01.2021 № 36/2 щодо передачі інженерних мереж, а загальна вартість коштів пайової участі по зазначеному об`єкту складає 5283092,16 грн., з яких 2000 грн за вже сплачено, департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради здійснив розрахунок залишку коштів пайової участі на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпра (збитків), який підлягає сплаті.

Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради листом від 22.12.2021 вих. № 10/15-470 направляв претензію щодо виконання умов договору про пайову участь від 13.07.2011 № 50 (зі змінами).

Позивач зазначає, що на теперішній час умови договору від 13.07.2011 № 50 (зі змінами) не виконані, кошти пайової участі у сумі 5 275 628,16 грн не сплачено.

Вказане і стало причиною виникнення спору.

Дніпровська міська рада є представницьким органом місцевого самоврядування, який відповідно до ст. 1, 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" наділений правом представляти інтереси територіальної громади, приймати від її імені рішення та здійснювати від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Органи місцевого самоврядування, згідно зі ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

До відання виконавчих органів міських рад, відповідно до ст. 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" належить залучення на договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, розташованих на відповідній території, та коштів населення, а також бюджетних коштів на будівництво, розширення, ремонт і утримання на пайових засадах об`єктів соціальної і виробничої інфраструктури та на заходи щодо охорони навколишнього природного середовища.

Права місцевого самоврядування захищаються у суді, зокрема орган місцевого самоврядування може звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування (ст. 4, 18-1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-УІ встановлено правові та організаційні основи містобудівної діяльності задля забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів. Зазначений закон набрав чинності з моменту опублікування 12.03.2011.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" від 20.09.2019 внесені зміни до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а саме виключено статтю 40 Закону № 303 8-VI.

Але відповідно до Перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" від 20.09.2019 установлено, що договори про сплату пайової участі, укладені до 1 січня 2020 року, є дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання.

Станом на 13.07.2011 діяли норми ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", які передбачали, що пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури. Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію. Інформація щодо договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту та його виконання зазначається у декларації про готовність об`єкта до експлуатації або в акті готовності об`єкта до експлуатації.

Інформація щодо сплати пайової участі зазначається у декларації про готовність об`єкта до експлуатації або в акті готовності об`єкта до експлуатації.

Рішенням Дніпровської міської ради від 29.07.2011 № 5/14 було затверджено Порядок залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровська викладений в новій редакції та має назву: Порядок залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі (внесків) у розвитку інфраструктури міста Дніпропетровська (далі - Порядок № 5/14).

Порядок № 5/14 містить механізм залучення до пайової участі, порядок укладення договорів та розрахунку розміру величини пайового внеску. Вказаний Порядок був прийнятий та оприлюднений Дніпровською міською радою на виконання вимог ст. 22 Закону України "Про інформацію" у встановленому порядку, а саме на офіційному веб-сайті Дніпровської міської ради (https://dniprorada.gov.ua) та у газеті "Наше місто", тому відповідно до норм ч. 1 ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", є нормативно- правовим актом, обов`язковим до виконання на території м. Дніпро. Порядок № 5/14 від 29.07.2011 є регуляторним актом.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.05.2011 № 45 "Про затвердження Порядку розроблення проектної документації на будівництво об`єктів» передбачено, що будівництвом є нове будівництво, реконструкція, технічне переоснащення діючих підприємств, реставрація та капітальний ремонт об`єктів будівництва; об`єктом будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та/або частини, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури.

Згідно зі ст. 4 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" об`єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури.

Відповідно до ст. 4 Закону України "Про архітектурну діяльність" будівництвом є (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) та знесення об`єкта архітектури, архітектурно-будівельний контроль, технічний та авторський нагляд під час здійснення будівництва або зміни (у тому числі шляхом знесення) об`єкта містобудування.

Положеннями Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" на момент виникнення спірних правовідносин було встановлено обов`язок замовників будівництва звернутись до відповідного органу місцевого самоврядування для укладення договору пайової участі.

Згідно з положеннями статті 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

Згідно з п. 2.6 Порядку № 5/14 та Положення про департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради, договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту від імені міської ради укладає департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради, в особі його керівника.

Ухилення замовника будівництва від сплати коштів за договором про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпра є порушенням обов`язку, який прямо передбачено законодавством.

Відповідно до п. 2.7 "Порядку залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі (внесків) у розвитку інфраструктури міста Дніпропетровська", затвердженого рішенням Дніпровської міської ради від 21.07.2011 № 5/14 - кошти пайової участі зараховуються до цільового фонду Дніпровської міської ради.

Цільові фонди, які утворюються органами місцевого самоврядування можуть є складовою спеціального фонду відповідного місцевого бюджету (ст. 68 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Доходи місцевих бюджетів, інші кошти є комунальною власністю територіальної громади міста відносно яких орган місцевого самоврядування Дніпровська міська рада діючи від імені та в інтересах територіальної громади міста Дніпра відповідно до закону здійснює правомочності щодо володіння, користування та розпорядження (ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Бездіяльністю забудовника (відповідача), яка полягає в ухиленні від сплати коштів за договором про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпра, порушуються права та інтереси територіальної громади міста Дніпро в особі Дніпровської міської ради на отримання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, які мають використовуватися для створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Дніпра, у зв`язку з чим виникла необхідність звернення до суду з зазначеним позовом.

Державною інспекцією архітектури та містобудування України зареєстровано сертифікат готовності від 31.08.2021 № ІУ123210820427 про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта: "Житловий комплекс з торговими приміщеннями та паркінгом по вул. Комсомольська, 75 в м. Дніпропетровську", замовником якого є Товариство з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД". Отже виконання зобов`язання по договору від 13.07.2011 № 50 (зі змінами) мало відбутись до 31.08.2021. Таким чином право Дніпровської міської ради на отримання заборгованості за договором виникло з 31.08.2021 (п. 2.1 договору, додаток № 2 до договору графік сплати коштів в редакції додаткової угоди № 2 від 20.07.2015) та є порушеним.

Відповідно до ч. 2 ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків окрім договорів та правочинів згідно зі ст. 11 Цивільного кодексу України є інші юридичні факти, а у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади або органів місцевого самоврядування. Поряд з цим, у випадках, встановлених актами цивільного законодавства або договором, підставою виникнення цивільних прав та обов`язків може бути настання або ненастання певної події.

Згідно зі ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. При цьому виконання зобов`язань, реалізація, зміна та припинення певних прав у договірному зобов`язанні можуть бути зумовлені вчиненням або утриманням від вчинення однією із сторін у зобов`язанні певних дій чи настанням інших обставин, передбачених договором, у тому числі обставин, які повністю залежать від волі однієї із сторін.

Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події (абзац 2 частини першої статті 530 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ст. 610, 611 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання), з якими пов`язано настання правових наслідків встановлених законом або договором у вигляді відшкодування збитків.

При цьому невиконання такого зобов`язання не звільняє замовника будівництва від обов`язку сплатити коштів пайової участі, в тому числі і після прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію (Аналогічні висновки викладено у постановах Верховного Суду України від 15.08.2018 у справі № 646/15522/15-ц (провадження № 61-9850св18), а також постановах Верховного Суду від 27.03.2019 у справі № 203/1530/17 (провадження № 61-11144св18) від 16.01.2019 у справі № 202/7591/16-ц (провадження № 61-602св18), які прийняті в аналогічних правовідносинах по Дніпропетровському регіону.

Відповідач доказів сплати пайового внеску не надав, доводи наведені позивачем в обґрунтування позову не спростував. Викладені у відзиві заперечення відповідача зводяться до того, що ним збудовано та передано у комунальну власність мережі водопостачання та водовідведення, розташовані поза межами земельної ділянки по об`єкту по вул. Шмідта, 15, тобто по іншому, сусідньому об`єкту будівництва.

Суд звертає увагу сторін на наступні обставини:

- будівництво за адресами вул. Старокозацька, 75 (раніше - вул. Шмідта,13) та вул. Шмідта, 15 є різними об`єктами;

- забудовниками за вказаними об`єктами є різні юридичні особи, а саме по вул. Старокозацькій, 75 - Товариство з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД", а по вул. Шмідта, 15 - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Шмідта,15";

- жодного взаємозв`язку будівництва за адресою вул. Шмідта, 15 з розглядуваним договором про внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста, укладеним з Товариством з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД" не існує, окрім того, що керівник Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Шмідта, 15" та Товариства з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД" є однією особою;

- виконання Товариством з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД" робіт на об`єкті вул. Шмідта, 15 (не у якості замовника будівництва) не впливає на обов`язок Товариства з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД" сплатити пайовий внесок за спірним договором по об`єкту вул. Старокозацька, 75.

Предметом даного спору є правовідносини позивача та відповідача за договором про внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста № 50 від 13.07.2011. Розмір пайової участі за даним договором становив 52836092,16 грн, 2000,00 грн з якого сплачено відповідачем 18.06.2020 та експертна вартість мереж водовідведення, побудованих відповідачем поза межами земельної ділянки на зарахованих на баланс КП "Дніпроводоканал" за даним об`єктом становить 5464,00 грн.

Стосовно наявного у справі рішення міської ради №36/2 від 27.01.2021, яким надано згоду на прийняття у комунальну власність територіальної громади міста зовнішніх мереж водопостачання та водовідведення до житлового комплексу по вул. Старокозацькій, 75 що перебувають на балансі Товариства з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД" (загальна вартість згідно переліку 131057,00 грн), суд зазначає, що згідно відповіді Комунального підприємства "Гідроспоруди", згідно технічних умов №4 від 12.03.2015, наданих Товариством з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД" по об`єкту "Будівництво житлового комплексу з торговими приміщеннями та паркінгом по вул. Старокозацька (вул. Комсомольська), буд. 75" виконано зливову каналізацію, яка на баланс комунального підприємства не передається.

Також із відповіді Комунального підприємства "Дніпроводоканал" від 26.09.2023 №26.09.2023 вбачається, що по об`єкту "Будівництво житлового комплексу з торговими приміщеннями та паркінгом" по вул. Старокозацькій загальна експертна вартість мереж водовідведення прийнятих у комунальну власність територіальної громади міста, що побудовано поза межами відведеної під будівництво земельної ділянки складає 5464,00 грн без ПДВ.

Згідно з поясненнями позивача та третьої особи, мережі на іншу суму не знаходяться поза межами об`єкту, а тому відсутні підстави для зменшення розміру пайового внеску. Іншого відповідачем не доведено.

Також суд звертає увагу на наступне. Між сторонами укладений договір пайової участі, у якому визначений розмір пайової участі відповідача по об`єкту. Сторони мають право вносити зміни до договору, зокрема і змінювати розмір пайової участі. Товариство з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД" мало можливість звернутися до суду з позовом про визнання укладеною додаткової угоди, де просити суд змінити розмір внеску. Проте відповідачем цього зроблено не було. Відповідно укладений договір про внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста № 50 діє у нинішній редакції та є обов`язковим до виконання.

Згідно зі ст.ст. 74, 77 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ст. 79 Господарського процесуального кодексу України).

З урахуванням викладено, надані позивачем докази є більш вірогідними, тому заявлені позивачем позовні вимоги підлягають задоволенню повністю та з відповідача на користь позивача підлягає стягненню 5275628,16 грн.

Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. З урахуванням розглядуваних відносин, інші аргументи сторін по справі стосуються викладених та проаналізованих у рішенні обставин та доводів сторін, розширюють та доповнюють їх, не змінюючи сутність правовідносин та їх оцінку, надану судом, і, відповідно, не потребують окремої оцінки.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача у розмірі 79134,42 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 46, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Дніпровської міської ради про стягнення коштів - задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "З іноземними інвестиціями "К.А.С. ЛТД" (49000, м. Дніпро, вул. Старокозацька, буд. 75, ідентифікаційний код 33855543) на користь Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, буд. 75, ідентифікаційний код 26510514) заборгованість у розмірі 5275628,16 грн (п`ять мільйонів двісті сімдесят п`ять тисяч шістсот двадцять вісім грн 16 коп) та судовий збір у розмірі 79134,42 грн (сімдесят дев`ять тисяч сто тридцять чотири грн 42 коп).

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 09.10.2023

Суддя О.М. Крижний

Дата ухвалення рішення28.09.2023
Оприлюднено11.10.2023
Номер документу114018501
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення коштів

Судовий реєстр по справі —904/2830/23

Судовий наказ від 29.01.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 25.01.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 16.11.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 06.11.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Рішення від 28.09.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 09.08.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 26.07.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 10.07.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 19.06.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 19.06.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні