Постанова
від 09.10.2023 по справі 420/4707/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 жовтня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/4707/23

Перша інстанція: суддя Харченко Ю.В.,

повний текст судового рішення

складено 22.06.2023, м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 червня 2023 року по справі за позовом фермерського господарства «ДЕВІР» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

У березні 2023 року ФГ «ДЕВІР» (далі позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач-1, ГУ ДПС), ДПС України (далі відповідач-2, ДПС), в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС №8118109/44470928 від 19.01.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 10.01.2023 року в ЄРПН;

- зобов`язати ДПС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 10.01.2023 року, подану ФГ «ДЕВІР» з моменту її надходження до реєстру 10.01.2023 року.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що ФГ «ДЕВІР» надало комісії усі необхідні документи, перелік яких визначений відповідно п.5 Порядку №520, які підтверджували реальність фінансово-господарських операцій по заблокованій податковій накладній №1 від 10.01.2023 року. Контролюючий орган, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надсилав. Позивач вважає неправомірним посилання комісії на ненадання позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, оскільки ФГ «ДЕВІР» до комісії разом з поясненнями було подано копії таких первинних документів. Відтак, враховуючи викладене, позивач вказує на необґрунтованість прийнятого комісією рішення.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22.06.2023 року позов задоволено повністю.

Справу було розглянуто в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін по справі.

Не погоджуючись з таким рішенням, відповідач-1 подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів прийшла до наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ФГ «ДЕВІР» зареєстроване в якості юридичної особи, про що зроблено запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 17.01.2022 року, номер запису 1005441020000001366. Юридична адреса: Україна, 67420, Одеська обл., Роздільнянський р-н, село Старостине, вул.Лермонтова, будинок 5.

Основним видом діяльності позивача є - 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний), 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві 03.12, Прісноводне рибальство 46.21, Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами.

Придбання ФГ «ДЕВІР» насіння соняшника для посіву НС-Х-7804 Еліт в кількості 16 мішків на суму 50400,04 грн., підтверджується видатковою накладною №УТ-242 від 29.03.2022 року, та податковою накладною №51 від 22.03.2022 року ТОВ «Агро-Захист» (ЄДРПОУ 38847715).

Придбання насіння соняшника для посіву P64LE99 в кількості 20 мішків, та насіння соняшника ЛГ 5542 (Круїзер) в кількості 12,4999259 мішків на суму 130000,00 грн., підтверджується зареєстрованими податковими накладними №3 від 23.03.2022 року та №4 від 24.03.2022 року ТОВ «Хаджидер-Агро» (ЄДРПОУ 41006700), також придбання насіння соняшнику для посіву підтверджується банківською випискою за березень 2022 року.

В межах провадження власної господарської діяльності між ФГ «ДЕВІР» (ЄДРПОУ 44470928) та ТОВ «КРИВОРІЖХЛІБ» (ЄДРПОУ 39374206) 06.01.2023 року був укладений Договір поставки №06/01-4-2023, за яким ФГ «ДЕВІР» зобов`язався поставити і передати у власність сільськогосподарську продукцію власного виробництва в асортименті, за ціною, якістю, кількістю, узгодженими з ТОВ «КРИВОРІЖХЛІБ», та вказаними у Договорі, а ТОВ «КРИВОРІЖХЛІБ» зобов`язується здійснити приймання та оплату.

Відповідно до п.2.1 Договору, поставка товару здійснюється на умовах Інкотермс-2010, встановлених у Додатках (Специфікаціях) до даного Договору. При цьому, умови Інкотермс-2010 застосовуються в частині, що не суперечить умовам Договору.

Згідно п.2.2 Договору, товар поставляється певними партіями автомобільним транспортом в місце поставки згідно Специфікацій.

Відповідно до п.2.3 Договору, строк поставки товару: визначається у Додатках (Специфікаціях) до даного Договору.

Згідно п.2.4 Договору, місце (адреса) поставки: визначається у Додатках (Специфікаціях) до даного Договору.

Відповідно до п.3.1 Договору, ціна товару, кількість, номенклатура, асортимент і загальна вартість кожної конкретної партії товару, що придбається на умовах Договору, передбачена в Додатках (Специфікаціях), які є невід`ємною частішою Договору.

Згідно п.3.4 Договору, порядок здійснення оплати партії товару зазначається в Додатках (Специфікаціях).

Відповідно до п.2.1 Специфікації №1 від 06.01.2023 року до Договору поставки №06/01-4-2023, ціна товару, що постачається згідно Договору становить 15614,04 грн. за одну тону, окрім того на ціну товару окремо нараховується ПДВ згідно чинного законодавства.

Згідно п.2.2 вказаної специфікації, загальна вартість товару, що постачається згідно з цією Специфікацією складає 427556,13 грн. +/- 10% з урахуванням ПДВ.

Відповідно до п.2.3 вказаної специфікації, покупець здійснює оплату за товар після його поставки в розмірі 85% вартості, зазначеної в Специфікації у безготівковій формі шляхом перерахування коштів на банківський рахунок Постачальника після виставлення ним рахунку фактури протягом трьох робочих днів. Покупець здійснює доплату до 100% вартості товару у розмірі 15% протягом трьох робочих днів після реєстрації Постачальником податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно п.4.2 вказаної специфікації, місце (адреса) поставки партії товару: м. Одеса, Хаджибейська дорога, 38.

Відповідно до договору №06/01-4-2023 від 06.01.2023 року постачальником був виписаний рахунок-фактура №1 від 10.01.2023 року на суму 427556,13 грн. на кількість товару 24,0200 тон насіння соняшнику врожаю 2022 року.

Відповідно до накладної №1 від 10.01.2023 року, постачальник передав, а покупець прийняв товар - соняшник врожаю 2022 року в обсязі 24,0200 т..

Згідно товарно-транспортної накладної №2 від 10.01.2023 року вантажовідправник ФГ «ДЕВІР» поставив покупцеві товар - соняшник врожаю 2022 року.

ТОВ «КРИВОРІЖХЛІБ» здійснило часткову оплату за поставку товару, що підтверджується випискою з банківського рахунку за UA423288450000026006300438739 від 12.01.2023 року на суму 375049,24 грн..

ФГ «ДЕВІР» було виписано податкову накладну №1 від 10.01.2023 року (за першою подією поставка товару) та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Проте, згідно отриманої квитанції №9001800720 від 13.01.2023 року: Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 10.01.2023 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=6.0763%, "P"-0.

Зважаючи на викладене, ФГ «ДЕВІР» засобами електронного зв`язку було направлено до ГУ ДПС повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №1 від 10.01.2023 року, реєстрацію якої було зупинено. До повідомлення позивачем додано договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; Договір поставки №06/01-4-2023 від 06.01.2023 року; Специфікація №1 від 06.01.2023 року; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки- фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; Товарно-транспортна накладна №2 від 10.01.2023 року, Накладна №1 від 10.01.2023 року; Договір позички нежилого приміщення №1 від 01.09.2022 року; Видаткова накладна №УТ-242 від 29.03.2022 року; Акт прийому-передачі приміщення по договору позички нежилого приміщення №1 від 01.09.2022 року; Банківська виписка на придбання насіння соняшника для посіву; Зареєстрована податкова накладна на придбання насіння соняшника для посіву №3; Зареєстрована податкова накладна на придбання насіння соняшника для посіву №4; Податкова накладна №51 від 22.03.2022 року; Договір про надання послуг по перевезенню вантажів автотранспортом №1-2023 від 06.01.2023 року; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; Рахунок-фактура №1 від 10.01.2023 року; Виписка з банку про оплату за перевезення соняшника за маршрутом: Одеська область, Роздільнянський район, с.Велізарове Хаджибейська дорога, 38 від 18.01.2023 року - Одеська область, м. Одеса; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Форма 20-ОПП; Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року (форма №4-сг); Квитанція №2 від 01.06.2022 року.

Проте, Комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної, що діє у складі ГУ ДПС, було прийнято рішення: від 19.01.2023 року №8118109/44470928 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 10.01.2023 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної позивача в ЄРПН, у зв`язку з ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/їнвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Не погоджуючись із вищевказаним рішенням Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної, ФГ «ДЕВІР» засобами електронного зв`язку було подано до ДПС скаргу на рішення комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної, що діє у складі ГУ ДПС від 19.01.2023 року №8118109/44470928 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 10.01.2023 року, яку рішенням Комісії ДПС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 30.01.2023 року №9382/44470928/2, залишено без задоволення з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем не зазначено які саме документи необхідні для реєстрації вказаної накладної, а в оскаржуваному рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної відповідачем чітко не зазначено підставу для відмови в реєстрації податкової накладної позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних, як і не зазначено конкретно документів, відсутність яких не дала можливості прийняти рішення про реєстрацію податкової накладної.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 ст.201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (набрання чинності 01.02.2020 року, далі - Порядок №1165).

Згідно п.п.5, 7 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до вимог п.п.10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

В свою чергу, додатком 3 до Порядку №1165 установлено наступні Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, п.1: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Як вже зазначено вище, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних слугувало те, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

При цьому, колегія суддів зазначає, що порядок подання до ДПС таблиці даних платника податку визначений п.п.12-23 Порядку №1165, згідно яких платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).

У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.

Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).

У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.

У разі коли до контролюючого органу надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником податку недостовірної інформації, в таблиці даних платника податку, яка врахована, зокрема в автоматичному режимі, комісії контролюючих органів мають право прийняти рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу (додаток 7).

Якщо таблиця даних платника податку врахована відповідно до пункту 18 цього Порядку, після прийняття комісією контролюючого органу рішення про неврахування таблиці даних платника податку така таблиця підлягає розгляду відповідно до пункту 15 цього Порядку.

Якщо рішення про врахування таблиці даних платника податку прийнято до дати набрання чинності цим Порядком, таке рішення залишається чинним до прийняття контролюючим органом рішення про неврахування таблиці даних платника податку.

Таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.

Таблиця даних платника податку подається платником податку в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Таким чином, Порядок №1165 передбачає: 1) можливість (право) платника податків подати до ДПС таблицю даних платника податку згідно Додатку №5, яка підлягає відповідному розгляду та прийняття рішення про її врахування чи неврахування; 2) визначає можливість врахування таблиці даних в автоматизованому режимі; 3) якщо рішення про врахування таблиці даних платника податку прийнято до дати набрання чинності цим Порядком, таке рішення залишається чинним до прийняття контролюючим органом рішення про неврахування таблиці даних платника податку.

Натомість, відповідачем-1 не надано суду жодного обґрунтування щодо застосування / не застосування відповідної таблиці даних платника податку на додану вартість: моменту її подання позивачем до фіскального органу, що впливає на механізм її врахування контролюючим органом. Комісією регіонального рівня не підтверджено того факту, яка ж таблиця даних розглядалася контролюючим органом до моменту формування Квитанцій.

Окрім цього, колегія суддів зазначає, що за правилами п.п.4-5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 року за №1245/34216, (далі - Порядок №520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Однак, колегія суддів звертає увагу на те, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відсутня інформація, які саме документи слід було надати позивачем до контролюючого органу для реєстрації таких спірних податкових накладних, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.

Згідно п.п.3, 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи та визнається відповідачем-1, після зупинення реєстрації спірних податкових накладних, позивачем були подані до Комісії пояснення та документи для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Надані Комісії пояснення та документи, перелік яких зазначено вище, також були надані суду та приєднанні до матеріалів справи.

У наданих поясненнях позивач зазначав, що одним із основних видів його діяльності є «Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур» (код КВЕД 01.11). Крім того, позивач детально описав процедуру реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва та її зберігання.

Позивач для здійснення своєї діяльності орендує у фізичних осіб земельні ділянки сільськогосподарського призначення, використовує для вирощування власну техніку, що відображено у відповідних повідомленнях форми №20-ОПП. Вирощування позивачем пшениці підтверджується звітом про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року (№4-сг).

У відзиві на адміністративний позов представник відповідача зазначив, що оскаржуване в цій справі рішення прийнято у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів відповідно до п.5 Порядку. Так, позивачем на розгляд комісії регіонального рівня не було надано:

- штатний розпис (відомості щодо працівників, найманих або залучених до вирощування);

- інформація щодо сільгосптехніки - власна чи орендована (суборенда) (договори, договори позички або акти приймання-передачі виконаних робіт, на яких земельних ділянках працювала техніка);

- інформація щодо доставки добрива (що може підтверджуватися товарно-транспортними накладними);

- супровідні документи відповідно п.п.6.1-6.1.5 договору, а саме: рахунок на оплату, акт приймання-передачі товару, копії банківського документа про перерахування коштів на банківський рахунок Постачальника, що підтверджує факт оплати;

- наступні документи відповідно до п.11 договору, зокрема:

- копія розширеного витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (отриманого не більше ніж одного місяця до дати підписання цього договору);

- копія останньої зареєстрованої редакції Статуту Постачальника (повністю) зі змінами (якщо такі є);

- копія протоколу/наказу чи іншого документу про призначення на посаду осіб, уповноважених підписати договір;

- копія паспорта особи, що уповноважена підписувати Договори;

- копія свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ або витягу з реєстру платників ПДВ;

- довідка, надану компетентним органом (органом місцевого самоврядування, територіальним органом Державного агентства земельних ресурсів або органом Державної реєстраційної служби України), про площу с/г угідь, що використовуються сільськогосподарськими підприємствами виробниками (для орендованих із зазначенням договорів оренди);

- копія форми звітності №37-сг (звіт про сівбу та збирання врожаю сільськогосподарських культур, проведення інших польових робіт).

- звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2021 році (№29-сг (річна));

- будь які документи на підтвердження факту володіння/користування земельною ділянкою, інші.

Таким чином, на думку податкового органу, наданих позивачем документів до повідомлення недостатньо, натомість, необхідно, щоб ці документи не тільки підтверджували, а і розкривали суть господарської операції.

Враховуючи наведені у відзиві доводи, можна зробити висновок, що відповідачі фактично зізнаються в тому, що ними не витребовувались ті документи, що їм не надані, але вважають що можливо вони є чи можуть бути («наприклад»), що свідчить про їх припущення, не зазначаючи при цьому, чому саме недостатньо наданих документів.

Також необхідно зазначити, що для отримання додаткової інформації чи інших конкретних документів крім наданих платником податків, податковий орган не позбавлений можливості їх витребування зазначивши конкретно які йому потрібні документи чи пояснення.

Колегія суддів зазначає, що Порядок №520 не регламентує питання дій контролюючого органу при отриманні документів, які на його думку, на відміну від думки платника податків, не є достатніми для реєстрації податкової накладної, але при наявності у платника надати ці документи до спливу 365 днів.

Тобто, зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п.185.1 ст.185, так і п.187.1 ст.187 ПК України.

Таким чином, контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкових накладних не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.

Однак, в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації ПН фактично було лише процитовано положення пунктів 5, 11 Порядку №520, тобто, викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку податкового органу, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Отже, враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.

Колегія суддів зазначає, що згідно ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В свою чергу, не виконання відповідачем-1 обов`язку доказування, встановленого частиною 2 статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийнято обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядками №1165, №520 підстав), є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення.

На підставі наведеного у сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо безпідставності зупинення реєстрації податкової накладної та протиправності рішення податкового органу про відмову в реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо зобов`язання відповідача зареєструвати податкову накладну датою її подання на реєстрацію, оскільки, згідно п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням. Таким чином, п.20 Порядку №1246 прямо передбачено, що реєстрація ПН/РК на підставі рішення суду здійснюється за датою зазначеною у цьому рішенні суду, а тому, за встановлених у справі обставин щодо протиправності рішення про відмову у реєстрації ПН, зобов`язання зареєструвати ПН датою подання на реєстрацію, покладені судом, відповідають наведеним вимогам Порядку №1246.

Оцінюючи викладене в сукупності, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до статті 316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 червня 2023 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.

Головуючий суддя К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.10.2023
Оприлюднено11.10.2023
Номер документу114027770
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/4707/23

Ухвала від 09.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 03.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Постанова від 09.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 22.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 13.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні