Справа № 333/419/23
Єдиний унікальний номер 333/419/23
Провадження № 1-кп/333/434/23
ВИРОК
Іменем України
18 вересня 2023 року м. Запоріжжя
Колегія суддів Комунарського районного суду м. Запоріжжя в складі головуючого судді: ОСОБА_1 , суддів: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_4 , прокурора ОСОБА_5 , захисника обвинуваченого - ОСОБА_6 , розглянувши в режимі спеціального судового провадження в залі Комунарського районного суду м. Запоріжжя кримінальне провадження, внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань №22022080000002375 від 07.12.2022, за обвинуваченням:
ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , українця, громадянина України, уродженця с. Терпіння Мелітопольського району Запорізької області, маючого вищу освіту, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимий, який не є особою, щодо якої здійснюється особливий порядок кримінального провадження,
у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 111-1, ч. 2 ст. 111 КК України,-
ВСТАНОВИЛА:
Формулювання обвинувачення, яке пред`явлене і визнане судом доведеним
Згідно з Конституцією України, Україна є суверенною і незалежною державою. Суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною. Перебування на території України підрозділів збройних сил інших держав з порушенням процедури, визначеної Конституцією та законами України, Гаазькими конвенціями 1907 року, IV Женевською конвенцією 1949 року, а також всупереч Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї 1994 року, Договору про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і РФ 1997 року та іншими міжнародно-правовими актами є окупацією частини території суверенної держави Україна та міжнародним протиправним діянням з усіма наслідками, передбаченими міжнародним правом.
Всупереч вказаним нормам міжнародного гуманітарного права президент РФ володимир путін та інші невстановлені на цей час досудовим розслідуванням представники влади РФ, діючи всупереч вимогам п.п. 1,2 Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 05.12.1994, принципам Заключного акту Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 01.08.1975 та вимогам ч. 4 ст. 2 Статуту ООН і Декларацій Генеральної Асамблеї Організації Об`єднаних Націй від 09.12.1981 № 36/103, від 16.12.1970 № 2734 (ХХV) від 21.12.1965 № 2131 (ХХ), від 14.12.1974 № 3314 (ХХІХ), спланували, підготували і розв`язали агресивну війну та воєнний конфлікт проти України, та віддали відповідні накази на вторгнення підрозділів ЗС РФ на територію України з метою її незаконного збройного захоплення та подальшої військової окупації.
24.02.2022, на виконання вищевказаних наказів, військовослужбовці ЗС РФ, шляхом збройної агресії із застосуванням зброї, військової техніки та артилерії, з нанесенням ракетних та авіаційно-бомбових ударів по військовій та цивільній інфраструктурі, незаконно вторглись на територію Україну через державні кордони України в Донецькій, Запорізькій, Житомирській, Київській, Луганській, Сумській, Харківській, Херсонській та Чернігівській областях, та здійснили збройний напад на державні органи влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти військової та цивільної інфраструктури, які мають важливе народногосподарське та оборонне значення, після чого здійснили військову окупацію частини території України, в тому числі і Мелітопольського району Запорізької області, який було захоплено 26.02.2022 .
24.02.2022 Указом Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», у зв`язку з військовою агресією рф проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено введення в Україні воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
15.03.2022 Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 14.03.2022 №133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким передбачено його продовження з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.
21.04.2022 Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 18.04.2022 №259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким передбачено його продовження з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 строком на 30 діб.
22.05.2022 Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 17.05.2022 року №341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб, який наразі діє.
15.08.2022 Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 12.08.2022 №573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
17.11.2022 Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 07.11.2022 №757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Так, відповідно до положень ч. 1 ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 (в редакції від 07.05.2022, далі за текстом - Закон № 1207-VII), тимчасово окупована РФ територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Тимчасова окупація російською федерацією територій України, визначених частиною першою статті 3 цього Закону, незалежно від її тривалості, є незаконною і не створює для РФ жодних територіальних прав.
За державою Україна, територіальними громадами сіл, селищ, міст, розташованих на тимчасово окупованій території, органами державної влади, органами місцевого самоврядування та іншими суб`єктами публічного права зберігається право власності, інші речові права на майно, у тому числі на нерухоме майно, включаючи земельні ділянки, що знаходиться на тимчасово окупованій території.
Порядок створення органів місцевого самоврядування, обрання сільських, селищних, міських голів, встановлюється Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування України» та іншими Законами та ґрунтується на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Тимчасово окупованою територією, відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 1-1 Закону №1207-VII, є частини території України, в межах яких збройні формування РФ та окупаційна адміністрація РФ встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування РФ встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації РФ.
Відтак, Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 75 від 25.04.2022 «Про затвердження Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року» (в редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 26.08.2022 № 193), Терпіннівська сільська територіальна громада внесена до вказаного переліку територіальних громад, розташованих в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
Після повної окупації території Мелітопольського району Запорізької області, представниками збройних формувань РФ фактично було узурповано всі владні повноваження на цій тимчасово окупованій території шляхом збройного захоплення адміністративних будівель органів державної влади та місцевого самоврядування, встановлення інституту військових комендатур, запровадження тотального контролю та жорсткого управління у всіх сферах життєдіяльності територіальних громад, фактичної ліквідації приватної власності, свободи слова, пересування та волевиявлення на захоплених територіях, а також шляхом повсякденного залякування населення, застосування фізичного і психологічного впливу до окремих категорій суспільства, в тому числі шляхом незаконного позбавлення волі діючих представників органів державної влади України та місцевого самоврядування.
Разом з тим, у невстановлений досудовим розслідуванням час, але не раніше 20.04.2022, представниками збройних формувань РФ всупереч установленого Конституцією України, Законами України «Про місцеві державні адміністрації», «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими діючими нормативно-правовими актами порядку, цілеспрямовано було створено окупаційну адміністрацію РФ - так звану «военно-гражданскую администрацию Мелитопольского района», з метою подальшого утримання адміністративно-політичного контролю на захопленій військовим шляхом території Мелітопольського району Запорізької області, та реалізації всіх узурпованих владних повноважень.
Так, положеннями п. 6 ч. 1 ст. 1-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» визначено, що окупаційна адміністрація РФ - це сукупність державних органів і структур РФ, функціонально відповідальних за управління тимчасово окупованими територіями та підконтрольними РФ самопроголошеними органами, які узурпували виконання владних повноважень на тимчасово окупованих територіях та виконували чи виконують властиві органам державної влади чи органам місцевого самоврядування функції на тимчасово окупованій території України, в тому числі органи, організації, підприємства та установи, включаючи правоохоронні та судові органи, нотаріуси та суб`єкти адміністративних послуг.
В свою чергу незаконними органами, посадовими та службовими особами відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» встановлено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом.
В подальшому, продовжуючи встановлення тотального контролю та розповсюджуючи свою владу на захоплених територіях Мелітопольського району Запорізької області, представники збройних формувань РФ, діючи за підтримки місцевих колаборантів, які безпосередньо і сформували окупаційну адміністрацію РФ - «военно-гражданскую администрацию Мелитопольского района», та інших лояльних до держави-агресора верств місцевого населення, створили на території Веселівської селищної територіальної громади, Кирилівської селищної територіальної громади, Костянтинівської сільської територіальної громади, Мирненської селищної територіальної громади, Новенської сільської територіальної громади, Новобогданівської сільської територіальної громади, Нововасилівської селищної територіальної громади, Новоуспенівської сільської територіальної громади, Олександрівської сільської територіальної громади, Плодородненської сільської територіальної громади, Приазовської селищної територіальна громади, Семенівської сільської територіальної громади, Чкаловської сільської територіальної громади, Якимівської селищної територіальної громади та Терпіннівської сільської територіальної громади, аналогічні незаконні органи влади у вигляді місцевих окупаційних адміністрацій замість діючих сільських та селищних рад, які безпосередньо підпорядкували створеній раніше окупаційній адміністрації - «военно-гражданской администрации Мелитопольского района».
Зокрема, 19.04.2022 на тимчасово окупованій території Терпіннівської сільської територіальної громади, представники збройних формувань РФ та створеної ними окупаційної адміністрації РФ «военно-гражданская администрация Мелитопольского района», створили окупаційну адміністрацію держави-агресора - «Терпеньевская сельская администрация Мелитопольского района», наділивши її всіма узурпованими у чинної Терпіннівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області владними повноваженнями.
Того ж дня громадянин України ОСОБА_7 , перебуваючи у с. Терпіння Мелітопольського району Запорізької області, діючи умисно, за безпосередньої підтримки представників збройних формувань РФ та окупаційної адміністрації держави-агресора «военно-гражданская администрация Мелитопольского района», на підставі наказу виконуючого обов?язки голови т.зв. «военно-гражданской администрации Мелитопольского района» ОСОБА_8 № 2 від 19.04.2022, добровільно зайняв керівну посаду - виконуючого обов?язки голови, а пізніше (точну дату органом досудового розслідування не встановлено) - голови т.зв. «Терпеньевской сельской администрации» (що розміщена за адресою: Запорізька обл., Мелітопольський р-н., с. Терпіння, вул. Піонерська, б. 1), яка пов`язана з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, в тому числі: загальна організація роботи та управління цією окупаційною адміністрацією та її структурними підрозділами, винесення та затвердження рішень та владних розпоряджень від імені адміністрації, обов`язкових для виконання, призначення на посади та звільнення з посад, розпорядження коштами та майном окупаційної адміністрації, тощо.
Займаючи вказану посаду, ОСОБА_7 , виконував покладені на нього організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функції очільника вказаної окупаційної адміністрації держави-агресора та вказівки представників збройних формувань РФ і окупаційної адміністрації держави-агресора «военно-гражданская администрация Мелитопольского района» щодо здійснення організації та керівництва роботи з:
- управління такою окупаційною адміністрацією та її структурними підрозділами;
- винесення та затвердження рішень та владних розпоряджень від імені адміністрації, обов`язкових для виконання;
- формування структури та комплектації штату підпорядкованого йому незаконного владного органу;
- контроль за виконанням обов`язків підлеглими йому працівниками, з числа незаконно призначених на посади у незаконному органі влади;
- розпорядження коштами та майном окупаційної адміністрації,
- організація та керівництво роботою системи закладів освіти;
- організації та контроль за роботою засобів масової інформації на тимчасово окупованій території, зокрема щодо публікацій у інформаційних каналах мобільних додатків та соціальних мережах, зокрема в «Telegram» та «Instagram».
Так, зайнявши посаду виконуючого обов?язки голови т.зв. «Терпеньевской сельской администрации», 23.04.2022 ОСОБА_7 здійснив пошук та підбір кадрів, а також їх подальше призначення на посади в підпорядкованому йому незаконному органі влади, зокрема громадянку України ОСОБА_9 ІНФОРМАЦІЯ_2 - на посаду заступника голови т.зв. «Терпеньевской сельской администрации», громадянина України ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_3 - на посаду начальника служби охорони громадського порядку, тощо.
Крім того, захопивши адміністративну будівлю Терпіннівської сільської ради та узурпувавши всі владні повноваження, ОСОБА_7 , прийняв управлінське рішення про створення офіційної символіки т.зв. «Терпеньевской сельской администрации» - гербу, та започаткував використання такого на печатці, бланках вказаного органу.
Для поширення відомостей про засади діяльності т.зв. «Терпеньевской сельской администрации» ОСОБА_7 неодноразово проводив збори та зібрання окремих категорій населення. Так, 17.05.2022 ОСОБА_7 разом з ОСОБА_8 , перебуваючи за місцем розміщення підпорядкованому йому органу влади за адресою: Запорізька обл., Мелітопольський р-н., с. Терпіння, вул. Піонерська, б. 1 , провів зібрання фермерів, одноосібників та фізичних осіб-підприємців з метою роз?яснення окремих рішень т.зв. «Терпеньевской сельской администрации» та т.зв. «военно-гражданской администрации Мелитопольского района» щодо подальшого оподаткування діяльності вказаних категорій осіб для наповнення місцевого бюджету.
Крім того, ОСОБА_7 , перебуваючи в тимчасово окупованому державою-агресором с. Терпіння Мелітопольського району Запорізької області, у період часу з 26.02.2022 по 26.04.2022 (точний час органом досудового розслідування не встановлено) діючи умисно, добровільно та ініціативно надав згоду на допомогу представникам іноземної держави у проведенні підривної діяльності проти України в умовах воєнного стану, після чого отримав від невстановлених досудовим розслідуванням представників воєнізованих формувань держави-агресора та/або співробітників незаконних правоохоронних органів, утворених окупаційною владою, завдання щодо здійснення пошуку, збору та передачі відомостей про осіб із числа мешканців населених пунктів, що входять до складу Терпіннівської територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області, які чинять активний спротив представникам окупаційної влади, що діє на тимчасово окупованій території Запорізької області, а також щодо здійснення підбору осіб з числа мешканців Терпіннівської територіальної громади, які можуть вчиняти дії, спрямовані на пошук таких відомостей.
Далі, на виконання отриманого завдання, у період часу з 27.04.2022 ОСОБА_7 , перебуваючи у с. Терпіння Мелітопольського району Запорізької області, діючи умисно та добровільно, за власною ініціативою, здійснив активні дії, спрямовані на збір, пошук та передачу запитуваних відомостей стосовно осіб із числа мешканців населених пунктів, що входять до складу Терпіннівської територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області, які чинять активний спротив представникам окупаційної влади, що діє на тимчасово окупованій території Запорізької області, а також щодо осіб з числа мешканців Терпіннівської територіальної громади, які можуть вчиняти дії, спрямовані на пошук таких відомостей.
Так, у період з 27.04.2022 по 04.05.2022 ОСОБА_7 перебуваючи на території тимчасово окупованого с. Терпіння Мелітопольського району Запорізької області, діючи умисно, усвідомлюючи протиправність своїх дій та бажаючи настання негативних наслідків для державної безпеки України, за власною ініціативою, використовуючи абонентський номер оператора мобільного зв?язку НОМЕР_1 , а також обліковий запис в мобільному додатку для миттєвого обміну повідомленнями «Telegram», зареєстрований на абонентський номер оператора мобільного зв?язку НОМЕР_1 , зв`язався із користувачем на ім?я «Утес ДНР», зареєстрований на абонентський номер оператора мобільного зв?язку НОМЕР_2 , що належить та яким користується представник незаконного збройного формування держави-агресора ОСОБА_11 , що використовує позивний « ОСОБА_11 », та який з 2014 року по теперішній час приймає участь у збройній агресії проти ЗС України в інтересах РФ, передав останньому особисті відомості (ПІБ, місце проживання) осіб із числа мешканців населених пунктів, що входять до складу Терпіннівської територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області, які чинять активний спротив представникам окупаційної влади, що діє на тимчасово окупованій території Запорізької області, з зазначенням виду та характеру такого спротиву.
Продовжуючи свою протиправну діяльність, систематично, з невстановленого періоду часу, однак не пізніше 07.05.2022 ОСОБА_7 , використовуючи абонентський номер оператора мобільного зв?язку НОМЕР_1 , а також обліковий запис в мобільному додатку для обміну повідомленнями «Telegram», зареєстрований на абонентський номер оператора мобільного зв?язку НОМЕР_1 , зв?язувався з користувачем на ім?я « ОСОБА_13 », зареєстрований на абонентський номер телефону оператора мобільного зв?язку НОМЕР_3 , що належить та яким користується громадянин російської федерації - ОСОБА_13 , що використовує позивний « ОСОБА_13 » та є співробітником федеральної служби безпеки російської федерації. Так, ОСОБА_7 в листуванні в мобільному додатку «Telegram» отримував завдання про залучення осіб із числа місцевих жителів населених пунктів, що входять до складу Терпіннівської територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області на здійснення пошуку та збору відомостей про місцевих жителів, які мають проукраїнську позицію та причетні до збройного та беззбройного спротиву представникам окупаційної влади, для подальшої передачі таких відомостей представникам збройних формувань держави-агресора. Так, на виконання отриманого злочинного завдання, ОСОБА_7 неодноразово, зокрема, 18.05.2022 у період часу з 17 год 13 хв по 18 год 18 хв, 11.05.2022 з 17 год 11 хв по 18 год 05 хв, тощо, передав відомості про осіб з числа місцевих жителів, зокрема таких, які мають статус учасника антитерористичної операції (далі - АТО)/ операції Об`єднаних сил (далі - ООС) або є військовослужбовцями Збройних сил України, та які можуть бути причетні до т.зв. партизанського руху, що діє на тимчасово окупованій території Запорізької області, а саме території Терпіннівської територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області.
Колегія суддів кваліфікує дії ОСОБА_7 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених:
ч. 5 ст. 111-1 КК України - добровільне зайняття громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора;
ч. 2 ст. 111 КК України - державна зрада у формі надання представникам іноземної держави допомоги в проведенні підривної діяльності проти України, вчинена в умовах воєнного стану.
Обґрунтування застосування судом in absentia
Відповідно ст. 129 Конституції України, ст. 7 КПК України, основними засадами судочинства в Україні - є верховенство права, законність, рівність усіх учасників судового розгляду перед законом і судом; повага до людської гідності.
Враховуючи ті обставини, що ОСОБА_7 обвинувачується у вчиненні злочинів, передбачених ч. 5 ст. 111-1, ч. 2 ст. 111 КК України знає про розпочате щодо нього кримінальне провадження і протягом тривалого часу переховується від органів досудового розслідування, ухвалою суду від 16.03.2023 прийнято рішення про здійснення спеціального судового провадження стосовно вказаного вище обвинуваченого та, відповідно, судовий розгляд проводився за відсутності обвинуваченого.
У зв`язку з цим обвинувачений ОСОБА_7 не був допитаний судом в якості обвинуваченого по суті пред`явленого йому обвинувачення.
Відповідно до ч. 2 ст. 7 КПК України, зміст та форма кримінального провадження за відсутності підозрюваного або обвинуваченого (in absentia) повинні відповідати загальним засадам кримінального провадження, зазначеним у частині першій цієї статті, з урахуванням особливостей, встановлених законом.
Отже, кримінальне провадження за відсутності обвинуваченого повинно відповідати, у тому числі таким загальним засадам судочинства, як законність, рівність перед законом і судом, презумпція невинуватості та забезпечення доведеності вини тощо (п.п. 2, 3, 10 ч. 1 ст. 7 КПК України).
Суть принципу законності відповідно до ч. 1 ст. 9 КПК України, крім іншого, полягає у тому, що під час кримінального провадження суд, прокурор та слідчий зобов`язані неухильно додержуватися вимог Конституції України, цього Кодексу, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, вимог інших актів законодавства.
Згідно ч. 1 ст. 10 КПК України, суть принципу рівності перед законом і судом полягає у тому, що не може бути привілеїв чи обмежень у процесуальних правах, передбачених цим Кодексом, за будь-якими ознаками, у тому числі за політичними переконаннями.
Зважаючи на специфіку спеціального судового провадження (ч. 3 ст. 323 КПК України), суд, зберігаючи неупередженість та безсторонність, надає особливого значення охороні прав та законних інтересів обвинуваченого як учасника кримінального провадження, яке відбувається за його відсутності, забезпеченню повного та неупередженого судового розгляду з тим, щоб до обвинуваченого була застосована належна правова процедура в контексті приписів ст. 2 КПК України з дотриманням всіх загальних засад кримінального провадження з урахуванням особливостей, встановлених виключно законом. Ці особливості вимагають від суду прискіпливої оцінки кожного поданого доказу обвинувачення, відтак поріг вимогливості до доказування у даному випадку має бути підвищений.
Судом встановлено, що дане кримінальне провадження за відсутності обвинуваченого (in absentia) відповідає загальним засадам кримінального провадження, з урахуванням особливостей, встановлених законом. Стороною обвинувачення та судом використані всі передбачені законом можливості для дотримання прав обвинуваченого, зокрема, право на захист, на доступ до правосуддя, таємницю спілкування, невтручання у приватне життя.
Тому, дане кримінальне провадження здійснювалось за обов`язковою участю захисника ОСОБА_6 , який був забезпечений державою з Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги в у Донецькій та Запорізькій областях.
Обвинувачений ОСОБА_7 , будучи обізнаним, що стосовно нього розпочато кримінальне провадження, винесено повідомлення про підозру та обвинувальний акт спрямовано до суду, у судові засідання не з`явився, незважаючи на судові повістки (оголошення), надані до газети «Урядовий кур`єр», на сайті суду та на сайті Офісу Генерального прокурора.
Таким чином, суд вважає, що наявні у справі документи свідчать про відмову ОСОБА_7 , належним чином повідомленого про проведення відносно нього досудового розслідування та здійснення судового розгляду, від користування своїм правом предстати перед судом та захищати себе безпосередньо в такому суді, а так само свідчить про його наміри від ухилення від кримінальної відповідальності.
В той же час, ухилення обвинуваченого ОСОБА_7 від правосуддя, суд оцінює як реалізацію останнім його невід`ємного права на свободу від самозвинувачення чи самовикриття (п/п. «g» п. 3 ст. 14 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права, ст. 63 Конституції України), як одну з ключових гарантій презумпції невинуватості.
Захисник ОСОБА_6 у судовому засіданні зазначив, що не мав можливості зв`язатися з обвинуваченим і з`ясувати в нього правову позицію щодо пред`явленого обвинувачення. Водночас, захисник належним чином приймав участь у реалізації права на захист обвинуваченого ОСОБА_7 під час судового розгляду та висловив свою позицію з приводу недоведеності вини останнього у даному кримінальному провадженню.
Судом визнано загальновідомим і таким, що не потребує доказуванню в межах даного кримінального провадження, що тимчасова окупація з боку Російської Федерації частини території України (у т.ч. с. Терпіння Мелітопольського району Запорізької області ), яка розпочалася із збройної агресії 20 лютого 2014 року та повномасштабного вторгнення збройних сил Російської Федерації на територію України 24 лютого 2022 року, а також анексія з боку Російської Федерації частини території України є загально відомими фактами, які не потребують окремого судового доказування.
Докази, які досліджені судом
Відповідно до ст.ст. 84-85 КПК України, доказами у кримінальному провадженні є фактичні дані, отримані у передбаченому цим Кодексом порядку, на підставі яких слідчий, прокурор, слідчий суддя і суд встановлюють наявність чи відсутність фактів та обставини, що мають значення для кримінального провадження та підлягають доказуванню.
Дослідивши під час спеціального судового провадження в судовому засіданні надані стороною обвинувачення докази, суд вважає, що винуватість ОСОБА_7 у вчиненні інкримінованих йому кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 111-1, ч. 2 ст. 111 КК України підтверджується наступними дослідженими та перевіреними під час судового розгляду доказами, а саме:
Фактичними даними, що містяться в показаннях допитаних під час судового розгляду свідків:
- показаннями свідка ОСОБА_15 яка в судовому засіданні пояснила, що займає посаду Терпіннівської сільської територіальної громади. До повномасштабного вторгнення рф ОСОБА_7 знала, як мешканця громади, який був вихователем дитячого інтернату та багатодітним батьком. ОСОБА_7 звертався до Терпіннівської селищної ради для оформлення допомоги, як багатодітний батько. Після окупації вона, як голова сільської ради та інші працівники переїхали в приміщення школи, оскільки приміщення сільської ради зайняли представник окупаційної влади та повісили свій прапор.
20.04.2022 біля сільські раді пенсіонерам видавали українську пенсію. Вона в цей час знаходилася неподалік сільради та спілкувалася з мешканцями села і в цей час під`їхав автомобіль з якого вишли ОСОБА_8, який виконував обов`язки голови окупаційної влади району, працівники ФСБ та двоє військових. Волжанін знаходився неподалік сільради. ОСОБА_8 підійшов до ОСОБА_7 , і вони почали про щось спілкуватися. Пізніше підійшли до неї та запропонували пройти до приміщення сільради. Там, ОСОБА_8 показав документ про те, що ОСОБА_7 призначений на посаду «в.о. главы Терпеньевской сельской администрации». Після цього вони забрали в неї ключі від будівлі сільради, а також випитували в неї де документи, на що вона відповіла, що всі документи знищені в перші дні війни. В подальшому випитували де техніка, а також вимагали надати списки мешканців села, які є учасниками АТО на, що вона відповіла, що всі документи знищені. В подальшому ОСОБА_7 запросив списки всіх працівників сільради. Вона повідомила, що має тільки телефони начальників відділів. Запросивши їх ОСОБА_7 запропонував їм співпрацювати з окупаційною владою. Перед тим, як запропонувати ОСОБА_7 представився як новий голова окупаційної влади в селі. Всі начальники відділів відмовилися. Пізніше ОСОБА_7 та інші особи забрали всю оргтехніку та автомобілі.
В подальшому їй від мешканців села стало відомо, що ОСОБА_7 продовжує шукати осіб, які були учасниками АТО.
До її від`їзду (початку серпня 2022) ОСОБА_7 продовжував займати посаду голови.
Під час проведення впізнання особи на всіх відео, які показував слідчий був присутній ОСОБА_7 де він виступав то 09.05.2022 в школі, то на зібраннях з мешканцями села.
- показаннями свідка ОСОБА_17 , який в судовому засіданні пояснив, що він являється чоловіком ОСОБА_15 . До окупації працював в сільській раді водієм. ОСОБА_7 до того як він став головою окупаційної влади в селі не знав. ОСОБА_7 активно почав проводити агітаційну діяльність за нову владу.
Під час проведення впізнання особи на всіх відео, які показував слідчий був присутній ОСОБА_7 де він виступав перед мешканцями села.
Фактичними даними, що містяться в таких джерелах доказів:
- в протоколі огляду від 07 вересня 2022 року, згідно якого за участі спеціаліста, оперуповноважений провів огляд інформації, яка розміщена в глобальній мережі Інтернет, а саме:
З метою перегляду та пошуку відповідної інформації, використано Інтернет - браузер « Google Chrome » за адресою посилання: https://google.com.ua . , у полі пошуку головного меню «Google» введено критерій пошуку у вигляді запису: «Telegram web».
Нижче розташований результат пошуку, на вказаному сайті завантажились дані стосовно Інтернет-сайту з доступом до веб-додатку «Telegram».
1) зафіксовано публікацію статті (з дотриманням орфографії та пунктуації автора) «На всех школьных линейках прозвучали поздравления от главы ВГА ОСОБА_8 , главы Терпеньевской администрации ОСОБА_20 , зам.главы Терпеньевской администрации ОСОБА_21 и от старост общин.»
2) відеозапис, тривалістю 0 хв. 53 сек. та об`ємом 74,9 МВ, він завантажується та програється. Громадянин ОСОБА_7 , який був ідентифікований свідком ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , та свідком ОСОБА_23 , ІНФОРМАЦІЯ_6 фігурує в даному відео з 00 хв. 20 сек. по 00 хв. 53 сек.
На вказаному фрагменті відео ОСОБА_7 в сорочці білого кольору виступає за стійкою перед учнями, їх батьками та персоналом Терпіннівської школи на честь початку навчального року.
СТЕНОГРАМА інтерв`ю на російській мові ( ОСОБА_7 - «В», не встановлена осба - «Ж»):
(Ж) - Родители, с этим знаменательным событием в жизни учащихся вас пришел поздравить глава Терпеньевской сельской администрации ОСОБА_20 .
(В) - Друзья, всех поздравляю с началом учебного года, с первым сентября. У нас впереди только хорошие события. На что мы надеемся… Во-первых все мы будем учиться на родном языке, на нашем родном русском языке, с которым… На котором мы разговариваем с детства. И второе. Всем будут выплачены деньги в размере десяти тысяч рублей. Всем ученикам будут выплачены. Еще раз с праздником.
3) відеозапис, тривалістю 0 хв. 57 сек. та об`ємом 18,6 МВ, він завантажується та програється. Громадянин ОСОБА_21 , який був ідентифікований свідком ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , та свідком ОСОБА_23 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , фігурує в даному відео з 00 хв. 01 сек. по 00 хв. 54 сек.
СТЕНОГРАМА інтерв`ю на російській мові ( ОСОБА_21 - «М»):
(М) - Доброе утро уважаемые родители, дорогие наши дети. Сегодня действительно праздник, сегодня первое сентября, день знаний. Хочу вам пожелать всего самого-самого наилучшего, крепкого здоровья, успехов детишкам в учебе, всего самого-самого наилучшего. Будьте счастливы, будьте здоровы и мира над головой. И еще раз… И еще хочу вам такую новость сказать. Распоряжение президента российской федерации владимира владимировича путина с первого сентября детям… те, которые пошли в школу, от шести до восемнадцати лет, будет выплата в сентябре по десять тысяч рублей на каждого ребенка. Значит, выплаты будут в школе, дальше вам руководитель, директор школы все объяснит. Всего вам хорошего».
Запис на оптичному диску, долучений до матеріалів справи та був оглянутий в судовому засіданні;
(т. 3 а.п. 1-6)
- в протоколі огляду від 06 січня 2023 року, згідно якого за участі спеціаліста, слідчий провів огляд інформації, яка розміщена в глобальній мережі Інтернет, яка містить дані про нормативно-правові акти, які регламентують діяльність органу місцевого самоуправління згідно законів російської федерації
В процесі огляду інформації, з використанням можливостей VPN ZenMate у полі пошуку головного меню «Google» введено критерій пошуку у вигляді запису: «ЕГРЮЛ», виявлено декілька публікацій, а саме: «АДМИНИСТРАЦИЯ ТЕРПЕНЬЕВСКОГО СЕЛЬСКОГО ПОСЕЛЕНИЯ МЕЛИТОПОЛЬСКОГО РАЙОНА ЗАПОРОЖСКОЙ ОБЛАСТИ».
Запис на оптичному диску, долучений до матеріалів справи та був оглянутий в судовому засіданні;
(т. 3 а.п. 10-18)
- протокол за результатами проведення негласної слідчої (розшукової) дії зняття інформації з електронних інформаційних систем від 31.08.2022 щодо зняття з месенджеру «Telegram» мобільного телефону НОМЕР_1 , яким користується громадянин України ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , встановлено, що в даних містяться відомості про незаконну діяльність ОСОБА_7 на користь держави агресора рф, а саме:
……
ОСОБА_7 (особа-1)
ОСОБА_13 (особа-2)
Переписка з абонентом «ОСОБА_13» за номером НОМЕР_3
Місцезнаходження файлів: МНІ 97/324т/1.ogg
07.05.2022
Особа №1 (0:01-0:43):
- «Ало, ОСОБА_13 . Я говорю с телефона «Головы» администрации, у нас здесь такая обстановка, один высока…(незакінчена фраза), так не высокого ранга человек проговорился, что здесь собрана группа которая приехала с той стороны для провидения определеных операций. Мы будем проводить 9 мая, на мемориале праздник «день победы», как бы попросили саперов, я своих «казаков» выставлю, но этого мало и я смотрю в Терпеннье активизировались, ну как их, оппозиция, люди которые…
Особа №2 (0:44-0:45):
- «Укропи».
Особа №1(0:45-0:57):
- «Да. Поддерживают Украинскую власть. Нам нужна помощь, нужна поддержка. Приедь, поговорим на месте, будет наверное лучше. Ты говорил на завтра, давай на завтра.»
Особа №2 (0:57-0:58):
- « Приехала группа, уже здесь».
Особа №1(0:58-1:11):
- «Говорят, со слов этого человека, группа уже здесь. Она уже прибыла. Как узнать дошел он или не дошел?»
«ОСОБА_13» (0:01-1:11):
- «Такс, послушайте меня «ОСОБА_10», вы там живете всех знаете, есть свои люди и молодежь. Вот сейчас вам нужно, вот, «первоочерёдная» задача, самых надежных возьмите своих близких, родных там, каких-то родственников, кто вот самые надежные, чтобы они, вот, каждый шорох, каждый улицу, каждый дом, под любым предлогом, даже посылайте молодых вообще «пацанов». Пускай везде «прошаряться», незнакомых людей, где-то на фермах, вообще, где есть примерно, обнаружить нам нужно, где то в лесополосах, где то может «лежаки» есть, где то может «блендажи», что то, где то «хаваеться», что то, хоть что то… Мы завтра к вам подъедем. Ну, вот это хоть что то нужно. Что б, ну…(не розбірливо), нам нужно информация по которой можно работать, «живая информация», оперативно-значимая информация, хоть включайтесь. Это очень важно. Сейчас они уже «борзеть» начинают. Ломать надо сразу. Делов наделают…»
« ОСОБА_7 » (0:01-1:37):
- «ОСОБА_13, добрый день. Это ОСОБА_7 , «Галава» Терпеннивской администрации. Смотри, приезжал «уголовный розыск», я послал туда своего человека, информатора. Он, который мне сообщил, что он обнаружил там окоп, три схрона. Уголовный розыск с ним туда выезжал, схроны запечатаны их не открывали. Работают они по ним, не работают они по ним, это находиться в огородах ОСОБА_26 , который обещал здесь устроить партизанское движение в Терпенние . Сам он находиться в «тербате», был в Запорожье. Там, его… На ту сторону связывались, говорят что его так и не видели. Где то в разведке, ну его там нет, его и ОСОБА_28 нет. Где то возможно они здесь, что то хотят сделать. Дальше територия у нас огромная, ОТГ у нас огромное 18 сел, плюс Терпенние у нас село огромное. Охватить своими силами, ну на не возможно, если привлекать сюда там малолеток, там кого то не проверенных, то эта информация сольется быстро. Об этом сразу все узнают. Этого нельзя делать. Вот… Шо там у нас еще…»
«ОСОБА_13» (0:01-0:20):
- « ОСОБА_7 , обещайте вознаграждение, что угодно, отработать нам по любому надо. Значит утром созванимаемся, контрольный созвон, хорошо? Что у вас есть, нету скажите мне, а я уже там по ситуации к вам вырулю, хорошо?»
« ОСОБА_7 » (0:07-0:12):
- «Все принял, работаем!»
…….
Переписка з абонентом « ОСОБА_13 » за номером НОМЕР_3
Місцезнаходження файлів: МНІ 97/324т/6.ogg
08.05.2022 « ОСОБА_7 » (0:03-2:16)
« ОСОБА_7 » (0:03-2:16):
- «ОСОБА_13, доброе утро! Как люди могут фотографировать, они все зашуганы. Просто зашуганые. Я не знаю что они смотрят что им в уши вливает. У меня никакая такая информация такая не поступает, но мне рассказывают, что завтра коменданский час, объявлен на завтра Украиной. Что сюда будет лететь ракеты, что будут обстрели, что Украина не даст провести «парад», митинги не даст провести. Я им объясняю что у нас завтра выступает народный артист, приедет к нам с групой. У нас программа будет хорошей, часа полтора будет играть. Всем объясняем. Сначала вроде бы люди были » «воодошувлены», а теперь на завтра говорят что уже все, магазины закрываем, объявили комендансткий час. Я говорю: «кто объявил?», (відповідь людей із контексту) - «Украина». Ну при чем здесь говорю Украина к нам, у нас комендантский час свой. Что вы их слушаете. Та вот говорят буду обстрелы. Вообщем, людей зашугали, по полной программе. У меня «главы» тех сельских советов Светлого и Променя, тоже зашуганы, особено Променя . Звонит, люди там вообще не адекватные, в Промине, вот жесть какая то… Гуманитарку там кто-то от Украины по Проминю, по Украинке развозил. Так что бояться на телефоны, как они на телефоны снимать. У нас один снял на телефон ОСОБА_31 по моему. Остановились, и правда он снимал военных, остановились разбили телефон. Я другой раз говорю фиксируйте на телефон окуратно. Ага мне что мол жить надоело, откуда я знаю кто это может это разведка, а може это те, а может это те. Короче, люди бояться что снимут, сфотографируют, а потом их не найдут. Да и все.
«ОСОБА_13» (0:01-0:30):
- «Не, ну военных, не надо снимать, снимать нужно именно вот эти подозрительные машины, незаметно как-то снимать. Я же не говорил вынять телефон и в открытую снимать. Достаточно окуратно, тихо снять это дело. Какая-то должна же быть…Скажем конспирация та. Я не говорю бабушек просить это делать, но молодых они умеют это делать «красиво», незаметно. Военных не надо снимать.
« ОСОБА_7 » (особа №1) «ОСОБА_13» (особа №2)
Особа №1
- «Короче вчера, девчата шли с Мирного, но это самое, короче собирали веточки, увидели двух человек, вылазили из кустов, один был в гражданке, другой был в военной форме, одевал на себя в тельняшке. Рюкзак он сразу скинул. Ну, девчата пошли, ну так как и шли через (неробірливо). Шо дальше говорит, ну ОСОБА_38, рюкзак был светлый.»
Особа №2 (0:27-0:28):
- «А форма украинская была?»
Особа №1 (0:28-0:43):
- «Да, на одном украинская, в этом самом в тельняшке был и украинская форма, на другом не было ничего. Вторая информация, это самое, могут с флагами выйти, ну с украинскими, ну как протестовать.»
Особа №2 (0:43-0:44):
- «Это завтра?»
Особа №1 (0:44-1:02):
- «Да, это завтра, якобы. Это точно,точной информации нету, но это самое, возможно будут, если не побояться. И с автомата стрелял, пристрелка была, это ОСОБА_39.»
Особа №2 (1:03-1:04):
- «Ты его знаешь?»
Особа №1 (1:04-1:05):
- «Да, я уже это объяснял, показывал.»
Особа №2 (1:05-1:06):
- «Фамилию его знаешь?»
Особа №1 (1:07-1:12):
- «Не, помню уже, это самое, фамилию.»
Особа №2 (1:12-1:14):
- «Это тот у которого гранаты могут быть?»
Особа №1 (1:14-1:19):
- «Да, да, это то который по посадкам ходил собирал.»
Особа №2 (1:19-1:21):
- «Он АТОшник бывший?»
Особа №1 (1:21-2:03):
- «Он, не. Наркоман, бухарь и все это такое. Его нельзя спугнуть. Я попробую выйти на полностью на всю. Если я выйду на всю, там уже отработаем его, а так нет. Нельзя пугать его сейчас. Потому что я у него якобы хочу приобрести, если я ему шото токо будет, мы его обработаем. Все. Малейший звоночек, сразу знаю куда звонить, шо звонить, ребята приедут и мы там все… Собаки сегодня ночью лаяли очень, в той стороне поля. Очень сильно в ту сторону.»
Особа №2 (2:03-2:07):
- «Где-то здесь внизу? На Партизанской?»
Особа №1 (2:07-2:08):
- «Я ж вот, вот здесь живу…»
Особа №2 (2:08-2:12):
- «На Октябырськой . В конце вон…»
Особа №1 (2:12-4:02):
- «Не это Пионерская, сильно собаки Нигде ни здесь, а всего у нас тама. Это было в час ночи, начало второго, потому что я не сплю телевизор смотрю до трёх ночи, вот так вот. И там сильно собаки, в той стороне собаки лаяли. Лазить никто не лазил. Принципе здесь никто ничего не говорит, что там где-то кого-то обворовали. Пока тихо. Собаки сильно розоряються, собаки чтобы где-то отвязаны нету, не наблюдается. Вот и вся на данный момент информация…А еще вот желательно, что бы сегодня ночью, ну хотя бы солдата два и наших двое будут, хотя бы один, я могу даже выйти, ночью. Если надо, если есть машина вообще было бы прекрасно.Мы бы так кружанулись бы и где-то, что-то, может и увидели. Вот так вот все. Ну желательно что бы сегодня в ночь было, потому что я хочу с ОСОБА_10 на эту тему поговорить. Вот так вот, что бы не было никакой там диверсии или шо нибудь. Так что вот так вот. Ну, завтра мы будем все, я завтра в шесть утра. Если завтра минеры приедут. Я хочу с ними поработать, выйти туда, с утра, что бы если они будут «тама» значит, они по своему посмотрят, а я по своему посмотрю територию. Что бы не было никаких этих самых. Ну ребятам что бы это самое, чтоб ну как одетые нормально все были, чтобы не кучковались там по двое по одному, чтоб гуляли.»
Особа №2 (4:02-4:12):
- «Ты чеченский язык знаешь? Ну в двух словах на чеченском, расскажи о себе. Мне интересно послушать.»
Особа №1 (4:12-4:17):
- «Не, давай лучше не надо. Придет время, я все расскажу».
«ОСОБА_13» (0:01-0:30):
- «А, случайте такая ситуация, если какой-то звоночек будет, сразу звоните мне, я тут сейчас возьму бойцов сколько надо и сразу приеду. Там просто, не надо распыляться. Я же вот с самого начала за этим Терпеннием слежу, как могу помагаю, мне вот очень важно по Терпеннию…»
……..
Запис на оптичному диску, долучений до матеріалів справи та був оглянутий в судовому засіданні.
(т. 2 а.п. 137-161)
- протокол за результатами проведення негласної слідчої (розшукової) дії зняття інформації з електронних інформаційних систем від 04.10.2022 щодо зняття з месенджеру «Telegram» мобільного телефону НОМЕР_4 , яким користується громадянин України ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , встановлено, що в даних містяться відомості про незаконну діяльність ОСОБА_7 на користь держави агресора рф, а саме збирання ОСОБА_7 інформації про військовослужбовців ЗСУ, а також колишніх учасників АТО та передавав представникам окупаційної влади.
Запис на оптичному диску, долучений до матеріалів справи та був оглянутий в судовому засіданні.
(т. 2 а.п. 162-200)
За наслідком аналізу цих публікацій в обліковому записі месенджера «Telegram» мобільного телефону НОМЕР_1 , яким користується громадянин України ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , колегія суддів вважає встановленими обставини про те, що ОСОБА_7 здійснював надання представникам російської федерації: ОСОБА_11 , який використовує позивний « ОСОБА_11 », ОСОБА_34 , який використовує позивний « ОСОБА_34 », ОСОБА_13 , який використовує позивний « ОСОБА_13 » допомогу в проведенні підривної діяльності проти України, шляхом передачі відомостей про осіб із числа мешканців населених пунктів, що входять до складу Терпіннівської територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області, які чинять активний спротив представникам окупаційної влади, що діє на тимчасово окупованій території Запорізької області.
Крім того, під час судового розгляду було досліджено характеризуючі обвинуваченого ОСОБА_7 відомості, а також досліджені такі документи:
- витяг з ЄРДР у кримінальному провадженню №22022080000000044 від 05.03.2022, який підтверджує факт внесення відомостей до ЄРДР та початок проведення досудового розслідування з відповідною правовою кваліфікацією кримінальних правопорушень за ч. 2 ст. 28 ч. 1 ст. 111 КК України. Підставою для внесення відомостей до ЄРДР стали матеріали правоохоронних органів про виявлення фактів вчинення чи підготовки до вчинення кримінальних правопорушень про те, що «04.03.2022 громадяни України ОСОБА_36 , ІНФОРМАЦІЯ_7 діючи за попередньою змовою з невстановленою групою осіб вчинили умисні дії на завдання шкоди державному суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканості України шляхом переходу на бік ворога в умовах воєнного стану, а також здійснюють сприяння військовослужбовцям рф шляхом надання матеріально-технічного забезпечення»
(т. 1 а.п. 98)
- постанову начальника слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області від 05.03.2022 про створення групи слідчих для здійснення досудового розслідування у даному кримінальному провадженні;
(т. 1 а.п. 101-102)
- постанову заступника керівника Запорізької обласної прокуратури від 05.03.2022 про призначення групи прокурорів у даному кримінальному провадженні;
(т. 1 а.п. 103-104)
- витяг з ЄРДР у кримінальному провадженню №22022080000001660 від 02.09.2022, який підтверджує факт внесення відомостей до ЄРДР та початок проведення досудового розслідування з відповідною правовою кваліфікацією кримінальних правопорушень за ч. 5 ст. ст. 111-1 КК України. Підставою для внесення відомостей до ЄРДР стали матеріали правоохоронних органів про виявлення фактів вчинення чи підготовки до вчинення кримінальних правопорушень про те, що «у невстановлений час, однак не раніше 01.04.2022, громадяни України із числа місцевих жителів населених пунктів, що входять до складу Терпінівської громади Мелітопольского району Запорізької області, діючи умисно, з власної ініціативи, добровільно погодились на співпрацю з представниками держави-агресора шляхом зайняття посад, пов'1язаних з виконанням організаційно-розпорядчих функцій, у незаконному органі влади, створеному на тимчасово окупованій території - т.зв. «Терпеневская сельская администрация Мелитопольского района Запорожской области»
(т. 1 а.п. 117)
- постанову начальника слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області від 02.09.2022 про створення групи слідчих для здійснення досудового розслідування у даному кримінальному провадженні;
(т. 1 а.п. 121-122)
- постанову заступника керівника Запорізької обласної прокуратури від 03.09.2022 про призначення групи прокурорів у даному кримінальному провадженні;
(т. 1 а.п. 123-124)
- витяг з ЄРДР у кримінальному провадженню №22022080000000624 від 18.05.2022, який підтверджує факт внесення відомостей до ЄРДР та початок проведення досудового розслідування з відповідною правовою кваліфікацією кримінальних правопорушень за ч. 5 ст. ст. 111-1 КК України. Підставою для внесення відомостей до ЄРДР стали матеріали правоохоронних органів про виявлення фактів вчинення чи підготовки до вчинення кримінальних правопорушень про те, що «у невстановлений час, однак не раніше 04.03.2022, громадянин України ОСОБА_7 , діючи умисно з власної ініціативи, добровільно погодився на співпрацю з представниками держави-агресора шляхом зайняття посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих функцій, у незаконному органі влади, створеному на тимчасово окупованій території - голови Терпінівської ОТГ Мелітопольського району Запорізької області»
(т. 1 а.п. 128)
- постанову про об`єднання матеріалів досудових розслідувань від 16.11.2022, згідно якої кримінальні провадження №22022080000000044 від 05.03.2022 за ч. 2 ст. 28 ч. 1 ст. 111, ч. 5 ст. 111-1 КК України та №22022080000000624 від 18.05.2022 за ч. 5 ст. 111-1 КК України, об`єднані в одне провадження під №22022080000000044, зазначені відомості внесено до ЄРДР;
(т. 1 а.п. 126-127)
- постанову про виділення матеріалів досудового розслідування від 07.12.2022, згідно якої виділено з матеріалів кримінального провадження №22022080000000044 від 05.03.2022 матеріали за епізодом вчинення ОСОБА_7 кримінальних правопорушень за ч. 2 ст. 111, ч. 5 ст. 111-1 КК України в окреме провадження №22022080000002375;
(т. 1 а.п. 144-148)
- витяг з ЄРДР у кримінальному провадженню №22022080000002375 від 07.12.2022, який підтверджує факт внесення відомостей до ЄРДР та початок проведення досудового розслідування з відповідною правовою кваліфікацією кримінальних правопорушень за ч. 2 ст. 111, ч. 5 ст. 111-1 КК України. Підставою для внесення відомостей до ЄРДР стали матеріали правоохоронних органів про виявлення фактів вчинення чи підготовки до вчинення кримінальних правопорушень про те, що «громадянин України ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуваючи в с. Терпіння Мелітопольського району Запорізької області, в період часу з 27.04.2022 по 18.05.2022 діючи умисно, на шкоду суверенітетові, територіальної цілісності та недоторканості, обороноздатності, державній, економічній чи інформаційній безпеці України, усвідомлюючи протиправність свої дій та бажаючи настання негативних наслідків, на виконання рішення отриманого завдання здійснив надання представниками рф допомогу в проведенні підривної діяльності проти України, шляхом передачі відомостей про осіб з числа мешканців населених пунктів, що входять до складу Терпінівської територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області, які чинять активний спротив представникам окупаційної влади, що діє на тимчасово окупованій території Запорізької області»(заява надійшла 05.03.2022); «громадянин України ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуваючи в с. Терпіння Мелітопольського району Запорізької області, де з 26.02.2022 по теперішній час діє окупаційний режим рф усвідомлюючи протиправність свої дій та бажання настання негативних наслідків, у третій декаді квітня 2022 року, добровільно зайняв керівну посаду, пов`язану з використанням організаційно-розпорядчих та адміністративних функцій - голови незаконногоьоргану влади - окупаційної адміністрації держави-агресора т.зв. «Терпеневская сельская администрация Мелитопольского района», створену представниками держави-агресора на тимчасово окупованій території Терпінівської територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області»
(т. 1 а.п. 149)
- постанову начальника слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області від 07.12.2022 про створення групи слідчих для здійснення досудового розслідування у даному кримінальному провадженні;
(т. 1 а.п. 151-152)
- постанову заступника керівника Запорізької обласної прокуратури від 08.12.2022 про призначення групи прокурорів у даному кримінальному провадженні;
(т. 1 а.п. 153-154)
- ухвалу слідчого судді Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 14.12.2022, якою надано дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №22022080000002375 від 07.12.2022 відносно ОСОБА_7 за . 2 ст. 111, ч. 5 ст. 111-1 КК України;
(т. 1 а.п. 216-221)
- ухвала слідчого судді Запорізького апеляційного суду від 12.07.2022, якою надано дозвіл на проведення негласних слідчих (розшукових) дій пов`язаних із втручанням у приватне спілкування громадянина України й інших видів негласних слідчих (розшукових) дій;
(т. 2 а.п. 121-122)
- ухвала слідчого судді Запорізького апеляційного суду від 31.08.2022, якою надано дозвіл на проведення негласних слідчих (розшукових) дій пов`язаних із втручанням у приватне спілкування громадянина України й інших видів негласних слідчих (розшукових) дій;
(т. 2 а.п. 123-124)
- ухвала слідчого судді Запорізького апеляційного суду від 02.11.2022, якою надано дозвіл на проведення негласних слідчих (розшукових) дій пов`язаних із втручанням у приватне спілкування громадянина України й інших видів негласних слідчих (розшукових) дій;
(т. 2 а.п. 225-227)
- ухвала слідчого судді Запорізького апеляційного суду від 27.12.2022 на дозвіл на використання у кримінальному провадженні №22022080000002375 від 07.12.2022 за підозрою ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 111, ч. 5 ст. 111-1 КК України, інформації, яка міститься у протоколі про результати зняття інформації з електронних інформаційних систем №59/14/993т від 10.11.2022, додатку до нього - DVD-R диску № 59/14/53ІТ від 10 11 2022 а також процесуальних документах на підставі яких вказана інформація отримана, а саме клопотання слідчого № 59/14/К-1499т від 31.10.2022 та ухвали Запорізького апеляційного суду № 10/4437т від 02.11.2022, отриманих і складених у рамках досудового розслідування кримінального провадження №22022080000000031 від 02.03.2022.
(т. 2 а.п. 232-233)
- ухвалу слідчого судді Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 10.01.2023, якою застосовано відносно ОСОБА_7 запобіжний захід у вигляді тримання під вартою;
(т. 1 а.п. 234-239)
- ухвалу слідчого судді Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 10.01.2023, якою накладено арешт шляхом заборони відчуження, користування та розпорядження на майно, яке належить ОСОБА_7 , а саме: 1) об`єкт нерухомого майна - земельна ділянка з кадастровим номером 2323085100:01:008:0003, частка власності - 1/1; 2) об`єкт нерухомого майна - земельна ділянка з кадастровим номером 2323085100:11:001:0128, розташована за адресою: АДРЕСА_2 , частка власності - 1; 3) об`єкт нерухомого житлового майна - житловий будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_3 , частка власності 1; 4) об?єкт рухомого майна - автомобіль марки та моделі «Mercedes-Benz 313 CDI» 2004 року випуску, синього кольору, з д.н.з. НОМЕР_5 , VIN - НОМЕР_6 ; 5) об?єкт рухомого майна - мотоцикл марки та моделі «Spark SP150S-17R» 2019 року випуску, чорного кольору, з д.н.з. НОМЕР_7 , VIN - НОМЕР_8 ; 6) рушниця гладкоствольна марки «Hatsan escort MPS» № НОМЕР_9 , 2019 року випуску;
(т. 1 а.п. 242-246)
Оцінка суду
При вирішенні питання про допустимість та належність досліджених доказів суд враховує, що Європейський суд з прав людини неодноразово зазначав, що допустимість доказів є прерогативою національного права і, за цим правилом, саме національні суди повноважні оцінювати надані ним докази (параграф 34 рішення у справі «Тейскера де Кастро проти Португалії» від 09.06.1998 року, параграф 54 рішення у справі «Шабельника проти України» від 19.02.2009 року), а порядок збирання доказів, передбачений національним правом має відповідати основним правам, визнаним Конвенцією, а саме: на свободу, особисту недоторканість, на повагу до приватного і сімейного життя (статті 5, 8 Конвенції) тощо.
Окрім цього, відповідно до ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди застосовують Європейську конвенцію з прав людини та основоположних свобод, а також практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Європейський суд з прав людини у п. 65 справи «Коробов проти України» (заява №39598/03, остаточне рішення від 21.10.2011 р.) зазначив, що при оцінці доказів суд, як правило, застосовує критерій доведення «поза розумним сумнівом» (див. рішення від 18 січня 1978 року у справі «Ірланд проти Сполученого Королівства» (Ireland v. the United Kingdom), n. 161, Series А., заява № 25). Проте, така доведеність може випливати зі співіснування достатньо переконливих, чітких і узгоджених між собою висновків чи схожих неспростовних презумпцій факту.
Аналізуючи вище перелічені докази в їх сукупності, провівши судовий розгляд в межах висунутого обвинувачення, відповідно до обвинувального акту, за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на всебічному, повному й неупередженому досліджені всіх обставин кримінального провадження, керуючись законом, оцінюючи кожний доказ з точки зору належності, допустимості, достовірності, а сукупність зібраних доказів, з точки зору достатності та взаємозв`язку, а також в сукупності з показаннями свідків, суд приходить до висновку, що вказані докази належні, оскільки вони підтверджують існування обставин, що підлягають доказуванню, допустимі, оскільки вони отримані в порядку встановленому КПК України, достовірні, оскільки фактичні дані отримані з цих доказів, не спростовані жодним іншим доказом, наданим сторонами кримінального провадження.
Під час судового розгляду стороною захисту не ставилось питання щодо визнання будь-яких доказів сторони обвинувачення недостовірними чи недопустимими.
Захисник ОСОБА_6 в судовому засіданні не заперечував щодо розгляду даної справи в порядку спеціального судового провадження. Зазначив, що під час судового розгляду не знайшов свого підтвердження той факт, що ОСОБА_7 вчинив інкриміновані йому злочини.
З огляду на досліджені судом докази, колегія суддів вважає ці твердження є не обґрунтованими та такі, які з об`єктивних причин не знайшли свого підтвердження під час судового розгляду.
Враховуючи наведене, суд кваліфікує дії ОСОБА_7 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 111-1 КК України, як добровільне зайняття громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора; за ч. 2 ст. 111 КК України - державна зрада у формі надання представникам іноземної держави допомоги в проведенні підривної діяльності проти України, вчинена в умовах воєнного стану.
Мотиви призначення покарання та ухвалення інших рішень щодо питань, які вирішуються судом при ухваленні вироку і положення закону, якими керувався суд
При призначенні покарання, згідно з вимогами ст.ст. 65-67 КК України та роз`ясненнями, що містяться в п.1 постанови Пленуму Верховного Суду України №7 від 24.10.2003 року «Про практику призначення судами кримінального покарання» (з наступними змінами), суд враховує ступінь тяжкості вчиненого злочину, дані про особу винного, та обставини, що пом`якшують і обтяжують покарання, а також вимоги ч. 2 ст. 50 КК України, якою передбачено, що покарання має на меті не тільки кару, а й виправлення засудженого, запобігання вчиненню нових злочинів як засудженим, так і іншими особами. Таке покарання має бути необхідним і достатнім для виправлення особи та попередження нових злочинів.
Зазначене узгоджується із положеннями ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка, відповідно до вимог ч. 1 ст. 9 Конституції України, ратифікована Законом від 17.07.1997 року «Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 Конвенції» і є частиною національного законодавства України, якою встановлено, що кожен (…) при встановленні обґрунтованості будь-якого кримінального обвинувачення, висунутого проти нього, має право на справедливий і відкритий розгляд упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом. Кожен, кого обвинувачено у вчиненні кримінального правопорушення, вважається невинуватим доти, доки його вину не буде доведено згідно із законом.
При цьому, суд враховує позицію ЄСПЛ, що кримінальне покарання переслідує, як прийнято вважати, подвійну мету покарання і стримування від вчинення нових злочинів.
Як у справі «Бакланов проти Росії» (рішення від 09 червня 2005 року), так і у справі «Фрізен проти Росії» (рішення від 24 березня 2005 року) Європейський суд зазначив, що «досягнення справедливого балансу між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту основоположних прав особи лише тоді стає значимим, якщо встановлено, що під час відповідного втручання було дотримано принципу «законності» і воно не було свавільним». У справі «Ізмайлов проти Росії» (п. 38 рішення від 16 жовтня 2008 року) Європейський суд вказав, що «для того, щоб втручання вважалося пропорційним, воно має відповідати тяжкості правопорушення і не становити «особистого надмірного тягаря для особи».
Призначаючи покарання суд виходить із наступного
Відповідно до ч. 5 ст. 12 КК України за ступенем тяжкості вчинених злочинів, останні віднесено до категорії тяжких та особливо тяжких злочинів.
Обставин, які, відповідно до ст. 66 КК України, пом`якшують покарання обвинуваченому, судом не встановлено.
Обставин, які, відповідно до ст. 67 КК України, обтяжують покарання, також не встановлено.
Приймаючи до уваги характер, ступінь тяжкості та суспільну небезпеку скоєних ОСОБА_7 кримінальних правопорушень, особу обвинуваченого, який у лікарів нарколога та психіатра не перебуває, відсутність пом`якшуючих та обтяжуючих покарання обставин, проте враховуючи також, що обвинувачений вчинив даний злочин умисно, усвідомлюючи свої дії, які полягли у добровільному зайнятті керівної посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, - голови незаконного органу влади - окупаційної адміністрації держави-агресора - т.зв. «Терпеньевская сельская администрация Мелитопольского района», надавав допомогу в проведенні підривної діяльності проти України, шляхом передачі відомостей про осіб із числа мешканців населених пунктів, що входять до складу Терпіннівської територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області, які чинять активний спротив представникам окупаційної влади, суд вважає, що обвинуваченому необхідно призначити покарання у виді реального позбавлення волі в межах санкції ч. 2 ст. 111, ч. 5 ст. 111-1 КК України з додатковим покаранням.
Приймаючи рішення про призначення додаткового покарання у виді позбавлення права обіймати будь-які посади в органах державної влади, колегія суддів враховує, що вказане додаткове покарання є обов`язковим у санкції вказаної статті.
Крім того, ОСОБА_7 скоїв злочин, об`єктом якого є основи національної безпеки України. Обвинувачений своїми діями фактично допомагав державі-агресору створити певну вертикаль незаконного органу влади і фактично вчинив злочин проти незалежності, суверенітету та територіальної цілісності нашої держави. Виходячи з цього, колегія суддів приймає рішення про призначення ОСОБА_7 покарання обіймати будь-які посади саме в органах державної влади України.
Також, колегія суддів при прийняття рішення також враховує правові висновки, викладені у постанові колегії Першої судової палати Касаційного кримінального суду у складі Верховного Суду від 22.05.2018 року по справі №753/18479/16-к (провадження №51-520км18) та постанові колегії Другої судової палати Касаційного кримінального суду у складі Верховного Суду від 21.06.2022 року по справі №171/869/21 (провадження №51-838км22) в частині можливості призначення додаткового покарання у виді позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю, в тому числі і до осіб, які на час вчинення зазначеного кримінального правопорушення не займали офіційно певні посади та не займалися офіційно певною діяльністю, з огляду на положення, передбачені ст. 55 КК України.
З вказаних правових висновків вбачається, що не є перешкодою для призначення додаткового покарання у виді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю та обставина, що обвинувачений на момент ухвалення вироку не працює на певній посаді та не проводить діяльність, з використанням можливостей якої (яких) він вчинив кримінальне правопорушення.
В даному випадку колегія суддів вважає, що буде справедливим та співмірним покарання особі, яка визнана винуватою у здійсненні колабораційної діяльності, яке унеможливить певний період часу у майбутньому бути представником державної влади в Україні.
Призначаючи покарання колегія суддів враховує, що згідно ч. 1 ст. 59 КК України покарання у виді конфіскації майна полягає в примусовому безоплатному вилученні у власність держави всього або частини майна, яке є власністю засудженого і що згідно ч. 2 ст. 52 КК України, конфіскація майна відноситься до додаткових видів покарання.
Підстави для застосування положень ст. 69, 75 КК України відсутні, оскільки відсутні обставини, передбачені ст. 66 КК України, що пом`якшують покарання та істотно знижують ступінь тяжкості вчиненого обвинуваченим кримінального правопорушення з огляду на вчинення ОСОБА_7 суспільно-небезпечних кримінальних правопорушень у сфері злочинів проти основ Національної безпеки України.
Колегія суддів приходить до висновку, що за викладених вище обставин кримінального провадження та особи обвинуваченого, призначене судом покарання буде цілком справедливим та пропорційним, необхідним і достатнім для його виправлення та попередження вчинення ним нових кримінальних правопорушень, відповідатиме меті покарання, гуманності, справедливості і не потягне за собою порушення засад виваженості, що включає наявність розумного балансу між захищуваними інтересами суспільства та правами особи, яка притягується до кримінальної відповідальності.
Враховуючи, що ухвалою слідчого судді Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 10.01.2023 ОСОБА_7 в порядку ч. 6 ст. 193 КПК України обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою без визначення застави, то вказаний запобіжний захід до набрання вироком законної сили слід залишити незмінним.
Арешт, накладений ухвалою слідчого судді Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 10.01.2023 на майно, яке належать ОСОБА_7 з огляду на призначення йому додаткового покарання у вигляді конфіскації майна, слід залишити незмінним до приведення вироку до виконання в частині конфіскації всього належного йому майна.
Початок строку відбування покарання ОСОБА_7 слід обраховувати з моменту звернення вироку до виконання, тобто із дня фактичного його затримання.
Процесуальні витрати згідно обвинувального акту у кримінальному провадженні відсутні.
Речові докази по справі відсутні.
Керуючись ст. ст. 323,369-376,615 КПК України, колегія суддів, -
УХВАЛИЛА:
ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , визнати винуватим у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 111-1, ч. 2 ст. 111 КК України, та призначити йому покарання:
- ч. 5 ст. 111-1 КК України у виді вигляді 10 (десяти) років позбавлення волі з позбавленням права обіймати посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій в органах влади строком на 15 років, з конфіскацією всього належного йому майна;
- ч. 2 ст. 111 КК України у виді 15 (п`ятнадцяти) років позбавлення волі з конфіскацією всього належного йому майна.
На підставі ч. 1 ст. 70 КК України, за сукупністю злочинів, шляхом поглинання менш суворого покарання більш суворим визначити ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , остаточне покарання у виді 15 (п`ятнадцяти) років позбавлення волі з позбавленням права обіймати посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій в органах влади строком на 15 років, з конфіскацією всього належного йому майна.
Обраний запобіжний захід ОСОБА_7 у виді тримання під вартою до набрання вироком законної сили - залишити незмінним.
Початок строку відбування покарання ОСОБА_7 рахувати з моменту приведення вироку до виконання, тобто із дня фактичного його затримання.
Арешт, накладений ухвалою слідчого судді Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 10.01.2023 на майно, яке на праві власності належить ОСОБА_7 , а саме:
1) об`єкт нерухомого майна - земельна ділянка з кадастровим номером 2323085100:01:008:0003, частка власності - 1/1; 2) об`єкт нерухомого майна - земельна ділянка з кадастровим номером 2323085100:11:001:0128, розташована за адресою: АДРЕСА_2 , частка власності - 1; 3) об`єкт нерухомого житлового майна - житловий будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_3 , частка власності 1; 4) об?єкт рухомого майна - автомобіль марки та моделі «Mercedes-Benz 313 CDI» 2004 року випуску, синього кольору, з д.н.з. НОМЕР_5 , VIN - НОМЕР_6 ; 5) об?єкт рухомого майна - мотоцикл марки та моделі «Spark SP150S-17R» 2019 року випуску, чорного кольору, з д.н.з. НОМЕР_7 , VIN - НОМЕР_8 ; 6) рушниця гладкоствольна марки «Hatsan escort MPS» № НОМЕР_9 , 2019 року випуску - залишити незмінним до фактичного виконання вироку в частині конфіскації всього належного йому майна на користь держави.
Речові докази відсутні.
Роз`яснити учасникам судового провадження право подати клопотання про помилування, право ознайомитися із журналом судового засідання і подати на нього письмові зауваження.
Учасники судового провадження мають право отримати в суді копію вироку.
Вирок набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана сторонами кримінального провадження до Запорізького апеляційного суду через Комунарський районний суд м. Запоріжжя протягом тридцяти діб з дня проголошення вироку суду.
Інформацію про ухвалений вирок, опублікувати у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті суду.
Головуючий суддя ОСОБА_1
судді: ОСОБА_3
ОСОБА_2
Суд | Комунарський районний суд м.Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2023 |
Оприлюднено | 11.10.2023 |
Номер документу | 114032247 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини проти основ національної безпеки України Державна зрада |
Кримінальне
Комунарський районний суд м.Запоріжжя
Піх Ю. Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні