Рішення
від 10.10.2023 по справі 500/3000/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/3000/23

10 жовтня 2023 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Мірінович У.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮСП ПАНЕЛЬ" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮСП ПАНЕЛЬ» до Головного управління Державної податкової служби України в Тернопільській області, Державної податкової служби України, у якій позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення №8826723/34473655 від 17.05.2023 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №15 від 24.03.2023 до податкової накладної №27 від 12.01.2023;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №15 від 24.03.2023 до податкової накладної №27 від 12.01.2022 ЄРПН в день їх направлення.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що між позивачем та ТОВ «Абсолют-Клімат» у 2021-му році укладено Договір поставки №21258 від 22.11.2021, за умовами якого позивачем поставлено будівельні матеріали, а саме: панелі «сендвіч». Позивач вказує, що в межах зазначеного договору ним здійснювались поставки вказаних сендвіч-панелей на ТОВ «Абсолют-Клімат» та, відповідні первинні документи, проводились необхідні оплати та на виконання вимог статті 187 Податкового кодексу України, складались та направлялись на реєстрацію податкові накладні.

Так зокрема позивачем зазначено, що для виписки та складання податкової накладної №27 від 12.01.2022 він скористався правом «першої події» - зарахування коштів, та здійснив реєстрацію зазначеної накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач вказує, що ним поставлено товар для ТОВ «Абсолют-Клімат» на загальну суму 8686463,64 грн. Разом з тим, позивач стверджує, що у нього на залишку залишилась сума 8396404,62 грн, на яку він повинен був продовжувати поставляти узгоджений з його контрагентом товар.

Однак, вказаний контрагент - ТОВ «Абсолют-Клімат» листом за вих. №567 від 12.01.2022 звернувся до позивача із проханням повернути надлишково сплачені кошти у сумі 8397880,12 грн. Позивач вказує, що після проведення тривалих переговорів, не досягнувши усної згоди стосовно вказаних коштів, позивачем отримано від ТОВ «Абсолют-Клімат» претензію за вих.№582 від 30.01.2023 із проханням повернути борг у розмірі 8686463,64грн. При цьому щодо суми, вказаної контрагентом у претензії, позивач просить суд врахувати, що те, що ТОВ «Абсолют-Клімат» при складанні вказаної претензії допустився технічної описки, та замість суми боргу позивача у розмірі 8396404,62 грн, випадково вказав суму 8686463,64грн, що підтверджує відповідним актом звірки взаєморозрахунків. У відповідь надану претензію, позивач як постачальника, повідомили покупця ТОВ «Абсолют-Клімат» про можливість поставки товару на дану суму «боргу» в розмірі 8396404,62грн, але в подальшому керівниками товариств досягнули згоди про повернення коштів у розмірі 8397880,12грн через господарську необхідність покупця, як останній просин у своєму листі.

Таким чином позивач вказує, що 24.03.2023 ним частково повернуто на користь ТОВ «Абсолют-Клімат» суму в розмірі 500000,00грн, з огляду на що було складено розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №15 від 24.03.2023 до податкової накладної №27 від 12.01.2022, яку попередньо було зареєстровано податковим органом у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем сформовано та надіслано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскаржений розрахунок коригування до податкової накладної, однак, відповідач його прийняв, проте реєстрацію його зупинив, про що сформував відповідну квитанцію.

У вказаній квитанції зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація вказаного РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач, скориставшись наданим правом, подав в установленому порядку Повідомлення про надання пояснень щодо розрахунку коригування, реєстрацію якого зупинено, з копіями документів.

Регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у відповідності до вимог пункту 9 Додатку 2 до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в редакції Наказу Міністерства фінансів №19 від 12.01.2023) направлено позивачу Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у якому запропоновано позивачу надати додатково копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у розрахунку коригування до податкової накладної.

Позивач зазначає, що окрім первинно поданих документів, на виконання вимог комісії згідно вказаного повідомлення, позивачем додатково подано докази в підтвердження здійснення господарської операції, однак, за результатом розгляду усіх наданих ним первинних документів у сукупності регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про відмову у реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної.

Позивач не погоджується із таким рішенням відповідача, оскільки переконаний, що ним дотримано усіх вимог щодо формування та реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної, надано додаткові пояснення та документи на вимогу відповідача. Вважає, що товариству безпідставно відмовлено у реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної, з огляду на що оскаржене рішення про відмову у його реєстрації є протиправним та підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 13.06.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) суддею одноособово.

29.06.2023, на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву від представника Головного управління ДПС у Тернопільській області та ДПС України (спільна позиція) з доказами його надіслання позивачу у справі, в якому відповідачем зазначено, що у нього була наявна підстава для зупинення реєстрації податкових накладних відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків, позаяк, відповідно до інформації контролюючого органу, контрагент позивача ТОВ «Абсолют-Клімат» в межах господарських операціях з яким складено оскаржений розрахунок коригування до зареєстрованої у ЄРПН податкової накладної, - внесений в реєстр ризикових платників податків.

На переконання відповідача, позивачем не підтверджено підстав для складання та реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №15 від 24.03.2023 до податкової накладної №27 від 12.01.2023, в тому числі шляхом надання відповідних первинних документів на виконання повідомлення податкового органу про їх надання, оскільки з наданого обсягу документів неможливо підтвердити інформацію, зазначену у вказаному розрахунку коригування до податкової накладної, що у свою чергу виключає можливість реєстрації такого розрахунку у Єдиному реєстрі податкових накладних (арк. справи 124-150).

07.07.2023, на адресу суду представником позивач подано відповідь на відзив з додатками та доказами її надіслання відповідачам у справі (арк. справи 155-162).

13.09.2023, на адресу суду представником відповідачів подано додаткові пояснення у справі з додатками та доказами їх надіслання позивачу у справі (арк. справи 164-179).

Судом відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідачів про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Інших заяв, в тому числі по суті справи, від учасників на адресу суду не надходило.

Відповідно до частини п`ятої статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Суд зазначає, що розгляд даної судової справи здійснено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін з урахуванням строку перебування в основній щорічної відпустки головуючої судді у даній справі, в порядку черговості.

Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

Як слідує з матеріалів судової справи, позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «ЮСП ПАНЕЛЬ», зареєстрований як суб`єкт господарювання в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, з основним видом економічний діяльності « 24.33 Холодне штампування та гнуття» та є платником податку на додану вартість (індивідуальний податковий номер 344736519182).

Між позивачем Товариство з обмеженою відповідальністю «ЮСП ПАНЕЛЬ» (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Абсолют-Клімат» укладено Договір поставки №21258 від 22.11.2021 (арк. справи 11-17).

Відповідно до умов вказаного договору, сторони узгодили, що постачальник (позивач) зобов`язується за замовленням (специфікацією) покупця (Товариством з обмеженою відповідальністю «Абсолют-Клімат») передати останньому у власність певний товар, а покупець зобов`язується прийняти й оплатити цей товар у повному розмірі на умовах та в порядку, визначених даним Договором. Предметом постачання (товаром) є: панелі «сендвіч» (тришарова панель, що складається з металічних обшивок (холоднокатаної гарячеоцинкованої сталі з полімерним або іншим покриттям) і наповнювача (мінеральної вати та/або пінополістиролу)) та фасонні елементи, технічні характеристики яких та/або кількість викладені у специфікаціях, які є невід`ємною частиною даного Договору. Товар постачається партіями. Під «партією товару» розуміється визначена кількість товарів одного або кількох найменувань закуплених, відвантажених або отриманих одночасно за одним товаро супровідним документом (товарно-транспортною накладною, накладною по підпуск товару тощо). Підставою для виникнення зобов`язання постачальника щодо конкретної партії товару є прийняте постачальником відповідне затверджене покупцем замовлення (специфікація), яке містить інформацію про найменування (асортименті, кількість, ціну та загальну вартість товару, якає невід`ємною частиною даного Договору (пункти 1.1., 1.2. та 1.5. Договору поставки).

Відповідно до розділу 4 Договору поставки, оплата за поставлений товар здійснюється у формі безготівкового розрахунку на таких умовах: 80% - передоплата, 20% - за партію Товару на протязі 2 (двох) банківських днів від моменту письмового повідомлення про готовність до відвантаження. Покупець здійснює попередню оплату за товар на протязі 3 (трьох) банківських днів з моменту отримання рахунку-фактури, але не раніше підписання Сторонами Специфікації. Оплата проводиться в безготівковій формі на розрахунковий рахунок постачальника з обов`язковим вказанням поля призначення платежу у наступній форматі: «Оплата за ТМЦ та/або послуг згідно договору №21258 від « 22» листопада 2021 року, в тому числі ПДВ грн. Датою оплати вважається дата зарахування коштів на розрахунковий рахунок постачальника. Облік взаєморозрахунків та виписка податкових накладних відбуватимуться в цілому по Договору та подальшому, усі платежі будуть зараховуватися в хронологічному порядку. У разі порушення покупцем строків оплати, постачальник виразі призупинити виконання договору. У випадку затримання оплати покупцем більше ніж на 5 робочих днів то постачальник вправі в односторонньому порядку розірвати договір, повідомивши про це покупця. Сторони погодили, що понесені фактичні витрати постачальника по даному договору підлягають оплаті покупцем.

Надалі, позивачем сформовано та надано Товариству з обмеженою відповідальністю «Абсолют-Клімат» Рахунок на оплату по замовленню №1251 від 22.11.2021 відповідно до вказаного Договору поставки на загальну суму замовлення 17082868,26грн (арк. справи 18).

Вказана сума повністю оплачена Товариством з обмеженою відповідальністю «Абсолют-Клімат» частинами, а саме: в розмірі 8397880,12 грн за платіжним дорученням №8814 від 30.12.2021 (арк. справи 19), в розмірі 2000000,00грн за платіжним дорученням №8874 від 12.01.2022 (арк. справи 20), в розмірі 2000000,00грн за платіжним дорученням №8910 від 14.01.2022 (арк. справи 21), в розмірі 2000000,00грн за платіжним дорученням №9305 від 12.04.2022 (арк. справи 22) та в розмірі 2684988,14грн за платіжним дорученням №9321 від 18.04.2022 (арк. справи 23).

З врахуванням правила «першої події» - «дата зарахування коштів», передбаченого пунктом 187.1. статті 187 Податкового кодексу України, позивачем виписано та зареєстровано у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, а саме: податкова накладна №169 від 30.12.2021 (арк. справи 43-44), податкова накладна №27 від 12.01.2022 (арк. справи 45-46), податкова накладна №41 від 14.01.2022 (арк. справи 47-48), податкова накладна №17 від 12.04.2022 (арк. справи 49-50) та податкова накладна №35 від 18.04.2022 (арк. справи 51).

З матеріалів справи слідує, що в межах Договору поставки, позивачем фактично поставлено покупцю - Товариству з обмеженою відповідальністю «Абсолют-Клімат» будівельні матеріали, а саме: панелі «сендвіч» на загальну суму 8686463,64грн що підтверджується видатковими накладними, а саме: №П211230/014 від 30.12.2021 на суму 1000536,40грн (арк. справи 24), №П211230/015 від 30.12.2021 на суму 1000536,40грн (арк. справи 25), №П211231/017 від 31.12.2021 на суму 1000536,40грн (арк. справи 26), №11211231/018 від 31.12.2021 на суму 1000536,40грн (арк. справи 27), №П22І017/015 від 17.10.2022 на суму 1000536,40грн (арк. справи 28), №13221017/016 від 17.10.2022 суму 682172,44грн (арк. справи 31), №П221025/005 від 25.10.2022 на суму 1000536,40грн (арк. справи 34), №П221028/008 від 28.10.2022 року на суму 1000536,40грн (арк. справи 37), №П221031/012 від 31.10.2022 на суму 1000536,40грн (арк. справи 40).

Таким чином, згідно Договору поставки №21258 від 22.11.2021 та Рахунку на оплату по замовленню №1251 від 22.11.2021 відповідно до вказаного Договору поставки на загальну суму замовлення 17082868,26грн, позивачем фактично не поставлено покупцю товар на суму попередньої оплати 8396404,62грн.

12.10.2022 Товариством з обмеженою відповідальністю «Абсолют-Клімат» скеровано позивачу лист №567 відповідно до якого воно попросило повернути надлишково перераховані кошти згідно платіжного доручення №8814 від 30.12.2021 у сумі 8397880,12грн по рахунку №1251 від 22.11.2021 (арк. справи 53).

30.01.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю «Абсолют-Клімат», в порядку статті 222 Господарського кодексу України, звернулось до позивача із Претензією №582 від 30.01.2023, у якій вказало, з-поміж іншого, що станом на дату звернення з претензією загальний борг позивача перед Товариством складає 8686463,58грн, а тому просив повернути вказану суму на його банківський рахунок (арк. справи 54-57).

03.03.2023, позивач у відповідь на подану претензію, листом №4/1 повідомив, що він діє згідно умов підписаного Договору поставки №21258 від 22.11.2021. Вказав, що умови Договору передбачають передоплату, оскільки постачальнику для виробництва товару, необхідно також закупити сировину відповідно до погодженого покупцем замовлення в рахунку. Також вказав, що після отримання оплати та з метою виконання договору ним укладено ряд договорів з комерційними підприємствами для закупівлі сировини для виготовлення продукції за договором, з огляду на що, кошти, отримані від покупця за товар, було направлено на закупівлю сировини та матеріалів, які постачальник використовує для виробництва товару за даним договором та, відповідно, здійснено виробництво замовленого покупцем товару. Саме тому, позивач вказаним листом попросив підтвердити «умови поставки товару» та вказав про готовність поставки товару (арк. справи 59-60).

Згідно Акта звірки взаємних розрахунків між позивачем та Товариство з обмеженою відповідальністю «Абсолют-Клімат» за період з грудня 2021 по грудень 2022 за Договором №21258 від 22.11.2021 у позивача наявне кредитове сальдо у сумі 8396404,62грн (арк. справи 61). Вказаний Акт підписано обома сторонами.

Як слідує з матеріалів справи, позивачем згідно платіжної інструкції №7335 від 24.03.2023 повернуто Товариству з обмеженою відповідальністю «Абсолют-Клімат» суму 500000,00грн з призначенням платежу «повернення надлишково перерахованих коштів зг. листа №582 від 30.01.2023 по дог. №21258 від 22.11.2021р. в т. ч. ПДВ 20%83333,33грн» (арк. справи 62).

На дату проведення банком повернення вказаних коштів на рахунок контрагента згідно вказаної платіжної інструкції (24.03.2023), позивачем складено та направлено на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних Розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №15 від 24.03.2023 до податкової накладної №27 від 12.01.2023 (арк. справи 63), у якому визначено код причини коригування « 104» - зміна номенклатури товару.

Реєстрацію вказаного розрахунку коригування зупинено, через відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (арк. справи 64).

Позивачем подано до комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області повідомлення №1 від 27.04.2023 (арк. справи 147) про подання пояснень та копій документів щодо розрахунку коригування №15 від 24.03.2023, реєстрацію якого зупинено та копій документів щодо вказаного розрахунку коригування, який повністю відповідає обсягу документів, наданих суду до позовної заяви.

Регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у відповідності до вимог пункту 9 Додатку 2 до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в редакції Наказу Міністерства фінансів №19 від 12.01.2023) направлено позивачу Повідомлення №8752883/34473655 від 04.05.2023 про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у якому запропоновано позивачу надати додатково копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у розрахунку коригування до податкової накладної, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них (арк. справи 174-176).

На виконання вимог податкового органу, зазначених у вказаному Повідомленні №8752883/34473655 від 04.05.2023 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, позивачем надано додатково повідомлення до якого долучено попередньо поданий основний Договір поставки №21258 від 22.11.2021 (арк. справи 177-178).

За результатами розгляду наданих позивачем пояснень та копій документів, податковим органом прийнято оскаржене рішення про відмову у реєстрації розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме:

№8826723/34473655 від 17.05.2023 яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №15 від 24.03.2023 до податкової накладної №27 від 12.01.2023 у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку (арк. справи 115-116).

Позивач вважає протиправними відмови податкового органу в реєстрації податкових накладних та хоче зареєструвати їх у Єдиному реєстрі податкових накладних, з огляду на що звернувся із даним позовом в суд.

Визначаючись щодо позовних вимог суд виходить з наступного.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Відповідно до вимог частини першої статті 192 Податкового кодексу України, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;

отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї стані та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї стані, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

При цьому, порядок внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок №1246).

Згідно з пунктами 12, 13 та 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі по тексту квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

Таким чином, при формуванні розрахунку коригування до податкової накладної, платник податків зобов`язаний дотримуватись вимог пункту 192.1 статті 192 Податкового кодексу України.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

У пункті 2 Порядку №1165 наведено визначення таких термінів:

автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації;

критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик;

ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1.201.7.201.10 статті 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Пунктом 3 Порядку №1165 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що /розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).

У разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (пункт 4 Порядку №1165).

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3) (пункт 5 Порядку №1165).

Пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Згідно з пунктом 25 Порядку №1165 Комісія регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

З аналізу наведених норм слідує, що наявність повноважень на здійснення моніторингу податкових накладних, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних - це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень - це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом реалізації чого є прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

У постанові Верховного Суду від 12.11.2019 у справі №816/2183/18 вказано, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.

Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням Податкового кодексу України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.

Як вбачається зі змісту квитанції про зупинення реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної у цій справі, підставою для такого зупинення став пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

У Додатку 1 до Порядку №1165 встановлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Зокрема, пункт 8 передбачає, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Як слідує з матеріалів справи, оскаржений розрахунок коригування складено позивачем в межах господарських операцій із ТОВ «Абсолют-Клімат».

Відповідачем до матеріалів судової справи надано докази того, що вказаний суб`єкт господарювання ТОВ «Абсолют - Клімат» з 25.05.2021 внесено в реєстр ризикових платників (арк. справи 135-136, 137), а тому до процедури коригування позивачем попередньо зареєстрованої податкової накладної №27 від 12.01.2023, застосовано вказаний критерій ризиковості.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520).

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги, та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).

Суд вважає за потрібне зазначити, що з 8.03.2023 оновлено порядок прийняття рішень про реєстрацію чи відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі, а саме: Наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2023 №19 внесено зміни до Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520. Так, зокрема, запроваджено зміни щодо подання та розгляду пояснень та копій документів до податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Цей наказ опубліковано 21.02.2023 та набрав чинності через 15 днів з дня його офіційного опублікування, тобто з 8 березня 2023 року.

Зазначеними змінами пункт 9 викладено у такій редакції:

"9. Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 року N557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року №261).

Позивачем на розгляд комісії ДПС у Тернопільській області подано аналогічний пакет первинних документів, що й до позовної заяви, що сторонами не спростовується.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Також, пункт 10 викладено у такій редакції:

"10. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства."

Суд зазначає, що за результатом розгляду поданих позивачем комісії первинних документів, з урахування вказаних змін, регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, направлено позивачу Повідомлення №8752883/34473655 від 04.05.2023 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію розрахунку коригування у якому запропоновано позивачу надати додатково копії первинних документів для підтвердження інформації, вказаної у сформованому розрахунку коригування, зокрема, сформованого з причиною коригування « 104 зміна номенклатури товару».

Однак, позивачем додатково на вимогу податкового органу надано повідомлення до якого долучено попередньо поданий основний Договір поставки №21258 від 22.11.2021 (арк. справи 177-178).

Як свідчить зміст оскаржуваного рішення, якими відмовлено у реєстрації розрахунку коригування №15 від 24.03.2023 до податкової накладної №27 від 12.01.2023, підставою для його прийняття визначено «ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення».

В контексті спірних правовідносин суд вважає за необхідне зазначити, що розрахунок коригування до податкової накладної хоч і складається та реєструється в Єдиному реєстрі податкових накладних за правилами, які застосовуються до реєстрації податкових накладних, та все ж відрізняється за своєю суттю та підставами для його складання, оскільки розрахунок коригування до податкової накладної покликаний або внести зміни, які викликані різними господарськими ситуаціями до вже зареєстрованих податкових накладних, або виправити помилки.

Порядок складання розрахунку коригування та його реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних аналогічний порядку, передбаченому для податкових накладних згідно з наказом Міністерства фінансів України №1307 від 31.12.2015 «Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 січня 2016 р. за №137/28267 (до 01 серпня 2023 року).

Так, у пункті 23 вказаного Порядку, передбачено, що у разі коригування кількісних та/або вартісних показників табличної частини розділу Б податкової накладної у зв`язку зі зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадку повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником (продавцем) суми попередньої оплати товарів/послуг розрахунок коригування заповнюється у такому порядку:

показники рядка податкової накладної, що коригується, зазначаються із знаком «-» окремо в кожній графі;

додається(ються) новий(і) рядок(ки) з виправленими показниками (за потреби), якому(им) присвоюється новий черговий порядковий номер, що не зазначався в податковій накладній;

рядку податкової накладної, що коригується, зазначеному із знаком «-», та новому(им) рядку(ам) з виправленими показниками, що його замінює(ють), присвоюється однаковий порядковий номер групи коригування, який зазначається у графі 2.2 табличної частини розділу Б розрахунку коригування, та наводиться однакова причина коригування.

Кількість груп коригування у розрахунку коригування може бути необмежена. Кожній групі коригування присвоюється окремий наступний порядковий номер.

Державна податкова служба України визначає умовні коди причин коригування, які платники податку зазначають у графі 2.1 табличної частини розділу Б розрахунку коригування, та забезпечує їх оприлюднення на власному вебпорталі для використання платниками податку під час складання розрахунків коригування відповідно до Податкового кодексу України.

Таким чином, на ДПС покладено обов`язок визначати умовні коди причин коригування, які зазначають у графі 2.1 табличної частини розділу Б розрахунку коригування, та оприлюднити їх на власному офіційному веб-порталі для використання при складанні розрахунків коригування.

Так, на виконання вимог Порядку заповнення податкової накладної від 31.12.2015 №1307, на вебпорталі ДПС України розміщено Довідник умовних кодів причин коригування (діють з 01.10.2021) (https://tax.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/dovidniki-/357729.html).

Відповідно до вказаного Довідника умовних кодів причин коригування, контролюючим органом виокремлено згідно вимог статті 192 Податкового кодексу України, такі причини для коригування податкової накладної, а саме:

101 Зміна ціни;

102 Зміна кількості

103 Повернення товару або авансових платежів;

104 Зміна номенклатури;

201 «Коригування зведеної податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 ПКУ»;

202 «Коригування зведеної податкової накладної, складеної відповідно до пункту 199.1 статті 199 ПКУ»;

203 «Коригування зведеної податкової накладної, складеної відповідно до абзацу 11 пункту 201.4 статті 201 ПКУ»;

204 Коригування податкової накладної, складеної при здійсненні операції з безоплатного постачання товарів/послуг;

301 Виправлення помилки (пункт 24 Порядку заповнення податкової накладної).

При цьому, з 01.10.2021 не діятимуть наступні коди: 302 Усунення неоднозначностей; 303 Зменшення обсягу при нульовій кількості; 304 Зменшення кількості при нульовому обсягу.

Таким чином з аналізу вказаних норм законодавства слідує, що для складання та реєстрації податкової накладної слід підтвердити першочергово правило «першої події» (зарахування коштів або надання послуг/відвантаження товару), тоді як для складання та реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної слід підтвердити настання тієї «події» (причини), яка зумовлює ініціювання проведення процедури коригування попередньо заявленої (у вже зареєстрованій в Єдиному реєстрі податкових накладних податковій накладній) суми податку на додану вартість, зокрема - податкового зобов`язання для постачальника та (як наслідок) податкового кредиту для покупця. При цьому, з`ясування таких «причин», згідно приписів пункту 192.1 статті 192 Податкового кодексу України, обумовлює також те, хто з учасників господарської операції зобов`язаних складати та реєструвати такий розрахунок коригування до податкової накладеної (постачальних чи покупець).

З матеріалів справи слідує, що позивачем зареєстровано у Єдиному реєстрі податкових накладних зареєстровано податкову накладну №27 від 12.01.2022 (арк. справи 45-46) за правилом першої події «дата зарахування коштів» згідно з платіжним дорученням №8874 від 12.01.2022 (арк. справи 20).

В подальшому, у зв`язку із виникненням претензійних правовідносин (відповідно до Господарського кодексу України) між позивачем та його контрагентом згідно Акта звірки взаємних розрахунків за період з грудня 2021 по грудень 2022 за Договором №21258 від 22.11.2021 позивачу виведено кредитове сальдо (борг) у сумі 8396404,62грн (арк. справи 61). Вказаний Акт підписано обома сторонами.

Надалі, згідно платіжної інструкції №7335 від 24.03.2023 позивачем повернуто Товариству з обмеженою відповідальністю «Абсолют-Клімат» суму 500000,00грн з призначенням платежу «повернення надлишково перерахованих коштів зг. листа №582 від 30.01.2023 по дог. №21258 від 22.11.2021р. в т. ч. ПДВ 20%83333,33грн» (арк. справи 62), а на дату проведення банком повернення вказаних коштів на рахунок контрагента згідно вказаної платіжної інструкції (24.03.2023), позивачем складено та направлено на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних Розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №15 від 24.03.2023 до податкової накладної №27 від 12.01.2023 (арк. справи 63).

З наведених обставин слідує, що між учасниками господарських взаємовідносин в межах Договору поставки №21258 від 22.11.2021 відбулось повернення попередньо сплачених коштів у сумі 500000,00грн.

Так, згідно з Довідником умовних кодів причин коригування (в переліку станом на 01.10.2021), якщо після постачання товарів/послуг здійснюється повернення постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, - суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних, «код причини 103» - повернення товару або авансових платежів.

Однак, формуючи у відповідності до вимог Порядку від 31.12.2015 №1307 оскаржений розрахунок коригування №15 від 24.03.2023 до податкової накладної №27 від 12.01.2023, позивачем визначено код причини коригування « 104», яка згідно з Довідником умовних кодів причин коригування (в переліку станом на 01.10.2021), означає причину коригування «зміна номенклатури товару», в той час, як доказів зміни номенклатури товару, а саме: «сендвіч-панелі», сторонами не представлено, а судом не здобуто, а відповідно до представлених суду первинних документів, відбулось фактичне повернення передплати, сплаченої контрагентом позивача згідно Рахунку на оплату по замовленню №1251 від 22.11.2021, що сторонами не спростовується та не ставиться під сумнів.

Таким чином, суд дійшов висновку, що позивачем не дотримано вимог формування розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №15 від 24.03.2023 до податкової накладної №27 від 12.01.2023, зокрема, в частині підтвердження контролюючому органу причин такого коригування з урахуванням обраного позивачем коду « 104 - зміна номенклатури товару».

Суд вважає за необхідне окремо зазначити, що код причини коригування податкової накладної « 104- зміна номенклатури товару», міг бути зазначений позивачем і за умови, якщо одночасно в межах господарських операцій змінюється і ціна, і кількість товару. Однак, суд зазначає, що в підтвердження існування таких обставин на виконання умов Договору поставки №21258 від 22.11.2021, сторонами також не представлено, а судом не здобуто.

При цьому, суд враховує, що позивачем при формуванні додаткового пакету документів після отримання повідомлення контролюючого органу про необхідність подання таких, - не надано доказів в підтвердження інформації, вказаної у такому розрахунку коригування до податкової накладної, зокрема, про зміну номенклатури товару в межах господарських операцій згідно Договору поставки №21258 від 22.11.2021, про яку вказано у розрахунку.

Необхідно зазначити, що діючим податковим законодавством встановлено юридичні наслідки коригування зареєстрованих податкових накладних, зокрема, постачальник відповідно зменшує суму податкових зобов`язань за результатами податкового періоду, а отримувач відповідно зменшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду. Тому їх правильність та підставність формування передбачає застосування контролюючим органом відповідних законодавчих процедур та механізмів в частині контролю за складанням та реєстрацією розрахунків такого коригування.

Враховуючи вищенаведене, оскільки поданий позивачем контролюючому органу пакет документів не був достатнім для прийняття рішення про реєстрацію саме такого розрахунку коригування, то суд дійшов висновку, що відповідачем правомірно прийнято рішення про відмову в реєстрації розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8826723/34473655 від 17.05.2023 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №15 від 24.03.2023 до податкової накладної №27 від 12.01.2023, а тому в задоволенні позовних вимог слід відмовити.

У зв`язку з тим, що судом встановлено правомірність винесення оскаржуваного рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області, то відсутні правові підстави для зобов`язання зареєструвати розрахунок коригування до податкової, оскільки така є похідною від правомірно винесеного рішення контролюючого органу.

Відповідно до статей 9, 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Суд також звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України (заява № 65518/01; від 06.09.2005; пункт 89), Проніна проти України" (заява № 63566/00; 18.07.2006; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; від 10.02.2010; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09.12.1994, пункт 29).

У зв`язку з тим, що у задоволенні позовних вимог позивачу відмовлено в повному обсязі, керуючись приписами статті 139 КАС України, судовий збір не повертається позивачу, та за відсутності понесених судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертизи, такі судові витрати не належать стягненню з позивача на користь суб`єкта владних повноважень.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮСП ПАНЕЛЬ" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, - відмовити в повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 10 жовтня 2023 року.

Реквізити учасників справи:

позивач: - Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮСП ПАНЕЛЬ" (місцезнаходження: вул. Текстильна, 28, м.Тернопіль, 46007, код ЄДРПОУ: 34473655);

відповідачі: - Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, 46003, код ЄДРПОУ: 44143637).

- Державна податкова служба України (місцезнаходження: площа Львівська, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ: 43005393).

Головуючий суддяМірінович У.А.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2023
Оприлюднено19.10.2023
Номер документу114058925
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —500/3000/23

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 17.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Рішення від 10.10.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 13.06.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні