Рішення
від 10.10.2023 по справі 523/13350/23
СУВОРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

Справа № 523/13350/23

Провадження №2-о/523/453/23

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" жовтня 2023 р. м.Одеса

Суворовський районний суд м.Одеси у складі:

головуючого судді Кисельова В.К.

за участю секретаря Дзюба Г.І.

за участю представника заінтересованої особи Дідуха С.П.

розглянувши увідкритому судовомузасіданні вм.Одесіцивільну справуза заявою ОСОБА_1 ,заінтересовані особи: ОСОБА_2 ,Суворовський районнийтериторіальний центркомплектування тасоціальної підтримки,Міністерство оборониУкраїни про встановлення факту, що має юридичне значення, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась із заявою про встановлення факту, що має юридичне значення. В заяві заявниця посилається на наступні обставини. Так, ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ; НОМЕР_2 ,що зареєстрована АДРЕСА_1 ;), є невиліковно хворою особою похилого віку з когнітивними порушеннями та з огляду на це потребує отримання соціальної послуги з постійного догляду, що підтверджується рішенням лікарсько-консультативної комісії від 19.06.2023 р. та висновком про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі за формою 080-4/о від 19.06.2023 p., виданими Комунальним некомерційним підприємством «Центр первинної медико-санітарної допомоги № 18» Одеської міської ради (код ЄДРПОУ: 02774556).

ІНФОРМАЦІЯ_2 померлаєдина дитиназаявниці-донька ОСОБА_3 (дошлюбнепрізвище ОСОБА_4 ), ІНФОРМАЦІЯ_3 ,щопідтверджуєтьсясвідоцтвом просмертьсерії НОМЕР_3 від 13.12.2008 р. Факт родинних відносин міжзаявницеюта ОСОБА_3 підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_4 від 01.06.1964 p., факт зміни прізвища ОСОБА_3 "в зв`язку з укладенням та розірванням шлюбі підтверджується довідкою про шлюб № 1268 від 29.10.2005 p., свідоцтвом про розірвання шлюбу серії НОМЕР_5 від 31.07.2002 p., перекладом свідоцтва про одруження серії НОМЕР_6 від 22.10.2002 p., рішенням Суворовського районного суду м. Одеси від 03.11.2008 р. по цивільній справі № 2-4535/08 про розірвання шлюбу.

ІНФОРМАЦІЯ_4 помер чоловік заявниці ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_7 від 17.01.2021 р., факт родинних відносин між заявницею та ОСОБА_5 підтверджується свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_8 від 16.07.2009 р.

В зв`язку з вищевикладеним, заявниці не має жодних інших членів сім`ї або родичів окрім своїх повнолітніх онуків - ОСОБА_6 ( ІНФОРМАЦІЯ_6 ; РНОКПП: НОМЕР_9 ) та ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_7 ; РНОКПП: НОМЕР_10 ; АДРЕСА_2 ).

Факт родинних відносин між заявницею та ОСОБА_6 та ОСОБА_2 підтверджується свідоцтвом про народження ОСОБА_3 серії НОМЕР_4 від 01.06.1964 p., свідоцтвом про народження ОСОБА_6 серії НОМЕР_11 від 17.08.1993 р. та свідоцтвом про народження ОСОБА_2 серії НОМЕР_12 від 12.02.2003 р.

Згідно довідки про зареєстрованих у житловому приміщенні/ будинку осіб № СЗ-113004-ф/л від 16.06.2023 р. обидва онука заявниці зареєстровані із нею за однією адресою, при цьому ОСОБА_6 вже сім років фактично не проживає за місцем реєстрації, що підтверджується актом про обстеження на факт не проживання особи за місцем реєстрації від 19.07.2023 р.

Водночас наразі ОСОБА_6 фактично проживає та працює за межами території України, в зв`язку з чим відмовляється надавати заявниці соціальні послуги з постійного догляду, оскільки об`єктивно не має такої можливості, що підтверджується відмітками про перетин державного кордону України в напрямку виїзду в паспорті громадянина України для виїзду за кордон ОСОБА_6 № FT551910 від 14.12.2018 p., орган, що видав: 5116, довідкою про перетин державного кордону України ОСОБА_6 № 91/К-10305-15404 від 20.07.2023 p., виданою Головним центром обробки спеціальної інформації ДПС, довідкою з місця роботи ОСОБА_6 від. 17.07.2023 р. з її нотаріально засвідченим перекладом, заявою ОСОБА_6 про відмову надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 25.07.2023 p., протоколом створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису ОСОБА_6 , яким засвідчено заяву про відмову надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 25.07.2023 р.

Отож, зважаючи на відсутність інших осіб з числа членів сім`ї або родичів, які надають чи могли б надавати заявниці соціальні послуги з постійного догляду, єдиною особою, яка може та погоджується надавати заявниці соціальні послуги з постійного догляду є онук заявниці ОСОБА_2 , який наразі проходить строкову військову службу в Збройних Силах України, а саме військовій частині НОМЕР_13 , що підтверджується його військовим квитком серії НОМЕР_14 від 08.10.2021 р..

Заявниця також стверджує, що до початку несення військової служби в Збройних Силах України її онук ОСОБА_2 постійно проживав спільно із нею, був пов`язаний спільним побутом, піклувався про заявницю та є членом її сім`ї, який завжди дбав про забезпечення найкращих інтересів.

Користуючись наданим заявниці п. 5 ч. 1 ст. 12 Закону України «Про соціальні послуги» правом вільного вибору надавачів соціальних послуг, заявниця прагне аби соціальні послуги з постійного догляду надавав саме її онук ОСОБА_2 .

З метою забезпечення потреб заявниці в отриманні соціальних послуг з постійного догляду онукові ОСОБА_2 необхідно звільнитися з військової служби та отримати відстрочку від подальшого його можливого призову на військову службу, як військовозобов`язаного, під час мобілізації, оголошеної згідно указу Президента України № 65/2022 від 24 лютого 2022 року «Про загальну мобілізацію».

На підставі викладеного, заявниця просить встановити факт, що має юридичне значення, а саме факт того, що в зв`язку з відсутністю інших осіб, які можуть здійснювати постійний догляд за ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ; АДРЕСА_2 ;), яка за станом свого здоров`я відповідно до висновку лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного догляду, єдиною особою, яка може здійснювати постійний догляд за ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ; АДРЕСА_2 ;), яка за станом свого здоров`я відповідно до висновку лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного догляду, є її онук ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_7 ; РНОКПП: НОМЕР_10 ; АДРЕСА_2 ).

Ухвалою суду від 09.08.2023р. судом було відкрито провадження по справі, а також залучено до участі в справі в якості заінтересованої особи Суворовський районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки.

Ухвалою суду від 18.09.2023р. судом було залучено до участі в справі в якості заінтересованої особи Міністерство оборони України.

В судовезасідання ОСОБА_1 , а також ОСОБА_2 не з`явились, згідно поданої заяв просили справу розглянути у їх відсутність.

Представник Суворовського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки в судовому засіданні пояснив, що надання відстрочки ОСОБА_2 можливо лише у разі звільнення його з військової служби. В останнє судове засідання не з`явився, згідно поданої заяви просив справу розглянути у його відсутність.

Представник Міністерства оборони України в судовому засіданні не заперечував проти задоволення заяви, але вирішення питання залишив на розсуд суду.

Судом встановлені наступні обставини та відповідні правовідносини.

Так, ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ; НОМЕР_2 ,що зареєстрована АДРЕСА_1 ;), є невиліковно хворою особою похилого віку з когнітивними порушеннями та з огляду на це потребує отримання соціальної послуги з постійного догляду, що підтверджується рішенням лікарсько-консультативної комісії від 19.06.2023 р. та висновком про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі за формою 080-4/о від 19.06.2023 p., виданими Комунальним некомерційним підприємством «Центр первинної медико-санітарної допомоги № 18» Одеської міської ради (код ЄДРПОУ: 02774556).

ІНФОРМАЦІЯ_2 померлаєдина дитиназаявниці-донька ОСОБА_3 (дошлюбнепрізвище ОСОБА_4 ), ІНФОРМАЦІЯ_3 ,щопідтверджуєтьсясвідоцтвом просмертьсерії НОМЕР_3 від 13.12.2008 р. Факт родинних відносин міжзаявницеюта ОСОБА_3 підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_4 від 01.06.1964 p., факт зміни прізвища ОСОБА_3 "в зв`язку з укладенням та розірванням шлюбі підтверджується довідкою про шлюб № 1268 від 29.10.2005 p., свідоцтвом про розірвання шлюбу серії НОМЕР_5 від 31.07.2002 p., перекладом свідоцтва про одруження серії НОМЕР_6 від 22.10.2002 p., рішенням Суворовського районного суду м. Одеси від 03.11.2008 р. по цивільній справі № 2-4535/08 про розірвання шлюбу.

ІНФОРМАЦІЯ_4 помер чоловік заявниці ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_7 від 17.01.2021 р., факт родинних відносин між заявницею та ОСОБА_5 підтверджується свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_8 від 16.07.2009 р.

В зв`язку з вищевикладеним, заявниці не має жодних інших членів сім`ї або родичів окрім своїх повнолітніх онуків - ОСОБА_6 ( ІНФОРМАЦІЯ_6 ; РНОКПП: НОМЕР_9 ) та ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_7 ; РНОКПП: НОМЕР_10 ; АДРЕСА_2 ).

Факт родинних відносин між заявницею та ОСОБА_6 та ОСОБА_2 підтверджується свідоцтвом про народження ОСОБА_3 серії НОМЕР_4 від 01.06.1964 p., свідоцтвом про народження ОСОБА_6 серії НОМЕР_11 від 17.08.1993 р. та свідоцтвом про народження ОСОБА_2 серії НОМЕР_12 від 12.02.2003 р.

Згідно довідки про зареєстрованих у житловому приміщенні/ будинку осіб № СЗ-113004-ф/л від 16.06.2023 р. обидва онука заявниці зареєстровані із нею за однією адресою, при цьому ОСОБА_6 вже сім років фактично не проживає за місцем реєстрації, що підтверджується актом про обстеження на факт не проживання особи за місцем реєстрації від 19.07.2023 р.

Водночас наразі ОСОБА_6 фактично проживає та працює за межами території України, в зв`язку з чим відмовляється надавати заявниці соціальні послуги з постійного догляду, оскільки об`єктивно не має такої можливості, що підтверджується відмітками про перетин державного кордону України в напрямку виїзду в паспорті громадянина України для виїзду за кордон ОСОБА_6 № FT551910 від 14.12.2018 p., орган, що видав: 5116, довідкою про перетин державного кордону України ОСОБА_6 № 91/К-10305-15404 від 20.07.2023 p., виданою Головним центром обробки спеціальної інформації ДПС, довідкою з місця роботи ОСОБА_6 від. 17.07.2023 р. з її нотаріально засвідченим перекладом, заявою ОСОБА_6 про відмову надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 25.07.2023 p., протоколом створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису ОСОБА_6 , яким засвідчено заяву про відмову надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 25.07.2023 р..

В судовому засіданні встановлено, що зважаючи на відсутність інших осіб з числа членів сім`ї або родичів, які надають чи могли б надавати соціальні послуги з постійного догляду, єдиною особою, яка може та погоджується надавати соціальні послуги з постійного догляду заявниці є її онук ОСОБА_2 , який наразі проходить строкову військову службу в Збройних Силах України, а саме військовій частині НОМЕР_13 , що підтверджується його військовим квитком серії НОМЕР_14 від 08.10.2021 р..

Судом також встановлено, що до початку несення військової служби в Збройних Силах України ОСОБА_2 постійно проживав спільно із заявницею, був пов`язаний спільним побутом, піклувався про заявницю та є членом її сім`ї, який завжди дбав про забезпечення найкращих інтересів.

Користуючись наданим заявниці п. 5 ч. 1 ст. 12 Закону України «Про соціальні послуги» правом вільного вибору надавачів соціальних послуг, заявниця прагне аби соціальні послуги з постійного догляду надавав саме її онук ОСОБА_2 .

З метою забезпечення потреб заявниці в отриманні соціальних послуг з постійного догляду онукові ОСОБА_2 необхідно звільнитися з військової служби та отримати відстрочку від подальшого його можливого призову на військову службу, як військовозобов`язаного, під час мобілізації, оголошеної згідно указу Президента України № 65/2022 від 24 лютого 2022 року «Про загальну мобілізацію».

Разом з тим, зі змісту приписів абзацу 10 ч. 1 ст. 18, пункту «в» ч. 2 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», абзацу 12, ч.1 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» випливає, що виникнення у ОСОБА_2 права на звільнення з військової служби та права на отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, безпосередньо залежить від встановлення юридичного факту відсутності, окрім нього, інших осіб, які можуть здійснювати постійний догляд за заявницею, як особою, яка потребує такого догляду за висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я.

Отож, від встановлення юридичного факту відсутності, окрім онука ОСОБА_2 , інших осіб, які можуть здійснювати постійний догляд за заявницею, як особою, яка потребує такого догляду за висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я, залежить можливість реалізації нею, як заявницею, права на отримання соціальних послуг з постійного догляду та виникнення у ОСОБА_2 , як заінтересованої особи, права на звільнення з військової служби та права на отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, оголошеної згідно указу Президента України № 65/2022 від 24 лютого 2022 року «Про загальну мобілізацію».

Зважаючи на те, що чинним законодавством України не передбачено спеціального позасудового порядку встановлення вищезазначеного факту, що має юридичне значення, при цьому встановлення даного факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право та даний факт не належить до вичерпного переліку фактів, заяви про встановлення яких не можуть розглядатися судами згідно постанови Пленуму Верховного Суду України № 5 від 31.03.1995 р. «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», вбачається, що даний факт може бути встановлений в судовому порядку.

Відповідно до ч. 3 ст. 13 Закону України «Про соціальні послуги» до надавачів соціальних послуг недержавного сектору належать підприємства, установи, організації, крім визначених частиною другою цієї статті, громадські об`єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи - підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності.

Відповідно до пунктів 3-4 ч. 6 ст. 13 Закону України «Про соціальні послуги» фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є: 3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; 4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися;

Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України «Про соціальні послуги» отримувач соціальних послуг має право на:

1) отримання соціальних послуг відповідно до умов та порядку їх надання, визначених законодавством про соціальні послуги та договором про надання соціальних послуг;

5) вільний вибір надавачів соціальних послуг;

Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про соціальні послуги» отримувачі соціальних послуг - особи/сім`ї, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, яким надаються соціальні послуги;

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про соціальні послуги» вразливі групи населення - особи/сім`ї, які мають найвищий ризик потрапляння у складні життєві обставини через вплив несприятливих зовнішніх та/або внутрішніх чинників;

Відповідно до п. 15 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про соціальні послуги» складні життєві обставини - обставини, що негативно впливають на життя, стан здоров`я та розвиток особи, функціонування сім`ї, які особа/сім`я не може подолати самостійно.

Чинники, що можуть зумовити складні життєві обставини:

а) похилий вік;

б) часткова або повна втрата рухової активності, пам`яті;

в) невиліковні хвороби, хвороби, що потребують тривалого лікування;

Відповідно до абзацу 10 ч. 1 ст. 18 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від призову на строкову військову службу звільняються громадяни України, які здійснюють опіку над особою з інвалідністю, визнаною судом недієздатною; зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю І групи; зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю II групи або за особою, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько- консультативної комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного догляду, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд;

Відповідно до пункту «в» ч. 2 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» Військовослужбовці строкової військової служби звільняються із служби на підставах: в) за сімейними обставинами - у разі виникнення у них права на відстрочку чи звільнення внаслідок зміни сімейних обставин. Військовослужбовці, які мають право на звільнення зі служби за цією підставою, можуть його не використовувати;

Відповідно до абзацу 12, ч.1 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані опікуни особи з інвалідністю, визнаної судом недієздатною; особи, зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю І групи; особи, зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю II групи або за особою, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько- консультативної комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного догляду, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд;

На підставі вищевикладеного, в судовому засіданні встановлений факт, що єдиною особою, яка може здійснювати постійний догляд за ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ; АДРЕСА_2 ), яка за станом свого здоров`я, відповідно до висновку лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного догляду, є її онук ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_7 ; РНОКПП: НОМЕР_10 ; АДРЕСА_2 ).

Керуючись ст. ст. 2,5,10,12,258,259,263-265,268, 293-294,315-319 ЦПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Заяву ОСОБА_1 ,заінтересовані особи: ОСОБА_2 ,Суворовський районнийтериторіальний центркомплектування тасоціальної підтримки,Міністерство оборониУкраїни про встановлення факту, що має юридичне значення задовольнити.

2. Встановити факт, що має юридичне значення, а саме факт, що єдиною особою, яка може здійснювати постійний догляд

за ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ; АДРЕСА_2 ), яка за станом свого здоров`я, відповідно до висновку лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного догляду, є її онук

ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_7 ; РНОКПП: НОМЕР_10 ; АДРЕСА_2 ).

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Одеського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-ти денний строк з дня отримання копії повного тексту рішення.

Копію повного тексту рішення сторони можуть отримати у десятиденний строк з дати проголошення рішення.

Суддя:

Повний текст рішення складено та підписано 10.10.2023

Дата ухвалення рішення10.10.2023
Оприлюднено11.10.2023
Номер документу114034045
СудочинствоЦивільне
Сутьвстановлення факту, що має юридичне значення

Судовий реєстр по справі —523/13350/23

Рішення від 10.10.2023

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Кисельов В. К.

Рішення від 10.10.2023

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Кисельов В. К.

Ухвала від 18.09.2023

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Кисельов В. К.

Ухвала від 09.08.2023

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Кисельов В. К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні