Рішення
від 09.10.2023 по справі 420/16337/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/16337/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 жовтня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Танцюри К.О., розглянувши у письмовому провадженні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ОСАРА до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ОСАРА до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання противоправним та скасування податкових повідомлень рішень Головного управління ДПС в Одеській області від 03.03.2023 року №3248/15-32-07-06 та №3246/15-32-07-06.

Ухвалою суду від 10.07.2023 відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

В обґрунтування позовних вимог позивач у позовній заяві зазначив, що не погоджується із прийняттям податкових повідомлень рішень Головного управління ДПС в Одеській області від 03.03.2023 року №3248/15-32-07-06 та №3246/15-32-07-06 та просить суд їх скасувати. Позивач вказав, що під час перевірки відповідачем встановлено ряд порушень Товариства з обмеженою відповідальністю ОСАРА, з якими, як вказав позивач, Товариство не погоджується та вважає безпідставними. Так, як зазначив позивач, ведення «режиму програмування» на РРО не є сферою роботи позивача, адже у нього відсутні спеціальні знання для здійснення програмування, адже технічне обслуговування (втому числі і програмування) здійснює ТОВ «ФІРМА «ТОРГТЕХНІКА 98». Також позивач вважає, що не зрозуміло яким чином із вказаним порушенням пов`язаний фіскальний чек від 01.01.2023 №43001, що свідчить про формальний підхід до написання акту перевірки. Позивач зазначив, що ТОВ «ОСАРА» у відповідності до п. 1 ст.З Закону №265, проводить розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій, що підтверджують виконання розрахункових операцій та з незрозумілих причин, через помилку РРО (системний збій), при проведені розрахункової операції при продажі однієї пляшки коньяку «Шабо 1788» 0,25л. роздруковано та видано фіскальний чек з відсутністю цифрового коду марки акцизного податку на алкогольний напій, відповідні обставини відбулися без умисних дій працівників ТОВ «ОСАРА» та розрахункові операції ТОВ «ОСАРА» відбуваються у передбаченому законом порядку. Позивач вказав, що інспекторами при проведені перевірки було зроблено висновки про продаж товарів з порушенням на суму 217 179, 5 грн, при цьому відсутнє зазначення номенклатури товару, ціни, кількості та докази на підтвердження такої продажі в такій кількості та Головним управлінням ДПС в Одеській області не було здійснено додаткових заходів в частині здійснення запитів щодо надання документів для правильного, повного та законного встановлення порушення, які в подальшому вплинули на винесення податкових повідомлень-рішень щодо донарахування. Також, як зазначив позивач, разом з актом перевірки платнику не надавався додаток №3 і відповідно не зрозуміло про які дані фіскальних чеків було визначено у зазначеному порушені. Позивач вказав, що ТОВ«ОСАРА» при проведені перевірки було надано усі документи які були витребувані інспекторами, а в акті перевірки не зазначено які саме прибуткові накладні або банківські виписки було потрібно, по яким товарам, за який період або по яким операціям.

25.07.2023 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву у якому представник відповідач зазначив, що не погоджується із позовними вимогами ТОВ«ОСАРА» та просить суд задовольнити позов у повному обсязі. Відповідач наголосив, що за результатом перевірки складено акт про результати фактичної перевірки від 10.02.2023 №2036/15/53/РРО/40932317 та встановлено порушення: -п. 1, 2, 11, 12 ст. З Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (зі змінами та доповненнями) (далі - Закон № 265); -п. 85.2 ст. 85 ПК України. Так, представник відповідача вказав, що перевіркою встановлено наступне: проведення розрахункової операції при продажі підакцизної продукції через РРО без використання режиму програмування та зазначення кодів товарної підкатегорії згідно УКТ ЗЕД (фіск, чек від 01.01.2023 року № 43001); при проведенні розрахункової операції через РРО при продажу 1 пляшки коньяку «Шабо 1788» 0,25 л на суму 121,50 грн роздруковано та видано документ, який не відповідає встановленій формі, а саме у фіскальному чеку від 01.02.2023 року № 0000044365 відсутні обов`язкові реквізити цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольний напій; встановлено порушення оформлення форми та змісту розрахункових документів, а саме: у фіск, чеках відсутній обов`язковий реквізит - штриховий код марки акцизного податку на алкогольні напої (згідно додатку). Сума продажу підакцизної продукції із зазначеним порушенням протягом січня 2022 - лютого 2023 року складає 217 179,50 грн; порушено порядок ведення обліку товарів за місцем продажу (зберігання) підакцизних товарів. Згідно відомості фактичних залишків запасів встановлено надлишки на загальну суму 16 494, 00 грн; до перевірки не надано документи, які стосуються предмету перевірки, а саме: прибуткові накладні, банковські виписки. За результатами розгляду матеріалів перевірки ГУ ДПС в Одеській області винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 03.03.2023 року № 3248/15-32- 07-06 на суму штрафних санкцій 347 484, 75 грн та №3246/15-32-07-06 на суму штрафних санкцій 1 020,00 грн. Відповідач, посилаючись на норми діючого законодавства та те, що позивачем не було надано до контролюючого органу документів на підтвердження обліку та походження товарів, в той час, як на початку перевірки було надано лист-запит на надання відповідних документів в порядку п. 85.2 ст.85ПК України, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

03.08.2023 до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив у якій представник зазначив, що, на думку позивача, Головне управління ДПС в Одеській області помилково зазначає про надання позивачу права надати документи, які були пов`язані з проведенням перевірки з огляду на наступне. У поясненнях (які наданні у додатках до відзиву) представник ТОВ «ОСАРА» зазначила про наявність за іншою адресою документів ТОВ «ОСАРА» які підтверджують облік товарно-матеріальних цінностей. В акті перевірки викладено, що фактична перевірка відбувається за адресою перевірки магазину (м. Одеса, пр.-т. Гагаріна, 19-а, приміщення 11а), але ТОВ «ОСАРА» має в наявності декілька магазинів та адреса державної реєстрації суб`єкта відміна від адреси магазинів (м. Одеса, вул. Транспортна, буд. 5/1). Всупереч зазначеного, як вказав представник позивача, ревізорами-інспекторами не було взяті відповідні обставини до уваги та не було здійснено додаткових заходів (в частині здійснення запитів, витребування документів або надання часу для надання документів) для повного та всебічного проведення перевірки. Як зазначив позивч, ТОВ «ОСАРА» має документи, які пов`язані з проведенням перевірки у повному обсязі, такі документи були у наявності при проведені перевірки та надані до суду.

Дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.

У період з 01.02.2023 по 09.02.2023 Головним управлінням ДПС в Одеській області проведено фактичну перевірку ТОВ «ОСАРА» (податкова адреса Одеська обл., Приморський р-н., вул. Транпсортна 5/1) за адресою господарського об`єкту м.Одеса, проспект Гагаріна 19-А, на підставі наказу №536-п від 31.01.2023 «Про проведення фактичної перевірки ТОВ «ОСАРА», за результатами якої складено акт від 09.02.2023(зареєстрований 10.02.2023 за №2036/15/53/РРО/40932317)(а.с.175-177 т.1).

У ході перевірки встановлено наступні порушення ТОВ «ОСАРА»:

-проведення розрахункової операції при продажі підакцизної продукції через РРО без використання режиму програмування та зазначення кодів товарної підкатегорії згідно УКТ ЗЕД (фіск, чек від 01.01.2023 року № 43001);

- при проведенні розрахункової операції через РРО при продажу 1 пляшки коньяку «Шабо 1788» 0,25 л на суму 121,50 грн роздруковано та видано документ, який не відповідає

встановленій формі, а саме у фіскальному чеку від 01.02.2023 №0000044365 відсутні обов`язкові реквізити цифрового коду марки акцизного податку на алкогольний напій;

-встановлено порушення оформлення форми та змісту розрахункових документів, а саме: у фіскальних чеках відсутній обов`язковий реквізит - штриховий код марки акцизного податку на алкогольні напої (згідно додатку №3). Сума продажів із зазначеним порушенням складає 217179,50грн;

-порушено порядок ведення обліку товарів за місцем продажу (зберігання) підакцизних товарів. Згідно відомості фактичних залишків запасів встановлено надлишки на загальну суму 16 494, 00 грн;

-до перевірки не надано документи, які стосуються предмету перевірки, а саме: прибуткові накладні, банковські виписки.

За результатами проведеної перевірки Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкові повідомлення -рішення від 03.03.2023:

-№3248/15-32-07-06, яким за встановлені порушення п. 1, 2, 11,12 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» застосовано штрафні санкції у розмірі 347 484,75 грн.(а.с.172 т.1);

- №3246/15-32-07-06, яким за встановлене порушення п.п. 85.2 ст.85 Податкового кодексу України застосовано штрафні санкції у розмірі 1020,00грн(а.с.173 т.1).

Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з підпунктами 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Пунктом 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до п.п. 75.1.3. п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Відповідно до приписів п.п.54.3.3. п.54.3 ст.54 Податкового кодексу України згідно з податкови та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначені Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року№ 265/95-ВР.

Відповідно до ст.2 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» розрахунковий документ - це документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, чи заповнений вручну.

Статтею 8 Закону № 265 передбачено, зокрема, що форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов`язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

На виконання приписів цієї норми прийнято Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 р. № 13, пунктом 2 Розділу II якого передбачено обов`язкові реквізити для фіскального чека.

Відповідно до пункту 1 розділу II Положення № 13 фіскальний касовий чек на товари (послуги) (далі - фіскальний чек) - розрахунковий документ/електронний розрахунковий документ, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ), реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій при проведенні розрахунків за продані товари (надані послуги).

Пунктом 2 розділу II Положення № 13 встановлено, що фіскальний чек має містити такі обов`язкові реквізити: найменування суб`єкта господарювання (рядок 1); назва господарської одиниці - найменування, яке зазначене в документі на право власності або користування господарською одиницею і відповідає довіднику "Типи об`єктів оподаткування" та повідомлене ДПС формою 20-ОПП (рядок 2); адреса господарської одиниці - адреса, яка зазначена в документі на право власності чи користування господарською одиницею (назва населеного пункту, назва вулиці, номер будинку/офісу/квартири) та повідомлена ДПС формою 20-ОПП (рядок 3); для СГ, що зареєстровані як платники ПДВ,- індивідуальний податковий номер платника ПДВ, який надається згідно з Кодексом; перед номером друкуються великі літери "ПН" (рядок 4); для СГ, що не є платниками ПДВ,- податковий номер або серія та номер паспорта / номер ID картки (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відповідну відмітку в паспорті), перед яким друкуються великі літери "ІД" (рядок 5); якщо кількість придбаного товару (обсяг отриманої послуги) не дорівнює одиниці виміру, - кількість, вартість одиниці виміру придбаного товару (отриманої послуги) (рядок 6); код товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством) (рядок 7); цифрове значення штрихового коду товару (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством, а у разі непередбачення - за бажанням платника) (рядок 8); цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством) (рядок 9) назва товару (послуги), вартість, літерне позначення ставки ПДВ (рядок 10); ідентифікатор еквайра та торгівця або інші реквізити, що дають змогу їх ідентифікувати (рядок 11); ідентифікатор платіжного пристрою (рядок 12); сума комісійної винагороди (у разі наявності) (рядок 13); вид операції (рядок 14); реквізити електронного платіжного засобу (платіжної картки), допустимі правилами безпеки платіжної системи, перед якими друкуються великі літери "ЕПЗ" (рядок 15); напис "ПЛАТІЖНА СИСТЕМА" (найменування платіжної системи, платіжний інструмент якої використовується, код авторизації або інший код, що ідентифікує операцію в платіжній системі та/або код транзакції в платіжній системі, значення коду) (рядок 16); підпис касира (якщо це передбачено правилами платіжної системи), перед яким друкується відповідно напис "Касир" (рядок 17); підпис держателя електронного платіжного засобу (платіжної картки) (якщо це передбачено правилами платіжної системи) в окремих рядках, перед якими друкуються відповідно написи "Касир" та "Держатель ЕПЗ" (рядок 18); позначення форми оплати (готівкою, електронним платіжним засобом, у кредит, тощо), суму коштів за цією формою оплати та валюту операції (рядок 19); загальна вартість придбаних товарів (отриманих послуг) у межах чека, перед якою друкується слово "СУМА" або "УСЬОГО" (рядок 20); для СГ, що зареєстровані як платники ПДВ,- окремим рядком літерне позначення ставки ПДВ, розмір ставки ПДВ у відсотках, загальну суму ПДВ за всіма зазначеними в чеку товарами (послугами), на початку рядка друкуються великі літери "ПДВ" (рядок 21); для СГ роздрібної торгівлі, що здійснюють реалізацію підакцизних товарів та зареєстровані платниками акцизного податку (СГ, що зареєстровані платниками іншого податку, крім ПДВ),- окремим рядком літерне позначення, розмір ставки такого податку, загальна сума такого податку за всіма зазначеними в чеку товарами (послугами), на початку рядка друкується назва такого податку (рядок 22). У реквізиті "Акцизний податок" його назва наводиться згідно з Кодексом. За потреби дозволяється використовувати скорочення; заокруглення (рядок 23); до сплати (рядок 24); фіскальний номер касового чека / фіскальний номер електронного касового чека, дату (день, місяць, рік) та час (година, хвилина, секунда) проведення розрахункової операції (рядок 25); QR-код, який містить у собі код автентифікації повідомлення (МАС) цього чеку, дату і час здійснення розрахункової операції, фіскальний номер касового чека/фіскальний номер електронного касового чека, суму розрахункової операції, фіскальний номер РРО / фіскальний номер ПРРО) (рядок 26); для касового чека, що створюється програмним реєстратором розрахункових операцій: позначку щодо режиму роботи (офлайн/онлайн), в якому створений касовий чек програмним реєстратором розрахункових операцій (рядок 27), контрольне число, сформоване в режимі офлайн (рядок 28); заводський номер реєстратора розрахункових операцій, перед яким друкуються великі літери "ЗН". Заводський номер для програмних реєстраторів розрахункових операцій не зазначається (рядок 29); фіскальний номер реєстратора розрахункових операцій, перед яким друкуються великі літери "ФН" або фіскальний номер програмного реєстратора розрахункових операцій, перед яким друкуються великі літери "ФН ПРРО" (рядок 30); напис "ФІСКАЛЬНИЙ ЧЕК" та графічне зображення найменування або логотипу виробника (рядок 31).

Встановлені у Положенні №13 вимоги до змісту розрахункових документів визначають обов`язкові реквізити розрахункових документів/електронних розрахункових документів. У разі відсутності в документі хоча б одного з обов`язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не приймається як розрахунковий (пункт 3 розділу І Положення № 13).

Відповідно до положень п. 1, 3, 11, 12 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов`язані:

- проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок. Використання програмних реєстраторів розрахункових операцій при оптовій та/або роздрібній торгівлі пальним забороняється;

- застосовувати реєстратори розрахункових операцій, що включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з додержанням встановленого порядку їх застосування;

- проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій та/або через програмні реєстратори розрахункових операцій для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при роздрібній торгівлі алкогольними напоями;

- вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку. Порядок та форма обліку товарних запасів для фізичних осіб - підприємців, у тому числі платників єдиного податку, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. При цьому суб`єкт господарювання зобов`язаний надати контролюючим органам на початок проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), що підтверджують облік та походження товарних запасів (зокрема, але не виключно, документи щодо інвентаризації товарних запасів, документи про отримання товарів від інших суб`єктів господарювання та/або документи на внутрішнє переміщення товарів), які на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті).

Згідно із положенням п.1 ст.17 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» за порушення вимог цього Закону до суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у разі встановлення в ході перевірки факту: проведення розрахункових операцій з використанням реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг); непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи; невидача (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об`єкті такого суб`єкта господарювання: 100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше; 150 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення.

Відповідно до положень п.7 ст.17 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» за порушення вимог цього Закону до суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у таких розмірах триста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій без використання режиму програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості.

Статтею 20 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» встановлено, що до суб`єктів господарювання, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, та/або не надали під час проведення перевірки документи, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті), за рішенням контролюючих органів застосовується фінансова санкція у розмірі вартості таких товарів, які не обліковані у встановленому порядку, за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість (крім тих, які здійснюють діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).

З аналізу вказаних норм вбачається, що Закон № 265/95-ВР встановлює безпосередній зміст обов`язку суб`єктів господарювання і порядок його виконання, а Положення № 13 - форму його реалізації (форму і зміст документів, які є складовими звітності).

Водночас, суб`єкт господарювання зобов`язаний надати покупцю товара розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі.

При цьому, суд зазначає, що відсутність такого реквізиту у фіскальному чеку на товари (послуги), виданому суб`єктом господарювання - платником акцизного податку, як відсутність цифрового коду марки акцизного податку на алкогольний напій, штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напою позбавляє такий документ статусу розрахункового, відповідно, створення і роздрукування, а так само видача покупцеві документу з таким недоліком не може вважатися належним виконанням обов`язку, встановленого статтею 3 Закону №265/95-ВР.

Як встановлено контролюючим органом та підтверджено матеріалами справи,

ТОВ «ОСАРА» проведено розрахункові операції при продажі підакцизної продукції через РРО без використання режиму програмування та зазначення кодів товарної підкатегорії згідно УКТ ЗЕД (фіск, чек від 01.01.2023 року № 43001); при проведенні розрахункової операції через РРО при продажу 1 пляшки коньяку «Шабо 1788» 0,25 л на суму 121,50 грн роздруковано та видано документ, який не відповідає встановленій формі, а саме у фіскальному чеку від 01.02.2023 №0000044365 відсутні обов`язкові реквізити цифрового коду марки акцизного податку на алкогольний напій (а.с.182); встановлено порушення оформлення форми та змісту розрахункових документів, а саме: у фіскальних чеках відсутній обов`язковий реквізит - штриховий код марки акцизного податку на алкогольні напої (згідно додатку №3). Сума продажів із зазначеним порушенням складає 217179,50грн.

Посилання позивача на те що при проведенні розрахункової операції через РРО при продажу 1 пляшки коньяку «Шабо 1788» 0,25 л на суму 121,50 грн роздруковано та видано документ, який не відповідає встановленій формі, оскільки з незрозумілих причин виникла помилка, суд не приймає до уваги, оскільки зазначене не звільняє позивача від відповідальності за порушення обов`язку видання розрахункового документу встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції. Доказів технічного збою до суду не надано.

Разом з тим, суд не приймає до уваги посилання позивача на те, що ведення «режиму програмування» на РРО не є сферою роботи позивача, оскільки саме на суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції покладено обов`язок проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій та/або через програмні реєстратори розрахункових операцій для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД.

Також, суд не приймає до уваги посилання позивача на те, що відповідачем з незрозумілих причин було зроблено висновок про продаж товарів з порушенням на суму 217 179,50 грн., оскільки в матеріалах справи міститься таблиця продажу товарів позивача, із зазначенням товару, найменування, кількості та суми товару, щодо якого встановлено порушення за спірний період(184-244 т.1).

Поряд з цим, на спростування вищевикладених встановлених податковим органом порушень, відповідачем не надано жодних доказів.

Щодо встановленого під час перевірки порушення: порядку ведення обліку товарів за місцем продажу (зберігання) підакцизних товарів (згідно відомості фактичних залишків запасів встановлено надлишки на загальну суму 16 494, 00 грн та того, що до перевірки не надано документи, які стосуються предмету перевірки, а саме: прибуткові накладні, банковські виписки, суд зазначає наступне.

Згідно із положенням п.п.85.1, 85.2 ст.85 Податкового кодексу України забороняється витребування документів від платника податків будь-якими посадовими (службовими) особами контролюючих органів у випадках, не передбачених цим Кодексом. Платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки. При цьому великий платник податків на запит контролюючого органу зобов`язаний також надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" копії таких документів, що створюються ним в електронній формі з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту.

Судом встановлено, що перед початком проведенням перевірки, перевіряючі Головного управління ДПС в Одеській області вручили керівнику ТОВ «Осара» лист у якому зазначено про необхідність надати документи за перевіряємий період для проведення фактичної перевірки, призначеної наказом від 30.01.2023 №536п, а саме: реєстраційні документи на РРО, довідка про опломбування РРО; ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами (ліцензії на інші види діяльності); довідка про державну реєстрацію потужності; книгу обліку розрахункових операцій; розрахункові книжки; контрольні стрічки (в електроному вигляді); прибуткові накладні на підакцизний товар, які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті); касову книгу підприємства, прибуткові та видаткові касові ордери, відомості на виплату заробітної плати;табеля робочого часу; наказ та розрахунок про встановлення ліміту залишку готівки в касі, у разі відсутності довідку про не встановлення ліміту; книгу обліку доходів; товарний звіт на останню звітну дату; зворотно-сальдова відомість по рах. 28 (26), 301, 311, 372 (звіти працівників щодо витрачання підзвітних сум з підтверджуючими витрати розрахунковими документами; трудові договори на найманих працівників; договір оренди (суборенди); копії наказів на призначення керівників та працівників; залишки товарно-матеріальних цінностей на останню звітну дату перевірки; банківські виписки, копії паспорту та коду (керівника, бухгалтера, працівника).

Як свідчать матеріали справи, під час проведення перевірки представником товариства було надано пояснення начальнику Головного управління ДПС в Одеській області про те, що накладні, які підтверджують облік товарно матеріальних цінностей за адресою: пр. Гагаріна 19а відсутні на місці, так як знаходяться в офісі за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.248 т.1).

З вищевказаного вбачається, що позивачем до початку перевірки надавались документи за перевіряємий період для проведення фактичної перевірки, призначеної наказом від 30.01.2023 №536п за вимогою контролюючого органу, однак під час фактичної перевірки встановлено, що до перевірки не надано усі документи, зокрема прибуткові накладні та банківські виписки, які підтверджують облік товарно матеріальних цінностей, викладених в додатку 3 до перевірки (а.с.178-179 т.1).

Разом з тим, суд враховує, що після надання пояснень товариства щодо місця знаходження документів, необхідність в яких виникла вже під час перевірки, контролюючий орган не скористався можливістю додаткового витребування документів, з метою проведення повної та всебічної перевірки, спростування та/або підтвердження наявності усіх документів, що підтверджують облік товарно матеріальних цінностей та прийшов до передчасного висновку щодо порушення ведення обліку підакцизних товарів.

В той же час, позивачем надано до суду банківські виписки та видаткові накладні за період проведеної перевірки (а.с.30-149 т.1), що спростовує встановлені під час перевірки порушення порядку ведення обліку товарів за місцем продажу (зберігання) підакцизних товарів.

З урахуванням вищевикладеного, суд приходить до висновку про безпідставність встановленого контролюючим органом порушення: порядку ведення обліку товарів за місцем продажу (зберігання) підакцизних товарів( згідно відомості фактичних залишків запасів встановлено надлишки на загальну суму 16 494, 00 грн) та не наданння документів, які стосуються предмету перевірки, а саме: прибуткові накладні, банковські виписки.

За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна надати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 03.03.2023 №3246/15-32-07-06, яким за встановлене порушення п.п. 85.2 ст.85 Податкового кодексу України застосовано штрафні санкції у розмірі 1020,00грн. та податкового повідомлення - рішення від 03.03.2023 №3246/15-32-07-06 в частині застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 16494 грн., за порушення п.20 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У зв`язку з викладеним, суд вважає, що адміністративний позов позивача підлягає частковому задоволенню.

Частиною 3 ст.139 КАС України визначено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Враховуючи те, що суд прийшов до висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовної заяви товариства, суд вважає за можливе стягнути з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача судовий збір пропорційно до розміру задоволених позовних вимог у розмірі 262,70 грн.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295,382 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ОСАРА -задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення -рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 03.03.2023 №3246/15-32-07-06.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 03.03.2023 №3246/15-32-07-06 в частині застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 16 494 грн.

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, м.Одеса, вул. Семінарська,5) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ОСАРА (код ЄДРПОУ 40932317, м.Одеса, вул. Транспортна 5/1, м.Одеса) судовий збір у розмірі 267,70 грн. (двісті шістдесят сім гривень сімдесят копійок).

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя К.О. Танцюра

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.10.2023
Оприлюднено11.10.2023
Номер документу114023879
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/16337/23

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 24.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 17.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Рішення від 09.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні