Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Вінниця
11 жовтня 2023 р. Справа № 120/8930/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Крапівницької Н.Л.,
розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «АП-ГРУПП»
до Головного управління ДПС у Вінницькій області
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В :
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю «АП-ГРУПП» (далі-ТОВ «Ап-Групп», позивач) з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Вінницькій області (далі- ГУ ДПС у Вінницькій області, відповідач), в якому просило:
-визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Вінницькій області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 11.05.2023 р. № 257 та від 29.05.2023 року № 285 .
-зобов`язати Головне управління ДПС у Вінницькій області виключити ТОВ «АП- ГРУПП» (ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 36319142) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Позовна заява обґрунтована тим, що позивач не погоджується з рішеннями про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 11.05.2023 № 257 та від 29.05.2023 № 285 та вказує, що оскаржувані рішення є протиправними та прийнятими виключно на підставі податкової інформації відносно контрагентів позивача, незважаючи на те, що на підтвердження реальності здійснення господарських операцій контролюючому органу було надано вичерпний пакет первинної документації.
Ухвалою від 28.06.2023 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк на усунення недоліків.
Ухвалою від 05.07.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Вирішено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення (виклику) сторін. Також даною ухвалою встановлено відповідачу строк на подачу відзиву на позовну заяву.
У встановлений судом строк від відповідача надійшов відзив на позов, в я кому останній заперечив щодо задоволення позовних вимог. Зазначив, що оскільки Товариство з обмеженою відповідальністю "Ап-Групп" було включено до переліку ризикових платників податків в зв`язку із тим, що за результатами проведеного аналізу фінансово-господарської діяльності позивача встановлено взаємодію із контрагентами-постачальниками з ознаками ризиковості. Крім того, вказав, що позивачем не надано первинні документи, а саме договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з Додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг); розрахункових документів та банківських виписок з особових рахунків.
21.07.2023 представником позивача подано відповідь на відзив, у якому останній вважає доводи відповідача необґрунтованими, а адміністративний позов таким, що підлягає задоволенню, оскільки позивачем надані всі первинні документи, які відображають взаєморозрахунки з його контрагентами.
Ухвалою від 11.10.2023 в задоволенні клопотання відповідача про перехід в загальне позовне провадження відмовлено.
Дослідивши подані сторонами докази, всебічно і повно оцінивши всі фактичні обставини (факти), що обґрунтовують вимоги і заперечення та інші обставини, які мають значення для правильного вирішення справи, суд встановив наступне.
ТОВ «Ап-Групп» зареєстроване 02.03.2009 та перебуває на податковому обліку.
Основним видом економічної діяльності ТОВ «Ап-Групп» є 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.
11.05.2023 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування ЄРПН прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 257 в зв`язку із відповідністю Товариства з обмеженою відповідальністю "Ап-Групп" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Відповідно до протоколу засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.05.2023 року №92-пр ТОВ «Ап-Групп» було включено до переліку ризикових платників податків в зв`язку із накопиченням залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності та постачанням товарів (послуг ) платнику податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
На виконання пункту 6 Порядку № 1165 позивачем подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості № 2 від 19.05.2023 року.
До повідомлення позивачем надано письмові пояснення, а саме щодо накопичення залишків нереалізованих товарів (код 11) позивачем зазначено, що ТОВ «АП-ГРУПП» у 2021 на початку 2022 року здійснювало на власному пункті збереження зерна на комплексі зі зберігання сільгосппродуктів, площею в 4061,3 кв.м, що розташований у с. Широка Балка Першотравневого (Мангушського) району Донецької області по вул. Гоголя, 18.Вказаний майновий комплекс належить ТОВ «АП-ГРУПП» на праві власності на підставі Дублікату Свідоцтва про право власності № 61620817, виданого 16.06.2016 Першотравневою районною державною адміністрацією, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності. Майновий комплекс розташований на земельній ділянці, яка також знаходиться у власності ТОВ «АП-ГРУПП».
Також вказав, що повідомлення за формою № 20-ОПП про об`єкт оподаткування Пункт збереження зерна на комплексі зі зберігання сільгосппродуктів - ТОВ «АП-ГРУПП» було подано до контролюючого органу ще 22.02.2020 року і в той же день прийняте і зареєстроване ГУ ДПС у Донецькій області, про що підприємством отримані відповідні квитанції.
Щодо контрагентів, а саме ПП «ДОН ІВКО І С», ТОВ «СТТ», ДП «ММТП» позивач вказав, що станом на 2021-2022 роки, коли підприємство здійснювало з ними господарські відносини, не мали ознак ризиковості.
Крім того, вказав, що протягом 2021-початку 2022 року податковим органом неодноразово приймалися рішення про реєстрацію податкових накладних по всім господарським операціям позивача з ПП «ДОН ІВКО І С», ТОВ «СТТ», ДП «ММТП».
Крім того, позивач вказав, що ГУ ДПС у Вінницькій області листом № 8444/6/02-32-07-08-14 від 22.03.2023 року повідомило ТОВ «АП-ГРУПП» про те, що до товариства застосовуються спеціальні правила, зазначені в підпункті 69.28 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ стосовно документів, зазначених у повідомленні № 2603/23 від 03.03.2023 року (вх. ГУ ДПС у Вінницькій області № 8813/6 від 06.03.2023 року) про неможливість вивезення первинних документів за період з 01.01.2011 року по 30.04.2022 року.
За результатами розгляду повідомлення № 2 від 19.05.2023 року та доданих до нього документів, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування ЄРПН прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №285 від 29.05.2023 року в зв`язку із відповідністю товариства з обмеженою відповідальністю "АП-ГРУПП" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У графі «підстава (зазначається відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку, що визначені у додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165): зазначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У графі: Код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку зазначено:
11 накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності
12 постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;
13 придбання товарів (послуг) і платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
тип операції - придбання; період здійснення господарської операції: 01.01.2021-31.01.2022; код згідно УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 1001990000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 33244939;
тип операції - придбання; період здійснення господарської операції: 01.01.2021-19.02.2022; код згідно ДКПП операції, визначеної як ризикова 52.29; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 20391267;
тип операції - придбання; період здійснення господарської операції: 13.01.2021-07.02.2022; код згідно ДКПП операції, визначеної як ризикова 52.29; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 01125755;
Відповідно до протоколу засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.05.2023 року №103-пр ТОВ «Ап-Групп» було включено до переліку ризикових платників.
З протоколу Комісії слідує, що ТОВ Ап-Групп (код 36319142) включений в перелік ризикових платників податків 11.05.2023 року по п.8 Критеріїв ризиковості платника податку:
ТОВ Ап-Групп (код 36319142) 19.05.2023 року подано Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку та копії документів, а саме: пояснення, лист ГУ ДПС у Вінницькій області "Про розгляд повідомлення про неможливість вивезення первинних документів.
ТОВ Ап-Групп (код 36319142) відповідає критеріям ризиковості платника податку згідно довідника кодів податкової інформації, затвердженого Наказом Державної податкової служби України від 11.01.2023 №17 відповідно кодів:
11. Накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.
-ТОВ Ап-Групп (код 36319142) придбав пшеницю (код УКТЗЕД 1001990000) у ПП Дон Івко І С (код 33244939) за період з 01.02.2021 року по 31,01.2022 року.
12. постачання товарів (послуг ) платнику податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
-ТОВ Ап-Групп (код 36319142) реалізував комплекс послуг по зберіганню пшениці (код ДКПП 52.29) на ТОВ СТГ (код 20391267) за період з 01.01.2021 року по 19.02.2022 року.
13. придбання товарів (послуг ) у платника податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
-ТОВ Ап-Групп (код 36319142) придбав послуги з оформлення електронної перепустки (код ДКПП 52.29), зважування вантажів на вагах порту (код ДКПП 52.24) у ДП Маріупольський Морський Торговельний Порт (код 1125755) за період з 13.01.2021 року по 07.02.2022 року.
Також, Комісією встановлено, що ТОВ Ап-Групп (код 36319142) надано не повний пакет документів для підтвердження господарської діяльності підприємства, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з Додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг); розрахункових документів та банківських виписок з особових рахунків.
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку 11.05.2023 р. № 257 та від 29.05.2023 року № 285, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (далі -ПК України).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165).
Згідно з пунктом 3 Порядку №1165 податкові накладі/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг доподаткової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банку/небанківського надавача платіжних послуг, крім рахунків у Казначействі (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 пункту 49.18статті 49 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), з урахуванням вимог підпункту 69.1пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2статті 46 Кодексу, з урахуванням вимог підпункту 69.1пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно з пунктом 6 Порядку № 1165 (тут в редакції станом на дату прийняття оскаржуваних рішень), питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.
У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначенихабзацом дев`ятимцього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно доабзацу восьмогоцього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Аналізуючи вищевикладене, суд зазначає, що правовими нормами Порядку № 1165, зокрема пункту 6, передбачено певний алгоритм дій контролюючого органу, за результатом виконання якого ним може бути прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Перевірці відповідності критеріям ризиковості платника податку, підлягає тільки той платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації.
Тобто, перевірка платника податків щодо відповідності критеріям ризиковості платника податків ініціюється лише після подання таким платником податків для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації.
Право комісії регіонального рівня щодо розгляду питання про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку самостійно ініціювати процедуру розгляду вказаного питання, лише з підстав наявності податкової інформації, Порядком № 1165 не передбачено.
При цьому, відповідно до пункту 6 Порядку № 1165, виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, може бути самостійною підставою тільки для розгляду комісією регіонального рівня питання виключення платника податку з переліку платників, а не щодо включення його до такого переліку.
Відповідачем не доведено, що рішення № 257 від 11.05.2023 та №285 від 29.05.2023 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку прийняті відповідачем за результатами складення та/або подання позивачем для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування.
Отже, розгляд комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних питання відповідності/невідповідності платника податку на додану вартість, Товариства з обмеженою відповідальністю «АП-ГРУПП», критеріям ризиковості платника податку здійснено всупереч, передбаченій Порядком № 1165, процедурі.
Поряд з вказаним варто зазначити, що як вбачається з матеріалів справи, оскаржувані рішення прийнято з підстав відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Додатком №1 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пункт 8 яких передбачає такий критерій, як наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з додатком 4 Порядку №1165, яким затверджена форма рішення, в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку, та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку зазначається код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Наказом Державної податкової служби України від 11.01.2023 № 17 затверджено Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (далі Довідник кодів).
Так, в оскаржуваних рішеннях зазначені коди податкової інформації, яка стала підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності
12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку,
13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українив адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача
Аналогічна позиція стосовно обов`язку доказування була висловлена Європейським судом з прав людини у пункті 36 справи «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), від 01 липня 2003 року №37801/97, в якому він зазначив, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення).
Відповідачем не надано жодних доказів на підтвердження наявності підстав для прийняття рішень № 257 від 11.05.2023 та № 285 від 29.05.2023 про відповідність ТОВ «АП-ГРУПП» критеріям ризиковості платника податків.
Зі змісту самих рішень видно, рішення від 11.05.2023 № 257 прийнято у зв`язку із тим, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності, зокрема отримана відповідачем податкова інформація щодо здійснення ТОВ «АП-ГРУПП» операцій з придбання та постачання товарів (послуг) у платників/платникам податків з ознаками ризиковості та у зв`язку з накопиченням залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності
Водночас, в повідомленні, яке позивач направив відповідачу, ТОВ «АП-ГРУПП» зазначає, що всі контрагенти, які зазначені в оскаржуваних рішеннях та інформація про операції з якими стала підставою для визнання позивача таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку, стали ризиковими вже після того, як позивач з ними співпрацював.
Так, позивач зазначає, що зазначені контрагенти, а саме ПП «ДОН ІВКО І С», ТОВ «СТТ», ДП «ММТП» станом на 2021-2022 роки, коли підприємство мало з ними господарські правовідносини, не мали жодних ознак ризиковості і стабільно працювали як надійні платники податків.
Державне підприємство «МАРІУПОЛЬСЬКИЙ МОРСЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ ПОРТ» є містоутворюючим державним підприємством великим платником податків. Рішення щодо відповідності його критеріям ризиковості платника податків було прийняте лише 03.02.2023 року і лише за формальними ознаками через одного єдиного контрагента, визнаного ризиковим.
ТОВ «АП-ГРУПП», з початку повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України та у зв`язку з подальшою окупацією м. Маріуполя і до цього часу не мало жодних відносин з Маріупольським портом.
Що ж стосується ПП «ДОН ІВКО І С» та ТОВ «СТТ», то вказав, що ці контрагенти не були ризиковими як на момент здійснення з ними господарських операцій у 2021-лютому 2022 року, так і зараз позивач не має жодних підтверджених відомостей про визнання їх ризиковими на даний момент.
Крім того, вказав, що протягом 2021-початку 2022 року податковим органом без будь-яких перешкод неодноразово приймалися рішення про реєстрацію податкових накладних по всім господарським операціям Відповідача з ПП «ДОН ІВКО І С», ТОВ «СТТ», ДП «ММТП».
Відповідно, податковий орган протягом всіх тих податкових періодів не мав щодо вказаних контрагентів будь-яких ознак їх відповідності критеріям ризиковості і визнавав їх надійними платниками податків.
Крім того, щодо відсутності документів, позивач вказує, що ГУ ДПС у Вінницькій області листом № 8444/6/02-32-07-08-14 від 22.03.2023 року повідомило ТОВ «АП-ГРУПП» про те, що до Товариства застосовуються спеціальні правила, зазначені в підпункті 69.28 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ стосовно документів, зазначених у повідомленні № 2603/23 від 03.03.2023 року (вх. ГУ ДПС у Вінницькій області № 8813/6 від 06.03.2023 року) про неможливість вивезення первинних документів за період з 01.01.2011 року по 30.04.2022 року.
Таким чином, на думку позивача ГУ ДПС у Вінницькій області відомо, що позивач не має можливості на даний час надати оригінали первинної документації щодо взаємовідносин з ПП «ДОН ІВКО І С», ТОВ «СТТ», ДП «ММТП» за попередні роки.
Щодо накопичення залишків нереалізованих товарів, позивач вказав, що ТОВ «АП-ГРУПП» у 2021 на початку 2022 року здійснювало на власному пункті збереження зерна на комплексі зі зберігання сільгосппродуктів, площею в 4061,3 кв.м, що розташований у с. Широка Балка Першотравневого (Мангушського) району Донецької області по вул. Гоголя, 18. Вказаний майновий комплекс належить ТОВ «АП-ГРУПП» на праві власності на підставі Дублікату Свідоцтва про право власності № 61620817, виданого 16.06.2016 р. Першотравневою районною державною адміністрацією, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності. Майновий комплекс розташований на земельній ділянці, яка також знаходиться у власності ТОВ «АП-ГРУПП».
Вказав, що повідомлення за формою № 20-ОПП про об`єкт оподаткування Пункт збереження зерна на комплексі зі зберігання сільгосппродуктів - ТОВ «АП-ГРУПП» було подане до контролюючого органу 22.02.2020 року і в той же день прийняте і зареєстроване ГОЛОВНИМ УПРАВЛІННЯМ ДПС У ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ, ВОЛНОВАСЬКО-МАНГУШСЬКИМ УПРАВЛІННЯМ, МАНГУШСЬКОЮ ДПІ (МАНГУШСЬКИЙ РАЙОН), крім того, в електронному кабінеті платника податків ТОВ «АП-ГРУПП» у переліку об`єктів оподаткування пункт збереження зерна на комплексі зі зберігання сільгосппродуктів значиться під першим номером.
Суд зазначає, що висновок контролюючого органу про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку ґрунтується на тому, що серед контрагентів позивача є суб`єкти господарювання, які здійснюють сумнівні господарські операції, тобто, негативна податкова інформація про ризикову діяльність стосується не господарської діяльності позивача, а його контрагентів.
Проте, оспорюване рішення не містить обґрунтувань підстав та причин віднесення саме позивача до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платників податків.
При цьому, суд зауважує, що будь-яких доказів на підтвердження податкової - інформації ані під час виникнення даних правовідносин, ані під час розгляду судом даної справи, на підставі якої прийняті оскаржуване рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, податковим органом надано не було, як і не надано доказів того, що відповідач вчиняв будь-які дії, спрямовані на перевірку отриманої інформації шляхом направлення відповідного запиту платнику.
Щодо вказаних у спірних рішеннях кодів 11; 12 та 13, суд вважає протиправним використання даної підстави для віднесення Товариства до групи ризикових враховуючи наявний в чинному податковому законодавстві принцип індивідуальної відповідальності платника, за яким останній не може нести відповідальність за невиконання його контрагентами своїх зобов`язань, адже поняття «добросовісний платник», не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за виконанням його контрагентом податкових зобов`язань.
Вказаний підхід застосовано Європейським судом з прав людини, зокрема, у справах "Булвес" АД проти Болгарії" (2009 рік, заява № 3991/03), "Бізнес Супорт Центр" проти Болгарії" (2010 рік, заява № 6689/03), "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" (заява № 36985/97), "Полторацький проти України" від 29.04.2003 р. (заява № 38812/97), де суд дійшов висновку про правило "індивідуальної юридичної відповідальності", тобто платник податків не повинен нести відповідальності за порушення, допущені його контрагентами.
Отже, Європейський суд з прав людини однозначно вказав на правило індивідуальної відповідальності платника податків. Це означає, що добросовісний платник податків не має зазнавати негативних наслідків через порушення законодавства його контрагентом.
Відтак, віднесення позивача до ризикових платників з тих підстав, що підприємство мало господарські операції із платником податків, по відношенню до якого податковим органом прийнято рішення про відповідність останнього критеріям ризиковості, суд оцінює критично.
З урахуванням вказаного, відповідач не обґрунтував, чому подані позивачем документи та пояснення не були взяті до уваги на підтвердження невідповідності платника податку критерію ризиковості платника податку, а також не вказав, які саме документи, достатні для прийняття комісією рішення про виключення позивача з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, той мав надати на розгляд комісії, але не надав.
Суд зауважує, що у разі наявності у контролюючого органу інформації, що може свідчити про вчинення позивачем та/або його контрагентом порушень вимог податкового законодавства, такий орган не позбавлений можливості призначити та провести документальну перевірку платника податку, за результатами якої дослідити питання ведення ним господарської діяльності та правомірності відображення її результатів у податковому обліку.
Податковий орган не надав доказів, що у достатній мірі підтверджували б правомірність включення позивача до переліку ризикових платників податків, як і не надав суду доказів подання на реєстрацію податкової накладної, внаслідок перевірки якої встановлено відповідність позивача критеріям ризиковості платника податків.
З урахуванням викладеного, суд вважає, що відповідач не довів наявність обґрунтованих підстав для віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості, а відтак, рішення комісії Головного управління ДПС у Вінницькій області про внесення позивача до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Критерії ризиковості платника податків від 11.05.2023 року № 257 та від 29.05.2023 року № 285 є протиправними та підлягають скасуванню.
Отже, враховуючи наведене можна дійти висновку, що належним способом захисту прав позивача, який забезпечить їх ефективне поновлення, є зобов`язання ГУ ДПС у Дніпропетровській області виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку у спосіб та у порядку встановленому Порядком №1165.
Суд звертає увагу на те, що прийняття контролюючим органом рішення про присвоєння особі ознаки ризикового платника податків змінює правовий режим реєстрації податкових накладних в Реєстрі, наслідком чого є зупинення реєстрації в Реєстрі будь-якої складеної цією особою податкової накладної.
У пункті 6 Порядку № 1165 зазначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Отже, належним способом захисту прав позивача, який забезпечить їх ефективне поновлення, є зобов`язання Головного управління ДПС у Вінницькій області виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, що прямо передбачено положеннями п.6 Порядку №1165.
Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги підлягають задоволенню.
Оскільки позовну заяву задоволена, понесенні судові витрати зі сплати судового збору підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області у розмірі 5368,00 грн.
Щодо стягнення з відповідача на користь позивача понесені судові витрати на правову допомогу в розмірі 25000 грн., то суд не вбачає підстав для вирішення цього питання, оскільки в матеріалах справи відсутні будь які докази про понесення таких витрат, в тому числі відсутній договір про надання правової допомоги.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Вінницькій області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 11.05.2023 року №257 щодо товариства з обмеженою відповідальністю "АП-ГРУПП".
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Вінницькій області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 29.05.2023 року №285 щодо товариства з обмеженою відповідальністю "АП-ГРУПП".
Зобов`язати Головне управління ДПС у Вінницькій області виключити товариство з обмеженою відповідальністю "АП-ГРУПП" з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "АП-ГРУПП" судовий збір в розмірі 5368 грн. (п`ять тисяч триста шістдесят вісім гривень) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "АП-ГРУПП" (пр. Луніна, 33, приміщення 73, м. Маріуполь, Донецька область, код ЄДРПОУ 36319142)
Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, код ЄДРПОУ ВП 44069150)
СуддяпідписКрапівницька Н. Л.
Згідно з оригіналом
Суддя:
Секретар
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2023 |
Оприлюднено | 13.10.2023 |
Номер документу | 114088599 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Крапівницька Н. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні