Рішення
від 28.09.2023 по справі 200/4408/22
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 вересня 2023 року Справа№200/4408/22

Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Крилової М.М., при секретарі судового засідання Ситєнських А.Є., за участю:

представника позивача - Шведи А.М.,

представника відповідача - Сенникова А.А.,

розглянувши у судовому засіданні в режимі відеоконференції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СКЛОСЕРВІС» до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення від 08 вересня 2021 року № 9942/05-99-09-01/32788010 про сплату штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у сумі 500000 грн., -

В С Т А Н О В И В:

26 вересня 2022 року до Донецького окружного адміністративного суду, через систему «Електронний Суд» надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СКЛОСЕРВІС» до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення від 08 вересня 2021 року № 9942/05-99-09-01/32788010 про сплату штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у сумі 500000 грн.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що в розумінні положень Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» №481/95-BP (далі - Закон №481) отримувати ліцензію на право зберігання пального суб`єкт господарювання повинен тільки для стаціонарних цистерн/ємностей/резервуарів. Позивачем не заперечується факт придбання дизельного пального у період з 01.04.2020 року по 27.12.2020 року, однак вказує, що придбане пальне зберігалось підприємством в паливних баках, якими оснащені власні транспортні засоби, а отже, у спірний період, не було вчинено порушень приписів ч. 1, 8 Закону №481.

14 вересня 2023 року на адресу суду надійшов відзив на адміністративний позов зі змісту якого відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. В обгрунтування своєї позиції зазначив, що Актом перевірки встановлено ТОВ «Склосервіс» порушення вимог ч. 1 ст. 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва i обігу спирту етилового, коньячного i плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» із змінами та доповненнями, а саме; зберігання пального без наявності відповідної ліцензії на право зберігання пального. Також встановлено, що позивач у перюд з 13.04.2020 по 23.11.2020 отримувало дизельне пальне (код товару згідно з УКТЗЕД 2710194300) від суб`екта господарювання (постачальник) ТОВ «Параллель - М ЛТД» на адресу місця зберігання складом, на якому суб`ект господарювання - неплатник податку зберігає газ пальне виключно для потреб власного споживання чи промислово переробки за адресою: м. Mapiуполь, вул. Гавань Шмідта, 12. На підставі Акту винесено ППР від 08.09.2021 № 9942/05-99-09-01/32788010, за зберігання пального без наявності ліцензії на суму 500 000 грн. Вказує, що до справи не надано документів, які б спростовували висновки акту перевірки, а отже висновки акту фактичної перевірки акт №7673/05/99/19/09/32788010 від 23.07.2021 року є обґрунтованими а податкові повідомлення рішення прийнятті за результатами розгляду матеріалів означеної перевірки є правомірними.

Ухвалою суду від 28 вересня 2022 року відкрито провадження в справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду від 29 листопада 2023 року відкладено підготовче засідання по справі № 200/4408/22 до відновлення у всіх сторін по справі можливості приймати участь у розгляді справи, в тому числі шляхом проведення відеоконференцій та безпосередньої участі у судових засіданнях за місцем розташування суду, у тому числі шляхом надсилання та отримання процесуальних документів, однак не пізніше скасування правового режиму воєнного стану.

Ухвалою суду від 26 липня 2023 року призначено підготовче засідання в адміністративній справі 200/4408/22 на 10 серпня 2023 року о 15 год. 30 хв. в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду за адресою: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Добровольського, 1.

Ухвалою суду від 10 серпня 2023 року відкладено підготовче засідання в адміністративній справі 200/4408/22 на 07 вересня 2023 року о 15 год. 30 хв. в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду за адресою: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Добровольського, 1.

Ухвалою суду від 07 вересня 2023 року відкладено підготовче засідання в адміністративній справі 200/4408/22 на 28 вересня 2023 року о 15 год. 30 хв. в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду за адресою: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Добровольського, 1.

Ухвалою суду від 11 вересня 2023 року виправлено описку, допущену в першому абзаці резолютивної частини ухвали суду від 07 вересня 2023 року по справі №200/4408/22-а.

Ухвалою суду від 15 вересня 2023 року проведення підготовчого судового засідання у справі, яке призначене на 1 28 вересня 2023 року о 10 год. 00 хв., здійснювати в режимі відеоконференції з використанням системи EasyCon, за участі представника відповідача Сенникова Артема Анатолійовича (електронна адреса: ІНФОРМАЦІЯ_1 , засоби зв`язку: НОМЕР_1 ).

Представник позивача до зали судового засідання зв`явився, позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Відповідч явку свого представника забезпечив, просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, судом встановлено наступне.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Склосервіс" код ЄДРПОУ юридичної особи: 32788010, місцезнаходження: 63035, Запорізька область, м. Запоріжжя, пр. Маяковського, б. 11, кімната 332. Основний вид економічної діяльності - формування й оброблення листового скла (код КВЕД 23.12, основний).

Відповідач - Головне управління ДПС Донецької області, є суб`єктом владних повноважень, який в даних правовідносинах реалізує надані йому Податковим кодексом України повноваження, згідно ст. 43 КАС України здатний здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки.

Судом встановлено, що ТОВ «Склосервіс» для забезпечення ведення господарської діяльності використовує власний автотранспорт, а саме:

ISUZU NQR 71P вантажний бортовий, НОМЕР_2 , 08.07.2008, свідоцтво НОМЕР_3 ; ISUZU NQR 71P вантажний бортовий, НОМЕР_4 , 08.07.2008, свідоцтво НОМЕР_3 ; DAF FT95XF 430 сідловий тягач, НОМЕР_5 , 08.07.2008, свідоцтво НОМЕР_6 ; ISUZU NQR 71P вантажний бортовий, НОМЕР_7 , 15.04.2009, свідоцтво НОМЕР_8 ; АТЕК-999Е екскаватор, Т НОМЕР_9 , 04.07.2012, свідоцтво НОМЕР_10 ; МАЗ 5551 вантажний самоскид, НОМЕР_11 , 01.03.2013, свідоцтво НОМЕР_12 ; DAF CF 75.250 вантажний сідловий тягач, НОМЕР_13 , 25.11.2014, свідоцтво НОМЕР_14 ; AUDI Q5 легковий універсал, НОМЕР_15 , 04.04.2014, свідоцтво НОМЕР_16 ; МАЗ 5337 вантажний автокран10-20Т-С, НОМЕР_17 , 29.12.2016, свідоцтво НОМЕР_18 ; DAF FX 105.460 вантажний сідловий тягач, НОМЕР_19 , 30.05.2017, свідоцтво НОМЕР_20 ; MAN TGX 18.480 вантажний сідловий тягач, НОМЕР_21 , 13.10.2017, свідоцтво НОМЕР_22 ; DAF FT XF 105.460 вантажний сідловий тягач, НОМЕР_23 , 16.11.2017, свідоцтво НОМЕР_24 ; AUDI A3 легковий седан, НОМЕР_25 , 18.11.2017, свідоцтво НОМЕР_26 ; MAN TGX 18.440 вантажний сідловий тягач, НОМЕР_27 , 29.06.2018, свідоцтво НОМЕР_28 ; DAF CF 85.460 вантажний сідловий тягач, НОМЕР_29 , 21.08.2018, свідоцтво НОМЕР_30 ; DAF CF 85.460 вантажний сідловий тягач, НОМЕР_31 , 15.09.2018, свідоцтво НОМЕР_32 ; АМКОДОР 342В навантажувач, НОМЕР_33 , 21.09.2018, свідоцтво НОМЕР_34 ; DAF CF 85.410 вантажний сідловий тягач, НОМЕР_35 , 19.04.2019, свідоцтво НОМЕР_36 ; DAF CF 85.460 вантажний сідловий тягач, НОМЕР_37 , 28.05.2019, свідоцтво НОМЕР_38 ; DAF CF 85.460 вантажний сідловий тягач, НОМЕР_39 , 28.05.2019, свідоцтво НОМЕР_40 ; DAF CF 85.360 вантажний самоскид, НОМЕР_41 , 05.07.2019, свідоцтво НОМЕР_42 ; FORD TRANSIT вантажний бортовий тентований, НОМЕР_43 , 20.09.2019, свідоцтво НОМЕР_44 ; АМКОДОР 342В-01 навантажувач, 19830АН, 28.05.2020, свідоцтво НОМЕР_45 ; DAF CF 85.430 спеціальний сідловий тягач, НОМЕР_46 , 12.08.2020, свідоцтво НОМЕР_47 ; МАЗ 650126 вантажний самоскид, НОМЕР_48 , 20.08.2020, свідоцтво НОМЕР_49 ; DAF CF 85.410 спеціальний сідловий тягач, НОМЕР_50 , 10.09.2020, і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю рекомендовано зборам суддів, головам

10.01.2020 року між ТОВ «Параллель-М ЛТД» (постачальник) та ТОВ «Склосервіс» (покупець) укладено договір №0166/20/О поставки нафтопродуктів.

Відповідно до п. 1.1 Договору постачальник зобов`язується поставити у визначений договором строку Покупцю у власність нафтопродукти в асортименті та у кількості, що передбачені у Специфікаціях до цього договору, а Покупець зобов`язується прийняти та спалтити за них у порядку та у строки встановлені цим договором і Специфікаціями до нього.

Цей договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє до 31 грудня 2020 року, а в частині розрахунків - до повного виконання заобов`язань (п. 8).

Постачання дизельного палива від ТОВ «Параллель-М ЛТД» підтверджується видатковими накладними та товаро-транспортними накладними, а саме:

13.04.2020 по видатковій накладній №109308, товарно-транспортній накладній №ПМ00-005027 - 4075,05 літрів; 27.04.2020 по видатковій накладній №123103, товарно - транспортній накладній №ПМ00-005741 - 4031,23 літрів; 15.06.2020 по видатковій накладній №175650, товарно - транспортній накладній №ПМ00-008112 - 4160,34 літрів; 23.06.2020 по видатковій накладній №184044, товарно-транспортній накладній №ПМ00-008567 - 6180,55 літрів; 06.08.2020 по видатковій накладній №236732, товарно-транспортній накладній №ПМ00-011423 - 5935,76 літрів; 17.08.2020 по видатковій накладній №248423, товарно-транспортній накладній №ПМ00-012002 - 5874,46 літрів; 02.11.2020 по видатковій накладній №338012, товарно-транспортній накладній №ПМ00-016702 - 6019,97 літрів; 23.11.2020 по видатковій накладній №361785, товарно-транспортній накладній №ПМ00-017881 - 6805,91 літрів.

24 лютого 2020 року між ТОВ «Екойлтрейд» (постачальник) та ТОВ «Склосерівс» (покупець) укладено договір поставки нафтопродуктів №24022020/2.

Відповідно до п. 1.1 Договору Постачальник зобов`язується передати в погоджені строки, а Покупець прийняти і оплатити на умовах, викладених в Договорі, нафтопродукти, іменовані далі за текстом - «Товар», найменування, кількість, ціна яких вказується в накладних документах на Товар, які оформляються на кожну окрему партію Товару.

Договір набирає чинності з дати його укладення та діє до 31 грудня 2020 року, а в частині розрахунків до ії повного проведення (п. 6.1 Договору).

Постачання дизельного палива від ТОВ «Екойлтрейд» підтверджується видатковмим накладними та товаро-транспортними накладними, а саме : 07.05.2020 по товарно-транспортній накладній №345 - 5000 літрів; 16.05.2020 по видатковій накладній№373, товарно-транспортній накладній №373 - 4900 літрів; 01.06.2020 по видатковій накладній №432, товарно-транспортній накладній №432 - 5000 літрів; 08.07.2020 по видатковій накладній №603, товарно-транспортній накладній №603 - 6000 літрів; 27.07.2020 по видатковій накладній №724, товарно-транспортній накладній №724 - 6000 літрів; 27.08.2020 по видатковій накладній №853, товарно-транспортній накладній №853 - 4990 літрів; 02.09.2020 по видатковій накладній №900, товарно-транспортній накладній №900 - 7000 літрів; 16.09.2020 по видатковій накладній №962, товарно-транспортній накладній №962 - 6600 літрів; 29.09.2020 по видатковій накладній №1033, товарно-транспортній накладній №1033 - 7000 літрів; 08.10.2020 по видатковій накладній №1078, товарно-транспортній накладній №1078 - 4600 літрів; 21.10.2020 по видатковій накладній №1108, товарно- транспортній накладній №1108 - 6000 літрів; 13.11.2020 по видатковій накладній №1196, товарно-транспортній накладній №1196 - 5100 літрів; 02.12.2020 по видатковій накладній №1277, товарно-транспортній накладній №1277 - 4880 літрів; 11.12.2020 по видатковій накладній №1315, товарно-транспортній накладній №1315 - 3500 літрів; 16.12.2020 по видатковій накладній №1329, товарно-транспортній накладній №1329 - 3500 літрів.

28 грудня 2020 року ТОВ «Склосервіс» отримало ліцензію на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки №05810414202000958, яка дійсна до 28.12.2025 року, адреса місця зберігання: Україна, 87515, Донецька область, м. Маріуполь, Центральний р-н., вул. Гавань Шмідта, б. 12. Загальна місткість резервуарів, що використовуються для зберігання пального (літри) - 9000.

На підставі направлень від 14.07.2021 року та від 19.07.2021 року посадовими особами Головного управління ДПС у Донецькій області проведена фактична перевірка ТОВ «Склосервіс» та за результатами якої складено Акт про результати фактичної перевірки з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства з питань виробництва, зберігання та обігу пального, контроль за виконанням якого покладений на органи ДПС від 23.07.2021 року № 7673/05/99/19/09/32788010 (далі - Акт).

Актом встановлено порушення ТОВ «Склосервіс» ч. 1 ст. 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва i обігу спирту етилового, коньячного i плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів».

20.08.2021 року ТОВ «Склосервіс» направило на адресу ГУ ДПС у Донецькій області заперечення до акту №7673/05/99/19/09/32788010 від 23.07.2021 року в який просило визнати висновки перевірки, викладені в акті та сам акт перевірки неправомірним та скасувати їх.

На підставі акта первірки №7673/05/99/19/09/32788010 від 23.07.2021 року, 08.09.2021 року Головним управлінням ДПС у Донецькій області складено податкове повідомлення-рішення №9942/05-99-09-01/32788010 на суму 500 000 грн. у зв`язку з порушенням ч. 1, 8 ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва i обігу спирту етилового, коньячного i плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів».

19.08.2022 року адвокатом Шведа А.М. був направлений адвокатський запит до Державної податкової служби України, в якому просив повідомити та надати копію рішення ДПС України за результатами розгляду скарги №77/10 від 05.10.2021 року на податкове повідомлення-рішення №9942/05-99-09-01/32788010 від 08.09.2021 року.

Рішенням Державної податкової служби про результати розгляду скарги ТОВ «Склосервіс» №77/10 від 05.10.2021 року залишено без змін ППР ГУ ДПС у Донецькій області від 08.09.2021 року №9942/05-99-09-01/32788010, а скаргу ТОВ «Склосервіс» - без задоволення.

Не погодившись з рішенням податкового органу, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Так, основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України, регулюються Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» від 19.12.1995 № 481/95-ВР із змінами та доповненнями (далі за текстом - Закон № 481).

У відповідності до статті 16 Закону № 481 контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України. Контроль за дотриманням вимог відповідності матеріально - технічної бази вимогам законодавства до малих виробництв виноробної продукції здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів.

Згідно із пунктом 3 частини 2 статті 6 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» № 222-VШ від 02.03.2015 орган ліцензування для цілей цього Закону за відповідним видом господарської діяльності здійснює контроль за додержанням ліцензіатами вимог ліцензійних умов та за результатами перевірки приймає рішення.

Відповідно до статті 1 Закону № 481 місце зберігання пального визначено, як місце (територія) на якому розташовані споруди та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності, або користування. Зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни або без зміни його фізико-хімічних характеристик.

Статтею 15 Закону № 481 визначено, що зберігання пального здійснюється суб`єктом господарювання всіх форм власності за наявності ліцензій. Суб`єкти господарювання отримають ліцензії на право зберігання пального на кожне місце зберігання пального. Ліцензії на право зберігання пального видаються уповноваженими КМУ органами виконавчої влади за місцем розташування місць зберігання пального терміном на п`ять років.

Законом України від 18.12.2019 № 391-ІХ внесено зміни, зокрема, до статті 15 Закону № 481 та доповнено нормою, яка встановлює, що суб`єкти господарювання що здійснюють зберігання пального, яке не реалізовується іншими і використовується виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки, такі суб`єкти господарювання у заяві зазначають про використання пального для потреб власного споживання чи промислової переробки, загальну місткість резервуарів, що використовуються для зберігання пального, та їх фактичне місце знаходження, а також фактичне місцезнаходження ємностей, що використовуються для зберігання пального.

Фінансова санкція, яка застосовується до суб`єктів господарювання за зберігання пального без наявності ліцензії, визначена абзацом 8 частини 2 статті 17 Закону № 481, а саме, до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії 500 000 гривень.

При цьому, згідно з частиною 22 статті 18 Закону № 481 до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) не застосовується фінансова санкція у вигляді штрафу, передбачена статті 17 цього Закону, у разі зберігання пального до 31 березня 2020 року без наявності відповідної ліцензії.

Отже, суб`єктам господарювання, які здійснюють зберігання пального, з 01.04.2020 для уникнення фінансової санкції необхідно провадити зазначений вид діяльності виключно за наявності відповідних ліцензій.

Статтею 1 Закону № 481/95-ВР надано визначення поняттям, зокрема:

зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик;

місце зберігання пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування.

Однак, Закон № 481/95-ВР не визначає, що саме розуміється під власним споживанням пального, а так само, під поняттям «споруди», «обладнання», «ємності». При цьому, якщо загальні визначення понять «споруда» та «обладнання» є більш чітко окресленими, то поняття «ємність» таким не є і за загальним правилом охоплює абсолютно усі споруди, обладнання, резервуари чи інші пристрої, які мають щонайменшу місткість, до яких можна віднести і паливні баки автомобілів, обладнання, пристроїв. Тому застосування такого поняття в абсолютному значенні у Законі № 481/95-ВР робить його вимоги непередбачуваними для суспільства, позаяк, кожен суб`єкт господарювання, який придбав пальне і використовує його, зобов`язаний отримати ліцензію на зберігання пального, що, однак, суперечить правовому змісту запровадження державою вимог щодо ліцензування діяльності зі зберігання пального, метою чого було, зокрема, підвищення контролю за обігом пального не тільки у розрізі суб`єктів господарювання, які займаються такою діяльністю, але й місць, на яких провадиться діяльність зі зберігання пального.

У зв`язку з тим, що Закон № 481/95-ВР не дає чіткого розуміння, які саме місця слід вважати місцем зберігання пального, на кожне з яких суб`єкт господарювання зобов`язаний отримати ліцензію, суд вважає, що задля вирішення спірного у цій справі питання підлягають врахуванню норми ПК України, які надають визначення поняттям, пов`язаним з обігом пального, зокрема, й місць його зберігання.

Згідно з підпунктом 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 ПК України акцизний склад - це приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Не є акцизним складом, зокрема: б) приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб`єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.

Критерій, визначений цим підпунктом, щодо загальної місткості ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не застосовується до ємностей суб`єктів господарювання, які є розпорядниками хоча б одного акцизного складу;

в) приміщення або територія незалежно від загальної місткості розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального, власником або користувачем яких є суб`єкт господарювання - платник єдиного податку четвертої групи, який отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 10000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам;

г) паливний бак як ємність для зберігання пального безпосередньо в транспортному засобі або обладнанні чи пристрої;

ґ) приміщення або територія, у тому числі платника податку, де зберігається або реалізується виключно пальне у споживчій тарі ємністю до 5 літрів включно, отримане від виробника або особи, яка здійснила його розлив у таку тару.

Відповідно до підпункту 14.1.6-1 пункту 14.1 статті 14 ПК України акцизний склад пересувний - транспортний засіб (автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний, магістральний трубопровід), на якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий на митній території України.

Транспортний засіб набуває статусу акцизного складу пересувного протягом періоду його використання для:

а) переміщення в ньому митною територією України пального або спирту етилового, що реалізується (крім пального або спирту етилового, що переміщується митною територією України прохідним транзитом або внутрішнім транзитом, визначеним підпунктом "а" пункту 2 частини другої статті 91 Митного кодексу України);

б) зберігання в ньому пального або спирту етилового на митній території України;

в) ввезення пального або спирту етилового на митну територію України, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229 цього Кодексу.

Транспортний засіб, в якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий, право власності на які належить декільком розпорядникам акцизного складу пересувного, є декількома акцизними складами пересувними, кількість яких дорівнює кількості власників пального або спирту етилового, що переміщується та/або зберігається в такому транспортному засобі.

Транспортний засіб, в якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий, право власності на які переходить від одного суб`єкта господарювання до іншого, вважається іншим акцизним складом пересувним.

Не є акцизним складом пересувним:

транспортний засіб, що використовується суб`єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу та платником акцизного податку, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки;

паливний бак транспортного засобу.

При цьому, відповідно до підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 ПК України реалізація пального або спирту етилового для цілей розділу VI цього Кодексу - будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного: до акцизного складу; до акцизного складу пересувного; для власного споживання чи промислової переробки; будь-яким іншим особам.

Не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України:

у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками;

при використанні пального суб`єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизного складу/акцизного складу пересувного, що передано (відпущено, відвантажено) платником акцизного податку таким суб`єктам господарювання виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки.

До власного споживання також відносяться операції із заправлення пальним за договорами підряду при одночасному виконанні таких умов:

а) замовники за договорами підряду не здійснюють реалізацію пального іншим особам, крім реалізації бензолу поза межами митної території України в митному режимі експорту;

б) заправлення здійснюється в паливний бак машин, механізмів, техніки та обладнання для агропромислового комплексу, паливний бак транспортних засобів спеціального призначення або паливний бак спеціального обладнання чи пристрою, які: призначені для виконання робіт на землях сільськогосподарського або лісового призначення, на землях, наданих гірничим підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, а також для виконання робіт з будівництва доріг; належать іншим особам; виконують роботи протягом строку дії договору підряду виключно на зазначених у цьому пункті землях, що перебувають у власності або користуванні замовника;

в) транспортні засоби, що здійснюють заправлення в паливний бак машин, механізмів, техніки та обладнання для агропромислового комплексу, у паливний бак транспортних засобів спеціального призначення або в паливний бак спеціального обладнання чи пристрою, зазначені в підпункті "б" цього підпункту, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з такого транспортного засобу.

Згідно з підпунктами 14.1.224, 14.1.224-1 ПК України розпорядник акцизного складу суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або суб`єкт господарювання - платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу.

Розпорядник акцизного складу пересувного суб`єкт господарювання - платник акцизного податку, який є власником пального або здійснює діяльність з виробництва спирту етилового та який з використанням транспортного засобу незалежно від того, кому належить такий транспортний засіб: реалізує або зберігає пальне або спирт етиловий; ввозить пальне на митну територію Україні, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229 цього Кодексу.

При переході від одного суб`єкта господарювання до іншого права власності на пальне або спирт етиловий, що переміщується та/або зберігається у транспортному засобі, відбувається зміна розпорядника акцизного складу пересувного.

Не є розпорядником акцизного складу пересувного суб`єкт господарювання (перевізник, експедитор), який здійснює транспортування пального або спирту етилового.

Системний аналіз наведених норм ПК України та Закону № 481/95-ВР у їх взаємозв`язку дають підстави для формулювання такого правового висновку. Зберігання пального нерозривно пов`язане із наявністю у суб`єкта господарювання споруд та/або обладнання, та/або ємностей, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування (місця зберігання пального). Наявність у суб`єкта господарювання обов`язку з отримання ліцензії на право здійснення діяльності зі зберігання пального, яка опосередковується придбанням та використанням суб`єктом господарювання пального для задоволення своїх власних виробничих потреб при провадженні його господарської діяльності (не пов`язаної з метою отримання доходу від зберігання пального як виду економічної діяльності) залежить саме від наявності у суб`єкта господарювання місця зберігання пального, яке за своїми ознаками (характеристиками) відповідає визначенню «акцизного складу» та/або «акцизного складу пересувного», незалежно від того чи зареєстрований такий суб`єкт платником акцизного податку, розпорядником акцизного складу та/або наявністю підстав для реєстрації такого місця як акцизного складу. Відповідно, у випадку, якщо наявне у суб`єкта господарювання місце зберігання пального відповідає ознакам, які ПК України встановлює як виключення з визначення «акцизного складу» та/або «акцизного складу пересувного», такий суб`єкт не має обов`язку отримувати ліцензію на право зберігання пального у такому місці.

Отже, для оцінки наявності в діях суб`єкта господарювання складу правопорушення у вигляді здійснення діяльності зі зберігання пального без отримання відповідної ліцензії, з`ясуванню підлягають місце та спосіб його зберігання, мета придбання, технічні характеристики використаних для цього споруд (обладнання, ємностей), обсяги споживання, закупівлі та обставини використання пального. Ці обставини складають об`єктивну та суб`єктивну сторони правопорушення.

Таким чином, для оцінки наявності в діях суб`єкта господарювання складу правопорушення у вигляді здійснення діяльності зі зберігання пального без отримання відповідної ліцензії, з`ясуванню підлягають місце та спосіб його зберігання, мета придбання, технічні характеристики використаних для цього споруд (обладнання, ємностей), обсяги споживання, закупівлі та обставини використання пального. Сам по собі факт наявності «на балансі» у суб`єкта господарювання невикористаного пального не є достатньою обставиною для його кваліфікації як зберігання пального без отримання відповідної ліцензії.

Подібна правова позиція щодо визначення випадків та критеріїв, за яких у суб`єкта господарювання виникає обов`язок отримати ліцензію на право зберігання пального, була предметом дослідження Верховного Суду у постанові від 31 травня 2022 року (справа № 540/4291/20).

Згідно зі встановленими обставинами у цій справі, ТОВ «Склосервіс» здійснює діяльність формування та оброблення листового скла, виготовлення виробів із бетону для будівництва будівництво інших споруд, н.в.і.у.. З метою провадження своєї діяльності ТОВ «Склосервіс» придбаває і використовує пальне, яке зберігається в паливних баках відповідної техніки яка є в наявності у підприємства. Відповідне повідомлення форми 20-ОПП про об`єкти, через які провадиться діяльність позивач подав до ГУ ДПС у встановленому законом порядку.

Судом встановлено, що протягом спірного періоду з 01.04.2020 по 27.12.2020 ТОВ «Склосервіс» купувало у постачальників ТОВ «ПАРАЛЛЕЛЬ-М ЛТД» та ТОВ «ЕКОЙЛТРЕЙД» дизельне паливо для забезпечення виробничої експлуатації власного автопарку, яке заправляло безпосередньо від постачальників у паливні баки власних транспортних засобів та зберігало паливо у баках протягом виробничої експлуатації транспорту.

Позивач є кінцевим споживачем придбаного у ТОВ «Параллель - М ЛТД» та ТОВ «ЕКОЙЛТРЕЙД» дизельного пального, яке використовується виключно для власних потреб (іншого ГУ ДПС у Донецькій області не доводило).

За своїм змістом такі місця зберігання пального відповідають ознакам, які ПК України встановлює як винятки з понять «акцизний склад» та/або «акцизний склад пересувний»: паливний бак транспортного засобу. За таких обставин, підстави вважати, що діяльність ТОВ «Склосервіс» підпадає під визначення «зберігання пального», яка підпадає під вимоги ліцензування у розумінні Закону №481/95-ВР відсутні, відповідно, позивач не мав обов`язку отримувати ліцензію для здійснення такої діяльності.

Крім того, суд звертає увагу, що перевірка дотримання вимог Закону №481/95-ВР здійснюється податковими органами шляхом проведення фактичних перевірок, за результатами якої у випадку встановлення порушення норм цього Закону, складається акт перевірки, який згідно з усталеною позицією Верховного Суду є носієм доказової інформації про виявлені контролюючим органом порушення вимог законодавства суб`єктами господарювання, документом, на підставі якого приймається відповідне рішення контролюючого органу.

Діяльність суб`єкта господарювання зі зберігання пального у місці, яке не підпадає під винятки, передбачені статтею 15 Закону №481/95-ВР та ПК України, без наявності відповідної ліцензії утворює склад правопорушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафних санкцій в сумі 500000 грн. Такі штрафні санкції застосовуються податковим органом у випадку виявлення під час проведення фактичної перевірки складу податкового правопорушення, передбаченого Законом №481/95-ВР, що має бути зафіксовано у відповідному акті перевірки.

Під час розгляду справ, пов`язаних із притягненням суб`єктів господарювання до відповідальності за таке правопорушення, предметом доказування є саме підтвердження або спростування виявлених та зафіксованих в акті перевірки порушень вимог Закону №481/95-ВР, в якому має бути чітко зазначено, в чому полягає порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства, яких саме норм та на підставі яких обставин ґрунтується цей висновок.

Дослідивши Акт перевірки від 23.07.2021 року № 7673/05/99/19/09/32788010 суд встановив, що у ньому зафіксовано обставини виключно придбання позивачем пального у ТОВ «ПАРАЛЛЕЛЬ-М ЛТД» та ТОВ «ЕКОЙЛТРЕЙД». Однак, безпосередньо в Акті перевірки ГУ ДПС не зазначило відомостей про місце зберігання пального. Поряд з цим в Акті перевірки не відображено і спосіб його зберігання, технічні характеристики використаних для цього споруд (обладнання, ємностей).

Враховуючи, що у спорах про правомірність застосування штрафних санкцій за зберігання пального без наявності відповідної ліцензії основним і вирішальним предметом доказування є підтвердження або спростування обставин саме факту здійснення суб`єктом господарювання діяльності зі зберігання пального, а не його придбання, суд вважає, що невстановлення під час фактичної перевірки обставин здійснення позивачем діяльності зі зберігання пального, часу цієї діяльності та місця, у якому пальне зберігалося, унеможливлює визнання правомірним застосування штрафних санкцій за зберігання пального без наявності ліцензії.

Отже, суд дійшов висновку, що надані ГУ ДПС у Донецькій області матеріали фактичної перевірки також не дають підстав вважати, що саме за правопорушення, яке полягає у здійсненні діяльності зі зберігання пального позивача притягнуто до відповідальності.

За приписами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з частиною 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на встановлені у справі обставини суд дійшов висновку про недоведеність податковим органом факту зберігання позивачем пального без отримання ліцензії, а отже, не довів наявності підстав для застосування штрафних санкцій спірним податковим повідомленням-рішенням від д 08 вересня 2021 року № 9942/05-99-09-01/32788010, через що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

З огляду на наведене вище, суд дійшов висновку про повне задоволення позовних вимог.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є субєктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань субєкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що позов задоволено, то витрати на судовий збір у розмірі 6000,00 грн. підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області.

Керуючись ст. ст. 2-15, 31-32, 72-80, 160-161, 168, 171, 173-183, 192-198, 210, 223-225, 227-229, 241-246, 250-251, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СКЛОСЕРВІС» до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення від 08 вересня 2021 року № 9942/05-99-09-01/32788010 про сплату штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у сумі 500000 грн. - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення від 08 вересня 2021 року № 9942/05-99-09-01/32788010 про сплату штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у сумі 500 000 гривень.

Стягнути з рахуноку бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області (місцезнаходження: Донецька область, м. Маріуполь, вул.. Італійська, б. 59; код ЄДРПОУ 44070187) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СКЛОСЕРВІС» (місцезнаходження: Донецька область, м. Маріуполь, вул. Гавань Шмідта, б. 12; код ЄДРПОУ 32788010) витрати зі сплати судового збору у розмірі 6000 (шість тисяч) гривень.

Повний текст рішення складено та підписано 09 жовтня 2023 року..

Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі застосування судом ч.3ст.243 КАС України зазначений строк обчисоюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття поставнови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи можуть отримати інформацію по справі на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет (веб-адреса сторінки:http://court.gov.ua/).

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя М.М. Крилова

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.09.2023
Оприлюднено11.10.2023
Номер документу114022109
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —200/4408/22

Ухвала від 08.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 02.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 15.01.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Постанова від 15.01.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 10.01.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 14.12.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Рішення від 28.09.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Крилова М.М.

Рішення від 28.09.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Крилова М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні