Рішення
від 11.10.2023 по справі 420/17605/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/17605/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 жовтня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дубровної В.А., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Приватного підприємства Будмеханізація до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

I. Зміст позовних вимог

До суду з позовною заявою звернулось Приватне підприємство Будмеханізація (далі позивач, ПП Будмеханізація) до Головного управління ДПС в Одеській області (далі - відповідач), в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №10317 від 06.04.2023 року, яким Приватне підприємство Будмеханізація було визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податків;

- зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Приватне підприємство Будмеханізація з переліку ризикових платників податку.

II. Позиція сторін

На обґрунтування вказаних позовних вимог позивач зазначає, що у березні 2023 року з електронного кабінету платника податків позивачу стало відомо, що відповідно до рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 19.01.2023 р. № 870, ПП Будмеханізація визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості на підставі пункту 8 "Критеріїв ризиковості платника податків" з тих підстав, що податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції встановлено проведення операції з придбання послуг у суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості. При цьому, позивача вказує, шо дане рішення не містить жодної конкретизації податкової інформації, на підставі якої ПП Будмеханізація було віднесено до переліку ризикових. Разом з тим, після отримання вказаного рішення позивачем були подані до податкового органу пояснення до повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податків критеріям ризиковості від 29.03.202 за № 01/03-2023. Проте, за результатами розгляду вказаних пояснень позивача, комісією регіонального рівня прийнято оскаржуване рішення № 10317 від 06.04.2023 року про відповідність ПП «БУДМЕХАНІЗАЦІЯ» критеріям ризиковості платника податків з огляду на те, що ПП ПП «Будмеханізація» (код ЄДРПОУ: 26417878), вид діяльності: виробництво іншої продукції, н.в.і.у., внесено до переліку ризикових СГ 19.01.2022. За результатами проведеного аналізу ЄРПН встановлено придбання транспортних послуг, дизельного палива, лушпиння та інше у суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості ( за переліком). Позивач не погоджується з даним рішенням комісії регіонального рівня, вважаючи його таким, що прийнято без належного мотивування, оскільки фактично єдиною підставою для віднесення позивача до категорії ризикових є взаємовідносини з іншими суб`єктами господарювання, які податковим органом також віднесені до категорії ризикових, що у свою чергу порушує принцип індивідуальності юридичної відповідальності. При цьому, податковим органом не були дотримані критерії чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, не був дотриманий порядок прийняття такого рішення, не було належним чином та у повному обсязі досліджені документи надані Позивачем, які доводять реальність здійснення господарських операцій, у зв`язку з чим вказані рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

18.08.2023 р. представником відповідача подано до суду відзив на позов, яким вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, вказуючи, що з метою забезпечення заходів, направлених на упередження формування та розповсюдження сум ризикового ПДВ, недопущення функціонування транзитно-конвертаційних груп, уникнення виконання податкового обов`язку підприємствами реального сектору економіки, враховуючи вимоги Постанови №1165 та вищевказану податкову інформацію, рішенням Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 19.01.2022 № 870 ПП «БУДМЕХАНІЗАЦІЯ» включено до Переліку ризикових платників податків (відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, визначених Постановою №1165), яке направлено через електронний кабінет платника. Скориставшись своїм правом ПП «БУДМЕХАНІЗАЦІЯ» засобами електронного зв`язку було подано Повідомлення №1 від 29.03.2023 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, після опрацювання регіонального рівня було прийняте рішення від 06.04.2023 №10317. Так, у оскаржуваному рішенні зазначено коди податкової інформації ПП «БУДМЕХАНІЗАЦІЯ» « 12» - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого( ких) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, код « 13» - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, а також, що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості. Відтак позивач фактично ознайомлений з недоліками, які виявлені в рамках опрацювання повідомлення поданого до контролююче розгляду питання про невідповідність критеріям ризиковості позивача, при цьому жодних уточнень та повторного повідомлення направлено не було. Враховуючи вищевикладене винесене рішення щодо відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податків стосовно позивача винесене відповідно до діючого законодавства.

III. Процесуальні дії у справі

Ухвалою суду від 21.07.2023 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою суду від 01.08.2023 р. відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до частини 5 статті 262 КАС України, якою передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше..

Цією ухвалою зобов`язано Головне управління ДПС в Одеській області разом з відзивом надати суду належним чином завірені протоколи комісії регіонального рівня, які підтверджують застосування пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, визначених у додатку № 1 до Порядку № 1165; докази, які підтверджують податкову інформацію, зазначену в оскаржуваному рішення комісії регіонального рівня про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку; документи, які стали підставою для прийняття оскаржуваного рішення (у разі їх не надання позивачем).

Ухвалою суду від 03.10.2023 відмовлено ГУ ДПС в Одеській області у задоволенні клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Таким чином, справа розглядається в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини

ПП «БУДМЕХАНІЗАЦІЯ», код ЄДРПОУ: 26417878, зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 17.07.2003 №15561200000021376, здійснює господарську діяльність з 17.07.2003 року, основним видом діяльності за кодом КВЕД 32.99 є виробництво іншої продукції, н.в.і.у., зареєстроване за адресою: 67688, Одеська обл., Біляївський р-н, село Великий Дальник, вулиця Жовтнева, будинок 40-Б, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 15561200000021376. ( т. І а.с. 29-32)

19.01.2023 р. Комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ( далі - Комісія регіонального рівня) відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165, прийнято рішення № 870 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким платника податку ПП «БУДМЕХАНІЗАЦІЯ», визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку, на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Податкова інформація «встановлено проведення операції з придбання послуг у суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості». ( т. І а.с. 80).

29.03.2023 р. ПП «БУДМЕХАНІЗАЦІЯ» засобами електронного зв`язку подано до ГУ ДПС в Одеській області повідомлення № 1 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку на рішення Комісії № 870 від 19.01.2023 р., до якого додані письмові пояснення окремим документом та 93 додатки, зокрема, договір оренди землі з Великодальницькою сільською радою від 02.01.2019,платіжне доручення про сплату за землю з 2021 від 07.02.2022 року №1205, податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2021 рік з додатками та відсутня квитанція №2, повідомлення за формою 20-ОПП від 28.01.2022,податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 4 квартал 2021 року з додатками та квитанцією №2, штатний розпис на 30 грудня 2020 року, штатний розпис на 30 листопада 2021 року, податкові декларації з ПДВ за жовтень грудень 2021 року з додатками та квитанціями №2, платіжні доручення про сплату ПДВ за жовтень 2021 року січень 2022 року, платіжні доручення про сплату військового збору за вересень 2021 року грудень 2021 року, платіжні доручення про сплату ПДФО за вересень 2021 року грудень 2021 року, платіжні доручення про сплату ЄСВ 22% за вересень 2021 року грудень 2021 року, договір поставки з ТОВ «АДМ ІЛЛІЧІВСЬК» від 27.01.2021 №100784, договір поставки з ТОВ «АДМ ІЛЛІЧІВСЬК» від 27.01.2021 №100788, договір поставки з ТОВ «АДМ ІЛЛІЧІВСЬК» від 01.02.2021 №100786, договір поставки з ТОВ «АДМ ІЛЛІЧІВСЬК» від 24.02.2021 №100802, договір поставки з ТОВ «АДМ ІЛЛІЧІВСЬК» від 24.02.2021 №100810, договір поставки з ТОВ «АДМ ІЛЛІЧІВСЬК» від 29.03.2021 №100823,договір поставки з ТОВ «АДМ ІЛЛІЧІВСЬК» від 27.04.2021 №100845, договір поставки з ТОВ «АДМ ІЛЛІЧІВСЬК» від 27.05.2021 №100856, договір поставки з ТОВ «АДМ ІЛЛІЧІВСЬК» від 15.06.2021 №100887, договір поставки з ТОВ «АДМ ІЛЛІЧІВСЬК» від 02.07.2021 №100872, договір поставки з ТОВ «АДМ ІЛЛІЧІВСЬК» від 28.07.2021 №100886, договір поставки з ТОВ «АДМ ІЛЛІЧІВСЬК» від 28.09.2021 №1009300, договір поставки з ТОВ «АДМ ІЛЛІЧІВСЬК» від 28.09.2021 №100935, договір поставки з ТОВ «АДМ ІЛЛІЧІВСЬК» від 26.11.2021 №100996, договір поставки з ТОВ «АДМ ІЛЛІЧІВСЬК» від 07.12.2021 №101014, додаткова угода від 05.01.2021 №1 до договору 100765, додаткова угода від 09.03.2021 №1 до договору 100807,додаткова угода від 05.05.2021 №1 до договору 100845,додаткова угода від 05.05.2021 №1 до договору 100828, додаткова угода від 10.05.2021 №1 до договору 100842,додаткова угода від 02.06.2021 №1 до договору 100855,додаткова угода від 02.08.2021 №1 до договору 100882, додаткова угода від 02.08.2021 №1 до договору 100883, додаткова угода від 02.10.2021 №1 до договору 100935, картка рахунку 631 за період січень 2021 -березень 2022, договір поставки з ТОВ «ОІЛПРОДАКШЕН» від 01.03.2021 № 01/03-2021, специфікації № 1 від 02.03.2021, №2 від 01.04.2021, №3 від 15.04.2021,№4 від 30.04.2021, №5 від 26.05.2021,№ 6 від 01.07.2021,№7 від 10.09.2021,№8 від 01.10.2021 до цього договору, картка рахунку 631 за період січень 2021-квітень 2022 р., договір поставки соняшника з ПАТ «Ватутінський Комбінат Вогнетривів» від 01.03.2021 № 065/1, видаткові накладні за період жовтень 2021 по грудень 2021 р. ( за переліком у кількості 81 шт.) та ТТН за період з квітня 2021 по листопад 2021, з ( за переліком у кількості 71 шт.), договір надання послуг перевезення з ТОВ Добро Логістик від 25.05.2020 №2505/20, платіжні доручення за період з травня 2021 по грудень 2021 р. ( за переліком у кількості 29 шт.), податкові накладні за період з квітня 2021 по жовтень 2021 ( за переліком у кількості 101 шт.), витяги з ЄРПН від 10.05.2021 №350507, від 16.06.2021 №351180, від 28.07.2021 №351947, від 08.07.2021 №351572, від 14.08.2021 №352251, від 27.09.2021 №361560, від 15.09.2021 №352771, від 11.09.2021 №352722, від 11.11.2021 №362415, акти наданих послуг за період з квітня 2021 по жовтень 2021 ( за переліком у кількості 117 шт.), договір організації перевезення з ТОВ «Імпорт Продукт Логістік» від 01.11.2021 №0111- 2021ТР, акт наданих послуг від 30.11.2021 №1200, платіжні доручення за транспортні послуги за січень 2022 лютий 2022 р., витяг з Єдиного реєстру податкових накладних від 12.12.2021 №362875, податкова накладна від 30.12.2021 № 130, оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за період січень 2021-лютий 2022, договір-заявка про надання транспортних послуг з ТОВ «Солюшн Груп» від 20.12.2021р. №20122021, платіжне доручення за транспорті послуги від 23.12.2021р. № 1148, акт наданих послуг від 22.12.2021р. №42,витяг з Єдиного реєстру податкових накладних від 24.12.2021р. №363115, податкова накладна від 22.12.2021р. №41, оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за період січень 2021-лютий 2022, договір про перевезення вантажів автомобільним транспортом з ТОВ «Агроєвротранс» від 18.03.2021р. № 180321/1, акт приймання-передачі наданих послуг від 19.03.2021р. №106,акт приймання-передачі наданих послуг від 20.03.2021р. №107,платіжне доручення за транспорті послуги від 23.03.2021р. № 794,витяг з Єдиного реєстру податкових накладних від 13.04.2021р. №349780,податкова накладна від 19.03.2021р. №108,податкова накладна від 20.03.2021р. №109,оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за період січень 2021-грудень 2022, договір на перевезення вантажів з ФОП ОСОБА_1 від 11.05.2021р. № 130521, платіжні доручення на оплату за перевезення вантажів від 29.06.2021р. № 929, від 04.08.2021р. №984, від 05.08.2021р. №986, від 23.12.2021р. №1147, від 28.12.2021р. №1149, від 18.05.2021р. №875, акти наданні послуг від 05.08.2021р. № 119,від 17.05.2021р. № 71,від 29.06.2021р. № 79,від 16.07.2021р. № 93,від 22.12.2021р. № 156,від 28.12.2021р. № 168, податкові накладні від 17.05.2021 № 62,від 29.06.2021 № 70,від 05.08.2021 № 109,від 28.12.2021 № 138, витяги з ЄРПН від 20.05.2021р. №350795,від 01.07.2021р. №351443,від 11.08.2021р. №352178, договір перевезення вантажу з ТОВ «Лим Авто» від 19.06.2021р. №18/06-1, акт наданих послуг від 19.06.2021р. № 332, платіжне доручення за транспорті послуги від 22.06.2021р. № 925, витяг з ЄРПН від 08.07.2021р. №351635, податкова накладна від 19.06.2021р. №332, оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за період січень 2021-лютий 2022, договір перевезення з ФГ «Карпос Агро» від 22.04.2021 №1/220421, акт наданих послуг від 24.04.2021 № 68,платіжне доручення за транспорті послуги від 28.04.2021 № 848, витяг з ЄРПН від 12.05.2021 №350629, податкова накладна від 24.04.2021 №28, оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за період січень 2021-лютий 2022, договір про надання послуг перевезення вантажним автомобільним транспортом з ТОВ «Агро- Модуль» від 06.04.2021р. №06/04/2021-1, акти наданих послуг від 07.04.2021р. №51, від 30.06.2021р. №94,від 07.07.2021р. №95, платіжне доручення за послуги перевезення від 09.04.2021р. № 827,п латіжне доручення за послуги перевезення від 07.07.2021р. № 956, витяги з ЄРПН від 19.04.2021 №349986,від 08.07.2021 №351572,від 11.07.2021 №351649, податкові накладні від 07.04.2021 №1,від 07.07.2021 №8, від 30.06.2021 №14, оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за період січень 2021-лютий 2022, договір про надання транспортних послуг з ПП «ВОБ» від 02.12.2021 №01/12, акт наданих послуг від 03.12.2021 №1, платіжне доручення за транспорті послуги від 06.12.2021 №1121, витяг з ЄДПН від 12.12.2021 362875, податкова накладна від 03.12.2021 №1, оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за період січень 2021-лютий 2022, акт здачі-прийняття робіт ПП «Скай-Лайн» від 22.03.2021р. №ОУ-0000208,акт здачі-прийняття робіт ПП «Скай-Лайн» від 23.03.2021р. №ОУ-0000211, платіжне доручення за транспорті послуги від 01.04.2021р. № 815, заявка від 22.03.2021р. №23/03/2021, заявка від 22.03.2021р. №22/03/2021, витяг з ЄРПН від 13.04.2021р.№349780, податкова накладна від 22.03.2021р. № 36, податкова накладна від 23.03.2021р. № 37, оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за період січень 2021-грудень 2022, договір-заявка на перевезення вантажу автомобільним транспортом з ПП «ТБК Вам-Сам» від 24.12.2021 №1, договір-заявка на перевезення вантажу автомобільним транспортом з ПП «ТБК Вам-Сам» від 17.12.2021 №1, акт наданих послуг від 18.12.2021 р. №119, акт наданих послуг від 25.12.2021 №123, платіжне доручення за вантажні перевезення від 24.01.2022 № 1182, оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за період січень 2021-грудень 2022 ( т. І а.с. 55-250, т. ІІ-ІІІ, т. ІV а.с.1-20)

06.04.2023 Комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі-Комісія) відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 29.03.2023 р. № 1 прийнято рішення № 10317 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким платника податку ПП «БУДМЕХАНІЗАЦІЯ», визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку, на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Підставою для прийняття такого рішення вказані коди податкової інформації:

Код « 12 » - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку,

Код « 13» - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку

У графі "Інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" вказано наступне:

тип операції постачання, період здійснення господарської операції - з 10.01.2020 по 31.12.2021, код УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 2306, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції - 42146526;

тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 10.01.2020 р. по 28.02.2023 р., код ДКПП операції, визначеної як ризикова - 4941, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції - 40409467;

тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 10.01.2020 р. по 28.02.2023 р., код ДКПП операції, визначеної як ризикова - 4941, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції - 42808902;

тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 01.01.2020 р. по 28.02.2023 р., код УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 2306, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції - 33568426;

тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 01.01.2020 р. по 28.02.2023 р., код УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 1003, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції - 37838715;

тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 01.01.2020 р. по 28.02.2023 р., код УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 3926, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 41430400;

тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 01.01.2020 р. по 28.02.2023 р., код УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 2710124509, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 40471320;

тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 01.01.2020 р. по 28.02.2023 р., код УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 7306, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 43526618;

тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 01.01.2020 р. по 28.02.2023 р., код УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 2306, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 42146526;

тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 01.01.2020 р. по 28.02.2023 р., код ДКПП операції, визначеної як ризикова - 4520, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 43594908.

У графі «Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку» вказано подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості, розрахунковий документ. ( т. ІV а.с. 44-46)

Не погодившись з вказаним рішенням Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

V. Норми права, які застосував суд

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755 (надалі - ПК України), який передбачає, зокрема,

- податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. ( пункт перший пункту 61.1 статті 61 ПК України);

- податковий контроль здійснюється шляхом : інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів ( підпункт 62.1.2. пункту 62.1 статті 62 ПК України);

- інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій. ( пункт 71.1 статті 71 ПК України);

- для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла: від платників податків та податкових агентів, від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та Національного банку України, від банків, інших фінансових установ - інформація про наявність та рух коштів на рахунках платника податків, звіти про підзвітні рахунки, подані від фінансових агентів; від органів влади інших держав, міжнародних організацій або нерезидентів; за наслідками податкового контролю ( підпункт 72.1.1 7.1.5 пункту 72.1 статті 72 ПК України);

- для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності також використовується інша інформація, оприлюднена відповідно до законодавства та/або добровільно чи за запитом надана контролюючому органу в установленому законом порядку, а також інформація, наведена у скарзі покупця (споживача) щодо порушення платником податків встановленого порядку проведення розрахункових операцій із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій ( підпункт 72.1.6 пункту 72.1 статті 72 ПК України);

- зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики. ( пункт 74.2 статті 74 ПК України);

- на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін ( п.201.1. ст. 201 ПК України);

- при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. ( абзац перший пункту 201.10 ст. 201 ПК України);

- реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. ( пункт 201.16. ст. 201 ПК України).

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначено постановою Кабміну України від 11 грудня 2019 року № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", яка з 01 лютого 2020 року набрала чинності, ( далі - Порядок № 1165), зокрема, -

- у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:

автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації. ( абзац 2 пункту 2 Порядку №1165)

ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.( абзац 7 пункту 2 Порядку №1165)

- платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

- у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. ( пункт 5 Порядку № 1165)

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:

виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;

відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку. ( пункт 6 Порядку №1165, в редакції Постанови КМ № 1428 від 23.12.2022 року)

- комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. ( пункт 25 Порядку №1165)

- під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення. ( пункт 40 Порядку №1165)

- комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні). ( пункт 44 Порядку №1165)

- у протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення. (пункт 46 Порядку №1165)

Додатком № 1 до Порядку № 1165 передбачені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пунктом 8 яких, в редакції Постанови КМ № 1428 від 23.12.2022 р., передбачено « У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС» .

Додатком 4 до Порядку №1165, в редакції Постанови КМ № 1428 від 23.12.2022 р., затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яка передбачає підставу його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку зазначається код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку у відповідних полях рішення зазначає - інформацію, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: тип операції придбання/ постачання, період здійснення господарської операції**, код згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова, умовний код товару операції, визначеної як ризикова, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.

У Додатку 4 до Порядку № 1165 зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

VI. Оцінка суду

Аналіз наведених вище правових норм дає підстави вважати, що положеннями Порядку № 1165 передбачено певний алгоритм дій контролюючого органу, за результатом виконання якого ним може бути прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Зокрема, пункт 5 наведеного Порядку передбачає, що перевірці відповідності критеріям ризиковості платника податку та показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, підлягає лише той платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації.

Отже, законодавцем встановлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Так, вирішенню Комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, потім здійснення моніторингу платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування. Встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Таким чином, питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання таким платником для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації. При цьому, моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.

Водночас, право Комісії регіонального рівня щодо розгляду питання про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку самостійно ініціювати процедуру розгляду вказаного питання лише з підстав наявності податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, Порядком №1165 не передбачено.

На необхідність додержання установленої законодавцем послідовності прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, а саме те, що рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування, вказав Верховний Суд у постанові від 23.06.2022 у справі №640/6130/20.

Разом з цим, Комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, має обґрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації, а суд при вирішенні спорів такої категорії, з огляду на правове регулювання і характер цих відносин, має дослідити і надати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання Комісії та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 30 листопада 2021 року у справі №340/1098/20 та від 19 листопада 2021 року у справі №140/17441/20, від 23.06.2022 у справі № 640/6130/20 (адміністративне провадження № К/9901/34636/20) у справі № 908/41/22 (908/398/22) від 14 березня 2023 року.

Як встановлено судом та не заперечується відповідачем, рішенням Комісії ГУ ДПС В Одеській області від 19.01.2023 р. № 870 відносно позивача прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, в якості податкової інформації « встановлено проведення операції з придбання послуг у суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості».

За положеннями додатку 1 до Порядку № 1165 « Критерії ризиковості платника податку на додану вартість визначені», в редакції чинній на момент прийняття вказаного рішення, редакція пункту 8 була викладена у наступній редакції у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Отже, редакцією пункту 8 додатку № 1 Порядку № 1165 імперативно визначено, що підставою для його застосування повинна бути певна податкова інформація.

Однак, відповідачем у первинному рішенні від 19.01.2023 р. № 870 в рядку «Податкова інформація» не зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття таких рішень, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції.

Не вказано у даному рішеннях і конкретних податкових накладних/розрахунків коригування, складених позивачем та поданих ним на реєстрацію в ЄРПН, в яких були зафіксовані ризикові операції, і реєстрація яких була зупинена, що стало підставою для вирішення питання відповідності платника податку - позивача Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Щодо наданого відповідачем витягу з Протоколу засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про розгляд питань щодо включення платників від 19.01.2022 р., то він не містить жодної іншої інформації, крім підстави для внесення - « запропоновано для внесення управлінням з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків Головного управління ДПС в Одеській області, по якому виявлені ризикові операції. ( т. ІV а.с.41).

З такого формулювання підстав для віднесення позивача до ризикових платників податків не можливо зрозуміти того: які саме господарські операції та з якими суб`єктами господарювання стосуються прийнятого рішення; які суб`єкти господарювання віднесені до ризикових платників податків та/або свідчать про те, що взаємовідносини з ними вказують на ризиковість операцій.

Під час розгляду даної справи відповідачем також не надано обґрунтування підстав щодо встановлення проведення ПП «БУДМЕХАНІЗАЦІЯ» операції з придбання послуг у суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості, та доказів, яка ж саме податкова інформація стала підставою для прийняття даного рішення і в якому виді вона існувала на час його прийняття.

Отже, передбачений Порядком №1165 обов`язок щодо розшифрування яка саме податкова інформація стала фактичною підставою для прийняття відповідних рішень, відповідачем у даному випадку виконано не було.

У свою чергу, такий обов`язок контролюючого органу щодо розшифрування податкової інформації, кореспондується з правом платника податку подати перелік документів задля виключення його з переліку ризикових платників податків, яке передбачено п.6 Порядку №1165.

Як встановлено судом, у зв`язку з прийняттям відповідачем вказаного рішення від 19.01.2023 р. № 870, позивачем 29.03.2023 подано повідомлення № 1 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку з визначенням певного переліку документів на власний розсуд.

За вищенаведеними приписами пункту 6 Порядку № 1165 документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

Отже, законодавцем на Комісію покладено розгляд питання щодо виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, яке можливе у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку (договори та додатки до них, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські та розрахункові документи тощо).

Крім того, додатком 4 до Порядку №1165, в редакції Постанови КМ № 1428 від 23.12.2022 р., затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яка передбачає, що у разі ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами наданих платником податку інформації та копій документів, комісією регіонального рівня у разі потреби зазначаються документи, не надані для підтвердження невідповідності критеріям ризиковості платника податку, зокрема, (натискається для вибору документів) та обирається з довідника необхідний перелік документів.

З матеріалів справи вбачається, що з урахуванням отриманих від ПП «БУДМЕХАНІЗАЦІЯ» копії відповідних документів разом з повідомленням від 29.03.2023 № 1, Комісією ГУ ДПС В Одеській області прийнято рішення від 06.04.2023 р. № 10317 про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, яке є предметом оскарження у даній справі. Підставою для прийняття такого рішення вказані коди податкової інформації: код « 12 » - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, код « 13» - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, відповідно до Довідника кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженого Наказом Державної податкової служби України від 11.01.2023 № 17. При цьому, зроблено висновок, що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості, розрахункові документи.

Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню, суд вказує, що за загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Натомість, спірне рішення від 06.04.2023 р. № 10317 не містить обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з огляду на нижченаведене.

Щодо кодів "12" постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості та "13" придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, то відповідачем не надано документального підтвердження обставин того, що ПП «БУДМЕХАНІЗАЦІЯ» та/або його контрагенти задіяні у проведенні ризикових операцій.

При цьому, суд приймає до уваги, що висновок контролюючого органу про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку ґрунтується, у тому числі і на тому, що серед контрагентів позивача є суб`єкти господарювання, які здійснюють сумнівні господарські операції, проте негативна податкова інформація стосується не господарської діяльності позивача, а його контрагентів.

Європейський суд з прав людини однозначно вказав на правило індивідуальної відповідальності платника податків. Це означає, що добросовісний платник податків не має зазнавати негативних наслідків через порушення законодавства його контрагентом.

Вказаний підхід застосовано Європейським судом з прав людини, зокрема, у справах "Булвес" АД проти Болгарії" (2009 рік, заява № 3991/03), "Бізнес Супорт Центр" проти Болгарії" (2010 рік, заява № 6689/03), "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" (заява № 36985/97), "Полторацький проти України" від 29.04.2003 р. (заява № 38812/97), де Суд дійшов висновку про правило "індивідуальної юридичної відповідальності", тобто платник податків не повинен нести відповідальності за порушення, допущені його контрагентами.

Відтак, віднесення позивача до ризикових платників з тих підстав, що підприємство мало господарські операції із платником(ами) податків, які на думку податкового органу є ризиковими, суд оцінює критично.

Крім того, на вимогу суду відповідачем не надано до суду витяг з Протоколу засідання комісії, а також результатів проведених перевірок поданих платником податку копій документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні, тобто доказів додержання вимог п.п.44, 46 Порядку № 1165, що свідчить про недоведеність відповідачем додержання процедури розгляду матеріалів.

При цьому, оскаржуване рішення не містять жодної конкретизації щодо переліку первинних документів, які не були надані позивачем, що не відповідає вимогам Порядку № 1165 в частині обов`язку комісії обрати з переліку документи, не надані платником податку, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Щодо зазначення у спірному рішенні від 06.04.2023 р. № 10317 на ненадання позивачем розрахункових документів, то за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення Комісією конкретного переліку документів, що мають бути надані для виключення з переліку ризикових платників податку, вказане свідчить про необґрунтованість такого не надання.

Разом з тим, суд приймає до уваги, що разом з повідомленням від 29.03.2023 № 1 ПП «БУДМЕХАНІЗАЦІЯ» були надані розрахункові документи, перелік яких наведений вище та копії яких наявні в матеріалах справи.

Між тим, відповідачем залишено поза увагою письмові пояснення позивача та вищенаведений перелік документів, жодних пояснень чи обґрунтувань того, чому вказані інформація та документи не взяті до уваги при прийнятті оскаржуваного рішення.

Також відповідачем не надано до суду доказів, які б свідчили про невиконання позивачем чи його контрагентами договірних зобов`язань за господарськими операціями або встановлення обставин, які б свідчили про ризиковість господарських операцій між позивачем та його контрагентами, як платника податку, заподіяного в ризиковій операції, податкові номери яких перелічені в оскаржуваному рішенні.

З огляду на викладене, спірне рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку є необґрунтованим, тобто прийнятим без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення. При цьому, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, на якого покладено обов`язок щодо доказування правомірності прийнятого ним рішення, не довів належними та допустимими доказами щодо наявності підстав для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідними наслідками у вигляді внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання.

Суд підкреслює, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок, як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, наприклад у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18.

Підсумовуючи вище викладене, суд дійшов висновку про наявність законних підстав для визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №10317 від 06.04.2023 року, яким Приватне підприємство Будмеханізація було визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податків.

При цьому, положеннями пункту 6 Порядку №1165 закріплено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Отже, скасування у судовому порядку рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості є безумовною підставою для виключення комісією регіонального рівня платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

З огляду на викладене, суд вважає, що належним і повним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

VІІ. Висновок суду

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд розглядає адміністративні справи не інакше, як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. (ч. 2 ст. 9 КАС України)

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єктів владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню.

VIII. Розподіл судових витрат

Згідно положень ст. 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема витрати на професійну правничу допомогу.

Щодо розподілу судових витрат в частині судового збору.

Відповідно до вимог частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа лише у разі задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень.

Як встановлено судом, при зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір в сумі 2684,00 грн., що підтверджується платіжними документами, наявними у матеріалах справи.

Враховуючи, що за результатами розгляду справи суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, тому судовий збір у сумі 2684,00 грн., підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Позов Приватного підприємства Будмеханізація (вул. Жовтнева, буд. 40-Б, с. Великий Дальник, Одеський р-н, Одеський обл., 67688, код ЄДРПОУ: 26417878) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, Одеська обл., 65044, код ЄДРПОУ 44069166) про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії- задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області № 10317 від 06.04.2023 року, яким Приватне підприємство Будмеханізація було визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податків.

Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Приватне підприємство Будмеханізація з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Приватного підприємства Будмеханізація судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2684,00 ( дві тисячі шістсот вісімдесят чотири грн. 00 коп.) гривень.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя В.А. Дубровна

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.10.2023
Оприлюднено13.10.2023
Номер документу114093286
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/17605/23

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 16.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Постанова від 06.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Постанова від 06.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Рішення від 11.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 03.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні