Рішення
від 11.10.2023 по справі 560/4959/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/4959/23

РІШЕННЯ

іменем України

11 жовтня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О. розглянувши адміністративну справу за позовом Керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Відділу освіти, молоді та спорту Новоушицької селищної ради , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Новоушицька селищна рада про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернувся в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовною заявою до Відділу освіти, молоді та спорту Новоушицької селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Новоушицька селищна рада, в якій просить: зобов`язати Відділ освіти, молоді та спорту Новоушицької селищної ради привести у стан готовності захисну споруду - протирадіаційне укриття №85767, що знаходиться за адресою: вул. Подільська 20, с. Браїлівка, смт. Нова Ушиця, з метою використання її за призначенням у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач не вжив заходів щодо приведення у стан готовності для використання протирадіаційного укриття №85767. Зазначає, що захисна споруда не забезпечена первинними засобами пожежогасіння, зв`язку та оповіщення; не забезпечено штучним освітленням, технічний стан споруди не відповідає вимогам з утримання; комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення утримуються у неналежному технічному стані; не пофарбовані відповідно до їх призначення; енергообладнання не відповідає вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок; системи водопостачання, каналізації і опалення не захищені від корозії; не ведеться документація захисної споруди; сховище не забезпечене в повному обсязі спеціальним інвентарем та майном, у тому числі радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки і зв`язку, лікарськими засобами.

Відповідачем 18.04.2023 подано відзив на позовну заяву у якому проти позову заперечує. Зазначає, що програмою попередження виникнення надзвичайних ситуацій та забезпечення пожежної безпеки населених пунктів та об`єктів усіх форм власності, розвитку інфраструктури підрозділів пожежної охорони у Новоушицькій територіальній громаді на 2022 - 2025 роки, затвердженої рішенням виконавчого комітету Новоушицької селищної ради від 22.09.2022 №563, передбачено видатки на реалізацію заходів щодо утримання захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття №85767, що знаходиться за адресою: вул. Подільська, 20, с. Браїлівка) в готовності до використання за призначенням. Просить відмовити в задоволенні позову.

Від третьої особи - Новоушицької селищної ради 20.04.2023 надійшли заперечення на позовну заяву, в задоволенні позову Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області просить відмовити. Зазначає, що 22.09.2022 виконавчим комітетом Новоушицької селищної ради було прийнято рішення №563 "Про затвердження цільової Програми попередження виникнення надзвичайних ситуацій та забезпечення пожежної безпеки населених пунктів та об`єктів усіх форм власності, розвитку інфраструктури підрозділів пожежної охорони у Новоушицькій територіальній громаді на 2022 - 2025 роки", яким було затверджено цільову Програму попередження виникнення надзвичайних ситуацій та забезпечення пожежної безпеки населених пунктів та усіх об`єктів усіх форм власності, розвитку інфраструктури підрозділів пожежної охорони у Новоушицькій територіальній громаді на 2022 - 2025 роки. Зазначена програма зокрема передбачає заходи щодо утримання фонду захисних споруд в готовності до використання за призначенням.

Від заступника керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області 24.04.2023 надійшла відповідь на заперечення у якій зазначає, що позовна заява Кам`янець-Подільської окружної прокуратури є обґрунтованою, просить позовні вимоги задоволити.

Від заступника керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області 27.04.2023 надійшла відповідь на відзив у якій вважає, що наведені підстави, які викладені у відзиві є необґрунтованими. Зазначає, що після пред`явлення прокурором вказаної позовної заяви, 07.04.2023 відповідачем розпочато роботу по вжиттю заходів до приведення у відповідність до стану готовності захисну споруду, про що свідчить лист скерований до Новоушицької селищної ради про необхідність передбачити видатки на реалізацію заходів щодо утримання вказаної захисної споруди цивільного захису в с. Браїлівка в готовності.

Ухвалою від 30.03.2023 суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи та залучив до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Новоушицьку селищну раду.

Суд встановив, що на підставі наказу від 04.06.2021 №294 Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 04.06.2021 №651 Кам`янець-Подільським районним управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області у період з 05.07.2021 по 12.07.2021 проведено позапланову перевірку щодо дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в Браїлівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів Новоушицької селищної ради Хмельницької області, у користуванні якого перебуває захисна споруда цивільного захисту №85767, балансоутримувачем якої є Новоушицька селищна рада.

Згідно з обліковою карткою та паспортом сховища (протирадіаційного укриття) встановлено, що захисна споруда цивільного захисту №85767 знаходиться по вул. Подільська, 20 у с. Браїлівка, ведене в експлуатацію у 1992 році. Дане укриття, у разі наявної загрози розраховане на утримання в ньому 100 осіб, розташоване в підвальному (цокольному) приміщенні загальноосвітньої школи с. Браїлівка, система опалення автономна, енергопостачання та водопостачання забезпечуються від селищної мережі, передбачено один вхід та один аварійний вихід, двоє метало-пластикових захисних дверей, два біотуалети, діючий септик. Укриття розташоване в адміністративній будівлі, у мирний час використовується як господарське приміщення та уразі виникнення загрози упродовж 6 годин має бути приведене у готовність.

За результатами перевірки, проведеної Кам`янець-Подільким районним управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області, виявлено ряд порушень, щодо утримання захисної споруди цивільного захисту -протирадіаційне укриття №85767, що розміщене на цокольному поверсі приміщення Браїлівської ЗОШ І-ІІ ступенів, яке згідно паспорта належить до комунальної власності селищної ради.

Перевіркою встановлено порушення вимог Наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 "Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту", зокрема: захисна споруда №86394 не забезпечена первинними засобами пожежогасіння, зв`язку та оповіщення; не забезпечено штучним освітленням, технічний стан споруди не відповідає вимогам з утримання; комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення утримуються у неналежному технічному стані; не пофарбовані відповідно до їх призначення; енергообладнання не відповідає вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок; системи водопостачання, каналізації і опалення не захищені від корозії; не ведеться документація захисної споруди; сховище не забезпечене в повному обсязі спеціальним інвентарем та майном, у тому числі радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки і зв`язку, лікарськими засобами.

За результатами перевірки, 12.07.2021 винесено припис №280 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки зі строком виконання до 20.09.2021.

За фактом невиконання попередніх вимог органу контролю відносно відповідальної особи ОСОБА_1 складено протокол про притягнення до адміністративної відповідальності за статтею 188-8 КУпАП, який розглянуто 09.07.2021 винесено постанову ХМ 019341 про притягнення винної особи до відповідальності у виді штрафу в розмірі 1700 грн, який добровільно сплачено 21.07.2021.

Вважаючи бездіяльність відповідача стосовно виконання обов`язку щодо утримання захисної споруди цивільного захисту у належному стані та не приведення її у стан готовності, у тому числі після введення воєнного стану на території України, протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався та на даний час триває.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України "Про оборону України" підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу Цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - це інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом відповідно до статті 4 Кодексу є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період. Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд. Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Балансоутримувач захисної споруди - це власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі. Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС. Відповідно до пункту 1 Розділу І "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд повинні утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Балансоутримувач відповідно до цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII ).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог). Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди. За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.

Суд встановив, що на балансі Відділу освіти, молоді та спорту Новоушицької селищної ради перебуває захисна споруда - протирадіаційне укриття №85767, що знаходиться за адресою: вул. Подільська 20, с. Браїлівка, смт. Нова Ушиця.

З матеріалів справи вбачається, що станом на початок періоду збройної агресії проти України захисна споруда - протирадіаційне укриття №85767, що знаходиться за адресою: вул. Подільська 20, с. Браїлівка, смт. Нова Ушиця, перебувала у стані обмеженої готовності до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення.

Систематичне невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення укриття у стан готовності суперечить інтересам держави щодо підготовки до оборони в умовах воєнного стану та не забезпечує захист життя людини (аналогічної позиції притримується Верховний Суд у справі №820/5164/15 постанова від 25.07.2019)

Згідно із частиною 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідачем не надано доказів на спростування доводів органу прокуратури, який виступає в інтересах держави, щодо того, що ним вжиті необхідні заходи з метою приведення укриття у стан готовності до експлуатації відповідно до вимог закону.

З огляду на це, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Враховуючи приписи статті 139 КАС України, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов Керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області задовольнити.

Зобов`язати Відділ освіти, молоді та спорту Новоушицької селищної ради привести у стан готовності захисну споруду - протирадіаційне укриття №85767, що знаходиться за адресою: вул. Подільська 20, с. Браїлівка, смт. Нова Ушиця, з метою використання її за призначенням у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Героїв Чорнобиля, буд. 1/2, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 38662200) Відповідач:Відділ освіти, молоді та спорту Новоушицької селищної ради (вул. Захисників України, буд. 40, смт. Нова Ушиця, Кам`янець-Подільський район, Хмельницька область, 32600 , код ЄДРПОУ - 40215304) Третя особа:Новоушицька селищна рада (вул. Подільська, 12, смт. Нова Ушиця, Кам`янець-Подільський район, Хмельницька область, 32600 , код ЄДРПОУ - 04407388)

Головуючий суддя О.О. Михайлов

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.10.2023
Оприлюднено13.10.2023
Номер документу114094563
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —560/4959/23

Постанова від 20.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Рішення від 11.10.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Ухвала від 30.03.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні